Tahar Ben Jelloun : pro hoofddoekenverbod !

sprot

Tahar Ben Jelloun : pro hoofddoekenverbod !

Berichtdoor sprot » Di Feb 10, 2004 8:50 pm

maandag 9 februari 2004 @ 17:51 - Bron: Telegraaf (restricted) / ANP
De bekende Marokkaanse schrijver Tahar Ben Jelloun, winnaar van de Prix Goncourt (1987), die al ruim 30 jaar in Frankrijk woont, is een groot voorstander van de voorgenomen Franse wet die opzichtige religieuze symbolen zoals hoofddoeken, keppeltjes en grote kruisen op openbare scholen verbiedt. Ben Jelloun is schrijver van tientallen boeken die in 34 talen, waaronder het Nederlands, zijn vertaald. De auteur, wiens boek 'Duivelse liefdes' binnenkort in ons land verschijnt, vindt zonder meer dat de wet er moet komen.

Volgens Ben Jelloun is de positie van de vrouw in het geding: ''Als jonge moslimmeisjes zich gaan sluieren, móet je absoluut reageren. Die sluier is een symbool, niet zomaar een stukje textiel. Vrouwen die een hoofddoek dragen, willen daarmee zeggen dat ze een andere blik op de wereld hebben, een ander begrip van de cultuur, een andere kijk ook op de positie van de vrouw.'' De schrijver wijst erop dat een hoofddoek op school leidt tot het niet meer volgen van bepaalde lessen, zoals gymnastiek. ''Maar ook biologie omdat daar misschien wel over Darwin zal worden gepraat. Of tekenen, omdat de islam afbeeldingen verbiedt. Het werkelijke gevaar schuilt in het feit dat deze meisjes alles wat het feminisme de laatste 30 jaar heeft gebracht op het gebied van het wegnemen van angst, van seksualiteit en vrijheid, ontkennen.''

Ben Jelloun is er ook voorstander van dat het sluierverbod binnenkort in ziekenhuizen en andere openbare ruimten zal gaan gelden. ''Er gebeuren nu volstrekt absurde dingen. Een moslimvrouw die in levensgevaar op de eerste hulp wordt binnengebracht, die weigert door een mannelijke arts te worden aangeraakt. Een moslimvrouw die op het gemeentehuis werkt en weigert een man de hand te schudden. Als nu niets wordt ondernomen, moeten er straks gescheiden zwembaden komen, en daarna gescheiden bioscopen.''

Volgens de schrijver wordt de sluier niet dwingend door de Koran voorgeschreven. In de Koran staan volgens hem twee verzen die naar een sluier verwijzen: vers 24 en vers 33. ''Er staat niet: je moet naar school met een hoofddoekje. Er staat dat gelovige vrouwen hun bovenlichaam moeten bedekken om niet te worden aangezien voor een prostituee. Er staat dus niet dat vrouwen, zoals in Afghanistan zich totaal in het zwart moeten hullen waardoor ze eruit zien als spoken.''
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Bengazi

Re: Tahar Ben Jelloun : pro hoofddoekenverbod !

Berichtdoor Bengazi » Di Feb 10, 2004 10:50 pm

sprot schreef:In de Koran staan volgens hem twee verzen die naar een sluier verwijzen: vers 24 en vers 33. ''Er staat niet: je moet naar school met een hoofddoekje. Er staat dat gelovige vrouwen hun bovenlichaam moeten bedekken om niet te worden aangezien voor een prostituee.

Ik ben nu overtuigd voor een totaal verbod. Want wie dergelijke achterlijkheid opvolgt zegt dus ook dat vrouwen zonder hoofddoekjes aangezien willen worden voor een prostituee.

Patrick

Re: Tahar Ben Jelloun : pro hoofddoekenverbod !

Berichtdoor Patrick » Do Feb 12, 2004 9:40 pm

Bengazi schreef:
sprot schreef:In de Koran staan volgens hem twee verzen die naar een sluier verwijzen: vers 24 en vers 33. ''Er staat niet: je moet naar school met een hoofddoekje. Er staat dat gelovige vrouwen hun bovenlichaam moeten bedekken om niet te worden aangezien voor een prostituee.

Ik ben nu overtuigd voor een totaal verbod. Want wie dergelijke achterlijkheid opvolgt zegt dus ook dat vrouwen zonder hoofddoekjes aangezien willen worden voor een prostituee.

In Arabië was het de gewoonte dat vrouwen hun mannen vergezelden tijdens veldslagen. Net voor een veldslag toonden de vrouwen dan hun borsten om de krijgers aan te moedigen en op te hitsen voor de nakende strijd. De aangehaalde verzen waren bedoeld als verbod tegen dit Arabisch exhibitionisme. Janet Jakson wil deze traditie terug in ere herstellen.

nina

Berichtdoor nina » Do Feb 12, 2004 11:08 pm

Weet je ook waar die info vandaan komt, Patrick? Zoiets is aan mij altijd wel besteed. :lol:

Janet Jackson heeft bij mij ook de blits gemaakt, zeker nu naar ik hoor ze op haar cd weer een borst tevoorschijn haalt. Niet dat ik altijd uitkijk naar naakte vrouwen, maar als het gaat om een provocatie tegen misplaatste preutsheid vind ik het altijd heroïsch. Ik wou dat ik het durfde. :D

Mannen ophitsen in de stijd vind ik wat minder. Een van de voordelen van vrouwenonderdrukking is eigenlijk wel dat vrouwen geen actief deel meer hoeven uit te maken van georganiseerde agressie. Grappige bijkomstigheid is dat men daardoor nu denkt dat vrouwen vredelievend zijn.

Niettemin zou ik het betreffende koranvers willen wijzigen in 'Pak kerels die het lef hebben je op straat lastig vallen goed bij hun lurven, en maak dat ze het nooit meer wagen' Afbeelding, in plaats van 'zeg je vrouwen hun lichaam te bedekken om te voorkomen dat ze worden lastig gevallen'. Afbeelding

Terug naar “Islam in het nieuws”