Aanslagen van 11 maart in Madrid

Dutch

Aanslagen van 11 maart in Madrid

Berichtdoor Dutch » Vr Mar 12, 2004 4:45 pm

Het grootste doemscenario zou zijn dat de aanslagen van 11 maart in Madrid gepleegd zouden zijn door een soort van terrorisme-coaltitie tussen Al Quaeda en ETA. Nochtans wijzen sommige sporen in die richting : de Modus Operandi én opeising in het in Engeland gepubliceerde El Quds wijzen Al Quaeda aan als pleger van de aanslagen, terwijl de gebruikte ontploffingsmaterialen én één van de verdachten (moslim met vroegere ETA-banden) ook naar ETA leiden...
Mocht deze alliantie, die weliswaar enkel tijdelijk kan zijn (cfr. AEL en communisten in België), dan toch bestaan, dan staan in Spanje nog droeve dagen voor de deur.

Misschien gaan de Europese landen nu eindelijk, eindelijk inzien dat ze met hun beleid tegenover islam, islamisme en moslimterrorisme gewoon de bal misslagen. Heel misschien zal het hen beginnen te dagen dat we hier niet te maken hebben met zomaar een godsdienst, maar wel degelijk met een bedreiging van onze democratie en grondwettelijke vrijheden...

Dutch

Manon

Berichtdoor Manon » Vr Mar 12, 2004 5:57 pm

12/03 Spaanse politie vond dertiende rugzak met explosieven

De Spaanse politie heeft op de plaats van de aanslagen van donderdag in Madrid een rugzak gevonden vol explosief materiaal, bestemd om te ontploffen.
Dit maakte de minister van Binnenlandse Zaken vrijdag bekend.
Volgens de privé-radio Cadena Ser, bevatte de rugzak tien kilogram explosieven, 1 kilogram schroot en een gsm, die de lading tot ontploffing moest brengen als er een oproep binnenkwam.
Volgens de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken Angel Acebes, werden de aanslagen van donderdag veroorzaakt door tien dergelijke geladen rugzakken. De ontmijningsdiensten hadden donderdag ook al twee dergelijke rugzakken onschadelijk gemaakt, die niet gelijk met de andere rugzakken tot ontploffing waren gebracht.
Donderdag vonden politieagenten, belast met het verzamelen van persoonlijke spullen, die bij de explosies verspreid lagen, een dertiende rugzak. Zij dachten dat hij toehoorde aan één van de slachtoffers, zo meldde een bron dichtbij het onderzoek aan het agentschap Vasco Press.
De agenten brachten de zak naar het commissariaat van Puente de Vallecas (zuid-westen) en vonden de explosieven pas enkele uren later. De ontmijningsdiensten hebben de lading onschadelijk gemaakt, waardoor de onderzoekers de zak nu kunnen toevoegen aan het onderzoek.

De explosieven in de rugzak zouden gemaakt zijn uit plastic "Special C", gemaakt in Spanje door het voormalige bedrijf "Rio Tinto". De ontstekers die verbonden waren aan de gsm zouden eveneens van Spaanse makelij zijn, zo meldden radioberichten.
Volgens radiozender Cadena Ser bevestigde een anti-terroristische bron dat de explosieven "niet de gebruikelijke explosieve lading van de ETA" waren, maar van "een andere terroristische groepering, met Islamitische banden".
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Vr Mar 12, 2004 8:16 pm

Hieronder vind je de vertaling in het Engels van de verklaring van de Al Qa'ida brigades van Abu Hafs el Masri, waarin de aanslagen worden opgeëist. Let op de aanvang, met de verzen uit de koran...

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=IA16604

Opmerking : 11 maart 2004 valt juist 911 (9/11...) dagen na 11 september 2001 (aangezien dit jaar een schrikkeljaar is).

Dutch

nina

Berichtdoor nina » Za Mar 13, 2004 12:00 am

Ik weet niet of het erg flauw is dat ik een poll over dit onderwerp ben gestart, terwijl er eigenlijk al een discussie over loopt?

Ik zat er een beetje mee, dat ik meteen dacht, 'al qaida', terwijl tot nu toe het grootste deel van Spanje tegen ETA-terrorisme lijkt te demonstreren.

Daarom begon ik een poll, om mezelf een spiegel voor te kunnen houden ingeval ik het bij het verkeerde eind heb. Dus eigenlijk zou ik heel blij zijn als de poll mag blijven staan, ook al is het erg irritant als over een onderwerp twee discussies lopen. Maar Dutch, ik leg me bij jouw beslissing neer, hoor.

Het grootste doemscenario zou zijn dat de aanslagen van 11 maart in Madrid gepleegd zouden zijn door een soort van terrorisme-coaltitie tussen Al Quaeda en ETA.

Dat is inderdaad het eerste waar ik ook in dacht, omdat een tijd geleden al heel kort aandacht is besteed aan een samenwerkingsverband van de ETA met Al Qaida. Maar dan zou het volgens mij toch om een afscheiding van de ETA moeten gaan, omdat de ETA, hoe krankzinnig deze beweging ook is, er wel een andere benadering op nahoudt, die niet strookt met wat Al-Qaida doet.
Wat je zegt over die typerende ETA-explosieven, dat was ook mijn gedachte. Maar dan zou ik eerder denken dat Al-Qaida deze methode absorbeert. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een paar ETA-malloten de Al-Qaida-strategie hebben geabsorbeerd, maar het gaat er bij mij niet in dat het typerend is voor de ETA - ook al is het tuig.

Misschien gaan de Europese landen nu eindelijk, eindelijk inzien dat ze met hun beleid tegenover islam, islamisme en moslimterrorisme gewoon de bal misslagen.

Volgens mij is er nog niets bewezen. En zelfs al wordt het bewezen, dan is het nog stap twee om de link te leggen tussen de islam en tussen het terrorisme.

Wat betreft het nieuwsbericht dat door Manon werd geciteerd: hierom verbaasde het mij des te meer dat de Spaanse regering nog steeds rechtstreeks naar de ETA wijst. Dat de ETA de aanslag ontkent imponeert mij weliswaar minder, en dat een bepaalde Al-Qaida-organisatie hem opeist overtuigt mij ook niet in twee seconden. Zelfs al is het waar, ik blijf een twijfelaar.

Manon

Berichtdoor Manon » Za Mar 13, 2004 12:04 am

Het zou voor de ETA een blunder van jewelste geweest zijn moesten ze deze aanslag zelf gepleegd hebben: het zou de kiezers rechtstreeks naar het kamp van Aznar gevoerd hebben.

Ik heb eerder het vermoeden dat Aznar liefst "alle pistes" open wil houden (dus zowel ETA als Al Quaida) tot de verkiezingen voorbij zijn. Nadien kunnen ze dan ineens ontdekken dat het Al Quaida is geweest.

Indien ze nu onmiddellijk openbaar zeggen dat het Al Quaida was, dan krijgt Aznar ervan langs bij de verkiezingen omdat de Spanjaarden hem de medewerking met de VS in Irak kwalijk zullen nemen.

Moest het dus effektief de ETA geweest zijn, dan zou Aznar er langs geen kanten het moslimterrorisme bij betrekken. Waarom ook?

Ik gok op Al Quaida!

parcival

Berichtdoor parcival » Za Mar 13, 2004 12:41 am

Het zijn trouwens 912 dagen, of zou iemand vergeten zijn dat 2004 een schrikkeljaar is ?

Manon

Berichtdoor Manon » Ma Mar 15, 2004 3:12 pm

och, het is maandag! de oppositie heeft gewonnen.

Waar zit nu de ETA?

Dutch

Berichtdoor Dutch » Ma Mar 15, 2004 3:30 pm

Ongeloofelijke dwaasheid van leiders en politici...
Ieder maar vasthouden aan zijn eigen postje en er zo lang mogelijk op blijven zitten, op dat troontje...
Ondertussen maar in de kaart spelen van de islamisten...te zot voor woorden en te dwaas voor leiders van om het even welk land.

Ondertussen worden de eerste Spaanse soldaten teruggefloten uit Irak. Niet dat ik pro oorlog ben of was, maar dit is dus een duidelijk teken naar islamisten toe van : ok jongens, we hebben jullie boodschap begrepen, ga jullie gang.
Nu, persoonlijk vind ik dat de alliantie zich dient terug te trekken uit Irak, om dan maar te laten gebeuren wat zal en moet gebeuren : burgeroorlog, afslachtingen van moslims onder elkaar, zoals dat al eeuwen lang telkens weer gebeurt tussen oa Sunni en Shia...
Treurig om zeggen, maar zolang islam zijn haat in eigen rangen kan botvieren, zit de rest van de wereld feitelijk goed... Erg hé.

Dutch

Manon

Berichtdoor Manon » Ma Mar 15, 2004 4:15 pm

Nu, persoonlijk vind ik dat de alliantie zich dient terug te trekken uit Irak, om dan maar te laten gebeuren wat zal en moet gebeuren : burgeroorlog, afslachtingen van moslims onder elkaar, zoals dat al eeuwen lang telkens weer gebeurt tussen oa Sunni en Shia...
Treurig om zeggen, maar zolang islam zijn haat in eigen rangen kan botvieren, zit de rest van de wereld feitelijk goed...

Volkomen mee akkoord! Ik heb geen zonen, maar laten we even eerlijk zijn: wie wil het leven van zijn/haar zoon/man/vriend daarvoor nog laten opofferen?
Dat ze mekaar dan maar afslachten, blijkbaar hebben ze daar zelf geen problemen mee zolang er maar die 72 maagden op hen zitten te wachten.
(die moeten het ondertussen toch wel al serieus druk hebben ?)

nina

Berichtdoor nina » Ma Mar 15, 2004 5:45 pm

Manon schreef:och, het is maandag! de oppositie heeft gewonnen.
Waar zit nu de ETA?

Inderdaad, je mag het wel een merkwaardige stroomversnelling noemen. :shock:

Ik vind het prima dat mensen links stemmen trouwens, maar dan wel graag om de goede reden.
Het terugtrekken uit Irak omdat de inval is gebaseerd op leugens en bovendien ontwettig is, vind ik wel goed. Als maar goed duidelijk wordt gemaakt dat de strijd tegen het terrorisme wel wordt gevoerd op een andere manier, ook tegen islamitisch terrorisme.

Maar het klopt niet dat deze aanslag een gevolg is van de bezetting van Irak. Die bezetting wordt alleen maar aangevoerd om de aanslag te legitimeren. De moslimhaat tegen het westen is meer gericht tegen onze cultuur dan tegen het geweld. Waren Al-Qaeda e.a. tegen geweld, dan zouden ze ze andere argumenten gebruiken, en andere grenzen trekken. Maar ze trekken de grens altijd rond hun eigen interpretatie van de islam. En de islam zelf verplicht hen om hun doel met geweld te bereiken. Daarom plegen Al-Qaeda-aanhangers ook aanslagen in islamitische landen die volgens hun maatstaf niet islamitisch genoeg zijn.

Iedere aanslag van Al-Qaeda wordt altijd verdedigd door op de een of andere manier te zeggen dat de slachtoffers de schuldigen waren. In werkelijkheid willen ze hun gewelddadige strijd zowiezo voeren, en ze zoeken naar alibi's om hun geweld goed te praten.

Maar de manier waarop Al-Qaeda en de islam oorlog voeren lijkt meer op een uit de hand gelopen systeem van vendetta dan op een strijd tegen vastomlijnde fronten. Jij doodt iemand uit mijn kamp, dan heb ik het recht iemand te doden uit jouw kamp. Er worden dus totaal willekeurig slachtoffers uitgekozen. Bovendien legt de islamitische jihad ook nog eens de grens tussen de 'kampen' totaal willekeurig, althans in onze ogen.

Dat hun redenering niet opgaat is makkelijk te zien als je hun eigen regels aanhoudt. Volgens deze regels hebben wij nu het recht om op een willekeurige plaats in de wereld slachtingen aan te richten onder moslims, waar ook ter wereld. Er zijn geen onschuldige moslims, volgens dit oorlogsvendetta-systeem. De moslims doden iemand van 'ons', dan mogen wij een moslim doden.

Al-Qaeda voert geen oorlog, niet tegen een westers front, en niet tegen een land. Ze zijn alleen maar uit op het vernietigen van culturen die niet stroken met hun ideeën, en doen dit volgens de regels die ze vinden in hun heilige boek. Hun argumenten worden gevonden volgens het principe 'wie een hond wil slaan, kan altijd een stok vinden'. En zij vinden altijd een stok: overal ter wereld zijn moslims wel ergens in conflict met anderen, en die conflicten zullen altijd worden opgevoerd als geldige reden - en ze klinken nog aannemelijk ook, voor wie niet alles in de totale context bekijkt.

De oorzaak dat dit werkt, is dat alle moslims ter wereld zich allemaal met elkaar verbinden, en verplicht zijn elkaar te steunen in conflicten met niet-moslims. Het is een soort 'nationalistische' godsdienst waarbij de godsdienst over de grenzen heen de identiteit bepaalt. Dit wordt gecombineerd met het vendetta-principe. Daardoor kan een conflict aan de ene kant van de wereld worden gewroken in een land helemaal aan de andere kant van de wereld, door mensen van een hele andere nationaliteit.

Het is dus een denkfout om te denken dat deze aanslag te maken heeft met de aanwezigheid van Spanje in Irak. Al-Qaeda bestáat om aanslagen te kunnen plegen tegen iedereen die hun ideologie in de weg staat. Ze vinden altijd een argument, omdat conflicten met moslims of de islam altijd wel ergens zullen bestaan. Zich daarop baserend kunnen ze elke aanslag die ze maar wensen te plegen legitimeren. Een theater in Moskou, bioscopen in Pakistan en Bangladesh, prostituees en journalisten in Algerije, een economisch centrum in New York, treinen in Spanje, bedevaartgangers in Mekka, alles is uit te leggen.

ancarlo

Berichtdoor ancarlo » Ma Mar 15, 2004 10:08 pm

Wat mij betreft zou ik nu zeggen, laten we met z'n allen dat hele arabische continent in de grond zakken, gebeurd er wat, jammer dan Allah zijn wil, geen eten, Allah zijn wil, heel erg jammer allemaal!
Maar ik zou mijn handen er heel erg ver vandaan halen en ze het allemaal maar lekker laten uitzoeken ze vliegen elkaar toch continue naar de strot, prima!

Zolang ze de rest van de wereld maar met rust laten, willen die vrouwen dit leven, ook goed, be my quest! ga lekker leven in het jaar nul!

Ancarlo :evil:
God straft die gene, die voor God denken te kunnen spelen, er is maar 1 rechtvaardige en maar 1 die het recht heeft om te oordelen en te straffen, en dat is hij!

nina

Berichtdoor nina » Ma Mar 22, 2004 1:31 am

Zelfs een aanslag op Berlijn, liefst gericht tegen een demonstratie tegen de oorlog in Irak, is blijkbaar te legitimeren.

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=457212/sc=e4600d

Hij zou in een moskee in de Duitse hoofdstad personen hebben gerekruteerd die hem zouden moeten helpen. Als doelwit voor de aanslagen hadden de moslimterroristen betogingen tegen de oorlog in Irak op het oog, aldus Focus.

Terug naar “Islam in het nieuws”