Egyptisch minister veroorzaakt opschudding met kritiek op sl

sprot

Egyptisch minister veroorzaakt opschudding met kritiek op sl

Berichtdoor sprot » Zo Nov 19, 2006 10:59 pm

Egyptisch minister veroorzaakt opschudding met kritiek op sluier
De Egyptische minister van Cultuur, Faruk Hosni, krijgt in binnen- en buitenland flink kritiek omdat hij de sluier bestempelde als achterhaald. De oppositie van het moslimbroederschap eist een parlementair debat.

"Vrouwen zien er met hun mooie haren uit als bloemen. Men moet dat niet verstoppen voor anderen", aldus de minister, die stelt dat de "godsdienst tegenwoordig te veel belang hecht aan het uiterlijk".
Dat steeds meer Egyptische vrouwen de sluier dragen, beschouwt hij als een stap achteruit. Hosni heeft de reputatie een vertrouweling te zijn van Suzanne Moebarak, vrouw van de president en zelf ongesluierd.

Volgens de Egyptische oppositie ondergraaft de opmerking de fundamenten van de moslimmaatschappij. Het moslimbroederschap vraag het ontslag en wil de minister vervangen zien door iemand die de sharia respecteert.

Ook geestelijken in andere landen halen uit naar Hosni. De groot-mufti van Saoedi-Arabië omschrijft de uitspraak als een ramp die de moslimwereld treft.

Laat dan nog maar meerdere rampen komen, onnozelaars ... (Verwensingen zijn typisch islamitisch :wink: )
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Zo Nov 19, 2006 11:34 pm

Volgens de Egyptische oppositie ondergraaft de opmerking de fundamenten van de moslimmaatschappij.

Of anders gezegd : de fundamenten van de moslimmaatschappij zijn zo zwak als een lap stof...
Nog anders gezegd : onderdrukking van de vrouw is één van de fundamenten van de islam...

ongelovige

Berichtdoor ongelovige » Zo Nov 19, 2006 11:57 pm

Heel juist Dutch, en ze hebben de vrouw ook nog kunnen wijsmaken dat het geen onderdrukking is, maar dat hetvoor hun bestwil is, zelfs de corrigerende tik :wink:

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Ma Nov 20, 2006 12:41 pm

"Vrouwen zien er met hun mooie haren uit als bloemen. Men moet dat niet verstoppen voor anderen"

Volledig mee eens. Deze minister heeft volkomen gelijk, eigenlijk klinkt het te logisch wat hij zegt. Maar in een islam-context is deze uitspraak shockerend. Dat zegt denk ik wel genoeg over de aard van de islam...
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

alifaa

Berichtdoor alifaa » Ma Nov 20, 2006 1:12 pm

De hoogleraren van de Al-Azhar universiteit vertellen steeds weer dat er niet zoiets staat in de Koran over hoofddoeken, volgens hun is het helemaal niet verplicht, zijn de vrouwen dat gaan dragen uit respect voor Mo's vrouwen. Wel staat er dat de vrouwen hun ' Top' moeten bedekken, maar een hoogleraar heeft uitgelegd dat dit de borsten betreft, het was in Mo's tijd gewoonlijk dat de vrouwen topless liepen, en die top wordt bedoeld. Een Nijaab en Burka wordt al helemaal niet ondersteund door de Koran. Die hoogleraar is nog niet zo lang geleden op TV geweest met deze verklaring, maar helaas heeft kennelijk bijna geen moslim gekeken, wat vreemd is, want dit zijn de mensen die les geven uit de originele Koran, die daar ook nog in de vitrine ligt, op deze universiteit krijgt men de allerhoogste opleiding.
Ook vertelde deze man dat veel Imams en Mullahs helemaal geen kennis van zaken hebben, kortom die doen maar wat, meestal wel in hun eigen straatje. Vreemd dat er niet naar die hoogleraren wordt geluisterd. :?
Sommige geloven dat ze geloven, anderen geloven dat ze niet geloven!

Terug naar “Islam in het nieuws”