Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

In dit forum bespreken wij de onlusten en andere uitwassen van de islamitische revolutie.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Het aantal reizen naar 'Dar al Islam' kan voor mij niet hard genoeg in vrije val gaan. Als je toch naar Mediterrane gebieden wilt reizen, ga daan naar Griekenland, Spanje of Zuid-Frankrijk. Als het toch maar is om aan het strand van de Middellandse Zee te liggen, kan dat net zo goed in Zuid-Europa.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re:

Bericht door Ariel »

KevinB schreef: Als het toch maar is om aan het strand van de Middellandse Zee te liggen, kan dat net zo goed in Zuid-Europa.
Ben ik helemaal met je eens. Het is op dit moment ook beter om onze eigen EU economie te steunen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Mahalingam »

Er was een anti-anti-extremisme demonstratie in Tunis.
Islamists flex muscles in Tunisia, protest against anti-extremism rally
TUNIS - Thousands of Islamist supporters descended on central Tunis Saturday to confront demonstrators rallying against extremism and corruption as lawmakers draft a new constitution for Tunisia.
Separated by barriers and police, Islamists shouted insults at liberals other outside the Bardo Palace where the constitution is being compiled after a vote that saw Islamist Ennahda party win most seats on the drafting body.
The Islamists waved Ennahda flags but also the black banners of the hardline Salafist Hiz Tahrir, which has not been legalised in the North African country.
The protest was partly a response to ongoing demonstrations at a university outside the capital, where Islamists disrupted classes demanding a stop to mixed-sex classes and for female students to wear the full-face veil, or niqab.
A spokeswoman for the liberal protesters, Ines Ben Othman, said Islamists physically attacked them overnight.
Ennahda dominates the 217-member assembly elected in the country's first democratic polls on October 23.
http://www.middle-east-online.com/english/?id=49344
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Mahalingam »

Ik zie voorlopig geen verkiezingen in Libië. Er zijn daarvoor te veel wapens onder het volk. Politieke macht komt uit de loop van het geweer. Eer een groep zijn macht kan vestigen over de rest, zijn we een tijd verder en kan Libië terugvallen tot de oude territoriale drie-deling van vroeger.
Opperhoofd van de rebellen Abdel-Fattah Younes werd vermoord. Zijn opvolger Khalifa Hifter werd bijna vermoord gisteren.
Aanslag op hoofd leger Libië mislukt, gevechten rond vliegveld Tripoli
Gewapende mannen probeerden vandaag in Tripoli Khalifa Hifter, het hoofd van het Libische leger, te vermoorden. Daarnaast vielen gewapende mannen een van de grootste militaire bases aan in Tripoli, meldt persbureau AP. [...]
Het geweld begon vanochtend met de aanval op Hifter toen deze met een konvooi van zijn huis naar het militaire hoofdkwartier in Tripoli werd vervoerd. Gewapende mannen bij een checkpoint probeerden de wagens te laten stoppen, waarna het konvooi langs de mannen reed en over een brug probeerde te ontsnappen. Daar openden twee strijders het vuur op de wagen van Hifter. Niemand raakte daarbij gewond, de twee aanvallers konden gearresteerd worden.[...]
Bij een snelweg naar het vliegveld bij Tripoli openden gewapende mannen het vuur op soldaten bij de militaire basis van Katiba Hamza. Hier wordt het nieuwe Libische leger getraind. Het vuurgevecht duurde tot na zonsondergang, maar er zouden geen slachtoffers zijn gevallen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/10/mis ... urgevecht/
De daders zouden leden van de clan/bende uit Zintan (in het Westen van Libië) zijn die zich al eerder zeer tegendraads hadden opgesteld ( tegen die 'bevrijders' uit Oost-Libië). Dezelfde bende die hun kandidaat Osama Al-Juwali tot Min. van Defensie hebben weten te pushen.
Kort gezegd: de gewapende hand van de defensie baas heeft geprobeerd het legerhoofd te killen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Revolutie in N-Afrika en het M-Oosten. Heet begin van het ei

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:
Daar openden twee strijders het vuur op de wagen van Hifter. Niemand raakte daarbij gewond, de twee aanvallers konden gearresteerd worden.[...]
Bij een snelweg naar het vliegveld bij Tripoli openden gewapende mannen het vuur op soldaten bij de militaire basis van Katiba Hamza. Het vuurgevecht duurde tot na zonsondergang, maar er zouden geen slachtoffers zijn gevallen.
Ik heb sterk de indruk dat er met losse flodders wordt geschoten, of klapper pistolen. Of men doet maar wat. Of men is moslim en heeft nergens verstand van. :cool:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Zwartmeer »


http://www.telegraaf.nl/binnenland/1112 ... ing__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

PVV klapt niet bij uitreiking Sacharovprijs
wo 14 dec 2011, 15:49 | 82 reacties

PVV klapt niet bij uitreiking Sacharovprijs STRAATSBURG - De Europese fractie van de PVV heeft zich woensdag bij de uitreiking van de Sacharovprijs aan activisten van de Arabische Lente afzijdig gehouden. De vier fractieleden klapten niet toen de prijs werd overhandigd.

Delegatieleider Barry Madlener vindt het van „grote domheid getuigen een prijs uit te reiken aan een Arabische burgeroorlog”. Volgens de PVV'er is er in de Arabische wereld geen hoop op een democratie zolang de islam daar de heersende godsdienst is.

De Sacharovprijs is een prijs van het Europees Parlement om mensen te eren die zich inzetten voor de vrijheid van meningsuiting.
Zakkerig

VVD-delegatieleider in het Europees Parlement en voorzitter van de Liberale Internationale Hans van Baalen is zeer ontstemd over het optreden van de PVV. Deze mensen hebben zich met gevaar voor hun eigen leven ingezet vóór de vrijheid van meningsuiting en tégen religieus en politiek fanatisme en onderdrukking.

Wie de vrijheid in zijn naam voert en weigert een minimum aan respect te tonen aan deze moedige mensen bewijst diezelfde vrijheid een slechte dienst. Het optreden was, volgens Van Baalen, ronduit "zakkerig".

De VVD ondersteunt via de Liberale Internationale en de Europese Liberalen juist de Arabische lente en de liberale krachten in de Arabische wereld. Zo sprak de Jemenitische mensenrechtenactiviste Tawakul Karman onlangs het VVD-congres in Zaandam toe.
De VVD ondersteunt dus via de Liberale Internationale en de Europese Liberalen de Arabische lente. Dit moeten we onthouden! Ik moet gelijk aan al die belangrijke zakelijke contracten denken. Dus maar snel de kant van de zekere overwinnaar kiezen. Over een jaar nog eens kijken of buitenlandse politiek wel aan de VVD besteed is.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Ariel »

Ik geef de PVV gelijk. Deze "winnaars" zien er NIET echt uit of ze de Islamitische wereld gaan hervormen. . Razan Zaitouneh is de enige die zonder hoofddoek loopt.

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef:Ik geef de PVV gelijk. Deze "winnaars" zien er NIET echt uit of ze de Islamitische wereld gaan hervormen.
Als dat de winnaars zijn dan zijn er een hoop verliezers.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door silkyboxershortXL »

Waarom niemand deze film uit Egypte mag missen
Joost Niemoller
Afbeelding
Massaal danst de Egyptische politie een vreugdedans op gewonde demonstranten.De onderstaande youtube film van enkele dagen oud is inmiddels al door meer dan een half miljoen mensen bekeken. Maar het zouden er veel meer moeten zijn. Er is op te zien hoe de Egyptische politie letterlijk staat te springen op enkele gewonde demonstranten die weerloos op de grond liggen. De actie die ze uitvoeren lijkt nog het meest op een georganiseerde lynchpartij. Een vrouw wordt ontkleed en een agent trapt haar midden op haar borst. Een andere agent staat erbij te lachen. Agenten verzamelen zich om met knuppels in te slaan op op de grond liggende gewonden. Een officier trekt zijn pistool en schiet gericht op demonstranten.

Aan dit beestachtige gedrag van deze sadisten is te zien dat ze zich volledig gedekt voelen door de macht. Dat is ook niet vreemd. Uit de verkiezingen is ook nu weer gebleken dat de islamisten een absolute meerderheid hebben gekregen. De Egyptische bevolking heeft zich tegen de demonstranten gekeerd. Ze willen rust en orde. Ze willen vooral dat de toeristen weer terug komen, zodat er weer geld in het laatje komt. Het leger heeft, zo hoor je van alle kanten, een deal gesloten met de Moslim Broederschap.

De demonstranten waren die welbespraakte studenten, en ook liberale vrouwen, die door de publieke omroep werden afgebeeld als het hart van de Arabische revolutie. Ze waren het bewijs dat Geert Wilders ongelijk had met zijn donkere beeld van de islam. De islam, zo lieten de verslagevers van het NOS Journaal niet na om te verkondigen, had juist een jong, nieuw, democratisch gezicht. Het Midden Oosten wilde modernisering. En het Tahrir plein was daar het symbool van.

Wat het NOS Journaal zou moeten doen is voor straf deze video helemaal uitzenden, en daarbij hun diepe excuses aanbieden voor de berichtgeving die niets minder was dan politieke propaganda.

De mentale wreedheid die uit deze beelden spreekt is zo enorm dat tranen van woede je in de ogen schieten. Midden op straat, in het volle daglicht, in het zicht van een massa mensen wordt een halfnaakte vrouw in elkaar getrapt en wordt er gesprongen op een gewonde man. Dit zijn de meest wrede beelden die ik ooit zag van de Egyptische revolutie. Kijk goed en probeer tot je door te laten dringen wat eigenlijk niet te bevatten valt. Wie of wat heeft deze beesten geschapen?

http://www.joost-niemoller.nl/2011/12/w ... ag-missen/
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Revolutie in N-Afrika en het M-Oosten. Een en al Allah ellen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Zwartmeer schreef:
De Sacharovprijs is een prijs van het Europees Parlement om mensen te eren die zich inzetten voor de vrijheid van meningsuiting.
Dat is nog niks vergeleken met die waardeloze nobel kutprijs voor de vrede. Immers, die was eens aan het meest beestachtige sadistische mens, geheel overeenkomstig de leringen van de koran, toegekend aan ene eersteklas vieze terroristische homo (je hebt ook nette homo's, maar die zijn niet islamitisch). De naam?

Yasar Arafat.

Beestmens en glorieuze winnaar van de nobelprijs voor de vrede. Kan het niet zo zijn dat hier ooit een menselijke vergissing in het spel was? Of zou Allah hier misschien de hand in hebben gehad?

Al die politieke viezeriken hadden natuurlijk ook hun smerige huichelachtige stroopbek kunnen houden. Het ging om de vrede. Accoord. Maar . . . dat is totaal iets anders dan een vuile vieze gore islamitische terrorist te waarderen om zijn daden door hem de nobelprijs van de vrede toe te kennen. Dus wat mij betreft mogen alle mensen dood, behalve die wij kennen en die ons na aan het hart liggen. In mijn geval bevinden zich daar ook enkele moslims onder. Nou, die boffen dan maar weer. :laugh1:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Zwartmeer »

silkyboxershortXL schreef:Waarom niemand deze film uit Egypte mag missen
Joost Niemoller
Afbeelding
Ik kan niet zeggen dat ik erg kapot van dit filmpje ben. Diezelfde mensen die nu in elkaar geramd worden willen niets liever dan een islamitische staat om Kopten en Joden en elke niet-islamiet in elkaar te rammen. Dat ligt wel in het verschiet als zij het voor het zeggen krijgen. Wat hun overkwam is zeer islamitisch.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten? Hooguit evol

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ik heb maar heel even gekeken. Toen wist ik al genoeg. Het was net alsof ik de Nederlandse mobiele brigade aan het werk zag. Er is toch geen verschil in de mens? Facisme zit in jou, of het zit niet in jou. En dat zal zich altijd uiten. Vroeger of later.

Er bestaan - god klootzak zij dank - goede en slechte mensen. De meest slechte mensen gaan werken bij de politie. Waarom? Niet om boeven te vangen, maar om zich uit te kunnen leven waarin zij in hun eerdere leven tekort zijn geschoten: overheersen over de ander.

En zo is het ook met al die gefrustreerde moslims in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, die zich uitleven waarin zij in hun eerdere leven tekort zijn geschoten: in de wil van Allah.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Re:

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef:
KevinB schreef: Als het toch maar is om aan het strand van de Middellandse Zee te liggen, kan dat net zo goed in Zuid-Europa.
Ben ik helemaal met je eens. Het is op dit moment ook beter om onze eigen EU economie te steunen.
Allah works in mysterious ways. Dat ons nu op die manier via een omweg toch weer te hulp schiet!
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door silkyboxershortXL »

Zwartmeer schreef:Diezelfde mensen die nu in elkaar geramd worden willen niets liever dan een islamitische staat om Kopten en Joden en elke niet-islamiet in elkaar te rammen.
Waarschijnlijk, maar een enkeling misschien niet en die kan de bloem zijn die dat volk verlicht. Wat ik jammer vind is dat in het filmpje de MP aan het werk is, het argument daar tegen kan zijn dat die in vele landen vreselijk te keer kunnen gaan. Een wakkere kijker herkend het verschil en ziet de islamitische gedrevenheid erin
Het filmpje, wat mij betreft,geeft verwondering over wat islam met mensen doet. Ik ken ergere. Niemoller vraagt aandacht aan de beest- wording onder invloed van de islam en betrekt de onwetendheid hier daarover op schuld van de media verslaggeving met in het bijzonder de NOS. Wat ik ook mooi vind aan zijn tekst is de toon die een linksmens (de te bereiken doelgroep) niet direct de gordijnen injaagt. Dat is iets waar we op dit forum nog wat van kunnen leren. Daarbij denk ik dat er maar weinig journalisten zijn die kritiek op hem zullen wagen te geven
terwijl hij in die kringen vast goed bekeken wordt. Hard aan de bel trekken is erg nodig, ook FFI en andere bevriende sites mogen keihard meeschellen. Ik zag het filmpje gister al maar de uitleg die Niemoller eraan geeft vind ik toch zeer terzake doen. Zeker zullen er in Egypte een aantal "normale" mensen rond lopen.
Maar Egypte is een hellhole, er is geen hoop voor het overschot aan mensen en elke dag komen er weer 3000 nieuwe bij. Ze kunnen demonstreren wat ze willen daar nu maar elke progressie is nu uitgesloten. Het wachten is op het westen die de hulp stopzet waarna er nog veel meer ellende en massale sterfte zal plaatsvinden. Dat de meeste Egyptenaren geen idee hebben hoe afhankelijk ze zijn van het Westen, hier heeft men geen idee hoe belabberd het toekomstperspectief onder islam is van Egypte.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door KevinB »

Hier is een link naar een stukje van Niemoller daarover. Ik weet niet of dat is waar je op doelt, Silky.

http://www.joost-niemoller.nl/2011/12/w ... more-11997
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Zwartmeer »

KevinB schreef:Hier is een link naar een stukje van Niemoller daarover. Ik weet niet of dat is waar je op doelt, Silky.

http://www.joost-niemoller.nl/2011/12/w ... more-11997

Dat is ook niet vreemd. Uit de verkiezingen is ook nu weer gebleken dat de islamisten een absolute meerderheid hebben gekregen. De Egyptische bevolking heeft zich tegen de demonstranten gekeerd. Ze willen rust en orde. Ze willen vooral dat de toeristen weer terug komen, zodat er weer geld in het laatje komt. Het leger heeft, zo hoor je van alle kanten, een deal gesloten met de Moslim Broederschap.
Ik begrijp dit niet. De islamisten hebben de verkiezingen gewonnen en het leger sluit een deal met hun. Wie protesteren daar nou? Een groep waar de Egyptische bevolking en het leger zich tegen hebben gekeerd?
De demonstranten waren die welbespraakte studenten, en ook liberale vrouwen, die door de publieke omroep werden afgebeeld als het hart van de Arabische revolutie. Ze waren het bewijs dat Geert Wilders ongelijk had met zijn donkere beeld van de islam. De islam, zo lieten de verslagevers van het NOS Journaal niet na om te verkondigen, had juist een jong, nieuw, democratisch gezicht. Het Midden Oosten wilde modernisering. En het Tahrir plein was daar het symbool van.
Als het leger zich zo tegen die studenten, die het ongelijk van Wilders' zijn donkere beeld van de islam bewezen, keert, dan zegt dat toch niets over de islam maar over het leger? Daarbij even buitenbeschouwing gelaten dat het leger vrijwel uitsluitend bestaat uit moslims.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door silkyboxershortXL »

Zwartmeer schreef:Ik begrijp dit niet. De islamisten hebben de verkiezingen gewonnen en het leger sluit een deal met hun. Wie protesteren daar nou? Een groep waar de Egyptische bevolking en het leger zich tegen hebben gekeerd?
Zoiets ja. Een vrijzinnig denkend mens zou genoeg reden hebben daar tegen te demonstreren. Een sharia staat kan natuurlijk geen democratie zijn.
Tja, als moslim zou ik het prima vinden dat de islam en sharia heeft gewonnen maar als de maag weer begint te knorren zijn er ineens andere prioriteiten en wat koop je nu helemaal voor democratie als mohammed toch de wet bepaald.
De democratie heeft toch gesproken? Het zijn dus raddraaiers de huidige demonstranten
Je kunt denk ik niet buiten beschouwing laten dat het leger veel moslims heeft. En het leger is hun brood. Hetzelfde leger dat eerst Hosni Mubakrak als enigszins seculiere leider had en hun broodheer was. Een hond bijt niet in de hand die hem voedt Maar het zal een beestenbende zijn in het kader.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Pilgrim »

Minister Rosenthal optimistisch over goede afloop Arabische Lente

22 december 2011

Ondanks het recente geweld van het Egyptische leger tegen demonstranten ziet minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken de toekomst in de Arabische wereld positief tegemoet: ‘De oude tijden van brute dictaturen zal daar niet meer terugkomen.’

Door Bernard Hammelburg en Freek Ewals

De minister heeft naar eigen zeggen goede redenen om optimistisch te zijn over een goede afloop van de Arabische Lente. ‘Ten eerste omdat een land waarin de mensen zelf hun vrijheid hebben bevochten, die vrijheid nooit meer loslaten. Hoe je het ook went of keert; de oude tijden van brute dictaturen zal daar niet meer terugkomen. Die voorspelling durf ik te doen,’ zo zei Rosenthal in het programma BNR Bernard Hammelburg.

Islamitische Iranisering

Ook is de minister niet bang voor islamisering van de regio. Hij ziet het niet gebeuren dat er in de regio een ‘islamitische Iranisering’ plaatsvind: ‘Ik heb het met eigen ogen gezien in Tunesië, Libië en ook in Egypte. Die mensen hebben vrijheid geroken. Ik heb mensen in die landen gesproken die zeiden dat als ze zouden merken dat er een soort islamitische toestand zou ontstaan dat ze dan voor niets gevochten hadden.’

Verscherpte sancties Syrië

De situatie in Syrië baart Rosenthal wel zorgen. Maar waar de internationale gemeenschap ingreep om de Libische burgers te beschermen, ziet hij niets in een militaire interventie in Syrië, ondanks het oplopende dodental in het land.

De sancties zouden verder mogen worden aangescherpt, maar over het gebruik van geweld is hij duidelijk: ‘Syrië heeft zo’n gevoelige positie in de regio dat de vraag is of militaire interventie ooit iets zal kunnen bewerkstelligen anders dan instabiliteit en toestanden.’

Poppen aan het dansen

Volgens minister Rosenthal zijn er op dit moment geen mogelijkheden om militair te reageren op de acties van de Syrische president Assad, die niet meer kwaad dan goed zouden doen. Als die mogelijkheid er wel zou zijn dan ‘zou het prima zijn.’

Maar wanneer je ‘erin zou gaan met militaire middelen heb je meteen de poppen aan het dansen, niet alleen in Syrië maar ook in de omliggende landen.’

Complimenten aan Frankrijk en Groot-Brittannië

Op het ingrijpen van de internationale gemeenschap in Libie kijkt Rosenthal wel tevreden terug. ‘We mogen trots zijn op het feit dat we op het moment dat het echt nodig was hebben ingegrepen.’
De minister heeft met name goede woorden voor de rol die de Arabische Liga in Libië heeft gespeeld. Hij is blij dat de liga nu de druk opvoert in Syrië. Maar de grootste complimenten heeft hij voor de Fransen en de Britten ‘die meteen hebben gedaan wat nodig was. Zij hebben een bloedbad in Benghazi voorkomen.’

Iraans gevaar

De situatie rondom het kernprogramma van Iran verontrust de minister. Uit het recente rapport van het Internationaal Atoomagentschap blijkt volgens Rosenthal ‘dat Iran dingen doet die snode vermoedens wekken.’

De minister wil niet speculeren over het inzetten van middelen die verder gaan dan alleen sancties tegen het Iraanse regime. Maar Rosenthal zegt ‘dat Iran moet beseffen dat we die opties niet op tafel hebben liggen maar ook niet van tafel halen.’

http://www.bnr.nl/programma/bnrbernardh ... sche-lente" onclick="window.open(this.href);return false;
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Ariel »

Ik deel het optimisme van Minister Rosenthal niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Pilgrim »

Ik ook niet. Het volgende commentaar is realistischer.
Onderzoeker Pierre Piccinin: Arabische lente is een mythe

10-12-2011 09:10 | Mark Wallet


Afbeelding

Pierre Piccinin met enkele Libische opstandelingen, eind oktober.

De Arabische lente is een mythe, zegt de Brusselse onderzoeker Pierre Piccinin. Hij bezocht de revolutielanden het afgelopen jaar verschillende keren en zag geen democratisering, maar islamisering. De grote kracht daar­achter lijkt het golfstaatje Qatar.

Piccinin is er de man niet naar om enkel vanachter zijn bureau onderzoek te doen naar de verwikkelingen in de Arabische wereld. Het afgelopen jaar was hij verschillende malen in Tunesië, Libië, Egypte en Syrië, om met eigen ogen te zien wat er gebeurde. Erg optimistisch is hij van zijn reizen niet geworden. „Islamistische groeperingen nemen in rap tempo de macht over”, zegt hij. „In Egypte kon ik in verschillende restaurants al geen wijn meer krijgen, terwijl dat een halfjaar geleden nog geen probleem was.”

De Brusselse docent geschiedenis en politieke wetenschappen heeft moeite met de accolade die gemakkelijk om alle revoluties geplaatst wordt. „De term Arabische lente suggereert dat zich in alle Arabische landen een en dezelfde revolutie voltrekt, maar zo is het niet. In Egypte kun je volgens mij nauwelijks van een revolutie spreken. Mubarak is weg en de regering oogt nieuw, maar in feite is nog altijd dezelfde kliek aan de macht. Syrië en Libië zijn weer verhalen apart.”

In Egypte staan de moslimbroeders en de salafisten bij de verkiezingen op forse winst. Leuk of niet: dat lijkt toch een revolutionaire verandering.

„De moslimbroeders hebben het op een akkoordje gegooid met het leger. Dat had ook onder het regime van Mubarak een prominente rol, dus in feite verandert er niet zo veel. Vergeet niet dat het leger in Egypte nog altijd zeer gerespecteerd is.

Ik heb met de moslimbroeders gesproken en dan geven ze openlijk aan dat hun programma de islamisering van Egypte nastreeft: een alcoholverbod, hoofddoekjes, dat soort thema’s. Voor de rest zal er veel bij het oude blijven. Van de moslim­broeders hoef je geen sociale veranderingen te verwachten. Zij staan op economisch gebied veeleer een liberaal beleid voor. Ik verwacht ook dat ze het verdrag met Israël in stand zullen houden, dat is hun punt niet.”

De moslimbroeders zijn volgens veel analisten niet op één hoop te gooien. Er is ook een gematigde onderstroom.

„De moslimbroeders golden lange tijd als verzetsgroep tegen het regime en werden ook als zodanig bekeken. Er zullen best gematigde krachten in de broederschap te vinden zijn, maar feit is dat ik in Egypte nu al veranderingen opmerk. Ik zie bijvoorbeeld meer hoofddoekjes op straat. En het is geen geheim dat de broederschap de maatschappij wil islamiseren.”

Dat is wellicht niet het plaatje dat veel betogers voor ogen stond.

„Het probleem is dat die geen duidelijk programma hadden. De revolte in Egypte was een reactie­beweging, met als belangrijkste inzet de verdwijning van Mubarak. Maar wat dan? Er zijn wat poppetjes gewisseld, maar het politieke en economische model is onveranderd gebleven. In feite is de revolutie in Egypte dus gewoon mislukt.”

Bent u optimistischer gestemd over Tunesië, de bakermat van de revoluties?

„Ik denk dat de verkiezingen ordelijk zijn verlopen. Maar ook daar zal op economisch gebied weinig veranderen, verwacht ik. Bovendien zie ik in Tunesië eveneens toenemende islamisering. De Ennahdapartij werkt in het zuiden van het land al samen met de salafisten.”

Was u verbaasd over de uitslag van de verkiezingen in Tunesië?

„Ja, ik was zeer verbaasd. Ik had niet verwacht dat de (islamitische, MW) Ennahdapartij zo sterk zou worden. Ik ging ervan uit dat ze tussen de 25 en de 30 procent zou behalen, maar het is veel meer geworden.

De Ennahdapartij heeft in de aanloop naar de verkiezingen overigens een dubieuze rol gespeeld. Al ver voor de stembusgang deelden kandidaten van de partij op grote schaal voedsel en huishoudartikelen uit in de dorpen.

De grote vraag is waar Ennahda opeens al dat geld voor die cadeaus vandaan haalde. Als ik er in Tunesië naar vroeg, duikt de naam van Qatar op. Daarnaast heeft wellicht Saudi-Arabië bijgedragen. Misschien komt er zelfs geld uit de Verenigde Staten. Washington heeft goede contacten met de Ennahda­partij.”

Ennahda geldt als gematigd.

„Ja, Ennahda wordt vaak neergezet als een variant op de gematigde islamitische AK-partij in Turkije, maar die vergelijking klopt niet. De Tunesische partij is niet zo gematigd als het lijkt. Mijn grote vraag is ondertussen waar de goed opgeleide Facebookgeneratie in Tunesië is gebleven.”

Heeft u een idee?

„Ik weet het niet. Sommige Tunesiërs vertelden mij op Ennahda te hebben gestemd omdat ze een eerlijke regering wilden. Het islamitische karakter van de partij zou garant staan voor die eerlijkheid.”

Ziet u ook een proces van islamisering in Libië?

„Waarom moest de Nationale Overgangsraad (NCT) in Libië al vóór elke vorm van verkiezingen duidelijk maken dat de sharia de basis van alle wet­geving in het toekomstige Libië zou zijn?

Ik heb wel een idee. In augustus mocht ik als waarnemer een vergadering van de overgangsraad in Benghazi bijwonen, onder voorzitterschap van (NCT-voorzitter, MW) Jalil. Het was een dag voor de aanval op Tripoli en Jalil was compleet overstuur. Een colonne van 200 tot 300 islamisten rukte vanuit het niets op naar Tripoli. Die strijders waren zwaarbewapend door Qatar.

Over die opmars was geen enkel overleg geweest met Ben­ghazi en niemand wist precies wat de militie van plan was. Toen is halsoverkop besloten de volgende dag naar Tripoli op te stomen. De overgangsraad had die operatie pas zo’n twee weken later op de rol staan.

In dat licht zie ik dus de vroege aankondiging dat de sharia de grond van de Libische wetgeving zal zijn. Dat was enkel bedoeld als signaal naar de islamistische groepen in Libië. Maar het komt feitelijk voort uit angst.”

Wat zijn uw verwachtingen voor Libië?

„In dat land is alles is tribaal, dat is het merg van de samen­leving. Toch streeft de Nationale Overgangsraad niet naar een federale staat, maar naar een eenheidsstaat.

In oktober ben ik naar het zuiden van Libië gereisd, waar vanouds de Berbers wonen. In alle plaatsen heb ik gevraagd wie daar nu de scepter zwaait. Het bleek keer op keer iemand uit Benghazi te zijn, de bakermat van de overgangsregering. Dat is vragen om een burgeroorlog.

Ik geloof zelfs dat die in feite al is begonnen. Clan- en stamoudsten weigeren hun wapens in te leveren, om indien nodig hun positie te kunnen verdedigen. Met Libië gaat het echt verschrikkelijk.”

Piccinin laat op zijn laptop foto’s zien van zijn laatste reis naar Libië, eind oktober. „Kijk”, zegt hij, wijzend op een foto van een in puin geschoten stad. „Dit is Sirte.” Sirte heeft zwaar onder (NAVO-)vuur gelegen, omdat de Libische ex-leider Gaddafi zich daar tot het laatste moment verschanste.

Op een van de foto’s poseert een achtergebleven gezin voor het geraamte van de flat waar ze nog steeds wonen. „Sirte is een spookstad geworden”, zegt Piccinin. „Er wonen nog enkele honderden mensen, meer niet. Er zijn in de stad tussen de 10.000 en de 20.000 doden gevallen, die veelal in massa­graven zijn begraven. Het is voor mij duidelijk dat hier oorlogsmisdaden zijn begaan.”

Wat wilde de NAVO volgens 
u eigenlijk in Libië?

„Er gebeurden natuurlijk verkeerde dingen tijdens Gaddafi’s regime. Dat staat buiten kijf. Lange tijd profiteerde het Westen echter ook van Gaddafi. Westerse oliemaatschappijen deden in Libië goede zaken.

Maar Gaddafi was ook een grillig figuur. Ik denk dat het Westen bij het begin van de opstanden zijn kans schoon zag om van hem af te komen.”

U noemde net opnieuw Qatar, nu als geldschieter van Libische islamisten. Wat is de rol van dat land in de Arabische lente?

„Qatar speelt een grote rol. Het land heeft ook in de Syrische opstanden een belangrijke vinger in de pap. In Syrië zouden onlangs 15.000 militairen zijn gedeserteerd uit het nationale leger om zich te voegen bij het Vrije Syrische Leger, een militie van opstandelingen. Zo’n massale uittocht uit het leger is echter uiterst ongeloofwaardig. Het geval is echter dat Qatar het Vrije Syrische Leger be­wapent en betaalt.

De opstand in Syrië wordt meer en meer gedomineerd door islamisten, die banden hebben met de wereldwijde moslimbroederschap. Tot nu toe zijn de moslimsbroeders in Syrië verboden. De oppositie die ik in Syrië heb gesproken, geeft openlijk toe dat ze zich verwant voelt met de moslimbroeders. Daar maken ze allerminst een geheim van.”

Wat betekent dit voor minder­heden in Syrië, zoals de christenen?

„Ik heb nog geen christen, jong of oud, in Syrië ontmoet die bij de revolutie betrokken is. Aanvankelijk leefde er onder christenen wel steun, maar ze zijn er nu helemaal klaar mee. Ze zijn niet blij met het huidige regime van Assad, maar er valt tenminste onder te leven zonder armoede. Ik heb christenen in Syrië gesproken die me zeiden dat ze de wapens klaar hebben liggen voor het geval de revolutionairen straks aan de macht komen. Van de druzen (een stroming binnen de sjiitische islam, MW) hoorde ik hetzelfde.”

Hoe breed wordt de opstand in Syrië volgens u gedragen?

„Syrië is een uiterst complexe samenleving, waar minder­heden samen zo’n 40 procent van de bevolking uitmaken. Deze minderheden willen vaak wel democratie, maar geen islamitische staat. Dan zijn er ook nog soennitische moslims, zeker onder de burgerij, die niet op een fundamentalistisch regime zitten te wachten. Al met al denk ik dat de verhouding ongeveer fiftyfifty is tussen voor- en tegenstanders van het regime-Assad.

De media overdrijven de aantallen betogers in Syrië overigens schromelijk. In juli was ik in de Syrische stad Hama zelf bij een betoging na het vrijdagmiddaggebed. Het plein in de stad stond vol, maar dat is niet zo groot. Ik schat dat er ten hoogste 10.000 betogers waren. Die avond keek ik in het hotel naar de tv-zender Euronews, die over de betoging berichtte en sprak van 500.000 betogers. De Franse krant Le Monde kwam de volgende ochtend zelfs met 600.000 betogers. Nota bene: in heel Hama wonen niet meer dan 250.000 mensen.

Op camerabeelden vanuit Syrië lijkt het bij demonstraties altijd om geweldige aantallen betogers te gaan, maar dat is een vertekend beeld. Let eens op hoe vaak er voor een close-up wordt gekozen. Hieruit blijkt maar weer eens het nut om de regio’s die je onderzoekt ook zelf te bezoeken.”

Het klinkt allemaal weinig optimistisch.

„Laat duidelijk zijn dat veel van de verdreven regimes niet deugden. Ook het Syrische regime heeft genoeg op zijn kerfstok. En de demonstranten bestaan ook heus niet alleen uit islamisten. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat ik veel verontrustende geluiden hoor. En met name Qatar speelt in de islamisering volgens mij een belangrijke rol. Vergeet ook niet dat (de Arabische tv-zender, MW) Al-Jazeera zijn basis in Qatar heeft. Al-Jazeera is veelgeprezen om zijn berichtgeving over de Arabische lente, maar is naar mijn overtuiging daarin gewoon een verlengstuk van het beleid van Qatar.”

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_608861" onclick="window.open(this.href);return false;
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Ik deel het optimisme van Rosenthal ook niet, ik vind wat hij vertelt zelfs gewoon idioot. Ik blijf bij mijn standpunt: de Arabische Lente wordt een Islamitische Winter. De verkiezingsresultaten in Tunesië, Egypte en Marokko zeggen genoeg. Kom nou, salafisten en Moslimbroeders? En dat is vrijheid? Stierenexcrement, natuurlijk.

Nee, ik heb veel meer de indruk dat verschillende landen de weg van Iran en Saudi-Arabië opgaan. We hebben gezien waar revoluties in de islamitische wereld in het verleden al hebben toe geleid, we hebben het voorbeeld van de Iraanse Islamitische Revolutie. Nee, we krijgen nog meer staten als Iran en SA volgens mij. De tijden van brutale dictatuur zijn nog absoluut niet voorbij in de islamitische wereld. Nee, in de plaats van dictators zoals Moebarak, Ben Ali en Khadhaffi, die al hun gebreken in acht genomen nog wat goeds gedaan hebben, komt er een nog meer brutale, middeleeuwse en gruwelijke dictatuur. De dictatuur van de sharia en de salafistische islam. Ze gaan er volgens mij alleen maar verder op achteruit. Maar ja, ze hebben het zelf gewild.

Het tweede artikel over de mythe van de Arabische Lente ga ik later lezen. Maar ik heb nu al het idee dat dat waarschijnlijk een veel beter artikel is.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Zwartmeer »

Pilgrim schreef:
Minister Rosenthal optimistisch over goede afloop Arabische Lente

Ook is de minister niet bang voor islamisering van de regio. Hij ziet het niet gebeuren dat er in de regio een ‘islamitische Iranisering’ plaatsvind: ‘Ik heb het met eigen ogen gezien in Tunesië, Libië en ook in Egypte. Die mensen hebben vrijheid geroken. Ik heb mensen in die landen gesproken die zeiden dat als ze zouden merken dat er een soort islamitische toestand zou ontstaan dat ze dan voor niets gevochten hadden.’
Wat is die Rosenthal een ongelofelijke naïeve domkop. Dat dit soort mensen ons land regeren. Ook al is de meerderheid daar tegen een islamitische staat dan nog wordt het een dictatuur wanneer de minderheid hun wensen met bomaanslagen probeert af te dwingen. In 2001 legden 19 vliegtuigkapers het vliegverkeer van praktisch de hele wereld plat. Kort daarna werd bij ons de legitimatie plicht ingesteld. En dat allemaal om een handje vol terroristen. Je hebt gewoon niet veel van dat soort gasten nodig om een land te ontwrichten. En een rechtstaat die zich aan de wetten wil houden is helemaal ten dode opgeschreven willen ze het islamitisch terrorisme bestrijden. Die terroristen, ook al zijn het er niet veel, compenseren hun kleine aantal door enorme terreur. En dat het er niet veel zijn staat ook nog maar te bezien.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Ozes »

De meerderheid in Egypte wil wel de sharia volledig invoeren.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Revolutie in Noord Afrika en het Midden Oosten

Bericht door Zwartmeer »

Ozes schreef:De meerderheid in Egypte wil wel de sharia volledig invoeren.
Dat is de vrijheid die ze zich niet meer laten afpakken.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Revolutie in N-Afrika en het M-Oosten. Goed voor de sharia-i

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
Minister Rosenthal optimistisch over goede afloop Arabische Lente

Ook is de minister niet bang voor islamisering van de regio. Hij ziet het niet gebeuren dat er in de regio een ‘islamitische Iranisering’ plaatsvind: ‘Ik heb het met eigen ogen gezien in Tunesië, Libië en ook in Egypte. Die mensen hebben vrijheid geroken. Ik heb mensen in die landen gesproken die zeiden dat als ze zouden merken dat er een soort islamitische toestand zou ontstaan dat ze dan voor niets gevochten hadden.’
Lees nu eens goed wat deze ongeremde mafketel nu beweert dat in rood is aangegeven. Het is zoiets zeggen als: 'wanneer ik in Oostenrijk in augustus ben aangekomen en vervolgens merk dat er geen sneeuw ligt, ik moet constateren dat ik mijn ski-uitrusting voor niks heb meegenomen.'

Maar dat weten we toch beste mensen. Die politici zijn als de dood voor ons soort mensen. Omdat wij behoren tot minder dan tien procent van de wereldbevolking die niet dom is en de heren en dames politici beschouwen als uitermate incompetent, dom en onbetrouwbaar. Vergeet niet dat die politici hun stem niet laten horen richting FFI, maar aan het reguliere klootjesvolk waaronder ook het grote gedeelte van onze de jeugd helaas behoort. Wie weet nu wat sharia inhoudt als de meerderheid niet eens weet wanneer de Tweede Wereldoorlog heeft plaatsgevonden en wat de Holocaust inhoudt? Het interesseert ze geen malle moer. En mij eigenlijk ook niet. Zolang dat islamitische achterlijke tuig hier maar geen vinger in de pap krijgt, er geen oorlog meer komt en wij joden als gewenst beschouwen en moslims als ongewenst. Dat is een kwestie van beschaving. Daar heb ik geen geschiedenislessen voor nodig.

Wat in de Arabische regio gebeurt zal mij regelrechte worst zijn. Op zich vind ik die sharia niet eens zo gek. Een dief zijn hand afhakken geeft een goed signaal af naar de omgeving. Waarom ik erop tegen ben en liever zie dat de dief direct wordt opgehangen op de Dam in Amsterdam? Stel dat je op je werk je hand verliest en nooit in je leven wat gestolen hebt. Moet je dan met een bord om je hals lopen waarop met grote vette letters staat: 'Ík ben geen dief maar slachtoffer van een misverstand.'?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie