Wat weten we nu van de coronacrisis?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 1:17 pm
Maar mijn tot nu toe gezonde vriendin ligt zwaar ziek op bed door het virus. Ze heeft hoge koorts, hoesten, benauwd, en pijn in haar longen.

Mijn vriendin is 66 en haar man is 79. Het virus kijkt blijkbaar niet naar leeftijd of gezondheid. Ik vind het ook vreemd.
Jonge mensen lopen geen risico, dat is zeker. Deze anecdote geeft alleen aan dat sommige oude mensen meer last hebben dan andere oude mensen. De koorts en pijn maken duidelijk dat de reactie van het afweersysteem aan de late kant en weinig effectief is, wat bijvoorbeeld kan komen door gebrek aan vitamine-D (wat het geval is bij 80% van de mensen die naar het ziekenhuis moet wegens Covid).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
di dec 29, 2020 1:48 pm

Deze anecdote geeft alleen aan dat sommige oude mensen meer last hebben dan andere oude mensen.

De koorts en pijn maken duidelijk dat de reactie van het afweersysteem aan de late kant en weinig effectief is, wat bijvoorbeeld kan komen door gebrek aan vitamine-D (wat het geval is bij 80% van de mensen die naar het ziekenhuis moet wegens Covid).
Anecdote? En jij wil dat ik je serieus neem? :unhappy: Man, man, wat val jij me tegen.
Een anekdote is een vermelding van een triviale gebeurtenis waarvan het niet zeker is op welke feiten het berust. In het bijzonder is het een kortere of langere humoristische vertelling, die in het verleden tot het genre van de grappige sprookjes behoorde. Deze grappige vertellingen werden vroeger wel boerden, kluchten en uien genoemd.
Mijn vriendin is verpleegkundige. Zij en haar man slikken al maanden vitamine-D . Ze is sportief, wandelt , maakt lange fietstochten, maar toch...

En alhoewel kinderen minder ernstig ziek worden en bijna nooit opgenomen te hoeven worden in het ziekenhuis vanwege CoV-2 , kunnen ze wel besmet zijn met het virus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 2:07 pm
Anecdote? En jij wil dat ik je serieus neem? :unhappy: Man, man, wat val jij me tegen.
Begrijp je me nu opzettelijk verkeerd?! Ik bedoelde anecdote natuurlijk als in anecdotisch bewijs, iets dat op zich wel waar is maar niet zoveel zegt.
Mijn vriendin is verpleegkundige. Zij en haar man slikken al maanden vitamine-D . Ze is sportief, wandelt , maakt lange fietstochten, maar toch...
Sportiviteit staat los van de werking van het afweersysteem. En hoeveel vitamine-D slikte ze dan? De officieel aangeraden dosering is namelijk aan de lage kant. Zou minstens 3000 eenheden per dag moeten zijn.
En alhoewel kinderen minder ernstig ziek worden en bijna nooit opgenomen te hoeven worden in het ziekenhuis vanwege CoV-2 , kunnen ze wel besmet zijn met het virus.
Besmet worden en ziek worden zijn twee verschillende dingen. Mensen die immuun zijn worden mogelijk wel besmet maar beslist niet ziek. Dat de media dat onderscheid niet maken is voor jou geen excuus dat ook niet te doen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
di dec 29, 2020 2:30 pm

Begrijp je me nu opzettelijk verkeerd?! Ik bedoelde anecdote natuurlijk als in anecdotisch bewijs, iets dat op zich wel waar is maar niet zoveel zegt.
Ik kan niet in jouw hoofd kijken wat jij bedoelt. Als jij anecdote schrijft, dan lees ik anecdote.

Wat betreft je anekdotisch bewijs, dat wordt in dit geval net zo neerbuigend bedoelt als het woord anecdote. Jij Insinueert eigenlijk dat mijn verslag over mijn zieke vriendin eigenlijk niet op (volledige) waarheid berust.

Ik hou niet van overdrijven Ali Yas. Als ik werkelijk de situatie erger had willen maken, dan had ik niet verteld dat haar man alleen maar zijn besmetting als een zwakke griep ervaart.
Anekdotisch bewijs is het gebruik van anekdotes (specifieke verhalen of specifieke details in een gebeurtenis) om een welbepaalde bewering te onderbouwen of te weerleggen. Anekdotes komen echter niet in aanmerking als (wetenschappelijk) bewijs omdat ze onvoldoende representatief zijn en onderhavig zijn aan vooringenomenheid. Het verwijzen naar anekdotisch als representatief bewijs is een drogreden.
Sportiviteit staat los van de werking van het afweersysteem. En hoeveel vitamine-D slikte ze dan?
Dat weet ik niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 2:51 pm
Wat betreft je anekdotisch bewijs, dat wordt in dit geval net zo neerbuigend bedoelt als het woord anecdote. Jij Insinueert eigenlijk dat mijn verslag over mijn zieke vriendin eigenlijk niet op (volledige) waarheid berust.
Nee, dat insinueer ik eigenlijk niet. Ik geloof je verhaal voor 100%.

Je schrijft:
Het virus kijkt blijkbaar niet naar leeftijd of gezondheid.
Je maakt hier een aantal denkfouten en ik help je graag vooruit (excuses voor mijn arrogantie maar je vraagt erom).

1. Uit één waarneming, het gezin van je vriendin, leid je af dat het virus *niet* kijkt naar leeftijd of gezondheid. Dat is anecdotisch bewijs en daarom zwak (tenzij je het bedoelt als tegenbewijs, zie verderop).
2. Je gooit fysieke conditie op één hoop met de kwaliteit van het afweersysteem tegen virussen.
3. Je veronderstelt dat gesteld wordt dat leeftijd en "gezondheid" samen bepalen, met uitsluiting van andere factoren, hoe zwaar iemand onder Covid te lijden zal hebben. Dit is een drogreden van het type "stropop".

Het lijkt erop dat je je verhaal bedoelt als tegenbewijs voor de stropop (3). In dat geval blijven alleen punt 2 en 3 overeind. Niet om af te kraken, maar om op te bouwen: zuiver argumenteren is beter voor iedereen.

En verder, maar dat is een algemeen punt van kritiek, is het niet netjes kwade wil te veronderstellen als iemand het niet met je eens is. In elk geval sla je daar bij mij de plank mee mis. Ik waardeer je juist buitengewoon en ik ga er vanuit dat je wel tegen een stootje kan - dat mag je als een compliment opvatten - zodat ik me vrij voel je ondanks mijn waardering stevig tegen te spreken als dat naar mijn mening in het belang van de waarheid nodig is.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
di dec 29, 2020 3:43 pm

En verder, maar dat is een algemeen punt van kritiek, is het niet netjes kwade wil te veronderstellen als iemand het niet met je eens is. In elk geval sla je daar bij mij de plank mee mis. Ik waardeer je juist buitengewoon en ik ga er vanuit dat je wel tegen een stootje kan - dat mag je als een compliment opvatten - zodat ik me vrij voel je ondanks mijn waardering stevig tegen te spreken als dat naar mijn mening in het belang van de waarheid nodig is.
Dank je wel Ali Yas. Het is goed zo. (Ik jok niet, maar ik veeg nu een traan weg.) :redface2:

Het enige wat ik nog tegen je wil zeggen is, blijf alsjeblieft gezond, en wees voorzichtig.

Ik vermoed ook dat wij het wat betreft Covid gedoe nooit eens zullen worden.

Wij zitten in verschillende bubbels.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ziekenhuizen in aanloop jaarwisseling: ’We zijn op zoek naar het laatste bed’

Gezien de huidige situatie houden Nederlandse ziekenhuizen hun hart vast voor de komende dagen naar oud en nieuw. Dat zegt Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. „We zijn voortdurend aan het zoeken naar het laatst beschikbare bed.”

Hij spreekt van ’een zorgelijke situatie’. „De druk is in het hele land hoog, waardoor overplaatsingen tussen regio’s nauwelijks meer mogelijk zijn. Door de huidige snelle stijging wordt de situatie er niet beter op.”

Want maandag nam het totaalaantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen met maar liefst 152 toe van 2421 naar 2573, de grootste absolute dagstijging van de tweede golf. Van hen bevinden zich er 1922 op de verpleegafdeling, 125 meer dan een dag eerder. Het aantal coronapatiënten op de intensive care is gestegen van 624 naar 651. De aantallen zijn inmiddels weer vergelijkbaar met het voorlopige ’hoogtepunt’ van de tweede golf van begin november. In vier weken tijd zijn er bijna duizend patiënten bij gekomen.

Bovendien is er ziekteverzuim onder het personeel en hebben traditioneel meer zorgmedewerkers vrij in deze periode. Heel wat verloven zijn dan ook ingetrokken, vertelt Kuipers. „En de wat oudere medewerkers, die doorgaans geen nachtdienst draaien, moeten dit nu evengoed weer doen, terwijl nu ook sommige meer onervaren ic-verpleegkundigen genoodzaakt zijn voor drie patiënten te zorgen. Dat maakt het een heftige situatie.”

Piek
Bovendien verwacht de beddenplanner dat de piek op z’n vroegst begin volgende week bereikt wordt. Hij denkt dat er dan zeker 2700 coronapatiënten in het ziekenhuis liggen, meer dan begin november toen er 2653 lagen. De cijfers zijn daarmee weliswaar lager dan tijdens de eerste golf, maar nu is het expliciet uitgesproken doel om de reguliere zorg ook zoveel mogelijk door te laten gaan. „De ziekenhuizen zullen nog wekenlang overvol zijn”, stelt hij.

Kunnen de ziekenhuizen het nog wel aan, nu ook oud en nieuw voor de deur staat? „Er liggen nu meer mensen dan we in de afgelopen weken voorspeld hebben en het is echt voortdurend zoeken naar het laatste beschikbare bed bij overplaatsingen”, erkent Kuipers. „Voor nu kunnen we zeker nog alle acute zorg laten doorgaan. Maar tegelijkertijd is er iedere 24 uur ergens wel noodgedwongen een opnamestop op een spoedeisende hulp (SEH), iets dat in normale tijden zeer zeldzaam was. Als meerdere SEH’s in een regio gaan sluiten, kom je in de problemen, iets dat in november al een keertje in de regio Den Haag gebeurd is.”

’Het wordt spannend’
Ziekenhuizen houden dan ook hun hart vast voor de komende dagen. Kuipers: „Het wordt spannend. We roepen iedereen echt op om normaal te doen met oud en nieuw, gezien het risico op vuurwerk en nieuwe besmettingen.” Hij kan niet met zekerheid zeggen of ziekenhuizen het aankunnen als er veel vuurwerkslachtoffers vallen. „We moeten eerst kijken hoe het zich de komende dagen ontwikkelt. Ik weet wel dat de druk op de SEH’s ontzettend hoog is.”

De afname van het aantal besmettingen maandag van ruim 9000 naar zo’n 7500 kan een goed teken zijn, maar zegt nog niet alles, stelt Kuipers. „Je weet niet wat het effect van kerst is geweest. Mogelijk laten mensen zich tijdens die dagen toch al minder testen. Dat moeten we de komende dagen afwachten.” Dan zal volgens de baas van het Erasmus MC ook duidelijk moeten worden of de huidige lockdown eigenlijk wel effect sorteert. „Het aantal besmettingen moet dan hoe dan ook verder gedaald zijn.”

Afgelopen week maakte minister Van Ark (Medische Zorg) al de noodgreep bekend dat alle niet-spoedeisende reguliere zorg in de ziekenhuizen stilgelegd werd. Daarbij kon er personeel vrijgespeeld worden voor coronazorg op de ic’s. Om de druk op de Nederlandse ziekenhuizen verder te verlichten, is ook de hulp van Duitsland afgelopen week ingeschakeld. Inmiddels liggen daar zeven Nederlanders. „Maar ook daar is de opnamedruk erg hoog”, zegt Kuipers. „Als het meezit, kunnen we per dag drie patiënten overbrengen, dat is wel erg beperkt.”

Een andere optie die ziekenhuizen nog hebben, is het reduceren van de reservecapaciteit. „Maar als een ziekenhuis dan bijvoorbeeld nog maar één reservebed heeft, moet je al heel snel nieuwe mensen overplaatsen”, zegt Kuipers. „We kunnen ook personeel van andere afdelingen inzetten. Maar dat gaat weer verder ten koste van de reguliere zorg.”

En dan hebben de veiligheidsregio’s van Groningen, Noord- en Oost-Gelderland en Twente nog een brandbrief naar de ministeries van Defensie en Volksgezondheid gestuurd omdat ze militaire bijstand willen in de verpleeg- en verzorgingshuizen. Volgens hen is daar inmiddels sprake van een nijpend personeelstekort vanwege ziekteverzuim en quarantainemaatregelen. Als er geen hulp komt, dreigt het zwartste scenario waarbij het minimumniveau aan zorg niet meer geleverd kan worden. Kuipers snapt die oproep. „Er is echt hard extra personeel nodig, niet alleen in de ziekenhuizen maar vooral ook in de verpleeg- en verzorgingshuizen. Tegelijkertijd heeft defensie natuurlijk ook geen onuitputtelijke capaciteit en zal het slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 4:03 pm
Het enige wat ik nog tegen je wil zeggen is, blijf alsjeblieft gezond, en wees voorzichtig.
Heel voorzichtig doe ik niet. Uiteraard ga ik niet naast een snotteraar zitten en als ik zelf ziek word blijf ik wel binnen. Maar wel bedankt voor je zorgen. :wink2:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 4:07 pm
Dan zal volgens de baas van het Erasmus MC ook duidelijk moeten worden of de huidige lockdown eigenlijk wel effect sorteert. „Het aantal besmettingen moet dan hoe dan ook verder gedaald zijn.”
Het optreden van virussen heeft een eigen dynamiek, dus het aantal besmettingen (Kuipers bedoelt het aantal zieken) neemt vanzelf weer af, lockdown of niet. De lockdown voor nu kan dus niet worden aangewezen als de oorzaak van de afname straks. Het bewijs dat die zaken nauwelijks of niet met elkaar correleren is overweldigend.

https://newtube.app/TonyHeller/Q60oPQm
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2498
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pizzaman »

mercator schreef:
di dec 29, 2020 10:30 am
Ariel schreef:
di dec 29, 2020 1:26 am
Het is verdorie net of ik in dit topic op een psychiatrische afdeling terecht gekomen ben.
Ik kan uit eigen observatie zeggen hoe het zit! Gisteren is hier in Puurs een volledig ouderentehuis ingeënt met het Pfizer vaccin, bewoners, dokters en personeel. Ik zal zelf elke dag s een kijkje gaan nemen of ze een andere huidskleur gaan vertonen, staarten beginnen te groeien of razernij aanvallen krijgen.
Informatie uit de eerste hand is natuurlijk goed, want die is te vertrouwen.
Hou je ook bij hoeveel er alsnog aan Corona (al dan niet daadwerkelijk) overlijden?
En of ze al weer bezoek mogen ontvangen of dat het toch niet leidt tot enig voordeel... :greeting2:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ook in België kreeg het zorgpersoneel als dank voor hun inzet tijdens de coronacrisis een eenmalige bonus...

Alleen... :huh: Als zoiets mij zou overkomen, zou ik de premie dezelfde dag terugstorten.

Premie voor zorgpersoneel lager dan verwacht: “Nettobedrag was even schrikken”

De eenmalige premie die het ziekenhuispersoneel krijgt als dank voor hun inzet tijdens de coronacrisis, valt voor velen in de zorg lager uit dan verwacht. Er werd gesproken van bijna 1.000 euro, wat het bruto ook is, maar netto komt het uit op amper 300 tot 400 euro. De teleurstelling is groot, zo meldt Het Nieuwsblad.

Tijdens de coronacrisis nam de druk op het personeel in de zorg, maar ook de waardering voor het zorgpersoneel enorm toe. Er werd dan ook al snel gesproken over het verhogen van de lonen in de zorg en een premie om hen te bedanken. Uiteindelijk werd een akkoord bereikt over een eenmalige premie van 985 euro, maar dat is een brutobedrag waarop hoge belastingen gelden.

Netto komt de premie voor de meesten neer op 300 tot 400 euro. “De stemming onder de collega’s was dadelijk heel gemengd toen we de aanmoedigingspremie kregen”, aldus Melanie Alette (32), verpleegkundige in het AZ Sint-Lucas in Brugge, aan Het Nieuwsblad. “Iets is natuurlijk altijd beter dan niets, maar we zaten allemaal wel met hogere bedragen in ons hoofd. We begrepen het niet goed, tot de personeelsafdeling ons uitlegde dat op dergelijke premies nu eenmaal hoge belastingen gelden.”

Volgens het kabinet van minister Frank Vandenbroucke is men altijd duidelijk geweest over het feit dat het om een brutobedrag ging. “Wij hebben 200 miljoen euro uitgetrokken als aanmoediging aan het personeel”, klinkt het. “De sociale partners hebben beslist om het op deze manier te doen. Spijtig dat er verkeerde verwachtingen zijn ontstaan. Wij hebben altijd zo duidelijk mogelijk proberen te communiceren dat het om brutobedragen ging.”

Bij de vakbond is een heel ander geluid te horen. Zij weerleggen de beweringen van het kabinet-Vandenbroucke. “Wij hebben op vraag van minister Vandenbroucke met de sociale partners onderhandeld over de verdeling”, stelt vakbond BBTK. “Maar het idee van een eenmalige premie komt niet van ons, integendeel. Wij hebben altijd gezegd dat we tegen eenmalige tussenkomsten zijn, wij vragen enkel structurele maatregelen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2498
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pizzaman »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 4:03 pm
Wij zitten in verschillende bubbels.
Het is meer dat je in een verschillende gezondheidstoestand zit.
Voor Ali Yas zal een besmetting met Covid waarschijnlijk een flinke verkoudheid/rochelarij tot gevolg hebben.
Voor jou, met (zoals ik begreep) een longaandoening zullen de gevolgen mogelijk heel wat erger zijn.

De mate waarin je een "reactie" gaat vertonen op het virus hangt van 2 factoren af:
1. je eigen gezondheid en afweervermogen;
2. de hoeveelheid virus die je binnen krijgt.

Zie het maar als een moslim-invasie.
1. Ben je geen Jood, homo, vrouw met kort rokje of christenhond, dan doen ze jou weinig en werk je ze er vanzelf weer uit.
2. Hoe beter de grens, zoveel minder er binnenkomen en zoveel minder last je er van hebt.

Wat dat betreft, is Ali Yas eigenlijk een vent van 2 meter die weinig last gaat krijgen. Hij stampt ze zo in elkaar.
En jij, Ariël, bent dan een Joods meisje met een kort rokje. De belevingswereld is volkomen anders.
Als Ali Yas dat vaccin neemt gaat jou ook niet redden. Hij gaat dan (zeggen ze...) zelf geen gevolgen van Covid meer krijgen.
Maar dat wil niet zeggen dat ie het niet meer mee kan slepen, als niet-lijdende maar wel vervoermiddel voor het virus.
Immers kunnen kinderen (zo geeft men nu toe) het virus WEL verspreiden ondanks dat ze zelf geen verschijnselen hebben.
Aldus brengt ook dit vaccin in ieder geval voorlopig geen oplossing.

Het is zeer verstandig om dit virus te vermijden door maatregelen te nemen. Hoe extreem je dat wilt doen, tja.
Zo'n vaccin KAN werken maar het virus muteert ook. Ik heb daarbij mijn twijfels aan de herkomst/productie.
Degenen die het aanprijzen daar zou ik nog geen tweedehands auto van willen kopen.

Daar hebben we Hugo, die roept "je eet toch ook al heel je leven frikandellen daarvan weet je ook niet wat er in zit".
Nou dat weten we dus wel. Sterker nog, dat wordt gecontroleerd en wie niet voldoet krijgt een dikke prent.
Daarbij inderdaad eten we dat ons hele leven al en de effecten (vetzucht en een dikke pens) zijn bekend.
Het is geeneens mogelijk dat dat vaccin op de juiste manier is gecheckt, dus we moeten maar vertrouwen hebben.
Dat hebben ze zelf ook, want aansprakelijkheid voor eventuele gevolgen is al bij voorbaat uitgesloten...

Ik vraag me dan af of leugenaar Hugo ook frikandellen rechtstreeks in zijn bloedbaan injecteert.
Misschien wel want heb je die ogen gezien. Ik zou zeggen injecteer hem maar snel voordat er geen aders meer over zijn. :hypocrite:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2498
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pizzaman »

Ariel schreef:
ma dec 28, 2020 2:06 pm
Wees gerust Ali Yas. Niemand, maar maar dan niemand zal bij jou ongevraagd een corona vaccin in jouw arm spuiten. Wees niet bang. Je bent veilig.
Nou... de eerste aanzet is er al hoor.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/4437034 ... weigeraars
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Pizzaman schreef:
di dec 29, 2020 5:02 pm
Ariel schreef:
di dec 29, 2020 4:03 pm
Wij zitten in verschillende bubbels.
Het is meer dat je in een verschillende gezondheidstoestand zit.
Voor Ali Yas zal een besmetting met Covid waarschijnlijk een flinke verkoudheid/rochelarij tot gevolg hebben.
Voor jou, met (zoals ik begreep) een longaandoening zullen de gevolgen mogelijk heel wat erger zijn.
Dat bedoel ik niet met de verschillende bubbels Pizzaman.

Ik bedoel daar mee dat ik als vrouw die altijd in de gezondheidszorg gewerkt heb, een andere kijk op de zaak heb dan mannen met een technisch of ICT beroep.

Ik wil niet generaliseren, maar het zorgen en verzorgen zit in het bloed van ieder die zich voor 100 inzet in de verpleging. De meeste mannen kijken naar mijn idee daar toch ander naar.

Nu maak ik me zorgen om mijn vriendin, en ik vind het vreselijk dat ik haar niet even thuis kan helpen. Dat ik niet kan zorgen dat ze voldoende drinkt, dat ik niet even haar bed kan verschonen, of bv de badkamer een beurtje kan geven. Ik heb haar net gebeld en ze ligt nu al 3 dagen met dik 39 graden koorts op bed, en ze heeft zelf geen fut meer om te eten, te drinken of te douchen. Ze is een ziek hoopje mens.
Dat niet voor haar en haar man kunnen zorgen geeft me een machteloos gevoel.

En onthoud in vredesnaam dat ook gezonde kerels van 2 meter zonder klachten zoals jij en Ali Yas ziek kunnen worden. Wees niet hoogmoedig en denk niet dat jullie dat niet kan overkomen.

Ik hoor mensen soms zeggen, "ik ken niemand die ziek is van dit virus, dus het zal wel meevallen.." . Tja denk ik dan...Ik ken persoonlijk ook niemand die miljoenen in de staatsloterij gewonnen heeft, of mannen die in een Bugatti rijden, maar ik weet wel dat ze bestaan.

Ik heb geen longklachten, maar een auto-immuun ziekte , en ik moet best veel medicijnen slikken, en soms denk ik dat ik misschien door al die medicijnen beschermd wordt tegen dit virus, want ik heb ook nooit de griep.

Ook tegen jou , en eigenlijk tegen iedereen hier zeg ik.. BLIJF GEZOND, en wees voorzichtig. Stop met denken dat dit virus alleen maar een lullig griepje is. Dat zal misschien voor sommige mensen zo zijn, maar het is geen garantie dat het bij jou of iemand anders blijft bij wat griepachtige verschijnselen.

:unhappy:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Amerikaanse Van Dissel geeft toe dat hij loog om vaccinatiebereidheid te bevorderen

28 december 2020

Afbeelding

Anthony Fauci, de Amerikaanse Jaap van Dissel, heeft toegegeven dat hij het volk heeft voorgelogen zodat meer mensen het nieuwe coronavaccin zouden nemen, schrijft RT. Hij loog over het percentage van de bevolking dat ingeënt moet zijn om groepsimmuniteit te bereiken en terug te kunnen keren naar normaal.

Eerder dit jaar zei Fauci dat 60 tot 70 procent gevaccineerd moet zijn, maar afgelopen week zei hij tegen CNBC opeens dat ‘ongeveer 75, 80, 85 procent’ de prik moet hebben gehaald.

Op de vraag waarom hij de lat steeds hoger legde, antwoordde Fauci in een interview met de New York Times dat hij zijn antwoorden veranderde omdat hij het gevoel had ‘dat het land er eindelijk klaar voor is om te horen wat hij denkt’.

Niet de eerste keer
“Toen uit peilingen bleek dat slechts de helft van de Amerikanen het vaccin zou halen, zei ik dat 70 tot 75 procent nodig zou zijn voor groepsimmuniteit,” zei Fauci. “Uit nieuwere peilingen bleek dat zo’n 60 procent het vaccin zou nemen, en dus dacht ik: ‘er kan nog wel iets bij’ en ging ik naar 80, 85.” De Amerikaanse Van Dissel voegde toe dat hij niet precies weet welk percentage nodig is voor groepsimmuniteit.

Journalist Ari Hoffman reageerde: “Fauci geeft toe dat hij knoeit met cijfers over groepsimmuniteit om de vaccinatiebereidheid te bevorderen. Dit is niet de eerste keer dat Fauci heeft toegegeven dat hij het publiek heeft misleid over het coronavirus.”

In een filmpje dat het RIVM van Van Dissel in maart plaatste over groepsimmuniteit wordt overigens met geen woord gerept over een vaccin:
RIVM
@rivm

Wie #COVID19 heeft gehad, is daarna meestal immuun voor het #coronavirus. Dat betekent dat je niet meer ziek kan worden. Hoe meer mensen immuun zijn, hoe minder kans het virus heeft om zich te verspreiden. Dit heet #groepsimmuniteit.

Meer info: https://bit.ly/31RlkgT

https://twitter.com/i/status/1244635801259999233

4:41 p.m. · 30 mrt. 2020
[RT]

https://www.ninefornews.nl/amerikaanse- ... evorderen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Het wantrouwen over vaccins groeit...
Meeste Europeanen weigeren coronavaccin: ‘Zelfs niet voor 10 miljoen euro’

28 december 2020

Afbeelding

De uitrol van het coronavaccin gaat niet helemaal volgens plan. Verschillende mensen kregen in de Verenigde Staten een allergische reactie na de coronavaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna. Daarnaast blijkt uit peilingen dat Europeanen erg sceptisch staan tegenover dit haastig ontwikkelde vaccin.

De Europese Unie heeft deals gesloten met onder meer Pfizer, Moderna en AstraZeneca voor in totaal 2 miljard coronavaccins en wil volgend jaar alle volwassenen gevaccineerd hebben. Maar de bevolking is zeer huiverig.

Polen
“Volgens mij is een vaccin nog nooit eerder in zo’n kort tijdsbestek getest,” zei Ireneusz Sikorski uit Polen. “Ik zeg niet dat er niet gevaccineerd moet worden, maar ik ga zo’n vaccin niet op mezelf of op mijn kinderen testen.”

Uit peilingen in Polen blijkt dat minder dan 40 procent van de mensen zich wil laten vaccineren. Slechts de helft van de medewerkers van een ziekenhuis in Warschau had zich opgegeven voor vaccinatie, aldus Reuters. En als artsen het coronavaccin al niet vertrouwen, kun je er zeker van zijn dat de bevolking als geheel het ook zal weigeren.

Spanje
In Spanje is sprake van een soortgelijke situatie. De 28-jarige zanger German zei: “Ik ken niemand die Covid-19 heeft gehad. Ik zeg natuurlijk niet dat het niet bestaat omdat er veel mensen aan zijn overleden, maar ik ga het vaccin op dit moment niet nemen.” Veel Spanjaarden zijn sceptisch en willen het liefst even de kat uit de boom kijken.

Bulgarije
In Bulgarije is 45 procent van de bevolking niet van plan het vaccin te nemen. Nog eens 40 procent wil eerst wachten op eventuele negatieve bijwerkingen. Dat betekent dat slechts 15 procent in de rij gaat staan om zich te laten inenten.

Ook het Bulgaarse zorgpersoneel staat niet te trappelen om zich te laten vaccineren. Slechts één op de vijf Bulgaren uit de groepen die als eerste aan de beurt zijn – medici, apothekers, leraren en medewerkers van verzorgingstehuizen – wil de prik halen.

Frankrijk en Zweden
Een recente peiling laat zien dat slechts 41 procent van de Fransen het coronavaccin neemt. De overgrote meerderheid is dus van plan om zich niet te laten inenten. Zelfs in Zweden, waar mensen over het algemeen veel vertrouwen hebben in de autoriteiten, zitten veel mensen niet op het vaccin te wachten. “Ik zou het niet nemen, zelfs niet als iemand me 10 miljoen euro geeft,” zei Lisa Renberg tegen Reuters.

Hoe meer Europese overheden hun bevolkingen onder druk zetten om zich te laten vaccineren, hoe minder mensen bereid zijn om hun mouwen op te stropen.

[Zero Hedge]

https://www.ninefornews.nl/veruit-meest ... joen-euro/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Advies aan kabinet: 'Avondklok met jaarwisseling overwegen'

Geschreven door Malini Witlox, 29 dec. 2020

Afbeelding

Het kabinet zou moeten overwegen om met oud en nieuw een avondklok in te stellen. Zo kan voorkomen worden dat het aantal besmettingen te ver oploopt.

Dat zegt Marino van Zelst van het Red Team. Het RedTeam is een club onafhankelijke deskundigen en komt ongevraagd met adviezen over de coronacrisis. Van Zelst is data-analist en organisatiewetenschapper en geeft les aan Tilburg University.

Hij zegt: “Er zullen mensen zijn die zich met de jaarwisseling netjes aan de maatregelen houden, maar het zal ook op een paar plekken misgaan. Een avondklok is een middel om te handhaven. Als je het aantal besmettingen omlaag wilt brengen, is het een mogelijkheid."

Het kan goed fout gaat. De incubatietijd van het virus ligt op vijf tot zes dagen. Dat betekent dat mensen die met kerst besmet zijn, op hun besmettelijkst zijn met oud en nieuw.

Kerstbesmettingen
Onduidelijk is nog hoeveel mensen met de kerst het virus hebben opgelopen. Het aantal positieve tests per dag ligt rond de 10.000, maar tijdens de kerstdagen hebben weinig mensen zich laten testen.

Voor de kerst werd dat wel gedaan. Van Zelst: “Waarschijnlijk zijn er best wat mensen die zich net voor kerst hebben laten testen met het idee dat ze dan zekerheid hebben en veilig kerst kunnen vieren. Maar andersom zijn er ook mensen die zich bewust niet hebben laten testen, omdat ze met een schoon geweten kerst wilden vieren.”

Lockdown
Het wordt de komende twee weken spannend, zegt de organisatiewetenschapper. Tussen een besmetting en een ziekenhuisopname zit ongeveer anderhalve week. In de tweede week van januari zou dus duidelijk moeten worden waar we staan. Ook de eventuele besmettingen van oud en nieuw zitten bij die cijfers.

De huidige lockdown is van kracht tot en met 19 januari. Van Zelst verwacht niet dat er daarna veel maatregelen kunnen worden versoepeld. Het kabinet zal zich baseren op de data van de tweede week van januari. En het ziet er niet naar uit dat die veel beter zijn dan in december. “De grote vraag is of het kabinet het aandurft om iets te openen”, aldus Van Zelst.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/331 ... -overwegen
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

België: Bonus zorgmedewerkers...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door mercator »

hans van de mortel schreef:
di dec 29, 2020 1:01 pm
En hier helpt zelden een chemokuur. Alsof die geen afschuwelijke bijwerkingen genereert.
En dan nog niet eens altijd. Ik verloor alleen de helft van mijn haar maar dat is stugger en van betere kwaliteit terug gegroeid. Ik ben dus even (weinig) bang van covid als van het vaccin ertegen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Pizzaman schreef:
di dec 29, 2020 5:02 pm
Immers kunnen kinderen (zo geeft men nu toe) het virus WEL verspreiden ondanks dat ze zelf geen verschijnselen hebben.
Als je geen verschijnselen hebt (keelpijn bijvoorbeeld) dan worden er weinig tot geen cellen in je lichaam misbruikt voor virusproductie en verspreid je dus ook geen virussen. Deze logica is onlangs in een groot meta-onderzoek door de Universiteit van Florida bevestigd:
The secondary attack rate for symptomatic index cases was 18.0% (95% CI 14.2%-22.1%), and the rate of asymptomatic and presymptomatic index cases was 0.7% (95% CI 0%-4.9%), “although there were few studies in the latter group.” The asymptomatic/presymptomatic secondary attack rate is not statistically different from zero, and the confidence interval is technically 0.7 ± 4.2, resulting in a range of -3.5%-4.9%, but attack rates cannot be negative, so it is truncated at 0.
Als het al niet eens lukt te bewijzen dat asymptomatische dragers in hetzelfde huisgezin het virus kunnen overdragen, dan lukt dat helemaal niet in grotere ruimtes waar mensen maar kort zijn, laat staan in de buitenlucht. Het dragen van mondkapjes heeft alleen om deze reden al geen zin (naast het gegeven, bekend uit Deens onderzoek, dat mondkapjes überhaupt niet werken).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Pilgrim schreef:
di dec 29, 2020 6:39 pm
Advies aan kabinet: 'Avondklok met jaarwisseling overwegen'
Tirannie.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
di dec 29, 2020 6:20 pm
Het wantrouwen over vaccins groeit...
Meeste Europeanen weigeren coronavaccin: ‘Zelfs niet voor 10 miljoen euro’

https://www.ninefornews.nl/veruit-meest ... joen-euro/
Lol. Dat lijkt me sterk. Voor 10 miljoen euro laat jij jezelf vaccineren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 8:47 pm
Lol. Dat lijkt me sterk. Voor 10 miljoen euro laat jij jezelf vaccineren.
Dat lijkt mij ook!

(maar niet als iedereen dat krijgt, want dan is die 10M even veel waard als 10M Marken in 1923).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

De Jonge onderzoekt inzet van digitaal ‘coronapaspoort’

29 december 2020

Afbeelding

Coronaminister Hugo de Jonge heeft de Gezondheidsraad gevraagd te onderzoeken hoe een (digitaal) coronapaspoort ethisch en juridisch kan worden ingezet om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld scholen en de werkomgeving.

Op 17 december schreef De Jonge in een brief aan de Gezondheidsraad dat hij de uitslagen van coronatests ‘wil gaan inzetten’. Mensen die zich recent hebben laten testen en een negatieve testuitslag hebben, zouden bijvoorbeeld meer bewegingsvrijheid kunnen krijgen, aldus de minister.

“Daarom wil het kabinet een laagdrempelig testprogramma uitwerken waarmee naast incidentgericht (frequent) testen ook de mogelijkheid wordt geboden om door testen toegang tot sociale en economische activiteiten te verkrijgen. Het bij zich dragen van een – al dan niet gedigitaliseerd – ‘coronapaspoort’ zou hiervan het bewijsstuk kunnen zijn.”

Zo’n digitaal coronapaspoort zou volgens De Jonge kunnen worden ingezet bij het verstrekken van toegang tot onderwijsinstellingen, zorginstellingen zoals verpleeghuizen, werkomgeving en bijvoorbeeld horeca en uitgaansgelegenheden.

Dit moet gestopt worden!
Kamerlid Van der Staaij (SGP) vroeg De Jonge vorige maand om niet alleen voor vaccinaties advies te vragen over een ethisch kader, maar om dit ook te doen voor een uitgebreid testprogramma. Daar heeft de minister nu gehoor aan gegeven.

De Gezondheidsraad buigt zich inmiddels over deze kwestie en verwacht half januari advies te kunnen aanbieden, zo blijkt uit een brief die dateert van 24 december. Hier vind je meer informatie over het coronapaspoort.

Veel mensen zitten niet te wachten op zo’n paspoort. “Dit moet gestopt worden!” twittert Sol. Simone schrijft: “Deze man is knettergek.”
P. Van Doorn
@PVanDoorn4

Ik was een wappie toch? Hier gaan we....

Afbeelding

11:14 p.m. · 28 dec. 2020
https://www.ninefornews.nl/de-jonge-ond ... apaspoort/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2498
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pizzaman »

Ariel schreef:
di dec 29, 2020 6:05 pm
Pizzaman schreef:
di dec 29, 2020 5:02 pm
Ariel schreef:
di dec 29, 2020 4:03 pm
Wij zitten in verschillende bubbels.
Het is meer dat je in een verschillende gezondheidstoestand zit.
Voor Ali Yas zal een besmetting met Covid waarschijnlijk een flinke verkoudheid/rochelarij tot gevolg hebben.
Voor jou, met (zoals ik begreep) een longaandoening zullen de gevolgen mogelijk heel wat erger zijn.
Dat bedoel ik niet met de verschillende bubbels Pizzaman.

Ik bedoel daar mee dat ik als vrouw die altijd in de gezondheidszorg gewerkt heb, een andere kijk op de zaak heb dan mannen met een technisch of ICT beroep.

Ik wil niet generaliseren, maar het zorgen en verzorgen zit in het bloed van ieder die zich voor 100 inzet in de verpleging. De meeste mannen kijken naar mijn idee daar toch ander naar.

Nu maak ik me zorgen om mijn vriendin, en ik vind het vreselijk dat ik haar niet even thuis kan helpen. Dat ik niet kan zorgen dat ze voldoende drinkt, dat ik niet even haar bed kan verschonen, of bv de badkamer een beurtje kan geven. Ik heb haar net gebeld en ze ligt nu al 3 dagen met dik 39 graden koorts op bed, en ze heeft zelf geen fut meer om te eten, te drinken of te douchen. Ze is een ziek hoopje mens.
Dat niet voor haar en haar man kunnen zorgen geeft me een machteloos gevoel.

En onthoud in vredesnaam dat ook gezonde kerels van 2 meter zonder klachten zoals jij en Ali Yas ziek kunnen worden. Wees niet hoogmoedig en denk niet dat jullie dat niet kan overkomen.

Ik hoor mensen soms zeggen, "ik ken niemand die ziek is van dit virus, dus het zal wel meevallen.." . Tja denk ik dan...Ik ken persoonlijk ook niemand die miljoenen in de staatsloterij gewonnen heeft, of mannen die in een Bugatti rijden, maar ik weet wel dat ze bestaan.

Ik heb geen longklachten, maar een auto-immuun ziekte , en ik moet best veel medicijnen slikken, en soms denk ik dat ik misschien door al die medicijnen beschermd wordt tegen dit virus, want ik heb ook nooit de griep.

Ook tegen jou , en eigenlijk tegen iedereen hier zeg ik.. BLIJF GEZOND, en wees voorzichtig. Stop met denken dat dit virus alleen maar een lullig griepje is. Dat zal misschien voor sommige mensen zo zijn, maar het is geen garantie dat het bij jou of iemand anders blijft bij wat griepachtige verschijnselen.

:unhappy:
Aha, dat bedoel je dus met "verschillende bubbels". Het is voor jou min of meer onverteerbaar dat het vaccin mogelijk geen ene malle moer zou uithalen.
Voor mij (chemisch bioloog) is dat gewoon de vraag. Want of het daadwerkelijk doet wat het zegt, is niet vastgesteld. Wat de bijwerkingen zijn, is ook niet vastgesteld.
EN al helemaal niet op de langere termijn.

Maar maak je geen zorgen. Ik hou mij aan de regeltjes, loop met masker, ga nergens heen zolang het niet echt noodzakelijk is.
Immers is het vermijden de beste oplossing. EN ik weet (kennen niet echt) van gevallen die inderdaad aan Cortona zijn overleden.
Ik weet er ook een hoop die MOGELIJk aan Corona zijn overleden... maar zeer waarschijnlijk aan wat anders.

Maar zeg nou zelf... een avondklok... :thinking:
EN het geleuter met cijfers. We HEBBEN daadwerkelijk meer sterft - vanwege de babyboomers, die komen aan hun eind onderhand.
En HEOVEEL oversterfte hebben we dan.. HOEVEEL zijn er daadwerkelijk overleden aan Corona... weet jij het? Ik niet.

Wat ik wel weet is dat degenen die dit allemaal "regelen" en stel frikandellen zijn.
Envan die zou ik dan die prik (of twee) moeten nemen. Nou eh. Ik dacht het toch maar even niet.
Laatst gewijzigd door Pizzaman op di dec 29, 2020 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Plaats reactie