Wat weten we nu van de coronacrisis?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

apocalypse now ?
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Weer meer dan 3000 coronadoden in 24 uur in Brazilië

In Brazilië zijn voor de tweede dag op rij binnen 24 uur meer dan 3000 coronadoden geregistreerd, meldt het Braziliaanse ministerie van Volksgezondheid. Het afgelopen etmaal zijn 3438 sterfgevallen geregistreerd, ruim tweehonderd minder dan op vrijdag toen de teller bij 3650 bleef steken, dat was een dagrecord.

Het vorige dagrecord dateert van dinsdag. De Braziliaanse autoriteiten meldden toen 3251 geregistreerde overledenen als gevolg van Covid-19.

Brazilië breekt de afgelopen weken het ene na het andere grimmige record. Donderdag werden voor het eerst meer dan 100.000 besmettingsgevallen vastgesteld. Dat aantal lag zaterdag iets lager. De afgelopen 24 uur werden 85.948 nieuwe gevallen vastgesteld, ruim duizend meer dan op vrijdag.

Brazilië heeft zowel het één na hoogste aantal coronabesmettingen ter wereld als het één na hoogste dodental na de Verenigde Staten. Volgens gegevens van de Johns Hopkins Universiteit zijn er in Brazilië al ruim 12,4 miljoen besmettingen vastgesteld sinds het begin van de coronapandemie. In totaal overleden al ongeveer 307.000 personen in Brazilië aan de gevolgen van het longvirus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Maarten »

Ook wie gevaccineerd is, heeft geen vrijgeleide om te knuffelen
Drie Belgische cases tonen aan dat ook wie ingeënt is, nog altijd besmet kan worden door het coronavirus. Een man gaf het op die manier door aan zijn partner. Die belandde uiteindelijk op intensieve zorg.

www.standaard.be/cnt/dmf20210326_97724606

:thinking: [icon_lol.gif]
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Voor Hans...Graag lezen

Ik heb je post waar je weer mijn naam gebruikte verwijders Hans.

Ik heb al vaker op dit forum aangegeven dat ik daar niet van gediend ben, en ik heb eigenlijk ook geen zin om steeds te schrijven over COVID-19

Maar zolang als dit forum MISbruikt wordt door desinformatie over COVID-19 en andere zaken, voel ik me veplicht om juiste informatie te verstrekken, en foute informatie te debunken.

Ik doe dat liever ook niet, want het kost mij veel tijd en irritatie.

Misschien lukt het jou om door te dringen bij je Leidse vriend, en kan je hem vragen of hij wil stoppen om op dit forum corona informatie te plaatsen van allerlei vage alternatieve antivax sites .

Misschien kan hij die artikelen via mail naar jou, of naar andere die wel behoefte hebben aan dat soort COVID-19 "nieuws" sturen . Daar zou je hem denk ik heel erg mee helpen, want hij wil graag zijn in steen gehouwen COVID-19 ideeen met mensen delen.

Uiteraard kan iedereen, dus ook Pilgrim, Covid artikelen uit geronomeerde kranten plaatsen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Live Q&A: Study Shows Lockdowns Changed Little; States Present Contrasting Models for Reopening

:greeting2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Hier ook wat over die lock downs.
Ondertussen in Zweden: ‘Het voelt soms alsof corona überhaupt niet bestaat’

29 maart 2021

Afbeelding

In Zweden is het leven normaal. Geen mondkapjes. Geen avondklok. Winkels, restaurants, contactberoepen open. Het aantal besmettingen ligt hier naar verhouding niet veel hoger dan in Nederland en – belangrijker – amper nevenschade en psychisch leed. Dat moet toch te denken geven, schreef jurist Raisa Blommestijn afgelopen week op social media.

“Eigenlijk is alles open en gaat het normale leven zo goed als door,” laat ze weten vanuit Stockholm. “Sterker nog: op sommige momenten voelt het voor mij alsof corona überhaupt niet bestaat.”

“Dat geeft toch te denken, want waarom kan het in Zweden wel?” vraagt ze zich hardop af. “Waarom kan het normale leven in Zweden wel doorgaan terwijl we in Nederland al meer dan een jaar vastzitten aan de meest bizarre maatregelen?”

Oversterfte
Het patroon van coronadoden in Zweden en Nederland is min of meer hetzelfde. Ook is het zo dat de sterftecijfers in bijvoorbeeld de staat Californië, met hele zware coronamaatregelen, nauwelijks verschillen van die in Florida, waar het leven gewoon doorgaat.

Daarnaast is gebleken dat liefst 21 Europese landen een hogere oversterfte hadden dan Zweden, dat niet in lockdown ging. Het land registreerde in 2020 7,7 procent meer sterfgevallen dan normaal. In landen die kozen voor strenge lockdowns, zoals Spanje en België, bedroeg de oversterfte respectievelijk 18,1 en 16,2 procent.

https://www.ninefornews.nl/ondertussen- ... t-bestaat/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
di mar 30, 2021 2:01 am
Hier ook wat over die lock downs.
Ik voel me weer geroepen om deze desinformatie te debunken. Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat iedereen recht heeft op serieuze eerlijke waarheid.

Due to Covid-19, there are currently restrictions on travels to and from Sweden. A negative Covid-19 test certificate is required for foreign citizens coming to Sweden. For more details and updated information, please visit krisinformation.se, official emergency information from Swedish authorities.

Het blijkt dat de wonderlijke nepsite ninefornews weer niet goed op de hoogte is. Ook in Zweden heerst nog steeds Covid 19. Ninefornews roept blij en coronavrij : "In Zweden is het leven normaal. Geen mondkapjes. Geen avondklok. Winkels, restaurants, contactberoepen open. Het aantal besmettingen ligt hier naar verhouding niet veel hoger dan in Nederland en – belangrijker – amper nevenschade en psychisch leed. Dat moet toch te denken geven, schreef jurist Raisa Blommestijn afgelopen week op social media."

Dat hoorde ze dus van Raisa Blommestijn een Docent en onderzoeker uit Leiden.

Helaas Raisa , ik weet dat je een Forum voor Democratie-sympathisant bent, maar ook jij mag niet jokken.

Het leven in Zweden is helemaal niet normaal, en er zijn verschillende maatregelen die net zo ingrijpend zijn als hier. Het aantal doden is veel hoger dan in de buurlanden
Restaurants in shops or malls are only allowed to serve one person per table. In restaurants with their own entrance, the limit is four people per table.

All restaurants must close at 20:30 and alcohol must not be served after 20:00.

Private events at venues must have a limit of no more than 8 people. At funerals, 20 people can be present.

On bus and train routes over 150 kilometres, the number of passengers must be limited to maximum half the number of seats in the vehicle.
Als lezers nog meer juiste informatie over Zweden willen hebben, dan moet u even roepen, en dan geef ik die informatie.

Of kijk hier.
Last updated: March 30, 2021, 08:21 GMT
Sweden

Coronavirus Cases: 780,018

Deaths:13,402
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

Als mensen uitademen dan sproeien ze druppels.
Als mensen praten dat sproeien ze heel veel meer.
Je kan bedenken dat met een mondkapje een deel van die druppels wordt afgevangen. Of dat uitmaakt, de wetenschappelijke studies zijn (nog) niet duidelijk.
Maar baat het niet, dan schaad het niet, die mondkapjes. Alhoewel niet iedereen van dat laatste overtuigd is.
De evolutie heeft ons uitgerust met een neus als ademfilter.
Maar praten is evolutionair gezien een recente verworvenheid.

Ik vroeg mij af of de gesproken taal uitmaakt bij de verbreiding van corona.
En ene taal heeft meer 'spuugklanken' dan de andere (ik denk hierbij aan Bangla Desh).

En ja, op deze wetenschappelijk juiste vraag is een antwoord gezocht.
Of onderstaande een serieus antwoord is? Ik zet mijn vraagtekens. Het is in ieder geval niet afkomstig van de de site "De Speld".
Na plosief blijkt ook de harde ‘raspende’ g een risicofactor voor het ziekteverloop van Covid-19

In het najaar van 2020 werden we opgeschrikt door taalkundig onderzoek dat had aangetoond dat het uitspreken van zogeheten ‘plosieven’ (p, t, k, b, d en de g van ‘goal’) meer aerosolen zou produceren dan andere klanken. Gelukkig bleek het vooral om de variant te gaan waarbij de plofklank gepaard ging met een extra pufje (de ‘geaspireerde’ variant), die aanmerkelijk zeldzamer is dan de normale plosieven. In aansluiting hierop hebben Schotse fonovirologen onlangs aangetoond dat ook de harde g met name schadelijk is voor het ziekteverloop van een covidbesmetting.

In een artikel in het nieuwe nummer van The Lancet, dat donderdag verschijnt, wordt dit nader toegelicht. Het blijkt ook weer om een variant te gaan, de zogeheten ‘schrapende’ of ‘raspende g’, die meer naar achteren in de keel wordt uitgesproken, en gepaard gaat met het ‘flapperen’ van het bovenste, zachte gedeelte van de keel (een bekende schraper was oud-burgemeester van Amsterdam Ed van Thijn).

Door dit schrapen, zo ontdekten de onderzoekers, ontstaat een dun eeltlaagje, waar de uitsteeksels van het virus geen vat op hebben. De virusdeeltjes glijden dus meteen door naar de longen, nog voordat het afweer­systeem in actie kan komen. De schrapende g komt vooral voor in Schotland en het noorden en westen van Nederland.

Mond spoelen met zeep


Het OMT beveelt vooralsnog intelligente maatregelen aan, zoals het spoelen van de mond met zeep onmiddellijk na het uitspreken van de schrapende g. De medische werking hiervan is nog niet aangetoond, maar het RIVM neemt aan dat vooral het psychologische effect de schrapende g zal tegengaan. Ook worden uit voorzorg alvast de nonnen uit Vught, alsmede andere vrouwelijke kloosterlingen uit het zuiden, met voorrang gevaccineerd, zodat zij voor effectieve taalprogramma’s kunnen zorgen.

Het af­leren van de harde g heeft voor zover bekend geen bijwerkingen.
https://www.trouw.nl/achterpagina/na-pl ... ~bf3436d0/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:
di mar 30, 2021 10:29 am
Dat hoorde ze dus van Raisa Blommestijn een Docent en onderzoeker uit Leiden.
Maar ze sprak toch vanuit haar eigen ervaring in Stockholm? De situatie in Zweden is toch altijd nog veel vrijer dan hier. Weliswaar zijn de cijfers van Zweden iets slechter dan die van de buurlanden, maar dat is te verklaren doordat Zweden in 2019 een lager sterftecijfer had en daardoor meer kwetsbare ouderen. Als je 2019 en 2020 samen neemt, is er geen verschil.
Spoiler! :
Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Reconciling estimates of global spread and infection fatality rates of Covid-19: an overview of systematic evaluations

[...]

Conclusions
All systematic evaluations of seroprevalence data converge that SARS‐CoV‐2 infection is widely spread globally. Acknowledging residual uncertainties, the available evidence suggests average global IFR of ~0.15% and ~1.5‐2.0 billion infections by February 2021 with substantial differences in IFR and in infection spread across continents, countries, and locations.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13554
De IFR glijdt nu af naar 0,15%. Je leest het goed: 0,15%!! (Het niveau van een doorsnee griep.) Hier moest onze hele economie dus voor kapot...
Laatst gewijzigd door Pilgrim op do apr 01, 2021 10:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
wo mar 31, 2021 2:04 am
Maar ze sprak toch vanuit haar eigen ervaring in Stockholm?
Als ik in buitenland op vakantie ben, dan ervaar ik dat land ook heel anders dan de inwoners van het land.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:
di mar 30, 2021 2:01 am
Hier ook wat over die lock downs.
De maatregelen zoals die nu al een jaar opgelegd worden verlengen net de epidemie ipv ze te verkorten. Wie een slecht afweersysteem heeft zal nu mss wat langer moeten wachten om besmet te worden maar vroeg of laat gebeurt dat toch. Gewoon gezond verstand gebruiken, wat hygiënischer leven dan anders en mensenmassa's mijden is het enige wat zou moeten. Zoals in Zweden dus. En aanvaarden dat je ziek kan worden en zelfs-in zeer uitzonderlijke gevallen-dood kan gaan aan corona.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:
wo mar 31, 2021 11:40 am
De maatregelen zoals die nu al een jaar opgelegd worden verlengen net de epidemie ipv ze te verkorten.
Daar lijkt het sterk op. Het is gelukt deze epidemie een vol jaar te laten duren - hoe vaak gebeurt dat met de griep?

Overigens hoorde ik onlangs dat 8% van de getesten positief zou zijn. Met een complete cyclus van een week of twee zou je zeggen dat het met dit tempo nog 100/8 * 2w = 25 weken zou duren voor iedereen besmet is geweest - ware het niet dat een groot deel van de bevolking al aan de beurt is geweest (of vanwege immuniteit nooit aan de beurt komt). Zulke cijfers zijn dus verdacht. Ik denk trouwens dat alleen mensen met symptomen of zieke contacten worden getest, maar dan betekent die 8% iets heel anders dan gesuggereerd. Het is een bende.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Tucker Carlson Tonight 3/30/21 | FOX BREAKING NEWS March 30,21


Te verwachten valt dat deze informatie met betrekking tot de oorsprong van het Corona-virus snel verdwijnt...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Cowboy Cures | Natural Remedies and Immune Boosters


Immuniteitsboosters met heel wat minder bijwerkingen. :greeting2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

In Berlijn is de toekomst al gearriveerd:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

Bhutan prikt hele bevolking in één week

In Bhutan heeft in vier dagen tijd 44 procent van de bevolking een eerste inenting gekregen. Binnen een week moet iedereen die in aanmerking komt voor vaccinatie aan de beurt zijn.

Bhutan ontving eind januari al de eerste 150 duizend doses AstraZeneca, als cadeau van buurland India. Daarmee kon al bijna eenderde van de Bhutaanse vaccindoelgroep voor het eerst worden geprikt, maar de regering besloot te wachten op meer doses en data – en in de tussentijd een landelijke campagne op te zetten. Die is deze week begonnen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdd807ec/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Two weeks after reopening and dropping mask mandate, Texas COVID cases continue to go down

By Daniel Payne, Updated: March 27, 2021

Experts had warned that relaxing such measures might result in explosion of cases

Positive tests of COVID-19 continue to decline in Texas over two weeks after state Gov. Greg Abbott ended all restrictions there including the statewide mask mandate.

Abbott announced the measures earlier in the month, lifting all capacity limits in businesses statewide and repealing the state’s mask mandate. The governor said the repeals were an effort to "restore livelihoods and normalcy" for state residents.

The state COVID-19 dashboard shows that cases in the state have continued the decline they were already on at the time of Abbot’s announcement. This week the state was recording case level numbers not seen since last summer.

Texas’s caseload decline has followed a general nationwide trend in declining case numbers, though that decline has plateaued in recent days.

https://justthenews.com/politics-policy ... ovid-cases
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ik hoop dat het werkt. Daar worden we dan allemaal heel erg blij van.
Commissie keurt coronabehandeling Drentse huisartsen goed

Een medisch-ethische toetsingscommissie heeft een speciale behandelmethode voor coronapatiënten goedgekeurd. Huisartsen Jan Scherpenisse en Marcel de Vijlder uit Valthermond hebben hun patiënten daarmee al behandeld. De methode wordt nu uitgerold over veertien huisartsenpraktijken in Drenthe.

Als daar dezelfde resultaten worden geboekt, kan dat zomaar betekenen dat er een doorbraak in deze coronacrisis is ontstaan aan het Noorderdiep in Valthermond.

Een coronabesmetting zou volgens huisartsen Scherpenisse en De Vijlder uit Valthermond in een veel vroeger stadium behandeld kunnen en moeten worden met de ontstekingsremmer dexamethason. Dat zou mogelijk de huidige druk op de ziekenhuizen verminderen.

Plank misgeslagen
Het probleem zit volgens de Drentse dokters niet zozeer in het virusdeeltje zelf. Dat is precies waar de plank momenteel misgeslagen wordt, zeggen ze. Het gros van de mensen knapt namelijk vanzelf weer op na even flink grieperig te zijn geweest. Toch zijn er ook mensen die goed ziek worden. "Dat is meestal ongeveer na een week. Een gedeelte van de coronapatiënten denkt aan de betere hand te zijn, maar krijgt alsnog te maken met een enorme terugval. Na de griepverschijnselen worden ze toenemend benauwd. De opgelopen ontsteking en de benauwdheid nemen steeds ernstigere vormen aan", legt Scherpenisse uit.

Zo werkt het
Dat is het moment waar volgens Scherpenisse en De Vijlder de kansen liggen. Een kleine sneeuwbal bovenaan de berg is immers gemakkelijker tegen te houden dan een grote sneeuwbal halverwege. "Wij monitoren het zuurstofgehalte van de patiënt 24 uur per dag thuis. Daalt dit, dan kunnen we bijtijds ingrijpen. Daarbij lichten we onze patiënten vooraf goed in over de behandelwijze en voorkomen we dat de sneeuwbal te groot wordt en steeds lastiger of zelfs niet meer af te remmen is."

Dexamethason is bij de behandeling van coronapatiënten in het ziekenhuis het eerste middel waar artsen voor kiezen, zegt De Vijlder. "Alleen omdat ze daar in een later stadium van de ziekte binnenkomen, loop je achter de feiten aan. Wat wij bedacht hebben, is het medicijn eerder gebruiken."

Behandeling door de huisarts met dit middel is momenteel niet aan de orde, omdat daar tot nu toe geen richtlijnen voor zijn. Patiënten moeten nu dus wachten totdat de klachten verergeren. "Dat is gevaarlijk, want dan rolt de sneeuwbal zo de ontstekingsfase in. Dat is de fase waarin patiënten naar het ziekenhuis gestuurd worden." Sinds februari 2020 wordt het beleid op die manier gevoerd. "Wij huisartsen zien alleen sommige patiënten verschrikkelijk ziek worden en daar willen we graag iets aan doen."

De Beoordeling Ethiek Biomedisch Onderzoek (BEBO) heeft een go gegeven voor de werkwijze, die Scherpenisse en De Vijlder in samenwerking met Huisartsenzorg Drenthe, onderzoeksbureau GPRI en het UMCG hebben ontwikkeld. "We zijn in Valthermond al met de behandeling gestart. Al onze coronapatiënten zijn opgeknapt zonder een stap in het ziekenhuis te hebben gezet. Met dit akkoord, kunnen we verder onderzoeken hoe dit protocol uitgerold kan worden in Nederland", vertelt Scherpenisse hoopvol.

'Hopelijk verlicht dit de druk op de zorg'
Iedereen reageert dus op een eigen manier op het coronavirus: "Ook als we dit protocol gaan uitrollen, zullen er altijd mensen zijn die het virus niet overleven. Dat komt omdat ze daar bijvoorbeeld te zwak voor zijn en een besmetting er niet bij kunnen hebben. Met dit behandelprotocol wordt hopelijk wel de druk op de zorg enigszins weggenomen en het zou de extreme invloed die dit virus op onze samenleving heeft weleens heel erg kunnen veranderen." Daarbij kan naar de mening van de huisarts bijvoorbeeld gedacht worden aan het blijvend openstellen van de scholen, het eerste tapbiertje op het terras en elkaar kunnen omhelzen zonder schuldgevoel.

Ontelbaar veel telefoontjes en contacten met intensivisten, virologen, longartsen en andere specialisten en wetenschappers gingen aan de goedkeuring vooraf. "Het is geen handelen op eigen houtje geweest", zegt Scherpenisse. Nu er een deskundig onderzoeksteam, artsen, specialisten en een hoogleraar zich voor zijn protocol hard maken, zou het einde van de coronacrisis zomaar eens aan het Noorderdiep in Valthermond begonnen kunnen zijn: "Dit is echt een dolk in het hart van de coronacrisis. Hopelijk leidt dit tot een doorbraak."

Veertien praktijken
In eerste instantie pakken veertien Drentse praktijken nu het protocol van de huisartsen de komende periode op. Schaalvergroting dus. Jan Schaart, directeur van Huisartsenzorg Drenthe, is erg benieuwd welke resultaten er geboekt gaan worden: "Als daar dezelfde resultaten geboekt worden als in de praktijk in Valthermond, dan zouden we van een doorbraak kunnen spreken."

Er is ook al interesse voor het protocol uit de Utrecht en Amsterdam. "Het coronavirus begint als een klein briesje, vervolgens wordt het een harde wind en als het evolueert in een storm, dan lig je voor je leven te vechten op de intensive care. Het is zaak voor ons als huisartsen om de bries te voelen en te voorkomen dat het een storm wordt. Dat lijkt mogelijk met ons protocol", besluit Scherpenisse.

De covid-studie van deze Drentse huisartsen wordt momenteel uitgezet onder vijftig patiënten. Als deze proef slaagt, wordt opgeschaald naar 750 patiënten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Pilgrim »

Lockdowns zijn waarschijnlijk niet meer nodig nu Groot-Brittannië leert om het coronavirus te behandelen als de griep. Dat heeft de Britse Jaap van Dissel, professor Chris Whitty, de belangrijkste gezondheidsadviseur van de Britse regering, gezegd tijdens een webinar.
No more lockdowns – Britain will treat Covid like flu, says Chris Whitty

By Sarah Knapton, Science Editor 1 April 2021 • 4:43pm

Afbeelding

Accepting some virus deaths is price of allowing people to live a 'whole life', says chief medical officer

Lockdowns are unlikely to be needed again as Britain learns to treat coronavirus like flu, Prof Chris Whitty has said.

The chief medical officer said that up to 25,000 people die in a bad flu year without anyone noticing and that accepting some Covid deaths would be the price of keeping schools and business open and allowing people to live a "whole life".

Prof Whitty, speaking on a Royal School of Medicine webinar, said the Government would only be forced to "pull the alarm cord" if a dangerous variant arrived, against which people had no immunity and which sparked exponential growth.

"Covid is not going to go away," he said. "You've got to work out what's a rational policy to this and here I would differentiate quite a lot between a pandemic environment and what you get with seasonal flu.

"Every year, somewhere between 7,000 and 9,000 citizens die of flu, most of them very elderly, and every few years you get a bad flu year where 20,000 to 25,000 die of it. The last time we had that was three years ago and no one noticed it.

"So it is clear we are going to have to manage it, at some point, rather like we manage the flu. Here is a seasonal, very dangerous disease that kills thousands of people and society has chosen a particular way round it."

Prof Whitty said it was important to bring Covid deaths as low as possible, but warned that society would not tolerate being locked down to prevent similar numbers of deaths to those from flu.

"We want to get as close as we can [to zero] but the question is how do you balance that against other priorities?" he said. "What are people prepared to put up with? What we've demonstrated in the last year is we don't have to have flu at all if we don't want to, because the things we’ve done against Covid have led to virtually no influenza.

"If next year we say 'we can deal with flu, everyone lock down over the winter' I think the medical profession would not make itself popular with the general public.

"We need to work out some balance which actually keeps it at a low level, minimises deaths as best we can, but in a way that the population tolerates, through medical countermeasures like vaccines and in due course drugs, which mean you can minimise mortality while not maximising the economic and social impacts on our fellow citizens."

Prof Whitty said although there would always be more measures that could be put in place to save lives, such as shutting schools and universities or preventing relatives visiting the elderly in care homes, such restrictions prevented people from living a "whole life".

Asked by Sir Simon Wessely, professor of psychological medicine at the Institute of Psychiatry, King's College London, whether lockdowns would be reimposed if cases rose, even in local areas, Prof Whitty said: "No, I don't think so."

However, he added: "Society will not tolerate more than a certain number of people being ill, even if they know it's going to go away come the spring, and the area where we're going to have to pull the alarm cord is if a variant of concern comes in that we can see is now back to a situation of unconstrained growth because the immunological response to it is just not there."

Boris Johnson has previously vowed that the current unlocking of restrictions is irreversible, and next week the Government will determine whether shops can reopen on April 12 as planned.

Lockdowns are unlikely to be needed again as Britain learns to treat coronavirus like flu, Prof Chris Whitty has said....

https://www.telegraph.co.uk/news/2021/0 ... -flu-says/
Laatst gewijzigd door Pilgrim op za apr 03, 2021 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Pilgrim schreef:
za apr 03, 2021 6:42 pm
Lockdowns zijn waarschijnlijk niet meer nodig nu Groot-Brittannië leert om het coronavirus te behandelen als de griep. Dat heeft Britse Jaap van Dissel, professor Chris Whitty, de belangrijkste gezondheidsadviseur van de Britse regering, gezegd tijdens een webinar.
Hij kan waarschijnlijk Nederlands lezen en praat velen van ons na op FFI.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
za apr 03, 2021 7:57 pm
Hij kan waarschijnlijk Nederlands lezen en praat velen van ons na op FFI.
Ik denk het niet Hans. Als hij velen van dit forum na zou praten, dan komt dat zijn reputatie niet ten goede.

Maar hebben we het hier over dezelfde man die dit schreef..."Lockdowns zijn waarschijnlijk niet meer nodig nu Groot-Brittannië leert om het coronavirus te behandelen als de griep."

Friday 2 April 2021 COVID-19: Chris Whitty warns virus measures needed for another two years to combat threat of variants

Ja hoor het is dezelfde. Kijk en controleer even.

Afbeelding

En lees ook even wat de goeie man verder zegt.
Coronavirus safety measures are likely to still be necessary for another two years, England's chief medical officer has said.

Professor Chris Whitty said it could take up to two years for the world to build up a bank of vaccines and technologies capable of rapidly dealing with COVID-19 variants and outbreaks.

While he said these tools will eventually "find a way through", there still remains a level of risk that needs to be managed before then.

Speaking during a Royal Society of Medicine webinar on Thursday, Professor Whitty said a cautious approach will be needed for the next couple of years "because we've got such a difficult situation to go through at the moment".

He added: "What we don't want to be is in a situation where we look back in six months and say 'If we'd only just been a bit more cautious for a month or two we would've actually got through [vaccinating] the whole population, we'd have understood a lot more, we'd know how to deal with this, we'd probably have a few variant vaccines on the stocks'.

"I don't think though this should be seen as an indefinite posture, I think this is a matter of probably the next year or two whilst we understand how to do this and find a way of responding rapidly to variants."

However, he said a "very wide portfolio of vaccines" is likely to be available in around two years, offering greater protection.
Wat de man bedoelde, maar er zijn waarschijnlijk weinig mannen hier op dit forum die dat willen horen, is dat mensen zich aan de regels moeten houden, en dat ze waarschijnlijk elk jaar een vaccin nodig hebben.
"If we scroll forward two years, I think we're going to have a very wide portfolio of vaccines," Professor Whitty said.
Dus..Soms is het goed als je een artikel goed leest, en nadenkt, en niet vanuit de ruimte roept..."Professor Whitty zegt dat corona de griep is."

Hij zegt: Prof Whitty added that most experts believed Covid was not going to go away and it would eventually have to be managed in a similar way that flu is. Learn to live with Covid in similar way to flu, says Prof Chris ...

En niet alleen voor jou is het goed om na te denken, en op onderzoek uit te gaan. dat is goed voor ons allemaal.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Coronavirus and the money behind vaccines | FT Film

De hoeveelheid geld die omgaat in de sector verheldert nog eens waarom er naar inzet van vaccinering gepushed wordt. Als het aan sommigen ligt gaan we flink gevaccineerd van de ene naar de andere pandemie. Voor minder zou je op de gedachte kunnen komen dat het virus vooral wordt doorgegeven via de massamedia om de angst te voeden die mensen aanzet tot het eisen van vaccins die notabene nog in hun proefperiode zitten..
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

Zeven doden na 18 miljoen vaccinaties: Britten zien geen reden om te stoppen met AstraZeneca

In Groot-Brittannië zijn bij gevaccineerde personen zeven overlijdens gemeld als gevolg van een zeldzame trombose. Op een totaal van 18 miljoen gevaccineerde personen is dat te weinig om de sterfgevallen te kunnen kwalificeren als een neveneffect van het vaccin. Nederland stopt voorlopig wel volledig met het toedienen van het vaccin, maar dat heeft te maken met zuinigheid.

[...]Eerder maakte het Britse geneesmiddelenagentschap bekend dat er 30 gevallen van zeldzame tromboses waren opgetreden na 18,1 miljoen AstraZeneca-vaccinaties. Daarvan zijn er dus zeven overleden.

In andere landen traden eveneens zeldzame tromboses op na vaccinaties, ook al gaat het ook daar nog om een klein aantal meldingen. Nergens is er een causaal verband aangetoond. In België adviseert de Hoge Gezondheidsraad om het vaccin voorlopig te blijven gebruiken, al worden nieuwe ontwikkelingen op de voet gevolgd.

Duitsland en Nederland merken op dat de meldingen zich voordien bij mensen jonger dan 60, en zijn in deze leeftijdscategorie dan ook tijdelijk gestopt met het middel toe te dienen. Maar Nederland stopt voorlopig zelfs volledig met het toedienen van het AstraZeneca-vaccin. Alleen 60-plussers injecteren zou nu tot te veel verspilling leiden, is nu de redenering.

Concreet gaat het om een 700-tal personen die daardoor hun vaccinatie geannuleerd zien. Zij zouden over meer dan 70 locaties verspreid moeten langskomen voor een prik. ‘Dat betekent één tot vijf per plek per dag. Aangezien we 10, 11 of 12 prikken uit een flesje halen zou dat tot verspilling leiden en hebben we ze per sms afgezegd’, zegt de woordvoerder van de vaccinatiecentra aan de nieuwsdienst van NOS.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210403_93239937
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
za apr 03, 2021 8:54 pm
En niet alleen voor jou is het goed om na te denken, en op onderzoek uit te gaan. dat is goed voor ons allemaal.
Maar . . . lieve Ariel, het gaat er mij helemaal niet om wat de een of andere man of vrouw zegt. Ik heb toch allang mijn overtuiging gekoesterd. Helemaal alleen. Door na te denken en mijn hersenen te gebruiken. Dat ik er weleens naast zit, klopt. Maar zolang het tegendeel niet is bewezen ben ik de laatste die als een minderwaardige slijmbal achter de domme meute aanloopt. Ik zit echt niet te wachten op andermans 'wetenschap', die meestal aangedikt is om de eigen waardigheid op te krikken - overigens zonder eerst goed na te denken.

Weten wij al wie de notie 'Positie Omtzigt. Functie elders' heeft bedacht? Het gaat er natuurlijk helemaal niet om wie wat heeft opgeschreven, maar wie dit heeft bedacht. Ik dacht aan die verstokte vastgeroeste VVD mevrouw Jorritsma. Maar het is - logisch toch - Rutte zelf geweest. Tenminste, zeker weten doe ik het niet. Ook al heb ik nagedacht. [icon_lol.gif]

Door al die opgetrokken rookgordijnen vanuit de politiek weet geen mens waar het corona-virus vandaan komt en of Rutte nu wel of geen leider en redder des vaderlands is en moet blijven, en hoe het virus de mens kan besmetten zonder van de mens uit te gaan, etc., etc.,

Dus . . . Nadenken! Hersenen blijven gebruiken!

Dat doe ik altijd. Vandaar dat de kans groter is dan bij de rest van Nederland dat ik er weleens naast zit met mijn conclusie. :roll:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Plaats reactie