Staatsfinanciering religieuze scholen moet worden afgeschaft

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Staatsfinanciering religieuze scholen moet worden afgeschaft

Bericht door Vrijdenker »

Artikel 23 g.w.
Auteur: Herman Philipse
Bron: Buitenhoftv.nl, 6 maart 2005

Vraagt U eens aan een eerlijk christelijk politicus zoals André Rouvoet hoe hij denkt over de hindoeïstische goden Brahma, Vishnu, en Shiva. Ik wed dat hij zegt: die bestaan natuurlijk niet. Omgekeerd zal een hindoe zich blijven verbazen over monotheïstische drammerij: waarom niet gewoon toegeven dat die christelijke of moslim-god er één is onder velen? Zo is elke gelovige tevens een atheïst, en wel met betrekking tot alle godsdiensten die hij niet aanhangt. Omdat geen enkele religie de absolute meerderheid heeft op Aarde, vinden alle gelovigen dus dat de meeste andere mensen lijden aan godsdienstige illusies. Van hier is het een kleine stap naar de correcte opvatting: ALLE godsdiensten zijn illusies.

In de westerse wereld vinden we dat iedereen recht heeft op zijn eigen reli-illusies, zolang hij er een ander maar niet mee lastig valt. Bij ons is dat recht verankerd in artikel 6 Grondwet, het artikel over vrijheid van godsdienst. Vandaag wil ik het hebben over twee andere grondrechten. Ze staan beide in artikel 23 Grondwet en worden vaak met elkaar verward, vooral door journalisten van De Volkskrant.

Ik bedoel enerzijds het grondrecht op vrijheid van onderwijs (art. 23 lid 2) en anderzijds het recht op staatsfinanciering van religieuze scholen (art. 23 lid 7). Ik vind vrijheid van onderwijs prachtig. Maar dat de overheid moet meebetalen aan indoctrinatie met illusies van jonge kinderen, zoals de religieuze partijen in 1917 gedaan kregen, is mijns inziens volstrekt immoreel, want kinderen leren dan dat het in orde is om overtuigd te zijn van dingen waarvoor geen enkel goed argument bestaat. Helemaal bezopen is het dat De Volkskrant kritiek op staatsfinanciering van bijzonder onderwijs demagogisch afschildert als kritiek op de vrijheid van onderwijs. Lees de Grondwet eens na, zou ik zeggen.

Artikel 23 lid 7 staat vooral ter discussie vanwege de islam, een godsdienst die op sommige punten lastig ingepast kan worden in een westers liberaal-democratisch staatsbestel. Nederland maakt het zichzelf buitengewoon moeilijk door als enig westers land een grondwettelijk gegarandeerde staatsbekostiging van religieus onderwijs te handhaven. Gemeenten proberen namelijk met allerlei kunstgrepen het oprichten van islamitische scholen te verhinderen, wat moslims de indruk geeft dat ze gediscrimineerd worden. Afgelopen week gaf de Raad van State de gemeenten Vlaardingen en Delft nog gelijk in hun besluit om de oprichting van een islamitische basisschool te weigeren. Mijn advies aan de politiek is, en ook aan VVD-ers als Rutte en Wiegel: houd op met dit gênante gemodder, wees principiëel, en schaf het recht op staatsfinanciering van onderwijs in reli-illusies zo snel mogelijk af.
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie