De Hoofddoekjes affaire

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Patrick

De Hoofddoekjes affaire

Berichtdoor Patrick » Za Mei 31, 2003 5:51 pm

De hoofddoekjes op zich zijn geen probleem, net zomin als piercings en tattoeages een probleem zijn. Maar dan moet je wel de gevolgen aanvaarden zoals het niet kunnen uitvoeren van bepaalde beroepen die een uniforme kledingcode vereisen.

Vanuit esthetisch standpunt dan: Stoort het u dat iemand op straat met een hoofddoekje rondloopt, met piercing of voor mijn part naakt? Mja da's dan jammer want smaken verschillen nu éénmaal. Iedereen heeft recht om zijn eigen smaak te uiten maar zeker niet aan anderen op te dringen.

Is er een probleem met het dragen van het hoofddoekje als statement 'ik ben moslima' ? Neen, net zomin er een probleem is met het dragen van een t-shirt 'proud to be gay' of een T-shirt met een Vlaamse Leeuw of Ché Guevara. In dit geval behoud ik me wel het recht om ze dan als 'tante nonneke' te omschrijven of ook wel 'kwezel' want dragen van symbolen als 'statement' maakt het mijns inziens wel mogelijk dat de persoon in kwestie daarop beoordeeld wordt. (ze vragen er zelf om)

Tot hier toe dus geen enkel probleem.

Maar achter dat hoofddoekje kan veel leed schuilgaan. Dat hoofddoekje kan gebruikt worden als een onderdrukkingsmiddel. Een middel om de vrouw onderdanig te maken tov de man. Het niet dragen ervan kan leiden tot publieke vernedering en gescheld (hoer, évolué) in haar eigen gemeenschap en ook in eigen woonwijk. Het niet dragen van een hoofddoek kan tot uitsluiting leiden door haar eigen familie en gemeenschap. Moslim meisjes die geen hoofddoek wensen te dragen worden door hun trotse zusters (met hoofddoek) aanzien als verraders, en slechte moslima. Die hoofddoek dragende meisjes vinden zich, in dit geval, superieur aan anderen.

Vele van die moslim meisjes zitten dus vaak tussen twee vuren, en welke beslissing ze ook nemen, ze is pijnlijk. Vergeet ook niet dat als ze geen hoofddoek dragen, hun kansen beduidend verkleinen om met een andere Moslim (ook verplicht!!) te huwen. Die mannen gaan dan liever een onwetend meisje halen uit het land der voorvadren. Net als hun Belgische vriendinnetjes willen deze meisjes zichzelf maquilleren en mooi maken, maar dan zijn er die achterhaalde religieuze voorschriften die dat bijna onmogelijk maken.

Het dragen van zo'n hoofddoek kan dan best vergeleken worden met het dragen van lange mouwen en jurken uit vervlogen Christelijke tijden zodanig dat de knieën en ellebogen netjes bedekt bleven. Een volgende stap achterwaarts zou zijn: de kuisheidsgordel (bij moslima's doet het maagdenvlies dienst als kuisheidsgordel).

Ik heb trouwens een Arabisch Christelijke vriendin die in Libanon geen problemen had. Toen ze echter in Parijs kwam werd ze gestalked door een bende allochtoons gespuis omdat ze geen hoofddoek ophad. Toen is ze huilend een lingeriezaak ingevlucht. Dat racistisch gespuis heeft dus geoordeelt dat zij Moslima was volgens haar Arabisch uiterlijk.

De juiste houding, naar mijn mening, is dus: Hoofddoekdragers niet afkeuren of aanmoedigen, daar je nooit echt weet of ze het uit vrije wil draagt of onder dwang (of zich superieur wil achten aan andere meisjes). Daarentegen mag je meisjes die zich modern kleden (stijlvol of sexy) best wel eens aanmoedigen.

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Za Feb 14, 2004 7:31 am

Als iedereen er zo'n probleem van maakt kunnen ze toch naar een meer Islamitisch land gaan om daar de hoofddoek te dragen lijkt mij. Dan doet niemand er moeilijk over.

Maar ik ben het niet met je eens dat je zegt dat meisjes zich sexier moeten kleden. Hier komen alleen maar problemen van. Waarom trouwen mensen eigenlijk nog als je zo maar sex met iedereen kan hebben er er niet 1 persoon ''speciaal'' voor jou is???????

Dutch

Berichtdoor Dutch » Za Feb 14, 2004 12:43 pm

Jasmijn
Waarom trouwen mensen eigenlijk nog als je zo maar sex met iedereen kan hebben er er niet 1 persoon ''speciaal'' voor jou is???????

Jasmijn, als je het antwoord op deze vraag nu eens bij de polygame moslimmannen zocht??? 8)

Dutch

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Zo Feb 15, 2004 9:12 am

Helemaal gelijk in Dutch,maar je weet net zo goed als ik dat 95% van de moslim mannen maar met 1 vrouw trouwt en dat de meeste die met meerdere trouwen een goede reden hebben. Ok niet allemaal,maar als je goede moslim bent zul je niet met nog een vrouw trouwen voor de grap zoals Mido :wink: 8) (voetbalspeler die heeft gespeeld bij Ajax )

Terug naar “Opinies”