Hoe komen we los van het neonazisme?

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Dec 10, 2013 1:20 am

Gepubliceerd door Joost Niemöller, 9 december 2013

Afbeelding

Een van de grote problemen met het ‘nieuw-rechts’ of het ‘populisme’ of hoe je het wil noemen (zelf heb ik het graag over nieuw-realisme, vandaar de naam van mijn site) is dat deze immigratiekritische, islamkritische en nationalistische beweging wortels heeft in het neonazisme, waaruit het zich maar moeilijk kan losweken. De reden is niet partij-politiek, maar inhoudelijk.

De oudere Europese partijen, zoals het Vlaams Belang, de FPÖ en het Front National, lijden hieronder, omdat ze weliswaar afstand hebben genomen van dit verleden, maar dit is vaak nogal halfslachtig gebeurd, met omfloerst taalgebruik, om de aanhangers van het eerste uur niet teleur te stellen. Juist dat maakt deze partijen kwetsbaar voor kritiek, en roept de verdachtmaking op dat ze zich alleen voor de vorm losgemaakt hebben van de nazisympathieën uit het verleden.

Bij de nieuwe partijen, zoals de PVV en de Deense Volkspartij, bestaat weliswaar dit verleden niet, maar is de vraag gerechtvaardigd of dit nu alleen een vorm, of echt een inhoudskwestie is. Met andere woorden: Heeft men de nationalistische ideologie en de consequenties ervan nu echt wel goed doordacht?

Met het alleen geërgerd opzij werpen van die kritiek komen we er niet. Uiteraard ben ik me er van bewust dat die kritiek meestal alleen geuit wordt om makkelijk effect te sorteren, het is een hoop gemakzuchtig geschreeuw om politiek gewin dat niet serieus genomen hoeft te worden.

De enige oplossing voor dit probleem is dat er een intellectuele discussie binnen die partijen plaatsvindt, waarbij de ideologische verbindingen met het Derde Rijk doordacht worden, zodat het ook mogelijk wordt daar voorgoed, op een wezenlijke, inhoudelijke, en dus niet alleen strategische, manier afstand van te nemen. Al het andere is make-up, oppervlakte.

Volgens mij gaat het daarbij om twee zaken: 1. Een doorleefde omarming van de democratie als enige methode om doelstellingen te bereiken. 2. Een werkelijk besef dat antisemitisme verworpen dient te worden, sterker nog, dat de Joodse geschiedenis een essentieel en vruchtbaar onderdeel is van de Europese geschiedenis.

Bij de denkers van ‘nieuw rechts’ (we hebben het hier over een diffuse ‘beweging’, wereldwijd) is democratie nogal eens een problematische kwestie, en daar worden allerlei inhoudelijke argumenten voor aangevoerd, waar op zich best iets voor te zeggen kan zijn.

Maar wie de democratie verwerpt, betreedt automatisch de sfeer van het geweld. En daarmee de sfeer van het fascisme.

Een andere problematische kwestie bij de denkers van dit ‘nieuw rechts’, waarvan de namen bij velen onbekend zullen zijn, is dat er nogal eens serieus hardop gedacht wordt over het ‘Joodse probleem’, of de ‘Joodse kwestie.’ Wie zo denkt, opent de deur naar het nazisme, dat mag duidelijk zijn, en voor sommige van die denkers is dat dan ook geen probleem, laat dat ook duidelijk zijn.

Diezelfde denkers zijn vaak niet vast verbonden aan politieke partijen, maar worden er wel los vast mee geassocieerd.

Een Amerikaanse intellectueel die schrijft onder de schuilnaam Michael O’Meara, heeft de nieuwste loot van dit ‘nieuw rechts’ in Europa in een boek in kaart gebracht. Van dezelfde Michael O’Meara verscheen dit jaar ook een boek over de Franse nieuw-rechtse denker Guillaume Faye. Het boek is getiteld Guillaume Faye and the battle of Europe. Faye is voor O’Meara een belangrijke Franse denker, die verbonden is met de ideologie van het Front National. Maar hij heeft ook kritiek op hem.

Ik las dit boek en realiseerde me weer eens hoe dun de lijn is tussen neonazisme en het nieuw-rechtse gedachtegoed van de huidige Europese anti-immigratiepartijen. En hoe dit tot een bijzonder ingewikkelde, en nog nauwelijks doordacht probleem leidt.

Waar Michael O’Meara staat, is al gelijk duidelijk in de openingszinnen van zijn boek, waar hij mei 1945 beschrijft als het moment waarop de Europeanen de strijd om Europa verloren. Rooseveld, schrijft O’Meara, bombardeerde Midden-Europa terug naar de steentijd. Als gevolg van deze verloren strijd zouden we nu in een post-Europese en post-christelijke periode leven. Maar nu, schrijft O’Meara, staan we voor de laatste Europese slag, en Guillaume Faye tracht de Europeanen daarop voor te bereiden. Dat is waarom hij Faye omarmt.

Faye sloot zich aan bij een anti-liberale denktank, GRECE, een denktank die de vitalisering van Europa voorstaat.

Bij Faye, zo stelt O’Meara, staat de komende Europese ineenstorting centraal. Alleen deze ineenstorting zal een nieuwe herrijzenis mogelijk maken. Bij Faye zijn de metaforen vervuld van geweld, vandaar dat een van zijn boeken dan ook heet Pourquoi nous combattons, met andere woorden: ‘Waarom we vechten.’ Dit gevecht, zegt Faye, zal gaan om de genetische, culturele en territoriale erfenis van Europa.

Het grootste gevaar voor de Europese beschaving is volgens Faye de islam. Europa kan alleen een toekomst hebben als de moslims buiten de Europese ‘biosfeer’ worden gehouden. De kritiek van O’Meara is dat Faye daarbij de Amerikaanse, liberale en cultuurrelativerende invloed op het huidige Europa negeert, en met name dat hij niet genoeg aandacht zou hebben voor de politieke correctheid die de ‘Europese geest’ gevangen houdt in een dwangbuis.

Waar O’Meara met name moeite mee heeft, is dat Faye het lot van Europa verbonden heeft met de ‘zionistische identiteit.’ Faye schreef over zijn omarming van het Jodendom zelfs een apart boek, waarin hij de Holocaust ontkenners beschuldigt ‘vrienden van de islam’ te zijn. Daarmee zou Faye zich vervreemd hebben van de brede nationalistische beweging in Europa die de Joden heeft aangewezen als de belangrijkste kracht die de globalisering en het mixen van de rassen teweeg gebracht zou hebben. Zegt O’Meara.

Nu zult u misschien denken: Ik weet wel genoeg, die O’Meare is een doodordinaire neonazi. Maar ik zie hem eerder als een gevaarlijke, want belangrijke, en zeer serieus te nemen denker. Een fenomenaal stylist bovendien, die rücksichtlos wegen inslaat die de meesten van ons liever laten liggen. Waarbij het dan de vraag is of dit uit gemakzucht is, uit lafheid, of uit overtuiging. Waar hij op wijst is dat je niet simpelweg het Derde Rijk uit de Europese geschiedenis kunt snijden, kunt doen alsof dit niet bestaat, en kunt overgaan tot de nationalistische orde van de dag. De twee zijn met elkaar verbonden. Om ze echt los te snijden moet je dieper graven dan nu gebeurt.

Ik wil hier nog verder op terugkomen. Ook op dit verontrustende boek van Michael O’Meara. Het ligt natuurlijk niet zo eenvoudig dat de nationalistische bewegingen in Europa per definitie geen neonazistische bewegingen kunnen zijn, alleen maar omdat men Israel omarmt heeft, als zijnde het brandpunt van de strijd tegen de islam. Dat is vaak een kwestie die aan de oppervlakte leeft, uit strategische overwegingen. Zoals bij O’Meara, die zijn bezwaren tegen de Joden overeind houdt, maar bereid is om voor nu te accepteren dat de moslims de eerste vijand zijn, en dat het daarom nodig is om tijdelijk vrede te sluiten met de Joden. Het staat er echt.

Zoals ik al zei: het is een dunne lijn, en het is daarom goed om de principes vast te leggen van waaruit het gebouw voor deze nieuwe Europese ideologie opgetrokken moet worden. En zoals ik zei: zonder het democratische principe, en zonder de gedachte dat de Joodse geschiedenis verbonden is met de Europese, zullen we er nooit komen.

Maar ik geef toe dat dit ook gezien kan worden als een manier van politiek correct denken, en dus als ‘dwangbuis’ om in de termen van O’Meara te blijven.

Wie echt wil denken, moet vrij denken en dus geen taboes kennen.

De gedachten van intellectuelen als O’Meara zullen dan ook inhoudelijk bestreden moeten worden en niet door ze te verbieden. Met verboden krijg je gedachten niet weg. Je moet gedachten die je verwerpelijk acht, eerst begrijpen.

Ik geef toe, ik ben er nog niet uit hoe dit aan te pakken. Het probleem is veel dieper dan ik aanvankelijk gedacht had, daarvan heeft O’Meara me wel overtuigd.

http://joostniemoller.nl/2013/12/hoe-ko ... eonazisme/

Mijn oplossing is dat het hele systeem van ideologische stelsels overboord moet, ook het rigide links/rechts-denken. Het is allemaal ideologische ballast! Deze dageraad van een nieuw millennium is misschien het goede moment om een nieuw begin te maken met onze Westerse cultuur. Ik heb al sinds het jaar 2000 het gevoel dat de oude denkpatronen achterhaald zijn en geen antwoord meer hebben op de problemen van vandaag of morgen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

xplosive

Re: Hoe komen we los van het neonazisme?

Berichtdoor xplosive » Di Dec 10, 2013 2:10 am

Duidelijk is dat er in dat nieuwe begin in onze Westerse cultuur geen ruimte kan zijn voor de barbarij die via moslims met hun islam aan ons wordt opgedrongen. Iedere maffiacultuur, waarvan de islamitische één van de ergste is, kunnen wij missen als kiespijn.

Het lastige is nu dat bewegingen die beweren tegen barbarij te zijn niets ondernemen tegen de barbarij van het islamofascisme. Op de hypocrisie van dat schimmige spel moet het vergrootglas gelegd worden. Wel de apartheid in Zuid-Afrika verketteren, maar niet protesteren tegen de islamitische barbaarsheid in moslimlanden (waarvan de barbaarsheid vele malen erger is dan wat er ooit in Zuid-Afrika is geweest) en de apartheid in Saoedi-Arabië is ziek.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

Ozes

Berichtdoor Ozes » Di Dec 10, 2013 2:24 am

Een laffe en domme vraag van Joost Niemoller. De Nederlandse SP en de president van de Europese Commissie hebben ook geen enkele last van hun Maoïstische verleden. Niemand in deze wereld neemt je kwalijk als je ooit(of nog steeds) een genocidaal regime hebt gesteund, zolang ze maar niet de verkeerde slachtoffers hebben gemaakt. Tijdens de PVV demonstratie heeft geen journalist zich druk gemaakt om de Ché Guevara vlaggen van de oppositie, omdat het niemand interesseert hoeveel armzalige boeren deze man heeft afgeslacht, het was voor het juiste doel, aldus links.

De Republikeinen in Amerika worden ook constant met het nazisme vergeleken, dit zijn nota bene de "Amerikaanse Patriotten" die met trots spreken over het winnen van de tweede wereldoorlog tegen het "grote kwaad". De republikeinen hebben ook nooit initiatieven gesteund die zwarten hebben benadeeld. De Jim Crow wetten (toen Amerika nog veilig was), het verbod op legaal wapenbezit voor zwarten, de KKK, waren allemaal projecten van de democraten. Maar alsnog worden ze vrijwel dagelijks vergeleken met het nazisme.

Waarom?
(1. De Republikeinen zijn voornamelijk blank.
(2. Een klein deel van de Republikeinen (alleen de achterban in feite) is tegen massa-immigratie.

Zolang er blanken voortleven die hun soevereiniteit en identiteit willen behouden, zal men doorgaan met de vergelijken met Adolf Hitler. Er zijn dus maar twee opties:

(1. Het linkse establishment vernietigen.
(2. Nazisme irrelevant maken of nuanceren.

Maar uit wanhoop proberen een politiek standpunt te ontwerpen die niet met het nazisme vergeleken zal worden heeft geen enkel nut, de linkse propagandamachine gaat door, wat je ook doet.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Di Dec 10, 2013 2:34 am

Ozes schreef:De Republikeinen in Amerika worden ook constant met het nazisme vergeleken, dit zijn nota bene de "Amerikaanse Patriotten" die met trots spreken over het winnen van de tweede wereldoorlog tegen het "grote kwaad".

Maar die oorlog werd wel gewonnen onder leiding van een president uit het kamp van de Democraten.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Dec 10, 2013 2:38 am

Dat de media partijdig zijn is bekend, maar ik zie daarom nog geen weerlegging van de argumenten van Niemöller.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Di Dec 10, 2013 2:46 am

Ozes schreef:Een laffe en domme vraag van Joost Niemoller. De Nederlandse SP en de president van de Europese Commissie hebben ook geen enkele last van hun Maoïstische verleden. Niemand in deze wereld neemt je kwalijk als je ooit(of nog steeds) een genocidaal regime hebt gesteund, zolang ze maar niet de verkeerde slachtoffers hebben gemaakt. Tijdens de PVV demonstratie heeft geen journalist zich druk gemaakt om de Ché Guevara vlaggen van de oppositie, omdat het niemand interesseert hoeveel armzalige boeren deze man heeft afgeslacht, het was voor het juiste doel, aldus links.

Natuurlijk heb je gelijk door te stellen dat er wat dat betreft met twee maten gemeten wordt en dat een zelfkritische houding bij linkse bewegingen vaak ver te zoeken is. Maar om die reden zou je het stuk van Joost Niemöller ook kunnen waarderen, aangezien er hiermee in het rechtse kamp blijk gegeven wordt wèl tot zelfkritiek in staat te zijn.

In mijn beleving is het stuk van Joost niet bedoeld om rechts af te kraken, maar meer een uiting van bezorgdheid over ontwikkelingen die de groei van "goed nationalistisch rechts" in de weg kunnen staan.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Di Dec 10, 2013 3:42 am

Wat ik zeg is dat links ook geen enkele noodzaak heeft om zich te distantiëren van hun communistische connecties/verleden, en dat nationalistische/patriottistische politieke partijen ongeacht hun doelstellingen met het nazisme worden vergeleken. Daar is niets aan te doen. Wat heeft Pim Fortuyn gedaan om met Hitler vergeleken te worden?

De inhoud van de politieke programma's van rechtse partijen heeft geen enkele invloed op het doembeeld dat door links altijd gebruikt word om rechts politiek te verslaan. Joost Niemoller begrijpt een belangrijk component van realpolitik niet, bepaalde associaties kan je niet ontsnappen, je kan ze slechts onschadelijk maken.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Di Dec 10, 2013 3:54 am

Welke strategie heb jij dan voor ogen om het onschadelijk maken van die associaties te bewerkstelligen?

Hans v d Mortel sr

Waarheid berust meestal op eigenbelang

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Di Dec 10, 2013 9:11 am

xplosive schreef:
Ozes schreef:De Republikeinen in Amerika worden ook constant met het nazisme vergeleken, dit zijn nota bene de "Amerikaanse Patriotten" die met trots spreken over het winnen van de tweede wereldoorlog tegen het "grote kwaad".

Maar die oorlog werd wel gewonnen onder leiding van een president uit het kamp van de Democraten.

Met mede dank aan de Russen die ontstellend veel geleden en mensenlevens verloren hebben. Daar weleens iemand over gehoord? Altijd maar weer dat misselijk makende kontlikken van de VS en zijn indianen uitmoordende cowboys.

Ik hoef Chemberlain niet de schuld te geven. Maar ook hij was een eenling die een verkeerde koers vaarde door niet aflatend blind vertrouwen te stellen in een rücksichtlose psychopaat. Dus was ook Chemberlain in mijn beleving een ontkoppeld mens van de werkelijkheid en net zo'n psychopaat als Hitler. Zo simpel is dat.

Als er een moslim in het water valt die niet zwemmen kan en zal gaan verdrinken, spring ik hem waarschijnlijk direct na. Omdat ik niet weet of hij goed of slecht is. Dat hij voor mij een dwaas is, is een ding dat zeker is. Maar daar gaat het niet om. Ik ben geen psychopaat. Dat waren Hitler en Chemberlain wel.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

mercator

Berichtdoor mercator » Di Dec 10, 2013 9:14 am

Zelfs als rechts een publiek en deemoedig mea culpa slaat en deemoedig elke skinhead de toegang tot hun kantoren verbiedt zal de linkse kerk nog altijd vertellen dat het maar een strategie is. Dat doet Wilders bijv. constant, hij wil tot elke prijs niets te maken hebben met "aangebrande" ideeën om toch maar de Hitler-vergelijking te ontwijken. Helpt niets. In de ogen van links zal het nooit genoeg zijn. Terwijl zij-zoals Ozes zegt-geen enkel probleem zien in hun aanbidding van criminelen en oorlogsmisdadigers.
Volgende zaterdag wordt er zo eentje met gepaste eerbied zoals dat heet in de Afrikaanse grond gestopt, je ziet wel welke hysterie daarmee gepaard gaat.

Ik weet hoe de linkse geest werkt. Mijn linkse broer begint te kwijlen van woede als hij het woord 'volksnationalisme" hoort maar zegt dat Volkert van der G een standbeeld verdient voor zijn moedige en onbaatzuchtige daad.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Hans v d Mortel sr

Neonazisme wordt gevoed door de Goedmensch gedachte

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Di Dec 10, 2013 9:50 am

Rechts gaat zelden de staat op om voor zijn mening uit te komen. Links doet dit te pas en te onpas. Als we letten op de manier waarop van links dan mag het duidelijk zijn met wat voor soort mensen en hun denkbeelden wij te maken hebben. Het frappante hierbij is dat de gelijkenis met demonstrerende mohammedanen navenant is. Links gaat bijna altijd voor de orgie van geweld en vernielzucht.

Het is niet voor niets dat het etiket "Weg met ons" direct van toepassing is op de links socialistisch fascistische Goedmensch Kirche.
Laatst gewijzigd door Hans v d Mortel sr op Di Dec 10, 2013 5:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Di Dec 10, 2013 11:47 am

Hans, die vet gedrukte extra grote tekst, moet dat nou echt? :no1:

Links bestaat. In principe streven communisten, socialisten en anarchisten hetzelfde doel na. Alleen de manier waarop verschilt. Ze mogen soms een hekel aan elkaar hebben, maar als puntje bij paaltje komt steunen ze elkaar.
Rechts bestaat niet. Rechts = alles wat niet links is, en dat is iets te eenvoudig.
Je hebt rechtse mensen die heel erg religieus zijn. Die willen niet samenwerken met rechtse mensen die strikte scheiding van kerk en staat voor staan.
Je hebt rechtse mensen die monarchistisch zijn. Die werken niet graag samen met republikeinen.

Kortom, wat men als 'rechts' omschrijft is eigenlijk alles wat niet links is. En heel veel stromingen van dat "rechts" gaan niet in hetzelfde restaurant dineren als daar al een andere stroming aanwezig is.

Ik zie mezelf als conservatief, niet als rechts. Maar ook conservatief is relatief. In de meeste landen is wat bij ons de VVD is de conservatieve partij.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Dec 10, 2013 2:48 pm

Ja Numan, in dit geval ben ik het met je eens. Tot die conclusie kwam ik lang geleden ook al. 'Rechts' is eigenlijk de rest, d.w.z. alles wat niet socialistisch is. Die vervloekte klote ideologie van het socialisme verdeelt de maatschappij gewoon in tweeën. De enige verwantschap tussen bijvoorbeeld de SGP en de VVD is dat ze niet-socialistisch zijn en veel meer eigenlijk niet. Conservatieve moslims zijn dus eigenlijk ook 'rechts', maar om de een of andere (strategische) reden noemen die linksen ze nooit zo, maar fanatieke hindoes of boeddhisten worden dan soms weer wel uiterst rechts genoemd, heb ik soms gemerkt. De term 'rechts' wordt vooral gebruikt als 'maatschappij- of cultuurbevestigend', wat het tegenovergesteld is van maatschappijkritisch. Alsof het altijd verkeerd is om je cultuur te verdedigen. Maatschapijbevestigend of maatschappijkritisch kan trouwens allebei goed en verkeerd zijn. Maatschappijbevestigend is fout als het kritiekloos is, maar goed als het gaat om het verdedigen van onze vrijheid, democratie en de daarmee samenhangende normen en waarden. Maatschappijkritiek kan ook goed zijn als het gaat om het bestrijden van uitwassen en zaken die verkeerd zijn. Een goed voorbeeld is de afschaffing van de slavernij als gevolg van Christelijke maatschappijkritiek. Socialistische maatschappijkritiek is per definitie fout omdat het suggereert dat de normale orde der dingen, het 'kapitalistische' (het woord deugt niet) systeem, verkeerd is en vervangen moet worden door het socialistische 'systeem'. Toch lijkt het wel of iedereen gevangen zit in dit, je zou haast zeggen demonische links/rechts systeem van ideologische stelsels. Een web van bedrog dat als een sinistere spirituele deken over onze cultuur heen ligt. Ik denk aan de uitspraak van een geschifte imam bij het vertrek van Tommy Robinson dat we bij het bestrijden van een fenomeen (moslimextremisme) geen ander fenomeen (nazisme!) nodig hebben. Het is haast te krankzinnig voor woorden, alsof je nazisme nodig hebt om de Islam te bestrijden. En toch zijn er heel veel die dit geloven en het slecht vinden om je cultuur te verdedigen omdat dit 'extreem rechts' is. Het is immers heel erg maatschappijbevestigend. Maar was het dan ook fout van de Amerikanen om Europa te bevrijden en het nationaal-socialisme te verslaan? Wat hebben ze eigenlijk verdedigd? Ze hebben onze Westerse beschaving toch met geweld verdedigd.

mercator

Berichtdoor mercator » Di Dec 10, 2013 2:57 pm

Pilgrim schreef: Maar was het dan ook fout van de Amerikanen om Europa te bevrijden en het nationaal-socialisme te verslaan? Wat hebben ze eigenlijk verdedigd? Ze hebben onze Westerse beschaving toch met geweld verdedigd.

D-Day was een staaltje van Amerikaans geo-politiek denken en realpolitiek. Met "bevrijden" of het "verdedigen van de beschaving" had het niets te maken. De Amerikanen zagen dat de Russen op het punt stonden om door te stoten naar de Noordzee en daar wilden ze een stokje voor steken. Maw, de Amerikanen zijn naar hier gekomen om de Russen tegen te houden, niet om de nazi's te bevechten. Nu geef ik grif toe dat communisten en nazi's een pot nat waren, t was kiezen tussen de pest en de cholera. Hoewel ik mss toch liever voor het nazisme zou gekozen hebben, dat had heel wat meer pluspunten dan het communisme.
Dat van de Amerikaanse "bevrijders", dat is een mythe.

T resultaat van heel dat gebeuren is wel dat heel het oude continent nu vol ligt met Amerikaanse atoombommen, waar wij als Europeanen niet de minste controle over hebben. En nu met een moslim als chef van de V.S.... niet om vrolijk van te worden. Dus waren ze in 1944 toch maar beter weg gebleven. Op 6 juni valt er helemaal niks te vieren.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Dec 10, 2013 3:08 pm

Ik had al gedacht dat je weer zoiets zou zeggen. Maar nee, de Amerikanen hadden echt wel de intentie om Hitler te stoppen waarbij ze juist zelfs een bondgenootschap sloten met Stalin.

mercator

Berichtdoor mercator » Di Dec 10, 2013 6:46 pm

Pilgrim schreef:Ik had al gedacht dat je weer zoiets zou zeggen. Maar nee, de Amerikanen hadden echt wel de intentie om Hitler te stoppen waarbij ze juist zelfs een bondgenootschap sloten met Stalin.

Nadat Hitler en Stalin een paar jaar eerder ook een bondgenootschap hadden gesloten. Met dezelfde intentie om er zelf zoveel mogelijk uit te slepen.
Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit wat nu juist de bedoelingen van Stalin en Roosevelt waren, feit is dat we nu bovenop een vulkaan van Amerikaanse kernwapens zitten, die de VS NIET zal weghalen als wij dat gewoon eventjes zouden vragen.

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Wo Dec 11, 2013 1:29 am

mercator schreef:D-Day was een staaltje van Amerikaans geo-politiek denken en realpolitiek. Met "bevrijden" of het "verdedigen van de beschaving" had het niets te maken. De Amerikanen zagen dat de Russen op het punt stonden om door te stoten naar de Noordzee en daar wilden ze een stokje voor steken. Maw, de Amerikanen zijn naar hier gekomen om de Russen tegen te houden, niet om de nazi's te bevechten.

Ik ben redelijk bekend met de Tweede Wereldoorlog, maar dat zal je toch met bewijzen moeten ondersteuenen. Tot op heden heb ik nog nooit iets gelezen dat dit zelfs maar suggereert.

Voor en tijdens WO2 had Stalin een redelijk goede reputatie in Amerika, en wist die te melken voor wat het waard was. Hij stond bekend als Uncle Joe. De Amerikanen waren isolationistisch, maar met een voorkeur voor Engeland. Zij het niet genoeg om openlijk de oorlog in te gaan. Dat gebeurde pas na Pearl Harbor.
dan dooft het licht….
Anoniem

King George

Berichtdoor King George » Wo Dec 11, 2013 2:30 am

Pearl Harbour was 1941 en niet Europa. Op Pearl Harbour werd Amerika op hun eigen grondgebied aangevallen. En zoiets maakt natuurlijk meer los dan een oorlog ver weg aan de andere kant van de plas waar ze al eens eerder orde op zaken hadden moeten stellen ten koste van vele van hun eigen mensenlevens zonder dat hun eigen territorium in het geding was. Hooguit was er een Angelsaksische connectie in het spel. Hoewel er veel Britten (en met name al die adel in het Hogerhuis) waren die het niet konden verkroppen dat Amerika zich ooit van Groot Brittannië had vrijgevochten.
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Wo Dec 11, 2013 10:22 am

Direct na de aanval op Pearl Harbor (gevolgd door de Duitse oorlogsverklaring) besloten Amerika en Engeland om Duitsland tot belangrijkste vijand te maken. In principe was Japan de directe vijand van Amerika, niet Duitsland. Even zo goed besloten beide Geallieerden dat Duitsland verslaan belangrijker was dan Japan verslaan.
dan dooft het licht….
Anoniem

Terug naar “Opinies”