Simpel verhaal

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Simpel verhaal

Bericht door sprot »

Ik wil eens mijn eigen verhaal vertelen ... nog niet zolang geleden .... Ik ben van '58 en heb mijn kinderjaren als 'autochtoon' in de jaren '60 meegemaakt. Mijn vader, als oorlogskind, is tot zijn 13e naar school geweest. Mijn moeder, als kind gevlucht met haar moeder (vader vrijwilliger in de Royal Navy) voor de nazi's naar Zuid-Frankrijk tot haar 15e naar school. Ik ben dus verwekt in de na-oorlogse jaren. Ongeschoolden vonden ook in die tijd bijna geen werk. Diegenen die wilden konden het leger binnen, wat mijne pa dan ook gedaan heeft. Laag geschoold, dus ook de vuilste jobkes met weinig perspectief ... De lagere (basis) school heb ik juist om de hoek gedaan .... In het 5e leerjaar (100 % wit) werden de 'slimme' georiënteerd naar het Atheneum (6e voorbereidingsjaar) en de 'domme' deden het 6e leerjaar in de gemeenteschool en gingen automatisch naar de beroeps of technische school. Ik zat gelukkig bij de 'slimme'. Dus, mocht ik naar het Atheneum en koos de Latijnse afdeling. Als een van de enige arbeiderskinderen kwam ik terecht (1970) in een klas met zonen/dochters van officieren, dokters, advocaten, volksvertegenwoordigers, architecten, ..... een echte cultuushock .... Na drie jaar heb ik de brui gegeven aan de Latijnse .... toch verder gestudeerd in de Moderne ....na die studies ben ik dan naar de Normaalschool (onderwijzer) geweest. In die periode is mijne ma gestorven. Soit, op dat moment heb ik mij serieus beginnen poltiek bezig te houden. Militeren voor de toenmalige RAL (nu SAP) wat mij het laatste studiejaar mijn diploma heeft gekost . Maar geen racunes daar over (op latere leeftijd heb ik dat extra ingehaald! :lol: ). Discriminatie heb ik serieus ondervonden. Niet onmiddellijk politiek maar door het voorkomen (haar tot op de kont, ...) heb ik een aantal jobs gemist. Ik heb dan een serieus stuk aan mezelf getimmerd ... opleidingen, voorkomen :roll: enz ... en ben er toch 'geraakt' ....
Wat is nu de zin van dat levensverhaal .....feitelijk weinig .... maar het komt er op neer dat de kiekens zo maar nie in uw mond vliegen .....dat je met verder studeren er wel kan komen ..... dat je met je steeds op de maatschappij afgeven nie veel verder komt .. en ... dat er binnen onze maatschappij genoeg wegen en kansen bestaan om verder te gaan ..... maar dat je die kansen die geboden worden wil grijpen ! En die kanse nzijn er voor IEDEREEN die hier woont ! Maar je moet er een inspanning voor doen. Mijn moslimaatje heeft ze op een bepaald moment ook gegrepen, met alle positieve gevolgen vandien. Volgens ael is zij ne evolué ... Maar als wij onze maatschappij nog (veel) willen verbeteren dan moeten wij, arbeiderskinderen, migrantenkinderen, ... de kansen die ons geboden worden optimaal benutten tot meerdere glorie van onszelf en van het systeem waarin wij leven in plaats van aan zelfbeklag doen ......
Ik weet het ... deze tekst heeft weinig vandoen met de discussies op dit forum ... maar laat ons stellen dat kinderen uit een arbeidersmilieu het geenszins gemakkelijker hebben dan kinderen uitallochtone milieus .... Simpel: het aanbod bestaat .. ga er dan ook op in ! En discriminatie bestaat, maar het blijft niet beperkt tot een kleurtje ....
Laatst gewijzigd door sprot op di jul 08, 2003 8:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Sprot
Ik weet het ... deze tekst heeft weinig vandoen met de discussies op dit forum ... maar laat ons stellen dat kinderen uit een arbeidersmilieu het geenszins gemakkelijker hebben dan kinderen uitallochtone milieus ....
Dank je voor je levensverhaal, vol grote wijsheden! :D

Jouw tekst heeft integendeel zeer veel vandoen met sommige discussies op dit forum!
Als je de overgrote meerderheid van de moslim-jongeren in Vlaanderen en Nederland moet geloven, komen zij niet vooruit omdat onze maatschappij hier door en door racistisch is.
Daarbij zien ze wél over het hoofd dat sommige mensen van allochtone afkomst het echter wél maken hier (voorbeelden genoeg!) en dit omdat zij, net als de doorsnee Belgische of Nederlandse jongere uit een modaal gezin, hun plaatsje veroverden dankzij hun eigen grote inspanningen.
Moslims zien zichzelf graag in de slachtofferrol, dan wél als slachtoffer van de kafiroun-maatschappij, omdat de umma deze rol stimuleert door het inspelen op het bestaan van de "boze, niet gelovige, satanische" kafiroun-omgeving...
Wat zij niet doorhebben is dat zij, juist door toedoen van de islam, gewoon ter plaatse blijven staan en dus feitelijk achteruit boeren (zie maar naar de economische en wetenschappelijke erbarmelijke evolutie in moslimlanden op wereldschaal bekeken).
Als zij dan economisch en sociaal stagneren of zelfs achteruitgaan, is dat de schuld van de hele wereld, niet van henzelf (bij gebrek aan accurate inzet en energiebesteding daar waar nodig), noch van hun godsdienst (vergeet niet : islam=niet-denken!).
Nu geef ik grif toe dat racistische Belgen én Nederlanders bestaan, maar dat is volgens mij een zeer kleine (dwaze) minderheid! Zoals ik het mijn kinderen al van jongsaf aan heb meegegeven : maak dat ge zeer goed zijt in wat ge onderneemt, dan komen de racisten u nog niet eens tot aan de enkels...! (ik ben daarin wél misschien een ietsiepietsie gaan overdrijven...) Natuurlijk vraagt dat een constante persoonlijke inzet, een voortdurend aangrijpen van geboden kansen. En dat is absoluut niet de gemakkelijkste weg, dat is zo. Het is gemakkelijker om niets te doen en te weeklagen en te wachten tot de gebraden kippen u in de mond vliegen... Maar is dat niet precies hetzelfde voor iedereen ? Ja toch, Sprot zo is het voor u geweest, voor mij ook trouwens, en nog altijd...

Dutch
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Maar is dat niet precies hetzelfde voor iedereen ? Ja toch, Sprot zo is het voor u geweest, voor mij ook trouwens, en nog altijd...
Dat is zo geweest voor het overgrote deel van de baby-boomers.

Mijn grootvader kwam uit een ontzettend arm vissersgezin met zes kinderen. Toen hij zijn eerste stuiver verdiende (op 12 jaar of zo waarschijnlijk) heeft hij zich voorgenomen dat zijn kinderen nooit honger zouden hebben, en dat die stuiver het begin ging worden van zijn "kapitaal".

Hij was zeer intelligent, werkte dag en nacht en klom zo langzaam op de sociale ladder. Nooit vergat hij zijn afkomst. Bijna de helft van de mensen uit zijn dorp kregen via hem een job aangeboden. Toen hij begraven werd stonden de mensen buiten aan te schuiven omdat de kerk ineens terug te klein was.
Op oudere leeftijd toen hij dementeerde en nog flitsen kreeg uit zijn jeugd vertelde hij me dat zijn grootste bezorgdheid altijd geweest was om "zijn" mensen betere werkvoorwaarden te geven. Zo had hij in Egypte en India ervoor gezorgd dat "zijn" mensen allemaal tenminste tenten kregen om in te slapen.....
(honderden mensen die meewerkten aan het Suez kanaal moesten gewoon ergens op de grond gaan slapen, ik ben nooit te weten gekomen welke werken hij in India uitgevoerd heeft).

....hij heeft die stuiver meegedragen in zijn portemonnaie tot aan zijn dood en verder heeft hij voor al zijn verwezenlijkingen volledig zelf gezorgd, niet alleen voor hem, voor zijn gezin, maar tevens voor een heleboel andere mensen.
Kingsale
Berichten: 12
Lid geworden op: za okt 25, 2003 7:37 pm

Oudere mensen zeggen

Bericht door Kingsale »

Dutch schreef:Sprot
Ik weet het ... deze tekst heeft weinig vandoen met de discussies op dit forum ... maar laat ons stellen dat kinderen uit een arbeidersmilieu het geenszins gemakkelijker hebben dan kinderen uitallochtone milieus ....
Dank je voor je levensverhaal, vol grote wijsheden! :D

Jouw tekst heeft integendeel zeer veel vandoen met sommige discussies op dit forum!
Als je de overgrote meerderheid van de moslim-jongeren in Vlaanderen en Nederland moet geloven, komen zij niet vooruit omdat onze maatschappij hier door en door racistisch is.
Daarbij zien ze wél over het hoofd dat sommige mensen van allochtone afkomst het echter wél maken hier (voorbeelden genoeg!) en dit omdat zij, net als de doorsnee Belgische of Nederlandse jongere uit een modaal gezin, hun plaatsje veroverden dankzij hun eigen grote inspanningen.
Moslims zien zichzelf graag in de slachtofferrol, dan wél als slachtoffer van de kafiroun-maatschappij, omdat de umma deze rol stimuleert door het inspelen op het bestaan van de "boze, niet gelovige, satanische" kafiroun-omgeving...
Wat zij niet doorhebben is dat zij, juist door toedoen van de islam, gewoon ter plaatse blijven staan en dus feitelijk achteruit boeren (zie maar naar de economische en wetenschappelijke erbarmelijke evolutie in moslimlanden op wereldschaal bekeken).
Als zij dan economisch en sociaal stagneren of zelfs achteruitgaan, is dat de schuld van de hele wereld, niet van henzelf (bij gebrek aan accurate inzet en energiebesteding daar waar nodig), noch van hun godsdienst (vergeet niet : islam=niet-denken!).
Nu geef ik grif toe dat racistische Belgen én Nederlanders bestaan, maar dat is volgens mij een zeer kleine (dwaze) minderheid! Zoals ik het mijn kinderen al van jongsaf aan heb meegegeven : maak dat ge zeer goed zijt in wat ge onderneemt, dan komen de racisten u nog niet eens tot aan de enkels...! (ik ben daarin wél misschien een ietsiepietsie gaan overdrijven...) Natuurlijk vraagt dat een constante persoonlijke inzet, een voortdurend aangrijpen van geboden kansen. En dat is absoluut niet de gemakkelijkste weg, dat is zo. Het is gemakkelijker om niets te doen en te weeklagen en te wachten tot de gebraden kippen u in de mond vliegen... Maar is dat niet precies hetzelfde voor iedereen ? Ja toch, Sprot zo is het voor u geweest, voor mij ook trouwens, en nog altijd...

Dutch
oudere mensen bedoel ik geboren in 1915 hebben veel mee gemaakt en zullen het wel weten dat denk ik toch , als je die mensen hoort zeggen dan moet ik zij wel geloven over gisteren en vandaag wij waren beter af met de bezeting van de duitsers . Nu met al die vreemdelingen die hier maar binnen stromen alles krijgen zonder er iets voor moeten en er is zelf een zilverfons voor oprichten en ons dan wijsmaken dat dit voor de pensioenkas is ,hou uzelf voor de zot . Vroeger was er geen uitkering en kregen wij bons , waar gaan onze kleinkinderen naar toe een afgang tot en met ik ben blij dat ik zo oud al ben , ik ben nu 90 jaar maar ik heb ze nog alle vijf in mijn bolleke .
Plaats reactie