Heette ik maar Fatima

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Heette ik maar Fatima

Bericht door King George »

Heette ik maar Fatima

Soms zou ik willen dat ik een allochtoon was. Een allochtoon in Nederland. Begrijp me niet verkeerd. Ik zou niet graag een allochtoon in Marokko of Turkije willen zijn. Al zou ik die talen dan nog zo vloeiend spreken, dat geeft beslist te weinig voordelen, if any.

Een allochtoon in Nederland dus. Mijn huid zou dan licht getint zijn als die van Fatima Elatik - o wat mooi! - of donkerder, als die van Ayaan Hirsi Ali - prachtig! - en ik zou luisteren naar de naam Fatima, Samira, Hassnae of misschien wel Aisha. Mijn ouders zouden hier niet geboren zijn maar ik lekker wel, of ik zou hier als baby'tje zijn gekomen omdat mijn ouders hadden ingezien dat het in Nederland nu eenmaal beter vertoeven is dan in welk prachtland ook.

Vanzelfsprekend spreek ik, Fatima, twee talen vloeiend en ik mag twee paspoorten hebben en dus twee nationaliteiten, wat mooi meegenomen is, want twee is meer dan één. Denk maar aan al die vakanties. Er is altijd wel een familielid dat een (tweede) huis in een prachtland bezit waar ik goedkoop kan verblijven. Ik hoef, zeg maar, alleen de reis ernaartoe te betalen en als ik daar ben schijnt de zon altijd, wat je niet van Nederland kan zeggen.

Maar ik houd van Nederland, ondanks het vaak kille klimaat, want er is hier vrijheid waardoor ik kan doen en laten wat ik wil. Ik krijg zat kansen, als ik ze maar benut. Het lijkt zelfs alsof ik meer kansen krijg dan autochtonen, die malle autochtonen die menen mij te moeten betuttelen en pamperen alleen maar omdat ik lichtgetint ben en Fatima heet en niet Annelies of Ellen. Het lijkt zelfs wel alsof men een beetje bang voor me is. Ik hoef mijn goedgebekte mond maar open te doen en de media hangen aan mijn lippen. Ik mag harder roepen en ik word voortdurend positief gediscrimineerd. Ik hoef niets extra's voor deze discutabele voordelen te doen, behalve me net als iedere andere burger aan de Nederlandse wet te houden.

Ik kan me hier vrij bewegen. Mochten mijn ouders nog van de oude stempel blijken te zijn en mij kort willen houden, dan zal ik 't zelf met mijn familie moeten 'uitvechten' zoals met name christenen en vrouwen dat hier in het verleden ook hebben gedaan en gelukkig hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden, ik weet mij gesteund door het Nederlandse rechtssysteem! Dus als ik moslim wil blijven of christen wil worden, of juist religie vaarwel zeggen, dankzij de Nederlandse wet kan dat allemaal. Niemand houdt me tegen.

Waarom ik nog allochtoon word genoemd, begrijp ik eigenlijk niet, maar wat maakt het uit? Zolang ik er mijn voordeel mee kan doen, hoor je mij niet klagen en wie dat wel doet is een oen.


http://www.metronieuws.nl/columns/colum ... 3gHgK44pE/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Heette ik maar Fatima

Bericht door Ariel »

Antwoord van Umar Mirza, schrijver en presentator, op de column van Annelies. Wow!!! Heeft Annelies op zere lange tenen getrapt?
De goedmensch is blij met deze column van Umar Mirza. "Uitstekend voorbeeld van omkering van de macht; Geweldig Umar Mirza, je maakt mijn dag kweelt het goedvrouwtje Gina Gielissen.
Gelukkig heet ik geen Annelies

Soms zou ik willen dat ik een autochtoon was. Mijn huid zou dan licht getint zijn, als die van Gerard Joling of lichter, als die van Gerard Joling voor hij naar de zonnebank ging, prachtig! Mijn ouders zouden hier geboren zijn en ik lekker ook. Of zij zouden stiekem wel migranten zijn uit Westerse landen, maar dan noemen we hen gewoon expats en ben ik stiekem ook gewoon autochtoon.

Soms wou ik dat ik Annelies heette. Dan werd ik tijdens mijn studie aan de Erasmus Universiteit en TU Delft niet aangezien voor een internationale student. Dan zou ik via wekelijkse zuipactiviteiten mijn toekomstige baan ook veilig gesteld hebben. Dan zouden we het in de Tweede Kamer niet hebben over het pensioen van mijn ouders in bijvoorbeeld Spanje (waar het leven nou eenmaal veel goedkoper is) en hun vakantiehuis aldaar zou een verstandige investering zijn.

Maar ik hou van Nederland, ondanks het feit dat we inmiddels kleurentelevisie hebben, doe ik dan alsof gekleurde Nederlanders, geen echte Nederlanders zijn. Dan hoef ik geen rekening te houden met hele gemeenschappen die een deel van mijn belangrijkste traditie misschien als ronduit racistisch en denigrerend ervaren. Dan kan ik openlijk verkondigen dat mijn schoonmaakbedrijf liever echte Nederlanders wil hebben. Dan zou ik niet ter verantwoording worden geroepen voor extremisten die misschien net zo licht getint zijn als Rene Froger net voor hij naar de zonnebank gaat. Mochten mijn ouders nog van de oude stempel blijken te zijn en mij kort willen houden, dan zet ik hen gewoon uit huis. Dan kan ik in een tijd van economische crisis alsnog mijn ouders door de staat laten verzorgen en zeg ik: "ja, dat is cultuur!". Dan zou ik met een column getiteld 'Heette ik maar Fatima' ruimte krijgen in een krant om mijn onderhuidse racisme te etaleren.

Maar weet je, ik vertik het. Ik vertik het om met mijn achterste richting de samenleving mijn frustraties de wereld in te slingeren. Gelukkig heet ik geen Annelies.

Liever heette ik Mahatma Gandhi, dan zou ik de verandering zijn die ik in Nederland zou willen zien. Liever heette ik Mohammed, zoon van Abdallah, dan zou ik zeggen dat “Stammen en gemeenschappen zijn geschapen om elkaar te leren kennen”. Liever heette ik Nelson Mandela, dan zou ik mijn vrijheid inzetten om een Nederland na te streven waar diversiteit de nieuwe realiteit is. Liever heette ik Marthin Luther King, dan zou ik openlijk dromen dat jouw en mijn kinderen later samen zullen schommelen.

Nee, gelukkig heet ik geen Annelies...

http://www.metronieuws.nl/columns/geluk ... WPG5TFdXU/
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Heette ik maar Fatima

Bericht door sjun »

Het lukt me een column van een multicultureel helpertje. Dan doel ik natuurlijk niet op zwarte Piet wiens bestaan ineens voor zulke mensen ook al vloeken in de (linkse) kerk geworden is.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie