Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

Bericht door King George »

Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

Posted: November 24, 2014 in Leiderschap
Tags:bedrijfsprocessen, leiderschap,management


Afbeelding Ruim 70 procent van alle managers is totaal ongeschikt voor die functie. Dat was de strekking van een nieuwsbericht dat afgelopen week verscheen in diverse media. De dag erna werd dat bericht gevolgd door een ander bericht, dat de ongeschiktheidclaim – ongewild – exact onderschreef: bazen pesten hun personeel weg. En nog later op de dag las een quote van oud-topschaatser Martin Hersman die het probleem precies onderschreef: ‘Als ik met managers praat, krijg ik het gevoel dat zij belangrijk zijn. Als ik met leiders praat, krijg ik het gevoel dat ik belangrijk ben.’


Eerder haalde ik een artikel aan dat 80 procent van de managers zonder problemen uit de organisatie geschrapt kan worden en dat het werk dan beter wordt gedaan, zo bleek uit een onderzoek onder honderdduizenden managers en werknemers in 92 landen dat meer dan 30 jaar had geduurd. Desondanks gebeurt dat nergens. En dat komt vooral, zie de quote van Hersman, omdat manager zichzelf zo belangrijk vinden en vinden dat ze bergen toegevoegde waarde hebben. Ze zijn onwijs belangrijk voor de organisatie, want zonder hen loopt het in de soep. Tenminste, dat vinden ze zelf.

Echter, waarom het spaak loopt, is omdat de managers zichzelf belangrijk vinden, en zichzelf daardoor binnen bedrijfsprocessen belangrijk hebben gemaakt. Processen zijn zo ingericht dat plannen, ideeën en aanvragen niet gedaan kunnen worden zonder langs verschillende lagen managers te moeten. Veelal gaat dat via geautomatiseerde systemen, of op zo’n manier dat managers – die toch heel belangrijk zijn – slechts als doorgeefluik fungeren (en dat zelfs vaak niet goed doen, maar dit terzijde).

Wat die managers dus feitelijk doen is processen vertragen en verantwoordelijkheid opeisen voor een plan of idee dat niet van hen is. Immers, als je een goed plan maakt, kun je dat zelf ook prima uitvoeren, verdedigen en door de organisatie loodsen.

Totaal gebrek aan vertrouwen in de kennis, kunde en kwaliteiten van de manager ligt daar ten grondslag aan. En dat is heel raar. Want dat personeel is meestal zelf door de manager aangenomen. Dus als de manager zelf kundig was geweest, had hij personeel aangenomen dat hij wel kon vertrouwen en dat wel kwaliteiten en capaciteiten had. Dan had hij personeel gehad dat kon floreren, hun ambities kwijt kon in een omgeving zonder regelzucht en controledwang.

Maar doordat de manager niet zien dat personeel kwaliteit heeft, of dat ze zelf niet kundig genoeg zijn om goed personeel aan te nemen, en daardoor niet zien dat ze zelf het probleem zijn, bewijzen ze keer op keer hun eigen onkunde.


https://eduardvanbrakel.wordpress.com/2 ... -bewijzen/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Leiding moet van bovenaf komen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Door gebrek aan goed management gaat Shell een wankele toekomst tegemoet.

De Shell leiding is op hol geslagen in het zoeken naar olie en gas bronnen. Een aflopende en kostbare zaak. Want nieuwe olie en gasbronnen zijn spaarzaam geworden en de kosten om deze op te sporen rijzen de pan van de liquide middelen uit. Slimme managers zouden allang wat anders hebben bedacht. Er zijn genoeg voorbeelden van ondernemingen die naar de kloten zijn gegaan door niet tijdig om te schakelen. Misschien is er nog redding voor Shell. Maar dan wel met een deskundige leider aan de top.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

Bericht door Ali Yas »

Een tijdje heeft Shell wat aan zonne-energie gedaan en nam daarmee anderen de wind uit de zeilen. Toen werd het even stil, maar intussen heeft het bedrijf in Japan een fabriek staan in een veelbelovende dunne-filmtechnologie. Stiekem. Het management van Shell is misschien minder dom dan je denkt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:Een tijdje heeft Shell wat aan zonne-energie gedaan en nam daarmee anderen de wind uit de zeilen. Toen werd het even stil, maar intussen heeft het bedrijf in Japan een fabriek staan in een veelbelovende dunne-filmtechnologie. Stiekem. Het management van Shell is misschien minder dom dan je denkt.
Je kent me. Altijd zwart-wit en kort door de bocht. Maar het is fijn positief nieuws te horen over Shell, dat ik uiteraard nog niet wist.

Ik herinner mij nog van mijn succestijd als Jehovah's Getuige hoe ik aan de deur een inkopper maakte door met de deur in huis te vallen met de intro tekst: "U begrijpt vast wel dat ik voor iets anders kom, maar u zult het ongetwijfeld met me eens zijn dat alles in de wereld om goede ideeën draait." Ik begon nooit met over God te zeuren. Dus ook dat werd toen een leuk gesprek. Over God sprak ik niet - sorry Jehovah - en ik sloot af met hem de Ontwaakt aan te bieden met de vraag: "Mag ik u ook daarbij de Wachttoren aanreiken?" En dat lukte. Door veel tijdschriften te slijten, werkte ik aan mijn status. Anders gezegd mijn ego.

Ik neem aan dat er bij Shell heel weinig mensen werken die in God geloven. Tenminste in het kader. Want hoe lager de opleiding, hoe meer geloof in God. Duidelijk. Ik kwam ook niet verder dan vier jaar Mulo. Vandaar. Geen geschikte hersenen voor manager in een grote onderneming.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Shell is er nog lang niet. De winst zal slinken

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef: een fabriek staan in een veelbelovende dunne-filmtechnologie. Stiekem. Het management van Shell is misschien minder dom dan je denkt.
Hoezo stiekem? Dit item misschien beter verplaatsen . Iedereen begrijpt toch zeker wel dat zonne-energie de toekomst heeft. Het probleem is echter de kosten die voor de baat uitgaan, de productiekosten van de panelen. Ik verwacht dat een of andere genius eens erachter zal komen hoe je eenmaal opgevangen warmte kunt vermeerderen door middel van beïnvloeding door atomen in ‘zakformaat’. Zo is de atoombom toch ooit tot stand gekomen met zijn verschrikkelijke hitte uitstraling?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

Bericht door Pilgrim »

De ongeschikte managers verdienen in ieder geval nog steeds goed.
24 miljoen beloning voor topman Shell

Redactie, 12-3-15 - bron: ANP

Afbeelding
Shell-topman Ben van Beurden. © anp.

Shell-topman Ben van Beurden heeft voor zijn werkzaamheden vorig jaar 24,2 miljoen euro ontvangen. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Brits-Nederlandse olie- en gasconcern Shell dat vandaag werd gepubliceerd.
In het bedrag is een pensioenbijdrage opgenomen van 10,7 miljoen euro en een belastingvergoeding van 7,9 miljoen euro. Het vaste salaris bedroeg 5,6 miljoen euro, waarvan een bonus van 3,3 miljoen euro.


Een woordvoerder van Shell nuanceert de beloning voor Van Beurden. Een aanzienlijk deel van het bedrag betreft aanvullende pensioenopbouw en belasting hierover. Ook worden verschillende bonussen later uitbetaald, aldus de zegsman.

Van Beurden is sinds januari vorig jaar bestuursvoorzitter van Shell. Hij is de opvolger van de Zwitser Peter Voser.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... joen.dhtml
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Hoe managers hun ongeschiktheid bewijzen

Bericht door King George »

Is dat niet diefstal van de aandeelhouders, op z'n Jort Kelders gezegd?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie