Hoe 20 jaar Links mij naar het Realisme duwde

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Hoe 20 jaar Links mij naar het Realisme duwde

Bericht door King George »

Hoe 20 jaar Links mij naar het Realisme duwde

Het relaas van een Nederlands-Marokkaanse

22 september 2019 - Samirrha Tarrass

Afbeelding
Foto: Publiek bewondert meesterwerk uit de Gouden Eeuw.

“Hoe komt het dat jij zo bent?”, “Waarom ben jij zo gaan denken”, “Waarom val jij je eigen mensen af”? Zomaar even wat vragen die ik dagelijks op Twitter in mijn DM ontvang of vragen die ik via andere kanalen gepresenteerd krijg. Ik weet dat ik niemand een uitleg verschuldigd ben, maar ik wil in dit stuk mijn verhaal houden.

Ik ben kind van Marokkaanse migranten die als eerste generatie op basis van een werkcontract naar Nederland zijn gekomen. Mijn vader heeft tientallen jaren keihard gewerkt in de (toen zo geheten) Hoogovens IJmuiden.

Ik heb een – zeker vergeleken met andere Marokkaanse kinderen – nogal vrije opvoeding gehad. Ik mocht voetballen, basketballen en mee op kamp. Het Spartaanse arbeidsethos is er met de paplepel ingegoten. Mijn vader maakte zijn kinderen herhaaldelijk duidelijk dat hij niet zijn land had verlaten om zijn kinderen niets te zien doen.

‘Werken voor je geld’ was bij ons thuis het credo. Temeer omdat ook mijn moeder jarenlang actief deelnam aan het arbeidsproces. Ook gaf mijn vader ons een sterk rechtvaardigheidsgevoel mee: spreek de waarheid, wie je ook voor je hebt en kom op voor de zwakkeren. Vooral dit laatste is als een rode draad in mijn leven blijven doorlopen. Tot aan de dag van vandaag.


Marokkaanse kringen

Als je verkeert in kringen waarin uitsluitend Marokkanen zitten, is het erg moeilijk om anders naar zaken te kijken. Dat ‘ons’-gevoel heerst er heel sterk. Dat zit verankerd in families, vrienden en kennissenkringen. Doe je een stap naar buiten, dan word je als snel verketterd. Ik ken veel mensen die hun eigen families erdoor zijn kwijtgeraakt.

Het gaat automatisch: je ouders zijn Marokkanen, omringen zich met Marokkanen en je neemt als het ware het gedrag van je ouders over. Als herkenning; cultuur, taal en gewoonten zijn hetzelfde. De vanzelfsprekende weg, zeg maar.

Jarenlang heb ik dit leven geleid; tussen Marokkanen met veelal de ‘bijbehorende‘ schijnheiligheid en hypocrisie. Zelfreflectie was er nauwelijks en kritiek werd altijd gezien als een regelrechte aanval. Het was steeds een kwestie van Marokkanen versus Nederlanders. Niet expliciet uitgesproken, maar qua beleving en gevoel wel.


Ontworsteld

Ik vind het vooral jammer voor mezelf dat ik daar zo lang in ben blijven zitten en niet net zo verstandig was als mijn zus, die dit al snel doorhad en er al vroeg uitstapte. Het heeft mij nog heel wat jaren gekost om los te breken. Maar uiteindelijk is me dat gelukt.

Dat ik hier alleen het gezin heb waarin ik ben opgegroeid en geen familie, heeft dat proces natuurlijk wel makkelijker gemaakt. Misschien scheelt het ook wel dat mijn ouders onze keuzes respecteren en ons daar altijd vrij in hebben gelaten.

Ik werd ouder, wijzer. Begon zaken in te zien. Ik zag onrecht, misplaatste grappen die mij begonnen te storen. Ik zag mensen misbruik maken van anderen, ik zag het profiteren, klagen totdat je dat kreeg wat je wilde. Ik zag alles geregeld worden en uiteindelijk kon er nog geen ‘dank je wel’ vanaf. En vervolgens alles gooien op ‘racisme’ en ‘discriminatie’.

Door de jaren heen merkte ik dat ik zo vervreemdde van een grote groep mensen dat ik op afstand keek en dacht: zijn dit nou ‘mijn mensen’? Moet ik mij hiermee identificeren? Het antwoord had ik hierna al vrij snel gevonden.

Samirrha Tarrass
@Samira_Tarras
Goedemorgen. Vraag; waarom hamert men zo op diversiteit/multiculti in Europa? En niet in Japan, Filippijnen, China of Jordanië? Het is toch '1 wereld'? 'Toegankelijk voor iedereen' ?

Waarom moet alleen Europa hieraan voldoen en de rest niet ? #

793
10:46 AM - Sep 13, 2019
Twitter Ads info and privacy
334 people are talking about this


‘Zelfhater’

Volgens velen ben ik een ‘zelfhater’. Omdat ik niet opkom voor ‘mijn volk’ en zo kritisch ben. Daarop zeg ik dit: ik weet even niet zo goed waarom ik een bepaalde blinde loyaliteit verschuldigd zou zijn aan een groep mensen, puur en alleen omdat ik een afkomst met hen gemeen heb. Ik ben geboren en getogen in Nederland, heb Marokko bij elkaar misschien zo’n 20 keer bezocht gedurende een aantal weken per keer.

Ik ben nu 40-plusser. Mijn leven, mijn gezin, mijn familie, mijn werk, mijn vrienden, mijn sociale contacten, alles wat ik heb opgebouwd bevindt zich hier. In dit land. Waarom zou ik een blinde loyaliteit moeten hebben aan Marokko of Marokkanen? Is dat een automatisch gegeven omdat je ouders Marokkanen zijn?

Ik zou dan aan deze mensen willen vragen: hoeveel hou je van jezelf? Dat je dit land haat ondanks alle kansen die je geboden worden, het feit dat er voor jou wordt gezorgd tot aan het financiële vlak aan toe? Hoe vertaal je dat naar jezelf? Had je deze kansen ook gehad als je vader niet hierheen was gekomen of jij hier niet geboren was? Stel jezelf deze vragen eens even.


Linkse politiek

Ik heb jarenlang in Amsterdam gewoond en ben daar achter de schermen vrijwilliger geweest bij een zgn. linkse partij. Ben daar meerdere malen geconfronteerd met het opzettelijk verkwanselen van subsidiegeld, waarbij men op voorhand al wist dat een project voor minderheden geen succes zou worden. Het was een herhaling van een aanpak die al eerder geen succes bleek te zijn. Dit gaat overigens tot aan de dag van vandaag gewoon door.

Van D66-ers en GroenLinks-ers snap ik het dan wel wanneer ze mij een zelfhater noemen. Ik breng immers het algemene programma in de war. Deze partijen en soortgelijke partijen draaien op diversiteit, multi-culti en vooral alle minderheden een voorkeurspositie toebedelen. Het zijn veelal autochtone partijleiders en fracties en hun achterban die mij dan betichten van zelfhaat. Hoe ironisch.…

Samirrha Tarrass
@Samira_Tarras
Diversity for you. Not for them https://twitter.com/groenlinks/status/1 ... 9893694468

GroenLinks

@groenlinks
Hoe mooi is deze fractie? #Prinsjesdag

View image on Twitter
221
9:09 PM - Sep 17, 2019
Twitter Ads info and privacy
88 people are talking about this


Door de jaren heen heb ik gemerkt dat de politiek de inzet voor de eigen, autochtone bevolking aan het verlaten is. De eerste dreun kwam eigenlijk al met de EU, maar de laatste jaren is deze trend alleen maar op volle kracht voortgezet.



Achterstelling

Ik zie Nederlanders achtergesteld worden. Op praktisch elk vlak. Ik zie dat zelfs feestdagen worden, monumenten en straatnamen anders vernoemd worden en als klap op de vuurpijl moet men nu dan ook de ‘Gouden Eeuw’ maar anders gaan noemen, of liever gezegd; compleet laten vervagen. Je reinste geschiedvervalsing. Iets anders kan je het niet noemen.

Samirrha Tarrass
@Samira_Tarras
Weg met zwarte piet, weg met de benaming 'blanke mens', weg met straatnamen, weg met monumenten en weg met de Gouden Eeuw. Weg met de blanken is weg met de beschaving. Wat overblijft laat zich raden.... #

628
6:34 PM - Sep 17, 2019
Twitter Ads info and privacy
241 people are talking about this
Iedere minderheid mag trots zijn op de afkomst, de vlag welig laten wapperen. De Nederlander moet zich schamen.

Ik ben geen Nederlander en/of Marokkaan. Beide kanten hebben mij namelijk duidelijk laten weten dat er klaarblijkelijk kaders zijn waar ik aan dien te voldoen, eer ik zo genoemd of gezien mag worden.. En het ‘conformeren aan‘ is nooit mijn sterkste kant geweest.

Bovendien heb ik totaal geen behoefte om te voldoen aan het credo ergens bij horen. Als dat een van mijn kwaliteiten was geweest, dan had ik in de eerste plaats vooral mijn vader vroeger niet zoveel hoofdpijn bezorgd als de directeur van de basisschool weer eens aan de telefoon hing….



Ten slotte

Ik sluit af met de volgende woorden;

“Waar ik bij hoor? Ik hoor bij die mensen die ongeacht hun afkomst de Nederlandse cultuur hoog willen houden, normen en waarden hebben waarin er respect is voor iedereen, niet meedoen aan de klimaathysterie en de soevereiniteit van dit land beschermen. Daar ben ik en daar hoor ik“


Opiniez
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie