De Exorcist – een filmanalyse

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Zo Okt 27, 2019 2:34 am

Is deze film een voorzegging van onze tijd?

Afbeelding

Vorige week zag ik d.m.v. een DVD voor het eerst de film ‘De Exorcist’. Van mijn neef had ik al begrepen dat het een zeer goede film is en inderdaad het overtrof zelfs mijn verwachtingen. Een buitengewoon goede film en vermoedelijk ook hier met een verholen boodschap of narratief. Het gaat over een klein meisje van 12 jaar dat bezeten raakt door de duivel. Voor degenen die het verhaal niet kennen zal ik een korte samenvatting geven. De eerste 10 minuten gaan over een opgraving in Noord Irak, nabij de ruïnes van Niniveh. Priester Merrin, die later in de film de rol van duivel-uitdrijver speelt, lijkt hier een functie te hebben in het archeologische onderzoek. Er blijkt iets gevonden te worden waar hij bij wordt geroepen. We zien een klein medaillon met daarop St. Jozef en vervolgens de kop van de demon Pazuzu. Er volgen daarna wat scenes die vermoedelijk een verborgen betekenis hebben. Later rijdt hij met een jeep terug naar de opgraving en komt plotseling tegenover het beeld van Pazuzu te staan. Pazuzu was de koning van de demonen en de zuidwestenwind. Opeens steekt er een wind op. We horen het geraas van een vliegtuig waarna het beeld verspringt naar Georgetown in Amerika waar de rest van de film zich afspeelt.

Onheilspellende geluiden op de zolder in het huis van Chris Mc Neil zijn het eerste teken dat de demon uit het Midden Oosten zich hier begint te manifesteren. Chris is een beroemd actrice en woont daar samen met haar twee dochters, waaronder het meisje Regan, dat kennelijk de prooi is van de demon Pazuzu. Chris is ook gescheiden en wat eveneens gevolgen heeft voor de geestesgesteldheid van haar dochter. Gaandeweg verandert Regan en gedraagt zich steeds vreemder. Ze vloekt en slaat obscene taal uit. Zowel artsen als psychiaters staan voor een raadsel en medicijnen blijken niet te werken. Ook kunnen ze geen fysieke oorzaak vinden. Schoorvoetend geven ze toe dat de oplossing van spirituele aard zou kunnen zijn en adviseren een exorcist. Chris vraagt daarop de hulp in van pater Karras, die later weer de hulp krijgt van de eerder genoemde Merrin, want Merrin heeft ervaring met exorcisme. Beide exorcisten komen uiteindelijk door toedoen van de demon, die bezit genomen heeft van Regan, om het leven. Regan vermoordt ook de regisseur Burke Dennings. Dennings is vermoedelijk de werkgever van Chris en een soort huisvriend. Maar Regan zelf geneest uiteindelijk volledig.

Afbeelding

Sommige zaken komen me wel erg bekend voor zoals het medicijn Ritalin dat de artsen adviseren tegen hyperactief gedrag van Regan. ADHD? Ik ken verscheidene gevallen (ook uit mijn eigen familie) van mensen met een psychotisch gedrag en die vaak ook opgenomen zijn, waarvan je soms inderdaad het gevoel krijgt dat een demonische geest bezit van ze heeft genomen. En soms zeggen ze dat ook: “Het is de duivel...” De film propageert mijns inziens inderdaad een soort een spirituele benadering van deze problematiek, maar er is misschien meer...

Net als de filmcriticus Rob Ager ben ik van mening dat het verhaal voor een deel ook zinnebeeldig is. Het gaat over de demon Pazuzu uit Mesopotamië. Die kop van die demon, die Merrin vindt bij de opgraving, bestaat dus echt. In die Irak-scene ziet Merrin een compleet beeld van de demon, maar het is onwaarschijnlijk dat dat beeld daar al die duizenden jaren onaangetast is blijven staan. Het is dus waarschijnlijk symbolisch. Gewapende arabieren lijken de plaats van het beeld te bewaken. Het medaillon dat ook opgegraven wordt blijkt aan het einde van de film in het bezit van pater Karras te zijn. Maar hoe komt hij daar aan?

In de Irak-scene zien we Merrin kort bij de curator van een museum, terwijl hij archeologische vondsten bekijkt, waaronder het medaillon van St. Jozef en de kop van de demon Pazuzu. De klok in het vertrek staat op vijf over 12 en staat dan plotseling stil! Betekent dit dat het te laat is? Maar voor wat? De curator in het vertrek zegt dat hij het betreurt dat Merrin al weer weg moet, maar Merrin antwoordt dat hij nog ‘iets moet doen’. Heeft dit een verholen betekenis?

En zo zijn er meer zaken. Rob Ager noemt de crucifix die de moeder van Regan onder haar kussen vindt en mee naar beneden neemt, waar ze anderen vraagt wie dat daar neergelegd heeft. Niemand heeft dat gedaan en het wordt ook niet opgehelderd in de film. Maar na de scene met de rechercheur (die de dood van Dennings onderzoekt) blijkt de crucifix weer op onverklaarbare wijze in het bezit van Regan te zijn (om er seksuele aanstootgevende handelingen mee te verrichten). Haar moeder en de rechercheur zaten echter vlakbij de plaats waar de crucifix was neergelegd en ze zouden dus moeten merken dat Regan de trap was afgedaald om de crucifix terug te pakken. Het is kennelijk herfst in de film en rechercheur Kinderman waarschuwt de moeder voor tocht en bacteriën. Is dit een verholen hint voor de herfsttij van onze beschaving? Als de demon zich in het begin manifesteert blijkt er ook iets mis te zijn met de elektriciteitsvoorziening, want de lampen flakkeren of vallen uit. Energiecrisis??

De plotselinge overgang van de opgraving in Irak naar Georgetown lijkt ook symboliek te bevatten, want we horen het lawaai van een vliegtuig en zien dan een langgerekte brug bij Georgetown. Chris merkt pater Karras het eerst op als ze langs een kerk loopt, waar ze Karras een eind verderop met een andere geestelijke ziet praten. Ze kan hem echter niet horen omdat hij te ver weg staat en bovendien wordt het geluid overstemt door een overvliegend vliegtuig. Dus wat trekt dan haar aandacht?

De mensen op een feestje bij Chris lijken wel een doorsnee van de Westerse beschaving. Er is bijvoorbeeld ook een astronaut bij en Burke Dennings, die door Regan als eerste vermoord zal worden, lijkt veel op een D-66-achtige nihilistische linkse intellectueel die andersdenkenden doorgaans voor fascist uitscheldt. Typisch een man met een zwak karakter. Hij maakt vulgaire opmerkingen, is dronken, schoffeert het personeel en maakt Karl (een van de personeelsleden) uit voor nazi. Als het exorcisme gaat beginnen waarschuwt Merrin pater Karras om niet naar de demon te luisteren omdat hij waarheid vermengt met leugens. Geen verkeerd advies in deze tijd van foute media. Het is ook wel interessant om even te luisteren naar de obscene taal die Regan in haar bezetenheid uitslaat tijdens de exorcisme sessie. “M-o-t-h-e-r-f-u-c-k-e-r!...” Het komt me om de een of andere reden bekend voor... (“Ik neuk je moeder!” “Kankerhoer!”) Het is net of die scenes in de film in onze tijd ook echt plaatsvinden zoals bijvoorbeeld de ontheiliging van het Mariabeeld in de kerk waar Karras werkzaam was. Hier veel voorbeelden:

https://ejbron.wordpress.com/2019/03/31 ... frankrijk/

https://ejbron.wordpress.com/2019/04/18 ... an-europa/

viewtopic.php?f=31&t=23134&start=100#p378466

Ook het obscene gedrag van Regan tijdens haar bezetenheid lijkt tegenwoordig vaak in alle openheid plaats te vinden (gay prides e.d.). Onlangs zag ik hier op FFI een foto van een linkse vrouwelijke politicus die midden op straat openlijk stond te urineren. Iets soortgelijks zien we ook in de film als ze de astronaut bij het feestje voorzegt dat hij ‘daarboven dood zal gaan’ en vervolgens ongegeneerd op de grond plast. Gelukkig geneest Regan volledig, maar het kost de twee exorcisten wel het leven. Als de film ten einde is horen we –net als in het begin van de film(!)- en vlak voor de aftiteling nog eenmaal... “Allahoe Akbar, Allahoe Akbar...!!” Daar kwam de demon dus vandaan...

Toeval? Te ver gezocht?! Wie zal het zeggen? Maar ik kreeg er een vreemd gevoel van in mijn maag...

Hier nog wat links van Rob Ager over deze film:

Vooral de subtiele aanwijzingen over seksueel misbruik zijn interessant. Chris Mc Neil heeft kennelijk een zwak voor Burke Dennings omdat hij kennelijk voortdurend bij haar mag komen. Maar wanneer ze haar andere dochter vraagt waarom ze Regan alleen liet met Dennings blijkt uit haar antwoord dat ze Dennings niet vertrouwde om met haar dochter alleen te zijn in het huis? Ook allegorisch? Kort daarna komt het bericht dat Dennings dood is. Regan had hem uit het raam gegooid! Ik snapte het in het begin niet goed omdat ik niet direct de koppeling maakte met seksueel misbruik. Immers, wat had die Dennings nou te zoeken in de kamer van Regan? Maar na de analyse van Rob Ager begon het me te dagen. Inderdaad! Wat moest die Dennings in haar kamer?! Misschien is Regan wel allegorisch voor de nieuwe generatie van onze tijd die door de duivel bezocht en beproefd wordt.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Ariel

Re: De Exorcist – een filmanalyse

Berichtdoor Ariel » Zo Okt 27, 2019 11:13 am

Dit is geen film voor mij. Te spannend.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Opinies”