Waar blijft de woede?

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Waar blijft de woede?

Bericht door Lodewijk Nasser »

Waar blijft de woede?

door Abigail R. Esman over de zaak EWOUT JANSENAbigail R. Esman is schrijfster (www.abigailesman.com), woonachtig in Amsterdam en New York.

Nadat hij een grapje over de islam had gemaakt, werd cabaretier Ewout Jansen via internet door radicale moslims met de dood bedreigd. Er volgde ophef in de pers, maar de stilte onder de meeste collega-cabaretiers was oorverdovend.

De vraag was simpel, het antwoord direct: “Wil je de islam bespotten? Dan maken wij jou dood.” Aldus een uitspraak van iemand die zichzelf ‘Kabli’ noemde, een voormalig bestuurslid van de As-Soenna-moskee in Amsterdam die tijdens een interview met het Nederlandse universiteitsblad Folia als tolk optrad. Wat was de respons? Veel ophef in de pers, maar stilte bij de meeste cabaretiers. De angst is zó groot geworden.

De oorsprong van het hele incident was een cabaretshow van de 24-jarige rechtenstudent Ewout Jansen en zijn duo-partner Etienne Kemerink – hoewel het Jansen was op wie alle aandacht, en haat, werd gericht. Het duo ‘Ewout en Etienne’ treedt geregeld door het hele land op met een act die, zoals bij veel cabaretiers, grotendeels berust op actuele gebeurtenissen en trends. In Nederland, waar ongeveer tachtig dagbladen vol staan met verhalen over het multiculturalisme, de islam en de relaties tussen Nederlanders en moslims, is het onderwerp voor Jansen niet te missen: dus besteedt hij er vijf minuten van zijn in totaal honderd minuten durende show aan. Een van de grappen die hij maakt, verwijst naar de moord op Theo van Gogh. In het verleden, zegt Jansen, hebben zijn optredens op scholen af en toe spannende momenten opgeroepen, maar nooit op een manier die hij als bijzonder bedreigend ervoer. “Een jongen zei dan iets als: ‘Stop daarmee of ik sla je in elkaar’,” zegt hij. “Maar dat nam ik nooit serieus, hoewel ik soms wel even dacht: oké, ik ben bereid een pak slaag op te lopen.”
Maar de journalisten van Folia wilden méér weten. Ze belegden een interview met de imam van As-Soenna, waarbij Kabli als tolk optrad, om beter inzicht in de zaak te krijgen: waren het specifiek de grappen van Jansen die problemen opleverden, of was het maken van grappen überhaupt verboden? De imam kwam echter nauwelijks aan het woord, behalve toen hij een passage uit de Koran citeerde:
De schijnheiligen zijn bevreesd
dat tegen hen een soera zal worden neergezonden
die bekendmaakt wat er in hun harten leeft.
Zeg: ‘Spot maar, God zal voortbrengen wat u vreest.’
En als gij hen ondervraagt,
dan zullen zij zeker antwoorden:
‘Wij waren slechts aan het kletsen en schertsen.’
Zeg dan: ‘Maar hoe kunt u de spot drijven met God, en Zijn Verzen en Zijn Boodschapper?
Zoek maar geen uitvluchten.’
(soera 9:64-66)
Dus, zo wilde de interviewer verder weten, wat moet er dan precies gebeuren als iemand grapjes over de islam maakt? Het was niet de imam, maar Kabli die antwoordde. “Eerst moet hij een waarschuwing krijgen,” verklaarde Kabli. “Maar als hij volhardt en té ver gaat over de islam, dan moet hij volgens de islam sterven.” Oké, goed dat we dat weten.

Dit werpt op z’n minst licht op de reactie die volgde op de publicatie van de Deense spotprenten, afgelopen jaar, toen protesten van Syrië tot Kopenhagen en van Parijs tot Teheran uitmondden in rellen. Nu zal geen enkel redelijk mens beweren dat deze reactie serieus genomen moet worden – of een plaats heeft in de huidige samenleving. Ook Kabli zelf merkte op dat zulke acties tegen de wet zijn. “Maar wat hij bedoelt,” zegt Ewout Jansen, “is dat ik zou moeten sterven, maar de moord laat hij aan de radicalen over.”

Voor Jansen kwam het hele incident als een zeer onaangename verrassing: hij vernam van de doodsbedreiging tegen hem toen hij de populaire website geenstijl.nl bekeek. Binnen enkele dagen had het nieuws zich verspreid, en leden van een site van Nederlandse moslims hielden een enquête: ‘Moet Ewout worden gedood?’ Zonder dat ze ook maar een woord van Ewouts en Etienne’s grappen hadden gehoord of gelezen, stemden zestig deelnemers met ‘ja’, oftewel dertig procent. Hoewel nog eens negentien procent zei dat ze het niet wisten, vertelde Jansen aan de Volkskrant: “Gelukkig meende een kleine meerderheid – 51 procent – dat ik verder mag leven.”

Toch is dat aandeel van dertig procent alarmerend. Het suggereert duidelijk dat het hier niet om de woorden van één enkele radicale moslim ‘in de marge’ ging. Kabli is immers helemaal geen radicaal: hij stelde tenslotte ook niet voor om de beide cabaretiers te vermoorden – hij vond alleen dat ‘iemand’ dat zou moeten doen. Maar in plaats van afstand te nemen van radicale moslims, leek Kabli te zeggen: Goddank dat ze er zijn. In een poging om een gesprek op gang te brengen en meer inzicht in de kwestie te krijgen, nodigde Jansen de imam van As-Soenna uit, en ook Driss el-Boudjoufi, voorzitter van de koepelorganisatie van Marokkaanse moskeeën in Nederland (UMMON), voor een met de camera opgenomen discussie bij een kopje thee. Het gesprek was vriendelijk en beleefd, maar Jansen had een specifiek verzoek aan de imam: “Kunt u in de camera kijken en de mensen zeggen dat ze grapjes over de islam mogen maken zonder dat ze in de problemen komen en dat Ewout niet dood hoeft?” De imam kon het niet. “Ze zeiden dat ze eerst naar een moefti moesten gaan om een antwoord te krijgen,” herinnert Jansen zich. Een moefti is een expert in het interpreteren van de sharia-wetgeving. “Ze hebben nooit kunnen zeggen dat ik grappen over de islam mag maken, want de islam zelf is daarover heel duidelijk.” De imam ontkende wel eerdere berichten als zou er een fatwa op Jansen’s hoofd zijn gezet, aldus de cabaretier. “In wezen zei hij: ik ben alleen maar de imam, ik heb geen autoriteit om een fatwa uit te vaardigen. Maar hij zei niet dat hij dat niet zou wíllen doen.”

De zaak-Ewout Jansen heeft in de media slechts hier en daar aandacht gekregen en daarmee nauwelijks voor beroering gezorgd. Ik vraag me af: waar is de woede?

Toen een tijdschrift verschillende Nederlandse cabaretiers om commentaar vroeg, antwoordden de meesten van hen dat ze het ‘te druk’ hadden om er iets over te zeggen. Anderen zeiden dat ze de kwestie kenden en dat zij hun materiaal de laatste jaren grotendeels hadden aangepast. Erger nog, theaters en scholen die eerder nog shows van Ewout en Etienne op de bühne hadden gebracht, zegden al hun boekingen af. Wat is er aan de hand met deze mensen? Zijn ze ongerust over hun veiligheid? Willen ze liever niemand beledigen? Sinds wanneer schrikt het cabaret terug voor het beledigende? Is dit andere groepen ooit overkomen? Hebben nu ook de grappenmakers hun toevlucht genomen tot dhimmitude, tot een onderwerping aan de islamitische wet in ruil voor veiligheid en rust? Het lijkt erop.

Dan moet ik denken aan mijn Palestijnse vriendin Zaina, die om de Deense spotprenten moest lachen en zei: “Mensen moeten leren om zichzelf af en toe op de hak te nemen. Een beetje zelfspot kan geen kwaad.” Ewout Jansen: “Hoe kun je het als cabaretier over het nieuws hebben en níet over de islam en moslims praten? Cabaretiers schelden voortdurend op het christendom, maar ze zeggen nooit iets over de islam. Als de moord op Van Gogh bedoeld was om mensen beter op hun woorden te laten passen, dan is zijn moordenaar, Bouyeri, daar zeker in geslaagd.” En hoewel collega-cabaretier Theo Maassen volgens Jansen een van de weinigen is die zich durft uit te spreken, ‘zegt hij ook dat hij dat kán doen omdat de kans dat ze nóg een Theo ombrengen, erg klein is’. “Het zegt nogal wat als we bij het maken van grappen over dit soort consequenties moeten nadenken,” zegt Jansen. En: “Persoonlijk ben ik me er niet van bewust dat ik iets beledigends heb gezegd, maar als ik dat wél heb gedaan, maakt me dat eigenlijk niet uit. Niet als het grappig was.”

Slechts één cabaretier heeft het voor Ewout en Etienne opgenomen: Hans Teeuwen. Maar zelfs hij verklaarde tegenover de Volkskrant: “Het enige dat helpt, denk ik, is een protest vanuit de moslimgemeenschap zelf.” Maar dat is er niet. Er is slechts stilte, en onderwerping.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Hoe gaat het met Ewout Jansen?

Zit hij nog in het land? Laatste dat ik van hem hoorde was dit: 13/02/07

http://ibloga.blogspot.com/2007/02/dutc ... cover.html

Dutch comedian seeks cover



According to newpaper Metro (paper version, Februari 5th, page 13) Comedian Ewout Jansen has left The Netherlands and handed over all press contacts to fellow comedian Theo Maassen. MORE..

This story is being played down at the moment and hardly reported anymore in the Dutch press. The Amsterdam Muslim politician Achmed Aboutaleb immediately tried to surpress this story when it appeared. Because it is potent. Apparently the press agreed and more or less decided to stop publishing on it after Februari 6.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52300
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Sinds bekend is dat cabarettiers die grappen maken over Mohammedaanse toestanden, dood gemaakt mogen worden volgens de Mohammedaanse leer, worden er in ons land op het toneel geen grappen meer gemaakt die eventueel de lange tenen van gelovigen zouden kunnen bezeren. En als uit een enquete blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders de islamitisering als een probleem zien dan zou je toch een stortvloed aan grappen verwachten? Maar nee. Het is dood in de pot voor het cabaret.
Ik kijk en luister ernaar en krijgt hetzelfde gevoel als bij kijken naar een aquarium zonder vissen.
Uit arremoe ga je maar naar Amerikaaanse komieken kijken. Zoals
http://www.laughingatislam.com/imagessi ... heaven.wmv
(bekijken in IE met Windows Media player)
Die heeft een leuke grap over waar die 72 maagden vandaan komen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52300
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Conferancier maakt grappen over Islam (Duits)

Bericht door Mahalingam »

Het is ongelooflijk maar waar. Er is in Duitsland een conferancier die het aandurft om grapjes te maken over de Islam, Turken en zo meer.
Iets dat we in ons land niet meer hebben.
Je kan het hier zien. Het begint heel leuk met een Mohammedaanse wekker.
http://www.youtube.com/watch?v=OGJSBCtngbE
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52300
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Onze artiesten en kunstenaars leven voor het merendeel in een gesubsidieerd wereldje. Zelf onze schijvers hebben talrijke mogelijkheden voor bijdragen, prijzengeld, stipendia, fondsen en overheidsopdrachten.
De meeste van die boeken die ze schrijven kan je later terug vinden bij De Slegte.
Dus zelfcensuur is een heel normale zaak. En sinds Theo weten ze dat ze moeten oppassen voor de woede van de Mohammedanen.
In Engeland is het niet anders:
http://entertainment.timesonline.co.uk/ ... 896431.ece
Artists too frightened to tackle radical Islam
“I’ve censored myself,” Perry said at a discussion on art and politics organised by the Art Fund. “The reason I haven’t gone all out attacking Islamism in my art is because I feel real fear that someone will slit my throat.”
[...]
Perry also believes that many of his fellow visual artists have also ducked the issue, and one leading British gallery director told The Times that few major venues would be prepared to show potentially inflammatory works.
[...]
Tim Marlow, director of exhibitions at White Cube, the London gallery, welcomed Perry’s admission. “It’s something that’s there but very few people have explicitly admitted. Institutions, museums and galleries are probably doing most of the censorship. I would be lying if I said of course we would show something like the Danish cartoons. I think there are genuine reasons for concern.
Juist: "potentially inflammatory works". Preventieve censuur dus. De juiste dhimmie houding in deze.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Juist: "potentially inflammatory works". Preventieve censuur dus. De juiste dhimmie houding in deze.
Als je als kunstenaar jezelf niet censureerd ivm Islam, dan doet de organisator het wel.
De organisator doet het veel grondiger. Uit angst dat in je werk, Islam toch ergens op de proppen zou kunnen komen, wordt ineens al je uiting, ook hetgeen dat niet ivm Islam staat niet meer getoond.
Blijf je volharden, raak je snel ergens op een soort blacklist, met het stigma ewtreem-rechts. Van iemand die extreem-rechts is, wordt het heel normaal gevonden dat die monddood wordt gemaakt. Er is niets aan de hand.

Onze artiesten en kunstenaars leven voor het merendeel in een gesubsidieerd wereldje.
Het is niet de kunstenaar die gesubsidieerd wordt. Het is het ganse apparaat van tentoonstellingen en administratie daarrond.
Dit is begonnen in de jaren '80. Kulturele centra schoten als paddestoelen uit de grond, met de bijhorende tentoonstellingsruimtes.
Het galerijwezen, waar de kunstenaar als een bedrijf handelt is in de jaren '90 tot 1/3 terruggekrompen.
Op het ogenblik blijft de door de overheid gesubsideerde expressieruimte over voor de beeldend kunstenaar. AL de uitingen van de kunstenaar worden daar gecontroleerd door ambtenaren van de overheid, die politiek geplaatst zijn (groen en rood) en meestal geen notie hebben wat kunst inhoudt.

Enkele vb van reacties die ik reeds gehad heb. -Performances wat is dat?- Mijnheer, dat is filosofie, kunst heeft daar niets mee te maken- ...

Samen met de lonen van de ambtenaren, eet het onderhoudt van veel te veel en te grote ruimtes bijna alle subsidiegelden op.
Waar het prestige betreft, kan de kunstenaar nog een graantje meepikken.

In veel gevallen moet deze nog betalen voor het gebruik van de gesubsideerde ruimte., en affiches en receptie. Dit naast de tijd en ruimte om je werk te maken, materiaalonkosten, en vervoer.

Waar er een bepaalde boodschap te brengen is, wordt er wel makkelijk met gelden gestrooid.
Om de multiculturele maatschappij te promoten zijn er op het ogenblik in Belgie subsidies voor multiculturele muziekgroepen. Richt je een vzw op, kan je erbij. 5 000 € om te beginnen. Gratis studio voor opnames, en repeteerruimtes.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waar blijft de woede?

Bericht door Pilgrim »

Kunnen we ophouden met 'Don’t look back in anger?!'

6 juni 2017, door Ebru Umar

Afbeelding

Steunbetuigingen door lichtprojecties op gebouwen, BN’ers die hun momentjes pakken, het NOS-journaal dat het voor elkaar krijgt verslag van aanslagen te doen zonder het woord ‘islam’ te noemen, het ge-jesuiswhatever, steunbetuiging op Twitter van onze politici, Jesse Klaver die niet eens meer de moeite neemt om de woordjes in een andere volgorde te zetten maar hey, uiteraard: dit nooit weer.

Je kunt de klok gelijkzetten op de volgende keer, dus hou op met dat ge-ditnooitweer. Kan iemand het lef, de daadkracht en het leiderschap tonen om dit te voorkomen, te benoemen en ook uit te voeren? Kan iemand, bij voorkeur iemand in een leidinggevende positie die kantoor houdt in het Torentje, uitspreken dat de islam een verdorven ideologie is? Een ideologie die tot een jaar of zestien terug voornamelijk moord en doodslag aanrichtte onder moslims in verafgelegen gebieden, maar nu z’n werkgebied heeft uitgebreid naar het Westen? Kunnen we ophouden met dromen dat ‘love will conquer all’ en vooral ‘don’t look back in anger’?

Hoezo ‘don’t look back in anger’?

Hoezo mogen we niet boos zijn?

Hoe kan het dat niemand boos is? Wordt?

Hoe kan het dat dat niet wordt toegejuicht? Wordt veroordeeld?

Hoezo geven we ons zo snel gewonnen?

Of heeft het ons nog niet genoeg geraakt?

Voor dat laatste is hoop: dat er nog meer doden uit naam van de islam zullen vallen, is evident. Met dank aan veiligheidsdiensten. En politiek. Sure, enough is enough maar het was in 2001 al enough. In 2004 ook trouwens. En was het afgelopen week bij Ariana Grande nog niet enough dan?

In onze westerse samenleving mag je niet haten, en dat terwijl iedereen weet hoe dun de lijn tussen haat en liefde is. Hoezo mag de een wél, moet de liefde zelfs, en mag haten niet? Ik haat ze, die moordenaars. Die extremistische moslims. Dat gewelddadige geloof. Die gewelddadige mensen. Ik haat ze. Het zijn niet mijn vrienden, ik heb ze niet lief, ze komen er bij mij niet in en ik mijd ze waar mogelijk. Ik háát ze. Maar mijn woede richt zich op onze politici. Zij zijn degenen die islamitisch terrorisme faciliteren, die tolerant zijn jegens een gewelddadige ideologie. Waarom zou je islamitische scholen faciliteren als er prima Nederlandse scholen zijn? Waarom zou je moskeeën toestaan, als daar haat gepredikt wordt jegens het westen? Waarom zou je ‘vluchtelingen’ toelaten, als het moslims zijn? Waarom zou je haatpredikers visa en verblijfsvergunningen geven, als het - o boy - haatpredikers zijn?

Ik haat degenen die mijn vrije manier van leven met geweld, moord en doodslag wensen omver te werpen, ik heb een afkeer van moslims die dit geweld toejuichen en ontkennen en ik wanhoop als ik zie hoe mensen op cruciale posities in onze samenleving, partij kiezen voor een ideologie die haat predikt en geweld uitoefent. Volgende week is het weer bingo. Maar heus, dit nooit weer.

Lees ook: Tuigturken

https://www.metronieuws.nl/columns/2017 ... k-in-anger
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Waar blijft de woede?

Bericht door sjun »

De woede is al zichtbaar in de door Erdoğan eigenhandig om zeep geholpen Turkse economie. Sneu voor de moderne hardwerkende mensen in West-Turkije die zeer waarschijnlijk net zo weinig op hebben met barbaarse om Erdoğan schreeuwende Turken in Rotterdam als ik maar ik vrees voor hen alweer een klote toeristenseizoen. Bedankjes kunnen naar Recep Tayyip Erdoğan. Zolang die man er als almachtige president zit wordt het niet beter in Turkije.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie