Honger in de Hoorn van Afrika

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

Luck schreef:
. Het voorzien van de wereldbevolking van condooms kost 30 miljoen, een stuk minder dan de meeste projecten. Het vermindert ook gelijk het geld dat we in de toekomst naar dergelijke landen moeten sturen. Maar veel mensen hebben moeite om in de toekomst te kijken.
Maar ja, dan heb je nog het probleem dat de mensen daar de pillen en de condooms moeten gaan gebruiken. En dat zie ik niet gebeuren.
Dus weer een mislukt project.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Luck
Berichten: 9
Lid geworden op: za jul 16, 2011 2:51 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Luck »

Ariel schreef:
Luck schreef:
. Het voorzien van de wereldbevolking van condooms kost 30 miljoen, een stuk minder dan de meeste projecten. Het vermindert ook gelijk het geld dat we in de toekomst naar dergelijke landen moeten sturen. Maar veel mensen hebben moeite om in de toekomst te kijken.
Maar ja, dan heb je nog het probleem dat de mensen daar de pillen en de condooms moeten gaan gebruiken. En dat zie ik niet gebeuren.
Dus weer een mislukt project.
Jawel. Vrijwel overal waar men dit soort preojecten uitvoert is het een succes, maar het verkoopt natuurlijk minder goed dan 'geef geld voor een nieuw ziekenhuis' ofzo. Ook onderzoeken wijzen uit dat vrouwen in ontwikkelingslanden veel meer kinderen krijgen dan ze zouden willen.
Gebruikersavatar
Bodhi
Berichten: 119
Lid geworden op: di nov 30, 2010 6:11 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Bodhi »

Q'boem schreef:
Luck schreef:Ethiopië en Kenia zijn trouwens niet islamitisch.
34% islamieten in Ethiopië, 10% in Kenia. And rising...

Het zijn ook precies de gebieden in Ethiopië en Kenia waar muzels wonen die getroffen zijn. Zal wel de straf van allah zijn. :D
Precies. En laten we niet vergeten Somalië er ook bij te betrekken aangezien het over de Hoorn van Afrika gaat. Somalië is 100% islamitisch en grenst aan Kenia/Ethiopië, hetgeen zeker snel invloed van pislamieten zal doen toenemen.

Voor wat betreft de zogenaamde ''hongersnood'' hetgeen in mijn ogen niets meer is dan linkse fictie om geld los te krijgen voor islamitische terroristen in die gebieden zodat ze elkaar en anderen de kop kunnen afhakken. Er is al veel te veel geld gestoken in de bodemloze put dat ''derde wereld'' heet en nog steeds is het er een grote vuilnisbelt. Het zegt mij meer dan genoeg dat er per direct geen ene cent meer naar zogenaamde ''ontwikkelings/derde wereldlanden'' gaat!

Van mij krijgen ze geen cent! Al dat geld wat nu weer opgehaald gaat worden voor die zogenaamde ''hongersnood'' kan beter besteed worden aan de steeds groter wordende armoe in eigen land. Eigen volk eerst, en dan hangoren! 8)
Laatst gewijzigd door Bodhi op zo jul 17, 2011 4:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door BFA »

Luck schreef:Inderdaad, maar dat neemt het feit niet weg dat de productie van vlees een belangrijke oorzaak is van de hoge graanprijzen.
Hoe bereken je belangrijkheid?
Vlees is een belangrijk voedingsmiddel voor de mens. Ik vind het een positief verschijnsel dat er meer mensen in staat komen van vlees te eten. Zelfs immoreel van vlees te willen verbieden omdat er een deel niet weten hoe je aan landbouw doet.
Luck schreef: Of gewoon minder mensen? Ik ben groot voorstander van geboortebeperking.
Hoe pas je die mindering toe? De immorele oplossing van Greenpeace: De Moderne Wereld van binnen-en buitenuit torpederen en daarna toekijken hoe via rampen de mensheid tot minder dan 10% van zijn huidige aantal teruggedrongen word?

Indien niet zit je met het huidige aantal mensen nu. Wat doe je daarmee?
Ho dwing je aan dit grote aantal geboortebeperking op? Een primitieve boerderij heeft 5 tot 7 kinderen nodig om die boerderij in stand te houden. Die boerderij beschermen op slechte weer -en oogstomstandigheden betekent nog 2 kinderen meer.
Maak eerst dat die boerderij op 2 kinderen kan draaien met moderne technieken. De basis voor geboortebeperking is meer energie.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door mercator »

Q'boem schreef: Nu ja, Afrika is zowiezo een totaal verloren continent waar we ons best niet mee bemoeien, op geen enkele wijze.
Absoluut. DE vraag is niet of Afrika nog te redden is (neen dus) , maar of we Europa gaan laten meesleuren door Afrika.

En wat is er toch zo geweldig aan al die ontwikkelingshulp zeg, een land als Japan hééft zelfs geen ministerie voor "ontwikkelingssamenwerking", elke Japanner vindt het idee om vanalles te gaan geven aan niet-Japanners absurd en zo is het ook.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door mercator »

Bodhi schreef: Van mij krijgen ze geen cent! Al dat geld wat nu weer opgehaald gaat worden voor die zogenaamde ''hongersnood'' kan beter besteed worden aan de steeds groter wordende armoe in eigen land. Eigen volk eerst, en dan hangoren! 8)
K Zag nog net in de krant zielige prentjes van Somaliêrs in de regen, ja zeg k dacht dat het van de droogte was !
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door mercator »

Luck schreef: Het voorzien van de wereldbevolking van condooms kost 30 miljoen, een stuk minder dan de meeste projecten. Het vermindert ook gelijk het geld dat we in de toekomst naar dergelijke landen moeten sturen.
Je zal toch moeten meegaan om de moslims zelf die condooms over hun geslachtsdeel te trekken, er moet ONDERWIJS zijn daar hé Luck. Anders trekken ze die nog over hun kop denkend dat het een modieuze hoofddoek is.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Q'boem
Berichten: 103
Lid geworden op: vr jun 10, 2011 10:57 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Q'boem »

Luck schreef:Q'boem, ik heb begrepen dat je genoegen neemt met de uitleg van mercator.
Dat heb je verkeerd begrepen. Ik wil uitleg van jou.
Gebruikersavatar
Q'boem
Berichten: 103
Lid geworden op: vr jun 10, 2011 10:57 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Q'boem »

mercator schreef:
Luck schreef: Het voorzien van de wereldbevolking van condooms kost 30 miljoen, een stuk minder dan de meeste projecten. Het vermindert ook gelijk het geld dat we in de toekomst naar dergelijke landen moeten sturen.
Je zal toch moeten meegaan om de moslims zelf die condooms over hun geslachtsdeel te trekken, er moet ONDERWIJS zijn daar hé Luck. Anders trekken ze die nog over hun kop denkend dat het een modieuze hoofddoek is.
Precies, die condooms gaan voor van alles gebruikt worden, als alternatieve kauwgum, als ballonnen, als waterzak, als halsketting, en noem maar op, alles behalve waar ze voor bedoeld zijn. Het ware beter om iets met het drinkwater te doen waardoor ze daar steriel worden.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door BFA »

mercator schreef: Absoluut. DE vraag is niet of Afrika nog te redden is (neen dus) , maar of we Europa gaan laten meesleuren door Afrika.
Dat Neen - antwoord is niet unaniem juist.
Het Zuiden, boven de evenaar kent economische groei. Niet overal even goed, de algemene trend is naar boven.
Ik zie niet in waarom er geen programma's zouden mogen zijn die stimulans geven om daar te investeren. Hulp geven is niet nodig, haalt niet veel uit maar je hebt de verkoop van technologie en know how. Een atoomcentrale op Thorium heeft electriciteit om te verkopen. Uiteindelijk betaalt die zichzelf. In return met contracten voor mineralen. Met die return is er een hele hoop basisinfrastructuur die te verkopen is.
Onze economie heeft ook mineralen nodig. Over 20 jaar vormen die een probleem dat acuter is dan nu. Met China als voornaamste investeerder in basisinfrastructuur gaat de hele toekomstige stroom grondstoffen naar daar. Onze gratis hulp zijn ze ginder dan al lang vergeten. Een atoomcentrale die nog staat te draaien niet.

Onder de evenaar, waar de Mohammedanen wonen is een Afrika een groot probleem. Zie ik niet zo snel een oplossing voor.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

Luck schreef:
Jawel. Vrijwel overal waar men dit soort preojecten uitvoert is het een succes, maar het verkoopt natuurlijk minder goed dan 'geef geld voor een nieuw ziekenhuis' ofzo. Ook onderzoeken wijzen uit dat vrouwen in ontwikkelingslanden veel meer kinderen krijgen dan ze zouden willen.
Nou kan ik heel kinderachtig om bewijs gaan vragen, maar dat doe ik natuurlijk niet. :wink2: Op dit forum gaan wij er van uit dat als iemand hier iets poneert het de waarheid is, of dicht tegen de waarheid aanzit, en anders is er altijd wel iemand die zegt.."Het ligt anders"
En wat jij nu zegt, dat vrouwen in ontwikkelingslanden minder kinderen willen hebben betwijfel ik.
Ten eerste... de meeste vrouwen in dat soort landen hebben weinig of niets te willen. Daar maakt de man de dienst uit.
Ten tweede... Mensen willen kinderen zodat die voor hen kunnen zorgen als ze zo oud zijn dat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Het hebben van kinderen geeft ook status aan en familie is er belangrijks.
Ten derde...Een groot probleem is ook dat heel veel mensen door hun godsdienst tegen voorbehoedsmiddelen zijn. Ingrijpen in natuurlijke processen is volgens hen verboden en de mensen daar blijven luisteren naar de imam of dominee.

Dus daar gaan wij met ons leuk project Luck. Het gaat voorlopig echt niet lukken. Maar net zoals jij vind ik dat effectieve anticonceptie in ontwikkelingslanden dringend nodig is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door mercator »

Luck schreef:[ Ook onderzoeken wijzen uit dat vrouwen in ontwikkelingslanden veel meer kinderen krijgen dan ze zouden willen.
Dan moeten ze toch gewoon hun benen dicht houden ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

Waarom het beter is om niets te geven aan Afrika

Nu uit schuldbewustzijn geld overmaken naar de Hoorn van Afrika heeft vooral averechtse effecten die een structurele verbetering van de leefomstandigheden geenszins bevorderen

Door René van Rijckevorsel

'Geef!' twittert Femke Halsema onophoudelijk. 'Stort!' schrijft de Volkskrant dagelijks. 'Doneer!' roepen de verzamelde hulporganisaties al twee weken in koor. 'Doe iets!' verzucht Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling keer op keer in alle media.

De Nederlander in zijn natte tent haalt intussen zijn schouders op. Geven? Aan vluchtelingen in de Hoorn van Afrika? Alweer? Betaal ik dan niet al bijna 1 procent van mijn bruto inkomen aan die arme Afrikaantjes? Heb ik de afgelopen jaren niet al talloze euro's overgemaakt naar een driecijferig gironummer?

Kom op zeg, denkt hij, laat ze daar maar zelf hun boontjes doppen. Of laat Bono maar een paar miljoen storten. En hij hoost rustig verder.

Beetje gelijk
De Nederlander heeft een beetje gelijk. Er zijn welbeschouwd meer redenen om niet te geven, dan om voor de zoveelste keer geld over te maken.

Sterker: de Nederlander geeft al. Stel dat de schattingen van de hulporganisaties kloppen, en er bevinden zich inderdaad 400.000 Somalische en Ethiopische vluchtelingen in de drie kampen in Kenia. Dan ontvangen zij per persoon al 37,50 euro van Nederland. Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Ben Knapen (CDA) heeft immers 15 miljoen euro belastinggeld toegezegd.

Van die 37,50 euro kan de gemiddelde vluchteling flink aansterken. En Nederland is natuurlijk niet het enige land dat noodhulp biedt.

Boordevol
Bovendien leert ervaring uit het verleden dat de voedselschuren van WFP (het voedselprogramma van de Verenigde Naties) in Afrika vaak al boordevol zakken voedsel liggen.

Als alle hulpclubs weer los van elkaar acties op touw zetten, zal dat opnieuw leiden tot een onoverzichtelijke voedselstroom. De over elkaar heen buitelende hulporganisaties kunnen dan ter plekke niet voorkomen dat de distributie (en dus de macht over de vluchtelingen) in handen komt van cynische criminele bendes, die het voedsel pas uitdelen nadat er wederdiensten zijn geleverd.

En dan is er nog de politieke realiteit. Als wij schuldbewuste westerlingen allemaal geld geven, wordt het erg verleidelijk voor de vluchtelingen om in de kampen te blijven. Kenia is terecht bezorgd dat het straks ongevraagd zit opgescheept met honderdduizenden immigranten.

Oplossing
Extra geven biedt geen enkel zicht op structurele verbetering. Het grootste probleem is niet de droogte – dat hebben de nomaden wel vaker meegemaakt – maar dat de bevolking zich 'onnavolgbaar snel voortplant', zoals diplomaat Hans Docter in Nairobi terecht opmerkt. De stoffige akkers en de veestapel zijn in droge tijden gewoon niet in staat om alle monden te voeden.

Geboortebeperking is dus geboden. Daarnaast faalt het landbouwbeleid van het in theorie zeer vruchtbare Ethiopië aan alle kanten. En maken in het wetteloze Somalië islamistische extremisten van Al-Sjabaab de dienst uit. Dáár moeten de goedwillende donoren de nadruk op leggen.

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Comme ... Afrika.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door mercator »

Ariel schreef: 'Geef!' twittert Femke Halsema onophoudelijk. 'Stort!' schrijft de Volkskrant dagelijks. 'Doneer!' roepen de verzamelde hulporganisaties al twee weken in koor. 'Doe iets!' verzucht Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling keer op keer in alle media.
Eergisteren zag ik weer zulke beelden van Somalische vluchtelingen in de rij voor voedselbedeling. Maar...deze keer hadden ze zowaar regencapes aan, van het soort dat ook op popfestivals wordt uitgedeeld. Het was zowaar aan het stortregenen in deze "door droogte geteisterde regio". Maar maakt niks uit, "de nood blijft", die regen is een bijkomende beproeving voor de zo al getroffen bevolking.
Ik zou als berooide Somalische boer dan de impuls hebben om te denken hey het regent eindelijk nog s, ik ga gauw dat veld bewerken ! Maar dat is TE simpel gedacht want bij nader inzien zou ik dan ook wel ff de rekensom maken ik kan een halve € verdienen met op dat verdomde land te ploeteren, hier krijg ik van de Nederlanders 37,5 € om helemaal niks te doen, dus...
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52280
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Mahalingam »

BFA schreef:[...] Een primitieve boerderij heeft 5 tot 7 kinderen nodig om die boerderij in stand te houden. Die boerderij beschermen op slechte weer -en oogstomstandigheden betekent nog 2 kinderen meer.
Maak eerst dat die boerderij op 2 kinderen kan draaien met moderne technieken. De basis voor geboortebeperking is meer energie.
We hebben het over agrarische streken met 'puur natuur' landbouw en veeteelt. In zo'n maatschappij zijn kinderen een kostenpost totdat ze een jaar of 6/7 zijn. Dan kunnen ze nuttig werk gaan doen dat iets opbrengt; ze worden productief.

Kijk naar onze situatie. Toen wij nog agrarisch waren was het net zo. Kinderen werkten gewoon mee op de boerderij.
Toen kwam er door de technologie energie beschikbaar op het platteland. Oogstmachines op stoom, malerijen op stoom enz. En tractoren.
Een uitstoot van arbeidskrachten was het gevolg die door de industrie werd opgevangen. Ook kinderen gingen werken. Zolang de kinderen op de boerderij bezig waren was het geen probleem, maar nu werd kinderarbeid een probleem en verboden.
Maar kinderarbeid was toen nog nodig in de drukke tijden in de landbouw. Vandaar dat we nu nog steeds extreem lange schoolvakanties hebben in de zomer.
Nog steeds zijn er drukke tijden want aspergestekers, tomatenplukker, onkruid wieders enz. komen nu van heinde en ver (Polen, Roemenié), werk dat vroeger laagbetaald door kinderen werd gedaan en nu laagbetaald door volwassen mensen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door BFA »

Mahalingam schreef:Nog steeds zijn er drukke tijden want aspergestekers, tomatenplukker, onkruid wieders enz. komen nu van heinde en ver (Polen, Roemenié), werk dat vroeger laagbetaald door kinderen werd gedaan en nu laagbetaald door volwassen mensen.
Zelfs bij de meest arbeidsintensieve agrarische oogsten is het percentage nodige arbeidskracht teruggedrongen tot onder 25% in vergelijking met 50 jaar geleden. Basis voor die terugdringing is goedkope energie.
In energie investeren in veel Afrikaanse landen blijft een risicovolle onderneming. In essentie hoeft die energie niet gratis gegeven. Wat die energie ginder kan doen ontstaan is een hele markt voor onze know how en technologische produkten.
Dit is geen instant proces.
Veel groenen zullen hier niet van houden. Die houden liever Afrika zoals het is en houden via hulp de grootste ramp die onze aardbol kent in stand. Industriële landbouw en nucleaire energie uitbouwen is tegen hun basisprincipes, zo houden zij de grootste ramp van de mensheid in stand.
Islam is waarschijnlijk een nog grotere ramp voor de mensheid. Omdat Islam nog meer honger en miserie genereert. Zonder klare oplossingen in zicht, waar aan gewerkt kan worden.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

Het vluchtelingenkamp Dadaab in Kenia „barst uit zijn voegen”, zegt staatssecretaris Ben Knapen ons (Ontwikkelingssamenwerking) dinsdag na een bezoek aan het kamp. „Het kamp is ingericht voor 100.000 mensen en er zitten er inmiddels 400.000. De vluchtelingen die hier nu aankomen, hebben vaak weken door de woestijn gelopen. Dat zijn drama's”, zei Knapen vanuit Kenia telefonisch tegen het ANP.

De capaciteit bij de Keniaanse autoriteiten om meer mensen op te vangen, schiet tekort, terwijl het hoogtepunt van de vluchtelingenstroom begin september wordt verwacht, aldus de CDA-staatssecretaris. Hij zag in het kamp hoe nieuwkomers provisorisch worden opgevangen onder afdakjes met takkenbossen en tentzeil. Daarna krijgen ze voor 21 dagen voedsel en spullen om te koken.

Onder de uitgehongerde vluchtelingen die vanuit Somalië zijn komen lopen, zijn ook kinderen. „Een groot aantal kinderen is ernstig ondervoed. Dat kan blijvende schade opleveren”, aldus Knapen.

De vluchtelingen worden door de Keniaanse autoriteiten niet opgevangen bij de grens en moeten het laatste stuk van 100 kilometer lopen. Wie geld heeft, regelt zelf een lift op een vrachtwagen. Volgens Knapen willen de Kenianen voorkomen dat hun land een „magneet” wordt voor vluchtelingen in de Hoorn van Afrika.

Het zwaarst hebben de mensen het in buurland Somalië. „Nu speelt zich daar een menselijke tragedie af en aan de kant van de zee vormen piraten een bron van ellende. Daar moet iets aan gebeuren.”

Gelukkig is niet alles kommer en kwel in de overbevolkte Keniaanse vluchtelingenkampen .
Bioscoop voor hongerende Afrikanen

Vluchtelingen in de overbevolkte Keniaanse vluchtelingenkampen Kakuma en Dadaab moeten oppassen dat ze niet in de verkeerde rij aansluiten. In plaats van rijst of voedingspasta zouden ze wel eens afgescheept kunnen worden met een bioscoopkaartje. De organisaties FilmAid International en Film Forward gaan deze week een filmfestival organiseren in de kampen.

De idee achter het vertonen van films is dat mensen die traumatische dingen hebben meegemaakt wel even wat afleiding kunnen gebruiken. In de Keniaanse kampen worden de slachtoffers van de droogte opgevangen. De vluchtelingen krijgen op mobiele cinema trucks films voorgeschoteld uit onder meer Afghanistan, Irak en India.

http://www.wereldburgers.tv/2011/07/19/ ... afrikanen/" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52280
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Mahalingam »

En wiens schuld is de hongersnood? De schuld van de EU. Wat kan je anders verwachten aan inzicht bij een PvdA europarlementariër als Thijs Berman . Hij schrijft er over bij Joop (voor al uw politieke correcte linkse meningen die U als Gutmensch dient te hebben))
EU heeft het laten lopen in de Hoorn van Afrika
De dreigende hongersnood in de Hoorn van Afrika is puur mensenwerk en had voorkomen kunnen worden
De dreigende hongersnood in de Hoorn van Afrika is puur mensenwerk en had voorkomen kunnen worden. Droogtes volgen elkaar steeds sneller op door klimaatverandering. Lokale stammen in het gebied kunnen de gevolgen daarvan niet opvangen, omdat zij al decennia lang te weinig aandacht krijgen van regeringen en internationale donoren.
Dus
1. het hele westen is schuldig vanwege klimaatsverandering en
2. regeringen en donoren hebben te weinig geld erin gestopt al tientallen jaren (50 jaar misschien wel?)
En hij kan het weten. Het kostte dus wel wat CO2 uitstoot maar hij is er zelf naartoe gegaan (op de kosten van donoren of belastingbetaler waarschijnlijk, en niet uit eigen zak).
Enkele weken geleden was ik in Noord-Kenia, in de uitgestrekte Turkana regio op bezoek bij de herders in dat gebied. Het gebrek aan voedsel en water was er pijnlijk zichtbaar.
Moeten we er nu voedsel en water heen gaan brengen?
Spoiler! :
Vluchtelingenkampen in Ethiopië en Kenia stromen opnieuw vol. Het is goed dat giro 555 door de samenwerkende Nederlandse hulporganisaties is opengesteld om geld in te zamelen voor de mensen in de Hoorn van Afrika. Het gaat om de grootste humanitaire crisis in de wereld, zo wordt gezegd. Alleen was dat in 1983 niet anders, en in 1991, in 1998 en 2006. De urgentie van nu toont slechts aan dat de humanitaire hulp van toen niet is gevolgd door een aanpak voor de lange termijn.

De dreigende hongersnood in de Hoorn van Afrika is puur mensenwerk en had voorkomen kunnen worden. Droogtes volgen elkaar steeds sneller op door klimaatverandering. Lokale stammen in het gebied kunnen de gevolgen daarvan niet opvangen, omdat zij al decennia lang te weinig aandacht krijgen van regeringen en internationale donoren.

Enkele weken geleden was ik in Noord-Kenia, in de uitgestrekte Turkana regio op bezoek bij de herders in dat gebied. Het gebrek aan voedsel en water was er pijnlijk zichtbaar. Er liepen ondervoede kinderen in de dorpjes en in Oost-Turkana zag ik in een droge rivierbedding gezinnen met de handen naar water graven. Kopje voor kopje werd het water in een emmer geschept, voor henzelf en voor hun geiten en kamelen. Koeien waren nergens te zien, die zijn vanwege de toenemende droogte de laatste jaren bijna verdwenen.

Hoewel de droogte een steeds frequenter probleem is, hebben Somalië, Ethiopië, Kenia en Oeganda te weinig geïnvesteerd in aanpassing aan de verandering. De verwoestijning is in Noord-Kenia nu duidelijk te zien. Van oudsher weten alleen herdersgemeenschappen, de Pastoralisten, daar nog te overleven.

Omdat de herders zich niet vestigen op één plek, benutten zij de omgeving optimaal. Zij trekken rond met hun vee en putten daardoor de watertoevoer niet uit. De vegetatie krijgt na elke begrazing de kans zich te herstellen. Hun hutjes van takken, bladeren en oude lappen lijken onvoorstelbaar armoedig, maar de herders verzorgen ondertussen wel het grootste deel van de vleesproductie in deze landen, en dus van proteïnen. Hun economische waarde is groot, al ontvangen zij zelf maar een schijntje van de opbrengst – want zo gaat dat vaak met boeren.

Toch worden de herders door nationale autoriteiten zelden serieus genomen; een nomadenbestaan is niet modern, zo vinden de politieke leiders in de hoofdsteden. Zij laten zich liever overhalen om het land van de machteloze herders te verkopen aan buitenlandse investeerders.

Alleen Kenia heeft een ministerie voor droge en semidroge gebieden, maar dat dreigt binnenkort weer te verdwijnen. De wegen in deze gebieden zijn ontstellend verwaarloosd, veemarkten zijn moeilijk te bereiken. Voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg zijn er nauwelijks. Grensconflicten zorgen ervoor dat de herders niet vrij kunnen rondtrekken en niet optimaal gebruik kunnen maken van de begraasbare gronden in elk gebied. En met de komst van kleine wapens, mogelijk gemaakt door de oorlogen in Soedan en Somalië, zijn conflicten tussen stammen bloediger geworden.

Humanitaire hulp hoort tijdelijk te zijn. Het feit dat ECHO, de noodhulporganisatie van de EU, al jaren aanwezig is in de Hoorn van Afrika geeft duidelijk aan dat de verbinding tussen noodhulp en ontwikkelingsbeleid ontbreekt. Dat verandert te traag, zowel bij donoren als bij lokale autoriteiten. De noodhulp van nu moet opgevolgd worden met blijvende, goed functionerende voorzieningen zoals waterputten, elektriciteit door zon of wind, gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur. Samen met de betrokken landen moeten de EU en andere internationale donoren in de explosieve Hoorn van Afrika werken aan conflictbeheersing en vredesopbouw.

Essentieel is vooral dat de lokale bevolking de kans krijgt om zelf te zorgen voor de eigen voedselvoorziening. Dat kan alleen als er een einde komt aan het 'land grabbing' door ontwikkelde landen, dat is het op grote schaal opkopen van vruchtbare grond om granen te verbouwen voor onder meer biobrandstoffen. Dit ondermijnt de directe voedselvoorziening in de ontwikkelingslanden, net zoals de grove speculatie met granen dat ook doet. Het Europese ontwikkelingsbeleid moet dit weten uit te sluiten.

Pas als de overgang van directe humanitaire hulp naar lange termijn ontwikkelingsbeleid nu eindelijk eens fatsoenlijk wordt afgestemd, kan een ramp zoals nu in de Hoorn van Afrika voor eens en voor altijd voorkomen worden.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... an_afrika/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52280
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De Hoorn van Afrika zit zonder munitie!!

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Rechtsliberaal
Berichten: 172
Lid geworden op: do sep 02, 2010 8:52 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Rechtsliberaal »

De Samenwerkende hulporganisaties helpen stammenstrijd, dictators, verdeel-en-heers alsmede apartheid tussen zwarten onderling in Zwart Afrika. Geef niets aan giro 555
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

'Er is helemaal geen hongersnood in Somalië'

Islamitische terroristen die het gebied in Somalië controleren waarvan de Verenigde Naties officieel hebben erkend dat er hongersnood heerst, hebben dit laatste ontkend. Leden van de militante beweging al-Shabaab, die banden hebben met al-Qaeda, willen daarom niet langer toestemming verlenen aan hulporganisaties om actief te zijn in het gebied.
Sheik Ali Mohamud Rage verkondigde tegen persbureau AFP dat er wel droogte in het gebied heerste, maar dat er zeker niet gesproken kon worden over hongersnood. De sheik wil daarom een verbod op hulporganisties in de regio's die onder controle staan van al-Shabaab.

Al sinds 2009 verbiedt al-Shabaab de toegang aan verscheidene hulporganisties, waaronder het World Food Programme van de VN. De organisatie is niettemin doorgegaan met hun werk, voornamelijk in en rond de hoofdstad Mogadishu.

'Somalië heeft te kampen met een ernstige droogte, maar berichten van de VN over een hongersnood zijn 100% gelogen' aldus een woordvoerder van al-Shabaab. 'De verklaringen zijn politiek gekleurd.'

Arme bevolking
Er klonken echter ook tegenstrijdige geluiden vanuit het al-Shabaabkamp. Een hoge functionaris, die anoniem wilde blijven, meldde in een telefoongesrek met AFP dat de droogte miljoenen mensen met de hongerdood bedreigde en dat alle hulp aan de arme bevolking meer dan welkom is.

De VN schatten eerder dat zo'n twaalf miljoen mensen bedreigd worden met de dood door de extreme droogte in de Hoorn van Afrika.In Somalië wordt de humanitaire crisis nog verergerd door interne strijd tussen al-Shabaab en de regering. In Somalië zijn twee gebieden in accute nood volgens de VN. Het gaat daarbij om de zuidelijke gebieden Bakool en Lower Shabelle. (Redactie/ AFP)

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... alie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Pilgrim »

Ik ben niet snel geneigd moslims te geloven. ik weet niet wat er van te denken. :ermm:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:Ik ben niet snel geneigd moslims te geloven. ik weet niet wat er van te denken. :ermm:
Natuurlijk is dat een leugen Pilgrim. Alhoewel ik wel vermoed dat de meeste mensen daar meer vluchten voor het geweld dan voor de honger.
Het zal een combinatie zijn van oorlog en honger.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door BFA »

Islam is altijd in oorlog. Oorlog brengt honger voort.
Het is haram onder Islam deze zaken te vermelden net zoals het haram is te zeggen dat er niet voldoende is.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Honger in de Hoorn van Afrika

Bericht door Ariel »

Rebellen blokkeren 'onislamitische' voedselhulp Somalië

vrijdag 22 juli 2011

De radicaal-islamitische terreurorganisatie Al-Shabaab, die delen van Somalië controleert, houdt vast aan het verbod voor westerse hulporganisaties om de hongerende Somaliërs te helpen. Eerder meldden de terroristen dat ze wel hulpverleners in het door droogte getroffen gebied toelieten.

Een woordvoerder van de terroristen laat weten dat een aantal hulporganisaties nog steeds niet wordt toegelaten. Al-Shabaab vindt de westerse organisaties 'onislamitisch'. Welke organisaties worden geweerd, is niet helemaal duidelijk. In 2009 verbood Al-Shabaab hulp van het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties (WFP).

Verdeeld
Een woordvoerder van het WFP nuanceert de uitspraken van de Al-Shabaab woordvoerder. ‘Al-Shabaab is niet één blok. Degenen die de macht in verscheidene delen van het zuiden [van Somalië] in handen hebben, hebben niet het centrale commando. Het is belangrijk op te merken dat wij doen wat we kunnen. Wij maken plannen om daar actief te zijn waar het haalbaar is,’ zegt ze.

De Verenigde Naties is er zondag voor het eerst in geslaagd om sommige gedeeltes van Somalië te bereiken om voedselhulp te geven.

In twee zuidelijke regio’s van Somalië heerst volgens de VN hongersnood. Het WFP wilde binnen enkele dagen een luchtbrug naar de Somalische hoofdstad Mogadishu openen om voedsel naar het land te kunnen sturen. Of dit nog steeds kan na het verbod van Al-Shabaab, is onduidelijk.

Droogte
Oost-Afrika is volgens deskundigen getroffen door de ergste droogte in zestig jaar. Honderdduizenden Somaliërs zijn gevlucht naar Kenia.

De rebellen van Al-Shabaab beweren overigens dat de VN de situatie in Somalië overdrijven. Ze verdenken de internationale organisatie ervan de droogte te gebruiken voor politieke doeleinden.

Door Marlou Visser

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... omalie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie