Christenen Iran meer gediscrimineerd

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Christenen Iran meer gediscrimineerd

Bericht door Sjeng »

Christenen Iran meer gediscrimineerd

Bron: refdag.nl

Afbeelding
Armeense christenen steken kaarsen aan in de Armeense Kerk in Teheran, de hoofdstad van Iran. Samen met Assyrische christenen, joden en de zogenoemde zoroastrianen vormen zij een kleine minderheid in het land. Assyrische christenen worden in Iran in toenemende mate gediscrimineerd. Foto EPA

TEHERAN - De Islamitische Republiek Iran is voortdurend in het nieuws. Op dit moment gaat alle aandacht uit naar de nucleaire activiteiten van het land. De wereld lijkt daarom even te vergeten dat Assyrische christenen er in toenemende mate worden gediscrimineerd.

Via zogenaamde democratische verkiezingen heeft onlangs in Iran een machtswisseling plaatsgevonden. De uiterst conservatieve moslim Mahmud Ahmadinejad heeft de presidentsverkiezingen gewonnen en neemt de plaats in van de gematigde Mohammed Khatami. De Assyrische christenen ondervinden de gevolgen van deze machtswisseling inmiddels reeds aan den lijve.

Deze christenen vormen, samen met Armeniërs, joden en zoroastrianen, een kleine groep in het land. De enige Assyrische parlementariër, Yonathan beth Kolia, werd bij de laatste parlementsverkiezingen voor de tweede keer namens de Assyriërs gekozen. Hij hoopt, tegen beter weten in, dat onder leiding van de nieuwe president een commissie zal worden gevormd uit alle minderheden, die zodoende invloed zou kunnen uitoefenen.

De rol van de christelijke parlementariër is omstreden. Hij probeert wel van betekenis te zijn voor zijn volk, maar moet steeds rekening houden met de geheime diensten, die in naam van de islam vrij spel hebben. Loyaliteit aan het gezag is voor een christen namelijk een vereiste om zich parlementariër te mogen noemen. Tijdens een onlangs door de Assyriërs georganiseerd cultureel festival noemde hij Iran een democratische staat, waar de Assyriërs alle vrijheid hebben. Daarmee gaf hij zijn dubbele politieke positie aan.

Volgens de in Nederland wonende Irankenner Attiya Tunc, Statenlid in de provincie Overijssel en recent teruggekeerd uit Iran, is de positie van de christelijke Assyriërs en van andere minderheden minder rooskleurig dan het parlementslid doet voorkomen. „Toen Khatami aan de macht was, constateerde ik dat de situatie voor de christenen ongunstig was, maar de christenen waren desondanks blij met hem. Dat tijdperk is nu voorbij.”

Tunc maakt korte metten met het democratisch gehalte van het land: „Ook in de afgelopen jaren was een christen een ongelovige die bijvoorbeeld in de werksfeer nooit de baas mocht zijn van een moslim. Daarom is voor christenen een functie in het onderwijs, in de gezondheidszorg, bij de politie of in het leger vrijwel onmogelijk. Het gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld hoogopgeleide Assyriërs zonder werk zitten.”

Volgens de Assyrische econome Ishtar hebben hoogopgeleide Assyrische christenen maar twee mogelijkheden in de Islamitische Republiek Iran: „We kunnen ervoor kiezen om het land te verlaten, of om als economen, artsen, ingenieurs en advocaten genoegen te nemen met een lagere functie. Vaak worden wij door werkgevers om onduidelijke redenen afgewezen, soms wordt het ook hardop gezegd: „Jouw christelijk geloof is voor ons een probleem.”

Discriminatie op basis van godsdienst leidt niet alleen tot grote werkloosheid onder de christelijke Assyriërs, er zijn ook andere vormen van discriminatie die christenen in Iran het leven moeilijk maken. Zo betaalt een christen die bij een auto-ongeluk betrokken raakt meer schadevergoeding aan een moslim dan andersom. Ook boeren hebben last van discriminatie: hun producten worden door islamitische groothandels niet gekocht, waardoor hun fruit en groente waardeloos is. „Wij kunnen onze producten tegen veel lagere prijzen verkopen, maar dat doen we niet. Ik laat ze liever verrotten”, zegt een boze Assyrische boer.

De leider van de Assyrische Kerk, patriarch Mar Dincha, heeft Khatami in het verleden herhaaldelijk gewezen op deze discriminatie van zijn geloofsgenoten. Khatami beloofde de patriarch steeds betere tijden. Uiteindelijk zorgde hij ervoor dat de Assyriërs weer aan de universiteiten werden toegelaten. „Maar een universitair diploma halen en vervolgens werkloos blijven, heeft weinig zin”, zegt Ishtar.

Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben veel christenen het laatste beetje hoop verloren. „Sinds de nieuwe president aan de macht is, bezoekt de politie alle winkels om te controleren of we de kledingvoorschriften wel in acht nemen”, vertelt de christelijke winkelier Lina in Teheran.

Lina woont nog steeds in Teheran. Maar inmiddels hebben duizenden van haar geloofsgenoten Iran verlaten. Een joodse organisatie in Teheran zorgt op dit moment voor de nodige papieren. Daarmee kunnen christenen voor 3000 dollar een Oostenrijks visum krijgen. Vanuit Wenen vertrekken de christelijke Assyriërs naar de Verenigde Staten, waar ze een nieuwe bestaan kunnen opbouwen. Ze laten Lina en de anderen eenzaam achter.

Link naar artikel: http://www.refdag.nl/artikel/1236647/Ch ... neerd.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Mijn eerste leraar Arabisch was een Irakese christelijke vrouw. Misschien herkent ze zich hier wel in?
Nu, op een onbewaakt moment hebben we eens "echt" gesproken over de slechte toestand waarin christenen in Irak moeten leven. Dat was al zo onder Saddam, niet door Saddam, maar door de overgrote meerderheid van de moslimbevolking. Ze werden toen al gediscrimineerd, ondanks het feit dat de christenen veruit de intelligentia van Irak uitmaakten... Zij had het geluk nog voor de val van Saddam het land uit te kunnen met haar familie om in Europa een nieuw bestaan op te bouwen!
Wat zij toen meemaakte is slechts een schijn van wat daar nu de christenen te wachten staat.
Waarom laat de rest van de wereld dit toe?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Het lijkt me dat we de zelfde tactiek mogen en moeten gebruiken als Islamitische landen.
Een oog voor een oog, en een tand voor een tand.
We willen Islamieten zich thuis laten voelen. We willen ze Moslim laten voelen.
We gaan een soort van Christelijk sharia invoeren. We moeten nog even de wet veranderen, maar dat moet geen probleem zijn.
Ik ben voor een eerlijkheid. We gebruiken de gouden regel, maar dan omgekeerd.
Wat jij ons aandoet, mogen wij ook jullie aandoen.
Hier komt mijn voorstel.
De meerderheid van de Nederlandse bevolking is nog steeds Christelijk, daarom hebben de Christenen wat mij betreft nu de macht.
Moslims kunnen vanaf nu geen leidende functies meer uitvoeren. Daarom is voor Moslims onder andere een functie in het onderwijs, in de gezondheidszorg, bij de politie of in het leger vanaf nu onmogelijk.
Er mogen geen moskeen meer gebouwd worden, en Moslims mogen hun geloof alleen nog binnenshuis belijden.
Als een moslim een Christen tegen komt dan moet hij eerbiedig zijn hoofd buigen.
Moslims moeten vanaf nu meer belasting gaan betalen.
Als een Moslim bij een auto-ongeluk betrokken raakt, moet hij meer schade schadevergoeding betalen als een Christen.
Ook gaan we langs alle Islamitische winkels om te controleren of Moslims de kledingvoorschriften wel in acht nemen. Hoofddoeken en soepjurken en een te korte lange broek waar de enkels in zichtbaar zijn, zijn verboden.

Eerlijk is eerlijk, niet waar?
Naar mijn idee kan geen enkele Moslim hier bezwaar tegen hebben.
Een oog voor een oog en een tand voor een tand.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

De meerderheid van de Nederlandse bevolking is nog steeds Christelijk
De meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft zichzelf bevrijdt van religieuze dogma's (in het Nederlandse geval dus vooral christelijke dogma's).
Dat moet vooral zo blijven!!
Misschien moeten we zelfs maatregelen nemen om mensen zoveel mogelijk de kans te geven een onafhankelijke beslissing in het leven te nemen met betrekking tot levensbeschouwelijke vraagstukken.
Dus niet dat eenmaal geboren in een Christelijk/Mohamedaans nest, dan ook automatisch Christen/Mohammedaan.
Als we dan iets goeds willen doen, dan weet ik het wel...
Mijn wens zou zijn om naar Frans model een strikte scheiding tussen kerk en staat door te voeren, en de godsdienstige beleving uitsluitend toe te staan in de persoonlijke levenssfeer.
Godsdienstscholen moeten afgeschaft worden zodat kinderen zo min mogelijk geïndoctrineerd kunnen worden.
Hoofddoekjes zijn voor mij een godsdienstige inbreuk in het seculiere openbare leven.
Jongeren met moslimouders (of ouders van andere sektes) moeten de kans kunnen krijgen, zonder al te veel consequenties, zich los te maken van religieuze dogma's zoals mijn ouders dat ook hebben kunnen doen.
Echte gelovigen zouden met deze maatregelen trouwens geen moeite hebben, want persoonlijke godsdienstige beleving en trouwens samenkomst van gelovigen is natuurlijk iets wat men maar zelf moet uitzoeken.
Indien we in Nederland deze maatregelen weten door te voeren, ben ik benieuwd hoé snel het christendom en de islam ineengestort zijn! :lol:
Laatst gewijzigd door Sjeng op di nov 08, 2005 11:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Ariel schreef:We gaan een soort van Christelijk sharia invoeren.
Liever niet, dat hebben we gehad, en dat juk moeizaam van ons afgeschut, laat alle dogmatische religie wat mij betreft de vuilnisbak in gaan. En als dat door diepzittend bijgeloof niet kan in ieder geval een zo'n seculier mogelijke samenleving. Geen USA en geen Saudie Arabië in Europa s.v.p. :wink:
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Jongens, jongens... 8)
Het was ironie wat ik schreef.
Natuurlijk wil ik geen Christelijk sharia invoeren, en natuurlijk vind ik dat staat en kerk gescheiden hoort te zijn.
Hehehe…
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Ja, sorry hoor, je kan niet voorzichtig genoeg zijn deze tijden, ik surf zo nu en dan ook eens langs christelijke sites...brrrr.... :wink:
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

unholy schreef:Ja, sorry hoor, je kan niet voorzichtig genoeg zijn deze tijden, ik surf zo nu en dan ook eens langs christelijke sites...brrrr.... :wink:
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry:

Ik vergeef het je unholy.
Alhoewel.... :twisted:
Het moet natuurlijk niet nog een keer gebeuren.
:wink:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Ariel schreef:Ik vergeef het je unholy.
Nou al die gelovigen op desbetreffende sites zullen me het nooit meer vergeven :twisted:
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

unholy schreef:
Ariel schreef:Ik vergeef het je unholy.
Nou al die gelovigen op desbetreffende sites zullen me het nooit meer vergeven :twisted:
Dat geloof ik best, maar je moet maar zo denken dat ze geen fatwa op je hoofd zetten, en ze zullen je niet vermoorden.
Dus eigenlijk valt het wel mee. Als jij niet naar hun site gaat dan kan jij je ook niet ergeren.
Ik erger me ook wel eens aan hun overdreven christelijk gepraat, maar ze doen geen kwaad.
Ik zou willen dat alle moslims zich tot het Christendom zouden bekeren, dan zou het zeker rustiger worden op deze aarde.

Welterusten unholy, en tot morgen ? :)
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Ik zou willen dat alle moslims zich tot het Christendom zouden bekeren, dan zou het zeker rustiger worden op deze aarde.
Dit is zeker waar! Ik ben zelf geen christen, moet er in principe niks van hebben, maar het christendom is zeker minder achterlijk en erg dan de islam, terwijl mensen er toch zekerheid, houvast (in moeilijke tijden), zingeving en spiritualiteit aan kunnen ontlenen.
Heb persoonlijk met christenen ook minder problemen, zolang ze maar niet zo conservatief als in de Midwest van de VS zijn (daar schrik ik toch ook wel van).
Wat betreft islam, is de koran toch echt te gevaarlijk om van te denken dat het wel goed komt. Mensen worden niet alleen bij de neus genomen, maar wordt ook nog eens gevaarlijke ideeën opgedrongen! Zolang dat boek nog vele mensen zal indoctrineren, ben ik niet er niet gerust op. Wat betreft de bijbel valt dat wel mee, daar staan geen ''geweldsinstructies'' in.
Verder weet ik dat mijn christelijke familieleden mensen het eerst als mens zien, ipv indelen bij een bepaalde religie of iets dergelijks. Bij de islam zien moslims niet-moslims toch als een minder soort mens, dat stoort mij uitermate!!
Alsof beschaving of mens-zijn synoniem is voor moslim. Integendeel, eerder niet (als je naar de letter van de koran leeft, of mohammed's leven zo goed mogelijk probeert na te doen!).

Trouwens, Ariel ik dacht al dat je niet zo pro-christelijk was, maar was ff in een te serieuze bui :? Neem me niet kwalijk! :wink:
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Trouwens, Ariel ik dacht al dat je niet zo pro-christelijk was, maar was ff in een te serieuze bui :? Neem me niet kwalijk! :wink:
[/quote]

Ik geloof niet in religie Sjeng. Ik ben wel spiritueel.
Ik geloof in een God of almacht, en ik geloof in reincarnatie.
Ook jou vergeef ik het... Grapje.. er valt niks te vergeven.
:D
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie