De andere kant van Iran

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Plaats reactie
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

De andere kant van Iran

Bericht door Dhana »

Gisteren heb ik een lange en interessante chat gehad met een Iranese jongeman die in Teheran woont. Ik ben nog steeds onder de indruk van zijn instelling en zijn mening over de Islam zoals die door Khomeiny Iran door de strot geduwd is zoals hij dat noemde. Tot mijn grote verbazing vertelde hij mij dat er bosjes Iranesen en wellicht zelfs wel de meerderheid die het regime daar als een zwaar en onmenselijk juk ervaren. Toen ik zei dat de islam geen religie is maar ’s werelds grootste sekte, antwoordde hij: “EXACTLY!!!!” en dat dan inderdaad in hoofdletters. Ik kan er nog niet over uit dat het was alsof ik met forumlid van FFI aan het discussiëren was. Het is niet dat hij alle overige moslims uitkotst maar zijn manier van naar het leven kijken, is zo puur menselijk en getuigt van pure menselijkheid. Al zijn vrienden hebben op hun eigen manier hun bedenkingen over de islam en niet één van hen is praktiserend of houdt zich ook maar een minuut bezig met allah en alle toeters en bellen die er nodig zijn om die sekte in stand te houden. Hij is nog te jong om zich de Shah te herinneren maar verzuchtte hoe Khomeiny het voor er elkaar had gekregen om Iran binnen 33 jaar naar de afgrond te helpen. Toen ik antwoordde: “Terug naar de Middeleeuwen”, verslikte hij zich zowat in zijn thee en bevestigde mijn reactie ook weer in hoofdletters met veel uitroeptekens. Hij was al een vulkaan die eindelijk kon uitbarsten en bleef maar typen.

Hij vroeg zich af hoe het kwam dat ik zoveel van de Islam wist omdat hij nog nooit met iemand uit een westers land gesproken had die daar over zoveel diepere kennis beschikte. Ik vertelde hem toen over dit forum waar we het zoal over hebben en onze ideeën over de islam en onze ongerustheid over de invloed die moslims in ons land nastreven en het gevaar daarvan voor de wereldveiligheid. Hij was zwaar onder de indruk en vertelde me dat hij nooit beseft heeft hoeveel goedwillende en verstandige mensen in een totaal ander werelddeel zich terecht zorgen maakte en dat gebaseerd op echte kennis van zaken en zonder maar wat na te papegaaien. Hij vertelde hoe goed hem dat deed en zich werkelijk gesterkt voelde en dat als een regelrechte steun ervoer. Ik op mijn beurt was zwaar onder de indruk over hij zich als mens staande weet te houden in een land met zoveel druk om mensen in het islamitische harnas te persen en te houden.

Wij zijn zo geneigd ons alleen te richten op alle onmenselijke wreedheden die we via de media voor geschoteld krijgen en hebben daardoor het idee dat dat alles de wil is van alle Iranesen maar ik ben nu wel genuanceerder geworden in mijn overtuiging
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Ariel »

Arme jongen. Je zal maar afvallige in een moslim land zijn.
Als je hem weer eens spreekt moet je hem de internationale link van FFI geven. Misschien is hij blij als hij met gelijkgestemde kan spreken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Dhana »

Ariel schreef:Arme jongen. Je zal maar afvallige in een moslim land zijn.
Als je hem weer eens spreekt moet je hem de internationale link van FFI geven. Misschien is hij blij als hij met gelijkgestemde kan spreken.

Daar heb ik ook aan gedacht maar ik kan me voorstellen dat die site door het Iraanse regime geblokkeerd is. Ik zal hem er op attent maken als ik hem weer eens treft.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Ozes »

Zo ken ik Iran ook, ik zie alleen geen opties voor hen om Iran terug te nemen.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Dhana »

Ozes schreef:Zo ken ik Iran ook, ik zie alleen geen opties voor hen om Iran terug te nemen.

Dat was ook een van zijn verzuchtigen. Wat moete kunnen in Godsnaam doen om Iran terug te krijgen?
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Dihya
Berichten: 398
Lid geworden op: di mei 24, 2011 2:16 pm

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Dihya »

Ding dong... Dhana kapt eindelijk met het zwart-wit denken. Werd eens tijd.
Voorwaar, het meest waarachtige woord is het Boek van Allah en de beste leiding is de leiding van Mohammad.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Ozes »

Dihya schreef:Ding dong... Dhana kapt eindelijk met het zwart-wit denken. Werd eens tijd.
Ik denk dat Dhana veel meer redelijkheid toont dan deze "maghrebijnse tot de dood" ( :P ).

Iets wat lastig aangezien wereldwijd maar een handjevol moslims met de slachtoffers van de Islamitische moordmachine sympathie tonen. In Iran wonen veel integere en eerbiedige mensen, maar de Iraniërs die het regime steunen kunnen per definitie geen goede mensen zijn. Khomeini was notabene openlijk pedofiel.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Dhana »

Ozes schreef: Khomeini was notabene openlijk pedofiel.

...met een zo mogelijk nog walgelijker voorliefde voor prepuberale jochies.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Pilgrim »

'De enige échte kandidaat in Iran is een stripfiguur'

Door: Sacha Kester −13/06/13

Afbeelding
© VOTE4ZAHRA.ORG. De Iraanse presidentskandite Zahra tijdens haar campagne.

Er zijn alleen maar mannen-met-baarden waar de Iraniërs vrijdag voor kunnen stemmen tijdens de presidentsverkiezingen: vijf conservatieve heren en één man die een beetje hervormingsgezinder zou kunnen zijn. En dan is er Zahra, een 52-jarige vrouw uit Teheran, die zich als enige kandidaat tegen de mullahs uitspreekt; ze wil politieke gevangenen vrijlaten en 'de waardigheid' van de Iraanse burgers als uitgangspunt nemen.

Maar Zahra is een stripfiguur. Een echte 'Zahra' zou als kandidaat nooit worden geaccepteerd door de Raad van de Hoeders van de Grondwet: vrouwen zijn van deelname uitgesloten en van de honderden mannen die zich gemeld hadden, zijn er slechts acht goedgekeurd (waarvan zich er later twee hebben teruggetrokken). 'Maar ze is de enige die de stem van het volk vertegenwoordigt in plaats van de stem van de mullahs', zegt Amir Soltani. 'Eigenlijk is zij dus de enige echte kandidaat.'

Soltani is een Iraans-Amerikaanse schrijver uit Berkely, Californië, en de geestelijk vader van Zahra: de hoofdfiguur uit zijn grafische roman 'Zahra's Paradijs' die vorig jaar op het internet werd verspreid. 'Het gaat over een moeder die op zoek is naar haar zoon, een jongen die vermist is geraakt bij de demonstraties in 2009', vertelt Soltani over de telefoon. 'Miljoenen Iraniërs gingen toen de straat op om te protesteren tegen de verkiezingsuitslag, omdat ze ervan overtuigd waren dat er was gefraudeerd. Deze protesten zijn keihard neergeslagen en er zijn vele Zahra's die hun kind hierbij hebben verloren.'

Afbeelding

Het karakter is geïnspireerd op een video die Soltani op YouTube zag van een moeder die haar kind terugvindt op Zahra's Paradijs, een begraafplaats in Teheran. 'De blik in haar ogen, het verdriet, de wanhoop: je zag het bij zoveel moeders. Maar in haar blik zag je ook de vasthoudendheid, de moed, waarmee mensen zich al jaren verzetten tegen het regime.'

Reacties
Soltani was getroffen door de enorme reacties op zijn roman: mensen over de hele wereld boden aan om een vertaling te maken en uiteindelijk is het boek in 16 talen verspreid. 'Als mensenrechtenactivist denk je soms toch dat je in een hoekje in je eentje zit te protesteren, maar deze grafische roman maakte zoveel los, bij zoveel mensen. Het is het andere gezicht van Iran. Niet dat van de fanatiekelingen, maar dat van gewone mensen die vechten voor een normaal bestaan.'

Samen met Firuzeh Mahmoudi van de organisatie United for Iran, besloot Soltani om Zahra naar voren te schuiven als een protestkandidaat. 'Om te benadrukken dat de verkiezingen zoals die nu in Iran gehouden worden een farce zijn. We gebruiken een stripfiguur om over bepaalde onderwerpen te kunnen praten, die de echte kandidaten niet aan de orde stellen.'

Iraniërs binnen en buiten het land kunnen over haar lezen en op haar stemmen op vote4zahra.org. 'Ze is geen politieke dissident', zegt Soltani. 'Ze is een moeder. Ze is een gewone Iraniër, zoals er miljoenen zijn, die niet worden vertegenwoordigd. Zahra is fictie. Maar dat zijn de verkiezingen zoals die gehouden worden ook.'

Afbeelding

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13551/Ve ... guur.dhtml
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Pilgrim »

FREE IRAN!

Afbeelding

Waarom? Ik ben een Iraanse (Perzische). Perzië bezit een meer dan 2500 jaar oude historie & cultuur, die werden onteerd door de islam. Wist u dat de Drie Wijzen uit het Oosten uit Perzië kwamen? Wist u dat Cyrus, de vorst van de Perzen, de Joden hielp bij hun terugkeer naar Jeruzalem?

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; “Roya #MAGA”)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Dhana schreef:Gisteren heb ik een lange en interessante chat gehad met een Iranese jongeman die in Teheran woont.
Wanneer gaat Dhana weer eens met ons 'chatten'? Of geldt bij haar niet dat het hemd nader is dan de rok? Of misschien is het wel heel erg slecht met haar gesteld? Volgens wat ik mij herinner zijn Mercator en ik een keer bij haar op bezoek geweest. Was een leuke gezellige ontmoeting. Is er soms wat verkeerd gegaan hier op het forum dat bij haar in het verkeerde keelgat terecht is gekomen? :thinking:

Wie het weet moet het zeggen!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De andere kant van Iran

Bericht door Ariel »

Hans v d Mortel sr schreef:
Wie het weet moet het zeggen!
Dat neerhalen en bekritiseren van haar geloof Hans. Dat is de reden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie