Iraanse vrouw (18) krijgt strop voor zelfverdediging

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Sjeng

Iraanse vrouw (18) krijgt strop voor zelfverdediging

Berichtdoor Sjeng » Za Jan 07, 2006 2:55 pm

Iraanse vrouw ( 18 ) krijgt strop voor zelfverdediging

Bron: fok.nl

Een 18-jarige vrouw die uit zelfverdediging een man die poogde haar te verkrachten heeft gedood, is door een Iraanse rechtbank tot de strop veroordeeld. De toen nog 17-jarige vrouw bevond zich een jaar eerder met haar nichtje en enkele vrienden op straat toen ze plotseling lastig werd gevallen door twee mannen, die probeerden haar te verkrachten.

"Ik pleegde moord om mezelf en mijn nichtje te verdedigen. Het was niet mijn bedoeling om te doden. Niemand kwam ons helpen", aldus de vrouw. Volgens de Iraanse wet kunnen jongens al vanaf 15 jaar ter dood veroordeeld worden, en meisjes zelfs al vanaf negen jaar. De executies mogen echter pas worden uitgevoerd wanneer de veroordeelden de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben.

De Europese Unie en mensenrechtenorganisaties hebben er bij de Iraanse regering herhaaldelijk op aangedrongen niet meer mensen onder de achttien jaar ter dood te veroordelen. In Iran staat op onder meer moord, verkrachting, overspel, godslastering en homoseksualiteit de doodstraf. Vorig jaar zijn er in Iran zeker 81 mensen geëxecuteerd.

Link naar artikel: http://frontpage.fok.nl/nieuws/61066
Laatst gewijzigd door Sjeng op Za Jan 07, 2006 2:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Za Jan 07, 2006 2:55 pm

walgelijk.. en erg islamitisch (= achterlijk). Mijn hele goeie humeur van vandaag naar de klote :x

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Za Jan 07, 2006 2:59 pm

4:34 Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.

:cry:

Jm

Berichtdoor Jm » Za Jan 07, 2006 5:47 pm

Tja, wat moet ik er van zeggen?

je beschermt jezelf en een famillielid tegen verkrachters en als dank word je vermoord??? :roll:

Bah... :x
Waarlijke liefde ìs onvoorwaardelijke liefde -> én Wij :?: :?

stropke

Berichtdoor stropke » Za Jan 07, 2006 9:27 pm

Grrrrrrrrrrrr :x :x :x :x :x :x :x
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

Monique

Berichtdoor Monique » Za Jan 07, 2006 10:10 pm

Tjsa, het is natuurlijk niet verwonderlijk waarom dit meisje dood moet.
Ze heeft tenslotte de koran ontkracht; ze heeft bewezen dat de koran NIET WAAR is. Dat is heiligschennis en daar staat de doodstraf op.!!!!

Daarbij komt dat ze een man heeft gestoord in de uitoefening van zijn "recht".
Wanneer ze deze "man" niet gedood zou hebben en ze zou verkracht zijn zou ze OOK de doodstraf gekregen hebben. Het enige verschil zit hem dus in de manier waarop ze afgeslacht zal worden.

En zo kunnen we wederom kennismaken met de zegeningen van de islam. allah is zeer geweldig en zijn/haar volgelingen zijn net zo geschift.
Amorele atheistische nitwit

stropke

Berichtdoor stropke » Za Jan 07, 2006 11:06 pm

Sjeng schreef:walgelijk.. en erg islamitisch (= achterlijk). Mijn hele goeie humeur van vandaag naar de klote :x

Ja kan mij voorstellen. En ik sta op ontploffen :x :evil: :twisted: :x Grrrrrrrrrrrrrr

Josephina

Berichtdoor Josephina » Ma Jan 09, 2006 12:25 pm

Ze is een held! Alleen moet ze het nu met haar leven bekopen. Gruwelijk. Ik vrees dat het hier uiteindelijk ook op uit gaat draaien.

nina

Berichtdoor nina » Ma Jan 09, 2006 2:10 pm

De islamitische paradox. Als ze zichzelf niet had verdedigd, maar zich had laten verkrachten, zou ze ook worden opgehangen, want op verkracht worden staat ook de doodstraf.

stropke

Berichtdoor stropke » Ma Jan 09, 2006 5:00 pm

nina schreef:De islamitische paradox. Als ze zichzelf niet had verdedigd, maar zich had laten verkrachten, zou ze ook worden opgehangen, want op verkracht worden staat ook de doodstraf.

:x Wat een achterlijk debiel krankzinnig systeem :oops:
De zotten die int Ghuislain gesticht in Gent zitten zijn nog normaler dan die rechters van de sjaria. Die zotten zouden in zo een geval zekers vrijspraak pleiten op noodweer. Zoveel verstand hebben ze nog en das rechtvaardiger oordeel.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Ma Jan 09, 2006 5:31 pm

zoals het in bovenstaande krantenartikeltje heeft ook mijn woede ge-uit. Ik zou wel eerst de uitspraak van de rechter willen lezen en ben erg geintreseerd naar de redenen (feiten) die de rechter tot deze uitspraak heeft doen bewegen. De standpunt van het meisje komt zelf uitgebreid naar voren! Ik mis de getuigen!

Maar als die twee mannen haar wilden (v..) en uit zelfverdediging één van de mannen heeft vermoord...ik zou haar de held van het jaar noemen! Maar ik weet te weinig over de zaak in Iran om een mening te geven......Ik wil meer onder ogen zien voor dat ik een stukje artikel geloof. Wat dat betreft ben ik niet licht-gelovige of ongelovige of bijgelovige. Ik ben een ware gelovige...eerst feiten en dan geloven!

Ik vind het wel humaan dat doodstraf pas ingaat op het moment dat de dader 18 jaar heeft bereikt!
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Ma Jan 09, 2006 8:39 pm

Maroc_21 schreef:zoals het in bovenstaande krantenartikeltje heeft ook mijn woede ge-uit. Ik zou wel eerst de uitspraak van de rechter willen lezen en ben erg geintreseerd naar de redenen (feiten) die de rechter tot deze uitspraak heeft doen bewegen. De standpunt van het meisje komt zelf uitgebreid naar voren! Ik mis de getuigen!

Maar als die twee mannen haar wilden (v..) en uit zelfverdediging één van de mannen heeft vermoord...ik zou haar de held van het jaar noemen! Maar ik weet te weinig over de zaak in Iran om een mening te geven......Ik wil meer onder ogen zien voor dat ik een stukje artikel geloof. Wat dat betreft ben ik niet licht-gelovige of ongelovige of bijgelovige. Ik ben een ware gelovige...eerst feiten en dan geloven!

Ik vind het wel humaan dat doodstraf pas ingaat op het moment dat de dader 18 jaar heeft bereikt!

Och Maroc jouw menselijke gevoel zegt dat ze juist heeft gehandelt.
De islam zegt dat ze onjuist heeft gehandelt.
Welke verkies jij??? maak een keuze tussen humaniteit of islam!

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Jan 09, 2006 10:56 pm

Maroc_21 schreef:Maar als die twee mannen haar wilden (v..) en uit zelfverdediging één van de mannen heeft vermoord...ik zou haar de held van het jaar noemen! Maar ik weet te weinig over de zaak in Iran om een mening te geven......Ik wil meer onder ogen zien voor dat ik een stukje artikel geloof. Wat dat betreft ben ik niet licht-gelovige of ongelovige of bijgelovige. Ik ben een ware gelovige...eerst feiten en dan geloven!

Dit is een contradictie Maroc.
Het klinkt wel leuk. :D
Wat jij zegt is….Kijk goed…Ik ben een ware gelovige...eerst feiten en dan geloven”

Wat is geloven?
Ik geloof, maar kan niet bewijzen, dat er een logische of wiskundige reden is waarom..............
Dus geloof is een inschatting die iemand maakt dat een bewering of stelling met een zekere waarschijnlijkheid waarheid zou kunnen zijn.

Een feit is…
Gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat
=> feitelijkheid, waarheid.

Je kunt dus nooit een goede gelovige zijn als je als je eerst feiten wil zien van wat je geloofd.

Ik vind trouwens doodstraf nooit humaan. Ook niet voor iemand die ouder is dan 18 jaar.

Als ik tijd heb zal ik vannacht je andere post beantwoorden. En anders moet je even wachten.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Affie

Berichtdoor Affie » Di Jan 10, 2006 1:06 pm

Sowiezo, dit is geen sharia wetgeving die wordt toegepast. Zelfs de huidige sharia is niet de ware sharia. De enige sharia is de wetgeving van God die hij ons heeft geopenbaard dmv de Koran.

De islamitische paradox. Als ze zichzelf niet had verdedigd, maar zich had laten verkrachten, zou ze ook worden opgehangen, want op verkracht worden staat ook de doodstraf.

Dit is toch raar en dan noemen ze dit de sharia van de Islam.

islamitisch (= achterlijk)

Wat een generaliserende opmerking. De Islam is een geloof welk niet achterlijk. Het feit dat mensen tradities vanuit culturele achtergronden bombarderen als Islam dat is pas achterlijk.

4.34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Raar hè deze vertaling, je moet ze eerst alleen laten in bed en tegelijk tuchten. Maar hoe kan je iemand die alleen laat tegelijk tuchten als niet in de buurt bent van die persoon. Of zou ipv tuchtigt haar toch verlaat bedoeld worden.

Ze heeft tenslotte de koran ontkracht; ze heeft bewezen dat de koran NIET WAAR is. Dat is heiligschennis en daar staat de doodstraf op.!!!!

Hoe heeft ze dit dan gedaan? en hoe komen jullie erop dat een verkrachtte vrouw de doodstraf verdiend obv de Koran?

Deze vrouw behoord helemaal niet de doodstraf te krijgen maar een veer in d'r kont.

Afschuwelijk wat er daar gebeurd.

Monique

Berichtdoor Monique » Di Jan 10, 2006 10:51 pm

Affie schreef:

Hoe heeft ze dit dan gedaan?

In de koran staat dat mannen sterker zijn dan vrouwen en dat ze daarom de "voogden" zijn.
Het FEIT dat dit meisje een man gedood heeft bewijst dat mannen NIET sterker zijn dan vrouwen.
Toch? m.a.w. wat in de koran staat is niet waar. Zij is tegen de koran ingegaan (een man behoort sterker te zijn)..dat is blasfemie en daar staat de doodstraf op...toch?

en hoe komen jullie erop dat een verkrachtte vrouw de doodstraf verdiend obv de Koran?

Wanneer een vrouw niet met 4 getuigen op de proppen kan komen die haar verhaal, dat ze verkracht is ondersteunen, is ze een leugenaar en moet gestraft worden. Toch?

Deze vrouw behoord helemaal niet de doodstraf te krijgen maar een veer in d'r kont.
Afschuwelijk wat er daar gebeurd.

Volgens mij is dit een zeer onislamitische reactie....en een zeer menselijke... dank je wel.. :wink:
Amorele atheistische nitwit

Affie

Berichtdoor Affie » Wo Jan 11, 2006 10:44 am

In de koran staat dat mannen sterker zijn dan vrouwen en dat ze daarom de "voogden" zijn.
Het FEIT dat dit meisje een man gedood heeft bewijst dat mannen NIET sterker zijn dan vrouwen.
Toch? m.a.w. wat in de koran staat is niet waar. Zij is tegen de koran ingegaan (een man behoort sterker te zijn)..dat is blasfemie en daar staat de doodstraf op...toch?

je zoekt wel erg diep naar dit soort dingen. Maar hoe kom je erbij dat op blasfemie de doodstraf staat? ik zie hier geen basis voor in de Koran.

3.186. Gij zult zeker worden beproefd in uw bezittingen en in uzelf en gij zult gewis vele pijnlijke dingen horen van degenen, aan wie het Boek was gegeven vóór u en van degenen, die afgoderij bedrijven. Maar als gij geduldig blijft en rechtvaardig handelt, dat is waarlijk een zaak van vastberadenheid.

Wanneer een vrouw niet met 4 getuigen op de proppen kan komen die haar verhaal, dat ze verkracht is ondersteunen, is ze een leugenaar en moet gestraft worden. Toch?

Ze kan zelf getuigen en zweren over de verkrachting aangezien er niemand is die dat kan ondersteunen zal haar getuigenis als die van 4 gelden. Stel ze zou liegen dan krijgt ze haar straf van God en is het niet aan ons om haar te straffen.

Ik zou zeggen lees hoofdstuk 24 nog eens vooraal de eerste verzen.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Wo Jan 11, 2006 7:37 pm

Ariel schreef:Dus geloof is een inschatting die iemand maakt dat een bewering of stelling met een zekere waarschijnlijkheid waarheid zou kunnen zijn.

Ik begrijp wat je wil zeggen! Geloven doe je als je het niet zeker weet. Daarom zegt een ware gelovige: Ik overtuig dat er geen God is behalve Allah. En niet ik geloof 8)
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

sprot

Verkracht en dus schuldig: de Iraanse logica

Berichtdoor sprot » Zo Jan 15, 2006 6:49 pm

Sinds aanstelling van president Ahmadinejad zijn al 120vrouwen en jongeren geëxecuteerd
Een meisje van 18 is in Iran ter dood veroordeeld omdat ze de man, die haar probeerde te verkrachten, neerstak. Nazanin riep op haar proces wettige zelfverdediging in maar kreeg geen gehoor. Tegelijk werden nog vijf andere doodstraffen uitgesproken en vier mensen geëxecuteerd. ,,De mensenrechtensituatie in Iran is sinds de komst van de nieuwe president, Mahmoud Ahmadinejad, nog erger geworden'', zegt Mahmoud Nobari (42), die tien jaar geleden zijn land ontvluchtte. ,,Vooral vrouwen en jongeren zijn het slachtoffer.''

Wenend gaf Nazanin toe dat ze ongewild een man had gedood die haar en haar 16-jarig nichtje wilde verkrachten. Met die bekentenis tekende ze haar doodvonnis. Een Iraanse staatskrant beschrijft haar relaas. Vorig jaar in maart maakt Nazanin samen met haar nicht en hun vriendjes een wandeling in een park ten westen van de hoofdstad Teheran. Plots gooien drie mannen stenen naar hen. De twee vriendjes gaan lopen en laten Nazanin (17) en haar nicht (16) hulpeloos achter. De mannen drukken de twee meisjes tegen de grond en proberen hen te verkrachten. Nazanin grijpt een mes uit haar zak en steekt een van haar belagers in de hand. De meisjes zetten het op een lopen, maar worden ingehaald door hun belagers. In een wanhoopspoging draait Nazanin zich met een ruk om en plant het mes in de borst van een van de mannen. De man sterft aan zijn verwondingen.

Gelijkheid verboden

Tijdens het proces barst het tienermeisje geregeld in tranen uit. Zo ook wanneer ze aan de religieuze rechter probeert uit te leggen dat ze de man niet wilde doden, maar enkel haarzelf en haar nichtje probeerde te beschermen. Maar haar verdediging laat de rechter koud. Nazanin kreeg de doodstraf en zal binnenkort worden opgehangen. ,,In dit geval maakte het meisje geen enkele kans", zegt Mahmoud Nobari, ,,de man die ze neerstak was een agent van het regime. En sowieso oordelen de religieuze rechtbanken in Iran meestal in het nadeel van de vrouw."

Nobari ontvluchtte tien jaar geleden Iran omdat hij als opposant langzaam maar zeker al zijn vrienden zonder enige vorm van proces achter de tralies zag verdwijnen. Hij werd in België erkend als politiek vluchteling en werkt bij een tolkendienst. Net als toen hij nog in Iran woonde, gaat al zijn vrije tijd naar een Iraanse vereniging die opkomt voor de mensenrechten in Iran en het verzet steunt.

,,Publieke ophangingen, stenigingen, zweepslagen en oneerlijke processen zijn spijtig genoeg niet nieuw in Iran, maar de situatie is met de komst van president Ahmadinejad nog verslechterd. Sinds zijn aanstelling zes maanden geleden zijn er al ruim 120 mensen ter dood veroordeeld, onder wie veel vrouwen en minderjarigen. Een fundamentalistisch regime zoals dat in Iran gelooft niet in mensenrechten. Ze vinden het iets typisch Westers en daarom verwerpelijk."

,,Het regime wil gewoonweg geen gelijkheid tussen man en vrouw. Vrouwen zijn volgens hen uitlokkers van de zonde. En de mannen moeten tegen die zonde beschermd worden. Vandaar dat de vrouwen zich bijna volledig moeten bedekken in het openbaar en dat er in de sharia opmerkelijke ongelijkheden zijn opgenomen. Zo is de getuigenis van een man dubbel zoveel waard als die van een vrouw, moet er voor de moord op een man dubbel zoveel bloedgeld betaald worden als voor een moord op een vrouw en krijgen bij een verkrachting veelal de vrouwen zelf de schuld." Bij een rechtszaak vorig jaar werd een ongehuwde, verkrachte vrouw veroordeeld tot 100 zweepslagen. Haar twee aanranders kregen respectievelijk 30 en 40 zweepslagen.

Vrouwen geen president

,,Vrouwen mogen van het regime niet meer deelnemen aan de rechtspraak en kunnen geen president worden. Ze worden eigenlijk sowieso niet toegelaten tot het politieke leven. De weinige rechten die ze hebben, zijn niet meer dan schijn. Een middel om het Westen te sussen. De enkele vrouwen die in het parlement zetelen, zijn marionetten van het regime. Dat bleek enkele maanden geleden nog maar eens. Een vrouwelijk parlementslid vond het nodig om te pleiten voor een strenger optreden tegen Iraanse vrouwen die zich niet aan de regels houden. Ze zou verdorie voor de rechten van de vrouw moeten opkomen. Sinds kort patrouilleren speciale eenheden in bepaalde wijken in Teheran. Ze gooien met zuur naar de gezichten van vrouwen die in het openbaar de strikte kledingvoorschriften niet respecteren."

Begin deze maand werden twee studentes geografie hiervan het slachtoffer. Mannen op motorfietsen gooiden in Teheran een zuuroplossing naar de twee vrouwen. De 21- en 22-jarige studentes kregen spatten bijtend zuur in het aangezicht. De daders werden niet gearresteerd.

,,Ik ben zelf niet gelovig, maar weet dat het probleem niet bij de islam als dusdanig ligt. Volgens de Koran zijn alle mensen gelijk. Het probleem ligt bij de verkeerde interpretatie van de islam door het regime. Wat Europa en de Verenigde Staten moeten inzien, is dat ze met de verzoeningspolitiek die ze al zestien jaar voeren, geen stap vooruit komen. De verkiezing van president Ahmadinejad is daar het grootste bewijs van. Hij is slechts een pion van de Opperste Geestelijke Leider van de Islamitische Republiek, Ali Khamenei, maar onderschat hem niet. Ahmadinejad is allesbehalve dom. Met zijn racistische uitspraken tegenover de joden wil hij alleen maar testen hoe ver hij kan gaan. Tot nu toe heeft geen enkel land echt met daden gereageerd. Daarom begint hij zich steeds machtiger te voelen en durft hij steeds meer. Zoals opnieuw beginnen met het verrijken van uranium. Geloof me, Iran wil een atoombom om zich machtiger te voelen. Ondertussen heeft Ahmedinejad ook nog eens de komst van de twaalfde imam aangekondigd. Hij profileert zich nu als een rechtstreekse spreekbuis van Allah en krijgt zo de conservatieve gelovigen aan zijn kant. Het fundamentalistische regime profiteert als het ware van de chaos in het Midden-Oosten om zich te profileren als de islamstaat bij uitstek om zo de conservatieve sjiieten in eigen en omringende landen aan hun kant te krijgen. Vergeet niet dat een groot deel van de Irakezen sjiieten zijn. Ahmedinejad zoekt heel duidelijk toenadering tot deze mensen. Hij zal ze ook nodig hebben als het ooit tot een oorlog komt."

Oppositie kans geven

,,Het Westen moet dringend een krachtig signaal geven aan het regime. Niet met een inval, zoals in Irak, maar door het Iraanse volk de kans te geven om oppositie te voeren. Jaren geleden heeft het Westen op vraag van het regime de grootste oppositiepartij, de Moudjahidine (OMPI), opgenomen in de lijst van terroristische organisaties. Op die manier is het hart van de oppositie geraakt en de bevolking monddood gemaakt uit schrik voor politieke vervolgingen."

Het Iraanse Verzet, onder leiding van voorzitster Maryam Rajavi, vraagt al geruime tijd om het terroristenlabel van de OMPI te herzien. De Belgische Senaat heeft vorig jaar in december unaniem een resolutie in die zin goedgekeurd.

,,Het Iraanse Verzet is een coalitie van seculiere en ongelovige, intellectuele partijen die wil strijden voor een democratie met scheiding van Kerk en Staat, godsdienstvrijheid, respect voor de mensenrechten en gelijkheid tussen man en vrouw. Het Verzet wordt zelfs geleid door een moslimvrouw."

,,Zeventig procent van de Iranese bevolking vandaag zijn jongeren. De helft zijn vrouwen. Het zijn de grootste slachtoffers van het huidige fundamentalistische regime. En geloof me, ze willen verandering."

Van ayatollahs en sjiieten

Ayatollah Seyed Ali Khamenei : staatshoofd en de Opperste Leider van de Islamitische Republiek. Hij is de eindverantwoordelijke over alle politieke sociale en culturele zaken in Iran. Ayatollah Ruhollah Khomeini : leidde de Iraanse revolutie in 1979. Grondlegger van de Islamitische Republiek Iran. Stierf in 1989. Mahmoud Ahmadinejad : president van Iran sinds augustus 2005. Wereldberoemd voor zijn schokkende uitspraken over Israël. Ahmadinejad wil terugkeren naar de beginwaardes van de islamitische revolutie. Zijn politieke macht is relatief, maar hij is wel de leider van de belangrijkste militaire machtsgroep in het land. De echte macht ligt bij de opperste geestelijken. Nationale godsdienst : Het Twaalver Sjiisme.

Ayatollah : een hoge titel die gegeven wordt aan sjiitische geestelijken en teken van God betekent. Ayatollahs worden beschouwd als experts op elk gebied dat raakt aan het moslim geloof. In de praktijk hebben ayatollahs ook een invloedrijke stem in wereldse zaken. Daaronder vallen ook rechtspraak, ethiek en filosofie.

,,Veroordeeld meisje had gewoon pech''

,,Het meisje dat vorige week ter dood veroordeeld werd, heeft grof gezegd gewoon pech gehad. Het is best mogelijk dat een andere rechter compleet anders had geoordeeld. Elke religieuze rechter past de voorschriften toe zoals hij wil. Beroep is niet mogelijk." Dat zegt islamoloog Urbain Vermeulen.

Moslims zijn verdeeld in twee grote strekkingen. Negentig procent is soenniet, negen procent sjiiet. In Iran is de staatsgodsdienst het Twaalver Sjiisme. De Twaalvers geloven dat er twaalf Imams, of spreekbuizen van Allah, zijn geweest na de Profeet Mohammed.

,,De twaalfde is circa 874 verdwenen en houdt zich volgens de traditie verborgen tot veertig jaar voor de Dag des Oordeels'', zegt Vermeulen. Volgens de sjiieten konden alleen de imams de sharia of de wetgeving op basis van de Koran aanpassen. In afwachting van de terugkeer van de Verborgen Imam staan de sjiitische geestelijken of ayatollahs in voor de rechtsspraak. Zij mogen in tegenstelling tot de soennieten op basis van het gebruik van de rede de sharia interpreteren."

,,In theorie is het statuut van de vrouw in het sjiisme beter dan in het soennisme. Het sjiisme biedt meer mogelijkheden om de interpretatie van de islam aan te passen aan wijzigingen die in het politieke of maatschappelijke leven. Juridisch gezien hebben vrouwen meer rechten in het sjiisme."

Geen scheiding tussen Kerk en Staat

Maar dat komt in de rechtspraak niet altijd tot uiting?

,,Het geestelijk establishment van Iran heeft alle taken naar zich toegetrokken. Er bestaat geen scheiding tussen Kerk en Staat. In de religieuze rechtbanken zetelt er slechts één rechter en er is geen recht op beroep. Elke religieuze rechter past de voorschriften toe zoals hij wil. Het meisje dat vorige week ter dood veroordeeld werd, heeft grof gezegd gewoon pech gehad. Het is best mogelijk dat een andere rechter een compleet ander oordeel had geveld."

Toch lijkt er over de minderwaardigheid van de vrouw een consensus te bestaan. Zeker bij zedendelicten.

,,Dat komt omdat de vrouw wordt gezien als seksueel actief. En de mannen als wezens die zeer moeilijk aan de vrouwelijke aantrekkingskracht kunnen weerstaan. De vrouw moet ervoor zorgen dat ze in het publieke leven voor de man niet al te aantrekkelijk is. Want de man kan zijn seksualiteit, wanneer die op de proef gesteld wordt, soms moeilijk controleren. De grote Islamitische theoloog al-Ghazzani (gestorven in 111) heeft dit als geloofspunt gesteld. Vandaar dat de vrouw zich moet bedekken en dat bij zedendelicten veelal de vrouw de schuld krijgt. Een verkrachter gaat bijna altijd vrijuit. De enige manier om als zwangere verkrachte vrouw niet gestraft te worden, is trouwen met je verkrachter."

Ook overspel of seks buiten het huwelijk is strafbaar. ,,Ja, maar volgens de islam moeten er vier mannelijke getuigen zijn van de seksuele daad. In de grond van de zaak komt het erop neer dat het bewijs nooit geleverd kan worden. Deze maatregel beschermt de vrouw eigenlijk. Want welke vrouw gaat er nu overspel plegen in aanwezigheid van vier getuigen?" (VVP)
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

stropke

Berichtdoor stropke » Ma Jan 16, 2006 11:59 pm

:x Ze moesten ergens in de woestijn een heeel grote inrichting bouwen voor pschychatrie en al die rechters en ayatollah en consorten er in stoppen. Miss gaan ze dan ff nadenken over wat die Mohammed hen heeft wijsgemaakt.

As Busch Iran wil binnen vallen dan is dat miss nog een betere reden om al die onschuldige vrouwen te bevrijden.

Terug naar “Leven in moslimlanden”