Marokko geschrokken...

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Plaats reactie
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Marokko geschrokken...

Bericht door Maroc_21 »

Marokko schrikt van steun voor fundamentalisten

CASABLANCA (IPS) - De fundamentalistische Parti de la Justice et du Développement (PJD) zou volgend jaar wel eens de grootste politieke partij in Marokko kunnen worden. Uit een opiniepeiling blijkt dat de partij, als er nu verkiezingen werden gehouden, kan rekenen op 47 procent van de stemmen. Marokko is geschrokken van de uitkomst.

Het International Republican Institute, een Amerikaanse organisatie, ondervroeg 1500 mensen over hun stemgedrag. Bij de vorige verkiezingen eindigde de PJD als derde, maar de partij had zich toen niet in alle kieskringen verkiesbaar gesteld. De PJD wil een regering die zich laat leiden door de islamitische wet, de sharia. Vanuit die gedachte was de partij in 1999 ook tegen een nationaal plan voor vrouwemancipatie.

Maar niet iedereen ziet een direct gevaar in de opkomst van de PJD. „In Marokko bepaalt de uitslag van de verkiezingen niet altijd hoe een regering eruit komt te zien”, zegt Mostafa Bouaziz van het Marokkaans Centrum voor Sociale Studies.

Artikel 24 van de grondwet zegt dat de koning de premier benoemt. En op aanbeveling van de premier benoemt de koning de andere kabinetsleden. De koning hoeft zich daarbij niet te laten leiden door de verkiezingsuitslag.

Het parlement, dat bestaat uit het Huis van Afgevaardigden en het Huis van Raadsleden, kan een motie indienen als die ondertekend is door tenminste een kwart van de leden van het Huis van Afgevaardigden. De motie wordt alleen aangenomen bij absolute meerderheid. De raadsleden kunnen ook moties indienen. Die moeten ondertekend zijn door tenminste een derde van de leden.

De islamisten hebben dus een absolute meerderheid in het parlement nodig, die zullen ze waarschijnlijk volgend jaar niet krijgen. „We krijgen waarschijnlijk een coalitieregering tussen de huidige regeringspartijen en de PJD”, zegt Bouaziz.

Een garantie dat de verkiezingen vrij en eerlijk zullen verlopen, is er niet. „In het verleden zijn de verkiezingsuitslagen gemanipuleerd”, zegt Bouaziz. „Tegenwoordig worden kiezers omgekocht.” Gemarginaliseerde groepen worden op die manier overgehaald om op bepaalde partijen te stemmen. „Maar ze krijgen daar nooit iets voor terug op lange termijn, het gaat altijd om eenmalige verdiensten.”

Marokko telt 30 miljoen inwoners. Meer dan 60 procent van de kiezers in Marokko is arm en analfabeet. Die kiezers zijn vaak gemakkelijk te manipuleren, zegt Bouaziz.

Islamisten weten stemmen te trekken onder de armen met hun sociale werk en liefdadigheid. „Als de monarchie de invloed van de islamisten wil beperken, dan moeten er wetten komen die liefdadigheidsinstellingen controleren”, zegt Bouaziz.

Ze lijken aangemoedigd te worden door de verkiezingswinst van Hamas. Ze verklaren dat ook zij volgend jaar voor een klinkende overwinning zullen zorgen. Maar als die er komt, dan betekent dat nog niet ongebreidelde macht voor de islamisten.

Bron: RefDag

Eigen commentaar

Marokko is een mooi land en heeft alles wat het hart van een mens kan begeren. Maar Marokko is nog steeds:

1) niet ontwikkeld en
2) kent geen rechtvaardigheid, de rijkdom is niet eerlijk verdeeld.

De partij voor rechtvaardiging en ontwikkeling zal InshaAllah Marokko veranderen. Maar eerst moeten mensen bereid zijn te veranderen. De eerste stap zou stemmen op de Partij voor rechtvaardiging en ontwikkeling! Voor ontwikkeling en rechtvaardigheid is stemmen alleen niet genoeg. Maar het is wel een stap in de goede richting.

Oh ja! de krant zegt "Marokko geshrokken". Tuurlijk rijken willen nooit hun rijkdom eerlijk verdelen. Dus in die zin is Marokko geshrokken :)

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Jm
Berichten: 421
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 4:17 pm

Bericht door Jm »

Die fundamentalisten zullen marokko in het verderf storten :shock:
Waarlijke liefde ìs onvoorwaardelijke liefde -> én Wij :?: :?
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Jm schreef:Die fundamentalisten zullen marokko in het verderf storten :shock:
Ik hoop voor Marokko niet dat zich een Algerije-scenario voltrekt, evenmin hoop ik dat zich een Iran-scenario voltrekt.
In beide gevallen is het gedaan met Marokko, ofwel moorden en geweld op ongekende schaal ofwel een gewelddadig intolerant hard islamfascistisch bewind aan het roer.
Zonder die dictatoriale koning is het voor Marokko gedaan.
Het lijkt haast wel of islam en democratie niet samen kunnen, dus je zou bijna zeggen dat Marokko beter af is met een dictator-koning.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Jm
Berichten: 421
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 4:17 pm

Bericht door Jm »

Juist! Liever een dictator-koning aan de macht dan een stelletje godsdienstwaanzinnige randdebielen !

Marokko is aan de marokkanen ! Nimmer aan arrogant, godsdienstig angstgeloof !

Hoezee ! :D
Waarlijke liefde ìs onvoorwaardelijke liefde -> én Wij :?: :?
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ja hoor waarom noemen ze zich 'Parti de la Justice et du Développement', ze kunnen zichzelf beter Parti de la Corruption et du folie de religion.'

Ik vind niet dat Godsdienst en politiek samen moeten. Dan vallen er altijd groeperingen af. Er hoort 1 vrij land gemaakt worden waar iedereen, terrecht kan en met zijn bevindingen kan leven.

marokko word er alleen amar slechter op denk ik. En ik haat het koningshuis sowieso. Maar goed. Marokko word dus niet ene land waar ik later naar toe zal gaan.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

De partij voor rechtvaardiging en ontwikkeling zal InshaAllah Marokko veranderen. Maar eerst moeten mensen bereid zijn te veranderen. De eerste stap zou stemmen op de Partij voor rechtvaardiging en ontwikkeling! Voor ontwikkeling en rechtvaardigheid is stemmen alleen niet genoeg. Maar het is wel een stap in de goede richting.
Welk land waar de sharia heerst is "ontwikkeld en rechtvaardig"?
Iran...Afghanistan?
Amorele atheistische nitwit
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Welk land waar de sharia heerst is "ontwikkeld en rechtvaardig"?
Iran...Afghanistan?
Precies niet dus. Ik wil echt neit dat marokko ook zo wordt :cry:.

Tofe ik begin echt met de dag minder respect te hebben voor geloof :crying:.

Kunnen mensnen ondakns geloof ook gewoon normala doen. Ik kan het waarom anderen niet :crying:.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Bericht door Bernie »

Hoi Hayat,

Wat is precies jouw probleem met Islamitische wetgeving?

Als je gelooft in de islam, waarom ben je dan niet voor de wetgeving die daar bij hoort?

(eerlijke vraag, ik ben gewoon benieuwd)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Hayat schreef:Kunnen mensnen ondakns geloof ook gewoon normala doen. Ik kan het waarom anderen niet .
Het probleem is denk ik het georganiseerde geloof, met onaantastbare heilige boeken en autoriteiten die vertellen hoe het hoort, rechts- en politieke systemem die zijn gebaseerd op het geloof etc.

Mensen met een persoonlijk geloof zijn niet zo fanatiek, en ze gaan ook niet blind achter de massa aan.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ik vind niet dat de Islam wetgevend mag zijn in een land. De Islam is ene geloof voor de mens en niet om allerlei zaken te regelen. De mens moet zelf kiezen of hij Islamitisch wordt of niet, dat hoeft niet voorgeschoteld te zijn in een handboekje door de regering of dat er wettelijke straffen op hangen.

Ik ben de grootste tegenstander ter wereld van godsdienstigpolitiek. Je mag niet regeren met godsdienst want er zijn altijd mensen die afvallen. Altijd.

Denk maar aan:
-homosexuelen
-atheïsten
-anders gelovigen
-Mensen die voor het regerende godsdienst bang zijn (fobie).

Allah heeft de mensen van de regering niet toegewezen als juiste persoon om dictatuurachtig geloof in je onderdanen te stampen.

Om geloof te verspreiden zond hij Profeten uit.

Das iniedergeval mijn mening.

Net zoals dat het belachelijk is dat je een 'Minister van Islam' hebt op sommige landen.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Leesvoer voor je:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fobie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie

Uit je bericht maak ik op dat je het niet toelaat dat mensen slachtoffer worden van een politiek systeem. Opzich iets wat ik toejuich. Alleen vraag ik me af, gaat dit ook op als bijvoorbeeld homoseksuelen of andersdenkenden slachtoffer worden van een ideologie, de islam?
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Bericht door Bernie »

Hoi Hayat,

Dank je voor je antwoord (ik ben het trouwens nog met je eens ook). Ik vind het goed van je dat je erover nadenkt en je eigen mening vormt.
Ma salama!
Bernie
Plaats reactie