Indonesië brengt varkenloze postzegels uit ivm Jaar vh Zwijn

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Vr Feb 09, 2007 6:39 pm

Indonesië brengt varkenloze postzegels uit

Bron: Planet Internet

JAKARTA (ANP) - Indonesië brengt volgende week een serie postzegels uit om het begin van het Chinese jaar van het Zwijn te vieren. De hoofdrolspeler komt echter op de afbeeldingen niet voor. In het grotendeels islamitische land wordt een zwijn of varken als onrein beschouwd.

De serie toont de twaalf dieren uit de Chinese dierenriem, met uitzondering van het zwijn. Het is de eerste keer dat Indonesië een dergelijke serie uitbrengt. Sinds het jaar 2000 is het Chinese nieuwjaar een officiële feestdag in het land, waar de Chinezen een grote minderheid vormen. Het Chinees nieuwjaar valt dit jaar op 18 februari.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

antoine47

Indonesië brengt varkenloze postzegels uit

Berichtdoor antoine47 » Za Feb 10, 2007 11:52 pm

Dat is tamelijk charmant, als het waar is (en ik neem aan dat het zo is). De ethnische Chinezen zijn in Indonesie vooral onder Suharto nogal zwaar onderdrukt, en op deze manier wordt officieel aandacht besteed aan het chinese culturele leven. Het ontbreken van een zwijnenpostzegel lijkt op het eerste gezicht een beetje raar, maar is tekenend voor de goede Indonesische gewoonte om elkaars gevoeligheden te ontzien. Goed beschouwd is het jaar van het zwijn het enige jaar waarin deze serie postzegels kon worden uitgebracht, omdat in enig ander jaar er geen goede reden zou zijn geweest om het zwijn niet af te beelden. Nu schittert het door afwezigheid. Men had natuurlijk ook het hele probleem kunnen omzeilen door een ander chinees motief voor de serie te bedenken. Niettemin vind ik het een aardig gegeven, dat bovendien de bestaande verhoudingen goed weergeeft, d.w.z. sterk verbeterd nog steeds een beetje ongemakkelijk.
believing is really not knowing

Ketter

Re: Indonesië brengt varkenloze postzegels uit

Berichtdoor Ketter » Zo Feb 11, 2007 12:05 am

antoine47 schreef:Dat is tamelijk charmant, als het waar is (en ik neem aan dat het zo is). De ethnische Chinezen zijn in Indonesie vooral onder Suharto nogal zwaar onderdrukt, en op deze manier wordt officieel aandacht besteed aan het chinese culturele leven. Het ontbreken van een zwijnenpostzegel lijkt op het eerste gezicht een beetje raar, maar is tekenend voor de goede Indonesische gewoonte om elkaars gevoeligheden te ontzien. Goed beschouwd is het jaar van het zwijn het enige jaar waarin deze serie postzegels kon worden uitgebracht, omdat in enig ander jaar er geen goede reden zou zijn geweest om het zwijn niet af te beelden. Nu schittert het door afwezigheid. Men had natuurlijk ook het hele probleem kunnen omzeilen door een ander chinees motief voor de serie te bedenken. Niettemin vind ik het een aardig gegeven, dat bovendien de bestaande verhoudingen goed weergeeft, d.w.z. sterk verbeterd nog steeds een beetje ongemakkelijk.

Welkom Antoine,
Scherp onderschrift "Believing is really not knowing". Van wie is het?
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

antoine47

Berichtdoor antoine47 » Zo Feb 11, 2007 12:29 am

Ik heb het van een goede vriend van me. Je kunt het op twee manieren opvatten: Geloof als "shortcut" naar de waarheid, of geloof als zwakte omdat je het gewoon niet weet en maar wat invult dat je te pas komt.

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 12:21 pm

Dat wordt lastig!
Heeft de chinese kalender ook niet het jaar van de rat en het jaar van de aap? Wederom blanke postzegels!
Overigens...hoe zit het eigenlijk met TV, kranten en andere media?
Is het niet zo dat volgens de Islamitische tradities er geen herkenbare afbeeldingen van mensen gemaakt mogen worden?

Overigens...voor Hindoes zijn koeien heilig! Eten de Moslims geen koeien? Wordt er geen rekening gehouden met de 'gevoelens' van de Hindoes? En hoe zit het eigenlijk met de gevoelens van boeddhisten? Voor hun is al het leven heilig? Wordt hiermee rekening gehouden tijdens het rituele slachten tijdens de Rammadan?

Ik heb toch enigsinds het gevoel dat hier met twee maten wordt gemeten...zoals in sommige Europese landen, waaronder Nederland naar ik meen, met twee maten wordt gemeten als het gaat om de Hindoeïstische afbeelding van de Swastika (hakenkruis). Desondanks zijn er in Nederland zat boeken, tijdschriften en andere media waarin binnen deze context de swastika gewoon legaal gebruikt wordt en gebruikt kan worden!

Hoe zit het eigenlijk met Atjeh? Is men hier ook zo tolerant tegen niet-Moslims! Ik dacht het niet! Een werkelijk zielige vertoning van Indonesië...en bovendien schadelijk! Het is schadelijk om dat de fundamentalisten nu gesterkt zijn in de suprematie van hun eigen heilige gelijk!
Al met al een zielige vertoning en zeker geen toenadering naar tolerantie!

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

Monique

Berichtdoor Monique » Zo Feb 11, 2007 1:07 pm

Ik ben dus een cconstante belediging voor moslims. 8)
Ik ben een varken volgens de chinese astrologie.
Zal een op zoek gana naar een tshirt of zoiets met een lief varkentje erop.. :wink:
Amorele atheistische nitwit

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:16 pm

Ik ben ook een varken volgens de chinese astrologie Monique.

Ik ben van plan om een leuk stenen varkentje in mijn voortuin te plaatsen. Ik ben er al op zoek naar.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 1:17 pm

Monique,

Jij brand bij voorbaat al voor eeuwig in de hel!
Maar troost je, je zal daar niet eenzaam zijn! Vele mensen hebben namelijk het volgende afgodenbeeld thuis staan:

Afbeelding

MvG, Wim Ahlers.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:21 pm

In Engeland hebben sommige banken dit leuke beestje de deur al uitgezet. .
Dit om niet de kwetsbare ziel van hun moslim medemens nog meer op proef te stellen.

Goed stukje wat je net geschreven hebt wahlers.
Je hebt me aan het denken gezet.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 1:22 pm

Ariel,

Et tu, Ariel?

...tussen haakjes...wanneer ben je eigenlijk een varken?
..Misschien ben ik er ook één zonder het te weten!

MvG, Wim Ahlers.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:25 pm

Je kan het zelf berekenen wahlers.
Op deze site.
Ik ben benieuwd. Varkens zijn trouwens gezellige mensen.

http://www.catharinaweb.nl/astrologie/chinese/

Silly

Berichtdoor Silly » Zo Feb 11, 2007 1:29 pm

ik ben een draak :shock:
dat is echt zo cool 8)

en ik ben lekker geen varken.. dus in feite is de hemel van mij 8) :twisted:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 1:33 pm

Ariel schreef:In Engeland hebben sommige banken dit leuke beestje de deur al uitgezet. .
Dit om niet de kwetsbare ziel van hun moslim medemens nog meer op proef te stellen.

Dat was mij bekend! Toen ik dit hoorde, inmiddels maanden geleden, vond ik dit toen ook al volkomen belachelijk. Als protest heb ik om andere incidenten, maar ook naar aanleiding van dit (zoveelste) incident, de Bijbel, de Koran en de Duivelsverzen van Salman Rushdie openlijk verbrand op de stoep van het Rotterdamse stadhuis. Dit alles wel - en ik zeg dit met nadruk - binnen een bepaalde context! Ik hoopte eigenlijk dat ik gearresteerd zou worden wegens Godslastering. Dit is niet gebeurd! Ik zit serieus te overwegen deze actie nog eens te herhalen maar dan op het Binnenhof in Den Haag (of preciezer: staande op het monument van artikel 1 net buiten het Binnenhof tegenover de McDonalds).

MvG, Wim Ahlers.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:33 pm

Silly schreef:ik ben een draak :shock:
dat is echt zo cool 8)

en ik ben lekker geen varken.. dus in feite is de hemel van mij 8) :twisted:

Ik wist dat je een echt cool draakje bent... :wink:

Monique

Berichtdoor Monique » Zo Feb 11, 2007 1:35 pm

Ariel schreef:Ik ben ook een varken volgens de chinese astrologie Monique.

Ik ben van plan om een leuk stenen varkentje in mijn voortuin te plaatsen. Ik ben er al op zoek naar.

Ik wil graag een hangbuikzwijntje (een echte)... dat wil ik al jaren.
Helaas hebben ze veel aandacht nodig. Ik werk de hele dag... dat gaat dus niet. :cry:
Een stenen varkentje in de voortuin vind ik een uitstekend alternatief.
Ik ga ook op zoek..
Amorele atheistische nitwit

Silly

Berichtdoor Silly » Zo Feb 11, 2007 1:38 pm

Ik wist dat je een echt cool draakje bent...

ahah dankje :D

maar ik vind varkentjes ook heeel lief (K)
jij bent gewoon het lieve knorretje :D
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:39 pm

wahlers schreef:
Dat was mij bekend! Toen ik dit hoorde, inmiddels maanden geleden, vond ik dit toen ook al volkomen belachelijk. Als protest heb ik om andere incidenten, maar ook naar aanleiding van dit (zoveelste) incident, de Bijbel, de Koran en de Duivelsverzen van Salman Rushdie openlijk verbrand op de stoep van het Rotterdamse stadhuis. Dit alles wel - en ik zeg dit met nadruk - binnen een bepaalde context! Ik hoopte eigenlijk dat ik gearresteerd zou worden wegens Godslastering. Dit is niet gebeurd! Ik zit serieus te overwegen deze actie nog eens te herhalen maar dan op het Binnenhof in Den Haag (of preciezer: staande op het monument van artikel 1 net buiten het Binnenhof tegenover de McDonalds).

MvG, Wim Ahlers.

Dat was jij dus!!!!! Mijn complimenten. worthy:
Iemand op deze site heeft ons daar eens over verteld. Ik weet niet meer wie.
Had je de krant op de hoogte gesteld van deze actie?
Wil je ons vertellen hoe het er bij deze verbranding aan toeging.
Stonden er mensen te kijken, kreeg je commentaar?

Moedig van je.

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 1:41 pm

OFF TOPIC

...ik heb het zojuist uitgerekend, geboortejaar: 28 feb 1963, middels de door jouw (=Ariel) gegeven link.
Ik ben een schattig, lief, zacht, aaibaar, wollig:

Afbeelding

...en bij deze teken ik - vanaf nu! - bezwaar aan tegen iedereen die konijnen eet!!! Flappies of ander genaamde konijnen. Ik heb gesproken! :wink:

MvG, Wim Ahlers.

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 1:46 pm

Ariel,

Ik wil wel reageren op je verzoek, maar dat is wel erg off topic!
Alle details staan openlijk te lezen in het forum van http://www.freethinker.nl.
Maar ik wou dit even buiten de discussie van dit onderwerp laten.

MvG, Wim Ahlers.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:46 pm

How cute wahlers :D
wahlers Heeft een hoog knuffel gehalte. Dat is nooit weg.

En het idee om een konijntje op te eten. :evil:

Never.... Konijntjes horen mijn leven lang al bij de ' het is verboden dezen dieren op te eten" wet.
Net zoals paarden, en lammetjes, enne...

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 11, 2007 1:48 pm

wahlers schreef:Ariel,

Ik wil wel reageren op je verzoek, maar dat is wel erg off topic!
Alle details staan openlijk te lezen in het forum van http://www.freethinker.nl.
Maar ik wou dit even buiten de discussie van dit onderwerp laten.

MvG, Wim Ahlers.

Dank je Wim. Ik ga het lezen.

PS..
Kan je een goede link geven. Ik zoek me naar.

wahlers

Berichtdoor wahlers » Zo Feb 11, 2007 2:08 pm

Ariel,

Nou vooruit, hier staat de hele geschiedenis:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2294

Het is 8 bladzijden lang maar ik ben bij bladzijde 7 gestopt met antwoorden omdat dit, naar mijn mening, geen toegevoegde waarde meer had.

Nb. Ik strijd altijd met open vizier. In de link hierboven motiveer ik dit argument - het argument strijden met open vizier - nog eens.

MvG, Wim Ahlers.

antoine47

Berichtdoor antoine47 » Zo Feb 11, 2007 5:40 pm

Nou alle gekheid op een stokje, en terug naar het onderwerp. OK, die postzegelserie was onhandig, en zoals ik al aangaf, misschien was het beter geweest heel andere chinese onderwerpen te kiezen.

Wim's vergelijking met mogelijke andere gevoeligheden gaat een beetje mank. Boeddhisten maken bezwaar tegen het doden van alle leven, maar tolereren in de praktijk het massaal ritueel slachten van dieren. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze er in het algemeen niet op uit zijn grootschalige protesten op te roepen van gevoelige moslims, met alle bloedige gevolgen van dien. Dat is ook een vorm van het ontzien van elkaars gevoeligheden (en boeddhisten zijn in Indonesie een erg kleine minderheid - dat helpt). Het gebruik van swastika's kan gerechtvaardigd worden door onderscheid te maken tussen de Nazi versie en het Hindoe spiegelbeeld. Maar ook Nazi swastika's mogen best, in de juiste context.

Ik heb geen hoge hoed op van allerlei formele verboden om bepaalde dingen helemaal niet te mogen afbeelden. Maar gegeven het feit dat er hele bevolkingsgroepen zijn die vinden dan die verboden dienen te worden nageleefd, zou het ongevoelig zijn geweest van de Indonesische post om een varkenszegel uit te geven, net zo goed als in Nederland nog steeds ongepast zou zijn postzegels te voorzien van menselijke genitalien. Ik vind de gekozen oplossing nog steeds charmant, zij het wat onhandig, en een vooruitgang in vergelijking met de tijd dat alle chinese teksten, en andere cultuuruitingen, gewoon verboden waren.

Mijn standpunt is: Als je bezwaar maakt tegen bepaalde afbeeldingen, maak ze dan niet en kijk niet naar door anderen gemaakte afbeeldingen. Helaas leeft onder moslims sterk het holistische idee dat de Koran "wet" is die naar de letter moet worden nageleefd, zowel door gelovigen als ongelovigen. Dat is natuurlijk de bron van alle ellende, maar gelukkig zijn er liberale moslims die tolerantie hoger in hun vaandel voeren dan andere.

Toen ik in Indonesie woonde vond ik een van de mooie dingen van de collectieve karaktereigenschappen een hoge mate van tolerantie voor andersdenkenden en andere culturen (niet zozeer onder de machthebbers - toen nog de Suharto-kliek - meer onder gewone mensen). Die tolerantie wordt nu door import van fundamentalisme van elders ondermijnd. Je ziet dat met name in Aceh, dat overigens een wat andere geschiedenis heeft en meer contact heeft gehad met moslims uit het Midden Oosten dan andere delen van Indonesie.

Ik mag dan zelf atheist zijn, maar dat geeft me nog niet de illusie dat ik wereldhervormend bezig moet zijn. Er zijn altijd omstandigheden waar we gewoon rekening mee moeten houden.

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Zo Feb 11, 2007 10:18 pm

antoine47 schreef:Dat is tamelijk charmant, als het waar is (en ik neem aan dat het zo is). De ethnische Chinezen zijn in Indonesie vooral onder Suharto nogal zwaar onderdrukt, en op deze manier wordt officieel aandacht besteed aan het chinese culturele leven. Het ontbreken van een zwijnenpostzegel lijkt op het eerste gezicht een beetje raar, maar is tekenend voor de goede Indonesische gewoonte om elkaars gevoeligheden te ontzien. Goed beschouwd is het jaar van het zwijn het enige jaar waarin deze serie postzegels kon worden uitgebracht, omdat in enig ander jaar er geen goede reden zou zijn geweest om het zwijn niet af te beelden. Nu schittert het door afwezigheid. Men had natuurlijk ook het hele probleem kunnen omzeilen door een ander chinees motief voor de serie te bedenken. Niettemin vind ik het een aardig gegeven, dat bovendien de bestaande verhoudingen goed weergeeft, d.w.z. sterk verbeterd nog steeds een beetje ongemakkelijk.

Je kan het inderdaad positief bekijken, Antoine.
Maar ik blijf het toch raar vinden dat moslims op geen enkel punt toegevingen naar anderen willen doen.
Waar hebben we het nu in godsnaam over: het afbeelden van een zwijn omdat dit dier zeer belangrijk is voor de chinese cultuur. Binnen de islam is het zwijn 'onrein'.
Als je beide standpunten in ogenschouw neemt dan lijkt mij het belang van de chinese cultuur (het varken is daarin zeer belangrijk) van groter belang dan de moslimpositie (varkens zijn onrein).
Je kunt het positief zien dat de moslims een rare oplossing bedacht hebben, op zich hadden ze idd de hele chinese cultuur genegeerd kunnen hebben, maar ik vind dat ze er nog niet zijn; er is pas echt sprake van tolerantie als ze postzegels uitbrengen met een zwijn erop. Als moslims niet van zwijnen (mogen) houden, dan moeten ze die postzegels dan maar niet kopen. Belachelijk dat men geen zwijnenzegel uit wilt brengen.
Bedenk je ook een soortgelijke situatie in Nederland, als Nederlanders een verkrampte oplossing bedenken tov tolerantie naar de islam toe.. zou dat gepikt worden?
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

antoine47

Berichtdoor antoine47 » Zo Feb 11, 2007 11:23 pm

Sjeng schreef: er is pas echt sprake van tolerantie als ze postzegels uitbrengen met een zwijn erop.

Natuurlijk zijn ze er nog niet. Binnen Indonesie liggen de zaken erg moeilijk, met een grote moslim-meerderheid die vaak nogal de dienst uitmaakt. De grondwet, gebaseerd op Pancasila, garandeert vrijheid van godsdienst maar in de praktijk moet iedereen erg met de meerderheid rekening houden. Bij het minste of geringste "gebrek aan respect" voor moslims is het huis gauw te klein. Dat is geen soort van houding; mijn punt is dat het erger wordt naarmate de globalisatie voortschrijdt en sommige Indonesische moslims beginnen te denken aan een islamitische staat. Indonesie is nu officieel een seculiere staat waarin staat en godsdienst min of meer gescheiden zijn - dat zou zo moeten blijven. Godsdienstfanaten proberen het zo af te schilderen dat je geen goede moslim zou zijn als je geen islamitische staat wil.

Het ironische van het geval wil dat men vroeger in het algemeen veel toleranter was. Er waren vrijwel geen sluiers te zien in Jakarta (onpractisch), en iedereen kon doen en laten wat hij wilde als hij daarbij anderen niet voor de voeten liep. Dat is allemaal aan het veranderen, en niet ten goede. Een vroegere vrouwelijke collega van me begroette me vroeger met een kus op mijn wang - nu doet ze dat niet meer en geeft me zelfs geen hand, hoewel we nog steeds goed met elkaar kunnen opschieten. Kan ik een kus gaan eisen? Of haar er ongevraagd een geven? Denk ik niet.... Ga hier alsjeblieft geen grapjes over maken want ik heb met die mevrouw nooit meer gehad dan dat we goede collega's waren.

Om terug te komen op de ontbrekende varkenspostzegel: ik vond dat weer een klein, zij het wat klungelig stapje in de goede richting, vergeleken bij de tendens om standpunten te verharden. Ze zijn er inderdaad nog niet, als ze er al ooit zullen komen. Dat is jammer. Maar de houding t.o.v. de chinezen als ethnische groep is wel verbeterd.

Terug naar “Leven in moslimlanden”