Kerstmis in Indonesie

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Plaats reactie
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Kerstmis in Indonesie

Bericht door indobelg »

Gisteren heb ik samen met mijn zoontjes een hele grote plastic kerstboom opgezet. De boom lijkt net echt, alleen geurt hij niet naar dennenaalden, maar dat is te verhelpen door een spuitbus te gebruiken die dennengeur verspreidt. Je ruikt dan heel even een kerstboomgeur, maar al heel vlug hangen de vochtige tropische luchtjes weer rond de boom.

Mijn zoontjes volgen mijn atheïstische zienswijze, en ze gaan naar de Australische school van Bali die, alhoewel er daar geen godsdienstonderricht wordt gegeven, toch de leerlingen onderdompelt in de kerstsfeer, want in Australië is Kerstmis een groot feest. Nochtans vinden mijn kinderen dat er grenzen zijn : ze hebben geweigerd om kerstliederen te gaan zingen in het kerkkoor van de Australische school.

Ze wilden dus een kerstboom opzetten, en daar ben ik het mee eens.
Het is goed dat het schooljaar onderbroken wordt door regelmatig weerkerende feestdagen. Dat geeft kinderen houvast en ook iets om naar uit te kijken.

Zo hebben wij ook Sinterklaas gevierd op 6 december (natuurlijk met kadootjes).
Sinterklaas is onbekend in Bali en ook de leraars en de andere leerlingen van de Australische school van Bali hebben nog nooit gehoord van een Sinterklaas die op 6 december kadootjes brengt. Ze kennen enkel de kerstman die op kerstavond kadootjes brengt.

Mijn kinderen zijn nochtans trots op hun Sinterklaas.
Zij beschouwen het Sinterklaasfeest als een onderdeel van het mysterieuze België dat zij niet kennen, maar dat zij wel idealiseren.
Telkens wanneer zij iets zien dat hun niet aanstaat in Indonesië zeggen ze mij : Papa, in België zou dat niet gebeuren hee ?

Ik moet er voor zorgen dat mijn zoontjes niet denken dat België het paradijs op aarde is, maar soms heb ik het moeilijk, want wanneer de buren weer eens vuilnis verbranden voor hun deur en al die walmen van brandende plastic flessen door mijn altijd openstaande ramen waaien, zeg ik dat dit inderdaad in België verboden is.
Dan knikken mijn zoontjes ernstig en is hun idee over het paradijselijke België weer bevestigd.

Vorig jaar betrapten een tiental mensen een vent toen hij probeerde een motorfiets te stelen. Zoals het hier meestal gebeurt, was de volksjustitie vlugger dan de politie of de rechtbank. Die kerel werd eerst in elkaar geslagen, dan overgoten met benzine en in brand gestoken. Hij werd levend verbrand.

Nietsvermoedend kwam ik met mijn kinderen uit een zijstraat gewandeld. Mijn kinderen keken toe met wijdopen ogen hoe die kerel kronkelde van de pijn en rauwe kreten uitstootte die overgingen tot een gegrom toen zijn keel ook wegbrandde, terwijl ik met mijn linkerhand steunde op de schouder van mijn oudste zoontje want ik moest onmiddellijk kotsen, mijn hele maaginhoud en slijm heb ik uitgebraakt.
Dat mag niet in België, hee Papa ? zegden mijn zoontjes.
Blijkbaar hebben ze er geen trauma aan overgehouden en ik heb niet de indruk dat ze aan post-traumatische depressie lijden.

Elk jaar op kerstavond ga ik met mijn zoontjes naar het Hyatt hotel. Dat vijfsterren hotel geeft echt goede service op kerstavond.
Er is daar dan een kinderkoor dat kerstliedjes zingt in het Indonesisch, verder een geweldig buffet met vele gebraden kalkoenen, varkens aan het spit, Chinese, Indonesische en Europese specialiteiten, en ook veel ijs en chocolade, kortom, men vreet zoveel als men wil, en tenslotte komt er dan een Indonesiër die zijn gezicht wit heeft geschilderd en vermomd is als de kerstman. De kadootjes voor de kinderen zijn inbegrepen in de prijs van het buffet.

Vorig jaar waren er geen andere kinderen in het Hyatt Hotel, dus mijn zoontjes hebben hopen kadootjes uit de zak van de kerstman gehaald. Ze geloven niet in de kerstman en ik had ze aangemoedigd want ik had hun gezegd dat de kadootjes inbegrepen waren in de prijs van het buffet.

Dat hele buffet plus kadootjes van de kerstman kost 1 miljoen Indonesische rupiah. Dat is dus 83 euro voor vier kinderen en ikzelf.
Ik had nog twee arme Indonesische vriendjes van mijn kinderen uitgenodigd - wat hebben die gevreten zeg ! Ze bleven maar eten en kadootjes grabbelen uit de zak van de Kerstman !

Australie waarschuwt dat er in Indonesie moslim aanslagen zullen gebeuren tijdens de kerstperiode. In Zuid-Sulawesi (een Indonesische provincie) zijn er al twee kerken opgeblazen.
Australie waarschuwt nochtans vooral voor aanslagen op westerse hotels zoals Hilton in Indonesie.
Zou ik dit jaar naar het Hyatt hotel gaan met mijn zoontjes of niet ? Is er daar voldoende security ? Zou daar een bom ontploffen ?
That is the question.
Spijtig dat bommenleggers mij doen nadenken hoe ik Kerstmis moet vieren.

Merry Christmas, in het Indonesisch : Selamat Hari Natal !
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Re: Kerstmis in Indonesie

Bericht door Patrick »

indobelg schreef:en tenslotte komt er dan een Indonesiër die zijn gezicht wit heeft geschilderd en vermomd is als de kerstman.
:D Hilarisch!!!!!!!!! :D
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Indiobelg, pas alsjeblieft heel erg op jezelf en je zoontjes.
Ik weet niet of het Hyatt nu nog een goed idee is voor Kerstavond...
Langs de andere kant is het ook wel heel erg sneu dat we onze leuke gewoontes moeten gaan veranderen omwille van de dreiging van de islam. Voor jezelf kan je het verantwoorden om die dreiging te negeren, maar voor je kinderen vind ik dat je extra voorzichtig moet zijn.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om in Tunesië Kerst te gaan vieren ergens anders dan thuis in besloten kring en dan nog grotendeels klandestien. Niet dat ik houd aan katholieke Kerst, maar ik vind wél dat de vrede een eigen feest verdient en Kerst lijkt mij een van oudsher ideale datum daarvoor.
Ook het Westerse nieuwjaar vieren wordt hier maar met een scheef oog bekeken (té Europees, dus verdacht en walgelijk), het vieren van islamitisch Ras el Aam (nieuwjaar) valt immers op een andere, steeds veranderende datum (zie : de maan) en daar komen geen vuurwerk noch cadeautjes bij kijken...
Treurige boel, triestige mensen die moslims hoor.

Dutch
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Bericht door indobelg »

Voor de eerste keer sinds het jaar 2000 is Kerstmis hier goed verlopen. Geen aanslagen op kerken, geen bom, enkel in Sulawesi werd een dominee aangevallen met machetes en die man ligt nu nog in het hospitaal. Enkel 1 valse noot dus.
Maar er was dan ook een enorme politiemacht aanwezig bij elke kerk.
Zelfs de Moslim stoottroepen (een soort paramilitaire moslim organisatie) hielpen de politie bij het bewaken van katholieke en protestantse kerken.
Voor 1 keer kan ik dus iets goeds vertellen over die islamitische stoottroepen !

Uiteindelijk zijn wij niet naar het Hyatt hotel gegaan. Ik heb gewoon een leuke kerstavond gehad met mijn zoontjes en mijn ex-vrouw in het huis van mijn ex-vrouw, compleet met een kalkoen en een paar Duvel biertjes uit Belgie die men hier in Bali nu ook al kan kopen in een Oostenrijks cafe-restaurant !
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

Hoe wordt er gereageerd op de vloedgolven in Atjeh?
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Bericht door indobelg »

Patrick schreef:Hoe wordt er gereageerd op de vloedgolven in Atjeh?
Via de TV worden oproepen gedaan voor geldinzamelingen. Ook op straat zijn er inzamelingsposten waar men geld en kledij voor de getroffen gebieden kan afgeven.
De hele dag – non stop – loopt het programma “Indonesia menanggis” (Indonesië weent) op TV met doorlopend reportages.
Vele getroffen gebieden zoals bv de westkust van Aceh en de daar liggende kleine bewoonde eilanden kunnen nog niet bereikt worden en niemand heeft daar nieuws over. Die eilanden zijn waarschijnlijk gewoon van de kaart geveegd samen met al de inwoners. Indonesie verliest dus grondgebied !
Je blijft maar lijken zien op TV. Griezelig. Op TV zag ik dat er in de stad Aceh duizenden lijken zomaar op straat liggen of in de bomen hangen en op daken van huizen liggen.
Toen de muren van de gevangenis weggeslagen werden door het water zijn alle gevangenen ontsnapt. De gevangenen die echter in politiekantoren in cellen zaten opgesloten zijn allemaal dood en de politie-agenten hebben niet de tijd gehad om te gaan lopen. Hun lijken liggen voor de gesloten celdeuren waarachter de lijken liggen van de aangehoudenen.
Plaats reactie