zahrafa weet het beter.

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Monique »

wakkerworden schreef:
Monique schreef:
Beste wakkerworden, helaas heb ik geen tijd om urenlang filmpjes gaan te bekijken; er moet ook gewerkt worden.

Ik heb ook liever dat je in je eigen woorden vertelt wat volgens jou een betere samenleving is.
Monique heb ook filmmateriaal wat het venus project in 20 minuten vrij goed uitlegt :)
Wat is precies je probleem dat je niet even in je eigen woorden kunt vertellen wat voor jou een "betere" maatschappij inhoudt?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89713
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Ariel »

wakkerworden schreef:
Waarom ik de islam hier zo erg verdedig is omdat niemand het doet, het ene word telkens maar omlaag gepraat terwijl het andere in mijn ogen even slecht is, maar dan op een andere manier.
Raar omiets te verdedigen waar je werkelijk helemaal geen verstand van hebt. Dus als niemand Hitler verdedigd dan moet iemand die ( alhoewel hij het er niet met hem eens is) hem toch verdedigen omdat er in de oorlog ook goeie Duitsers waren die Hitler wel volgde, maar zelf niemand vermoord hebben.
Elke religie komt op hetzelfde neer, netzoals wij mensen eigenlijk allemaal 1 zijn oftewel hetzelfde.
Dat zeg jij omdat je Islam en de koran niet kent.
Alleen omdat alles wat wij over de islam zien of horen vaak slechte berichten zijn! En dat zie je bij het christendom niet omdat het niet rechtstreeks aan de religie word gekoppeld.
Wat voor goeie berichten horen en zien we van Islam ? Noem er maar drie op.
De mensen daar haten christenen omdat wij het gevoel hebben dat we oppermachtig zijn en het overal wel even gaan regelen.
Nee, fout..De mensen daar haten Christenen omdat het in de Koran staat.

5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner

9.29 Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, (Joden en Christenen) die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.

Even heel kort uitgelegd. Waarom kijk je het filmpje niet even? Ben ook heel benieuwd naar feedback!

Groet,
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Dhana »

wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.

Even heel kort uitgelegd. Waarom kijk je het filmpje niet even? Ben ook heel benieuwd naar feedback!

Groet,

Waarom begin je niet een groep op hyves of een eigen zeitgeist forum? Hier zul je weinig to geen medestanders of sympathisanten vinden.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Ariel schreef:
wakkerworden schreef:
Waarom ik de islam hier zo erg verdedig is omdat niemand het doet, het ene word telkens maar omlaag gepraat terwijl het andere in mijn ogen even slecht is, maar dan op een andere manier.
Raar omiets te verdedigen waar je werkelijk helemaal geen verstand van hebt. Dus als niemand Hitler verdedigd dan moet iemand die ( alhoewel hij het er niet met hem eens is) hem toch verdedigen omdat er in de oorlog ook goeie Duitsers waren die Hitler wel volgde, maar zelf niemand vermoord hebben.

Hitler heeft een hoop goede dingen gedaan, dan moet je niet vergeten. Maar hitler speelde in op een onzeker volk en dat heeft ie voortreffelijk gedaan, zijn vele gruweldaden gevolgt. Het gaat mij niet persé om verdediging, maar ik vind dat je wel correct moet zijn. Blijkbaar hebben jullie veels nieuws gezien, met allemaal slechte dingen over de islam, helaas hebben jullie niet veel mensen kennis of hebben jullie eens gepraat met moslims, waarschijnlijk vanwege een flink vooroordeel.
Elke religie komt op hetzelfde neer, netzoals wij mensen eigenlijk allemaal 1 zijn oftewel hetzelfde.
Dat zeg jij omdat je Islam en de koran niet kent.

Jij kan het ook niet kennen, het enige wat jij kent is een vertaling die niet correct is, wil je de koran kennen, dan zul je arabisch moeten leren :)
Alleen omdat alles wat wij over de islam zien of horen vaak slechte berichten zijn! En dat zie je bij het christendom niet omdat het niet rechtstreeks aan de religie word gekoppeld.
Wat voor goeie berichten horen en zien we van Islam ? Noem er maar drie op.

Die zien we niet, omdat mensen alleen geintereseert zijn in slechte berichten. Hoeveel goede berichten over het christendom heb jij gezien dan? Wat ik wel weet is dat elke moslim een ander helpt als deze in nood is. Wat ik ook weet is dat elke moslim een gedeelte van zijn loon afstaat aan een goed doel. Maar zo'n dingen doen wij ook. Ik noem het normes en waardes en die hebben zij net zo goed als ons
De mensen daar haten christenen omdat wij het gevoel hebben dat we oppermachtig zijn en het overal wel even gaan regelen.
Nee, fout..De mensen daar haten Christenen omdat het in de Koran staat.

Ok maar zoiets geloven de meeste moslims zowieso niet, omdat het niet origineel erin gezet kan zijn :) , als jij over straat loopt word je toch ook niet meteen met stenen bekogelt? In elke relegie zijn rotte appels. Wij hebben vroeger ook van de paus het word van god gekregen dat we alle moslims moesten vernietigen en wij waren wel in staat honder duizenden op te trommelen en op total destruction op pad te gaan. Achteraf ging het ook alleen maar om de rijkdom van het land meer niet.

5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner

9.29 Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, (Joden en Christenen) die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.


Dit zijn wel de meest achterlijke uitspraken die ik ooit heb gelezen. Hoe dan ook kan dit niet in de originele versie van de koran hebben gestaan, misschien in de 250ste druk ofzo :) En je kunt me niet vertellen dat alle moslims dit geloven...? Dit is haat zaaierij van zeer foute imams
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Dhana schreef:
wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.

Even heel kort uitgelegd. Waarom kijk je het filmpje niet even? Ben ook heel benieuwd naar feedback!

Groet,

Waarom begin je niet een groep op hyves of een eigen zeitgeist forum? Hier zul je weinig to geen medestanders of sympathisanten vinden.
Dat is jammer, omdat veel ook over de problemen gaan die jullie bespreken en ik me afvraag of zo'n documentaire iets in jullie visie kan veranderen. En feedback vind ik ook heel interesant omdat ik ook niet weet of alles waar is.

En nee een zeitgeist groep ga ik niet aanmaken, omdat het publiek wat hyves trekt niet echt het publiek is waar ik gesprekken mee aan wil gaan.
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Dhana »

wakkerworden schreef:
Dhana schreef:
wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.

Even heel kort uitgelegd. Waarom kijk je het filmpje niet even? Ben ook heel benieuwd naar feedback!

Groet,

Waarom begin je niet een groep op hyves of een eigen zeitgeist forum? Hier zul je weinig to geen medestanders of sympathisanten vinden.

Dat is jammer, omdat veel ook over de problemen gaan die jullie bespreken en ik me afvraag of zo'n documentaire iets in jullie visie kan veranderen. En feedback vind ik ook heel interesant omdat ik ook niet weet of alles waar is.

En nee een zeitgeist groep ga ik niet aanmaken, omdat het publiek wat hyves trekt niet echt het publiek is waar ik gesprekken mee aan wil gaan.
Die docu heb ik 2,5 jaar al geleden al gezien en de inhoud voor kennisgeving aangenomen. En je binnenkomst en taalgebruik nodigt bovendien niet echt uit tot een serieus gesprek.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door BFA »

wakkerworden schreef:Hitler heeft een hoop goede dingen gedaan, dan moet je niet vergeten.
Welke?
Hitler had van in het begin slechte intenties. Al het goede was camouflage en manipulatie, dus niet meer dan schijnbaar goed.
wakkerworden schreef:Jij kan het ook niet kennen, het enige wat jij kent is een vertaling die niet correct is, wil je de koran kennen, dan zul je arabisch moeten leren
Waarom zou een vertaling niet correct zijn. Er bestaan door Mohammedanen aanvaarde vertalingen.
Dat van dat Arabisch is een stroman, net zoals de kerk de bijbel in het latijn wou houden. Dit omdat de clerics liever niet hebben dat de mensen weten wat echt in hun heilige boeken staat. In één woord: belachelijk.
wakkerworden schreef:Wat ik wel weet is dat elke moslim een ander helpt als deze in nood is.
Wij helpen ongeacht afkomst of geloof, waar er nood is.
Een Mohammedaan helpt een Mohammedaan, steekt een ongelovige een mes in de rug.
wakkerworden schreef:Wat ik ook weet is dat elke moslim een gedeelte van zijn loon afstaat aan een goed doel. Maar zo'n dingen doen wij ook.


Goede doelen van Mohammedanen. Dit is niet zo maar voor iedereen.
Zakat is 2% van wat over schiet op het einde van de maand. Op het einde van de maand is alles op.
Bij ons wordt in het begin van de maand veel meer dan 2% afgehouden. Voor goede doelen zonder onderscheid.
wakkerworden schreef:Ik noem het normes en waardes en die hebben zij net zo goed als ons
Die van hun zijn gebaseerd op apartheid, wat voor de een is, is niet voor de ander.
Heel wat lager van niveau dan ons stelsel van normen en waarden.
Kan je met een derde item op de proppen komen?
wakkerworden schreef: Ok maar zoiets geloven de meeste moslims zowieso niet, omdat het niet origineel erin gezet kan zijn


Lees het origineel dan.
Het kent geen chronologie. Alle verzen zijn gerangschikt volgens lengte. Het is nogal warrig.
Deze methode is oud, door verschillende sektes gebruikt voor hersenspoeling. Nog steeds worden teksten op zulk een manier opgesteld om hersens te spoelen.

Na het origineel moet je de Hadith lezen. Dit is het leven van Mohammed.
Bukhari is algemeen aanvaard als betrouwbaar.
wakkerworden schreef: Dit zijn wel de meest achterlijke uitspraken die ik ooit heb gelezen. Hoe dan ook kan dit niet in de originele versie van de koran hebben gestaan, misschien in de 250ste druk ofzo :) En je kunt me niet vertellen dat alle moslims dit geloven...?
De Koran is het letterlijke woord van God, voor eens en altijd.
Mohammedanen hebben er heel grote zorg voor gedragen dat er geen deviante versies rondhangen.
Letterlijk woord van God = alleen letterlijke interpretatie mogelijk, niet aanpasbaar aan tijd.

Dan zijn er nog een hele hoop islmafilosofen die je mag lezen.
Begin met Koran (65 blz) en daarna Hadith van Bukhari.
ALs je die uit hebt en nog interesse hebt naar meer, ik geef je links naar ander werk.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Dhana schreef:
Die docu heb ik 2,5 jaar al geleden al gezien en de inhoud voor kennisgeving aangenomen. En je binnenkomst en taalgebruik nodigt bovendien niet echt uit tot een serieus gesprek.
Nou nou nou, word ik beoordeelt op mijn taalgebruik, dat is wel ontzettend diep en zeer volwassen. Ik dacht lekker mee praten met de mensjes hier, maar helaas vanwege de manier hoe ik praat word ik beschouwd als onwetend en ben ik geen discussie waardig. Toch moet je het nog even melden, dus bedankt daarvoor en het bevestigt ook dat mijn taalgebruik je wel degelijk uitnodigde voor een gesprek :razz:
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Monique »

wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.
En die manschappen en grondstoffen komen zomaar uit de lucht vallen?
Die hoeven niet betaald te worden?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89713
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Ariel »

Spoiler! :
wakkerworden schreef:
Ariel schreef:
wakkerworden schreef:
Waarom ik de islam hier zo erg verdedig is omdat niemand het doet, het ene word telkens maar omlaag gepraat terwijl het andere in mijn ogen even slecht is, maar dan op een andere manier.
Raar omiets te verdedigen waar je werkelijk helemaal geen verstand van hebt. Dus als niemand Hitler verdedigd dan moet iemand die ( alhoewel hij het er niet met hem eens is) hem toch verdedigen omdat er in de oorlog ook goeie Duitsers waren die Hitler wel volgde, maar zelf niemand vermoord hebben.

Hitler heeft een hoop goede dingen gedaan, dan moet je niet vergeten. Maar hitler speelde in op een onzeker volk en dat heeft ie voortreffelijk gedaan, zijn vele gruweldaden gevolgt. Het gaat mij niet persé om verdediging, maar ik vind dat je wel correct moet zijn. Blijkbaar hebben jullie veels nieuws gezien, met allemaal slechte dingen over de islam, helaas hebben jullie niet veel mensen kennis of hebben jullie eens gepraat met moslims, waarschijnlijk vanwege een flink vooroordeel.
Elke religie komt op hetzelfde neer, netzoals wij mensen eigenlijk allemaal 1 zijn oftewel hetzelfde.
Dat zeg jij omdat je Islam en de koran niet kent.

Jij kan het ook niet kennen, het enige wat jij kent is een vertaling die niet correct is, wil je de koran kennen, dan zul je arabisch moeten leren :)
Alleen omdat alles wat wij over de islam zien of horen vaak slechte berichten zijn! En dat zie je bij het christendom niet omdat het niet rechtstreeks aan de religie word gekoppeld.
Wat voor goeie berichten horen en zien we van Islam ? Noem er maar drie op.

Die zien we niet, omdat mensen alleen geintereseert zijn in slechte berichten. Hoeveel goede berichten over het christendom heb jij gezien dan? Wat ik wel weet is dat elke moslim een ander helpt als deze in nood is. Wat ik ook weet is dat elke moslim een gedeelte van zijn loon afstaat aan een goed doel. Maar zo'n dingen doen wij ook. Ik noem het normes en waardes en die hebben zij net zo goed als ons
De mensen daar haten christenen omdat wij het gevoel hebben dat we oppermachtig zijn en het overal wel even gaan regelen.
Nee, fout..De mensen daar haten Christenen omdat het in de Koran staat.

Ok maar zoiets geloven de meeste moslims zowieso niet, omdat het niet origineel erin gezet kan zijn :) , als jij over straat loopt word je toch ook niet meteen met stenen bekogelt? In elke relegie zijn rotte appels. Wij hebben vroeger ook van de paus het word van god gekregen dat we alle moslims moesten vernietigen en wij waren wel in staat honder duizenden op te trommelen en op total destruction op pad te gaan. Achteraf ging het ook alleen maar om de rijkdom van het land meer niet.

5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner

9.29 Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, (Joden en Christenen) die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.


Dit zijn wel de meest achterlijke uitspraken die ik ooit heb gelezen. Hoe dan ook kan dit niet in de originele versie van de koran hebben gestaan, misschien in de 250ste druk ofzo :) En je kunt me niet vertellen dat alle moslims dit geloven...? Dit is haat zaaierij van zeer foute imams
Mijn mond viel open bij het lezen van deze post...We moeten niet vergeten dat Hitler een best mannetje was, wij hebben geen mensenkennis, we kijken teveel naar het nieuws, we zijn nog nooit met Moslims in aanraking gekomen, we moeten Arabisch leren om de koran te begrijpen, we zijn alleen geïnteresseerd in slechte berichten, de paus krijgt op zijn ziel, ( wat heeft de paus met Islam te maken? ) en als klapper op de vuurpijl geloven moslims de mooie verzen uit de koran niet en zijn deze verzen geschreven door foute imams.. Toe maar.. Hoe intelligent wil jij door ons gevonden worden. Niet dus..

Ik kan je zo honderd goeie dingen uit het Christendom noemen. Niet dat ik dat ga doen, want dat is paarlen voor de zwijnen gooien.

Wat jij moet doen WW is de koran bestuderen en wat minder met moslims praten die jou een suikerversie van Islam voorschotelen, omdat ze waarschijnlijk net zo min de koran gelezen hebben als jij, of omdat ze dhawa aan het plegen zijn.

Zodra jij serieus een discussie wil aangaan, dan kom ik weer bij je.. Aan iemand die totaal geen idee heeft wat Islam inhoudt , en dan een beetje dom voor zich uit zit te kletsen ga ik geen energie in stoppen. Haal eerst het oorvet uit je oren, en zet je rose islam bril af. Men kan een blinde niet laten zien, en een dove niet laten horen.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door BFA »

wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.
in welke filosofie vind je de ethiek om zulk een maatschappij te laten draaien?

Met de links-egalitaire ethiek werkt dit niet. Je kan stellen dat de links-egalitaire ethiek de grootste vijand is van zulk een maatschappij. De filosofie achter deze ethiek herleidt de mens tot een vervangbaar schakeltje in de grote ketting van gebeurtenissen die de maatschappij is.
Hersentraining is het laatste dat de links-egalitaire ethiek kan gebruiken. In eerste instantie zal een maatschappij op die ethiek gebouwd, brood en spelen geven, tot het stukdraaien van de ketting dit onmogelijk maakt.
Eigen keuze over hoe je, je hersenen traint en met welke middelen wordt al snel een subversieve daad.

Dat er door de maatschappij voor iedereen gezorgd zal worden is een van de basispijlers van die links-egalitaire ethiek. Ook het minder centraal stellen van geld.
Het minder centraal stellen van geld dient hier om ambitie in de kiem te smoren. Het is juist dit onderdeel dat de ware aard toont van de verspreiders van die LE-ethiek.
Ambitie. Grenzeloze ambitie voor macht en om totaal te kunnen beslissen over de aspecten van iemand anders zijn leven. Te bereiken, niet door creativiteit en de aanbreng van nieuwe ideeën, door het in de kiem smoren van de ambitie van anderen. Uitendelijk zal dit volledig op repressie steunen.

Je ziekenhuis zal stuntelig gebouwd worden als het steunt op zulk een filosofie.

Er wordt een bevolking gecreëerd die uit angst voor repressie het nuttige en geestversterkende niet in handen zal durven nemen. Alles wat buiten de regels valt, zal als verdacht worden aanzien. De menselijke ambitie om zelf iets te doen of kennis te vergaren zal wegkwijnen.

Geld, is een substituut voor ruilen. Een geldloze maatschappij kan ook niet werken buiten in een kleine commune. dan heeft die commune nog geld nodig om met de buitenwereld te onderhandelen.

Je kan verschillende anarchistische gemeenschappen of communes, ieder met hun eigen systeem laten experimenteren. Waaruit uiteindelijk het beste systeem dominant uitgroeit.
Is dit niet wat in de wereld naar het huidige systeem geleid heeft?
In Spanje zijn voor en tijdens de burgeroorlog vele zulke experimentele gemeenschappen opgericht. Anarchisten hebben daar de mogelijkheid gehad om druk te experimenteren. Onder verschillende filosofisch ethische standaards.
Daar bestaat een hele hoop literatuur over. Waren anarchisten van over de hele wereld aanwezig die daar over geschreven hebben.
Weinig van die gemeenschappen raakten de eerste winter door. Ligt dit aan de burgeroorlog, of ligt het aan de dysfunctionaliteit van de gemeenschap en de filosofisch-ethische modellen? Of ligt het aan beide?

Eerlijk gezegd, de meeste modellen waren niet succesvol en gingen failliet voor de burgeroorlog er tussen kon komen. Voor enkele zou het interessant geweest zijn de verdere ontwikkeling te kunnen volgen. Deze zijn vernietigd door de burgeroorlog.

Welke ethisch-filosofische instelling zie jij je utopia mogelijk maken?

De links-egalitaire werkt niet.
De zuiver anarchistische ook niet.
Het bourgeois-model van onze maatschappij is saai en maakt de mens zwak. Is op het ogenblik het beste dat er is.

Ik denk dat je het met de drie bovenstaande stellingen eens bent.
Hoe ge je verder op het derde?
Laatst gewijzigd door BFA op ma apr 12, 2010 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Monique schreef:
wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.
En die manschappen en grondstoffen komen zomaar uit de lucht vallen?
Die hoeven niet betaald te worden?
Grondstoffen zijn van iedereen, en als ik 1000 afrikanen opleidt en zorg dat ze hun eigen gebouwen neer kunnen zetten heb je inderdaad geen geld nodig :) . Die mensen zijn allang blij dat ze iets kunnen doen en met geld kan je in pricipe niets. Als je 1 miljoen op je rekening hebt staan en opeens is het geld niets meer waard, dan kijk maar eens wat je ermee doet. Maar omdat we denken dat niets zonder geld kan omdat het ons al generaties zo word aangeleerd beschouwen we dit als de waarheid.
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

BFA schreef:
wakkerworden schreef:Een betere maatschappij houdt voor mij in bezig zijn met nuttige duurzame dingen. Je hersens blijven trainen en niet laten verzieken door entertainment en spelletjes. Een maatschappij waar voor iedereen gezorgt word waar geld niet centraal maar grondstoffen.

Dus je vraagt je niet af of er genoeg geld is voor een nieuw ziekenhuis te bouwen maar of je de mankrachten en de grondstoffen (materiaal) hebt.
in welke filosofie vind je de ethiek om zulk een maatschappij te laten draaien?

Met de links-egalitaire ethiek werkt dit niet. Je kan stellen dat de links-egalitaire ethiek de grootste vijand is van zulk een maatschappij. De filosofie achter deze ethiek herleidt de mens tot een vervangbaar schakeltje in de grote ketting van gebeurtenissen die de maatschappij is.
Hersentraining is het laatste dat de links-egalitaire ethiek kan gebruiken. In eerste instantie zal een maatschappij op die ethiek gebouwd, brood en spelen geven, tot het stukdraaien van de ketting dit onmogelijk maakt.
Eigen keuze over hoe je, je hersenen traint en met welke middelen wordt al snel een subversieve daad.

Dat er door de maatschappij voor iedereen gezorgd zal worden is een van de basispijlers van die links-egalitaire ethiek. Ook het minder centraal stellen van geld.
Het minder centraal stellen van geld dient hier om ambitie in de kiem te smoren. Het is juist dit onderdeel dat de ware aard toont van de verspreiders van die LE-ethiek.
Ambitie. Grenzeloze ambitie voor macht en om totaal te kunnen beslissen over de aspecten van iemand anders zijn leven. Te bereiken, niet door creativiteit en de aanbreng van nieuwe ideeën, door het in de kiem smoren van de ambitie van anderen. Uitendelijk zal dit volledig op repressie steunen.

Je ziekenhuis zal stuntelig gebouwd worden als het steunt op zulk een filosofie.

Er wordt een bevolking gecreëerd die uit angst voor repressie het nuttige en geestversterkende niet in handen zal durven nemen. Alles wat buiten de regels valt, zal als verdacht worden aanzien. De menselijke ambitie om zelf iets te doen of kennis te vergaren zal wegkwijnen.

Geld, is een substituut voor ruilen. Een geldloze maatschappij kan ook niet werken buiten in een kleine commune. dan heeft die commune nog geld nodig om met de buitenwereld te onderhandelen.

Je kan verschillende anarchistische gemeenschappen of communes, ieder met hun eigen systeem laten experimenteren. Waaruit uiteindelijk het beste systeem dominant uitgroeit.
Is dit niet wat in de wereld naar het huidige systeem geleid heeft?
In Spanje zijn voor en tijdens de burgeroorlog vele zulke experimentele gemeenschappen opgericht. Anarchisten hebben daar de mogelijkheid gehad om druk te experimenteren. Onder verschillende filosofisch ethische standaards.
Daar bestaat een hele hoop literatuur over. Waren anarchisten van over de hele wereld aanwezig die daar over geschreven hebben.
Weinig van die gemeenschappen raakten de eerste winter door. Ligt dit aan de burgeroorlog, of ligt het aan de dysfunctionaliteit van de gemeenschap en de filosofisch-ethische modellen? Of ligt het aan beide?

Eerlijk gezegd, de meeste modellen waren niet succesvol en gingen failliet voor de burgeroorlog er tussen kon komen. Voor enkele zou het interessant geweest zijn de verdere ontwikkeling te kunnen volgen. Deze zijn vernietigd door de burgeroorlog.

Welke ethisch-filosofische instelling zie jij je utopia mogelijk maken?

De links-egalitaire werkt niet.
De zuiver anarchistische ook niet.
Het bourgeois-model van onze maatschappij is saai en maakt de mens zwak. Is op het ogenblik het beste dat er is.

Ik denk dat je het met de drie bovenstaande stellingen eens bent.
Hoe ge je verder op het derde?

Dit is een mooie post en opzich heb je gelijk. Maar wat ik vooral bedoel is geen kleine zelfstandigen groepen, want die heb je al genoeg! Een kleine groep zal nooit dezelfde kennis hebben als een gigantische groep zoals bijvoorbeeld nederland.

Ik denk ook dat het systeem waar we nu in zitten zeker weten nodig is geweest, maar ik denk ook dat het binnenkort tijd gaat worden voor wat anders.

Omdat onze hele samenleving berust op corruptie en leugens. Als ik een winkel heb en ik verkoop fietsen en er is een winkel verder in de straat die betere fietsen verkoopt voor dezelfde prijs dan ga ik daar toch niet mijn klanten heen sturen.

Ik ben een groot voorstander van het plan dat jaques fresco heeft ontwikkelt en al zijn hele leven mee bezig is. Het heet "the venus project".

Stukje over deze persoon
Spoiler! :
Jacque Fresco (13 maart 1916) is industrieel ontwerper, auteur, uitvinder en ontwerper van The Venus Project.

Hij begon zijn professionele carrière als design consultant voor Rotor Craft Helicopter Company. Hij diende in het leger bij Design en Development Unit op de Wright-Patterson Air Force Base in Dayton, Ohio, Verenigde Staten, en werkte voor de Raymond De-Icer Corporation gevestigd in Los Angeles, Californië, VS, als een onderzoeks-ingenieur.

Hij werkte voor veel bedrijven en in veel gebieden als technisch adviseur.

Het Venus project is gestart rond 1975 door Fresco en door de voormalige portret kunstenaar, Roxanne Meadows in Venus, Florida, USA. Het onderzoekscentrum is een 85.000 m2 project met diverse koepelvormige gebouwen van zijn ontwerp, waar ze met boeken en films werken om hun concepten en ideeën aan te tonen. Fresco heeft een uitgebreid gamma van schaalmodellen op basis van zijn ontwerpen.

Het Venus Project is gebaseerd op het idee dat armoede wordt veroorzaakt door de verstikkende werking van de vooruitgang in de technologie, die zelf wordt veroorzaakt door de op winst gedreven economische systemen.

De progressie van de technologie, indien zij werd uitgevoerd onafhankelijk van de winstgevendheid, zou meer middelen beschikbaar stellen aan meer mensen waardoor corruptie en hebzucht verdwijnen en in plaats daarvan geeft het de mensen meer kans om elkaar te helpen. Fresco pleit tegen een op geld gebaseerde economie in het voordeel van wat hij noemt een resource-based economy.

Het Venus Project is prominent aanwezig in de in 2008 gemaakte documentaire Zeitgeist, als een mogelijke oplossing voor de mondiale problemen. Naar aanleiding van de film is The zeitgeist movement opgericht om de overgang te steunen van een monetaire economie naar een resource-based economy.
Stukje van wikipedia over "the venus project"
Spoiler! :
According to Fresco, poverty, crime, corruption and war are the result of scarcity created by the present world's profit-based economic system. According to the Project, the profit motive also stifles the progress of socially beneficial technology. The progression of technology, if it were carried on independent of its profitability, Fresco theorizes, would make more resources available to more people by producing an abundance of products and materials. This new-found abundance of resources would reduce the human tendency toward independence, corruption, and greed, and instead rely on people helping each other.[9][10] Fresco believes it is now possible to achieve a society in which people would live "longer, healthier, and more meaningful lives."[11] Fresco believes the monetary system and the processes associated with it, such as labour and competition, damages society and holds people back from their true potentials. He states his ideas would maximally benefit the greatest number of people. He claims some of his ideas stem from his formative years during the Great Depression.[12] Fresco believes the current global economic situation, being similar to, though not as severe as the Great Depression, will lead people away from free-market economics and capitalism and make them lose confidence in the monetary establishment.

Fundamental to the project is the elimination of the current money-based economy in favor of a resource-based economy.[4]
Of als je niet wil lezen hier een filmpje



Ik weet niet wat jij erover denkt?
Laatst gewijzigd door wakkerworden op ma apr 12, 2010 10:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Monique »

wakkerworden schreef:
Jij kan het ook niet kennen, het enige wat jij kent is een vertaling die niet correct is, wil je de koran kennen, dan zul je arabisch moeten leren :)
Beste wakkerworden, je zegt dat iemand die geen arabisch kent de koran endus islam niet kan kennen.

Ik vraag me dan af waarom jij islam zo verdedigt.
Je hebt gezegd dat je geen arabisch kent......... dan ken jij islam dus ook niet.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe het komt dat islam WEL te verdedigen is zonder arabisch te kennen en waarom islam NIET aan te vallen is zonder arabisch te kennen?
Amorele atheistische nitwit
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Ik baseer mijn conclussies uit gesprekken die ik gevoerd heb, meerdere gesprekken. In nederland, duitsland, spanje, frankrijk, belgie, amerika, australie, japan, etc. En ik kan me haast niet voorstellen dat het zo is als jullie beschrijven. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik wat haastig tot conclussies ben gekomen. Het enige wat mij echt opviel is een te extreme "mama" liefde.
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Monique »

wakkerworden schreef: Grondstoffen zijn van iedereen, en als ik 1000 afrikanen opleidt en zorg dat ze hun eigen gebouwen neer kunnen zetten heb je inderdaad geen geld nodig :) . Die mensen zijn allang blij dat ze iets kunnen doen en met geld kan je in pricipe niets. Als je 1 miljoen op je rekening hebt staan en opeens is het geld niets meer waard, dan kijk maar eens wat je ermee doet. Maar omdat we denken dat niets zonder geld kan omdat het ons al generaties zo word aangeleerd beschouwen we dit als de waarheid.
Grondstoffen zijn van iedereen.
De gebouwen die met die grondstoffen zijn gebouwd zijn dus ook van iedereen.
Jij gaat 1000 Afrikanen opleiden. Ik neem aan dat je dat gratis doet? Waar leef je dan van? Waar leven die 1000 Afrikanen van? Ze hebben alleen maar gebouwen neergezet die van iedereen zijn. Iedereen kan daar dus mee doen wat ze willen. 1000 Afrikanen zetten 1000 gebouwen neer en 1000 anderen, die geen zin hebben om gebouwen te bouwen, gaan er in wonen (grondstoffen zijn tenslotte van iedereen). Daar zitten die 1000 bouwers dan zonder gebouwen om in te leven.

Jij hebt die 1000 Afrikanen gratis opgeleid om die gebouwen te bouwen en nu komen je kinderen vragen wanneer ze weer eens iets te eten krijgen. Jij hebt geen tijd om te gaan jagen (eten kopen kan niet want geld bestaat niet) want je moet die 1000 afrikanen nog steeds voorzien van 1000 gebouwen om in te wonen die gebouwd worden van grondstoffen die van iedereen zijn.

Dat is voor jou een perfecte samenleving?
Amorele atheistische nitwit
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Monique »

wakkerworden schreef:Ik baseer mijn conclussies uit gesprekken die ik gevoerd heb, meerdere gesprekken. In nederland, duitsland, spanje, frankrijk, belgie, amerika, australie, japan, etc. En ik kan me haast niet voorstellen dat het zo is als jullie beschrijven. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik wat haastig tot conclussies ben gekomen. Het enige wat mij echt opviel is een te extreme "mama" liefde.
Als ik joun was zou ik het maar eens wat dichter bij huis zoeken. Ga maar eens op een islam forum kijken waar moslims "onder elkaar" zijn..... dan zul je zien dat wat wij hier zeggen gewoon WAAR is.
Amorele atheistische nitwit
wakkerworden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 12, 2010 2:00 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door wakkerworden »

Monique schreef:
wakkerworden schreef: Grondstoffen zijn van iedereen, en als ik 1000 afrikanen opleidt en zorg dat ze hun eigen gebouwen neer kunnen zetten heb je inderdaad geen geld nodig :) . Die mensen zijn allang blij dat ze iets kunnen doen en met geld kan je in pricipe niets. Als je 1 miljoen op je rekening hebt staan en opeens is het geld niets meer waard, dan kijk maar eens wat je ermee doet. Maar omdat we denken dat niets zonder geld kan omdat het ons al generaties zo word aangeleerd beschouwen we dit als de waarheid.
Grondstoffen zijn van iedereen.
De gebouwen die met die grondstoffen zijn gebouwd zijn dus ook van iedereen.
Jij gaat 1000 Afrikanen opleiden. Ik neem aan dat je dat gratis doet? Waar leef je dan van? Waar leven die 1000 Afrikanen van? Ze hebben alleen maar gebouwen neergezet die van iedereen zijn. Iedereen kan daar dus mee doen wat ze willen. 1000 Afrikanen zetten 1000 gebouwen neer en 1000 anderen, die geen zin hebben om gebouwen te bouwen, gaan er in wonen (grondstoffen zijn tenslotte van iedereen). Daar zitten die 1000 bouwers dan zonder gebouwen om in te leven.

Jij hebt die 1000 Afrikanen gratis opgeleid om die gebouwen te bouwen en nu komen je kinderen vragen wanneer ze weer eens iets te eten krijgen. Jij hebt geen tijd om te gaan jagen (eten kopen kan niet want geld bestaat niet) want je moet die 1000 afrikanen nog steeds voorzien van 1000 gebouwen om in te wonen die gebouwd worden van grondstoffen die van iedereen zijn.

Dat is voor jou een perfecte samenleving?
Ik heb er een nieuw topic voor geopend, omdat we een beetje afdwalen.

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... 25&t=16676" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk heb je nog wat feedback omdat dit een onderwerp is wat me de laatste tijd zeer bezig houdt en ik helaas niet overal met mijn vragen terecht kan.

Groet
when the power of love overcomes the love of power the world will know peace
seek the truth and the truth will set you free
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door BFA »

wakkerworden schreef:Een kleine groep zal nooit dezelfde kennis hebben als een gigantische groep zoals bijvoorbeeld nederland
Nederland is een verzameling kleine groepen. Waarin elk individu bepaalt hoe hij zichzelf ontwikkeld, en bij het doorgeven van de resultaten (kennis) van deze ontwikkeling oplost in het grotere geheel.
Begin je van de gigantische groep naar het individu, maak je van dit individu een vervangbaar onderdeel in het geheel. Zit je weer dicht bij de links-egalitaire ethiek. In ieder geval bij een model met dictatoriale trekken.
wakkerworden schreef:Omdat onze hele samenleving berust op corruptie en leugens.
Corruptie en liegen zijn menseljke eigenschappen die je zal moeten aanvaarden.
Ofterwel plaats je hier terughoudendheid op via een filosofisch-ethisch model.
Ofterwel doe je dit dictatoriaal. De praktijk van dictatoriaal toont dat het corruptie en liegen versterkt.
wakkerworden schreef:According to Fresco, poverty, crime, corruption and war are the result of scarcity created by the present world's profit-based economic system.
Deze zin toont aan dat Fresco de mens niet kan aanvaarden zoals hij is. Dit zijn eigenschappen die allen eigen zijn aan de mens, niet aan een economisch systeem. Dat een economisch systeem deze fouten heeft, heeft te maken met het feit dat dit systeem door de mens gebouwd is en de menselijke fouten overerft.

Fresco aanvaard de mens niet zoals hij is.
Denkt de mens snel te kunnen veranderen via technologie.
Hij bouwt niet verder op het filosofisch-ethisch systeem dat deze wereld gebouwd heeft naar wat hij is. In zijn tocht naar deze wereld zoals hij is, zijn het steeds de filosofisch-ethische systemen geweest die voorgelopen hebben.

Fresco neemt een deel over van het links-egalitarisme. Voegt er niets aan toe. Intellectueel is het hol en steunt op samenzweringstheorieën.
In het begin van Zeitgeist een beetje waarheid over religieuze geschiedenis om hetgeen dat volgt als waarheid te laten overkomen. Niet moeilijk, de nodige schakelaar in de geest is aangezet.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: zahrafa weet het beter.

Bericht door Dhana »

Monique schreef:
wakkerworden schreef:
Jij kan het ook niet kennen, het enige wat jij kent is een vertaling die niet correct is, wil je de koran kennen, dan zul je arabisch moeten leren :)
Beste wakkerworden, je zegt dat iemand die geen arabisch kent de koran endus islam niet kan kennen.

Ik vraag me dan af waarom jij islam zo verdedigt.
Je hebt gezegd dat je geen arabisch kent......... dan ken jij islam dus ook niet.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe het komt dat islam WEL te verdedigen is zonder arabisch te kennen en waarom islam NIET aan te vallen is zonder arabisch te kennen?
Ons waarnemertje denkt niet echt door, en vraagt zich dan ook niet af waarom het arabisch niet beheersen dan weer niet opgaat als je bekeerd wilt worden.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Plaats reactie