onschuldige moslim-baby's worden slachtoffer

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Plaats reactie
CroMagnon
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2003 1:54 am

onschuldige moslim-baby's worden slachtoffer

Bericht door CroMagnon »

Hallo, een vraag voor de moslim bezoekers.

Hoewel ik begrip kan hebben voor een gewapende strijd tegen bezetters, begrijp ik niet hoe sommige moslims geen probleem met de palestijnse zelf-opblaas-acties kunnen hebben.

Tijdens deze aanslagen zijn namelijk tevens baby's en kinderen het doelwit en slachtoffer. Als ik het goed begrijp geloven moslims dat ALLE mensen in principe geboren worden als moslim EN dat er geen erfzonde bestaat.

Dat betekent dus, in de optiek van moslims, dat baby's/kinderen van niet-moslims:
1. moslims zijn, en
2. niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de eventuele misstappen/zonden van hun ouders.

Elke keer als een baby/kind van een niet-moslim het slachtoffer wordt van een zelf-opblazer wordt er dus, in de optiek van de islam, een onschuldige moslim-baby gedood door iemand die zich ook moslim noemt (de zelf-opblazer ).

Het doden van onschuldige moslims is een grote misdaad in de islam, niet? Hoe kunnen de zelfmoord aanslagen dan toch goedgekeurd worden?

Verhelderende antwoorden worden zeer op prijs gesteld.

Dank.
~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~

visit: muslim-quotes

~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~
_________________
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: onschuldige moslim-baby's worden slachtoffer

Bericht door Zwartmeer »

Het geloof zegt dat je een martelaar wordt als je voor je geloof sterft. Aangezien er bij de gebruikelijke aanslagen dus ook babies, die dus impliciet moslim zijn, sterven, lijkt het mij dat zij een martelaarsdood sterven. Zij worden toch opgeofferd voor islam? Het vreemde is wel dat martelaren die door Israël geschonken worden als moord worden beschouwd. Waarom? De martelaren wacht allen toch dezelfde beloning?

Des al niet te min is er weldegelijk sprake van een contradictie lijkt me want je mag nooit een moslim doden. Daar staan straffen op! Niet in de laatste plaats in het hiernamaals!
Laatst gewijzigd door Zwartmeer op wo feb 26, 2003 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CroMagnon
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2003 1:54 am

Bericht door CroMagnon »

Het wordt allemaal des te tegenstrijdiger en vreemder als we vers 2:253 van de koran erop na slaan.

Hierin wordt ons verteld dat Allah WIL dat we vechten met elkaar....

Koran 2:253
http://alkatib.freeyellow.com/koran002.html
Van deze boodschappers hebben wij sommigen boven anderen verheven; tot sommigen hunner sprak God en sommigen hunner verhief Hij in rang. En Wij gaven Jezus, zoon van Maria duidelijke tekenen en versterkten hem met de geest der heiligheid. En indien God wilde, zouden zij, die na hem kwamen, elkander niet hebben bestreden, nadat de duidelijke tekenen tot hen waren gekomen, maar zij twistten, daar sommigen hunner geloofden en anderen verwierpen. En indien God wilde, zouden zij elkander niet hebben bestreden, maar God doet, wat Hij wil.
Quran 002.253:
YUSUFALI: Those messengers We endowed with gifts, some above others: To one of them Allah spoke; others He raised to degrees (of honour); to Jesus the son of Mary We gave clear (Signs), and strengthened him with the holy spirit. If Allah had so willed, succeeding generations would not have fought among each other, after clear (Signs) had come to them, but they (chose) to wrangle, some believing and others rejecting. If Allah had so willed, they would not have fought each other; but Allah Fulfilleth His plan.

PICKTHAL: Of those messengers, some of whom We have caused to excel others, and of whom there are some unto whom Allah spake, while some of them He exalted (above others) in degree; and We gave Jesus, son of Mary, clear proofs (of Allah's Sovereignty) and We supported him with the holy Spirit. And if Allah had so wiled it, those who followed after them would not have fought one with another after the clear proofs had come unto them. But they differed, some of them believing and some disbelieving. And if Allah had so willed it, they would not have fought one with another; but Allah doeth what He will.

SHAKIR: We have made some of these messengers to excel the others among them are they to whom Allah spoke, and some of them He exalted by (many degrees of) rank; and We gave clear miracles to Isa son of Marium, and strengthened him with the holy spirit. And if Allah had pleased, those after them would not have fought one with another after clear arguments had come to them, but they disagreed; so there were some of them who believed and others who denied; and if Allah had pleased they would not have fought one with another, but Allah brings about what He intends.

Waarom wil Allah dat we elkaar uitmoorden??? :shock: :cry:
~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~

visit: muslim-quotes

~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~ . ~
_________________
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Bericht door Zwartmeer »

"Waarom wil Allah dat we elkaar uitmoorden???"

Ik denk dat het zo zou kunnen zijn. Mensen zijn baas over de dieren. Daarom houden mensen honden of hanengevechten. Ze beleven plezier aan deze gevechten en verdienen aan het gokken. Allah noemt zichzelf de beste der scheppers. Mogelijk dat hij met collega creatoren vergelijkbare weddenschappen heeft met mense gevechten. Dan zal hij natuurlijk effe z’n alwetendheid moeten uitschakelen want er is weinig lol te beleven als je de uitkomst van te voren weet...
Gebruikersavatar
Omar Fathi
Berichten: 22
Lid geworden op: di jan 28, 2003 9:21 pm
Contacteer:

Bericht door Omar Fathi »

-> Waarom wil Allah dat we elkaar uitmoorden???

Volgens mij willen de aangehaalde verzen enkel duidelijk maken dat God de mens zijn eigen verantwoordelijkheid laat, maw. dat Hij niet tussenkomt in het kwaad dat mensen elkaar aandoen... ~ hedendaagse discussie over hoe/waarom het kwaad er is op de wereld vanuit een religieus standpunt.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Bericht door Zwartmeer »

Als het God niets kan schelen wat voor kwaad de mensen elkaar aandoen wat zegt dat dan over zijn goedheid?

Hoe kan het dat zoveel mensen hem als de meest liefdevolle beschouwen als hij er zoveel verrekken laat? Het is pure onwil van zijn kant. Allah die als de zwaartekracht alom aanwezig is, ziet alle ellende die goede mensen te voorduren hebben en doet er in zijn almacht niets aan.

Aangezien Allah alwetend is kan het niet anders zijn dan dat hij veel mensen gecreëerd heeft puur en alleen om ze te zien lijden. Veel mensen hebben een zwaar en belabberd leven, zowel moslims als niet-moslims, maar voor de laatsten houd het lijden een keer op wanneer zij in het paradijs komen maar voor de ongelukkige ongelovige beginnen de problemen dan pas goed…

Het heeft er toch alle schijn van dat er een groep mensen geschapen is puur en alleen om ze te zien lijden en te bestraffen. Hun levensloop, met eind bestemming hel, was bij Allah al voor hun geboorte bekend toch?
Gebruikersavatar
Omar Fathi
Berichten: 22
Lid geworden op: di jan 28, 2003 9:21 pm
Contacteer:

Bericht door Omar Fathi »

Als het God niets kan schelen wat voor kwaad de mensen elkaar aandoen wat zegt dat dan over zijn goedheid?

Waar wordt dit beweerd? Dit is trouwens een zuiver theologische benadering... en voor zo ver mijn kennis over de islamitische theologie reikt gaat 't zeker niet om een de 'wil' van God om de mensen elkaar te laten uitmoorden en is het evenmin de opvatting dat God onverschillig zou zijn ten aanzien van het kwaad (anders zou er ook geen sprake zijn van de bijbelse traditie van (onheils)profeten). Ik zal het dus beter formuleren om de moedwilligheid om zaken anders te interpreteren tegen te gaan:

Vanuit een theologisch standpunt is God én almachtig én heeft de mens de vrijheid om keuzes te maken, moslims geloven dat de mens van nature uit wordt 'geroepen' om zijn plaats in te nemen in de schepping àls moslim, maw. een individu dat gehoor geeft aan dit appèl kiest ervoor om God te 'dienen' terwijl een individu dat hier geen gehoor aan geeft de keuze maakt om God niet te dienen. Dit wat betreft de islamitische benadering van de 'vrijheid van de mens'. In het christendom is dit ook terug te vinden, denk aan de kerngedachte dat geloof bevrijdt.

Hoe kan het dat zoveel mensen hem als de meest liefdevolle beschouwen als hij er zoveel verrekken laat?Het is pure onwil van zijn kant.

Dit hangt ook af van de manier waarop je iets opvat. Zowel in het christendom als in de islam heeft men zich heel lang bezig gehouden met de vraag waarom God niets doet tegen het kwaad... in feite is het héél eenvoudig, waarom zou God dàtgene voorkomen wat wij als mensen mekaar aandoen? Kan men, vanuit een religieus-vormend standpunt, iets leren in het leven als men steeds te maken heeft met een soort van 'Deus ex Machina'? Ook de joodse theologen hebben zich na de uitwassen van Auschwitz gebezigd over de vraag hoe zo'n misdaden onder Gods wakend oog gebeuren. Alles hangt er echter van af hoe je de -persoonlijke- relatie mens-God opvat.

Aangezien Allah alwetend is kan het niet anders zijn dan dat hij veel mensen gecreëerd heeft puur en alleen om ze te zien lijden.

Los van't feit dat deze uitspraak mij de indruk geeft dat u deze discussie niet eens ernstig wil voeren en dat u blijkbaar met veel genoegen een religie van een aanzienlijk aantal mensen belachelijk wil maken kan ik enkel aanhalen dat zo'n uitspraak op eenders welke religie van toepassing kàn zijn, de vraag is echter hoe ziet u God in relatie tot de wereld. Dit laat ik echter aan de ernstige forumgangers over.

Veel mensen hebben een zwaar en belabberd leven, zowel moslims als niet-moslims, maar voor de laatsten houd het lijden een keer op wanneer zij in het paradijs komen maar voor de ongelukkige ongelovige beginnen de problemen dan pas goed…

Tja, dat is wat je gelooft of niet gelooft... dit is trouwens niet eigen aan de islam maar eigen aan zowat alle levensvisies en religies. Die opvatting van hemel en hel nà de dood kan men trouwens ook zien vanuit een 'moraliserende' uitgangspunt. Als men mensen er niet toe kan brengen zich een bepaalde levenswijze eigen te maken, hoe kan men de mensen een 'gevolg' aanpraten die toch niemand kan bewijzen of ontkennen? Wie is er immers teruggekomen na de dood? (jaja, er zijn levensvisies die een reïncarnatie voorschrijven maar dat laat ik hier even ter zijde)

Ik weet eerlijk gezegd niet of het zin heeft voor mij, als menswetenschapper, om veel discussies te volgen op een Forum waarvan men wel 'initieel' stelt dat het bepaalde waarheids-getrouwe doelstellingen heeft terwijl hetgeen ik tot nog toe heb zien passeren één en al verdachtmakerij, in dat opzicht waren mijn verwachtingen totaal anders en kan ik jammer genoeg enkel tot de conclusie komen dat dit in feite hetzelfde niveau van het AEL haalt maar dan van een radicaal andere strekking.
Gebruikersavatar
Maxime
Berichten: 7
Lid geworden op: di jan 28, 2003 11:03 pm
Locatie: Antwerp

Bericht door Maxime »

Dit hangt ook af van de manier waarop je iets opvat. Zowel in het christendom als in de islam heeft men zich heel lang bezig gehouden met de vraag waarom God niets doet tegen het kwaad... in feite is het héél eenvoudig, waarom zou God dàtgene voorkomen wat wij als mensen mekaar aandoen? Kan men, vanuit een religieus-vormend standpunt, iets leren in het leven als men steeds te maken heeft met een soort van 'Deus ex Machina'? Ook de joodse theologen hebben zich na de uitwassen van Auschwitz gebezigd over de vraag hoe zo'n misdaden onder Gods wakend oog gebeuren. Alles hangt er echter van af hoe je de -persoonlijke- relatie mens-God opvat.
Dit is wel een interessant punt, want hier is er een zeer grote tegenstrijdigheid in de Joodse , Christelijke ,en Islamitische religies. In het Oude testament is er wél de Deus Ex Machina. Denk maar aan de zondvloed, Sodom en Gomorra . In dit testament grijpt god wél in en is hij eerder wraakzuchtig tegenover zijn mislukte creatie. Na de geboorte van de profeet Jezus, dood en gekruisigd weze hij, (sorry kon het ni laten ;) ) en dus vanaf het nieuwe testament veranderd de persoonlijkheid van God volledig. Van een eerder hardere God verandert hij in een afwezige huisbaas (cfr. klokkenmaker) die de mens zijn goesting laat doen.
De Islam erkent de eerdere godsdiensten met haar profeten en zodus draagt zij bij tot deze tegenstrijdigheid door diezelfde Godspersoonlijkheid weer subtiel aan te passen tot een veel strengere , doch nog steeds afwezige, god.

What's up with God? Heeft hij last van schizofrenie, meerdere persoonlijkheden? Of misschien vindt hij dat verschillende volkeren andere regels moeten handhaven? Discriminatie zeg maar.

Het houdt toch allemaal geen steek , mensen. Je zou toch denken dat als er één God is, een kracht , een constante in het universum , dat die zich ook als een consequente constante manifesteerd.

[/quote]
"The difference between lies and reality is that lies have to make sense"
Plaats reactie