Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

Ariel schreef: Stuur hem een berichtje, en vraag aan hem of hij ook nog iets zinnigs heeft te vermelden over islam.
Of het zinnig is weet ik niet, maar ik ben een verklaard tegenstander van de orthodoxe en radicale islam, het islamisme zogezegd.
Tegen de islam als religie heb ik niet zoveel bezwaar, in elk geval niet meer dan tegen christendom en Jodendom waar ze nauw mee is verwant.

De Islam lijkt qua praktijk en mentaliteit veel op het Jodendom: meer gericht op handelen dan het geloven. Wel logisch, de islam ontstond, net als het Jodendom in een harde stammensamenleving waar overleven en vechten aan de orde van dag was. Daarom kunnen fanatieke moslimextremisten er ook goed mee uit de voeten. Het christendom legt de nadruk op geloven. Als je niet het juiste gelooft moet je de brandstapel op en de christelijke theologen vechten elkaar al eeuwen de tent uit.

Godsdiensten veroorzaken ellende omdat ze hun geloof en dogma's tot politiek verheffen. Daar komt altoos gedonder van. De godsdiensten zijn allemaal moorddadig, hoewel de christenen het wel heel erg bont maakten. De oorzaken liggen echter niet in de godsdiensten maar in de sociale, politieke en economische problemen waarbij mensen de godsdienst gebruiken als smoes om er op los te meppen. Het Midden Ooosten is een broeinest van politieke, economische en sociale ellende dus daar groeien de terroristen aan de bomen. Ze komen hier zelfmoordaanslagen plegen omdat ze, niet geheel ten onrechte, denken dat wij die ellende daar hebben veroorzaakt en in stand houden.

In Syrië gooien Russen en Amerikanen veel bommen. Een goede stimulans voor jihadisten.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re:Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Ariel »

Hoi meneer met de vele gebruikersnamen, :greeting2: zoals Danube, Cypres, Graatsma enz, enz. Leuk om u weer eens te zien.
maar ik ben een verklaard tegenstander van de orthodoxe en radicale islam, het islamisme zogezegd.
Tegen de islam als religie heb ik niet zoveel bezwaar, in elk geval niet meer dan tegen christendom en Jodendom waar ze nauw mee is verwant.
U begrijpt zeker, dat ik het niet met u eens bent. Maar als u hierover een discussie wil voeren, graag, maar dan niet in dit topic.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

Ariel schreef:Hoi meneer met de vele gebruikersnamen, :greeting2: zoals Danube, Cypres, Graatsma enz, enz. Leuk om u weer eens te zien.
maar ik ben een verklaard tegenstander van de orthodoxe en radicale islam, het islamisme zogezegd.
Tegen de islam als religie heb ik niet zoveel bezwaar, in elk geval niet meer dan tegen christendom en Jodendom waar ze nauw mee is verwant.
U begrijpt zeker, dat ik het niet met u eens bent. Maar als u hierover een discussie wil voeren, graag, maar dan niet in dit topic.

Vriendelijke groet.
Uw eerste zin begrijp ik niet maar ik begrijp wel dat u de discussie niet aandurft. Geeft niet. De wereld zit ingewikkeld in elkaar en ik begrijp er ook niet zoveel van.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Ariel »

Boudewijn Abma schreef:
Uw eerste zin begrijp ik niet maar ik begrijp wel dat u de discussie niet aandurft. Geeft niet. De wereld zit ingewikkeld in elkaar en ik begrijp er ook niet zoveel van.
U begrijpt de eerste zin vast wel, want u bent niet dom. En ik durf de discussie WEL aan, alleen niet in dit topic. Maar hoe zit het met u? Durft u de discussie aan? Zo ja, maak dan een nieuw topic aan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

Ariel schreef:
Boudewijn Abma schreef:
Uw eerste zin begrijp ik niet maar ik begrijp wel dat u de discussie niet aandurft. Geeft niet. De wereld zit ingewikkeld in elkaar en ik begrijp er ook niet zoveel van.
U begrijpt de eerste zin vast wel, want u bent niet dom. En ik durf de discussie WEL aan, alleen niet in dit topic. Maar hoe zit het met u? Durft u de discussie aan? Zo ja, maak dan een nieuw topic aan.
U nodigde me in dit topic uit tot een inhoudelijk standpunt. Daar heeft u kennelijk weinig aan toe te voegen. Snap ik wel: over de islam wordt veel onzin verkocht en lullen over de islam is een grote nationale hobby geworden. Zit ons kennelijk in het bloed. Hiervoor hadden we het alsmaar over Surinamers, Molukkers, negers en Joden. Als we maar niet hoeven te kijken naar de balk in ons eigen oog. Nu zijn de moslims in de mode.

U vindt het vast ook wel een goed idee dat Trump er op los gaat bombarderen in Syrië?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re:Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Ariel »

Boudewijn Abma schreef:
U vindt het vast ook wel een goed idee dat Trump er op los gaat bombarderen in Syrië?
Nee, dat vind ik niet goed. Daar ben ik pertinent op tegen. Maar kom, wees een kerel en open een nieuw topic zodat we op de juiste plaats in discussie kunnen gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Teva Teff op de fileertafel.

Bericht door Boudewijn Abma »

Ariel schreef:
Nee, dat vind ik niet goed. Daar ben ik pertinent op tegen. Maar kom, wees een kerel en open een nieuw topic zodat we op de juiste plaats in discussie kunnen gaan.
Mooi, dan zijn we het daar in elk geval over eens. We bezetten, onderdrukken, beroven en bombarderen islamitische landen en als de verzetsbewegingen hier hun gram komen halen moeten we niet raar opkijken. Met de islam heeft dat weinig te maken.

Uw behoefte de discussie op een andere plaats te voeren verklaar ik uit uw mond vol tanden. [icon_lol.gif]
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re:Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Ariel »

Kom, laat ik u even helpen. Het is ook moeilijk om een topic te openen.
Maar neem uw tijd, want ik moet zo weg naar mijn vrijwilligerswerk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

Ariel schreef:Kom, laat ik u even helpen. Het is ook moeilijk om een topic te openen.
Maar neem uw tijd, want ik moet zo weg naar mijn vrijwilligerswerk.
Veel succes met uw vrijwilligerswerk. Het is verheugend dat er Nederlanders zijn die zich onbaatzuchtig inzetten voor de medemens. Nu ik dit weet vergeef ik u graag de inhoudelijke discussie te vermijden: u heeft wel wat beters te doen.

:applause:
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door mercator »

Boudewijn Abma schreef: We bezetten, onderdrukken, beroven en bombarderen islamitische landen en als de verzetsbewegingen hier hun gram komen halen moeten we niet raar opkijken.
Waar heb ik die stoplap nog gehoord...ik weet het, begin jaren 1970 op bijeenkomsten van allerlei linkse groepjes van mei 68 origine. Die eigenaardige zelf-culpabilisering van de Westerse beschaving gaat nog véél verder terug, tot het warhoofd Rousseau in de 18de eeuw zelfs.
Weet u van wie de uitspraak is er zijn duizenden culturen maar slechts 1 beschaving, de Westerse
?
Ik zou de redenering overigens liever omgekeerd zien: bijna dagelijks beroven de moslims ons en plegen ze aanslagen dan moeten ze niet raar opkijken dat we het epicentrum van hun dwaze bijgeloof Mekka eens met een GPS gestuurde kruisraket met de grond gelijk maken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Maar neem uw tijd, want ik moet zo weg naar mijn vrijwilligerswerk.
Ik neem aan dat dit werk niet bestaat uit het brengen van gratis halal hapjes naar de illegalen in Calais [icon_lol.gif] .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door mercator »

Boudewijn Abma schreef: In Syrië gooien Russen en Amerikanen veel bommen. Een goede stimulans voor jihadisten.
Ze gooien eerder te weinig bommen. Een beetje meer bommen en de moslims zouden veel beter leren dat Allah niets vermag tegen de Westerse technologie. Moslims zijn trouwens heel snel tevreden: als er een bom op de vijand valt roepen ze Allah Akhbar maar ook wanneer die op hun eigen bebaarde kop valt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
Ariel schreef:Maar neem uw tijd, want ik moet zo weg naar mijn vrijwilligerswerk.
Ik neem aan dat dit werk niet bestaat uit het brengen van gratis halal hapjes naar de illegalen in Calais [icon_lol.gif] .
:razz: Nee. Maar mijn "werk" heeft wel te maken met eten. Ik ga zo koken in een woning waar geestelijk gehandicapten mannen wonen. Dat doe ik een paar keer per week om het personeel te ontlasten.

Vandaag eten we ongezond. Patat met shoarma en wat salade voor de nodige vitamine . Dat heb ik de jongens beloofd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

mercator schreef:
Boudewijn Abma schreef: In Syrië gooien Russen en Amerikanen veel bommen. Een goede stimulans voor jihadisten.
Ze gooien eerder te weinig bommen. Een beetje meer bommen en de moslims zouden veel beter leren dat Allah niets vermag tegen de Westerse technologie. Moslims zijn trouwens heel snel tevreden: als er een bom op de vijand valt roepen ze Allah Akhbar maar ook wanneer die op hun eigen bebaarde kop valt.
Dit lijkt me een uitstekende onderbouwing van mijn betoog. Dank.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

mercator schreef:
Boudewijn Abma schreef: We bezetten, onderdrukken, beroven en bombarderen islamitische landen en als de verzetsbewegingen hier hun gram komen halen moeten we niet raar opkijken.
Waar heb ik die stoplap nog gehoord...ik weet het, begin jaren 1970 op bijeenkomsten van allerlei linkse groepjes van mei 68 origine. Die eigenaardige zelf-culpabilisering van de Westerse beschaving gaat nog véél verder terug, tot het warhoofd Rousseau in de 18de eeuw zelfs.
Weet u van wie de uitspraak is er zijn duizenden culturen maar slechts 1 beschaving, de Westerse
?
Ik zou de redenering overigens liever omgekeerd zien: bijna dagelijks beroven de moslims ons en plegen ze aanslagen dan moeten ze niet raar opkijken dat we het epicentrum van hun dwaze bijgeloof Mekka eens met een GPS gestuurde kruisraket met de grond gelijk maken.
Is het niet waar dan? Wat hadden we de afgelopen eeuwen dan allemaal te zoeken in het Midden Oosten?

Was het trouwens maar bij zoeken gebleven.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

Boudewijn Abma schreef: Weet u van wie de uitspraak is er zijn duizenden culturen maar slechts 1 beschaving, de Westerse
?
Nee, maar een grote geest kan het niet geweest zijn.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Pilgrim »

Boudewijn Abma schreef:
Boudewijn Abma schreef: Weet u van wie de uitspraak is er zijn duizenden culturen maar slechts 1 beschaving, de Westerse
?
Nee, maar een grote geest kan het niet geweest zijn.
Ik kreeg al de indruk dat u niet een al te groot historisch besef hebt. :scratch:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Boudewijn Abma schreef: Is het niet waar dan? Wat hadden we de afgelopen eeuwen dan allemaal te zoeken in het Midden Oosten?
Twee hulpeloze vragen in één zin zonder ook maar een pietsie eigen inhoudelijke bijdrage.

Nu ja, Ariel gaf het al aan en ik ook: we hebben bezoek van een bekende Trol. Als hij zelf te dom is om het antwoord zelf te kennen, ben ik niet de beroerdste om als roepende in het land van Trollenvermaak op te treden. Zoals Ariel geestelijk gehandicapte eten brengt, breng ik het geestelijke voedsel wel naar meneer Abma.

Lang geleden voeren de schepen van de christelijke beschaving uit op zoek naar verre onbekende landen om hun nieuwsgierige dorst te lessen. Omdat in die landen de bevolking bestond uit onderontwikkelde primitieve beschavingen, kon men er snel de baas gaan spelen om zich te verrijken. Op zich is daar niks mis mee. Maar hoe moet je met zo'n achterlijke onderontwikkelde beschaving zaken doen? Dat gaat niet lukken. Dus werd er de heerschappij opgelegd van de christelijke beschaving. Bedenk daarbij wel dat de mens geen vrije wil heeft en dat oorlog en geweld altijd deelgenoot van de mens is geweest. In Japan en China heerste een beschaving waar rekening mee moest worden gehouden. Dus daar werd een andere strategie toegepast. De manier van onderhandelen. Nederlanders waren daar erg goed in. Als enige mochten zij in Japan een handelspost openen.

Wie zeikt over het verleden, zoals alle marxistische maoïsten doen die een hartig woordje mee mogen spreken over het uitroeien van miljoenen mensen, net zoals islam daar prat op mag gaan, noemt zich op dit forum Boudewijn Abma. Alle landen in het Midden-Oosten zijn onafhankelijke staten die uitsluitend bestaan uit islamitische dictatuur van kommer en kwel wegens onnoemelijk gebrek aan beschaving, kennis en vooruitgang. Het enorme gebrek aan goed onderwijs is hier mede debet aan. Vooruitgang wordt tegen gehouden mede door het islamitische denken in de leergangen van de vieze gore vuile historische Arabische pedofiele sadistische oorlogszuchtige woestijnmaniak Mohammed. Incest doet de rest.
Boudewijn Abma schreef:Was het trouwens maar bij zoeken gebleven.
Ik heb op dit forum, voor zover ik mij herinneren kan, nog nooit een manspersoon voor 'lul' uitgemaakt. Voor de niet al te snuggere heer Abma van hier en omstreken, wil ik graag een uitzondering maken. Een beetje ontwikkeld persoon kent immers het gezegde: "Wie zoekt zal vinden." [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door mercator »

Boudewijn Abma schreef: Is het niet waar dan? Wat hadden we de afgelopen eeuwen dan allemaal te zoeken in het Midden Oosten?
Dat er olie te vinden was onder de hoeven van hun kamelen wisten de achterlijke Arabieren niet eens . Als wij die niet wisten te vinden zouden ze nog altijd in tentjes wonen en zich voortplaatsen met het Schip van de Woestijn.
Volgens jouw redenering moet de Nederlandse regering zich dus verontschuldigen bij de Groningers wegens het stelen van hun aardgas [icon_lol.gif]
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:Ik kreeg al de indruk dat u niet een al te groot historisch besef hebt. :scratch:
Het was dan nog een Turk. Zou dhr. Abma nu vermoeden over wie het gaat ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

'Hans van de Mortel' schreef:
Boudewijn Abma schreef: Is het niet waar dan? Wat hadden we de afgelopen eeuwen dan allemaal te zoeken in het Midden Oosten?
Twee hulpeloze vragen in één zin zonder ook maar een pietsie eigen inhoudelijke bijdrage.

Nu ja, Ariel gaf het al aan en ik ook: we hebben bezoek van een bekende Trol. Als hij zelf te dom is om het antwoord zelf te kennen, ben ik niet de beroerdste om als roepende in het land van Trollenvermaak op te treden. Zoals Ariel geestelijk gehandicapte eten brengt, breng ik het geestelijke voedsel wel naar meneer Abma.

Lang geleden voeren de schepen van de christelijke beschaving uit op zoek naar verre onbekende landen om hun nieuwsgierige dorst te lessen. Omdat in die landen de bevolking bestond uit onderontwikkelde primitieve beschavingen, kon men er snel de baas gaan spelen om zich te verrijken. Op zich is daar niks mis mee. Maar hoe moet je met zo'n achterlijke onderontwikkelde beschaving zaken doen? Dat gaat niet lukken. Dus werd er de heerschappij opgelegd van de christelijke beschaving. Bedenk daarbij wel dat de mens geen vrije wil heeft en dat oorlog en geweld altijd deelgenoot van de mens is geweest. In Japan en China heerste een beschaving waar rekening mee moest worden gehouden. Dus daar werd een andere strategie toegepast. De manier van onderhandelen. Nederlanders waren daar erg goed in. Als enige mochten zij in Japan een handelspost openen.

Wie zeikt over het verleden, zoals alle marxistische maoïsten doen die een hartig woordje mee mogen spreken over het uitroeien van miljoenen mensen, net zoals islam daar prat op mag gaan, noemt zich op dit forum Boudewijn Abma. Alle landen in het Midden-Oosten zijn onafhankelijke staten die uitsluitend bestaan uit islamitische dictatuur van kommer en kwel wegens onnoemelijk gebrek aan beschaving, kennis en vooruitgang. Het enorme gebrek aan goed onderwijs is hier mede debet aan. Vooruitgang wordt tegen gehouden mede door het islamitische denken in de leergangen van de vieze gore vuile historische Arabische pedofiele sadistische oorlogszuchtige woestijnmaniak Mohammed. Incest doet de rest.
Boudewijn Abma schreef:Was het trouwens maar bij zoeken gebleven.
Ik heb op dit forum, voor zover ik mij herinneren kan, nog nooit een manspersoon voor 'lul' uitgemaakt. Voor de niet al te snuggere heer Abma van hier en omstreken, wil ik graag een uitzondering maken. Een beetje ontwikkeld persoon kent immers het gezegde: "Wie zoekt zal vinden." [icon_lol.gif]
Ik vind het prima als u uzelf voor lul wil zetten door mij voor lul uit te schelden.
Het ontslaat mij bovendien van de verplichting in te gaan op uw rammelende betoog.
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

mercator schreef:
Pilgrim schreef:Ik kreeg al de indruk dat u niet een al te groot historisch besef hebt. :scratch:
Het was dan nog een Turk. Zou dhr. Abma nu vermoeden over wie het gaat ?
Gaat u me straks vertellen dat deze wijsheid van een moslim komt?
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Boudewijn Abma schreef: Het ontslaat mij bovendien van de verplichting in te gaan op uw rammelende betoog.
Hallo wise guy! Wie ontslaat jou van welke verplichting? Als je van jezelf al niet weet dat jouw IQ niet beantwoordt aan het niveau van de KANJERS van FFI door je ondoordachte gebrekkige taalgebruik, adviseer ik jou je heil bij de meer voor jou geschikte forums te zoeken die ongetwijfeld tot jouw favoriete succesnummers behoren, alwaar de gebrekkige linkse 'meute' aldaar jou liever ziet komen dan gaan. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door mercator »

Je weet het dus echt niet. Het antwoord is : Kemal Ataturk. En die kende de moslims goed genoeg om te weten dat dictatuur de enige geschikte bestuursvorm is voor dat volkje.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Abma
Berichten: 596
Lid geworden op: do jan 19, 2017 5:01 pm

Re: Met Boudewijn Abma in discussie over islam

Bericht door Boudewijn Abma »

mercator schreef:Je weet het dus echt niet. Het antwoord is : Kemal Ataturk. En die kende de moslims goed genoeg om te weten dat dictatuur de enige geschikte bestuursvorm is voor dat volkje.
Een verstandige moslim dus.

Mercator, gelet op het matig intellectuele niveau van je bijdragen betwijfel ik de correctheid van je citaat en ben ik wel nieuwsgierig naar bron en context ervan. Kun je die aangeven?
Plaats reactie