Fouad Laroui: Het Islamisme - een persoonlijke weerlegging

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Plaats reactie
Sjeng

Fouad Laroui: Het Islamisme - een persoonlijke weerlegging

Bericht door Sjeng »

Fouad Laroui: Over het Islamisme - een persoonlijke weerlegging

Bron: Boeken &cetera

Er was eens een man die de eerste achtentwintig jaar van zijn leven, leefde naar de wetten van het Jodendom. Hij was een orthodoxe jood. Totdat hij naar Israël ging. Wat hij daar zag, deed hem van zijn geloof vallen. "Zulke mensen? Daar kan ik niet bij horen..." Dat dacht hij. Ondanks dat hij ook de joodse gemeente in Nederland de rug toe keerde, bleven anderen hem benaderen als jood. Zo kuierde hij door het leven met zijn ongevraagde stempeltje. Tot op de dag van vandaag wordt hem gevraagd: "En meneer, wat vindt u van Israël?"

Fouad Laroui, civiel-ingenieur, economist en romanschrijver, heeft ook last van zijn stempeltje. Wat zeggen de mensen? Hij is een geslaagde Marokkaan. Of hij is geen echte Marokkaan. Hij is een afvallige. Laroui wil zichzelf kennen als vrijdenkend individu maar hoort tegelijkertijd bij een groep. Die hij misschien niet kan uitstaan. Toch wordt hij er wel op aangesproken, maar dat wil hij niet. Daarom schrijft hij een boek 'Over het Islamisme', maar wel met een zeer duidelijke ondertitel: 'persoonlijke weerleggingen'. Helemaal en alleen vanuit mij.

Laroui wil vooral duidelijk maken dat het 'geen aanval op de islam als geloof' is. Want daar heeft hij helemaal geen zin in, praten over het geloof. Dat is iets van iemand zelf. Hij wil duidelijk maken wat die ene groep, die hij mede verantwoordelijk acht voor de inhoud van het stempeltje, voor vreselijke dingen zegt. Er "moet gesproken worden over het gevaar dat wordt gevormd door de fundamentalisten en het Islamisme." Alweer? Ja, alweer.

Laroui acht de mate van individualisme in Nederland hoog. "Maar nu krijg je sociale controle van Islamisten in hun eigen kring." Er is, was, en zal altijd sociale controle zijn binnen een groep. Dat is een kenmerk van een groep. Soms maakt een groep herhaaldelijk misbruik van de basis. Dan maken de mensen ruzie en soms komt er dan een oorlog. Of dan wil de groep in een richting trekken die anderen niet prettig vinden. Dat heet sociale dwang en sommige mensen krijgen het daar benauwd van. Of worden boos:
"Zij keren zich tegen wat wij hadden bereikt in Nederland - een mate van individualiteit!" roept Laroui.

De meeste mensen behoren tot een groep, geloven wat er verteld wordt en hebben verder nergens last van. Er zijn mensen die dit onwetendheid noemen. Laroui vindt dat de Islamisten misbruik maken van dit type onwetendheid. En ook wel vervelend dat anderen de hele groep daar weer op aan spreken.

Want wat weten we nou van de islam? Of de Koran? En wat betekent Islamisme?

Kijkt u zondag naar Boeken, nederland 1 11u30

Fouad Laroui
Oujda, Marokko, 1958
Fouad Laroui studeerde wis- en natuurkunde en bouwkunde in Parijs, en woont sinds 1990 in Amsterdam, waar hij economie doceert aan de Vrije Universiteit. In Nederland verschenen bij uitgeverij Van Oorschot twee romans in vertaling: Kijk uit voor parachutisten en Judith en Jamal.
In 2001 verscheen tijdens de Boekenweek zijn eerste direct in het Nederlands geschreven publicatie, het humoristische essay Vreemdeling: aangenaam. Zijn debuut als dichter in het Nederlands taalgebied is Verbannen woorden.
Laroui ontving de prestigieuze Prix Albert-Camus voor zijn in 1996 verschenen debuutroman Les dents du topographe (De tanden van de topograaf).

Over het islamisme
fragment:

"Als ik me tot een jonge vrouw of een jonge man moest richten die nog bezig is haar of zijn weg te zoeken, is het fundamentele probleem, het probleem waardoor al het overige wordt beïnvloed, dit: je moet kiezen tussen geloof en godsdienst. Dat is een kwestie van definiëren. Laten we zeggen dat geloof het zoeken van de rusteloze ziel, het strikt individuele verlangen is dat ons af en toe als door een wonder voert naar een oneindig, onbegrijpelijk en plotseling aanwezig elders. Of zoals een prachtige hadith het uitdrukt: 'De Aarde en de Hemel kunnen mij niet bevatten, maar het hart van de gelovige kan dat wel.'Godsdienst daarentegen is dat wat bindt, wat een 'wij' onderscheidt van een 'zij'.Godsdienst veronderstelt een groep, in tegenstelling tot geloof. Wij en zij. Wij tegen hen. En daarmee beginnen de problemen, wantrouwen, haat, oorlog. Het is hét probleem van de komende tientallen jaren."
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Sjeng

Bericht door Sjeng »

Volgens Fouad Laroui

Bron: Vrij Nederland

Met zijn boek Over het islamisme wil Fouad Laroui de Nederlanders de waarheid vertellen over het totalitarisme van de islamisten. ‘Denk je dat er, als we een moslimkalifaat hebben, zoals Donner dat mogelijk acht, een islamitische oplossing komt voor de Betuwelijn?’
'Dat menselijke, dat maakt Nederland zo heerlijk om er te wonen. Gewoon het huis uit gaan, verdwalen, totaal anoniem. Twee weken geleden was ik in de Rode Hoed voor een debat. Wie komt naast mij zitten? Donner. Ex-minister van Justitie Donner. Vervolgens stelt hij zich nog voor ook. Dat is de typisch menselijke maat in Nederland. Als je in Frankrijk ergens zit, komt nóóit de minister van Justitie naast je zitten. Uitgesloten.
Daarom ben ik ook zo boos op het islamisme: zij keren zich tegen wat wij hadden bereikt in Nederland – een mate van individualiteit – waarbij je met rust gelaten werd. Niemand die zich met je bezighield, of je nu goed of slecht gekleed was of halfnaakt rondliep door Amsterdam. Een verademing, vergeleken met Marokko of Frankrijk. Maar nu krijg je sociale controle van islamisten in hun eigen kring. Gisteren sprak ik een Marokkaans meisje dat zich had bekeerd tot het christendom. Ze wordt bedreigd, met de nek aangekeken. Opeens is ze geen individu meer, maar iemand die verantwoording moet afleggen aan een groep.

Mijn boek heeft als ondertitel: een persoonlijke weerlegging. Dat is belangrijk, dat persoonlijke. Ik heb niet een boek geschreven als een hoogleraar die dertig jaar bezig is met de islam of met islamisme. Nederland was, toen ik in 1990 arriveerde – ik overdrijf niet – een paradijs. Omdat je als individu vrij was en je kon ontplooien. Je kon katholiek, protestant, moslim, theïst, deïst, álles zijn. Maar opeens verschijnen imam El Moumni, Mohammed B., Samir A., opeens krijg ik telefoontjes van mensen die vragen: hoe gaat het met de ramadan? Ik zeg: gaat je niks aan.
Ik groeide op in het Marokko van voor het islamisme. Een land waar iedereen, mijn moeder, grootmoeder, de mensen op straat moslim was, op een rustige manier – geen islamist. Ze hielden van rituelen, zoals het Suikerfeest. Maar ik heb nooit gehoord dat ik soenniet was. Dat was het probleem niet. Kom ik naar Parijs, zit ik daar in een cafetaria, vraagt een beeldschone Iraanse mij of ik soenniet of sjiiet ben. Voor de eerste keer in mijn leven moest ik mij als lid van een groep definiëren. Niet meer als individu.

Islamisme betekent twee dingen: het misbruik van de islam om politieke redenen én het totalitarisme, het streven om alle gebieden van het menselijk leven te beheersen. Zit je koffie te drinken, hebben ze daar óók een mening over. Dat is achteruitgang voor een maatschappij. Ik zat te kijken naar praatprogramma’s op televisie als Rondom Tien en dacht: heel veel mensen, islamisten en niet-islamisten, moeten leren hoe het echt zit. Nederlanders kun je niet kwalijk nemen dat ze niet veel weten over de islam, het is hun religie niet, hun cultuur niet. Nederlanders zijn niet alleen het langste volk, maar ook het volk dat het meeste reist. Maar ja, in twee weken Jemen begrijp je Jemen nog niet. Er is onwetendheid. Ik zag dat die onwetendheid uitgebuit wordt door de islamisten. Dus ik zat mij al jaren te ergeren, verzuchtte tegen vrienden: wat ze beweren over de islam en politiek of de islam en wetenschap, is allemaal flauwekul. Toen zei iemand: schrijf het eens op. Geef ons wapens tegen de islamisten die uit naam van de islam alles claimen.'

Fragment uit 'Volgens Fouad Laroui', deze week in Vrij Nederland
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Sjeng

Bericht door Sjeng »

Over het Islamisme - een persoonlijke weerlegging
Fouad Laroui

Bron: Boeken &cetera

'Islamisme', een woord dat nog niet lang tot onze woordenschat behoort en
een wereld van angst en duisternis oproepen. Maar wat weten we van het islamisme? Wat betekent het? Is het geloof of is het godsdienst? Laroui combineert zijn persoonlijke visie op de Islam, de godsdienst en het geloof, met de feiten en ontmaskert zo veel van de clichees en taboes die ons leven zijn gaan berheersen. Waarom zou vliegeren verboden zijn? Waar komt het verhaal van de 70 maagden die in de hemel op de zelfmoordenaars wachten vandaan?

Laroui legt de vinger op wat volgens hem het grootste probleem van de 21e eeuw is: de vermenging van een sacrale en een rationele benadering van religie, de vermenging van godsdienst en geloof, een vermenging die tot de waanzin van zelfmoordacties kan leiden.
Het boek verschijnt gelijktijdig in het Nederlands en in het Frans.

Over het Islamisme - een persoonlijke weerlegging
Fouad Laroui
Uitgever De Geus
ISBN 90 445 0852 0
Plaats Amsterdam
Jaar 2006

Maroc_21

Re: Fouad Laroui: Het Islamisme - een persoonlijke weerleggi

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef: Er was eens een man die de eerste achtentwintig jaar van zijn leven, leefde naar de wetten van het Jodendom. Hij was een orthodoxe jood. Totdat hij naar Israël ging. Wat hij daar zag, deed hem van zijn geloof vallen. "Zulke mensen? Daar kan ik niet bij horen..."
Ik begrijp het niet.. eerst was hij zeer streng gelovige jood, een orthodoxe. Gaat naar Israel en ontdekt dat het Jodendom niets voor hem is... vervolgs schrijft hij over wat hij noemt "Islamisme"..

Volgens mij is er een stekeltje bij hem los. Waarom niet over "Jodenisme" of over de colonies.... ????

Afbeelding
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Sjeng

Re: Fouad Laroui: Het Islamisme - een persoonlijke weerleggi

Bericht door Sjeng »

Maroc_21 schreef:Ik begrijp het niet.. eerst was hij zeer streng gelovige jood, een orthodoxe. Gaat naar Israel en ontdekt dat het Jodendom niets voor hem is... vervolgs schrijft hij over wat hij noemt "Islamisme"..
Lees dan ook even verder...
Fouad Laroui, civiel-ingenieur, economist en romanschrijver, heeft ook last van zijn stempeltje.
Fouad heeft er last van dat men hem als "moslim" aanspreekt, terwijl hij helemaal geen moslim (meer) is. Hij wil gezien worden als een mens, een individu.

Sjeng

Bericht door Sjeng »

De televisie uitzending "Over het Islamisme - een persoonlijke weerlegging" staat nu ook op het internet: klik hier om hem te bekijken

Plaats reactie