'Nood aan een liberale islam'

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
sprot

'Nood aan een liberale islam'

Berichtdoor sprot » Di Mei 15, 2007 6:40 pm

OMAR NAHAS. islamdeskundige. Omar Nahas streeft naar een liberale islam, die de Koran op een progressieve wijze interpreteert.

Omar Nahas wil jonge moslims aan het denken zetten over de Koran.

Hij is geboren in Syrië en woont in België. Hij is verbonden aan het Centrum voor de Islam in Europa in Gent. Aan de hand van het alfabet belicht hij in zijn boek, De andere jihad, enkele belangrijke thema's voor jongeren, zoals verliefd zijn op een niet-moslim of de jihad.

Is zo'n boek nodig?

'Ja, veel moslimjongeren lopen met vragen. Sinds 11 september 2001 hebben ze het gevoel dat ze zich moeten verantwoorden voor hun geloof. Velen gaan zich verdiepen in de islam. In hun zoektocht schuimen ze het internet af en ontdekken ze het extremistische gedachtegoed.'

Hoe komt dat?

'Ze proberen op korte tijd een veelheid van informatie te vergaren en ze krijgen daarbij weinig of geen duiding. Het extremisme biedt hen klare antwoorden.'

Zijn het de jongeren die niet in onze maatschappij niet slagen, die extremist worden?

'Neen, juist niet. Het zijn hooggeschoolden die extreem worden. De daders van 9/11, die van de bomaanslagen in Londen of Mohammed B. van de Hofstadgroep in Nederland, hadden gestudeerd. Misschien waren hun verwachtingen over hun mogelijkheden en kansen in onze samenleving wel te hoog gespannen.'

Hoe kan je beletten dat kritische jongeren niet voor de extremistische oplossing kiezen?

'Je merkt dat jongeren, die zich tot het extremisme hebben bekeerd, niet meer willen communiceren met andersdenkenden. Ze sluiten zich op in hun eigen wereld en luisteren niet meer naar andere argumenten. Je moet met hen praten en dialogeren, hen proberen te laten zien dat de islam ook andere antwoorden kan bieden.'

Die andere antwoorden horen we niet vaak.

'Dat klopt. De idee van de Barmachtige God komt weinig aan bod. Er is nood aan een progressieve lezing van de Koran, de verspreiding van die "liberale islam" moet gebeuren door intellectuelen die de Koranische teksten kennen, maar die ook in de samenleving staan en dialogeren met andersdenkenden.'

Welke jongeren zijn geïnteresseerd in uw ideeën?

'Het zijn vooral de jongeren die even geflirt hebben met de extremistisch opvattingen van het geloof. Zij komen na een tijd tot de opvatting dat islam en geweld niet samen horen. Ik denk dat die groep op termijn de ruggengraat zal worden van de liberale islam.' (ch)

'De andere Jihad', uitgeverij Ten Have.
Bron: De Standaard
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

BFA

Berichtdoor BFA » Di Mei 15, 2007 7:52 pm

Wil die liberale Islam ook de wereld onder het banier van Allah?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

lastbreath

Berichtdoor lastbreath » Zo Mei 27, 2007 7:55 pm

Wel leuk om zulke dingen te horen liberale islam, orthodoxe islam . lijkt veel op het christendom...maar iedereen weet dat dit nooit zal gebeuren .
@ BFA je spot over de schepper die jou heeft geschapen.. wie is volgens jou dan de schaper ik ben daar wel benieuwd over. iemand anders die net als meneer BFA denkt kan ook hierop antwoorden..

Monique

Berichtdoor Monique » Zo Mei 27, 2007 8:12 pm

lastbreath schreef: je spot over de schepper die jou heeft geschapen.. wie is volgens jou dan de schaper ik ben daar wel benieuwd over. iemand anders die net als meneer BFA denkt kan ook hierop antwoorden..

Ik reageer wel even.... ik heb geen idee wie/wat en OF er wel een "schepper" is.
HOE alles tot stand gekomen is weet ik niet..... niemand weet dat.
Er zijn gissingen en die heten dan ofwel "religie" ofwel "theorie".
Ik heb geen van beide.... ik heb gewoon geen idee...en... eerlijk gezegd vind ik dat ook helemaal niet zo belangrijk......het zou leuk zijn om te weten maar.... wat moet je ermee?
Amorele atheistische nitwit

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Zo Mei 27, 2007 8:17 pm

lastbreath schreef:Wel leuk om zulke dingen te horen liberale islam, orthodoxe islam . lijkt veel op het christendom...maar iedereen weet dat dit nooit zal gebeuren .
@ BFA je spot over de schepper die jou heeft geschapen.. wie is volgens jou dan de schaper ik ben daar wel benieuwd over. iemand anders die net als meneer BFA denkt kan ook hierop antwoorden..

Er is geen schepper. En ook nooit geweest.

Terug naar “Tegenstrijdige visies over Islam”