Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Bericht door Sjeng »

Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Bron: refdag.nl

AMSTERDAM (ANP) – Het Islamitisch College Amsterdam legt het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling over de kwestie Haddad naast zich neer. Dat heeft het bestuur van de school donderdag laten weten. De commissie stelde in november dat de school onterecht een islamitische lerares had geweigerd omdat zij geen hoofddoek wilde dragen.

De islamitische school weigerde haar eind mei een baan als docente Arabisch, omdat zij als moslima geen hoofddoek draagt en die ook niet wil gaan dragen. Niet–islamitische leraren kunnen vrijstelling krijgen van die verplichting, maar Haddad niet.
Het bestuur is het eens met de commissie dat technisch gesproken een hoofddoek niet noodzakelijk is voor de uitoefening van een functie binnen de school. Maar bij het islamitisch geloof horen bepaalde kledingvoorschriften, vindt de school. „De noodzaak ligt besloten in onze levensovertuiging en de daarmee samenhangende regels, zoals die ons gegeven zijn.”

De school reageerde donderdag ook op een brief van de Amsterdamse onderwijswethouder Aboutaleb. Daarin schreef de wethouder dat hij zich zorgen maakte over de intolerante houding van het college. Het bestuur vindt dat niet tolerantie in het geding is, maar de godsdienstvrijheid. „Het belijden daarvan leidt bij de islam tot bepaalde kledingvoorschriften”. Het bestuur vindt dat deze ook in de werksfeer geuit mogen worden.

De opmerking van Aboutaleb dat de school hem onlangs nog heeft gevraagd te helpen bij stageplekken en banen voor hoofddoekdragende moslima’s en dat hij dan ook verwacht dat de school zich op zijn beurt zich tolerant opstelt tegenover niet–hoofddoekdragende moslima’s, is bij de school in het verkeerde keelgat gevallen. „Dit principe eenvoudigweg omkeren en verlangen dat ons bestuur het met het geloof dan maar als tegenprestatie wat minder nauw moet nemen, vinden wij een opmerkelijke benadering”, schrijft het bestuur in een brief aan de wethouder.

Aboutaleb liet donderdag via zijn woordvoerder weten dat hij het jammer vindt dat de school de verhoudingen zo op scherp zet. „En dan niet de verhoudingen met de wethouder maar met de stad Amsterdam”. Inhoudelijk blijft Aboutaleb bij zijn eerder verzonden brief. Hij hoopt dat de betrokken docente deze zaak voor gaat leggen aan de rechter. „Want tenslotte leven we in Nederland in een rechtstaat.”

Het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling is juridisch niet bindend. 85 Procent van de oordelen wordt echter opgevolgd. Bovendien moet de rechter bij een eventuele rechtszaak het oordeel meenemen in de toelichting op het vonnis. Als de rechter al afwijkt van het oordeel van de CGB dan mag dat alleen gemotiveerd. In ruim 70 procent van de gevallen volgt de rechter het oordeel van de commissie.

Link naar artikel: http://www.refdag.nl/artikel/1242183/Is ... ek+af.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Re: Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Aboutaleb liet donderdag via zijn woordvoerder weten dat hij het jammer vindt dat de school de verhoudingen zo op scherp zet. „En dan niet de verhoudingen met de wethouder maar met de stad Amsterdam”. Inhoudelijk blijft Aboutaleb bij zijn eerder verzonden brief. Hij hoopt dat de betrokken docente deze zaak voor gaat leggen aan de rechter. „Want tenslotte leven we in Nederland in een rechtstaat.”
Ik ben het met Aboutaleb eens. Maar vind dat het College meer gelijk heeft. Aan Aboutaleb wil ik zeggen waarom hoor ik hem niet als het gaat om de zoveelste geweigerde meisje met hoofdoek od de zoveelste geweigerde marokkaanse jongens enkel en alleen omdat ze anders uit zien. Aboutaleb hoopt op een zetel in de tweede kamer of minister president te worden...hij volgt hiermee het voorbeeld van de 'zwarte kikker" Hirsi Ali. Zij is kwalitatief zeer slecht persoon maar omdat ze zegt wat elke hersenloze Nederlander vindt heeft ze een zetel gekregen terwijl haar lotgenoten "asielzoekers" in de cellen levend verbrand worden.
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Re: Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Bericht door Bengazi »

Maroc_21 schreef:Aan Aboutaleb wil ik zeggen waarom hoor ik hem niet als het gaat om de zoveelste geweigerde meisje met hoofdoek od de zoveelste geweigerde marokkaanse jongens enkel en alleen omdat ze anders uit zien. .
Wat die hoofddoeken betreft. Ook jij kan een hoofddoek dragen. Het is dus niet een kwestie van er anders uitzien.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Bericht door Monique »

Maroc_21 schreef: Ik ben het met Aboutaleb eens. Maar vind dat het College meer gelijk heeft.
Ik vind van niet. Het college beroept zich op de "vrijheid van godsdienst"...tegelijkertijd ontneemt dit college diezelfde 'vrijheid van godsdienst" mbt die lerares.
Wat vindt jij hier juist aan?
Aan Aboutaleb wil ik zeggen waarom hoor ik hem niet als het gaat om de zoveelste geweigerde meisje met hoofdoek
Ik denk dat wanneer alleen molsima's gewigerd worden wanneer ze een hoofddoek dragen, je gelijk hebt. Het is echter zo, neem ik aan, dat IEDEREEN met een hoofddoek geweigerd wordt. Hier is dus geen sprake van "discriminatie"..immers; iedereen wordt het zelfde beoordeeld.
of...je moet vinden dat er discriminatie is op basis van "kledingsmaak". In dat geval ben ik al heel vaak 'gediscriminineerd"..
od de zoveelste geweigerde marokkaanse jongens enkel en alleen omdat ze anders uit zien.
Omdat ze er "anders uitzien".
Ik denk dat een chinese jongen er heel veel meer "anders uitziet" dan een kaaskop. Hoe komt het dat die nooit klagen over het niet kunnen vinden van een stageplaats? Lijkt mij dus dat dat "anders uitzien" er vrij weinig mee te maken heeft.
Aboutaleb hoopt op een zetel in de tweede kamer of minister president te worden...hij volgt hiermee het voorbeeld van de 'zwarte kikker" Hirsi Ali. Zij is kwalitatief zeer slecht persoon maar omdat ze zegt wat elke hersenloze Nederlander vindt heeft ze een zetel gekregen terwijl haar lotgenoten "asielzoekers" in de cellen levend verbrand worden.
Dus...omdat er mensen omkomen in een brand mogen Aboutaleb en Hirsi Ali geen zeten hebben? :roll:
Amorele atheistische nitwit
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Hoi Maroc21. Zou jij mij aannemen als ik een hoofddoek draag ? (ik ben een man).
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Re: Islamitisch College wijst oordeel hoofddoek af

Bericht door Bengazi »

Monique schreef:Ik vind van niet. Het college beroept zich op de "vrijheid van godsdienst"...tegelijkertijd ontneemt dit college diezelfde 'vrijheid van godsdienst" mbt die lerares.
Wat vindt jij hier juist aan?
Juist gesteld. :wink:
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Bengazi schreef:Hoi Maroc21. Zou jij mij aannemen als ik een hoofddoek draag ? (ik ben een man).
Waarvoor? om mijn voeten te masseren? Nee dank je!

Afbeelding
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Jammer, van jouw voeten kun je niet zeggen dat ze ongewassen zijn, dat is, als je je aan de regels van de profeet houd, toch?
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Maroc_21 schreef:
Bengazi schreef:Hoi Maroc21. Zou jij mij aannemen als ik een hoofddoek draag ? (ik ben een man).
Waarvoor? om mijn voeten te masseren? Nee dank je!

Afbeelding
Is dit geen discriminatie ?
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Bengazi schreef:Is dit geen discriminatie ?
Nee, nu is het weer "godsdienstvrijheid" :roll:
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Bengazi schreef:
Maroc_21 schreef:
Bengazi schreef:Hoi Maroc21. Zou jij mij aannemen als ik een hoofddoek draag ? (ik ben een man).
Waarvoor? om mijn voeten te masseren? Nee dank je!

Afbeelding
Is dit geen discriminatie ?
Vooruit dan omdat je het zo opdringt mag je me voeten masseren. èèn voorwaarde je mag niet oraal masseren! Alleen je handen mag je gebruiken en deze behoor je vijf keer te wassen en je nagels kort te knippen. :)
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Maroc_21 schreef: Vooruit dan omdat je het zo opdringt mag je me voeten masseren. èèn voorwaarde je mag niet oraal masseren! Alleen je handen mag je gebruiken en deze behoor je vijf keer te wassen en je nagels kort te knippen. :)
Wat betaal je daar nu voor?
Wanneer dat goed betaalt wil ik ook wel een hoofddoek opzetten hoor...ik zal zelfs een hoofdstuk uit koran leren opdreunen.. 8)
Laatst gewijzigd door Monique op wo dec 21, 2005 12:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amorele atheistische nitwit
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Hé Maroc, ik heb ook nog wel een hond die je voetjes wil aflikken hoor, een massage is gratis! Afbeelding
Plaats reactie