Samen tegen extremisme en duisternis

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Samen tegen extremisme en duisternis

Bericht door Sjeng »

Samen tegen extremisme en duisternis

Bron: Nederlands Dagblad

door Jan van Benthem

,,Word wakker, Europa, er is een oorlog gaande'', schreef begin november een Amerikaanse commentator, die de rellen in de Franse steden afschilderde als een teken van de voortgaande verovering van Europa door moslims.


De Eurabische burgeroorlog is begonnen en de westerse democratieën moeten zich opmaken om de opmars van de islam te keren, of ten onder gaan. De huidige import van de islamitische cultuur in het Westen zal alleen maar onze tolerantie, democratie en de vrijheid van religie om zeep helpen, schrijven opiniemakers in Nederland. We moeten een totale oorlog voeren tegen bewegingen die onverdraagzaamheid, extremisme, achterlijkheid, isolatie en duisternis omarmen, concludeert de Jordaanse koning Abdullah in een brief aan zijn nieuwe premier. Een gezamenlijke missie?

Abd al-Rahman is al een mooi eind op weg naar Parijs. Hij is ervan overtuigd dat ook Frankrijk zal knielen voor de macht van de islam en zal gaan leven naar de regels van de profeet Mohammed. De onderling verdeelde Europese staten hebben geen gezamenlijk verzet tegen de opmars van de islam weten te bieden. Maar op de weg tussen Tours en Poitiers wacht een Franse eenheid hem op, vastbesloten 'als een muur van ijs'. Het wordt een hard en beslissend gevecht. Een week later is Rahman dood, zijn z'n mannen op de terugtocht naar het zuiden en heeft Karel, de aanvoerder van de christelijke strijdmacht, zich de bijnaam Martel, 'de Hamer', verworven.

Het is het jaar 732, een eeuw nadat de mohammedaanse legers aan hun veroveringsoorlogen zijn begonnen. Karel Martel zet voor de opmars van de islam in het Westen een streep bij de Pyreneeën. Zijn kleinzoon zal als keizer Karel de Grote Europa voor het eerst verenigen. De strijd tussen het christelijke Westen en de moslimrijken duurt nog vele eeuwen voort.

Bijna dertienhonderd jaar later juicht een tak van al-Qaeda op internet: ,,Natie van de Islam en Arabische natie: Verheug u, want het is tijd om wraak te nemen op de Britse Zionistische Kruisvaardersregering. De heroïsche mujahedeen hebben een gezegende aanval in Londen uitgevoerd. Groot-Brittannië brandt nu van angst, schrik en paniek''. Londen heeft zijn eerste grote aanslag, gepleegd door islamistische jongeren beleefd.

Enkele maanden later staan op de straten naar het centrum van Parijs Arabische jongeren brandstichtend en plunderend tegenover eenheden van de Franse politie. Commentatoren roepen de herinnering aan de veldslag bij Poitiers in herinnering: 'Europa, word wakker, je bent in oorlog!' En in Nederland zijn er rechtszittingen tegen extremistische jongeren met plannen om in ons land toe te slaan. De angst voor hen zit diep, na de moord op Theo van Gogh, bijna ritueel afgeslacht door Mohammed B..

Valkuil

Herhaalt de geschiedenis zich en moet Europa zich weer opmaken voor een confrontatie met de macht van de islam? Tot op zeker hoogte wel. Zeer strikte versies van de islam blijken een grote aantrekkingskracht uit te oefenen op moslimjongeren die wel in Europa wonen maar er geen thuis hebben. Maar anders dan in voorbije eeuwen is het niet 'de islam' die zich opmaakt om Europa te veroveren. De grote valkuil voor Europa is dan ook de islamitische landen wel als zodanig te beschouwen, als maken zij deel uit van de extremistische krachten die het Westen nu al jaren bestoken met bloedige aanslagen.

Een van de eerste dingen die president Bush deed na de aanslagen in New York en Washington, was zich tot de moslims in zijn land te richten met de verzekering: dit is niet de islam. In de West-Europese landen wordt 'de islam' wel sneller aangewezen, zeker in de discussie zoals die zich dit jaar heeft afgespeeld. De uitspraken zijn soms erg stellig en algemeen. ,,Geen enkele Arabisch of islamitisch land kent een echt democratisch systeem'' en ,,de islamitische cultuur zal onze tolerantie en democratie alleen maar om zeep helpen'' zijn uitspraken die weinig tot geen ruimte laten voor een gesprek met die bedreigende cultuur, laat staan voor een bondgenootschap tegen extremisten en terroristen.

Duivels

Maar het is niet alleen het Westen dat wordt aangevallen. Er zijn bloedige aanslagen geweest in Indonesië, Egypte, Saudi-Arabië, Pakistan, India, Tunesië, Turkije, Jordanië, naast de vele honderden aanslagen tegen de nieuwe bestuurders van Irak en Afghanistan, die proberen hun samenleving op een min of meer democratische manier vorm te geven. Regeringen en landen die zich besmetten door contact met het Westen en zich inlaten met democratische ideeën, zijn volgens de extremisten afvalligen, nog erger dan de christenen of de heidenen, omdat zij de islam hebben verraden.

Tot drie keer toe zijn dit jaar vertegenwoordigers uit islamitische landen bijeengekomen om gezamenlijk het geweld dat zo in naam van Allah wordt gepleegd te veroordelen. De eerste bijeenkomst was in Jordanië, na de aanslagen in Londen, gevolgd door een conferentie in Jakarta. De grootste bijeenkomst was begin deze maand echter in de heilige stad van de islam, Mekka. De nieuwe koning van Saudi-Arabië, Abdullah, riep moslims wereldwijd op tot gematigdheid en het afzweren van extremisme. Evenals zijn Jordaanse naamgenoot veroordeelde hij het terrorisme in naam van de islam als duivels en misdadig. Het extremisme is volgens hem zo ook een 'woest offensief' tegen de islam zelf.

Vrijgevigheid

De politiek en geestelijk leiders uit de islamitische landen worden in hun opvattingen gesteund door een groot deel van de media in hun landen. Wat daarbij steekt is, dat sommigen van hen al jarenlang hebben gewaarschuwd tegen de opmars van de radicale ideeën in westerse hoofdsteden. Terwijl bijvoorbeeld midden jaren negentig in Algerije bijna dagelijks bloedige slachtingen werden aangericht door extremistische groeperingen, konden geestelijk leiders uit hun midden een veilige schuilplaats vinden in Londen. Een 'blinde vrijgevigheid' noemt de directeur van de Arabische zender Al-Arabiya deze houding.

Hoewel deze kritiek steekhoudend is, komt hier toch een probleem bovendrijven. Samenwerken in de strijd tegen terrorisme en extremisme kan en moet, maar wel op basis van iets dat beide partners bindt. Dat kan niet alleen het eigenbelang van veiligheid zijn. Wat ons over de hele wereld kan verbinden, is de universele verklaring van de rechten van de mens, die ook door de moslimlanden is ondertekend. Daarin staat duidelijk wat in veel Arabische landen nog te veel ontbreekt. Als die landen bereid zijn aan die gebreken te werken, met name op het terrein van de mensenrechten en de vrijheid van godsdienst, dan kan dat een basis vormen voor een sterk bondgenootschap van vrije landen tegen het geweld van het extremisme.

Dat betekent, in de woorden van koning Abdullah van Jordanië, ,,een versterken van onze vastbeslotenheid om door te gaan met hervormingen en het democratiseringsproces, dat onherroepelijk is''. Dan kan het Westen ook luisteren naar de oproep van een andere Abd al-Rahman, directeur van Al-Arabiya en naamgenoot van de generaal die eens West-Europa bedreigde: ,,Verjaag het extremisme, vandaag nog! De tijd van praten over hoe hen te stoppen is voorbij: het is tijd hen te verdrijven''.

Er is wel degelijk iets veranderd, de afgelopen dertienhonderd jaar. Abd al-Rahman valt ons niet meer aan, hij wil naast ons staan in de strijd tegen de terreur die beide culturen bedreigt.

Link naar artikel: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=75075
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

8) Om het met de Ollands club Feyenoord te zeggen: Geen woorden maar Daden. Merci voor artikel Sjeng en alvast een goed uiteinde en Nieuw begin.
En vergeet BOB niet alst nodig is. Ik heet nu BOB STROPKE want ik drink nooit. :lol: :lol:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik zie nergens iets staan over vrouwenrechten. Daarom neem ik alles met een korreltje zout.
We moeten een totale oorlog voeren tegen bewegingen die onverdraagzaamheid, extremisme, achterlijkheid, isolatie en duisternis omarmen, concludeert de Jordaanse koning Abdullah in een brief aan zijn nieuwe premier. Een gezamenlijke missie?
Ja daag. :D Het land waarin eremoord op vrouwen wettelijk is toegestaan, omdat het volk in opstand komt als de overheid dit wil verbieden. Als ze ook eremoord en vrouwenonderdrukking en vrouwendiscriminatie tot 'onverdraagzaamheid, extremisme, achterlijkheid, isolatie en duisternis' willen gaan bestempelen, wil ik misschien erover denken iets samen met ze te ondernemen.
De nieuwe koning van Saudi-Arabië, Abdullah, riep moslims wereldwijd op tot gematigdheid en het afzweren van extremisme. Evenals zijn Jordaanse naamgenoot veroordeelde hij het terrorisme in naam van de islam als duivels en misdadig. Het extremisme is volgens hem zo ook een 'woest offensief' tegen de islam zelf.
Ja daag. 8) Het land dat achter de schermen extremisme en jihad financiert en de achterlijkste vorm van de islam naar Europa transporteert door islamitische scholen en moskeeën te laten bouwen en oprichten waar de meest extremistische vorm van de islam wordt verbreidt.

Goed uiteinde ook van nina (geen BOB).
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Dat is het hem nou juist. De islamitische wereld moet eerst binnen zijn eigen gelederen schoon schip maken. Dan pas kan de ware Islam overgedragen worden en kunnen mensen het mooie van de islam daadwerkelijk aanschouwen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Affie schreef:Dat is het hem nou juist. De islamitische wereld moet eerst binnen zijn eigen gelederen schoon schip maken. Dan pas kan de ware Islam overgedragen worden en kunnen mensen het mooie van de islam daadwerkelijk aanschouwen.
Het lijkt mij best handig wanneer 'moslims" eerst een gaan bepalen WAT de islam nu eigenlijk inhoudt voordat het "mooie" ervan uitgedragen kan worden.
Tot nu toe zie alleen maar dood en verderf uit naam van de islam. Zelfs "moslims" onderling moorden elkaar uit. Wat is daar nu "mooi" aan?
Amorele atheistische nitwit
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Dat is het verkeerde beeld die mensen ervan hebben en die ook nog eens wordt bestempeld door die kleine hoeveelheid aan extremistische niet goed geinformeerde moslims. ( nep moslims)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Affie schreef:Dat is het hem nou juist. De islamitische wereld moet eerst binnen zijn eigen gelederen schoon schip maken. Dan pas kan de ware Islam overgedragen worden en kunnen mensen het mooie van de islam daadwerkelijk aanschouwen.

Hoe wil je dat doen Affie?

De Koran wordt door de meeste Moslims gezien als laatste Boodschap van God aan de gehele mensheid, voor alle tijden, zonder beperkingen van ras of nationaliteit, als baken en gids voor iedereen, voor alle aspecten van het leven, tot het Einde der Tijden.
Heden heb ik jullie godsdienst voor jullie voltooid"(Koran 5:3)
De geschreven woorden van de Koran worden als heilig beschouwd.

Dus hoe wil jij schoon schip maken met de teksten van haat tegenover bijvoorbeeld de Joden die je in de koran kan vinden ?

Wat is trouwens de ware boodschap van de koran, en wie volgt correct de ware boodschap op van de koran?

Ben je wel eens op deze site geweest en heb je een paar preken beluisterd van imams ?

http://www.memritv.org/Favorites.asp


vriendelijke groet.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Affie schreef:Dat is het verkeerde beeld die mensen ervan hebben en die ook nog eens wordt bestempeld door die kleine hoeveelheid aan extremistische niet goed geinformeerde moslims. ( nep moslims)
Nix verkeerd beeld ...dat is het enige beeld dat moslims laten zien.

Overal waar moslims zijn is het ellende. Maakt niet uit waar ter wereld. Er is moord en dooslag, marteling, armoede en achterstand. Het enige gemeenschappelijke van al die ellende is de islam. Nu geven moslims wel altijd de schuld aan een ander...maar ik heb altijd geleerd van de grootste gemene deler....jij ook?

Zijn die "extremisten" wel zo slecht geinformeerd? Zover ik kan nagaan doen die "slecht geinformeerde extremistische nep-moslims" precies hetezlfde als mohammed. Mohammed was ook een "slecht geinformeerde extremistische nep-moslim".?

Is het niet de taak van de niet-nep-moslims om de nep-moslims een halt to te roepen?
Amorele atheistische nitwit
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Ariel schreef:
1. Hoe wil je dat doen Affie?

De Koran wordt door de meeste Moslims gezien als laatste Boodschap van God aan de gehele mensheid, voor alle tijden, zonder beperkingen van ras of nationaliteit, als baken en gids voor iedereen, voor alle aspecten van het leven, tot het Einde der Tijden.
Heden heb ik jullie godsdienst voor jullie voltooid"(Koran 5:3)
De geschreven woorden van de Koran worden als heilig beschouwd.

2. Dus hoe wil jij schoon schip maken met de teksten van haat tegenover bijvoorbeeld de Joden die je in de koran kan vinden ?

3. Wat is trouwens de ware boodschap van de koran, en wie volgt correct de ware boodschap op van de koran?

4. Ben je wel eens op deze site geweest en heb je een paar preken beluisterd van imams ?

http://www.memritv.org/Favorites.asp


vriendelijke groet.
Ariel.
Beginnen met 4.
Ik heb niet zo met imams en hun preken. In de KOran staat ook dat de christenen hun voorgangers als heilig verklaarden e.d. dit zelfde gebeurt zowat ook met "imams". Dus voor mij niet iemand die het mij mag uitleggen. Ik probeer het zelf te doen.

1.2. Als er wordt begonnen met het juist vertalen van Koran. Zonder dat zinnen hun betekenis krijgen vanuit de ahadith maar hun betekenis krijgen vanuit de niet dubbelzinnige verzen van Koran kom je al heel ver.

3. er verscheidene boodschappen in de Koran die leiden tot rechtschapen leven. Een rechtschapen leven en hoe je deze moet leven kun je halen uit de Koran.

Veel mensen zullen zeggen dat je "Boek" nodig hebt. Zolang je maar bij zelf begint. Dit is ook wat de Koran. Begin bij jezelf. Wij zijn hier op Aarde als stedehouders van de Aarde. Leef hier dan ook naar. denk na bij alles wat je doet in hoeverre je er de Aarde en diens flora en fauna ermee schaadt.

Ik kan het nog langere maken. Maar je zult dan maar mijn boek moeten kopen zodra deze gedrukt is. Insha'Allah.

Met vredesgroet,
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Monique schreef:
Affie schreef:Dat is het verkeerde beeld die mensen ervan hebben en die ook nog eens wordt bestempeld door die kleine hoeveelheid aan extremistische niet goed geinformeerde moslims. ( nep moslims)
Nix verkeerd beeld ...dat is het enige beeld dat moslims laten zien.

Overal waar moslims zijn is het ellende. Maakt niet uit waar ter wereld. Er is moord en dooslag, marteling, armoede en achterstand. Het enige gemeenschappelijke van al die ellende is de islam. Nu geven moslims wel altijd de schuld aan een ander...maar ik heb altijd geleerd van de grootste gemene deler....jij ook?

Zijn die "extremisten" wel zo slecht geinformeerd? Zover ik kan nagaan doen die "slecht geinformeerde extremistische nep-moslims" precies hetezlfde als mohammed. Mohammed was ook een "slecht geinformeerde extremistische nep-moslim".?

Is het niet de taak van de niet-nep-moslims om de nep-moslims een halt to te roepen?
Waar denk je dat ik mee bezig ben. Alleen hier een propaganda op te houden voor de Islam.

Het beeld van de Islam in de tijd van MOren wordt maar al te graag vergeten door Europeanen. Spanje was in bloei van de intellectuelen die daar kwamen studeren onder leiding van Moslims.

Dus ja er wordt inderdaad een verkeerd vertoond door de media. Jammer dat er mensen zijn die alles meteen als waarheid beschouwen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Dus ja er wordt inderdaad een verkeerd vertoond door de media. Jammer dat er mensen zijn die alles meteen als waarheid beschouwen.
Oh...je wilt zeggen dat het niet waar is dat molsims elkaar afmaken?
Je wilt zeggen dat het niet waar is dat islamitische landen armoedig, wreed en met grote achterstand (m.u.v. de machthebbers) zijn?
Dat is allemaal niet waar? Dat is allemaal verzonnen door de media?

Die onzin over moslim geleerden die spanje kwamen onderwijzen zullen we maar negeren.
Amorele atheistische nitwit
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Ik heb niet gezegd dat het niet waar is. Maar wanneer worden de mooie dingen van het geloof laten zien. Niet, geldt voor elk geloof trouwens.

Voor wat betreft de Moren. Klopt dit niet volgens jou?
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Dat van die Moren klopt volgens mij niet helemaal nee. het waren vooral de Joden dacht ik en in mindere mate de christenen die de oude Griekse boeken vertaald hebben. Arabieren waren eerder een doorgeefluik gezien hun handelsbetrekkingen met het Oosten. De Arabieren zelf hebben amper iets bijgedragen aan de toenmalige ontwikkelingen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Affie schreef:Ik heb niet gezegd dat het niet waar is. Maar wanneer worden de mooie dingen van het geloof laten zien. Niet, geldt voor elk geloof trouwens.
Welke mooie dingen?
Amorele atheistische nitwit
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Affie schreef:Dat is het verkeerde beeld die mensen ervan hebben en die ook nog eens wordt bestempeld door die kleine hoeveelheid aan extremistische niet goed geinformeerde moslims. ( nep moslims)
:lol: :lol: Dus wat we de laatste week gezien hebben waren allemaal nep-moslims :?:
Zeg ge peist zekers da we achterlijk zijn? Hou u zelf voor de zot, maar ons nie zenne.
En mij persoonlijke visie: als ge nie kunt leven hier zonder uw sjaria wetjes en hadithjes, wel ge moet hier nie blijven. Pak je valieske en ga in Islam land wonen.
Maar ik moet allahs en mohammed regeltjes en koran hier niet.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Plaats reactie