Religie is collectieve gekte.

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

maturelife schreef:Beste Mahalingam. Kun je dat toelichten. Want zo wordt het me niet duidelijker. Wat gebeurd er als je iemand een neppuzzle geeft. En hoe zit het met de koolmeesjes die in engeland flessedopjes leerden openen?
Het idee van de morfische resonantie is dat kennis op de één of andere manier niet-materieel overgebracht wordt.
Na het verschijnen van een krant met puzzel gaan er overal mensen aan de slag om die puzzel op te lossen.
Het idee van de morfische resonantie is dat de puzzel naarmate de tijd verstrijkt steeds gemakkelijker op te lossen wordt omdat de kennis - de oplossing - massaal aanwezig is, namelijk in de hersenen van de degenen die hem al opgelost hebben.
Dit is te testen: iemand die een 'neppuzzel' krijgt, een puzzel die afwijkt van de landelijk verspreide puzzel, zou dus aanzienlijk meer moeite moeten hebben met het oplossen van zijn afwijkende puzzel.

Ik heb nogal wat ervaring met vergelijkbare situaties, situaties waarin informatie stapsgewijs aan een steeds grotere groep mensen bekend gemaakt wordt, zegmaar een uitdijende collectieve kennis.
Een morfisch resonantie-effect, een vorm van voorkennis, heb ik nooit waargenomen..
RTFM
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

zo heb ik het opgepakt en zo zie je hoe je samen af kan dwalen. Maar ik begrijp dat je het graag wil doen ophouden? :wink:
Mens ken Uw zelf
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Beste "naar boven" ik moet hier uit begrijpen dat het voorbeeld van Sheldrake geen sluitend voorbeeld is. Ok Maakt niet uit. Overbodig extra bewijs dat geen sluitend bewijs lijkt te zijn Eigenlijk had ik het niet eens hoeven te vermelden want iedere lezer weet dat als er een ontdekking wordt gedaan omdat het begripsvermogen van "De Mens" is toegenomen dat deze ontdekking daarna door anderen ook kan worden begrepen. Dat is zo duidelijk dat het eigenlijk te gek is om er voorbeelden bij te geven.
Mens ken Uw zelf
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

maturelife schreef:Beste "naar boven" ik moet hier uit begrijpen dat het voorbeeld van Sheldrake geen sluitend voorbeeld is. Ok Maakt niet uit. Overbodig extra bewijs dat geen sluitend bewijs lijkt te zijn Eigenlijk had ik het niet eens hoeven te vermelden want iedere lezer weet dat als er een ontdekking wordt gedaan omdat het begripsvermogen van "De Mens" is toegenomen dat deze ontdekking daarna door anderen ook kan worden begrepen. Dat is zo duidelijk dat het eigenlijk te gek is om er voorbeelden bij te geven.
Ik postte voor mijn beurt, je vraag was immers niet aan mij gericht.
Maar het onderwerp - de morfische resonantie - heeft mijn interesse en ik dacht je vraag te beantwoorden.
De morfische resonantie gaat volgens mij over onverklaarbare kennisoverdracht en niet over simultane ontdekkingen die mogelijk gemaakt zijn door een rijpingsproces waaruit die ontdekkingen als vanzelf voortkomen.

Je voorlaatste posting: "zo heb ik het opgepakt..etc" is vermoedelijk geen reactie op mijn posting.. (?)
RTFM
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Die voorlaatste was een reactie op de inhoudelijke reactie van TEVA.
Bedankt voor je toelichting in deze. "The theory of morphic fields and morphic resonance"is inderdaad hel interessant. Helaas heb ik te weinig tijd om mij daar echt in te verdiepen. Ik heb er eens een uitgebreide documentaire over gezien en er later over gelezen maar dat is alweer enige tijd geleden.
Mens ken Uw zelf
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:zo heb ik het opgepakt en zo zie je hoe je samen af kan dwalen. Maar ik begrijp dat je het graag wil doen ophouden? :wink:
De stelling Religie is collectieve gekte aanvallen met de kinderachtige verhaaltjes over jouw persoonlijke (=individuele) religieuze gekte is contraproduktief.
Ga gerust verder met stelling onderstrepende acties.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Een goede debunking van het melkflessen/mezen verhaal kan je vinden in:
http://www.skepsis.nl/inhoud154.pdf
Skepter 15(4), december 2002
Paranormale pimpelmezen.
Mezen bij de melkboer
Sheldrakes overbodige verklaring RINZE BENEDICTUS
Direct gevolgd door een ander leuk artikel:
Homeopathisch pendelen ROB NANNINGA
`Morfische resonantie helpt te verklaren waarom het flesopenen zich verspreidde en waarom het na de oorlog in Nederland zo snel weer opdook.' Dat schrijft Rupert Sheldrake in zijn boek The presence of the past uit 1988.
In het artikel wordt aangetoond dat het verklaard kan worden zonder mysterieuze velden te moeten poneren. Indien gewenst kan ik het wel plaatsen maar het is een lang artikel.
Het mysterie van de verspreiding van de melkdrinkende mezen is dus helemaal geen mysterie. Mezen leren gewoon heel makkelijk om melkflessen open te maken. Dat wekt verwondering omdat melkflessen niet in de natuur voorkomen. De verspreiding pleit dan ook voor de nieuwsgierigheid en het aanpassingsvermogen van mezen, niet voor de morfogenetische velden van Rupert Sheldrake.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Ach TEVA, het is geen oorlog. Aanvallen.Verdedigen. Aanvallen. We zijn hier om in gesprek met elkaar te gaan over zaken die in verhouding staan tot de Islam, tot religieus fundamentalisme in het algemeen en wat daar mee te maken heeft. Ik zal natuurlijk doorgaan om over mijn stelling in gesprek te blijven, is het niet hier dan wel ergens anders.

Als je eens een keer onbevangen terug zou kijken dan zie je dat mijn antwoord op jouw stelling geen aanval is maar in wezen een iets genuanceerdere en net even iets andere stelling, we staan in onze stellingname eigenlijk wel dicht bij elkaar maar ik heb er niet zo'n behoefte aan om andere mensen te schofferen, dat doet bijvoorbeeld de Islam al en ik vind het belangrijk dat een bijdrage van mij voor andere mensen vruchtbaar kan zijn. Dat ze er in hun denken zelfstandig mee verder kunnen. En op je opmerkingen kinderachtig en rijstebrij wil ik niet eens inhoudelijk reageren, dit soort opmerkingen kenmerken helaas alleen maar jouw houding.
Het zou je toch inmiddels opgevallen moeten zijn dat er ook mensen zijn die er anders over denken dan jijdoet.
Of is dit Forum eigendom van jou, jouw platform?
In dat geval kan ik misschien maar beter wegwezen.

Dat jij het klaarblijkelijk niet kunt/wilt volgen - wat iets anders is als er mee eenszijn - is al een flink aantal reacties geleden duidelijk geworden. Probleem is dat in jouw denkkader een flink aantal zaken niet - mogen - voorkomen. Zaken die alom in de wereld spelen, spiritueel van aard en die in wezen geen bedreiging zijn voor mensen zolang de factor macht hebben over er maar niet aan vastgeknoopt wordt.

Verder kan ik me wel vinden in de zin onder aan iedere bijdrage van jou religie is vrijwillige celstraf van het verstand maar ben je je er ook bewust van dat in die zin ook anti-religie de vrijwillige celstraf van het verstand kan zijn ?

Vrijheid, dat is toch waar we het hier eigenlijk over hebben met elkaar faithFREEDOM????????
Mens ken Uw zelf
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Mahlimgam.
Allereerst bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Jammer dat ik op dit moment op de link niet pagina 8 kan lezen.
Voor de duidelijkheid, zoals het daar staat, --wat iets anders is als zeggen dat Rupert S, dat ook zo heeft beweerd, want dat weet ik niet---
Maar zoals het daar staat ben ik het niet eens met de stelling dat bijvoorbeeld Koolmeesjes uit een collectief geheugen zouden putten, want dat zou inhouden dat ze het ooit eerder al deden en dat ze zich dat nu opeens kunnen herinneren. Dat lijkt me bizar. Ik heb ook zeker niet naar zo iets willen verwijzen.
Waar ik wel naar wilde verwijzen is de "Morphic Resonance" dat volgens Rupert S. nadat Koolmeesjes er in England mee begonnen, ze dat plots ook aan de overkant van het kanaal gingen doen, terwijl koolmeesjes niet over het water kunnen vliegen.
Ik wil de lezers van het Forum verder niet informeren met betrekking tot mijn gedachten over deze zaken want dan hebben we nog meer tumult en het gaat bovendienver over de doelstelling van dit Forum heen.

Ik heb in een eerdere reactie al laten weten dat het voorbeeld van Rupert S. in wezen niet iets toevoegd aan mijn stelling over de intelligentie.
Mens ken Uw zelf
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Wat is er mis met een collectief geheugen, of collectieve intelligentie.
Een sfeer waar we toegang hebben tot alle informatie.
Ik ben van mening dat dieren uit zo’n collectief geheugen putten.
Een hert weet instinctief dat het bang moet zijn voor een leeuw , een vogeltje vliegt weg voor een kat. Hoe komt dat?
Alles is energie, Ook onze gedachten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:Mahlimgam.
Allereerst bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Jammer dat ik op dit moment op de link niet pagina 8 kan lezen.
Voor de duidelijkheid, zoals het daar staat, --wat iets anders is als zeggen dat Rupert S, dat ook zo heeft beweerd, want dat weet ik niet---
Maar zoals het daar staat ben ik het niet eens met de stelling dat bijvoorbeeld Koolmeesjes uit een collectief geheugen zouden putten, want dat zou inhouden dat ze het ooit eerder al deden en dat ze zich dat nu opeens kunnen herinneren. Dat lijkt me bizar. Ik heb ook zeker niet naar zo iets willen verwijzen.
Waar ik wel naar wilde verwijzen is de "Morphic Resonance" dat volgens Rupert S. nadat Koolmeesjes er in England mee begonnen, ze dat plots ook aan de overkant van het kanaal gingen doen, terwijl koolmeesjes niet over het water kunnen vliegen.
Ik wil de lezers van het Forum verder niet informeren met betrekking tot mijn gedachten over deze zaken want dan hebben we nog meer tumult en het gaat bovendienver over de doelstelling van dit Forum heen.

Ik heb in een eerdere reactie al laten weten dat het voorbeeld van Rupert S. in wezen niet iets toevoegd aan mijn stelling over de intelligentie.
Doen de koolmeesjes tegenwoordig de kartonnen literpakken melk al openpikken?
Er zijn geen collectieve geestesenergiedingussen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Een hert weet instinctief dat het bang moet zijn voor een leeuw , een vogeltje vliegt weg voor een kat. Hoe komt dat
ANGST.
Een dier dat vrij in de natuur leeft wordt geregeerd door angst. Kan niet spelen, moet energie sparen voor elk ogenblik weg te kunnen lopen.
Een hert is een van de angstigste dieren die in het bos rondlopen, gaat ook op de loop voor een door de wind opgewaaid blad.
De angst geldt niet alleen voor de leeuw, voor alles, voor water waar het de diepte niet van ziet, een modderplek waar het op kan uitschuiven, een donkere schaduwplek onderaan het struikgewas...
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Uitgaande van het gegeven dat er zoiets als een collectief geheugen zou bestaan Ariel is het interessant om te kijken hoe zo iets dan tot stand is gekomen en werkt voordat er betekenissen en mogelijkheden aan toe worden bedacht. De vraag is dan namelijk: hoe wordt zo'n geheugen gevoed? Bestaat dat geheugen dan al sinds het begin der tijden? En als het dan al bestaat sinds het begin der tijden waarom herinneren organismes op aarde zich daaruit niet eerder in de tijd.
Als de koolmees zich zou herinneren dat hij al eerder flessen op een dergelijke manier had opengemaakt, dan is het de vraag of hij het zich destijds ook zou hebben moeten herinneren. Ergens zou er in dit fenomeen voor de eerste keer een koolmees moeten zijn geweest die het "inzicht" kreeg om een fles zo te openen. Herten leefden vroeger op de open velden in Nederland " - omdat ze in de bossen meer gevaar liepen met grote roofdieren- maar in de loop der tijden zijn ze zich in de bossen gaan "verstoppen" omdat de mens meer een bedreiging werd en de grote roofdieren verdwenen. Alles is energie maar er zijn enorm veel verschillende energiëen. Fundamentalistisme is ook een energie. De wereld van energie moet op een bepaald niveau dan toch een verscheidenheid hebben overeenkomstig de verschijnselen op de aarde.
Mens ken Uw zelf
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:
Verder kan ik me wel vinden in de zin onder aan iedere bijdrage van jou religie is vrijwillige celstraf van het verstand maar ben je je er ook bewust van dat in die zin ook anti-religie de vrijwillige celstraf van het verstand kan zijn ?
Is dat zo?
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

maturelife schreef:Mahlimgam.
Allereerst bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Jammer dat ik op dit moment op de link niet pagina 8 kan lezen.
Mezen bij de melkboer
Sheldrakes overbodige verklaring
RTFM
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

naar boven - bedankt. Heel informatief. De aanvang van het flesopenen had ikzelf ook al een beetje gezocht in halfopen flessen of flessen met gescheurde dopjes, of mezen die op de hoogte waren geraakt van de begeerlijke inhoud door flessen zonder dop die na gebruik niet goed waren gereinigd. Leerzaame site hier.
Mens ken Uw zelf
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:Wat is er mis met een collectief geheugen, of collectieve intelligentie.
Mis is: Dat het er niet is.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:Ach TEVA, het is geen oorlog. Aanvallen.Verdedigen. Aanvallen. We zijn hier om in gesprek met elkaar te gaan over zaken die in verhouding staan tot de Islam, tot religieus fundamentalisme in het algemeen en wat daar mee te maken heeft. Ik zal natuurlijk doorgaan om over mijn stelling in gesprek te blijven, is het niet hier dan wel ergens anders.

Als je eens een keer onbevangen terug zou kijken dan zie je dat mijn antwoord op jouw stelling geen aanval is maar in wezen een iets genuanceerdere en net even iets andere stelling, we staan in onze stellingname eigenlijk wel dicht bij elkaar maar ik heb er niet zo'n behoefte aan om andere mensen te schofferen, dat doet bijvoorbeeld de Islam al en ik vind het belangrijk dat een bijdrage van mij voor andere mensen vruchtbaar kan zijn. Dat ze er in hun denken zelfstandig mee verder kunnen. En op je opmerkingen kinderachtig en rijstebrij wil ik niet eens inhoudelijk reageren, dit soort opmerkingen kenmerken helaas alleen maar jouw houding.
Het zou je toch inmiddels opgevallen moeten zijn dat er ook mensen zijn die er anders over denken dan jijdoet.
Of is dit Forum eigendom van jou, jouw platform?
In dat geval kan ik misschien maar beter wegwezen.

Dat jij het klaarblijkelijk niet kunt/wilt volgen - wat iets anders is als er mee eenszijn - is al een flink aantal reacties geleden duidelijk geworden. Probleem is dat in jouw denkkader een flink aantal zaken niet - mogen - voorkomen. Zaken die alom in de wereld spelen, spiritueel van aard en die in wezen geen bedreiging zijn voor mensen zolang de factor macht hebben over er maar niet aan vastgeknoopt wordt.

Verder kan ik me wel vinden in de zin onder aan iedere bijdrage van jou religie is vrijwillige celstraf van het verstand maar ben je je er ook bewust van dat in die zin ook anti-religie de vrijwillige celstraf van het verstand kan zijn ?

Vrijheid, dat is toch waar we het hier eigenlijk over hebben met elkaar faithFREEDOM????????
Wat een lullige reactie eigenlijk.
Waarschijnlijk past die wel goed bij jou. Bij jouw karakter
Ik zal wel veel verborgen wijsheid in deze boodschap missen(!?), zoals ik het nu lees, zie ik een beledigde spirituele nepboodschapper die het gebrek aan respect voor zijn zwambreierijen pareert met een potje ordinair en heel zielige en heel transparante roddelpraat.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:Ach TEVA, het is geen oorlog. Aanvallen.Verdedigen. Aanvallen. We zijn hier om in gesprek met elkaar te gaan over zaken die in verhouding staan tot de Islam, tot religieus fundamentalisme in het algemeen en wat daar mee te maken heeft. Ik zal natuurlijk doorgaan om over mijn stelling in gesprek te blijven, is het niet hier dan wel ergens anders.
Hoe kom je erbij dat het oorlog is? Wat een rare metafoor van je.
Met hetzelfde gemak zou je mijn stelling een bouwwerk kunnen noemen.
Een stevig, fraai vormgegeven en nuttig bouwwerk waar jij stukjes uit probeert te beitelen die ik weliswaar met het grootste gemak weer aanvul, maar ik als een beledigend handeling ervaar omdat jij de boel aan het verlelijken en vandaliseren bent.

Als je eens een keer onbevangen terug zou kijken
Waar uit blijkt dat ik dat niet regelmatig doe, dus al gedaan heb?
dan zie je dat mijn antwoord op jouw stelling geen aanval is maar in wezen een iets genuanceerdere en net even iets andere stelling, we staan in onze stellingname eigenlijk wel dicht bij elkaar maar ik heb er niet zo'n behoefte aan om andere mensen te schofferen, dat doet bijvoorbeeld de Islam al en ik vind het belangrijk dat een bijdrage van mij voor andere mensen vruchtbaar kan zijn.
Mijn stelling behoeft geen verbetering, ook niet van jou.
Je komt de eerste dag als FFI forummer hier in dit topic binnenvallen met een 1000 woorden vaagzwampraatje, dat doe je niet voor niets.
Wat wil je duidelijk maken met je eerste reactie op dit topic en waarom doe je dat niet? Duidelijk maken!
Wat is de nuancering van je? Schrijf dat eens kernachtige in een voor iedereen begrijpelijke bewoording van een paar regels.
Iemand die erg veel woorden nodig heeft om iets duidelijk te maken, heeft over het algemeen niet veel wat hij duidelijk wilt maken.
Dat ze er in hun denken zelfstandig mee verder kunnen.
Welk denken? En wie zijn ze?
En op je opmerkingen kinderachtig en rijstebrij wil ik niet eens inhoudelijk reageren, dit soort opmerkingen kenmerken helaas alleen maar jouw houding.
Het zijn kinderachtige woordenbreierijen, deze constatering zegt helemaal niets over mij, dat is een instinctieve afweerreactie van je waar niemand wat aan heeft. Doe eens een keer wel inhoudelijk op deze kritiek reageren.
Het zou je toch inmiddels opgevallen moeten zijn dat er ook mensen zijn die er anders over denken dan jijdoet.
Ja, dat is mij opgevallen. Nou en?
Of is dit Forum eigendom van jou, jouw platform?
Rare opmerking, wat bedoel je hier mee te zeggen?
In dat geval kan ik misschien maar beter wegwezen.
wellicht zijn er ook nog wel 'andere gevallen' te bedenken waarom je beter weg zou moeten wezen. Dit is een forum, als je niet tegen kritiek kunt, ja, wellicht is het dan beter om te vertrekken.
Dat jij het klaarblijkelijk niet kunt/wilt volgen
Is dat zo? Waaruit blijkt dat?
En dan nog, met dat gekke taaltje van je wil je volgens mij niet begrepen worden, ik denk zo, omdat jij ten onrechte zo de conclusie kan trekken dat iedereen die je niet begrijpt te dom is om je te begrijpen.
- wat iets anders is als er mee eenszijn - is al een flink aantal reacties geleden duidelijk geworden. Probleem is dat in jouw denkkader een flink aantal zaken niet - mogen - voorkomen.
Fout! Er is niets mis met mijn denkkader, hoe kom je daar nu weer bij? Alles mag voorkomen mits onderbouwd met konkreet feitenmateriaal.
Wat versta je eigenlijk onder denkkader?
Wat is jouw definitie daarvan?
Onderbouw jouw aanname maar eens dat mijn denkkader te beperkt is voor wat dan ook.

De claimer heeft de verplichting tot onderbouwing.
Aannames zonder onderbouwing mogen verworpen worden zonder onderbouwing
Zaken die alom in de wereld spelen, spiritueel van aard en die in wezen geen bedreiging zijn voor mensen zolang de factor macht hebben over er maar niet aan vastgeknoopt wordt.

Ja, en?

Verder kan ik me wel vinden in de zin onder aan iedere bijdrage van jou religie is vrijwillige celstraf van het verstand maar ben je je er ook bewust van dat in die zin ook anti-religie de vrijwillige celstraf van het verstand kan zijn ?

Nee, want misbruik door verminking van dit fraaie Multatuli-citaat levert alleen maar een woordendrol op.
Vrijheid, dat is toch waar we het hier eigenlijk over hebben met elkaar faithFREEDOM????????
Ja, en?
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

• De mens is een kuddedier

• 65 % of meer van de mensheid is dom

• Domheid heeft de mens gedwongen zijn intelligentie te ontwikkelen

• Domheid is wat de wereld regeert

• Domheid is het onuitputtelijk vermogen van de mens om zichzelf dwars te zitten

• Aan domheid valt niet te ontsnappen. Dat weet ook de wetenschapper

• De wet van Pavlov zegt iets over de intelligentie van dieren en kan helaas niet op de mens van toepassing zijn vanwege zijn ontstellende domheid

• Alleen de mens - niet een dier - stoot zich tot honderd keer aan dezelfde steen

• De mens is een makkelijk te beïnvloeden wezen

• Over de mens die bedwelmd is voor zijn liefde tot God, spreekt Erasmus van EROTISCHE WAANZIN

Wie nu nog niet doorheeft dat religie een collectieve gekte is, behoort zeker tot die minimale 65% van de mensheid.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Plaats reactie