Vrijheid religie/overtuiging : het probleem van de waarheid

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Teva Teff

Re: het probleem van de waarheid.

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef: Laat staan dat er mensen zijn die je op niet mis te verstane wijze weten te vertellen dat je hallucineert, fantaseert, reli-junkiseert, waanzinnig bent, achterlijk, enzovoort.
Doe je dat veel, hallucineren?
Teva Teff

Re: het probleem van de waarheid.

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:
Stel je voor : DE HEL. Direct nadat we over de drempel van de dood zijn heengegaan beginnen we aan onze reis, onze evolutieweg in de geestelijke wereld. Het duurt niet zolang of we komen daar in de volgende fase: het leven in de gevolgen van onze aardse daden. Dat houdt in dat we nu zelf gaan beleven wat onder andere andere mensen hebben beleefd in dat wat wij hen hebben aangedaan. Dus nu beleven we niet wat wij voelden toen we die oude man eten gaven die geen eten had, nee, nu beleven we wat er in zijn ziel op dat moment gebeurde. We worden op dat moment voor een deel die oude man. Nu beleven we niet dat we onze medemens troostten en verzorgden na die vreselijke gebeurtenis die haar overkwam, nee we worden nu voor een deel die jonge vrouw en beleven wat zij aan ons beleefde. Nu beleven we niet dat we onze jaloezie toonden met kwetsende opmerkingen, nee, nu voelen we het gevoel als het ware in de persoon tot wie we ons destijds richtten, onze partner, collega of buur. Nu voelen we ons niet rijker nadat we ons iets onrechtmatig hadden toege-eigend, maar we voelen de andere kant, het gevoel bestolen te zijn. Nu voelen we ons niet supermachtig omdat we iemand uit de weg geruimd hebben, we voelen in deze fase diep in ons geestelijk wezen wat het is om, mishandelt, gefolterd, gedood te worden.
Wat is nu die hel waar we mee te maken krijgen? Wat is nu dat vage vuur, wat is de hemel?

Een dergelijke voorstelling van de hel is redelijk, rechtvaardig en wetmatig. Het is niet God die ons beloont met een paradijs vol zijde kleren, ligbanken, koelte in de zon en warmte in de kou. Het is niet God die ons straft, met vreselijke pijnen en eeuwig brandend hellevuur. We zijn het zelf die door onze daden afroepen wat we als gevolgen daarvan weer ondergaan.
En ook op dat uur zal de Christus nabij en totale liefde zijn.
Heb je dit verhaaltje helemaal zelf verzonnen, Maturelife?
Want het realiteitsgehalte is gelijk nul.
Deze 100% aanname, jouw fantasietje, mag dus weggezet worden in het archief van het rijk der fabeltjes.
Het leven, elk leven is het enige wat je krijgt/overkomt, erna hoef je echt niet verantwoording af te leggen, erna ben je er gewoon niet meer.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Hersenactiviteit tijdens out-of-body ervaring

Bericht door naar boven »

Tussen al het gezweef door een ontnuchterend berichtje.
Een paar Belgische artsen hebben een mogelijke verklaring voor een 'onverklaarbaar' verschijnsel gevonden:

Hersenactiviteit tijdens out-of-body ervaring in beeld gebracht

Belgische artsen zijn er voor het eerst in geslaagd om bij een patiënt de plaats in de hersenen in beeld te brengen die verantwoordelijk is voor de zeldzame out-of-body experience. De vaststellingen gebeurden bij een man die in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) een hersenimplantaat tegen oorsuizen kreeg ingeplant. Het onderzoek verscheen deze week in het medisch vaktijdschrift The New England Journal of Medicine.
Wetenschappers gaan ervan uit dat een out-of-body ervaring of buitenlichamelijke gewaarwording ontstaat wanneer onze hersenen er niet langer in slagen om onze zelfwaarneming, tastzin, gezichtsvermogen en evenwichtszin met elkaar te integreren.
Op den duur zal Occam's razor gehakt maken van alle bovenzintuiglijke bedenksels..
RTFM
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Beste Naar Boven, interessant nieuws. Ik begrijp alleen niet wat dit zou kunnen toevoegen of afnemen aan of van de "near dead experience"
Op het moment dat dit bij mensen gebeurt is er namelijk geen zintuiglijke waarnemeing, geen tastzin, enzovoort, enzovoort. Dus de betreffende wetenschappers hebben iets ontdekt wat we al heel lang wisten.

Een paar jaar geleden heb ik een keer een artikel gelezen op de voorkant van de krant. Een wetenschapper had ontdekt waarom we huilen en verdrietig worden. Dat komt, wist hij te vertellen, doordat er tranen uit onze ogen komen.
Mens ken Uw zelf
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:Beste Naar Boven, interessant nieuws. Ik begrijp alleen niet wat dit zou kunnen toevoegen of afnemen aan of van de "near dead experience"
Op het moment dat dit bij mensen gebeurt is er namelijk geen zintuiglijke waarnemeing, geen tastzin, enzovoort, enzovoort. Dus de betreffende wetenschappers hebben iets ontdekt wat we al heel lang wisten.

Een paar jaar geleden heb ik een keer een artikel gelezen op de voorkant van de krant. Een wetenschapper had ontdekt waarom we huilen en verdrietig worden. Dat komt, wist hij te vertellen, doordat er tranen uit onze ogen komen.
Welke krant?
Wellicht een digitale versie bekend?
Link?
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

over waarheid en werkelijkheid.

Bericht door maturelife »

Op dit Forum kan men helaas waarnemen dat er een enorme variatie is in terminologie die door mensen wordt gebruikt om mensen - onder andere als dom -te classificeren. Ik denk dat dit volkomen contraproductief is. Voor die mensen die mij nog niet geclassificeerd hebben, bij deze enige aanwijzingen. Ik ben niet gelovig. Ik geloof niet in een God. Punt. Al het geloof in God wordt ontleend aan openbaringen. Openbaringen op zichzelf zijn niet verifieerbaar en ondanks dat of wellicht juist daardoor worden ze tot Dogma"s verheven. Ik geloof ook niet in een Allah. Daar geldt hetzelfde voor als voor andere Goden. Probleem bij een Allah is dat hij in die naam geopenbaard zou zijn aan Mohammed, en die openbaringen zijn vastgelegd in een boek genaamd Qoran. Het is dankzij de Qoran dat het bestaan van een God zoals daar in omschreven afgewezen kan worden.
"Geloven" in een bovenzintuiglijk wezen is een toestand van het bewustzijn die door velen , hier op dit Forum in ieder geval als dom wordt geclassificeerd.


Ik weet dat er sprake is van een voortdurende evolutie maar ik geloof ook niet in de "Big Bang". Dit hypothetische fenomeen wordt gezien als het begin van al het materiele leven. Ik begrijp niet dat mensen hun hele wereldbeschouwing kunnen vestigen op de hypothese van de Big Bang. Deze wereldbeschouwing is het geloof van de nieuwe tijd. Waarom ik dat niet begrijp? Omdat in deze theorie in wezen wordt veronderstelt dat iets uit niets kan ontstaan. De "Big Bang"is een van de fases in de evolutie van het totale bestel, de materiele wereld en de geestelijke wereld.

Die mensen die menen dat het achterlijk is om te geloven in een onbewijsbare God, vinden het vast ook achterlijk om te geloven dat er voor de Big Bang niets was en dat er een iets uit een niets kan ontstaan.

Ik verbind geen beoordeling of veroordeling aan geloof en gelovigen, dat laat ik aan anderen over die hun best doen om vooral daar goed in te zijn. Ik vind dat zoiets niets toevoegt aan verhelderend gesprek.
Dus samenvattend voor de duidelijkheid. Ik geloof niet in een God en ik geloof niet in een Big Bang. (iets uit niets)
Mens ken Uw zelf
Teva Teff

Re: over waarheid en werkelijkheid.

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:Op dit Forum kan men helaas waarnemen dat er een enorme variatie is in terminologie die door mensen wordt gebruikt om mensen - onder andere als dom -te classificeren. Ik denk dat dit volkomen contraproductief is. Voor die mensen die mij nog niet geclassificeerd hebben, bij deze enige aanwijzingen. Ik ben niet gelovig. Ik geloof niet in een God. Punt. Al het geloof in God wordt ontleend aan openbaringen. Openbaringen op zichzelf zijn niet verifieerbaar en ondanks dat of wellicht juist daardoor worden ze tot Dogma"s verheven. Ik geloof ook niet in een Allah. Daar geldt hetzelfde voor als voor andere Goden. Probleem bij een Allah is dat hij in die naam geopenbaard zou zijn aan Mohammed, en die openbaringen zijn vastgelegd in een boek genaamd Qoran. Het is dankzij de Qoran dat het bestaan van een God zoals daar in omschreven afgewezen kan worden.
"Geloven" in een bovenzintuiglijk wezen is een toestand van het bewustzijn die door velen , hier op dit Forum in ieder geval als dom wordt geclassificeerd.


Ik weet dat er sprake is van een voortdurende evolutie maar ik geloof ook niet in de "Big Bang". Dit hypothetische fenomeen wordt gezien als het begin van al het materiele leven. Ik begrijp niet dat mensen hun hele wereldbeschouwing kunnen vestigen op de hypothese van de Big Bang. Deze wereldbeschouwing is het geloof van de nieuwe tijd. Waarom ik dat niet begrijp? Omdat in deze theorie in wezen wordt veronderstelt dat iets uit niets kan ontstaan. De "Big Bang"is een van de fases in de evolutie van het totale bestel, de materiele wereld en de geestelijke wereld.

Die mensen die menen dat het achterlijk is om te geloven in een onbewijsbare God, vinden het vast ook achterlijk om te geloven dat er voor de Big Bang niets was en dat er een iets uit een niets kan ontstaan.

Ik verbind geen beoordeling of veroordeling aan geloof en gelovigen, dat laat ik aan anderen over die hun best doen om vooral daar goed in te zijn. Ik vind dat zoiets niets toevoegt aan verhelderend gesprek.
Dus samenvattend voor de duidelijkheid. Ik geloof niet in een God en ik geloof niet in een Big Bang. (iets uit niets)
Het is wel lekker lang, toch bevredigt dit antwoord op mijn eenvoudige vragen toch niet echt.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Big Bang. (iets uit niets)
Iets uit Iets,
alle massa was reeds aanwezig. Niet door onze huidige middelen registreerbaar.
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

BFA. Kun je dat bewijzen? En zo ja? Waar kwam die massa dan vandaan? Een aaneenschakeling van Big Bangs die zo'n beetje de rondte ingaan? Wat was er nu eerst de kip of het ei? Ik schrijf dit niet om je opmerking belachelijk te maken maar om duidelijk te maken dat het gewoon een nieuw modern geloof is, Wetenschappelijke dogma's (leerstellingen) op basis van niet te controleren veronderstellingen.
Mens ken Uw zelf
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:BFA. Kun je dat bewijzen? En zo ja? Waar kwam die massa dan vandaan? Een aaneenschakeling van Big Bangs die zo'n beetje de rondte ingaan? Wat was er nu eerst de kip of het ei? Ik schrijf dit niet om je opmerking belachelijk te maken maar om duidelijk te maken dat het gewoon een nieuw modern geloof is, Wetenschappelijke dogma's (leerstellingen) op basis van niet te controleren veronderstellingen.
'Geloven' in the 'Big Bang' is een wetenschappelijk dogma.
Hoezo dat, maturelife?
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

maturelife schreef:Beste Naar Boven, interessant nieuws. Ik begrijp alleen niet wat dit zou kunnen toevoegen of afnemen aan of van de "near dead experience"
Op het moment dat dit bij mensen gebeurt is er namelijk geen zintuiglijke waarnemeing, geen tastzin, enzovoort, enzovoort. Dus de betreffende wetenschappers hebben iets ontdekt wat we al heel lang wisten.

Een paar jaar geleden heb ik een keer een artikel gelezen op de voorkant van de krant. Een wetenschapper had ontdekt waarom we huilen en verdrietig worden. Dat komt, wist hij te vertellen, doordat er tranen uit onze ogen komen.
Wat jammer nou toch dat je je ongetwijfeld indrukwekkende kennis over dit onderwerp niet met de rest van de wereld deelt.
Nu hebben die Belgische artsen nog steeds de illusie dat ze iets 'ontdekt' hebben..
Heb je bepaalde redenen om deze kostbare informatie voor jezelf te houden of heb je ze het verteld en wilden ze niet luisteren?
Het is ook altijd hetzelfde met die eigenwijze artsen..

Overigens kan ik me voorstellen dat het ontbreken van zintuigelijke waarneming een integratieprobleem met de zelfwaarneming veroorzaakt, waardoor een buitenlichamelijke gewaarwording zou kunnen ontstaan.
RTFM
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

BFA. Kun je dat bewijzen? En zo ja? Waar kwam die massa dan vandaan? Een aaneenschakeling van Big Bangs die zo'n beetje de rondte ingaan?
Bewijs komt pas met registratie.
Van iets na de Big Bang is er registratie.
Naar de Big Bang kan je terugrekenen.

Waar die massa vandaan kwam. Waarschijnlijk komen we daar in de toekomst achter met meer verfijnde meetapparatuur. (Als onze beschaving de oorlogsverklaring van Islam overleefd)

Aaneenschakeling van Big Bangs is de meest waarschijnlijke hypothese.
De ontdekking van andere heelals, schakelt de hypothese van een steeds uitdeiend universum zo goed als uit.
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Beste BfA Het zal je toch niet gaan verbazen als er straks iemand komt en gaat vertellen dat met een iets verfijndere registratie aangetoond zal worden dat God in het begin hemel en aarde schiep? Als er consequent doorgedacht wordt is het bijna altijd slechts een kwestie van godsdienstig goedgelovigen en materialistisch goed gelovigen. De materie is het bewisj van de materialist, de wonderen de bewijzen van de religies.
Mens ken Uw zelf
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Beste Naar Boven het is duidelijk dan je nog niet het boek hebt gelezen en niet op de website bent geweest van Ritchie - Near Dead Experience-

Alleen die verklaring van de wereld is geldig die geen enkel objectief waarneembaar fenomeen afwijst maar wezenlijk verklaard.
Een ervaring zoals Ritchie die heeft gehad afdoen met puur fysieke processen is hetzelfde als zeggen dat Peking niet bestaat omdat je er nooit geweest bent.
Mens ken Uw zelf
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

maturelife schreef:Beste Naar Boven het is duidelijk dan je nog niet het boek hebt gelezen en niet op de website bent geweest van Ritchie - Near Dead Experience-

Alleen die verklaring van de wereld is geldig die geen enkel objectief waarneembaar fenomeen afwijst maar wezenlijk verklaard.
Een ervaring zoals Ritchie die heeft gehad afdoen met puur fysieke processen is hetzelfde als zeggen dat Peking niet bestaat omdat je er nooit geweest bent.
Er zijn kilometers boeken die ik nog niet heb gelezen en talloze websites die ik nooit heb bezocht.
Spam gooi ik altijd weg. Met de muziek van de Cro-Mags ben ik niet bekend.
Maar ik weet wèl het verschil tussen 'dead' en 'death'..
RTFM
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door maturelife »

Ja, precies wat je zegt Boven, zo in de breedte en lengte genomen is dit forum soms niet veel meer dan een vertoning van kleinzieligheid.
Mens ken Uw zelf
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

maturelife schreef:Ja, precies wat je zegt Boven, zo in de breedte en lengte genomen is dit forum soms niet veel meer dan een vertoning van kleinzieligheid.
Zeg maar 'naar', hoor.
Leuk testje, toch?
RTFM
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

maturelife schreef:Beste BfA Het zal je toch niet gaan verbazen als er straks iemand komt en gaat vertellen dat met een iets verfijndere registratie aangetoond zal worden dat God in het begin hemel en aarde schiep? Als er consequent doorgedacht wordt is het bijna altijd slechts een kwestie van godsdienstig goedgelovigen en materialistisch goed gelovigen. De materie is het bewisj van de materialist, de wonderen de bewijzen van de religies.
Spirituele goedgelovige 'denkers' laten zich van alles wijsmaken.
En het is een ouwe truc van ze die ze vaak gebruiken als je ze wijst op het ontbreken van enige wetenschappelijke kennis bij hen, dat ze de dan wetenschap gaan religieuzeren en religie gaan verwetenschappelijken.
Je hoeft zelf niet eens erg intelligent of wetenschappelijk ontwikkeld te zijn om deze spirituele/religieuze praatjesmakers/babbelaars te kunnen doorzien en ze op de plek te zetten waar ze thuishoren.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: over waarheid en werkelijkheid.

Bericht door hans van de mortel »

maturelife schreef:Op dit Forum kan men helaas waarnemen dat er een enorme variatie is in terminologie die door mensen wordt gebruikt om mensen - onder andere als dom -te classificeren. Ik denk dat dit volkomen contraproductief is. Voor die mensen die mij nog niet geclassificeerd hebben, bij deze enige aanwijzingen. Ik ben niet gelovig. Ik geloof niet in een God. Punt. Al het geloof in God wordt ontleend aan openbaringen. Openbaringen op zichzelf zijn niet verifieerbaar en ondanks dat of wellicht juist daardoor worden ze tot Dogma"s verheven. Ik geloof ook niet in een Allah. Daar geldt hetzelfde voor als voor andere Goden. Probleem bij een Allah is dat hij in die naam geopenbaard zou zijn aan Mohammed, en die openbaringen zijn vastgelegd in een boek genaamd Qoran. Het is dankzij de Qoran dat het bestaan van een God zoals daar in omschreven afgewezen kan worden.
"Geloven" in een bovenzintuiglijk wezen is een toestand van het bewustzijn die door velen , hier op dit Forum in ieder geval als dom wordt geclassificeerd.


Ik weet dat er sprake is van een voortdurende evolutie maar ik geloof ook niet in de "Big Bang". Dit hypothetische fenomeen wordt gezien als het begin van al het materiele leven. Ik begrijp niet dat mensen hun hele wereldbeschouwing kunnen vestigen op de hypothese van de Big Bang. Deze wereldbeschouwing is het geloof van de nieuwe tijd. Waarom ik dat niet begrijp? Omdat in deze theorie in wezen wordt veronderstelt dat iets uit niets kan ontstaan. De "Big Bang"is een van de fases in de evolutie van het totale bestel, de materiele wereld en de geestelijke wereld.

Die mensen die menen dat het achterlijk is om te geloven in een onbewijsbare God, vinden het vast ook achterlijk om te geloven dat er voor de Big Bang niets was en dat er een iets uit een niets kan ontstaan.

Ik verbind geen beoordeling of veroordeling aan geloof en gelovigen, dat laat ik aan anderen over die hun best doen om vooral daar goed in te zijn. Ik vind dat zoiets niets toevoegt aan verhelderend gesprek.
Dus samenvattend voor de duidelijkheid. Ik geloof niet in een God en ik geloof niet in een Big Bang. (iets uit niets)
Beste forumvriend Maturelife,

Wat ben je dan? Nihilist of atheïst? We hebben in ieder geval gemeen dat we mens zijn. Want je bent toch geen moslim?
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Plaats reactie