Zelfs in Het Belang van Limburg is uitgedreid aandacht ervoor.
Ge ziet hoe belangrijk Limburg is in de strijd voor vrijheid en behoud van eigen wano's.
http://www.hbvl.be/nieuws/Buitenland/de ... 4435DD2A4C}
28/11 Nederlandse overheid vreest gevolgen Koran-film Wilders
Het kabinet heeft voorzorgsmaatregelen getroffen voor mogelijke gewelddadige reacties op een film van Geert Wilders waarin de Koran wordt gehekeld. Wilders is bezig de film te maken en zegt dat het heilige boek van de moslims 'niet op de meest positieve manier' centraal zal staan. De film moet eind januari op tv en via internet te zien zijn.
Over de precieze inhoud van de film houdt Wilders zich op de vlakte. "Het is bekend wat ik van de Koran vind, de inhoud van de film is in lijn met de debatten die ik erover heb gevoerd", verklaarde de PVV-voorman vanmorgen. Hij zegt in gesprek te zijn met een tv-zender, maar niet met welke.
Eerder dit jaar zorgde Wilders -die al jaren door de overheid wordt bewaakt wegens bedreigingen uit moslimhoek- nog voor beroering met een pleidooi voor het verbieden van de Koran. Hij vergeleek het boek met Adolf Hitlers Mein Kampf en sprak van 'het probleem van de fascistische islam'. Zijn oproep aan moslims om de Koran te verscheuren als zij in Nederland willen blijven wonen, zorgde voor beroering en emotionele kritiek.
Het kabinet maakt zich op voorhand grote zorgen over de gevolgen van de film. Gevreesd wordt voor heftige reacties onder moslims, zoals de Deense 'cartoonrellen' van begin vorig jaar. Toen waren spotprenten over de profeet Mohamed in een Deense krant aanleiding voor rellen en brandstichting van Deense ambassades in het Midden-Oosten.
De ministers Ernst Hirsch Ballin van Justitie en Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken hebben daar begin deze maand met Wilders over gesproken. "Zij hebben hun zorgen geuit en hem gevraagd de risico's van zijn film in overweging te nemen", aldus een woordvoerder van Justitie.
Volgens de woordvoerder zijn voorbereidingen getroffen voor het geval 'de discussie plotseling heftiger wordt'. Het ministerie weigert daar verder elk commentaar over. Ook de woordvoerster van het nationaal coördinator terrorisme bestrijding (NCTb) wil niet op de zaak ingaan.
Wilders zegt zijn filmplannen, waar hij al enkele maanden aan werkt, door te zetten. "Ik moet een film kunnen maken, zoals ik die wil." Het aantal medewerkers heeft hij om veiligheidsredenen beperkt tot een 'kleine groepje'. Hij is, zegt hij, de enige politicus die erin optreedt.
Het Ministerie van Justitie beklemtoont dat Wilders niet wordt beperkt in zijn vrijheid van meningsuiting. "In het gesprek met de ministers is nadrukkelijk aan de orde gekomen dat iedereen vrijheid van meningsuiting heeft, zonder toezicht vooraf."