Arabische pers kritisch voor hadj-ramp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Arabische pers kritisch voor hadj-ramp

Bericht door sprot »

Geleerden moeten voorschriften voor de rituele steenwerping tijdens de hadj herinterpreteren


Zo zouden ongevallen zoals vorige week in Mina - waarbij zeker 363 doden vielen - niet meer voorkomen. Dat schrijven enkele Arabische krantencommentatoren, blijkt uit een overzicht van de BBC.



Al-Riyad, Saudi-Arabië

,,De opdracht [voor het simplificeren van de hadj-rituelen, nvdr] is niet eenvoudig als moslimgeleerden niet zoeken naar manieren om deze plechtigheden te vergemakkelijken. En dat in overeenstemming met islamregels die niet in tegenspraak zijn met de plicht van de hadj.''

,,We moeten religieuze, technische, administratieve en planmatige discussies voeren om het schrikbeeld van dood en moord te bannen van de plaats waar het gooien van de stenen plaatsvindt. Want we zijn nu in het bereik van de camera's van satellietzenders en de internationale medianetwerken.''



Al-Watan, Saudi-Arabië

,,De vreselijke waarheid, die we moeten durven onder ogen zien, is dat de pelgrims uit culturen komen die - tot onze grote spijt - zichzelf niet kunnen organiseren. Ze komen uit culturen die geen rijen erkennen... Met elke grote of kleine bijeenkomst laten we de wereld zien dat we een cultuur van chaos en onstuimigheid hebben.''



Al-Ray, Jordanië

,,Alle aspecten van dit zorgwekkend fenomeen moeten worden onderzocht... Er is niet alleen de dood van de slachtoffers. Ook het beeld van de moslims wordt aan het wankelen gebracht. We geven de indruk dat we niet in staat zijn om onze religieuze riten te organiseren. Misschien moet er daarom een nieuw onderzoek komen naar de voorbereidingen, plus een herziening van sommige religieuze interpretaties en fatwa's die het tafereel van het stenen gooien beperken tot zo'n korte periode over de middag. Dat leidt tot het geduw.''



Al-Dustur, Jordanië

,,Dat deze tragedies blijven gebeuren over de middag, 'op het tijdstip voor de middagoproep tot het gebed', wordt toegeschreven aan de aandrang van sommige pelgrims - vooral uit Pakistan, India en Indonesië - om deze rite uit te voeren volgens de instructies die zij ontvangen hebben van hun religieuze geleerden voor er nieuwe fatwa's uitgevaardigd werden [die toelaten dat de stenen op elk moment van de dag gegooid worden, nvdr]''.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Geleerden moeten voorschriften voor de rituele steenwerping tijdens de hadj herinterpreteren/
Met een herinterpretatie van de rituelen heeft het niets te maken. Het heeft gewoon te maken met het stellen van commerciële belangen boven de veiligheid van de mensen.

Saoedi-Arabië verdient kapitalen aan deze jaarlijkse bedevaart, en is er stinkend rijk door. Dankzij deze rijkdom financieren ze bovendien de grip op moslims in de hele wereld, door ze vanuit SA te overspoelen met hun propaganda, bouw van moskeeën en stichten van islamitische scholen waar hun visie op de islam wordt verspreid.

Daarom nemen ze een paar honderd doden per jaar voor lief, beter dan het aantal bedevaartsgangers terug te dringen.
,,Alle aspecten van dit zorgwekkend fenomeen moeten worden onderzocht... Er is niet alleen de dood van de slachtoffers. Ook het beeld van de moslims wordt aan het wankelen gebracht. We geven de indruk dat we niet in staat zijn om onze religieuze riten te organiseren.
Eens, maar dit commerciële aspect zie ik niet in het rijtje problemen staan.

Bovendien leid ik uit deze dodenaantallen af dat mensenlevens geen prioriteit hebben. Dat leidde ik af uit bijvoorbeeld deze reactie, die al in een eerdere topic over dit onderwerp werd genoemd:
Jasmijn schreef:Allah heeft een reden voor alles wat hij doet,,zelfs al begrijpen we het nu niet,in het hiernamaals zullen we het wel begrijpen.
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... .php?t=506

Ook op andere forums kwam ik zulke reacties tegen. Moslims durven gewoon niet de eerste te zijn die een islamitisch probleem aan de kaak stellen. Pas als het westen verontwaardigd wordt, en de islam in het westen negatief wordt gewaardeerd, klimmen moslims in touw. Vandaar ook dat deze moslim zegt: 'We geven de indruk dat we niet in staat zijn om onze religieuze riten te organiseren.'

Precies, de moslim is banger voor wat het westen denkt dan voor een paar honderd doden tijdens een bedevaart.

Vooruit, dan beginnen wij toch met de kritiek? Het wordt altijd later overgenomen, heb ik gemerkt.
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Kijk sowiezo heeft de steniginsritueel niets met Islam te maken. Die ritueel heeft zich al in je hart moeten hebben plaatgevonden voordat je als moslim door het leven gaat.

Verder komt kijken dat wat nina schreef over de commerciële belangen.

Tevens is dit ook een reden waarom de hajj alleen in een maand wordt verricht. Terwijl er in de Koran duidelijk vermeld staat dat de hajj gedurende de eerste dagen van vier maanden verricht kan worden. Dus de fout ligt niet bij God maar bij de beleidsmakers in SA. God heeft al een oplossing gegeven.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

He, dat weet ik helemaal niet, althans niet dat ik me herinner. :D :D :D

Waar staat dat van die eerste vier dagen van de maand, Affie, weet je dat toevallig?
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Niet de eerste vier dagen, maar gedurende de eerste dagen van 4 maanden. Dus dat houdt in dat de hajj over vier maanden gespreid kan worden. Dus je kunt uit vier maanden kiezen om de hajj te verrichten.
Aangezien er wordt gesproken over vier "heilige" maanden
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Affie schreef:Kijk sowiezo heeft de steniginsritueel niets met Islam te maken.
Jij maakt voor andere Moslims uit wat Islam is. En Islam wordt beoordeeld naar wat andere Moslims er van maken.

Iznogoodh
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Iznogoodh schreef:
Affie schreef:Kijk sowiezo heeft de steniginsritueel niets met Islam te maken.
Jij maakt voor andere Moslims uit wat Islam is. En Islam wordt beoordeeld naar wat andere Moslims er van maken.

Iznogoodh
Ik laat moslims juist zelf nadenken bij alles door ze op dingen te wijzen. Je onderwerping ( Islam ) wordt beoordeeld door God over wat je zelf hebt gedaan. de beoordeling van de Islam wordt objectief gedaan vanuit het juiste perspectief vanwege het feit dat moslims zelf niet weten wat er wel en niet bij hoort. zie stenigingsritueel.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Het lijkt erop dat niets wat moslims doen iets met de islam te maken heeft.
kun je het dus net zo goed opdoeken.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Nou, Gregorius heeft alvast een oplossing gevonden voor volgend jaar:

Afbeelding
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Affie
Berichten: 153
Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:01 pm

Bericht door Affie »

Monique schreef:Het lijkt erop dat niets wat moslims doen iets met de islam te maken heeft.
kun je het dus net zo goed opdoeken.
dat is het hem nou. Heel veel rituelen hebben geen grondslag. Mensen houden zich meer bezig met met handelingen dan met meditatie. Iets wat ook in de Koran staat.
Plaats reactie