De Koepel opent eerste Vlaamse moskee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

De Koepel opent eerste Vlaamse moskee

Bericht door sprot »

Vlaamse bekeerlingen voelen zich niet thuis in Marokkaanse en Turkse moskeeën

BORGERHOUT - De Koepel, een organisatie van Vlamingen die zich tot de islam bekeerden, opent in september een eerste Nederlandstalige moskee in Borgerhout. 'Daar is steeds meer nood aan, want we zijn een groeiende groep', zegt Eric Bogaerts, die 24 jaar geleden Ibrahim werd.

Afbeelding

'Voor zover wij weten is dit de eerste moskee voor bekeerlingen in Vlaanderen', zegt Eric Bogaerts van De Koepel, die zegt dat zijn organisatie in heel Vlaanderen 150 leden telt. 'Totnogtoe konden we alleen terecht in Marokkaanse of Turkse moskeeën, maar daar gebeurt alles in hun taal. We willen nu ons eigen gebedshuis, één in het Nederlands.'

De Vlaamse moskee zou zich spiegelen aan de Turkse. 'Die zijn toch socialer. Daar wordt achteraf nagepraat bij een kopje thee of koffie. We willen dat onze moskee aan de Borgerhoutse Stenenbrug een multifunctioneel centrum wordt, met naast de gebedsruimte een cafetaria en bibliotheek. Iedereen zal er welkom zijn, ook niet-moslims. Zodat ze kennis kunnen maken met onze religie, alle misverstanden kunnen wegruimen.'

Maar kan een échte Vlaamse moskee?

Eric Bogaerts: 'De gebeden en korancitaten blijven natuurlijk in het Arabisch, dat moet zo. Maar onze vrijdagpreek zal in het Nederlands zijn. We zoeken nog steeds naar een imam die onze taal perfect onder de knie heeft. Ideaal zou een rasechte Vlaamse imam zijn, een bekeerling die onze problemen en gevoeligheden kent. Er is er zo één, maar die werkt in het buitenland. Ondertussen zijn er wel enkele Vlamingen voor imam aan het studeren in het buitenland. We kennen zo iemand die binnen drie jaar afstudeert in Egypte.'

Nogal wat mensen vinden dat er al genoeg moskees zijn, maar jullie maken er nog een bij.

'Wij vinden zelf dat er nu te veel moskeeën zijn, maar het zijn allemaal kleintjes. In Antwerpen bijvoorbeeld zijn er nu zo'n veertig. Toch gaat het veelal om gewone huizen, die dan ook té klein zijn om de groeiende groep gelovigen goed te ontvangen. Toch is er nog altijd nood aan een Vlaamse moskee. We hebben bij enkele bestaande aangeklopt, zo'n vijftal, of we geen Nederlandse werking mochten uitbouwen. Maar daar stond geen enkele gemeenschap voor te springen.'

Jullie mannen en vrouwenwerking is gescheiden?

'Er zijn activiteiten samen en apart. Het zijn niet wij, maar onze zusters die aandrongen op een aparte organisatie.'

En dragen die allemaal een hoofddoek?

'Dat moeten ze voor zichzelf uitmaken, uit eigen overtuiging. Bij ons zal de familie dat nooit eisen, integendeel. Als onze zusters een hoofddoek dragen is dat een veel bewustere keuze.'

Waarom bekeerde u zich eigenlijk?

'Ik ben katholiek opgevoed, maar voelde mij in de kerk niet langer thuis. Ik kwam dan zo'n 24 jaar geleden in contact met moslims en vond dat meteen een meer volmaakte religie. Neem Jezus, die is nooit gehuwd. Onze profeet Mohammed wel. Hij is dan ook een beter voorbeeld voor ons. Ik vond trouwens ook dat moslims authentieker praktiseerden.'

Hoe reageerde de familie?

'Mijn vader vond dat ik oud en wijs genoeg was, maar mijn moeder heeft jaren niet met mij gesproken. Ik probeer me in haar in te leven. Want ik zou ook niet graag hebben dat mijn kinderen ineens vertellen dat ze geen moslim meer willen zijn.'

Hebt u nog vrienden?

'Toen ik me bekeerde, keerden mijn zogenaamde vrienden uit mijn stamcafé me één voor één de rug toe. Maar ondertussen bouwde ik een nieuwe vriendenkring op: allemaal bekeerden. Maar wees gerust, we praten niet alleen over ons geloof. Ook over moto's en voetbal.'

Toch vinden mensen dat moslims zich moeten aanpassen aan onze westerse wereld, jullie doen net het omgekeerde.

'Wij zijn allemaal geboren en getogen Belgen. Moeten wij ons integreren? Leg me dat eens uit. Ik heb nu wel een baard, maar ook geen te lange. Anders kan je aan mij niet zien dat ik moslim ben. Voor de rest doen we hetzelfde als andere Belgen. Alleen gaan we na het werk geen pintje drinken, maar naar de moskee.'
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Moslims reageren zelf niet zo enthousiast

De Vlaamse bekeerlingen die binnenkort in Borgerhout hun eerste moskee krijgen, kunnen maar op weinig bijval rekenen. De Antwerpse moslims staan er niet om te springen en menen dat een Vlaamse moskee 'nooit de traditionele kan evenaren'. 'Er is misschien wel nood aan zo'n moskee bij de Vlaamse bekeerlingen, maar toch betreuren de meeste moslims zo'n initiatief', zegt Mohammed Chakkar van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen. 'Er zijn al genoeg moskeeën en als er nu ook nog eens een Vlaamse bijkomt, zorgt dat alleen maar voor nog meer versplintering.'

De Antwerpse moslims kanten zich bovendien ook tegen een moskee 'met cafetaria'. 'Onze gemeenschap is op dat gebied nogal conservatief', aldus Chakkar. 'We zijn trouwens ook geen voorstander van al die nevenactiviteiten, zoals de Vlaamse bekeerlingen voorstellen. 'De meeste moslims willen gewoon bidden en naar huis gaan.' Het initiatief zorgde gisteren ook voor reacties uit compleet andere hoek. 'Deze moskee die zich richt naar Vlaamse bekeerlingen is een nieuw bewijs voor de veroveringsdrang van de moslims', aldus VB-kopstuk Filip Dewinter. 'Mijn hart bloedt als ik zoiets hoor.' (dhh,krg)
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Nog een paar interviews met Bogaerts (in 2005):


,,Binnen honderd jaar is één Belg op de twee moslim''
Aantal bekeerde Vlamingen blijft stijgen sinds 9/11

,,Zoals het er nu naar uitziet, heeft half België zich binnen honderd jaar tot de islam bekeerd'', zegt de 40-jarige Eric -Ibrahim- Bogaerts. Als voorzitter van een Islamitisch Centrum in Antwerpen begeleidt hij Belgen die de stap naar het moslimgeloof willen zetten. En dat zijn er steeds meer na de aanslagen van 11/9. ,,Alleen moeten de mensen beseffen dat wij niet allemaal extremisten zijn.''

Als kleine pagadder werd Eric nog als Eric aangesproken, deed hij zijn plechtige communie en was hij zelfs misdienaar in een landelijk dorpje. Vandaag heet Eric Ibrahim en wijdt hij al 17 jaar zijn leven aan Allah. Sinds enkele jaren is hij voorzitter van islamitisch Centrum De Koepel, waar Vlamingen die zich willen bekeren dag en nacht terecht kunnen.

Vorig jaar telde België vierhonderd bekeerlingen: een stijgend succes. ,,Dat is normaal'', stelt de Antwerpenaar. ,,Sinds 11/9 krijgt de islam veel meer aandacht en zijn de mensen zich vragen beginnen te stellen. Ze gaan op zoek naar de ware betekenis van de islam en wat zien ze? Moslims zijn goed. Op dit moment zijn we zelfs de tweede grootste religie in België. En vooral, de Vlamingen die zich bekeren, leren onze echte waarden kennen. En niét het extremistische gedachtegoed.''

Moeilijk voor de familie

In een glazen bol durft Ibrahim niet te kijken, maar mogelijk heeft 70 procent van de Belgen zich binnen honderd jaar tot de islam bekeerd. ,,Misschien kan je het moeilijk geloven, maar onze waarden liggen vrij dicht bij die van de Belgische samenleving'', stelt Ibrahim. ,,Ik zou het niemand afraden om zich te bekeren. Maar natuurlijk heeft mijn familie het er nogal moeilijk mee. Ze zien mij niet meer zo graag. Maar terwijl ik vroeger een 'varken' was, ben ik vandaag helemaal verbeterd. Ik ben nu gelukkiger dan voorheen. Al sta ik niet verbaasd van al dat negativisme. En pas op, wij zijn niet veiliger voor al die aanslagen. Al die extremisten laten zich ontploffen en houden er geen rekening mee of je nu moslim bent of niet. Ze gaan rechtstreeks naar de hel.''

Twee jaar geleden liep Ibrahim de 41-jarige William Verbeckt tegen het lijf. De man mag zich intussen moslim noemen en verblijft nog tot eind deze maand in Turkije. Daar stapte hij zopas in het huwelijksbootje met een échte moslima. Na jaren van depressies voelt William - of beter Abdu Salam - zich beter dan ooit, ook na 11/9 en 7/7. ,,Ik heb altijd al aangevoeld dat er iets niet klopte met het kerkelijke geloof'', vertelt Abdu Salam vanuit Turkije. ,,De kerk heeft te veel aan het geloof veranderd en de macht te veel naar zich toegetrokken. Nu associëren de mensen ons met terreur, maar oorlog voeren mag volgens de koran alleen maar als anderen je verbieden de weg van God te volgen. Het is een kwestie van interpretatie. Als ze hen alles afpakken, is het enige wat hen dan nog rest terreur zaaien in de hoop als martelaar te sterven. Al keur ik het absoluut niet goed.''

Toen Abdu Salam zich twee jaar geleden bekeerde, ondervond hij hoe groot de weerstand was. ,,Het is moeilijk om telkens de islam te verdedigen. De mensen scheren ons allemaal over dezelfde kam. Nu, ik loop er absoluut niet mee te koop dat ik moslim ben. Ik kleed me niet als een Arabier, maar voor de échte moslims ligt het soms moeilijk. Voor hen ben je niet 100 procent islam. En ook mijn vader begrijpt me soms niet. Die zegt dat de islam voor zwakke mensen is. 'Kijk maar naar al die terroristen.' Maar die aanslagen, die kunnen voor mij ook niet door de beugel. Sommige moslims hoor ik wel eens zeggen, dat het kan. Ze zien geen andere uitweg.''

En ondanks alle aanslagen zullen volgens Abdu almaar meer mensen zich tot de islam bekeren. ,,Je hebt meer zekerheid, bijvoorbeeld over het leven na de dood. Ik zou maar al te graag willen dat mijn familie ook voor het rechte pad koos. Als mijn kinderen over enkele jaren huwen, hoop ik dat ze met een moslima trouwen. Ze moeten niets vrezen, ik bid voor hen.''

Uitdagen

,,Het maakt niet uit hoe lang je leeft'', gaat Abdu verder. ,,De manier waarop je leeft is wel van tel. Ik heb katholieke vrienden die me proberen te overtuigen ermee te stoppen. Maar nee, ik bid vijf maal per dag. In de fabriek waar ik werk is dat nochtans een probleem. Daar lachen ze ermee. In het begin ben je nog euforisch over je bekering en ga je hevig in discussie. Maar nu weet ik dat de beste moslim zich beheerst, ook al proberen ze je uit te dagen. Dat geldt ook voor die terroristen.''

,,Er wordt al eeuwenlang oorlog gevoerd, dus ik denk niet dat de aanslagen zullen stoppen. Maar als er een bom ontploft en er sterven kinderen of gehandicapten, dan gaan ze meteen naar het paradijs. Het is wreed dat ze sterven, maar het is een heilige zaak. God vergeeft wie hij wil. Maar de mensen zullen de islam altijd proberen zwart te maken. En nochtans was het Bush die oorlog voerde in Irak. Wat Saddam gedaan heeft, praat ik zeker niet goed. Maar hij heeft er wel voor gezorgd dat de vrouwen naar school konden gaan.''
Afbeelding



In 2007:

,,Islam heeft voor alles een oplossing,
Antwerpen Vrachtwagenchauffeur Eric ,,Ibrahim, Bogaerts ruilde God voor Allah

ANTWERPEN - ,,Ik sta om 10 voor 5 op, reinig het lichaam en bid., De Antwerpse vrachtwagenchauffeur bekeerde zich tot de islam en is in het praktiseren ervan heel streng voor zichzelf. ,,Wie geen moslim is, moet zich van de islam toch niks aantrekken?,

Mathias Danneels

Een klein appartementje boven een handel in bedden en matrassen langs de Bredabaan in Merksem. Dit is het verzamel-, vergader- en leslokaal van De Koepel, waar kandidaat-bekeerlingen en moslims elkaar kunnen ontmoeten. Voor me zit Eric -Ibrahim- Bogaerts (42). Het kan verkeren: ,,Tijdens mijn moeilijkste jaren heb ik zelfs nog affiches voor het Blok voor mijn raam gehangen.,

Maar sinds eind jaren tachtig is deze vrachtwagenchauffeur moslim.

Moslim worden. Waarom doe je dat? Bent u in een katholiek gezin opgegroeid of speelde het geloof helemaal geen rol in uw jeugd?

,,En of het geloof een rol speelde in mijn jeugd. Na de echtscheiding van mijn ouders heb ik samen met mijn moeder een deel van mijn jeugd in Oostende doorgebracht. Daar heb ik de klassieke katholieke ritus net niet helemaal voltooid. U kent dat traject: naar de mis, misdienaar worden, naar de bijbelgroep, in de padvinderij. Als puber begon ik me vragen te stellen. Vragen waarop broeders en pastoors het antwoord schuldig bleven. Ik ben het katholieke geloof afgevallen. Toch bleef het verlangen naar een god sudderen.,

God of Allah?

,,Rond mijn 20ste ben ik weer in Antwerpen komen wonen. Ik kon aan de slag bij een import- en exporthandel die heel veel Turkse en Marokkaanse klanten had. Zo kwam ik bij moslims over de vloer. Nieuwsgierig begon ik over geloof en geloven te praten. Tot ik, in een Nederlandse vertaling, de Koran effectief ben gaan lezen. Nadat ik eerst onder de douche was gegaan. Wat ik overigens nog altijd doe, het lichaam reinigen alvorens de Koran te lezen, te bestuderen en die teksten mezelf eigen te maken.,

Zag u meteen het licht?

,,Nee. Op café gaan na het werk was een vast ritueel. Maar dat aan de toog hangen, bier hijsen en mannenklap verkopen, begon me tegen te staan. 's Ochtends werd ik wakker en keek naar het boek, naar de Koran. Toen ik steeds meer gelovige moslims leerde kennen, begon ik ernstig na te denken over mijn bekering. Moslim worden is heel simpel: je spreekt de geloofsgetuigenis uit en je bent het.,

Het is maar wat je simpel noemt, natuurlijk. Wat vonden moeder, vader en vrienden daarvan?

,,Mijn vrienden uit de kroeg hebben me laten vallen als een baksteen. Mijn vader meende dat ik als twintiger wijs genoeg was om te weten en te beseffen voor welk geloof ik had gekozen. Hij heeft alleen gevraagd dat ik niet moest proberen hem te bekeren.,

,,Bij mijn moeder lag het allemaal wat moeilijker. Ze heeft jaren niet met me gesproken. Dat is inmiddels wat verbeterd maar het onderwerp religie wordt angstvallig vermeden. Ook een moslim hoort zijn moeder geen pijn te doen. Zelf heb ik inmiddels ook twee zonen die ik als goede moslims opvoed en wil zien opgroeien. Stel dat die later bij mij komen met de mededeling dat ze moslim-af zijn, zou ik dat ongetwijfeld ook als een vorm van verraad ervaren.,

Hoe doet u dat, twee kinderen opvoeden volgens de richtlijnen van de islam en dat in een seculiere samenleving die kinderen vrije toegang geeft tot alles wat Allah heeft verboden?

,,Je moet daar als ouder over praten. Ik weet ook wel dat de jeugd steeds vroeger met het uitproberen van de daad begint, dat ze via computer van alles en nog wat aan de weet kunnen komen. Ja, we hebben thuis televisie. Maar ze weten dat de televisie zal worden weggedraaid wanneer er programma's worden uitgezonden die niet deugen.,

We lezen het steeds vaker: de islam is meer dan een geloof, het is een maatschappelijk, cultureel, politiek en zelfs juridisch systeem.

,,Voor elk probleem -in het gezin, in de buurt, in uw privé-leven- is er een oplossing in de islam te vinden. Men kan heel zijn leven inrichten volgens de regels van de islam. De moslims waren de eersten om voor hun armen te zorgen. Wij kennen het OCMW al veel langer als jullie.,

De islam aanvaardt de scheiding van kerk en staat niet, dwingt de vrouw in een dienende rol en accepteert geen homoseksualiteit.

,,Veel broeders en ik zijn er van overtuigd dat het ook vandaag perfect mogelijk is een land te besturen volgens de islam. Maar goed, we leven hier en nu en kunnen niet anders dan vaststellen dat er hier wetten en regels gelden die weliswaar niet stroken met de islam maar die we horen te aanvaarden. We accepteren homoseksualiteit niet maar dat mag niet betekenen dat wij homo's niet horen te respecteren. Trouwens, u laat nu doorschemeren dat de islam de enige godsdienst is die worstelt met homoseksualiteit. Ik meen te weten dat dit ook geldt voor het christendom en het jodendom.,

Kent u de wetten van de islam een hoger gewicht toe dan de wetten van de Belgische staat?

,,Als de Belgische staat mij zou dwingen iets te doen wat dwars tegen mijn geloof in gaat, zou ik het daar vreselijk moeilijk mee hebben. Ik ben in het praktiseren van de islam heel streng voor mezelf. Maar mild wanneer het om de ander gaat.,

Vindt u dat de sfeer sinds 9/11 ook in onze stad is gekanteld?

,,Ik betreur dat het gedrag van een kleine groep jonge allochtonen een rem is op de dialoog en het beter samenleven in deze stad. De islam is geen godsdienst van terroristen, echt niet.,

In onze stad leven duizenden vrome joden. Groet u hen?

,,Mijn zoontje moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Hij lag in een kamer met een joods jongetje. Met die vader ben ik beginnen praten, onze gesprekken werden elke keer langer. Ik hoop dat zowel moskee, kerk en synagoge aan een veel grotere openheid werken.,
Afbeelding
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Gezocht: mensen die een vrijdagspreek willen bijwonen samen met mij.

(ik zal mij gedragen en niet met flessen gooien, gebedsmatjes stelen en ik zal pas "Derka derka Mohammed Allah Jihad" roepen wanneer wij de moskee hebben verlaten. Wel zal ik knauwen op drooggerookte ham.)
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

En Sprotje mag zich toch wel rekenen bij één van de vlugst afvalligen:
5 (vijf!) seconden heeft mij bekering geduurd: de tijd om mijn shahada na te wauwelen !!!! :twisted:

tijd om een groep 'Ex-bekeerlingen van de islam op te richten' :twisted:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Getsie :yuk: Deze kerel is al net zo ziek als zijn vieze baardje.
Net of alle niet moslims dagelijks aan de toog hangen, bier hijsen en mannenklap verkopen.

Uit de mond van een belg, die niet meer het recht heeft om zich Belg te noemen.
De islam aanvaardt de scheiding van kerk en staat niet, dwingt de vrouw in een dienende rol en accepteert geen homoseksualiteit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Bericht door Alba »

@Ariel, dat was een vraag van de journalist. Maar je ziet, dat 'meneer' daar heel handig gebruik van maakt, door wat over homoseksualiteit te wauwelen en vervolgens de bal terugkaatst, omdat christendom en jodendom ook moeite zouden hebben met homoseksualiteit. De rest van de vraag blijft onbeantwoord.

Wat mij opvalt in dit soort stereotype verhalen is, dat men van huis uit christen is, maar eenmaal in aanraking met de islam zien ze ineens het licht. Het blijft oppervlakkig en men heeft het over futiliteiten, zoals Jezus was niet getrouwd en Moke wel. Wat een gezeur, alsof je dan maar tot een bepaald geloof over moet gaan.
En deze newbe's zijn allemaal roomser dan de paus in hun nieuwe geloof, wat een stel wannabe's.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Toen Abdu Salam zich twee jaar geleden bekeerde, ondervond hij hoe groot de weerstand was. ,,Het is moeilijk om telkens de islam te verdedigen. De mensen scheren ons allemaal over dezelfde kam. Nu, ik loop er absoluut niet mee te koop dat ik moslim ben. Ik kleed me niet als een Arabier, maar voor de échte moslims ligt het soms moeilijk. Voor hen ben je niet 100 procent islam. En ook mijn vader begrijpt me soms niet. Die zegt dat de islam voor zwakke mensen is. 'Kijk maar naar al die terroristen.' Maar die aanslagen, die kunnen voor mij ook niet door de beugel. Sommige moslims hoor ik wel eens zeggen, dat het kan. Ze zien geen andere uitweg.''
en hij is ook getrouwd met een échte moslima . Ze hebben ze dus in soorten: de échte en de niet-échte.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Ik dacht dat men moslim was als men de shahada uitsprak. Maar neen, men moet ook nog de doeken dragen.

Inferioriteit alom!
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Plaats reactie