Zonder hoofddoek in moskee gaat Turken te ver

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Zonder hoofddoek in moskee gaat Turken te ver

Bericht door sprot »

De omstreden foto van biddende Turkse moslima's in een moskee in Istanbul zónder hoofddoek.

Afbeelding

Een foto van vrouwen zonder hoofddoek in de moskee zorgt voor ophef in Turkije.


ISTANBUL.VROUWEN moeten in de moskee een hoofddoek dragen. Zelfs toeristen weten dat, of komen er snel genoeg achter. Maar een groep Turkse vrouwen lapt die regel aan de laars. De moslima's vinden het geen probleem om zonder hoofddoek te bidden in de moskee. Imams spreken er schande van.

De vrouwen prijkten deze week op voorpagina van Hürriyet , een van de grootste kranten van Turkije. Op de foto staan ze, ongeveer tien in getal, zij aan zij met mannelijke gelovigen. Het hoofd houden ze licht gebogen en de ogen eerbiedig gesloten. Geen van de vrouwen draagt de gebruikelijke hoofddoek.

De foto, gemaakt in een moskee in Istanbul, veroorzaakte een storm van protest in Turkije. Dat mannen en vrouwen naast elkaar bidden, gaat voor veel Turken al te ver. Maar dat de vrouwen in de moskee geen hoofddoek dragen, is als vloeken in de kerk. De ene na de andere moslimgeleerde sprak dan ook schande van de blootshoofdse bidsters.

,,Vrouwen kunnen niet zonder hoofddoek meedoen aan het rituele gebed'', vond de moefti van Istanbul, Mustafa Cagrici, de hoogste islamitische autoriteit van de stad. ,,Volgens alle islamitische geleerden is deze manier van bidden ongeldig.''

Slechts een enkele progressieve imam nam het op voor de vrouwen, die aanvoerden dat de koran niets zegt over het dragen van de hoofddoek. Maar zelfs de moderne moslimgeleerden moesten toegeven dat de vrouwen wel zeer ongebruikelijk handelden.

Nog pikanter was daarom de aanwezigheid van één de vrouwen. Prominent op de foto stond de echtgenote van één de belangrijkste adviseurs van premier Recep Tayyip Erdogan. De Turkse leider staat juist bekend als een uiterst conservatieve moslim. Volgens zijn visie op de islam moeten vrouwen buitenshuis altijd een hoofddoek dragen. En zeker in de moskee.

De adviseur zat dan ook behoorlijk met de zaak in zijn maag. Hij stamelde dat hij niks af wist van het bidgedrag van zijn echtgenote en er met haar over zou praten. Natuurlijk keurde hij het bidden zonder hoofddoek af. ,,Maar", voegde hij eraan toe. ,,Ze bidt al jaren zeer trouw. En daar kan ik alleen maar blij om zijn.''

Opmerkelijk genoeg hebben de vrouwen zelf nog niks laten horen. Ze laten het woord voeren door één van de mannen die naast hen staat op de foto. ,,Waarom zou het eigenlijk niet kunnen?", zei hij tegen een verslaggeefster van Hürriyet. ,,We hebben in Turkije toch godsdienstvrijheid?"
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Re: Zonder hoofddoek in moskee gaat Turken te ver

Bericht door stropke »

sprot schreef:De omstreden foto van biddende Turkse moslima's in een moskee in Istanbul zónder hoofddoek.

Afbeelding

Een foto van vrouwen zonder hoofddoek in de moskee zorgt voor ophef in Turkije.


ISTANBUL.VROUWEN moeten in de moskee een hoofddoek dragen. Zelfs toeristen weten dat, of komen er snel genoeg achter. Maar een groep Turkse vrouwen lapt die regel aan de laars. De moslima's vinden het geen probleem om zonder hoofddoek te bidden in de moskee. Imams spreken er schande van.

De vrouwen prijkten deze week op voorpagina van Hürriyet , een van de grootste kranten van Turkije. Op de foto staan ze, ongeveer tien in getal, zij aan zij met mannelijke gelovigen. Het hoofd houden ze licht gebogen en de ogen eerbiedig gesloten. Geen van de vrouwen draagt de gebruikelijke hoofddoek.

De foto, gemaakt in een moskee in Istanbul, veroorzaakte een storm van protest in Turkije. Dat mannen en vrouwen naast elkaar bidden, gaat voor veel Turken al te ver. Maar dat de vrouwen in de moskee geen hoofddoek dragen, is als vloeken in de kerk. De ene na de andere moslimgeleerde sprak dan ook schande van de blootshoofdse bidsters.

,,Vrouwen kunnen niet zonder hoofddoek meedoen aan het rituele gebed'', vond de moefti van Istanbul, Mustafa Cagrici, de hoogste islamitische autoriteit van de stad. ,,Volgens alle islamitische geleerden is deze manier van bidden ongeldig.''

Slechts een enkele progressieve imam nam het op voor de vrouwen, die aanvoerden dat de koran niets zegt over het dragen van de hoofddoek. Maar zelfs de moderne moslimgeleerden moesten toegeven dat de vrouwen wel zeer ongebruikelijk handelden.

Nog pikanter was daarom de aanwezigheid van één de vrouwen. Prominent op de foto stond de echtgenote van één de belangrijkste adviseurs van premier Recep Tayyip Erdogan. De Turkse leider staat juist bekend als een uiterst conservatieve moslim. Volgens zijn visie op de islam moeten vrouwen buitenshuis altijd een hoofddoek dragen. En zeker in de moskee.

De adviseur zat dan ook behoorlijk met de zaak in zijn maag. Hij stamelde dat hij niks af wist van het bidgedrag van zijn echtgenote en er met haar over zou praten. Natuurlijk keurde hij het bidden zonder hoofddoek af. ,,Maar", voegde hij eraan toe. ,,Ze bidt al jaren zeer trouw. En daar kan ik alleen maar blij om zijn.''

Opmerkelijk genoeg hebben de vrouwen zelf nog niks laten horen. Ze laten het woord voeren door één van de mannen die naast hen staat op de foto. ,,Waarom zou het eigenlijk niet kunnen?", zei hij tegen een verslaggeefster van Hürriyet. ,,We hebben in Turkije toch godsdienstvrijheid?"
Wel goed zo eindelijk protest, ook met mannen steun. :wink: Ik hoop dat ze doorzetten. En als dieje imam der nie tegen kan, dat hij dan een heel 8) donkere bril opzet. Dan moet hij het niet aanzien. en voor de koran heeft hij het ook nie nodig te kunnen lezen, die moet hij toch van buiten kunnen aframmelen :lol: :lol:
Moest ik ook int zesde studiejaar met de catechismus. :wink:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Nog pikanter was daarom de aanwezigheid van één de vrouwen. Prominent op de foto stond de echtgenote van één de belangrijkste adviseurs van premier Recep Tayyip Erdogan. De Turkse leider staat juist bekend als een uiterst conservatieve moslim. Volgens zijn visie op de islam moeten vrouwen buitenshuis altijd een hoofddoek dragen. En zeker in de moskee.

De adviseur zat dan ook behoorlijk met de zaak in zijn maag. Hij stamelde dat hij niks af wist van het bidgedrag van zijn echtgenote en er met haar over zou praten. Natuurlijk keurde hij het bidden zonder hoofddoek af. ,,Maar", voegde hij eraan toe. ,,Ze bidt al jaren zeer trouw. En daar kan ik alleen maar blij om zijn.''
Knap van die vrouw.
Ik heb wel het idee dat ze een nachtje alleen geslapen heeft.. 8)

En zij van wie jullie de ongehoorzaamheid vrezen, waarschuwt haar, mijdt haar in het echtelijk bed en slaat haar. Als zij jullie dan gehoorzaam zijn (verzaken aan ontrouw en verspilling), onderneemt dan geen verdere actie tegen haar.” (soera 4, 34, A.F.)
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Bemoedigend nieuws!!
Turkije is voor mij een lichtpuntje in de moslimwereld (alhoewel natuurlijk niet alles 'koek en ei' is, maar toch).
Ben inmiddels richting pro-Turkse toetreding aan het schuiven.
Het secularisme en de progressieven in Turkije kunnen de Europese steun maar al te goed gebruiken namelijk.
Ik zou er niet aan moeten denken dat Turkije de fundamentalistische kant op gaat.
Daarom moeten we de positieve krachten steunen, en toetreding zie ik steeds meer als ondersteunend voor de progressieve krachten in Turkije..
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
ABTT
Berichten: 47
Lid geworden op: za apr 22, 2006 2:36 am

Bericht door ABTT »

haha, het gebed is nutteloos zonder het hoofddoek man
- Versta je dit?
- only muslims
-> Hm? <-
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

ABTT schreef:haha, het gebed is nutteloos zonder het hoofddoek man
Elke moskee heeft een vrouwen vleugel. Er zijn zelfs moskeeën voor alleen vrouwen. En elke moskee heeft de mogelijkheid om te wassen. In Marokko is dat in de vorm van een fortuin midden in de moskee, vind het zelf heerlijk om me zelf op te frissen in de moskee op een hete dag als ik op vakantie ben.
Afbeelding

Een van de regels van het gebed is je zelf reinigen (opfrissen) voor het gebed. Een gebed zonder je te hebben gewassen is nietig en God accepteert het niet. Een andere regel is kuis kleden. Het moeten nette kleding betreffen. Dus ga niet met een short de moskee binnen (als je man bent). En als je vrouw bent dien je je hoofd te dekken met een schone mooie hijab. Een man of vrouw die zich niet aan de kledingvoorschriften voldoen is hun gebed nietig. Dan kunnen ze zich beter niet bidden... Moeite voor niets geweest! jammer volgende keer beter ;)

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 3:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Zo te zien is het islamitisch gebed een aaneenschakeling van uiterlijkheden.
het ligt eraan hoe je eruit ziet en niet hoe je bent.
Stoephoer met hoofddoek heeft een geldig gebed en kan rekenen op de barmhartigheid van allah..... welzijnswerkster zonder hoofddoek hoeft net zo goed niet te bidden,die gaat linea recta te hel in... logisch toch.. :roll:
Amorele atheistische nitwit
ABTT
Berichten: 47
Lid geworden op: za apr 22, 2006 2:36 am

Bericht door ABTT »

Monique schreef:Zo te zien is het islamitisch gebed een aaneenschakeling van uiterlijkheden.
het ligt eraan hoe je eruit ziet en niet hoe je bent.
Stoephoer met hoofddoek heeft een geldig gebed en kan rekenen op de barmhartigheid van allah..... welzijnswerkster zonder hoofddoek hoeft net zo goed niet te bidden,die gaat linea recta te hel in... logisch toch.. :roll:
de barmhartigheid van Allah 3azza wadjal is hee-eel groot
- Versta je dit?
- only muslims
-> Hm? <-
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

ABTT schreef:-de barmhartigheid van Allah 3azza wadjal is hee-eel groot
Ligt eraan hoe je er uitziet.
Amorele atheistische nitwit
ABTT
Berichten: 47
Lid geworden op: za apr 22, 2006 2:36 am

Bericht door ABTT »

Monique schreef:
ABTT schreef:-de barmhartigheid van Allah 3azza wadjal is hee-eel groot
Ligt eraan hoe je er uitziet.
juist niet,

Abou hourairah verhaalt dat Rasouloullah Afbeelding zei:
"Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten" (rawahi Muslim)

jullie zuigen alles uit je duim, en als het niet zo is dan gaan jullie over naar belediging van onze Profeet Afbeelding, zoniet dan beledigen jullie de Schepper Afbeelding, altijd maar schelden. En dit is dus de toekomst? Een wereld zonder religie? Hmm...
Laatst gewijzigd door ABTT op vr mei 12, 2006 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Versta je dit?
- only muslims
-> Hm? <-
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 3:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

ABTT schreef:
Monique schreef:
ABTT schreef:-de barmhartigheid van Allah 3azza wadjal is hee-eel groot
Ligt eraan hoe je er uitziet.
juist niet,

Abou hourairah verhaalt dat Rasouloullah Afbeelding zei:
"Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten" (rawahi Muslim)
Oh.? allah kijkt niet naar uiterlijk?
Een andere regel is kuis kleden. Het moeten nette kleding betreffen. Dus ga niet met een short de moskee binnen (als je man bent). En als je vrouw bent dien je je hoofd te dekken met een schone mooie hijab. Een man of vrouw die zich niet aan de kledingvoorschriften voldoen is hun gebed nietig. Dan kunnen ze zich beter niet bidden... Moeite voor niets geweest! jammer volgende keer beter
Kledingvoorschriften is toch "uiterlijk"...?
jullie zuigen alles uit je duim, en als het niet zo is dan gaan jullie over naar belediging van onze Profeet Afbeelding
Welke belediging?
http://img130.imageshack.us/img130/8871 ... lam8lf.gif[/img], zoniet dan beledigen jullie de Schepper Afbeelding, altijd maar schelden. En dit is dus de toekomst? Een wereld zonder religie? Hmm...
Schelden?
Waar?
Amorele atheistische nitwit
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

jullie zuigen alles uit je duim, en als het niet zo is dan gaan jullie over naar belediging van onze Profeet , zoniet dan beledigen jullie de Schepper , altijd maar schelden. En dit is dus de toekomst? Een wereld zonder religie? Hmm...
Beste ABTT,

Ik verzin niets, ik citeer uitsluitend islamitische bronnen in de context, en geef er de islamitische tafsir bij, plus vaak voorbeelden van hoe het in islamitische landen wordt uitgelegd.

Wat het beledigen van de 'profeet' en de 'schepper' betreft, ik vind wel dat je het moet kunnen zeggen dat de profeet misdaden beging, als je een aantal voorbeelden van zijn misdaden hebt opgesomd. Waarom zou je niet mogen zeggen waar het op staat? Waarom zou je de misdaden van de profeet met de mantel der liefde moeten bedekken?

Ik kan dat niet begrijpen.

Waarom proberen moslims de wandaden van de profeet altijd goed te praten? Hij pleegde karavaanovervallen, was betrokken bij het doodmartelen van mensen, slachtte stammen af en maakte dan de mooie meisjes tot oorlogsbuit, nadat hij net haar vaders en echtgenoten had vermoord.

Waarom moet dit worden goedgepraat? Iedereen die zulke daden beging, wordt ervoor veroordeeld. Waarom wordt voor de profeet dan een oogje dichtgeknepen?

Volgens mij is dit omdat moslims de schrik van hun leven krijgen als ze beseffen dat er iets mis is met die profeet. Want het probleem is niet zijn misdadige gedrag, het probleem is dat een misdadiger verkondigde dat hij openbaringen van een god had ontvangen....
ABTT
Berichten: 47
Lid geworden op: za apr 22, 2006 2:36 am

Bericht door ABTT »

Assalamou 3alaykoum,

ach geef mij dan de bronnen, en volgens jouw bron zijn jullie allemaal *oeren als jullie geen hoofddoek dragen. Heb ik jullie zo genoemd? En als jullie iemand zo genoemd heeft, vraag hem dan naar zijn bron, net zoals ik jouw nu vraag: "Wat is jouw/jullie bron van dat *oerengedoe?", "Staat dat in de Qor'aan?" Zoja geef me dan de soura en de vers.
Of zijn jullie allemaal onwetend zoals die kale extremist die gisteren een paar schoten heeft gelost? Gewoon omdat zij zwart was of omdat zij een hoofdoek droeg? En omdat zij samen met haar op stap was? Dat is hetzelfde als op deze forum.

Idee Jullie krijgen een beeld van de media of één of andere goedkope kletskoek van *iemand*. Jullie nemen die over zonder zelfs de bron na te gaan, en als jullie [verschillend van mens tot mens] een aantal jaar met die gedachte rondgaan kopen jullie snel een shotgun en kiezen jullie een paar weerloze mensen [ja, het zijn ook mensen] uit en knallen jullie hen omver.

Zonder bron ben je niets, ik kan niet zomaar iets citeren en dan zeggen "ja, ik denk dat ik dat daar gelezen heb", of zelfs zeggen, "het staat zeker in de sa7ie7 sitta".
Kledingvoorschriften is toch "uiterlijk"...?
ja, wat ben jij slim. Kledingvoorschriften behoren tot het verrichten van het gebed. Als jij daartoe niet in staat bent kun je gerust bidden zonder aan de kledingvoorschriften te voldoen, zoals in 7adieth nr. 1 staat vermeld van Al-Arba3ien van An-Nawawi.

In de Qor'aan Al-Kareem kunnen we in vers 31 van Sourah Het licht lezen voor welke personen zo'n Hidjaab verplicht is. Alhoewel er geen dwang in religie is (Sourah Al-Baqarah vers 256), zijn dat de perfecte regels van de islam om fitna te voorkomen.

En Allah Afbeelding weet het beste
- Versta je dit?
- only muslims
-> Hm? <-
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 3:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

ABTT schreef:Assalamou 3alaykoum,

ach geef mij dan de bronnen,
Beste ABTT, hier een kleine opsomming van wandaden van de profeet, met bronvermelding:

wandaden deel 1

wandaden deel 2

Dat zijn een paar voorbeelden van het sadistische, narcistische en gewelddadige karakter van Mohammed, die het erg onwaarschijnlijk maken dat een god aan zo iemand zijn wetten zou openbaren. Het lijkt er meer op dat zo iemand onder het voorwendsel in opdracht van een god te werken mensen voor zich wint om een psychotische godsdienst te verspreiden.

Ik vind het schokkend wat deze man allemaal uitspookte in naam van god, en nog veel schokkender dat hij veel van zijn egocentrische gedrag tot openbaring verhief en tot eeuwigdurende wet maakte.
Plaats reactie