Dierenartsen tegen ritueel slachten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Dierenartsen tegen ritueel slachten

Bericht door Ariel »

Dierenartsen tegen ritueel slachten
zaterdag 15 maart 2008 11:01

Dierenartsen hebben een brief geschreven aan minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA) om aan te dringen op beter toezicht op het ritueel slachten van dieren.

De dierenartsen, verenigd in de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), vinden dat het het onverdoofd, ritueel slachten van runderen en schapen het welzijn van de dieren ‘onaanvaardbaar’ aantast.

Behoefte
De KNMvD, die het liefst zou zien dat de rituele slacht helemaal verdwijnt, pleit voor meer toezicht op het slachten en vindt dat er alleen zoveel dieren mogen worden geslacht als behoefte is bij de islamitische en joodse gemeenschap. Nu gaat een gedeelte van het ritueel geslachte vlees naar het buitenland.

Ook gebeurt het nu dat ritueel geslacht vlees dat is afgekeurd in gewone winkels belandt, zonder dat duidelijk is dat het om ritueel geslacht vlees gaat. De KNMvD vindt dat consumenten moeten weten dat het vlees van de rituele slacht afkomstig is.

In Nederland worden jaarlijks twee miljoen dieren ritueel geslacht. In landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland is ritueel slachten verboden.

Minister Verburg begon vorig jaar uit te zoeken of het voor religieuze organisaties bespreekbaar is om dieren te bedwelmen voordat ze ritueel worden geslacht. De minister benadrukte toen dat ze geenszins van plan was te tornen aan het recht op vrijheid van godsdienst en daarbij horende gebruiken als ritueel slachten.

Door Anna Dijkman

http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Wisten jullie dit?
Wat een bloeddorstig volk. Je geeft een schaap aan behoeftige mensen in Pakistan, maar je wil zelf wel zien hoe bij dat beest de strot wordt afgesneden.


Moslims kunnen ritueel slachten via internet
woensdag 20 december 2006

Voor moslims in ontwikkelde westerse landen valt het niet mee om de voor het Offerfeest vereiste dieren te kopen en volgens voorschriften te slachten. Daarom bieden islamitische organisaties in Pakistan de mogelijkheid om via internet een dier te kopen en de rituele slacht virtueel bij te wonen.

Met het Offerfeest, tachtig dagen na het einde van vastenmaand ramadan, eren moslims de bijbelse Abraham, die bereid was zijn zoon Isaac te offeren - al menen moslims dat het om zijn eerste zoon Ismaël ging. In plaats van kinderen slachten moslims dan dieren, meestal schapen, en schenken tweederde van het vlees aan de armen.

Webcam
Maar in westerse landen is koop en slacht van dieren aan allerlei regels gebonden, zodat het daar vaak moelijk is aan de religieuze plicht te voldoen. Met het rituele internetslachten hopen Pakistaanse moslimorganisaties daar wat aan te doen, zo meldt persbureau Reuters.

'Wij bieden een dienst tegen een redelijke prijs,' zegt Farukh Sheikh van de Sahara Trust, 'en mensen vertrouwen erop dat wij het vlees aan de armen en behoeftigen schenken, zoals het hoort.'

Bij een van de welzijnsorganisaties is het zelfs mogelijk de rituele slacht overal ter wereld via een webcam gade te slaan. De kosten: 65 euro voor een geit, 340 euro voor een koe.

Door Bas Benneker


http://www.elsevier.nl/opinie/reacties/ ... tml#139379
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Moslims kunnen ritueel slachten via internet
...
Daarom bieden islamitische organisaties in Pakistan de mogelijkheid om via internet een dier te kopen en de rituele slacht virtueel bij te wonen.
...
De kosten: 65 euro voor een geit, 340 euro voor een koe.

http://www.elsevier.nl/opinie/reacties/ ... tml#139379
:D Slim bedacht! De slachting van één zo'n geit of koe is 10, 20,..100 keer te verkopen. Want: virtueel..
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

PvdD komt met verbod op ritueel slachten
woensdag 19 maart 2008

De Partij voor de Dieren (PvdD) werkt aan een wetsvoorstel dat het onverdoofd ritueel slachten van dieren een halt moet toeroepen. 'De vrijheid in het uitvoeren van bepaalde riten moet ophouden waar dierenleed begint.'


Dat zegt Marianne Thieme, fractievoorzitter van de dierenpartij. De PvdD werkt aan het verbod, omdat verantwoordelijk minister Gerda Verburg (CDA, Landbouw) dat niet wil doen.

Vrijheid van godsdienst
Verburg vindt de vrijheid van godsdienst belangrijker dan dierenleed. ‘Ook de PvdD is voor godsdienstvrijheid, maar vindt het onacceptabel dat Nederlandse dierenwelzijnsnormen voor ritueel slachten mogen worden overtreden,’ aldus Thieme.

Bovendien wordt er bij een verbod op ritueel slachten niet eens getornd aan de vrijheid van godsdienst, zegt de PvdD-fractievoorzitter.

'Wel degelijk mogelijk'
‘Toen de religieuze regels voor de slacht werden bedacht, waren er nog geen methoden voor bedwelming die aanvaardbaar waren voor bepaalde religies. Een aantal jaren geleden is vastgesteld dat het wel degelijk mogelijk is om tijdens het ritueel slachten het dier te verdoven,’ aldus Thieme.

‘Op dit moment wordt ook in Nederland al op beperkte schaal verdoving toegepast. De initiatiefwet wil van deze uitzondering regel maken,’ vervolgt ze.

'Onaanvaardbaar'
Zaterdag pleitte de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) ook al voor een verbod op ritueel slachten. De dierenartsen vinden dat het onverdoofd slachten van runderen en schapen het welzijn van de dieren ‘onaanvaardbaar’ aantast.

In veel andere Europese landen is ritueel slachten verboden. De PvdD hoopt het wetsvoorstel voor een verbod in Nederland voor de zomer te kunnen aanbieden aan de Tweede Kamer.

Door Claudia van Zanten

http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/ ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Het is bij lange al bewezen dat het ritueel slachten vele malen vriendelijker is.

Genoeg andere stukken waar men zich op kan richten. Laten ze het eens hebben over de mensen die hun bejaarde ouders in tehuizen dumpen.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Het is bij lange al bewezen dat het ritueel slachten vele malen vriendelijker is.

Genoeg andere stukken waar men zich op kan richten. Laten ze het eens hebben over de mensen die hun bejaarde ouders in tehuizen dumpen.
Zoals het moslim gezin die vader gedumpt hebben in het verpleeghuis waar ik gewerkt heb.
Hij was niet de enige moslim hoor, er waren er best wel veel.
Maar dit gezin, heeft pa gebracht, en er niet meer naar omgekeken. In het begin mocht hij nog naar huis, maar later mocht ook dat niet meer.
Misschien dat hij nog 4 keer per jaar bezoek kreeg. Veel verpleegster kende zijn familie niet eens.

Trouwens, er bestaan plannen om een verzorgingshuis te bouwen speciaal voor moslims.
Zou dat huis leeg blijven?


En hoe kan je vriendelijk ( bij een levend iets) een keel doorsnijden ? Kan je ons dat uitleggen?

Ik sta trouwens steeds weer verbaast over jouw kennis. Het blijkt dat je overal verstand van hebt. Nu weet je het weer beter dan dierenartsen.
Knap hoor.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

En omdat een paar moslims niet de zorg op ze nemen, doen alle moslims dit maar? Je ouders dien je gewoon als ze een bepaald leeftijd hebben gepasseerd bij je te laten inwonen.

Ik zal een contract opstellen met mijn ouders. Mocht ik ooit zo gek zijn om mijn ouders ergens in het wilde westen te dumpen, dan mag mijn vader mijn keel doorsnijden. Mijn toestemming heeft hij dan. Mijn ouders moeten later trots op me kunnen zijn, en met alle trots kunnen zeggen dat ze blij zijn met mij als hun dochter. Zij die voor me zullen getuigen op de dag des Oordeels..En dan Allah zullen vertellen dat ik goed voor ze was, nooit afsnauwde, ze respecteerde en er altijd voor ze klaarstond, op de manier waarop zij altijd voor me klaar stonden.

Dat weet je dat nu, Ariel.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Geweldig Chaimae.
Ik hoop dat jij je aan deze belofte zal houden.
Misschien heb je dan ook een paar pubers in je huis lopen, en woon je in een doorzon 5 kamers rijtjes huis, een huis met 3 of vier slaapkamers, en een klein keukentje en normale zitkamer. Lijkt me enig voor je ouders om daar tussen te wonen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:Geweldig Chaimae.
Ik hoop dat jij je aan deze belofte zal houden.
Misschien heb je dan ook een paar pubers in je huis lopen, en woon je in een doorzon 5 kamers rijtjes huis, een huis met 3 of vier slaapkamers, en een klein keukentje en normale zitkamer. Lijkt me enig voor je ouders om daar tussen te wonen.

Dat zal me een worst wezen! Zolang ik mijn ouders maar in mijn buurt heb, dat is het allerbelangrijkste.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef: Dat zal me een worst wezen!
Toch geen varkensworst mag ik hopen? :shock:
Zolang ik mijn ouders maar in mijn buurt heb, dat is het allerbelangrijkste.
Dat kan jij nu denken en vinden meisje, maar geloof me dat jouw ouders misschien veel liever een lekkere rustige ouwe dag hebben in een verzorgingshuis, in hun eigen appartement, waar alles voor hun gedaan wordt, en waar ze op hun tijd hun natje en droogje krijgen, dan in een doorzon woning opgesloten te zitten met een gefrustreerde dochter en schoonzoon, en een paar puberende kinderen,

Ik weet wel waar ik voor zou kiezen.


En je bent een beetje opgewonden lieverd. Denk om je hart en bloeddruk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Dan heb je het helaas niet bij het rechte eind. Ik ken mijn ouders..
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ja zeg, vertel me wat over de "grote zorg" die moslims aan de dag leggen voor hun bejaarde ouders...heb daar al ettelijke malen fraaie staaltjes van gezien in Noord-Afrika ! Wegens incontinentie en onbestaande of te duur verpleegmateriaal wordt het desbetreffende oudje gewoon minimaal van drank en eten voorzien, met als resultaat : totale uitdroging met de dood als gevolg... Kan met de hand op het hart zweren dat ik dit zelf met eigen ogen verschillende malen heb gezien! De familie zegt dan gewoon : haar of zijn leven is lang geweest, allah beslist... Zelfde scenario bij diabetieke oudjes : gesuikerde thee, voedsel bestaande uit hoofdzakelijk zetmeel (couscous is handig als je geen tanden meer hebt, waarvoor heeft een oudje nu nog tanden nodig?) enz. bespoedigen alvast de dood...
Chaimae, jij bent zo ontzettend naief en nog zo groen als gras.

Heel wat van die (volgens mij mishandelde) oudjes zouden maar wat langer leven en beter verzorgd zijn in een correct verzorgingstehuis, zeker weten!
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Dutch schreef:Ja zeg, vertel me wat over de "grote zorg" die moslims aan de dag leggen voor hun bejaarde ouders...heb daar al ettelijke malen fraaie staaltjes van gezien in Noord-Afrika ! Wegens incontinentie en onbestaande of te duur verpleegmateriaal wordt het desbetreffende oudje gewoon minimaal van drank en eten voorzien, met als resultaat : totale uitdroging met de dood als gevolg... Kan met de hand op het hart zweren dat ik dit zelf met eigen ogen verschillende malen heb gezien! De familie zegt dan gewoon : haar of zijn leven is lang geweest, allah beslist... Zelfde scenario bij diabetieke oudjes : gesuikerde thee, voedsel bestaande uit hoofdzakelijk zetmeel (couscous is handig als je geen tanden meer hebt, waarvoor heeft een oudje nu nog tanden nodig?) enz. bespoedigen alvast de dood...
Chaimae, jij bent zo ontzettend naief en nog zo groen als gras.

Heel wat van die (volgens mij mishandelde) oudjes zouden maar wat langer leven en beter verzorgd zijn in een correct verzorgingstehuis, zeker weten!
Jij kent wellicht die stereotype oudjes die zeggen "ik heb geen dokter nodig, ik voel mij goed!" en dag daarop sterven aan een thermonucleaire blindedarmontploffing.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Plaats reactie