'Zwarte vmbo-scholen blijven zwart'

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'Zwarte vmbo-scholen blijven zwart'

Bericht door Ariel »

'Zwarte vmbo-scholen blijven zwart'

zondag 16 maart 2008

(Novum) - Vmbo-scholen in de grote steden zullen nog jaren zwart zijn en gemeenten hebben zich erbij neergelegd. Dat schrijft dagblad Trouw maandag op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en gesprekken met de onderwijswethouders van de vier grote steden. Volgens de wethouders is de scheiding tussen zwart en wit 'een gegeven'.

Het CBS wijst erop dat een kwart van de middelbare scholen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zwart is. Op deze scholen zijn acht op de tien leerlingen van niet-westerse afkomst. De zwarte scholen zijn vooral vmbo-scholen, omdat de meeste allochtonen op deze scholen terechtkomen. Het vmbo is zwart, havo-vwo wit, schrijft de krant.

De wethouders geven aan dat gemengde scholen het ideaal blijven, maar er is tegelijkertijd nauwelijks beleid om het vmbo meer gemengd te krijgen. De wethouders in Rotterdam en Den Haag, Leonard Geluk (CDA) en Sander Dekker (VVD) willen de 'zwart-wit discussie' achter zich laten. De zondag opgestapte wethouder van onderwijs in Amsterdam Hennah Buyne (PvdA) zegt dat kinderen het best geholpen worden door ze de mogelijkheid te bieden een goed diploma te halen. 'Of hun school wit of zwart is, is minder belangrijk.'

De grote steden willen hun aandacht richten op die vmbo-scholen waar leerachterstanden, armoede en integratieproblemen het meest spelen. Ook verwachten de steden veel van voorschoolse educatie, om taalachterstanden vroegtijdig weg te werken. Maandagmiddag ondertekenen de wethouders van de vier grote steden afspraken met staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma (PvdA) over uitbreiding hiervan. Volgens wethouder in Utrecht Rinda den Besten (PvdA) is het 'een zaak van de lange adem'. In de Domstad wordt geprobeerd de 'witte vlucht' naar scholen buiten de stad te stoppen, maar tot nu toe zonder veel resultaat, weet Trouw.

In Amsterdam is het aandeel zwarte scholen in vier jaar tijd gestegen van 24 tot 33 procent. Een oorzaak heeft de gemeente niet. In Den Haag is het aandeel zwarte scholen in vier jaar tijd gedaald van 26 naar 16 procent. Volgens wethouder Dekker is dit echter 'grotendeels vanzelf' gegaan. 'Allochtone ouders die zich emanciperen sturen hun kinderen vaker naar een gemengde school buiten hun eigen buurt.
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Linkse partijen eisen actie tegen zwarte scholen

DEN HAAG - PvdA, SP en GroenLinks eisen meer maatregelen tegen zwarte vmbo-scholen. ,,Het gevoel van urgentie moet omhoog'', aldus Kamerlid Staf Depla van de PvdA dinsdag.
Samen met Tofik Dibi van GroenLinks wil Depla dat staatssecretaris Marja van Bijsterveldt een actieplan schrijft om te voorkomen dat de scheiding tussen vmbo-scholen en scholen voor havo en vwo groeit.
,,Er is een soort apartheid in het basisonderwijs ontstaan, en nu begint dat ook in het voortgezet onderwijs'', aldus Kamerlid Jasper van Dijk van de SP.

(ANP
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

En hoe zou zo'n actieplan er dan uit moeten zien? Daar hebben linksen best wel ideeen over. De apartheid is zo iets ergs dat harde maatregelen genomen mogen worden. Voor de bestwil van iedereen.
Er er zijn voorbeelden hoe dat moet (sovjets!). Stop met de vrije schoolkeuze want al te vaak zetten ouders het belang van hun kinderen voor die van het collectief.
De overheid zal dus kinderen aan scholen toewijzen. Er komt dus schoolbusvervoer want we hebben nog steeds enclaves met teveel zwart op school.
De in praktijk zal dan net zo gaan als in landen met zo'n schoolpolitiek: het kost veel geld om de zaak om te kopen en zodoende komen de kinderen van rijke ouders terecht op de betere scholen (nomenclatura scholen in Rusland b.v.).

P.S.
Is Depla tegenwoordig kamerlid? Dat is dan een mooie beloning voor zijn escapades want het laatste wat ik over hem hoorde was toen die gemeenteraadlid was en hij de aandacht trok vanwege buitenechtelijke sex in het fietsenhok.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Mahalingam schreef:...P.S.
Is Depla tegenwoordig kamerlid? Dat is dan een mooie beloning voor zijn escapades want het laatste wat ik over hem hoorde was toen die gemeenteraadlid was en hij de aandacht trok vanwege buitenechtelijke sex in het fietsenhok.
Da's Staf Depla: z'n grote broer.
Staf Depla (1960): Tweedekamerlid PvdA.
Paul 'fietsenhok' Depla (1965) wethouder in Nijmegen.
RTFM
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Inderdaad. Verwarring in mijn hoofd tussen twee broers vanwege die uitspraak:
,,Het gevoel van urgentie moet omhoog''.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Mahalingam schreef:Inderdaad. Verwarring in mijn hoofd tussen twee broers vanwege die uitspraak:
,,Het gevoel van urgentie moet omhoog''.
:D Schitterende uitspraken zijn dat: je weet precies wat er bedoeld wordt, terwijl je er absoluut zeker van bent dat het er niet staat.
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

’Gemengde school minder goed voor onze leerlingen’

Hanne Obbink
Een zwarte vmbo-school is niet ideaal voor de integratie, vinden wethouders in de grote steden. Het Vader Rijn College in Utrecht is zo’n school. De kinderen hier moeten er juist blij mee zijn, zegt de directeur.


’Wat doe jij!? Wat dóe jij!?” Said is boos. Zijn klasgenote Asmae streek hem in het voorbijgaan even door het haar en daar is hij niet van gediend. „Je hoeft niet zo te schreeuwen”, zegt Asmae met een lachje.

Rosan Joolen, docent aan het Vader Rijn College in Utrecht, komt al aanlopen om het ruzietje tussen haar leerlingen in de kiem te smoren. Maar dat is niet nodig. „Ik hou er niet van als mensen aan m’n haar zitten”, moppert Said nog wat na. Maar daarna gaat hij aan het werk.

Tien minuten later. Zoubeir loopt kwaad weg. Hij is de map kwijt waarin staat wat hij van dag tot dag te doen heeft en juf Joolen neemt geen genoegen met zijn uitleg. Als hij terugkomt, spreekt de juf hem aan. „Zullen we het er even over hebben?” Nee, zegt Zoubeir. „U luistert toch niet. Ik praat niet met mensen die niet luisteren.” „Ik wil best luisteren. Kom maar naar me toe als je wat afgekoeld bent.” Zoubeir weigert. „Ik bén afgekoeld.”

Maar niet veel later bespreken Zoubeir en de juf de kwestie toch even. En daarna gaat de jongen door met waar hij mee bezig was: oefenen met het maken van zijn eigen cv.

Nog weer later zijn het opnieuw Asmae en Said die elkaar dwarszitten. De juf vraagt Asmae op te houden met kletsen met de jongen naast haar, Mohammed. „Hij leert me Arabisch, juf”, verklaart Asmae. Said neemt er met afgrijzen kennis van. „Schandalig dat Marokkaanse kinderen geen Arabisch kunnen”, zegt hij. „Dat kan niet, dat kán gewoon niet.” Asmae kijkt hem vlak aan, maar zegt niets.

Asmae, Said en de anderen zijn leerlingen van het Vader Rijn College, een vmbo-school in de Utrechtse wijk Overvecht. Het is een zwarte school, want de jongeren die hier naar school gaan, zijn voor grofweg 60 procent van Marokkaanse komaf en voor 30 procent Turks; 10 procent komt uit de rest van de wereld – waaronder Nederland.

Niet ideaal, zo’n zwarte school, is de heersende opvatting; maar in geen van de vier grote steden lukt het om deze scholen gemengd te krijgen. Van de leerlingen van het Vader Rijn hoeft dat ook niet. „Maakt mij niets uit, iedereen is hetzelfde”, zegt Redouan. Mimoun vindt het „leuk om met soortgenoten op school te zitten”. Alleen Loubna zegt: „Het is wel gezellig, maar je mist iets. Je leert hier niet veel over de Nederlandse cultuur.”

De groep van Rosan Joolen en haar collega’s bestaat uit 55 kinderen. Ze zitten in leerjaar 3 en 4, hebben gekozen voor de sector economie en volgen onderwijs op drie vmbo-niveaus: basis, kader en de gemengde leerweg.

Niet de makkelijkste leerlingen. Dat blijkt na afloop van de schooldag, als het docententeam een ’leerlingenbespreking’ houdt. Alle leerlingen met wie iets aan de hand is, worden besproken – en dat zijn er ruim twintig.

Docente Lette Janssen loopt de kinderen langs die ze op stage moet zien te krijgen. Dat is een hele klus. Eén leerling is afgewezen door de winkel waar hij moest solliciteren, omdat hij ’geen Nederlands, maar straattaal’ spreekt. Een ander kan er maar niet over uit dat een werkdag als stagiair tot vijf uur duurt. Janssen: „Twee uur per dag werken vindt hij al heel wat.”

Bij anderen zitten de problemen dieper. Een van de jongens wordt door docent Roland Melchior een ’stelselmatige leugenaar’ genoemd. Volgens andere docenten heeft hij problemen thuis – „nou ja, áls hij al thuis is”. Het vermoeden bestaat dat hij jat van medeleerlingen. „Misschien moeten we eens kijken of hij in aanraking is geweest met justitie”, oppert een docent.

Een van de meisjes is langs geweest bij bureau jeugdzorg, vertelt Rosan Joolen. Maar zij werd weggestuurd met de opdracht ’haar eigen zorgvraag te formuleren’. De andere docenten zuchten, want ze weten: dat zal haar niet lukken. „Moet jij niet met haar mee naar bureau jeugdzorg, Rosan?” vraagt een docent. „Dat vind ik ver gaan”, reageert een ander. „Waar houdt je werk als leraar op?”

We gaan ergens de mist in met onze leerlingen, verzucht Lette Janssen halverwege de bespreking. „We spreken ze voortdurend aan op ongewenst gedrag. Maar ik heb het gevoel dat we er niet doorheen komen. Je schorst iemand, je hoopt dat hij daarvan onder de indruk is, maar daar blijkt niets van.”

Strenger straffen dus? Het docententeam is het er niet over eens. „Blijven praten”, zegt de een. „Nee!” zegt een ander fel. „Niet dat eindeloze heen en weer praten!”

Onder schooltijd is er van al dat ongewenst gedrag vrij weinig te merken. In leerjaar 3 en 4 van het Vader Rijn College volgen de leerlingen de aanpak van het ’natuurlijk leren’. Dat houdt in dat ze leren aan de hand van opdrachten die aan de praktijk ontleend zijn. Het grootste deel van de dag werken ze zelfstandig aan die opdrachten. Daarnaast zijn er gewone schoolvakken; ook daaraan werken ze grotendeels zelfstandig.

De schooldag begint met de zogeheten dagopening. Alle leerlingen schrijven voor zichzelf op wat ze die dag van plan zijn. Nadat een van de docenten die dagplanning heeft goedgekeurd, kunnen ze aan het werk.

Het gros van de leerlingen kruipt snel achter een computer om mail te checken – want soms zijn daar nog nieuwe opdrachten van docenten te vinden. Veel jongens gaan daarna op zoek naar de sites waar snelle en niet te dure Volkswagens Golf te vinden zijn. Anderen, met name de vierdejaars, zoeken internet af naar de open dagen van het middelbaar beroepsonderwijs. „Heel belangrijk, roept juf Joolen hen toe. „Maar het is nóg belangrijker dat je aan je boekhouden gaat werken.” Niet veel later zijn de meeste leerlingen inderdaad aan het werk.

Voor Joolen is de schooldag al veel vroeger begonnen: ’s ochtends om zeven uur belt ze Asmae wakker. „Doe ik dat niet, dan komt ze nooit op tijd op school”, zegt ze.

„Ik ben meer bezig met opvoeden dan met mijn vak”, vervolgt Joolen, die eigenlijk docent Engels is. Ze komt van een vmbo-school buiten de stad, met traditioneel onderwijs. Het verschil met het Vader Rijn College is groot. „Mijn vorige school had ook problemen. In het dorp waar die stond, was geen coffeeshop, dus werd er op school levendig gedeald. Dát probleem hebben we hier niet.”

Welke problemen wel? Joolen somt op. „Kinderen die de samenleving waarin ze leven niet snappen. Die zich onbegrepen voelen. Van wie tegelijkertijd veel gevraagd wordt, die bijvoorbeeld veel zelf moeten regelen, omdat zij Nederlands spreken en hun ouders niet.”

Ze gaat door. „Veel leerlingen hier op school hebben recht op leerwegondersteuning en zijn dus officieel leerling met problemen. Sommigen zijn snel boos, anderen kunnen zich niet langer dan tien minuten concentreren. Lastig, ja, maar er is te weinig geld om ze allemaal in speciale klassen te zetten, dus zit er ook een aantal in deze groep. Die steek je een extra handje toe.

„Onze leerlingen leven in een heel andere wereld dan wij ons voorstellen. De jongens leven vaak op straat. Daar ben je geen held dankzij een diploma, maar dankzij wat je durft. En de meisjes zitten bijna altijd thuis. Voor hen is school een uitje.

„School is een houvast voor veel leerlingen. Wie ’s ochtends te laat op school komt, moet zich de volgende dag om acht uur melden. Als je dat niet doet, moet je ’s middags nablijven. Maar voor veel leerlingen is dat geen straf. Ze vinden het gezellig. Anders moeten ze naar huis - waar het vaak helemaal niet gezellig is.”

Maar moet een school haar allochtone leerlingen niet voorbereiden op een veelkleurige samenleving met allochtonen én autochtonen? En lukt dat op een school waar allochtone leerlingen alleen andere allochtonen tegenkomen? Kan dat niet beter op een gemengde school?

Directeur Bart Engbers van het Vader Rijn College kent de vragen. Goed onderwijs in een aantal ’ankervakken’ (taal en rekenen, maar ook democratisch burgerschap) is niet genoeg. „Onze leerlingen moeten de witte wereld leren kennen; dat kan niet in splendid isolation.”

Daarom vindt de school stages heel belangrijk. Ook worden leerlingen geregeld de buurt in gestuurd om opdrachten uit te voeren. Zo hebben Vader-Rijnleerlingen geholpen bij het organiseren van een sportdag op een basisschool; anderen hielpen bij lessen over gezond eten, door fruithapjes klaar te maken.

Het Vader Rijn biedt leerlingen zo een betere basis dan als de school gemengd zou zijn, stelt Engbers. „Onze leerlingen voelen zich nergens welkom. Thuis zitten ze in de shit, met ouders die vijf hoog in Overvecht soms eigenlijk nog in het Rifgebergte leven. En op straat worden ze vaak met de nek aangekeken. School is voor hen een veilige haven, een plek van henzelf. Dat veilige gevoel is een voorwaarde om goed te kunnen leren.

„Stel dat ze hier op school moesten mengen met de Chantals en de Johnny’s, stel je voor wat voor wrijvingen dat zou geven. Dat komt het leren echt niet ten goede. Deze kids moeten heel blij zijn dat ze op een zwarte school zitten.”

Wie het de leerlingen van Rosan Joolen en haar collega’s vraagt, hoort inderdaad vooral tevreden geluiden. Maar aan het eind van de schooldag willen de meesten toch weg, ook degenen die moeten nablijven. Meral kan écht niet blijven, ze moet werken; voor Fati geldt hetzelfde en Mehmet heeft een afspraak met zijn voogd. Maar docent Melchior geeft geen krimp.

Pembegül moet naar haar opa. „Dat kan toch later?” werpt Melchior tegen. Nee, zegt Pembegül, want ze moet voor haar opa vertalen bij de huisarts. „Ga dan maar”, krijgt ze te horen.

Ook Touche wil weg. Nablijven is in strijd met de leerplicht, stelt hij. Trouwens, hij heeft zijn straf al uitgezeten, want de laatste keer dat hij te laat was, had hij een goede reden.

„Ik maak een afspraak met je: ik blijf een half uurtje”, zegt hij op hoge toon. „Maar als blijkt dat dat niet terecht is, wil ik een vergoeding.”

„Ik vind dat je erg onbeschoft bent”, zegt Melchior. „Je gaat nu weg. Ik bel vanavond je vader wel.”

„Die werkt ’s avonds.”

„Dan bel ik hem mobiel.”

Touche loopt de klas uit. Maar net voordat hij de deur uit is, zegt jij nog: „Je hebt z’n nummer niet.”

Intussen is Pembegül terug. Die heeft haar vader gebeld; ze hoeft niet als tolk op te treden en dus wil ze wel blijven. Even later zit zij samen met een vijftal andere nablijvers rustig aan de computer te werken.

Ook op je vrije dag naar school

Eigenlijk heeft Soumia Mahdad (16) vrij: er zijn te veel leraren ziek. Maar thuis zitten, dat schiet niet op. Samen met haar vriendin Kaoutar werkt zij aan een opdracht maatschappijleer: schrijf een brief over het samenscholingsverbod op Kanaleneiland.

Het Vader Rijn College is een leuke school, vindt Soumia. „De leraren zijn meestal wel streng. Maar dat moet ook, anders bereik je niets. Vergeleken met het traditionele onderwijs vind ik natuurlijk leren beter. Je leert zelfstandig te werken en voor jezelf te plannen.”

Soumia begon met een vmbo-basis-advies, maar is inmiddels twee treetjes opgeklommen: ze doet over een paar maanden examen in gemengde leerweg.

„Daarna wil ik de richting administratie doen in het mbo. Ik hou van administratieve klussen, ik ben er ook goed in.”

Ook op je vrije dag naar school

„Een goeie school, je kan hier veel leren”, zegt Said Chami (16) over zijn school. Na de tweede klas kon hij kiezen tussen traditioneel onderwijs en ’natuurlijk leren’.

„Eerst dacht ik: met natuurlijk leren haal je geen goed diploma. Maar ik heb een dag meegelopen en toen heb ik er toch voor gekozen.”

Dat bevalt. „Je werkt zelfstandig, je hebt veel contact met anderen. Dat is gezellig, en je leert ook veel van verschillende meningen. De leraren helpen je. Streng? Ja, maar dat ligt aan jezelf: als je erom vraagt, móeten ze wel streng zijn.”

Volgend jaar wil Said de opleiding sociaal-cultureel werk doen. „Ik heb via school een sportdag georganiseerd, dat vond ik leuk.”

Maar eerst wacht Said het examen. Verwacht hij zijn vmbo-dipoma te halen? „Pfft, ik hoop het. Tot nu toe gaat het perfect.”
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Uit ervaring weet ik, en mijn woord is hierbij 10 keer zoveel waard als dat van elke linkse Pedagoog of Psycholoog die denkt te beweren dat hij/zij iets weet zonder het het twee keer in zijn/haar leven meegemaakt te hebben, dat migranten van elke niet-Islamitische cultuur die vanaf hun jonge jaren op een "blanke" school zitten, bijna geen risico lopen op relallochtonisering.
De integratie verloopt hier bijna volledig, en ook de ouders integreren mee.

"Zwarte" scholen daarentegen, kan men een omheining rond bouwen, leerkrachten evacueren en tralies op zetten. Niemand komt daar toch les volgen.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik geloof je migrantenjong, maar er zijn wijken in grote steden waar bijna geen autochtoon meer woont, en dan is het gevolg dat je zwarte scholen gaat krijgen.
Ik zie niet in hoe je dat kan veranderen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Lof en kritiek plan Dijksma tegen segregatie

Kamer verdeeld over pilots zwarte en witte scholen
Van onze redactie politiek

Staatssecretaris Dijksma bindt de strijd tegen segregatie in het onderwijs aan met vrijwillige pilots. De Kamer is verdeeld over deze aanpak.

Segregatie is onvermijdelijk

Hoe kiezen ouders, autochtoon én allochtoon, een school voor hun kind? CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk weet het wel: „Het belangrijkste is de kwaliteit én een welkom gevoel. En dat kun je niet afdwingen met een acceptatieplicht.” Zijn SP-collega en naamgenoot Jasper van Dijk valt hem bij: „Ouders lopen even het schoolplein op om te kijken hoe het voelt.” Maar SP is wél voor een acceptatieplicht.

PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma van onderwijs wil daar niet aan. Vanmiddag bespreekt ze met de Kamer haar plan om de segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Met een pakket maatregelen en een budget van vier miljoen euro gaat ze de komende vier jaar de strijd aan met te witte of te zwarte scholen.

Haar actieplan bestaat uit een reeks proeven die op vrijwillige basis gehouden zullen worden in de vier grote steden plus Eindhoven, Deventer en Nijmegen. Zo kan er geëxperimenteerd worden met vaste aanmeldmomenten – om te voorkomen dat ouders hun baby gelijk na de geboorte bij een basisschool aanmelden – en met dubbele wachtlijsten. Voor de samenstelling van een klas kan dan om en om van beide wachtlijsten (autochtoon en allochtoon) een kind worden gehaald.

ChristenUnie-fractievoorzitter Slob is onder de indruk van Dijksma’s plannen. „Klasse dat ze begint met pilots en niet haar zin doordrukt bij de scholen. Nu krijgt ze misschien het verwijt dat dit geen sterk optreden is, maar ze ziet gewoon de realiteit onder ogen”, zegt hij, doelend op een passage in Dijksma’s Kamerbrief waarin staat dat slechts 20 procent van de scholen heil ziet in vaste aanmeldmomenten.

De VVD heeft echter twijfels over de pilots en ook de SP is ongelukkig: „Als er niets uitkomt, dan gebeurt er ook niets”, constateert Jasper van Dijk. „Wat komt er terecht van de grote woorden die Dijksma vorig jaar nog sprak?”

De woorden van de bewindsvrouw waren inderdaad veelbelovend: vorig jaar maart stelde ze nog dat ’de tijd van de incidentele en vrijblijvende aanpak echt voorbij’ is. De PvdA, die gisteren onbereikbaar was voor commentaar, beloofde in haar verkiezingsprogramma hetzelfde.

Bovendien ligt er een initiatiefwet over een toelatingsrecht van PvdA-Kamerlid Hamer klaar. Deze wet, die ondersteund wordt door SP, GroenLinks en D66, regelt dat kinderen aangenomen moeten worden als hun ouders de grondslag van de school accepteren. Zo kunnen (witte) scholen geen (allochtone) kinderen meer weigeren. „Het doet me denken aan het onderzoek naar de oorlog in Irak”, zegt Jasper van Dijk . „De PvdA wil dat scholen allochtone kinderen niet kunnen weigeren, maar heeft het plan nu even in de ijskast gestopt omdat ze in een coalitie zit met de hoeders van het bijzonder onderwijs.”

Segregatie-top

Het multiculturele instituut Forum wil dat het kabinet een top organiseert over segregatie in het basisonderwijs met alle relevante partijen, onder leiding van Sharon Dijksma. Forum stelt daarnaast voor op scholen waar blanke kinderen zijn oververtegenwoordigd, cursussen te geven aan peuters die thuis geen Nederlands spreken. Deze kinderen zullen na die lessen vaker voor deze scholen kiezen
.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Ariel schreef:Ik geloof je migrantenjong, maar er zijn wijken in grote steden waar bijna geen autochtoon meer woont, en dan is het gevolg dat je zwarte scholen gaat krijgen.
Ik zie niet in hoe je dat kan veranderen.
Ik dacht even dat allochtonen een beetje eerlijk verdelen op alle scholen een oplossing zou zijn, maar er zijn daarvoor teveel allochtonen.

5 mocro's op een school zijn genoeg om terreur te zaaien, tenminste voor de kindjes die nooit gevechtstraining hebben gehad of geen sterke vriendjes hebben.

Daarom denk ik: is dit niet beter zo? Een soort van pestbarak, een container voor radioactief afval.
Uiteraard gaan er mensen in verloren, maar wij zijn al voorbij de fase waarbij wij aan individuen mogen denken.
Voorlopig het zo houden, totdat wij de moed hebben om er prikkeldraad rond te trekken en sommige buurten uitroepen tot Township?


Ik herinner mij wat er gebeurde wanneer TNA Merksem gesloten werd. Het was een van de ergste scholen in Antwerpen, en de incidenten die plaats vonden vlak voor de sluiting waren, laten wij het zo zeggen, niet gezellig.
De stroom van mocro's en ander uitschot vloeide over andere scholen, en een plaatselijk Atheneum ging van een vrij vreedzame school naar iets waar men de kinderen niet naartoe stuurt.


Hoe het in gangsterscholen aan toe gaat... Wel, leerkrachten worden daar bedreigd en mishandeld, autochtone kinderen moeten hun mond houden, meisjes worden gediscrimineerd.
Het is een beetje te vergelijken met de gevangenis: iedereen staat bij eigen soort, er wordt veel gevochten, deals worden gesloten tussen verschillende kliekjes, de spanning is zeer hoog.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Taalachterstand in grote steden aangepakt

Gepubliceerd: maandag 5 maart 2007 18:57


Alle kinderen in de vier grote steden die extra taalondersteuning nodig hebben krijgen dat binnen twee jaar. Die ambitie uitte staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma (PvdA) maandag in Enschede tijdens de presentatie van een onderwijsplan tegen schooluitval. Ook minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) was hierbij aanwezig.

Het huidige streven is dat in heel Nederland zeventig procent van de kinderen die extra taalontwikkeling nodig hebben, dat binnen twee jaar krijgt. Dijksma heeft de lat in de vier grote steden nu op honderd procent gelegd. Volgens de staatssecretaris is de hulp in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag het hardst nodig en is een taalachterstand iets dat in de hele schoolcarrière doorwerkt.

Plasterk benadrukte opnieuw dat hij de komende jaren gaat werken aan het terugdringen van de schooluitval, voornamelijk in het mbo. Ook wil hij de positie van de leraar versterken en wil hij docenten die meer bestuurlijke taken vervullen dan collega's daarvoor belonen. Zo moet het vak aantrekkelijker worden gemaakt. Dijksma zei dat ze graag meer ondersteunende functies in het onderwijs ziet, zoals conciërges.

Voor de universiteiten pleit de minister voor meer aandacht voor de studenten. In het verleden heeft het wetenschappelijk onderwijs volgens de bewindsman te veel gedaan wat het bedrijfsleven wilde, en is het tijd om individueel talent van studenten te stimuleren. Verder moet de internationale wetenschap in Nederland worden ontwikkeld om een 'braindrain' van wetenschappers naar het buitenland te voorkomen
http://www.depers.nl/binnenland/39655/A ... teden.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Ariel,

Hebben allochtonen die hier geboren zijn soms een taalachterstand?
Of gaat het enkel om de "pure" migranten?
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Zover als ik weet hebben veel allochtonen een taalachterstand migrantenjong.
Men spreekt Turks of Marokkaans thuis, en veel kinderen die naar de kleuterschool gaan spreken nog geen woord Nederlands.
Zo stapelt zich achterstand op achterstand. Het begint als ze kleuter zijn omdat ze geen woord Nederlands spreken. De volgende acht jaar spreken ze uitsluitend op school Nederlands, waardoor de achterstand nog groeit. Thuis is de voertaal Marokkaans, Turks, Ghanees of Spaans, op straat vaak ook. Landman schudt de gevolgen uit zijn mouw: hier komen de kinderen binnen met een achterstand in woordenschat van tweeduizend woorden (nul versus de tweeduizend woorden die Nederlandse vierjarigen kennen). Ze vertrekken op hun twaalfde met een achterstand van achtduizend woorden (16.000 versus de 24.000 woorden die Nederlandse twaalfjarigen kennen). En dat geldt al voor de kinderen die níet een half jaar naar Marokko verdwijnen of die binnen Nederland elk jaar verhuizen.
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/01/30/Vp/z.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Ariel schreef:Zover als ik weet hebben veel allochtonen een taalachterstand migrantenjong.
Men spreekt Turks of Marokkaans thuis, en veel kinderen die naar de kleuterschool gaan spreken nog geen woord Nederlands.
Ik spreek Russisch thuis, wat mij niet weerhield om in een halfjaartje zowel het Zweeds als het Nederlands te leren.

Zijn deze taalachterstandigen werkelijk uitschot? Alles wijst op een antwoord:

Ja, en hoe!
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Herne
Berichten: 75
Lid geworden op: za mar 01, 2008 4:23 pm

Bericht door Herne »

Ja Migrantenjong, Je hebt hier een punt.
Ik geef je gelijk. Personen met een klein beetje niveau hoef je niet uit te leggen dat de taal van het land waarin je leeft belangrijk is.
Het is gewoon een kwestie van wat iemand wil in zijn leven.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Herne schreef:Ja Migrantenjong, Je hebt hier een punt.
Ik geef je gelijk. Personen met een klein beetje niveau hoef je niet uit te leggen dat de taal van het land waarin je leeft belangrijk is.
Het is gewoon een kwestie van wat iemand wil in zijn leven.
Maar de moedertaal is ook erg belangrijk. Die dien je van huis af aan mee te geven, aangezien de kinderen het Nederlands wel buitenshuis leren.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Chaimae schreef: Maar de moedertaal is ook erg belangrijk. Die dien je van huis af aan mee te geven, aangezien de kinderen het Nederlands wel buitenshuis leren.
Jonge kinderen kunnen probleemloos 3 tot 4 talen tegelijk leren en beheersen.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Maar de moedertaal is ook erg belangrijk. Die dien je van huis af aan mee te geven, aangezien de kinderen het Nederlands wel buitenshuis leren.
Door de luiheid van thuis niet de tweede taal te willen aanleren geef je de kinderen een grote achterstand. Dit hoeft niet. Je kan de kinderen van bij hun eerste woordjes gerust alletwee de talen leren.

Ik ken een Frans/Nederlandstalig gezin.
De moeder heeft Nederlands moeten leren, de vader Frans.
Onderling spreken ze Frans of Nederlands. Tegen de kinderen spreken ze allebei hun eigen moedertaal. In de kleuterklas waren de kinderen al perfect tweetalig.
Geen van de kinderen heeft er problemen mee gehad, zich te leren uitdrukken in verschillende talen en verschillende grammatica.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

migrantenjong schreef:
Chaimae schreef: Maar de moedertaal is ook erg belangrijk. Die dien je van huis af aan mee te geven, aangezien de kinderen het Nederlands wel buitenshuis leren.
Jonge kinderen kunnen probleemloos 3 tot 4 talen tegelijk leren en beheersen.
zeker en vast.

Bij jonge kinderen worden in de hersenen specifieke taalcentra aangemaakt. Leer je dus drie talen tegelijk aan, dan worden die in aparte centra gezet. Leer je op latere leeftijd nieuwe talen bij dan werkt dat zo niet meer en krijg je die vertaal-toestanden.

Als je op zeer jonge leeftijd die talen aanleert dan hoef je niet de "vertalen".

Wat ze tegenwoordig met dat moedertaalgemekker willen wijsmaken begrijp ik niet. Is moedertaal genetisch overdraagbaar of zo? (ik las ooit een ernstig(?) document van een uiteraard turkse studente, die met droge ogen zat te beweren dat bepaalde klanken die het kind in de baarmoeder te horen kreeg later niet meer aan te leren waren.

Ben je dus als zwangere vrouw werkzaam in een hondenkennel, dan kan het best zijn dat je kind dus enkel kan blaffen als "moedertaal".... :evil:
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

ik las ooit een ernstig(?) document van een uiteraard turkse studente, die met droge ogen zat te beweren dat bepaalde klanken die het kind in de baarmoeder te horen kreeg later niet meer aan te leren waren.
En zulke idiotaire schepsels zijn er waarschijnlijk veel. Hoe zit het met de wetten op slavernij in dit land?

Voor wie hun moedertaal niet wil vergeten kunnen ze naschoolse cursussen organiseren. Heb ik ook gedaan om mijn Russisch up to date te houden.
En het werkte prima.

Het enige dat ik nog niet heb kunnen leren zijn de Antwaarpse klanken. Ik kan wel dialect praten, maar geen hardcore Antwaarps.

Gents beheers ik al vrij goed, zo kan ik aan een dame al vragen om haar tat'n te laten zien.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Plaats reactie