Film Mel Gibson ter onderstreping Joodse schuld Christus kru

Plaats reactie
Akkersloot
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 07, 2003 10:01 pm

Film Mel Gibson ter onderstreping Joodse schuld Christus kru

Bericht door Akkersloot »

Film Mel Gibson ter onderstreping Joodse schuld Christus' kruisiging.

Mel Gibson en zijn omstreden Jezusfilm 'The Passion'
3 juli 2003

De rk kerk mag dan (voorlopig?) door de knieën zijn, de joden in Amerika blijven volhouden dat het script van Mel Gibsons speelfilm over de laatste dagen van Jezus in de revisie moet. "Het riekt naar antisemitisme." Maar de film blijkt al gedraaid en Gibson is zich van geen kwaad bewust.

Bron: www.trouw.nl, 3 juli 2003.


De Amerikaanse bisschoppenconferentie buigt het hoofd. Ze distantieert zich van de bevindingen van een, mede door haar ingestelde, joods-katholieke groep theologen die forse kritiek heeft op de eerste versie van het script van 'The Passion', over de laatste twaalf dagen in het leven van Jezus. Deze speelfilm, geregisseerd door Mel Gibson -'Mad Max', 'The Man without a Face', 'Braveheart'-, draait als alles goed gaat volgend jaar rond Pasen in de bioscopen.

De Anti-Defamation League of America, een pressiegroep die opkomt voor de belangen van de joodse gemeenschap in de VS, is vooralsnog niet gezwicht voor Gibsons advocaten. De ADL was mede-inspirator van het instellen van de groep theologen. ADL-directeur Abraham Foxman laat weten dat men nog altijd voluit de 'ernstige zorgen' deelt die met betrekking tot de film zijn geuit. "Het script riekt naar traditioneel antisemitisme."

Kernbezwaar van de groep -dat ze nu niet meer namens de rk kerk mag uiten- betreft het feit dat de schuld voor de kruisdood van Jezus weer lijkt te zijn verschoven van Pilatus en de Romeinen in de richting van het joodse volk. Deze eeuwenoude christelijke misvatting werd door het Tweede Vaticaans Concilie (1962-'65) openlijk veroordeeld.

Mel Gibson ontkent dat zijn film antisemitisch is. "'The Passion' (de Passie) wil inspireren, niet beledigen", aldus de Amerikaanse regisseur. "Hij gaat over God die mens wordt en over de mensen die daarna God weer vermoorden." Volgens Gibson raakten bij de, inmiddels afgesloten, opnamen enkele islamitische medewerkers zo diep onder de indruk dat ze zich spontaan tot het christendom bekeerden. Wat op zich nog geen bewijs tegen een mogelijke anti-judaïstische strekking van de speelfilm vormt.

De producent van de film, Steve Mc Eveety, zegt dat de critici zich baseren op een verouderde versie van het script. Dat valt te hopen, want een katholiek lid van de theologengroep stelde dat hij nog nooit zo'n antisemitisch stuk onder ogen had gekregen als juist dat filmscript.

Het is niet zo vreemd dat sommigen de film met argwaan bekijken. De regisseur blijkt oprichter van 'The Holy Family', een ultraconservatieve katholieke splintergroep die de besluiten van Vaticanum II verwerpt. Gibson: "Deze hebben het kerkelijk instituut gecorrumpeerd. Kijk naar de voornaamste vruchten ervan: afnemend kerkbezoek en groeiende pedofilie." Zijn afwijzing geldt impliciet ook het conciliestuk Nostra Aetate, dat een einde maakte aan de mythe dat de joden Christus hebben vermoord. Gibson en de zijnen beschouwen de drie laatste pausen onwettig. Inclusief de huidige (johannes Paulus II), die als geen andere rooms-katholieke kerkvorst vóór hem zich heeft ingezet voor verzoening tussen joden en christenen.

Vervolgens zijn er de woorden, door een Italiaanse journalist aan regisseur Gibson toegeschreven: "Het is onvermijdelijk de joden te portretteren als schuldig aan het kruisigen van Christus. Zoals de Bijbel zegt: 'Hij kwam tot de zijnen en de zijnen erkenden hem niet.' Dat kun je niet wegpoetsen." Mocht Gibson dit beweerd hebben, dan staat hij niet alleen; 37 procent van alle Amerikanen gelooft dat de joden schuldig zijn aan Jezus' dood.

En ten slotte is er het feit dat Gibson zijn film, behalve op de vier evangelisten, naar eigen zeggen ook baseert op de geschriften van twee mystieke nonnen: de Spaanse Maria de Jesús de Agreda (1602-1665) en de Duitse Anna Catherina Emmerich (1774-1824). De een was ervan overtuigd dat de joden eeuwig moesten lijden omdat ze het bloed van de Verlosser hadden vergoten; de ander beschrijft een visioen waarin ze een oude jodin van het hellevuur redt, nadat deze heeft bekend dat de joden christenkinderen wurgen en hun bloed gebruiken voor rituelen.

Zelf zegt Gibson dat hij tijdens de opnamen elke dag de mis bijwoonde. Want: "We moeten volkomen zuiver zijn om zoiets te kunnen draaien". En: "Ik ben geen predikant of priester, maar ik denk dat de Heilige Geest door mij en deze film werkzaam is".

Gibsons epos -geschatte kosten: 25 miljoen dollar (ruim 26 miljoen euro)- draait vooral rond het verraad, het proces, de dood en de verrijzenis. Er wordt uitsluitend Latijn en Aramees gesproken, de (inmiddels dode) talen waarin ten tijde van Jezus de Romeinen, respectievelijk de joden zich uitdrukten. Wie ondertiteling verwacht komt bedrogen uit, dat druist in tegen de authenticiteit die Gibson zijn werk wil meegeven. "Wel zullen we in de film veel visuele aanwijzingen geven, zodat ook mensen die minder bekend zijn met de Bijbel het een beetje kunnen volgen."

De Christusfiguur wordt gespeeld door James Caviezel ("Ik ben een gelovig katholiek"). Hij hing in totaal vijftien uur aan het kruis voordat de opnamen gelukt waren. "Op een zeker moment was de wind zo sterk dat ik bang was met kruis en al om te kieperen." De rol van Maria wordt vertolkt door de Roemeense actrice Maia Morgenstern, terwijl de Italiaanse seksdiva Monica Bellucci, bekend van 'The Matrix Reloaded', Maria Magdalena voor haar rekening neemt.

Hollywood staat belangstellend langs de zijlijn af te wachten of deze gewaagde en omstreden productie een flop wordt of een kassucces. Niet voor niets heeft zich nog geen distributeur gemeld en is Gibson gedwongen de film voor een groot deel uit eigen zak te betalen. Maar: "Al tien jaar voelde ik de behoefte dit te maken. Nu doe ik het, wat het me ook kost. Sommigen denken dat ik gek geworden ben, en misschien is dat ook wel zo."

Bron: www.trouw.nl, 3 juli 2003
Akkersloot
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 07, 2003 10:01 pm

Bericht door Akkersloot »

Volgens één of meerdere evangelieen zou Christus gezegd hebben "God vergeef hen, ze weten niet wat ze doen".
En dan toch nog zo moeilijk doen over de schuldvraag van Christus' dood. Daar kunnen wij gelovigen maar één conclusie uit trekken: Vergeet al die "heilige" boeken. Want als er iets duidelijk in staat, te weten "God vergeef hen want ze weten niet wat ze doen", lees je er als gelovige gewoon overheen.

Als Mel Gibson (Australische regisseur bekend van o.a. 'Mad Max') zegt zijn informatie te hebben gehaald van een non welke in een visioen een oude jodin van de brandstapel redde om dat ze erkende christen-kinderen te doden lijkt mij die film gewoon bedoeld om joden in een kwaad daglicht te zetten. Men moet immers erkennen dat religie mensen hartstikke gek kan maken.

Mijns inziens geen kruisiging van Christus, geen herrijzenis en ook geen Christendom.
Akkersloot
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 07, 2003 10:01 pm

Bericht door Akkersloot »

Verder vraag ik me af hoe die bewuste christenen staan tegenover de moslims. De moslims geloven immers (het staat althans in de koran) dat Haatje (Allah) Jezus "vanwegen zijn goede werken" van de kruisdood heeft gered.

Volgens Rom 1:32 van temporaal epilepsie patient Paulus verdienen "godslasteraars" de dood. Dan moet je ook de joden niet verwijten dat ze, in hun ogen, godslasteraar hebben gedood.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Die vraag over de joodse schuld is wel erg fascinerend. Ik ben nog eens wat gaan rondneuzen, ik vond deze pagina die wel een aardige samenvatting geeft over de visie rond het begin van de jaartelling.

http://www.shirhadash.org/rabbi/010309-about-judas.html

De schrijver zegt dat Judas in de oudste versies van het verhaal niet als verrader wordt genoemd. Hij geeft aan dat deze interpretatie pas later ontstond; maar de jodenhaat ontstond niet vanwege deze versie, maar was juist een reflectie op de jodenhaat die al bestond.
Ik heb elders op deze site al een vertaling gegeven van Tacitus over de joden, waar dit goed naar voren komt.

viewtopic.php?t=208

Dit is bovendien ook interessant omdat zijn kritiek veel lijkt op de kritiek die we nu horen over moslims en de islam.

Maar hoewel Judas dus pas laat wordt genoemd als verrader van Jezus, is 'Judas de verrader' wel degelijk al langer bekend. Er werd al eerder iemand door 'Judas' verkocht voor twintig zilverlingen, en niet aan de Romeinen, maar aan de Arabieren of de Egyptenaren.
We hebben het dan natuurlijk over Jozef, de zoon van Israël (Jakob), die door zijn twaalf broers werd verraden.

Mijn Leidse vertaling, nadat de broers Jozefs' kleed hadden uitgetrokken en hem in de put hadden geworpen:
Genesis 37:25 - 28

Terwijl zij aan de maaltijd zaten, sloegen ze de ogen op, en daar zagen ze een karavaan Ismaëlieten die uit Gilead kwam, de kamelen beladen met wierook, balsem en gom, op weg om dit naar Egypte af te voeren. Nu zei Juda tot zijn broers: welk nut steekt erin onze broer te doden en zijn bloed te bedekken? Verkopen we hem liever aan de Ismaëlieten, en laat onze hand niet tegen hem zijn; want hij is onze broeder, ons eigen vlees. En zijn broeders gaven hem gehoor. Er kwamen handeldrijvende Midianieten voorbij, en trokken Jozef uit de put op. En zij verkochten Jozef aan de Ismaëlieten voor twintig zilverlingen; en ze brachten Jozef naar Egypte.
In mijn vertaling van Josephus, die zijn Oudheden schreef in de eerste eeuw, is de spelling Judas. Als dat niet zo was, had ik misschien zelfs over het verraad van Jozef door Juda heengelezen.
Ioudas is de Griekse vorm van Hebreeuws Juda.
Er komen trouwens heel wat Judassen voor, waaronder een broer van Jezus, net zoals de andere Juda de broer was van Jozef.

De naam Judas wordt ook wel gespeld als Juda, en is verwant aan 'joden'. Joden (Yehudi, Ioudaioi) zijn natuurlijk in eerste instantie de bewoners van Juda of Judea. De afvalligheid van de Heer verwijst naar de joden zelf, die steeds weer vervallen tot het aanbidden van de oude goden. Judith betekent trouwens de Joodse, effe en passant. Het kan niet altijd alleen maar over mannen gaan.

Dit zegt Jeremia over Juda en Israel (ik pluk het even uit mijn 45 jaar oude Leidse vertaling):

Jeremia 3:6-10
Juda nog schuldiger dan Israel

De Heer zeide tot mij, ten tijde van koning Jozua: Hebt gij gezien wat Afvallige, Israël, heeft gedaan? Zij is heengegaan en heeft op elke hoge berg en onder elke lommerrijke boom geboeleerd. Ik dacht: Na dit alles gedaan te hebben zal zij tot mij wederkeren - maar zij keerde niet weder. En haar zuster Trouweloze, Juda, zag dat ik juist om reden van het overspel door Afvallige, Israël, bedreven, haar wegzonden en haar de scheidbrief gegeven had; doch Trouweloze, haar zuster Juda, werd niet bevreesd, maar ging heen en boeleerde eveneens. En door al haar boeleren werd het land ontwijd, en zij bedreef overspel met steen en hout. Maar met dat al is haar zuster Trouweloze,Juda, niet van ganser harte, slechts voor de leus, tot mij wedergekeerd, spreekt de Heer.
Er wordt nog een flink tijdje doorgejeremieerd over schuld en boete, de trouweloosheid van het volk van Juda, en hun verzaking van de Heer. Juda is de Heer afvallig zoals een vrouw haar minnaar, en boeleert met andere goden. Je vraagt je af hoe ooit het geloof in één god tot stand is gekomen, want het is een enorme litanie van boeleren en afvalligheid, en een verbolgen Heer.

Voor de Romeinen, de Christenen en de moslims de joden overal de schuld van gaven, waren de joden dus zelf al flink bezig met het zaaien van haatgevoelens jegens Juda. Het verraad van Jezus is een literaire variatie van het verraad van Jozeph. De naam Jozeph wordt trouwens zelf wel de Hebreeuwse vorm van Jezus genoemd; Jezus is afkomstig van de Griekse vorm.

Het heeft er een beetje de schijn van dat deze godsdienst zo intolerant is dat hij automatisch intolerantie bij anderen opwekt. De haat die op anderen wordt gericht, wordt teruggekaatst.

Dit moet je zien als persoonlijk vrijblijvend gemijmer, maar het lijkt me interessant om me eens wat meer in deze richting te verdiepen.
Gebruikersavatar
craban
Berichten: 27
Lid geworden op: do jan 23, 2003 5:36 pm
Locatie: Antwerpen

Bericht door craban »

Hebben de Joden met wat ze gedaan hebben met Jezus niet gedaan wat er werd voorspeld in het OT? En daarmee er voor gezorgd dat de profetien uitkwamen en op die manier een hand hadden in het ontstaan van het Christendom. Of vergis ik me?

Sorry voor mijn steeds weer ellenlange berichten :)

-craban
Plaats reactie