Marokkanen in Gouda

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Marokkanen in Gouda

Bericht door Ariel »

Elsevier, 15 juni 2002. 6 jaar verder.
Wat is er verbetert in deze afgelopen jaren. PvdA-burgemeester Wim Cornelis was onthutst toen hij deze zaken vernam. De burgemeester stond een hardere aanpak voor. Het begon eindelijk te dagen op het gemeentehuis en politiebureau.
En nu ? Hoe denkt de PVDA burgemeester nu ? Daagt het nog steeds ?
Volgens mij niet...

De Goudse burgemeester Wim Cornelis bestrijdt dat een lange reeks incidenten met Marokkaanse reljongeren voor Connexxion de reden is geweest om zijn buschauffeurs niet meer door de probleemwijk Oosterwei te laten rijden.
"Het betreft een beroving die voor de chauffeurs aanleiding is geweest om een stukje om te gaan rijden. Als er meer aan de hand zou zijn, had ik dat wel van de politie gehoord.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/1920 ... tml?p=10,2
Marokkanen in Gouda

''Over tien jaar zijn wij hier de baas'', zeggen Marokkaanse jongeren in Gouda. ''En dan gooien we die kankerkoningin er ook meteen uit.''


Ze spugen op de grond. In Gouda woedt een stammenstrijd. . Het is een conflict dat jaren is ontkend. Altijd werd er gesust: met opmerkingen als ''het is een kleine groep'', ''het zijn incidenten''. De politiek had geen oren voor de zorgen van de bevolking.

Nu begint het te dagen op het gemeentehuis en politiebureau. Twee maanden geleden verschenen twee rapporten waarin voor het eerst onomwonden werd gesteld dat de problemen in Gouda vooral Marokkaanse problemen zijn. ''Ten opzichte van de Nederlandse jongeren zijn de Marokkaanse bijna zeven keer oververtegenwoordigd in de politiestatistieken,'' schrijft de Arnhemse advies- en onderzoeksgroep Beke in het rapport Jeugdcriminaliteit onder allochtonen in Gouda. Wat iedereen op straat allang tegen elkaar zei, zeggen nu ook politici, beleidsmakers en de politie.

PvdA-burgemeester Wim Cornelis (53) trad aan in november 2001. Hij was onthutst. ''Gouwenaren voelen zich niet meer veilig en daar moetje wat aan doen. Het maakt niet uit of het een objectief of een subjectief gevoel is.'' De burgemeester staat een hardere aanpak voor. De politie, die tot nu toe niet altijd hard optrad, begint met een offensief onder het motto ''respect en repressie''. Wie niet luistert, krijgt een bon. Dat is lang niet zo geweest. De politie concentreert zich intensief op zogenoemde veelplegers en leiders. Heel vaak wisten ouders niet wat hun kinderen uitspookten. Ze wisten zelfs niet eens dat hun kinderen met de politie in aanraking waren geweest. De politie gaat ook proberen overtreders met meer dan één delict op hun naam naar de rechter te sturen, zodat zij zwaarder worden gestraft. Jailmiles wordt dit spottend genoemd in de gemeenteraad. De burgemeester denkt er daarnaast over om de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) onderzoek te laten doen naar de verworven rijkdommen van Marokkaanse jongeren. ''Hoe kom je aan je scooter, aan je auto? Dat zijn speeltjes die status verlenen'' zegt Cornelis. En ze zeggen: "Jij bent gek, want ik verdien in een dag meer dan jij in een maand."

Het is de vraag of beleidsmakers en ordehandhavers tijdig hebben ingezien wat ze door hun onachtzaamheid hebben veroorzaakt. De Marokkaanse jongeren wanen zich nu al de baas. Gouwenaren voelen zich geïntimideerd. Ouderen durven nauwelijks meer hun huizen uit. ''We zien een ontwikkeling,'' zegt commissaris Jaco van Hoorn (40), plaatsvervangend districtschef van Gouwe Dssel. ''Een groeiend aantal Marokkaanse jongeren gedraagt zich steeds grimmiger. Ze schelden, spugen en provoceren.'' Als de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerk uitgaat, worden leden aangevallen door Marokkanen die rondhangen bij de skatebaan naast de kerk.

In drie wijken zijn Marokkaanse jeugdbendes actief. Ze breken in, halen auto's leeg en handelen in drugs. In de afgelopen vier maanden werden in Gouda 180 inbraken gepleegd en 931 auto's opengebroken. Dat is veel voor een gemeente van 72 duizend inwoners. Ook hangen Marokkanen, niet per se als bende, op straat rond. Ze intimideren voorbijgangers, gooien ruiten in en maken lawaai tot diep in de nacht. Bewoners die durven te klagen, worden geïntimideerd. Honden worden met stenen bekogeld.

''Ik laat ze maar begaan,'' zegt Engel Oskam (56). Ze woont dertig jaar in Korte Akkeren, een wijk met 19 procent Marokkaanse bewoners. Voor haar deur is een wijkcentrum waar ongeveer elke week de ruiten worden ingegooid. ''Ik ben niet bang op straat, want ik heb net zo veel recht op de stoep als ieder ander.'' Maar ze zegt nooit wat tegen de Marokkaanse jongens voor haar deur. ''Dan gooien ze een steen door mijn ruit.''

Ook de politie wordt bedreigd. ''We weten waar je kinderen op school zitten,'' zeggen ze als een agent ze aanspreekt op hun wangedrag. Politieauto''s worden gesloopt. Niet alle agenten zijn onder de indruk. ''Als ze me bedreigen, doe ik gewoon aangifte,'' zegt hoofdagent Tristan Brouwer.
De Zuid-Hollandse provinciestad heeft een relatief kleine, maar prominent aanwezige Marokkaanse gemeenschap: 5300 Marokkanen. De helft is jonger dan 24 jaar en dat is precies de groep die het meest in aanraking komt met de politie. Ze zijn gefrustreerd, mogen alles, kansen genoeg , maar ze willen niets. Ze uiten hun onvrede in vernielzucht en intimidatie. Ook andere steden kennen het probleem van groepen jonge allochtonen die de straat terroriseren. Bestuurders en ordehandhavers zijn onmachtig.

Demissionair D66-minister van Integratie en Grotestedenbeleid Roger van Boxtel (D66) wees onlangs zestien gemeentes aan die op extra steun mogen rekenen bij bestrijding van deze allochtone overlast. Naast Gouda zijn dat Alkmaar, Almere, Amersfoort, Capelle aan den IJssel, Delft, Hoorn, Lelystad, Nieuwegein, Purmerend, Roosendaal, Spijkenisse, Vlaardingen, Zaanstad en Zoetermeer.

De politiek heeft lang gehoopt dat de problemen vanzelf zouden verdwijnen. De afgelopen tien jaar stelde Antoon Wassenaar (65) van Gemeentebelangen Gouda de Marokkaanse problemen aan de orde in de gemeenteraad. Hij was de enige. Al eind jaren tachtig zag hij Marokkaanse jongeren ontsporen. In 1998 voerde hij campagne met de slogan ''Gedogen, een teken van zwakte''.
Als hij het woord nam in de raad, verliet de PvdA-wethouder Gea Gravensteijn-Witvoet de zaal omdat zij niet naar ''racistisch geklets'' wilde luisteren. Ook buiten de raadszaal wordt zijn kritiek niet door iedereen op prijs gesteld. Op bijeenkomsten wordt hij uitgescholden voor ''teringlijer'' en bespuugd. Soms wordt hij tot aan zijn huis achtervolgd.
De ''multiculturele samenleving'', het is allemaal prachtig, vindt hij. ''Maar ik kan geen respect hebben voor iemand die mijn vrouw een ***** noemt,'' zegt Wassenaar. ''En hoe komt een kind van 10 erbij om tegen mij te zeggen dat ze ons allemaal in de oorlog hadden moeten afmaken?'' Zijn vrouw zegt: ''Ik hoop dat er niks gebeurt met ons in de flat.'' Als Wassenaar dagen later met de Elsevier-fotograaf een rondje rijdt door de wijk Oosterwei, wordt zijn auto klemgereden door drie auto's met Marokkanen.

Het ongenoegen onder de autochtone bevolking groeit. Elke dag krijgt Wassenaar post en telefoontjes van verontruste Gouwenaren. Ze geloven niet meer in het zoveelste ''buurtpreventieproject'' . En ze zijn verongelijkt: wel subsidie voor het Marokkaanse inloophuis, en niet voor de zangvereniging. Bij de laatste verkiezingen steeg Gemeentebelangen van één naar vijf zetels. Het is nu de vierde partij in Gouda, na CDA, VVD en PvdA, die alle drie zes zetels hebben. Wassenaar krijgt geen plek in het college.
De sfeer in Gouda is in sommige wijken grimmiger dan in landelijk bekende probleemwijken in Amsterdam en Rotterdam.
Oosterwei, ''Klein Marokko'' in de volksmond, is voor meer dan een kwart Marokkaans. Het beeld van de wijk is dat van portiekflats, wasgoed en schotels op de balkons. De deuren zijn kaal. Onlangs sloot weer een Nederlandse winkelier zijn nering. Vrijwel alle middenstand in de wijk is nu Marokkaans.

Elsevier, 15 juni 2002
http://www.volkertvandergraaf.net/Alloc ... _gouda.htm
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

En hoe zal de situatie er over 10 of 20 jaar uitzien? Een totale burgeroorlog met de Islam? De autochtone zal dan weggevlucht zijn. De ondergang van onze beschaving is aanstaande! :crying:
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Pilgrim schreef:En hoe zal de situatie er over 10 of 20 jaar uitzien? Een totale burgeroorlog met de Islam? De autochtone zal dan weggevlucht zijn. De ondergang van onze beschaving is aanstaande! :crying:

Begin van burgeroorloog is er al. Vooral bedankt aan de overheid bestaande uit bange wezelige dhimmi burgemeesters. In Brussel zit er ook zo eentje, nog erger een collaborateur met de vijand.. :twisted:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

God, wat moeten we met deze tuig?

Begin steeds meer het idee te krijgen dat het gedrag van Marokkaanse jongens te verklaren is uit de Marokkaanse genen.

Tegelijkertijd heb ik nu ook de verklaring gevonden waarom mijn broertjes niet met hun landgenoten mogen optrekken van mijn vader.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo feb 09, 2003 7:03 pm
Locatie: NL

Bericht door Gert »

Chaimae schreef:God, wat moeten we met deze tuig?

Begin steeds meer het idee te krijgen dat het gedrag van Marokkaanse jongens te verklaren is uit de Marokkaanse genen.
Jij hebt vast een beter idee? :P

:razz:


Paar jaar geleden was het in Utrecht - Kanaleneiland van het zelfde laken en pak. Nu schijnt het in Hoograven net zo'n zooitje te zijn. Wel 'toevallig' wijken waar veel (zoniet uitsluitend) allochtonen wonen.


Ik sta open voor elke reële optie, verlicht me.



:razz:
Gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo feb 09, 2003 7:03 pm
Locatie: NL

Bericht door Gert »

Chaimae schreef: ....... Tegelijkertijd heb ik nu ook de verklaring gevonden waarom mijn broertjes niet met hun landgenoten mogen optrekken van mijn vader.
Ah, oké, eindelijk erkenning, het gaat nog eens goed komen in Nederland.


:razz:
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

De oplossing is zo klaar als een klontje.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanen in Gouda

Bericht door Zwartmeer »

Ik wil ook even een duit in het zakje doen. Ik geloof dat het in februari 2004 was toen een oom van mij is overleden en in Gouda begraven. Een paar dagen voor de begrafenis stond er een groot artikel in, ik geloof de Telegraaf, over het wandrag van Marokkanen in Gouda. Het opvallendste verhaal was dat die Marokkanen mensen tijdens begrafenissen met stenen bekogelden. Ik dacht O jee daar moet ik dus heen. Ben toch gegaan, met de trein, en er is verder niets gebeurd.

Ik vroeg me toen wel af of er een manier is waarop je nog minder respect voor de mensen van je gastland kunt uitdragen?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Dat is inderdaad een zeer lage actie Zwartmeer. Er is zeker geen actie ondernomen om het tegen te gaan? Het ging weer eens om dat 'kleine groepje Marokkaanse jongeren dat het verpest voor de hele gemeenschap'?

Afijn, ik vond het wel een geruststelling om te horen hoe een klein groepje Marokkanen (vast kleiner dan degenen die rotzooi trappen) suggereert hoe het tuig aangepakt moet worden. Rutger heeft er een clipje van gemaakt
Dachten ze allemaal maar zo.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Bericht door Zwartmeer »

Ilona schreef:Dat is inderdaad een zeer lage actie Zwartmeer. Er is zeker geen actie ondernomen om het tegen te gaan? Het ging weer eens om dat 'kleine groepje Marokkaanse jongeren dat het verpest voor de hele gemeenschap'?
Ik heb even gekeken of het Telegraaf-artikel terug te vinden is. Is me niet gelukt, je moet lid zijn geloof ik. Leuke clip trouwens!
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Bericht door H.Numan »

Chaimae schreef:De oplossing is zo klaar als een klontje.
.... en bevat een treinkaartje, tweede klasse, enkele reis. :wink:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Met de trein maak je het deze jongens nog enigszins comfortabel.

Een gammele touringbus moet meer dan voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door Chaimae op di sep 16, 2008 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Aha!!!!!! Er komt duidelijkheid in deze zaak. :smile: Nu begrijpen we de besluiteloosheid van de Goudse Burgemeester...
Wat lees ik op het HVV?
De Goudse burgemeester Wim Cornelis is met een Marokkaanse getrouwd..
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=6959

Lezersreactie.
Vergeet niet dat de burgermeester van Gouda getrouwd is met een marokaanse...zo moest sinter klaas al wijken voor het suikerfeest..verbaasd me dus niks zijn reactie!hij is niet de burgervader voor de mensen uit Gouda,maar alleen voor de marokkanen!
Deze burgermeester,die zijn(Nederlandse)vrouw heeft verlaten voor een (Marokkaanse)vrouw,houdt sindsdien de probleem-marokkaantjes wel erg duidelijk de hand boven het hoofd! En blijft de problemen in deze wijk (en de rest van Gouda) maar ontkennen! Beter halen we deze burgermeester van zijn ambt en bieden we hem een baan als chauffeur bij Connexion aan!

Willem Cornelis is ook nog voorzitter van het platform Marokkanen.Kijk daar komt de spreekwoordelijke aap al uit de mouw.Gouda moet maar snel op zoek naar een andere burgervader
Ik heb jaren geleden aangifte gedaan bij de politie van discriminatie en het aanzetten van haat jegens Nederlanders. Dat was na aanleiding van een MP3 uit de wijk Achterwillens. Na mijn aangifte heeft dit nog de media gehaald en ben ik in gesprek geweest met die Cornelis. Ik ben na een kwartier weggelopen, omdat er simpelweg geen gesprek met die man te voeren is. Overigens was de hoofdagent van die wijk ook van Marokkaanse afkomst en die vond de aangifte niet rechtmatig
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Ik snap niet waarom nog steeds zoveel mensen in Gouda op de PvdA en andere linkse partijen stemmen. :?
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Deze burgermeester,die zijn(Nederlandse)vrouw heeft verlaten voor een (Marokkaanse)vrouw,....
"Cherche la femme"

Was er niet een vergelijkbaar geval laatst: Frontaal Naakt?
Ook met detrimente gevolgen voor de omgeving?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Ariel schreef:Aha!!!!!! Er komt duidelijkheid in deze zaak. :smile: Nu begrijpen we de besluiteloosheid van de Goudse Burgemeester...
Wat lees ik op het HVV?
De Goudse burgemeester Wim Cornelis is met een Marokkaanse getrouwd..
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=6959

Die moeten ze direct afzetten en die flik ook. :evil:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Begin van burgeroorloog is er al.
Nog niet echt in Nederland, maar elders in Europa begint het erop te lijken.
Voor een blik op de toekomst:

http://blog.balder.org/?p=483

Te goed artikel om te versnipperen met quoten, te lang om te plaatsen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Een blik op een mogelijke toekomst: voorbeeld Denemarken.
http://gatesofvienna.blogspot.com/2007/ ... eadfurther
The Danish Civil War
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Cameraploeg mishandeld in Oosterwei
Door RUUD F. WITTE

GOUDA - In de wijk Oosterwei is vanmiddag een cameraploeg mishandeld. De politie heeft direct daarna een verdachte, een 19-jarige Gouwenaar, aangehouden.

Hij zit nog vast. De vrijwel constante aanwezigheid van tv-ploegen hangt de wijk de keel uit en dat lieten de jongeren merken. De sfeer werd allengs grimmiger, maar uiteindelijk is de rust weergekeerd.

De tv-ploegen zijn al dagen in de wijk, nadat afgelopen weekeinde Connexxion besloot een deel van stadsbuslijn 3 niet meer door deze wijk te laten rijden.

Om verdere escalaties in de wijk te voorkomen en ook ouders van de jeugd te wijzen op hun verantwoordelijkheid, heeft burgemeester Cornelis vanavond een groep Marokkaanse ouders toegesproken in sporthal De Springer, aan de rand van de wijk. Daarna is hij naar buurthuis 't Wiel gegaan, om daar met jongeren te praten.

In de gemeenteraad heeft hij vanavond gezegd dat de ellende wellicht voorkomen had kunnen worden, als Connexxion eerder bij de gemeente en de politie aan de bel had getrokken. Van het vervoersbedrijf heeft hij gehoord dat men daar niet heeft beseft wat de impact zou zijn van het overslaan van een deel van de busroute door de wijk.
http://www.ad.nl/groenehart/gouda/26207 ... erwei.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Chaimae schreef:God, wat moeten we met deze tuig?
Stuur je pa er eens op af... :razz:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Misschien wordt het tijd om een ondergrondse op te zetten. Met knokploegen die snel via mobiele telefoontjes kunnen worden opgeroepen (zoals ook Marokkanen dat doen), wapens(?), illegale geheime krantjes (vanwege censuur), geheime email-service, netwerken, enz. 8)
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Stropke zei:
Stuur je pa er eens op af... :razz:
Je reactie getuigt niet echt van perspicaciteit.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Chaimae schreef:perspicaciteit
:) Heel goed. Nu zegt dat niet zó veel: maar ik wist niet eens dat dit woord bestond..
RTFM
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Nu dus wel..
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Bericht door Zwartmeer »

Chaimae schreef:Stropke zei:
Stuur je pa er eens op af... :razz:
Je reactie getuigt niet echt van perspicaciteit.
Zie ik daar de elochistische invloed van advocaat Enait?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Plaats reactie