Marokkanen in Gouda

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Kabinet, herstel de veiligheid in Gouda!
donderdag 25 september 2008

In de natuur bestaat geen staat. Een ieder kan in deze toestand geweld aanwenden om zijn belangen te verdedigen. Daar is eigenlijk niemand veilig. Wat gebeurt met de mens in deze zogeheten natuurtoestand?

Hierover schreef de filosoof Thomas Hobbes: ‘Geen kennis van het aardoppervlak; geen tijdrekening; geen beeldende kunst; geen letterkunde; geen maatschappelijk leven; en wat het ergste is, een voortdurende angst voor en dreiging van een gewelddadige dood; het menselijk bestaan is er eenzaam, armoedig, afstotelijk, beestachtig en kort.’

Monopolie op geweld
De staat is in het leven geroepen om een einde te maken aan de natuurtoestand. De gemeenschappelijke macht moet veiligheid en vrijheid waarborgen voor alle burgers. De burgers hebben moeten afzien van het gebruik van geweld ter verdediging van hun rechten.

De staat krijgt zodoende het monopolie op geweld in handen. Als blijkt dat de staat dit geweldsmonopolie niet kan handhaven, dreigt de bestaansreden van de staat weg te vallen. Daardoor zullen langzamerhand anarchie en chaos toenemen.

Wat is toestand van de Nederlandse staat?

Gouda
Voor de zoveelste keer schijnt de Nederlandse staat het vermogen te ontbreken zijn burgers te beschermen. Dat hulpverleners in Amsterdam wegens het gebrek aan veiligheid niet meer wilden werken, was geen geïsoleerd incident.

In Gouda mijden buschauffeurs de wijken waar de sommige Marokkaanse Nederlanders het voor het zeggen hebben. Hier hebben het kabinet en de gemeente gefaald. Die gemeentes geven vaak toe aan raddraaiers.

Wel moeten we gaan uitkijken voor de balkanisering van Nederland: een duidelijke meerderheid van Marokkanen is op geen enkele wijze betrokken bij de groep van straatpsychopaten. Alle Marokkanen worden aangesproken op de wandaden van een kleine groep Marokkaanse raddraaiers.

Nuances
Uiteindelijk is het Nederlandse kabinet verantwoordelijk voor de algemene veiligheid in Nederland, en niet de Marokkaanse gemeenschap. Voor sommige mensen is het tegenwoordig moeilijk om dit soort nuances te zien. Maar juist in deze tijden moeten we deze nuances niet uit het oog verliezen.

Staatssecretaris Jack de Vries (CDA) van Defensie is nu van mening dat bij geweld in wijken de overheid sneller moet optreden en het niet 'op zijn beloop' moet laten, zoals onlangs in de Goudse wijk Oosterwei. 'Die bussen moeten rijden, desnoods met politiebegeleiding,’ aldus de CDA’er.

Stoere taal!

Is dit het standpunt van het kabinet? Het kabinet spreekt met één mond. Nu wil ik van hem weten waarom en hoe het kabinet deze fout heeft gemaakt? Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Capituleren
De Vries is het met mij eens dat ‘het de primaire taak van de overheid is om de veiligheid te garanderen. Doe je dat niet, dan capituleer je voor de dreiging’.


Het woord capituleren is een interessant begrip. Ik heb het na de moord op Theo van Gogh gebruikt. Het establishment bekritiseerde mij toen genadeloos. Maar nu wordt het woord capituleren door het kabinet zelf gebruikt.

PVV-leider Geert Wilders heeft ongelijk als hij de inzet van leger voorstelt. Dat is helemaal niet nodig. We hebben genoeg politieagenten om de veiligheid te waarborgen. De straathooligans in Gouda moeten door de politie worden gearresteerd.

Wat we wel nodig hebben zijn bestuurders die de veiligheid daadwerkelijk willen handhaven. Wat zouden onze bestuurders doen als we in een soort Parijse toestanden zouden terechtkomen? Weg dus met die natuurtoestandjes in de grote steden, herstel de veiligheid en het vertrouwen.

Afshin Ellian
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik heb vanavond naar het spoeddebat gekeken. Ik was niet onder de indruk. Holle beloftes en veel bla, bla.
Anyway. Dit is het resultaat van het spoeddebat.

Kamer: Marokkaanse raddraaier naar internaat
ANP
gepubliceerd op 25 september 2008

DEN HAAG - Marokkaanse jongeren die voortdurend overlast veroorzaken, moeten naar een internaat om daar opnieuw te worden opgevoed. Een meerderheid van de Tweede Kamer pleitte daar donderdag voor in een spoeddebat naar aanleiding van de onrust in de Goudse probleemwijk Oosterwei.

Het parlement maande het kabinet in felle bewoordingen tot spoed en actie om een einde te maken aan de problemen met jongeren in achterstandswijken. Zo verweet VVD-Kamerlid Laetitia Griffith de verantwoordelijk ministers en de burgemeester van Gouda laksheid. ‘Er worden hele buurten geterroriseerd en de minister blijft op haar handen zitten’, zei ze aan het adres van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

Niet pamperen
‘De mensen zijn het zat’, zei PvdA-Kamerlid Attje Kuiken over problemen met voornamelijk Marokkaanse jongeren. ‘We moeten niet pamperen, maar met de vuist op tafel slaan’, aldus CDA'er Coskun Cörüz. ‘Op dit moment staat het water ons aan de lippen. We zijn er behoorlijk klaar mee’, stelde Ed Anker van de ChristenUnie. Volgens Griffith moet de Staat de straat heroveren.

PVV'er Hero Brinkman drong erop aan de burgemeester van Gouda onder curatele van Den Haag te stellen, omdat de situatie volgens Brinkman uit de hand is gelopen.

Snelrecht
Volgens de coalitiefracties en oppositiepartij VVD is het nodig de harde kern van criminele jongens uit de buurt te halen en hen naar een internaat of campus te sturen. VVD'er Griffith benadrukte dat het daarnaast van belang is consequent snelrecht in te zetten om te voorkomen dat raddraaiers enkele uren na een arrestatie ‘weer fluitend over straat lopen’, zoals volgens haar nu vaak gebeurt.

De SP ziet meer heil in een andere aanpak van structureel wangedrag. Fractieleider Agnes Kant pleitte voor een verbod op asociaal gedrag. Bij overtreding moet verplichte opvoedingsondersteuning volgen of wordt de jongere onder toezicht gesteld of strafrechtelijk vervolgd. De PVV stelde opnieuw dat het leger moet worden ingezet om de orde in de Goudse probleemwijk te herstellen. Kant noemde dat een belachelijk en absurd voorstel.

Overleg
De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken gaan binnenkort overleggen met burgemeesters van gemeenten die te kampen hebben met Marokkaanse probleemjongeren. Ze zullen gezamenlijk op zoek gaan naar concrete oplossingen voor de problemen waar ze tegenaan lopen, kondigde Ter Horst aan. Ze nam daarmee een voorstel van de PvdA-fractie over. Gemeenten die eerder al te maken hadden met overlast door jongeren, moeten volgens Ter Horst hulp bieden aan gemeenten die nog amper ervaring hebben met de aanpak van de lastpakken.

De minister zal ook kijken naar het idee van de VVD om zogeheten vliegende brigades in te zetten. Zo'n team moet bestaan uit een ervaren wijkagent en stadsmarinier, die binnen 24 uur ingezet kunnen worden als er in een andere gemeente problemen ontstaan.

Ter Horst wees er wel op dat er bij de politie al teams zijn met deskundigen die goed op de hoogte zijn van de Marokkaanse cultuur. Ook is ze bezig om met gemeenten zogeheten praktijkteams op te zetten om problemen te kunnen aanpakken.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Marcouch: Slechte aanpak radicaliserende moslimjeugd
vrijdag 26 september 2008

Radicalisering van moslimkinderen wordt slecht aangepakt en te vaak gebagatelliseerd. 'Er gebeurt veel meer dan wordt gemeld, het taboe moet worden doorbroken.'

Dat zegt Ahmed Marcouch, stadsdeelvoorzitter van de PvdA in de Amsterdamse wijk Slotervaart, in een interview met persbureau ANP.

De stadsdeelvoorzitter wil dat het aantal meldingen van radicalisering stijgt. ‘Ik denk dat er veel meer gebeurt dan dat er binnenkomt. Daarom moeten we echt het taboe doorbreken bij zowel ouders, docenten als welzijnsmedewerkers.’

‘Valt wel mee’
Het is ruim een jaar dat Marcouch een actieplan tegen radicalisering in zijn wijk begon. De stadsdeelvoorzitter zegt ‘teleurgesteld’ te zijn in de passiviteit van scholen en welzijnsinstellingen.

‘Ik hoor vaak “bij ons valt het wel mee” maar als je dan gaat praten, blijkt er meer aan de hand te zijn,’ zegt hij. ‘Scholen zijn bang voor imagoschade, maar daar is niemand mee geholpen.’

Talloze voorbeelden
Marcouch heeft talloze voorbeelden van radicalisering op scholen. Zo schreef een moslimkind een gedicht voor zijn lerares met de tekst: ‘Eens wil ik naar de hemel gaan, met een raket of als taliban. Zoveel maagden voor mij alleen wanneer ik als een levende bom verdween.’

Of een ander kind dat in een werkstuk schreef dat hij hoopt dat de islam de wereld verovert en dat PVV-leider Geert Wilders wordt onthoofd. De school schorste de jongen, maar dat is volgens Marcouch verkeerd. ‘Je moet juist de confrontatie aangaan en zijn ideeën op school bespreken.’

Ouders
Beide kinderen staan onder begeleiding en er wordt met hun ouders gesproken over hun rol in het radicaliseren van hun kinderen. ‘Ouders schrikken van hun kinderen. Ze beseffen vaak niet dat ze een rolmodel zijn voor hun kinderen,’ zegt Marcouch. Volgens de PvdA’er spelen ouders en de gemeenschap een cruciale rol in het tegengaan van radicalisering.

Door Luc van Kemenade
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ze zien mij als een christenhond”26-09-2008

Gouwenaar A. Nederlof (70), hulpkoster van de hervormde Vredeskerk, verbaast zich niet over alle ophef rond de overlast de Oosterwei. „Er gebeuren hier dingen die niet horen te gebeuren.”

Nederlof woont al ruim dertien jaar aan de Dunantsingel in de wijk Oosterwei. „Recent hoorde ik van een vrouw van wie de tassen van haar fiets werden gegrist terwijl ze in een winkel stond. Het lijkt soms wel of die Marokkaantjes heel de dag door de wijk lopen te spieden om te kijken of er iets te stelen valt.”

De overlast ging ook Nederlof zelf niet voorbij. „Ze hebben de ruiten van mijn auto ingeslagen. Ook heb ik me wel eens bedreigd gevoeld. Ik kwam die avond met mijn auto aanrijden om te parkeren bij mijn woning. Er stonden drie Marokkaantjes op de weg. Eentje van hen maakte geen aanstalten om aan de kant te gaan, dus ik draaide mijn raampje open en vroeg of ik er misschien even langs mocht. Treiterig langzaam ging hij opzij. Waarschijnlijk reed ik te dicht langs hem heen, want terwijl ik mijn wagen parkeerde zag ik dat die gasten bleven wachten. Uit angst ben ik eerst in de auto blijven zitten en later snel naar binnen gegaan. Ze hebben gekeken waar ik woonde, want ze drukten daarna tot diep in de nacht steeds op de deurbel.”

De overlast door „Marokkaanse straatterroristen” zoals Wilders ze noemt, is volgens Nederlof terug te voeren op het grote eergevoel dat onder hen heerst. „Ze doen geen stap terug of opzij. Ze zien mij als een christenhond op wie ze gewoon mogen schelden en voor wie ze niet aan de kant gaan. Bovendien doen hun ouders er weinig tot niets aan. Ook de buurtvaders zijn onmachtig om de problemen in te dammen.”

Een oplossing voor het probleem is er niet zomaar, geeft Nederlof toe. Maar de gemeente zou volgens hem al wel de camera’s terug kunnen plaatsen die bij wijze van proef enkele maanden in de Oosterwei hingen. „De overlast was toen stukken minder.”

----------------------------------------------------------------

„Media vergroten problemen Gouda uit”

„Het is jammer dat de media zich zo massaal op de incidenten hebben gestort. De problemen zijn zodoende onnodig uitvergroot.”

Dat is de stellige overtuiging van Arjan (45) en Ans den Hertog (45) uit Gouda. Het echtpaar heeft drie meisjes en twee jongens in de leeftijd van 11 tot 20 jaar. Het gezin woont aan de Dunantsingel, „vlak bij de straten waar nu zo veel narigheid is, hooguit een paar honderd meter ervandaan. Anderzijds: direct zicht hebben we er niet op. Wij wonen aan de rand van de wijk.”

De familie Den Hertog vindt alle ophef ook een tikje overdreven. „Heel vervelend allemaal. We wisten niet wat we meemaakten, vorige week zondag. Plotseling arriveerden er cameraploegen en werden er vlak voor onze deur interviews gehouden. We hadden geen idee wat er aan de hand was. Dat lazen we pas later in de krant. En natuurlijk merkten we dat er geen bussen meer reden en dat er hoezen over de bushaltes zaten.”

De familie heeft zelf nooit hinder ondervonden van de Marokkanen. „We wonen hier met veel plezier. Het scheelt misschien dat we nooit gebruikmaken van de bus. Alle aandacht komt nu eenzijdig op deze wijk te liggen.

De familie ontkent niet dat er problemen in de wijk zijn. „In sommige straten scholen de allochtone jongeren samen. Ze hebben geen werk, hangen bij elkaar, veroorzaken narigheid. Je zult daar als buschauffeur je werk maar moeten doen. Wat er aan het wangedrag moet worden gedaan? De ouders erop aanspreken, natuurlijk. Zij horen te weten waar hun kinderen ’s avonds en ’s nachts uithangen. Verder is het niet bevorderlijk dat er zo veel allochtonen bij elkaar wonen. Het wordt echt een buurtje. Het zou beter zijn ze uit elkaar te halen.”

-----------------------------------------------------------------


„Oosterwei lijdt onder alle negatieve aandacht”


Marokkaanse raddraaiers moeten hard worden aangepakt. Jongerenwerker Rachid Tighadouini (40) uit de Goudse wijk Oosterwei laat er geen misverstand over bestaan. „Maar we moeten ook oog hebben voor hun penibele situatie.”

Tighadouini, zelf van Marokkaanse afkomst, is coördinator van activiteitencentrum R&M in de wijk die sinds de staking van Connexionbuschauffeurs in de schijnwerpers van politici en media staat. Dagelijks gaat hij om met jeugdige Marokkaantjes. Ook geeft hij begeleiding aan buurtvaders die ’s avonds in de wijk surveilleren en een praatje aanknopen met hangjongeren.

Dat Marokkaanse jongeren die over de schreef gaan moeten worden aangepakt, is voor Tighadouini geen vraag. „Dat geldt voor iedereen, dus ook voor hen. Verkeerd gedrag kan niet.” Maar hij wil wel een kanttekening plaatsen. „Zie de jongens niet alleen als dader, maar ook als slachtoffer. Hun omstandigheden zijn niet eenvoudig. Velen hebben geen werk, geen ziektekostenverzekering, geen diploma.”

Straffen alleen helpt niet, zegt Tighadouini. „Hoe harder je optreedt, hoe grimmiger de samenleving wordt.” Het voorstel van PVV-leider Wilders om militairen naar Gouda te sturen raakt volgens de jongerenwerker kant noch wal. „Dat een volksvertegenwoordiger zoiets in de Tweede Kamer kan roepen, vind ik onbegrijpelijk. Zulke uitspraken zijn het huis van de democratie onwaardig.”

Alle negatieve publiciteit heeft Oosterwei niet verdiend, vindt Tighadouini. „De wijk lijdt onder alle aandacht. De Marokkaanse gemeenschap loopt een enorme deuk op. Mensen trekken zich terug en voelen zich gestigmatiseerd. Ik vind het te gemakkelijk om hen aansprakelijk te stellen voor misstappen van jongeren die zij nog nooit hebben gesproken.”
http://www.refdag.nl/artikel/1363332/Ze ... nhond.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Burgemeester Gouda praat recht wat krom is
vrijdag 26 september 2008


Zelfs hier tijdens mijn vakantie in Turkije blijf ik niet verstoken van het nieuws. Voor aan het zwembad is er natuurlijk de Telegraaf. Op het televisietoestelletje in de kamer ontvangen we BVN, een soort samenwerkingsverband van Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen. Mogelijk de toekomst, gezien de voortdurende regeringscrisis in België?

Tegenstrijdigheid
Op BVN vielen we in een uitzending van De Wereld Draait Door. Aan het woord een heel druk mannetje. De problemen in Gouda bestonden eigenlijk niet, maar we moesten ook niet denken dat ze in een jaar opgelost waren. Een vreemde tegenstrijdigheid, want waarom zou je problemen moeten oplossen die er niet zijn?

Eigenlijk was het allemaal de schuld van de pers (lees: Telegraaf). De veiligheidsgevoelens waren toegenomen (kan wel eens gebeuren als mensen zich op een dieptepunt bevinden en niet verder dan het nulpunt kunnen dalen). Het aantal was incidenten met 30 procent afgenomen (hoeveel incidenten er waren werd er niet bij verteld). En hijzelf deed toch zo goed z’n best! Er waren bijeenkomsten, gesprekken, ga zo maar door.

Multiculturele heilstaat
De pers lijkt me niet het probleem. Je zou de media hooguit kunnen verwijten dat ze veel te laat wakker zijn geworden. In de jaren tachtig en negentig kon je nauwelijks een artikel vinden in de zogenaamde serieuze kranten, waarin serieus aandacht werd besteed aan reële problemen in de multiculturele heilstaat.

Ambtenaar Sjakie in de televisieserie Flodder

De persoon in kwestie deed me daarom nog het meest denken aan de ambtenaar Sjakie uit Flodder. Altijd maar recht praten wat krom is en in de maling worden genomen waar je bij staat. Maar nee, bij de afkondiging bleek het niet Sjakie, maar de burgemeester van Gouda zèlf te zijn. Wee het land waar je op grond van een partijlidmaatschap, zonder verkiezingen en blijven hangend in de jaren zestig en zeventig, zomaar even burgemeester kunt worden.

Simsalabim
Wel had de burgemeester natuurlijk geld nodig voor stadsvernieuwing en een gemeenschappelijke ruimte. De tovertruc van vandaag de dag! Een nieuw huis en de bewoners, simsalabim, inclusief hun etterbuiltjes van kinderen, vertonen plots geen probleemgedrag meer. Te weinig geld? Je zou voor de lol of je verdriet eens moeten berekenen hoeveel extra geld er al wordt besteed aan taalachterstanden, gedragsproblemen, vandalisme en ga zo maar door. Miljarden euro’s in ieder geval.

Nee, een groot deel van het probleem zit hem in de slechte of zelfs afwezige opvoeding van met name Marokkaanse jongeren. Realisten als Ahmed Marcouch (stadsdeelvoorzitter van de PvdA in Slotervaart) en Samira Bouchibti (PvdA-Kamerlid) erkennen dat. Maar blijkens deze uitzending van De Wereld Draait Door en de laatste uitzending van Buitenhof barst het nog van de types die denken dat je met vluchtgedrag in woorden kunt volstaan. En met zalven breuken kunt genezen.

Rellen
In Buitenhof zat naast Marcouch een D66-raadslid uit Rotterdam. Ook zij relateerde het probleem aan huisvesting. Zij kende een gezin met wel vijf kinderen die in een klein huis woonden en tja, dan kan ze zich voorstellen dat die kinderen de straat opgaan en gaan rellen. Dat moest de overheid maar oplossen.

Ik kan me dat niet zo goed voorstellen. Mijn hindoestaanse vriendin merkte op dat ze na aankomst in Nederland aanvankelijk ook met zijn zevenen in een klein huis woonden. Toch hadden ze nooit voor overlast gezorgd. Ook zullen er vele autochtonen zijn die niet altijd riant hebben gewoond, bijvoorbeeld in de jaren vijftig. Fluimden zij daarom een agent in z’n bek? Vernielden zij daarom van alles en nog wat? Ga je daar automatisch van roven?

Kinderwens
Voorts zijn er bij mijn weten geen krotten in Nederland. En is er tegenwoordig zoiets als geboorteplanning mogelijk. Als ik een kinderwens zou hebben, zou ik eerst kijken of ik het me kan veroorloven. Qua opvoedcapaciteiten, financiën, maar ook qua huisvesting.

Misschien kan de mevrouw van D66 zich nuttiger maken dan als raadslid, wanneer ze als straatventer met condooms, spiraaltjes en de pil huis aan huis gaat bij haar clientèle. Als ze daarbij opvoedingstips wil geven, is dat mooi meegenomen

BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Bericht door SDX »

Vlaamse Marokkanenorganisaties schieten ook ineens wakker:

Ook Vlaamse migrantenorganisaties vragen hardere aanpak probleemjongeren
Vandaag in De Standaard

'Pak die jongeren hard aan!
BRUSSEL - De Unie van Moskeeën in Vlaanderen pleit voor een hardere aanpak van ontspoorde migrantenjongeren. 'Voor wie volhardt in de boosheid mag een tandje bij gestoken worden', zegt woordvoerder Mohamed Achaibi.
Achaibi pleit voor strengere straffen maar ook voor meer coaching van probleemjongeren en hun gezin. Ook in Nederland gaan stemmen op voor een hardere aanpak van jonge Marokkaanse criminelen.

'Het gedrag van ontspoorde jongeren wordt nu geprojecteerd op een hele gemeenschap', stelt Achaibi in De Morgen.

'In de eerste plaats moet je natuurlijk proberen om die ontsporing te voorkomen. Jongeren die risicogedrag vertonen, moeten sneller opgespoord worden en er moet directer gecoacht worden dan nu het geval is, ook in het gezin. Je hoeft daarmee niet te wachten tot een elfjarige een winkeldiefstal én een fietsdiefstal én een handtasroof heeft gepleegd.'

Tegen de groep die desalniettemin op het misdaadpad blijft, mag gerust harder opgetreden worden, vindt Achaibi. 'Dat kan bijvoorbeeld door een verstrengd jeugdsanctierecht. Maar ook na een straf houdt het niet op. Er moet meer nazorg komen. Dat criminelen die worden losgelaten gewoon weer in hun milieu belanden, kan eigenlijk niet.'

Met zijn pleidooi sluit Achaibi zich aan bij uitspraken van vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 09&ref=rss
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Oosterwei is hooguit een klein banlieutje
ACHTERGROND, Van onze verslaggever Bart Jungmann
gepubliceerd op 27 september 2008

GOUDA - Lijn 3 rijdt vanaf het station door het fraaie centrum naar het oosten van Gouda. Vanaf de Dunantsingel, met een opstopping bij discounter Lidl, gaat het woonklimaat er zichtbaar op achteruit. En dan zijn we na ruim tien minuten rijden waar we wezen moeten: halte De Rijkestraat
Dit is Oosterwei. Oppervlakte: 15 hectare, nog geen 20 straten groot, voor 90 procent omzoomd door flatwoningen. Aantal inwoners 2.300, van wie bijna 20 procent op de bijstand is aangewezen en 52 procent Marokkaans is.

De afgelopen dagen, zeker donderdagavond in het parlementaire debat over Marokkaanse probleemjongeren, is Oosterwei uitvergroot tot een banlieu van het ergste soort.

De geachte afgevaardigden overtroffen elkaar in fermheid. Het Algemeen Dagblad vatte het debat de volgende ochtend samen onder de kop: ‘Reljeugd genadeloos straffen’.

Maar als Oosterwei zo’n onleefbare wijk in de Franse traditie is, dan is het toch niet meer dan een banlieutje. Want niet alleen in omvang, ook in ernst zijn de problemen tamelijk relatief.

Voor alle duidelijkheid: het is een schande dat de buschauffeur van lijn 3 in zijn nek is gestoken om een paar rottige centen. En het is een schande als pestventjes rottigheid uithalen zonder dat ze gecorrigeerd worden. En het is een schande als vertegenwoordigers van de media worden belaagd als ze een verhaal komen halen. Maar wat heeft het leger te zoeken in een buurtje van niets?

Gouda is een stad van zeventigduizend inwoners. Eentiende daarvan is van Marokkaanse origine. In de jaren zestig en zeventig vestigden gastarbeiders zich in Korte Akkeren en Oosterwei. Nog steeds zijn dat de buurten waar het Marokkaanse deel van de Goudse bevolking zich concentreert. De minstbedeelden zijn achtergebleven, maar nog altijd is Oosterwei, meer bepaald de De Rijkestraat, een trefpunt voor Marokkaanse Gouwenaren en daarmee soms ook broedplaats van ellende.

Gouda is dus een kleine stad met grote problemen die zo groot zijn geworden door de jarenlange ontkenning daarvan. Maar het idee dat Gouda ze nog steeds ontkent, zoals donderdagavond werd vertolkt in de Tweede Kamer, snijdt geen hout.

In Oosterwei is een paar jaar geleden de Marokkaanse probleemjeugd in ruim honderd individuen ontleed. Intensieve aanpak en begeleiding heeft dat aantal teruggebracht tot een kleine vijftien. Dat is, vaak als gevolg van drugsgebruik, een groepje onverbeterlijken. Daarop zijn de bijzondere maatregelen, waarop het kabinet nu zint, allicht van toepassing.

Dat geldt ook voor een nieuwe generatie probleemgevallen. Daarbij gaat het om een groepje kinderen, sommigen nog van basisschoolleeftijd, dat oudere bewoners de stuipen op het lijf jaagt. Hun wangedrag lag ook ten grondslag aan het besluit van de busmaatschappij om Oosterwei te mijden. De steekpartij, twee weken geleden, was de druppel die de emmer deed overlopen.

Overigens rijdt bus 3 alweer een aantal dagen door de buurt, zonder problemen. De chauffeurs kankeren weer ouderwets op de drukte bij Lidl en de dubbel geparkeerde auto’s in de De Rijkestraat. Overigens is de man die hun collega te grazen nam nog niet gepakt. Het signalement rept van een Marokkaans uiterlijk, zijn leeftijd wordt geschat op 25 tot 30 jaar.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

En weer is er een CDA-Kamerlid die liever zijn hoofd in het zand steekt, dan dat hij actie wil ondernemen. Jan Schinkelshoek heft liever een Christelijk vingertje op en denkt dat het meer effect heeft om heel hard ....Foei.... te roepen. Hoezo benoemen. :?

CDA'er: Hysterie over Marokkanen

ma 29 sep 2008

DEN HAAG - De wijze waarop de Tweede Kamer zich uitlaat over overlast door Marokkaanse jongeren grenst aan politieke hysterie. Het debat vorige week over de problemen in Gouda laat zien „hoe ontregeld de vaderlandse politiek is”.


Dat vindt CDA-Kamerlid Jan Schinkelshoek. Het stoort hem dat een groot deel van het parlement zich liet meeslepen en de nuance uit het debat verdween, schreef Schinkelshoek maandag op zijn weblog.

Verschillende partijen kozen tijdens het spoeddebat over Gouda een dusdanig felle toon dat Kamervoorzitter Gerdi Verbeet al vrij snel moest ingrijpen. Zij maande de Kamerleden een rustiger toon aan te slaan. „U verkeert allemaal al in de overdrive en wij moeten nog de hele avond.”

Tijdens het debat pleitte PVV-Kamerlid Hero Brinkman ervoor „dat het leger wordt ingezet, indien in een buurt straatgeweld van voornamelijk Marokkanen de kop opsteekt”. Laetitia Griffith van de VVD waarschuwde dat het land in brand staat.

Schinkelshoek erkent dat er nog een heleboel moet gebeuren om het tij in probleemwijken te keren. „Maar dat is geen reden om zo tekeer te gaan, toch?“
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2053 ... nen__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ach, ach. Eerst hadden we zoveel problemen met de 'toon van het debat'. En nu zitten we met 'de nuance uit het debat' .
Om alle moeilijkheden te vermijden kunnen we toch maar beter de CDA oplossing nemen: gewoon geen debat.

Dat de zaak zo verhit was in de 2-de kamer: ze voelen de hete adem van de opiniepeilingen in de nek en Vrezen met Grote Vreze vervroegde verkiezingen. Momenteel zijn verkiezingen de grootste ramp die onze regenten/politici zich kunnen voorstellen. Velen hebben posities die afhankelijk zijn van het stemgedrag van het kiesvee.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Het dagelijkse incidentje in Gouda:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2057 ... html?p=8,1
Weer buschauffeur bedreigd in Gouda
Er is opnieuw een buschauffeur in Gouda bedreigd door een paar jongeren. Een 15-jarige jongen uit Moerkapelle is aangehouden.
Twee jongens wilden een fiets meenemen de bus in. De chauffeur gaf aan dat dit niet mogelijk was, waarop een van de jongens probeerde zonder kaartje de bus in te stappen. De chauffeur weigerde de jongen er in te laten, waarop hij werd bedreigd en uitgescholden. Vervolgens sloegen de jongens hard tegen de bus en gingen ze ervandoor, meldt De Pers.

Op basis van getuigenverklaringen werden twee 19-jarige jongens uit Moerkapelle aangehouden, maar na verhoor weer vrijgelaten. Daarna werd de 15-jarige jongen als nieuwe verdachte aangehouden.

Deze bedreiging staat los van eerdere bedreigingen die ervoor zorgden dat Connexxion de wijk Oosterwei ging mijden, benadrukt een politiewoordvoerder.
Amen! Amen!!!!!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Knulletjes uit Gouda missen zingeving

Gepubliceerd: 2 oktober 2008

Berbers zijn een kleurrijk, poëtisch volk, maar ook deksels argwanend. Stel ze niet voor als groep, maar straf de raddraaiers en bied hun perspectief, stelt Mohammed Benzakour. Waarom ben ik eigenlijk geen raddraaier geworden?

De voorwaarden waren aanwezig. Ik ben van Berberse makelij, grootgebracht met Koran en knoet, m’n jeugdjaren doorgebracht in een dynamisch proletarisch mulicultiwijkje vol gezellige excentriekelingen, ingeklemd tussen Turks tv-kabaal (boven) en Surinaamse kerriearoma’s (beneden). Daarbij: een portie autoritaire weerspannigheid was mij nooit vreemd.

Toch ben ik altijd uit handen gebleven van justitie, en dwaal ik weliswaar nog steeds door volkswijken, maar nu met een tas vol journaals en blocnotes in plaats van koevoeten en stickies. Had ik soms de tijdgeest mee; de kalme jaren zeventig, toen krullenbollen nog voor exotische troeteldiertjes werden aangezien? Kwam het door mijn Nederlandse vriendjes met hun keurige zeden, of was het gewoon de persoonsaard: liever dommelend in de kleurrijke wereld van Jules Verne dan paffend op hangplekken?

Van alles wat waarschijnlijk.

Het nieuws rondom de Marokkaanse raddraaiers in Amsterdam en Gouda wekt dan ook gemengde gevoelens bij me op.

Op het eerste gezicht zie ik misselijke kereltjes, rijp voor deportatie met de eerstvolgende vlucht van Royal Air Maroc richting Layoun; brandend Saharazand, dat zal ze mores leren. Maar op het tweede, misschien derde gezicht, zie ik iets anders: getroebleerde knulletjes, hopeloos in de knoop met zichzelf, met de maatschappij, hun ouders, het geloof, de liefde; een schreeuw om aandacht en geborgenheid, om een reden van bestaan. Zodat het woord van schrijver James Ballard extra dimensie krijgt: ‘Straatgeweld is de poëzie van de twintigste eeuw.’

Hoeveel integratiedeskundigen kent ons land, in professoraal toga, gepromoveerd, met een sociale academie-certificaat op zak, of desnoods, vanwege het huidtintje, als ‘ervaringsdeskundige’. Veel, dat staat vast. ‘Integratie’ is alweer drie decennia in de mode, en er bestaat vrijwel geen democratischer begrip; elke toevallige passant, haringboer of student fysica, mag zijn zegje doen, en het leuke: elk zegje vindt wel ergens gehoor. Integratie, inburgering, assimilatie, het zijn veredelde vuilstortplaatsen geworden van meer of minder gezaghebbende inzichten en sentimenten, nu eens omstraald door een aura van wetenschap, dan weer geboren uit ‘de nuchtere blik’, maar nooit is er sprake van een wet, logica of vaste formule. Zou dat de reden zijn dat elke ‘etnische misstand’ de politieke golven zo hoog doet opspatten?

Hoe dan ook is het opmerkelijk dat waar in veel buitenlandse gremia men zich het hoofd breekt over de klimaatcrisis, de voedselcrisis, energiecrisis, watercrisis, gezondheidscrisis (met of zonder pandemie) en kredietcrisis, onze Algemene Beschouwingen uitblonken door hun focus op een Goudse wijk waar een paar buschauffeurs weigeren nog langer te rijden. Dit zou je luxe kunnen noemen, of ‘sociale hypochondrie’, om met de socioloog Willem Schinkel te spreken. Pluspunt: de islam werd er voor een keer niet bij gesleept.

Toch is elk bagatel of excuus misplaatst. Ofschoon de verloedering van de parlementaire taal nauwelijks onderdeed voor de verloedering van de Goudse wijk zelf, is het onweer dat boven de hoofden donderde van een klein deel van een klein deel (de Marokkaanse raddraaiers) even billijk als vruchtbaar: de relschoppers (evenals hooligans, Lonsdalers, neonazi’s, skinheads, tokkies) zijn een baarlijke plaag. Voor zichzelf, maar vooral ook voor de direct betrokkenen; ouders, buurtbewoners, schooldocenten, politie, psychiaters, hulpverleners, opbouwwerkers, discogangers, en, not at least: de andere 97 procent van de Marokkanen. Precies hierom hebben ze elk krediet verspeeld; het komt aan op onorthodoxe daden.

Ik hoef niets te herhalen. Het was een week van woorden, en wanneer woorden de toon zetten is alertheid geboden.

Samen met minister van Justitie Hirsch Ballin (CDA) en de burgemeesters van Gouda, Amsterdam, Ede, Nijmegen en Utrecht wil minister ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) ideeën uitwisselen over de aanpak. Er wordt gedacht aan regionale politieteams met specialisten en snel opererende praktijkteams. Interessanter is haar oproep aan de ‘Marokkaanse gemeenschap’ – deze moet jongeren die dreigen te ontsporen tot de orde roepen.

Maar kan iemand mij vertellen wie dat zijn, de Marokkaanse gemeenschap? Trouwens, hadden we niet in naam van de Verlichting en Emancipatie afgesproken dat we burgers vooral als ‘individuen’ en niet als groep gingen beschouwen? Tijd voor een prettige ontnuchtering: de Marokkaanse gemeenschap bestaat niet, heeft nooit bestaan, en zal, als de tekenen ons niet voorliegen, nooit bestaan.

Natuurlijk, er is een groep burgers die overeenkomsten vertoont in fysiologische kenmerken, die zijn sporen heeft in Noord-Afrikaanse regio’s. Maar verder lijkt Marokko toch vooral op New York: een stukje grond met een duizelingwekkende symfonie van kleuren en klanken.

Om te beginnen loopt er een dikke scheidslijn tussen de arabofone Marokkanen en de Berbers – veruit de grootste groep.

Binnen de Berbergroep figureren weer de Beni Touzine, Ibdarsen, Ait Wayagher, Ibeqoyen, Ait Buyahyi, de Sousberbers en dan laat ik er nog een stuk of acht onvermeld. Dit zijn stammen, verspreid over het noordelijke gebied (de Rif) en zuidelijkere delen (de Atlas) van Marokko, met een cultuur en een taal die ouder is dan 3000 jaar. Hun talen en rites vertonen een keur aan variëteit en een minimum aan overeenkomsten.

Nu kan men stellen dat in elke verscheidenheid een eenheid bestaat, alleen ligt dat bij Berbers een tikkeltje anders. Als het gaat om het dragen van verantwoordelijkheid voor collectieve kwesties, en dáár gaat het hier om, hebben we, vrees ik, aan Berbers geen beste partner. Berbers zijn een kleurrijk, poëtisch volk, zeker, maar er is een keerzijde: anarchistisch en deksels argwanend, jegens elkaar, jegens andere stammen, of algemener: jegens elke vorm van autoriteit. De Berber is met alles en iedereen in oorlog, niemand is te vertrouwen, zelfs het Opperwezen niet, hooguit is de Berber loyaal naar de eigen familiekring, dat wil zeggen: het kleine gezinsverband – en zelfs dat begint barsten te vertonen. Voor zover er samenwerkingsverbanden aangegaan worden, is dat vanwege sociale druk (religieuze aangelegenheden) of uit (materieel) eigenbelang (trouwpartijen, taxivervoer).

Dit verklaart ook waarom officiële platforms en overlegorganen, alsmede hun woordvoerders – uitzonderingen daargelaten, zoals Mohamed Rabbae – nooit enige legitimatie, gezag of simpelweg vertrouwen genoten bij hun zogenoemde maar in werkelijkheid fictieve ‘achterban’. Deze vaak ongekozen ‘woordvoerders’ worden vooral beschouwd als opportunistische subsidiemonsters die hun ‘slijmbaantjes’ vooral gebruiken ter meerdere glorie van zichzelf en hun (politieke) carrière. Het is bijvoorbeeld tekenend dat zelfs een woordvoerder als Abou Jahjah, die uit alle macht alles, inclusief zijn eigen veiligheid, op het spel zette voor meer burgerrechten en minder discriminatie, uiteindelijk niet eens de kiesdrempel haalde. ‘We laten ons niet de les lezen door een Arabier.’

‘De Marokkaanse gemeenschap’, anders dan de Turkse, is kortom géén gemeenschap; het is los zand; een kruimelige kluit families, bijeengehouden door een toevallig gedeelde geschiedenis, een koning, een God en de Banque Popular.

Ter Horst kan die ‘gemeenschap’ dus beter even vergeten en zich richten op een pragmatische, lik-op-stukaanpak: straffe maatregelen voor concrete gevallen.

Wel moeten we af van een misverstand: het idee van ouderlijke medeplichtigheid. De vaders (ooit brave, hardwerkende fabrieksarbeiders) aansprakelijk stellen voor de ontsporing van hun zonen op straffe van onder meer kinderbijslagkorting is een zot en corrupt voorstel die politiek goed scoort maar met het probleem niks van doen heeft. Ik ken deze vaders te goed om te weten dat ze met hun handen in het haar zitten; elk restje patriarchaal gezag of oudercontrole is hun allang ontglipt. Ik ken vaders die smeken – desnoods tegen betaling! – om hun probleemkind met een staatsrechtelijk dwangbevel op te sluiten of, zelfs, heen te sturen naar het kale dorp in Marokko.

Wat de minister te doen staat, is de harde kern van raddraaiers lospeuteren uit hun gettomilieu, en ze in een internaat of anderszins opvoedkamp onderwijs en beschaving bij te brengen. Ze zijn jong en kneedbaar, er valt nog eer aan ze te behalen.

Wat deze kereltjes ten diepste ontberen is duidelijkheid, structuur, zingeving én aandacht, in een ambiance die ver weg staat van de nihilistische verlokkingen van de straat. Wellicht dat dan rust en liefde in hun harten zal ontbranden, wellicht dat ze dan kunnen terugkeren in een samenleving die hen, hopelijk, weer met open armen zal ontvangen.

Het is het proberen waard.

Mohammed Benzakour is schrijver. Van hem verscheen onlangs Stinkende Heelmeesters, een bundeling van essays en columns uit 2001 tot 2008.
http://www.nrc.nl/opinie/article2006738 ... _zingeving
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Huftertaks voor Marokkaanse jeugd
Door RUUD F. WITTE

GOUDA - Ouders van jongeren die niet willen deugen, moeten in de portemonnee worden getroffen. Wie niet horen wil, moet voelen. De tijd van vrijblijvendheid in de opvoeding is voorbij.

Burgemeester Cornelis van Gouda legt het idee binnenkort voor aan het kabinet. Hij zegt zich door het kamerdebat van vorige week aangesproken te voelen om een plan te maken om problemen zoals in Oosterwei aan te pakken. In het stadhuis wordt daar inmiddels al hard aan gewerkt.

Volgende week moet het af zijn en biedt Cornelis het de ministers Ter Horst van Binnenlandse Zaken, Hirsch Ballin van Justitie, Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie en Rouvoet van Jeugd en Gezin aan. Het moet, aldus Cornelis, geen plan van 'het stadhuis' blijven. Daarom worden de ideeën die worden geopperd voorgelegd aan groeperingen in de Goudse samenleving.

Cornelis deed zijn uitspraken gisteravond tijdens het AD Mediacafé, dat de krant speciaal had georganiseerd naar aanleiding van de perikelen in het oostelijk stadsdeel. Volgens Cornelis is, met steun van het kabinet, de zachte aanpak wel verleden tijd. Hij ziet veel in het voorstel om burgemeesters de bevoegdheid te geven achter de voordeur te komen van probleemgezinnen. Dan kan jongeren worden gevraagd waarom jongeren niet naar school of aan het werk zijn, desnoods dag na dag.

Volgens Cornelis lukt het aardig de ouders van de meeste probleemjongeren te bereiken. Er blijft echter een groepje ouders dat geen vat heeft op de kinderen en het ook niet interesseert wat de kinderen uitspoken. Die luisteren, aldus Cornelis, misschien alleen als je ze in de portemonnee treft. Hoe dat kan, wil hij pas kwijt bij de presentatie van het Goudse plan.

De politie heeft, zo maakte districtchef J. Patijn van de politie Hollands Midden gisteravond bekend, inmiddels een aardig beeld van de verdachte van de overval op de buschauffeur, begin vorige maand. Wanneer tot arrestatie kan worden overgegaan, wilde hij nog niet zeggen.

Patijn maakte duidelijk dat er geen politiebureau terugkeert in de wijk. Nog een post ziet hij niet zitten. Zo'n bureau moet bemand worden en hij ziet het 'blauw' liever op straat. Dat laatste moet worden binnenkort al merkbaar zijn. Er komt een extra wijkagent voor Oosterwei, maakte hij bekend op het Mediacafé.

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/26637 ... jeugd.html

Lees ook....
Gouda wil ouders aso-jeugd in de portemonnee treffen
Door RUUD WITTE

GOUDA - Ouders van jongeren die niet willen deugen, moeten in de portemonnee worden getroffen. Burgemeester Wim Cornelis van Gouda legt dit idee binnenkort voor aan het kabinet.
Hij zegt zich door het Kamerdebat van vorige week aangesproken te voelen om een plan te maken voor de aanpak van problemen zoals in Oosterwei. In het stadhuis wordt daar inmiddels al hard aan gewerkt, zegt hij. Volgende week moet het af zijn en gaat het naar de betrokken ministers.

Cornelis zei dit gisteravond in AD Mediacafé, dat de krant hield wegens de onrust in Oosterwei. Volgens Cornelis lukt het aardig de ouders van de meeste probleemjongeren te bereiken. Er blijft echter een groepje ouders dat geen vat heeft op de kinderen en het ook niet interesseert wat zij uitspoken. Die luisteren, denkt Cornelis, wellicht alleen als je ze in de portemonnee treft. Hoe dat moet gebeuren wil hij nog niet zeggen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Bericht door Vrijdenker »

Is las in de Elsevier-column van Bart Jan Spruyt (van vorige week) dat de Goudse burgemeester Wim Cornelis (PvdA) enkele jaren terug zijn toenmalige echtgenote heeft ingeruild voor een Marokkaanse. Dat speelt waarschijnlijk ook nog een rol bij het bagatelliseren van het "Marokkanen-probleem" in Gouda door Cornelis. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Peter Breedveld, die zijn echtgenote ook voor een Marokkaanse heeft ingeruild (en vervolgens van islam-criticus veranderde in een islam-apologeet).
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik vind het een forse uitspraak wat Cornelis gedaan heeft. Misschien voelt hij de hete adem van de verkiezing al in zijn nek.

Er is nu weer een korpschef dit vindt dat de Kamerleden dit voorval in Gouda opgeklopt hebben , en bezig zijn met tweedracht te zaaien.
Waarschijnlijk wil hij het falen en de softe aanpak van de politie goed praten…
Zo van…."Mensen, er is werkelijk niks aan de hand.. Doorlopen en vergeten wat je gezien hebt. Dit zijn kwajongens streken . Dit soort dingen hebben we allemaal gedaan in onze jeugd “ We zijn toch niet onze eigen jeugd vergeten niet waar? “

Korpschef: Kamer zaait tweedracht
Van onze verslaggever Weert Schenk
gepubliceerd op 03 oktober 2008


LEIDERDORP - De Tweede Kamer heeft een volkomen verkeerd beeld gegeven van de problemen met de Marokkaanse jeugd in Gouda. Dit zegt korpschef Jan Stikvoort van de regiopolitie Hollands-Midden. Hij is verbijsterd hoe Kamerleden (‘van links tot rechts’) een betrekkelijk klein incident hebben opgeklopt.

In een interview met de Volkskrant zegt Stikvoort: ‘Politici hebben de mond vol van integratie van buitenlanders, maar scheuren zelf de samenleving uiteen.’

Gouda, dat behoort tot het gebied van Hollands-Midden, kwam landelijk in de belangstelling toen vervoersmaatschappij Connexxion half september besloot geen stadsbussen meer door de wijk Oosterwei te laten rijden. Chauffeurs hadden genoeg van de agressie van Marokkaanse jeugd.

Volgens Stikvoort heeft Connexxion bij de politie slechts twee aangiften gedaan voordat de bedreiging plaatsvond. Hij zegt dat Connexxion niet met hem over de maatregel heeft overlegd.

In de Kamer riep PVV-leider Geert Wilders de regering op om het leger uit Uruzgan terug te halen en te stationeren in Oosterwei. Stikvoort: ‘Kennelijk wilde in de Kamer niemand achterblijven. Ze wilden Wilders naar de kroon steken.’

De SP zei dat de buurt in de steek was gelaten. De VVD, die een ‘vliegende brigade’ tegen Marokkaanse probleemjongeren wil, vroeg of de vrede in Gouda was teruggekeerd. De PvdA meende dat de gemeente haar verantwoordelijkheid had moeten nemen. Stikvoort: ‘Niemand heeft bij mij om de feiten gevraagd. De Kamerleden gaven een ongenuanceerde voorstelling van zaken.’

De korpschef zegt dat in Oosterwei een kleine kern van ongeveer twintig jongeren de boel probeert te verzieken. ‘Die gasten pakken we keihard aan. Landelijk gezien is het niet echt bijzonder.’ Hij vindt dat de Kamer het imago van Gouda kapot heeft gemaakt. ‘De bewoners herkennen zich niet in het beeld dat de politici en de media schetsen. De mensen zijn niet angstig en voelen zich niet bedreigd.’

De korpschef denkt dat Kamerleden hebben gehandeld uit de drang om electoraal te scoren. ‘Ik ben klaar met politici die iets kleins heel groot maken en vervolgens zeggen dat de politie haar werk niet goed doet.’
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... tweedracht
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

"Mensen, er is werkelijk niks aan de hand.. Doorlopen en vergeten wat je gezien hebt.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

:) Geert vindt dat deze korpschef voor straf bonnetjes moet gaan schrijven:
PVV-leider Geert Wilders, die er eerder voor pleitte het leger in te zetten om de orde te herstellen in Gouda, vindt dat de korpschef moet worden ontslagen naar aanleiding van zijn uitspraken. „Met zo'n gevoel van urgentie kan hij beter parkeerwachter worden”, stelde Wilders vrijdag in een reactie. Hij wil een spoeddebat over de kwestie.
BRON
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik lees net in de krant dat agenten geen oorbellen of piercings meer mogen dragen. Ook mogen ze geen lang of geverfd haar meer hebben en zijn zichtbare tatoeages taboe. Verder zijn zichtbare uitingen van godsdienst en levensovertuiging verboden. Dat staat in het voorlopige kledingvoorschrift van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Prachtig.. Helemaal mee eens...maar de politievakbond ACP vindt dat de minister doorslaat. Hij vindt het belangrijker dat agenten hun werk goed doen en een afspiegeling zijn van de samenleving.


Ik ben van mening dat de politie niet perse een afspiegeling zijn van de samenleving moet zijn. De politie moet gezag uitdragen. Kinderen moeten weer respect voor de politie krijgen, en dat kan alleen maar als men respect en een gezonde angst voor het politie apparaat heeft.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Marokkanen over media-aandacht Oosterwei:


Wat vinden de Marokkanen zelf van de manier waarop de Goudse wijk Oosterwei in het nieuws kwam na berichten over buschauffeurs en cameraploegen die worden belaagd door vermeende Marokkaanse ‘relschoppers en hangjongeren’?

“Het is allemaal bullshit”, antwoordt een Marokkaanse tiener op de vraag wat hij vindt van de manier waarop Oosterwei de afgelopen tijd in het nieuws is gekomen. Hij praat met tegenzin wachtend op zijn afspraak aan de Rijkestraat, checkt continu zijn sms-jes, kijkt schichtig om zich heen en wil er zeker van zijn dat het gesprekje anoniem is. “En het busincident is nog niet eens hier gebeurd. Maar weet je: ik ga naar mijn werk en bemoei met met mijn eigen zaken. That’s it.” Dat is tegelijkertijd het einde van het gesprek. Hij heeft afgesproken met vrienden bij het kleine winkelstraatje vlakbij de Dunantsingel, waar met name Marokkaanse mannen (jong en oud) boodschappen doen, een snack halen of in groepjes staan te praten. Precies een week na het debat in de Tweede Kamer over het vermeende ‘reltuig’ in de Goudse wijk Oosterwei, is de storm in de media geluwd. Er is beloofd dat gemeenten meer hulp kunnen krijgen als ze last hebben van Marokkaanse jeugd en we mogen Marokkaanse etters nu formeel Marokkaanse etters noemen. Tegelijkertijd gaf minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken toe dat Gouda, in tegenstelling tot eerdere berichten, zijn zaakjes wél op orde heeft en dat de criminaliteit in Oosterwei de afgelopen jaren fors is gedaald. Het is doordeweeks rustig in de wijk waar cameraploegen werden ‘bespuugd, bedreigd en beroofd’ toen ze hún verhaal wilden halen over de vermeende probleemwijk met jongeren die buschauffeurs aanvallen.

Deze journalistieke reportagedrift had weer zijn oorsprong in het persbericht dat busmaatschappij Connexion op een stille zondag de wereld instuurde. Er zouden geen bussen meer door Oosterwei rijden vanwege niet nader gespecificeerde gewelddadige incidenten richting buschauffeurs. Vervolgens pakte de Telegraaf voorpaginagroot uit met een op minimale feiten gebaseerd verhaal rond ‘Marokkaans relschoppers’ die de wijk zouden regeren met hun ‘terreur’. Deze ‘feiten’ waren gebaseerd op de ervaring van hun verslaggever en fotograaf die tijdens een bezoek aan de wijk werden bespuwd en ingesloten door ‘een menigte volledig doorgedraaide Noord-Afrikanen’. De ter plaatse aanwezige Nederlandse politieagenten te fiets ondernamen geen actie om de perslieden veilig naar hun auto te brengen. Hun redders in nood waren twee ‘allochtone agenten’.In een officiële verklaring liet de burgemeester van Gouda weten dat het beeld geschetst in de Telegraaf onterecht is, en nam het daarmee publiekelijk op voor Oosterwei.

Op deze woensdag is de terreurjeugd waarvoor de PVV het leger wil inzetten, afwezig. Misschien heeft het te maken met het feit dat het gisteren suikerfeest was en iedereen voldaan zijn koolhydraten zit te verteren. Maar het straatbeeld wordt gedomineerd door moeders met kinderen en gesluierde moslima’s die naar huis fietsen. Soms racen Marokkaanse jongens met pompende bassen in hun auto’s voorbij, en kleine kinderen spelen op grasveldjes. De sfeer in de Goudse woonwijk met veel lage flats en rijtjeshuizen doet monotoon aan.
De mensen die ik spreek zijn nog het meest verontwaardigd over het feit dat het busincident waarmee de hele hype begon, niet eens in Oosterwei is gebeurd, maar in de ernaast gelegen nieuwbouwwijk Goverwelle.
“Weet je wat het is”, zegt een 16-jarige Marokkaanse met krullen, die met haar twee vriendinnen onder een boom staat te kletsen: “Ze willen Oosterwei aanpakken, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Het busincident was de aanleiding om de wijk op de agenda te zetten. Maar dat incident is gebeurd in Bus 3 die door Goverwelle rijdt, en daar krijgt Oosterwei nu de schuld van.”
Dat vinden de Marokkaanse dames zeer oneerlijk. Oosterwei krijgt zo onterecht een slechte naam. “Nu verbieden Nederlanders hun kinderen om door de wijk te fietsen”, zegt de 16-jarige. Bovendien is nooit bekend gemaakt of het echt Marokkaanse jongeren waren die gewelddadig gedrag vertoonden in de bus. “In Utrecht, Amsterdam en Rotterdam is het veel erger”, zegt het 18-jarige meisje met staart, “Daar worden mensen vermoord. Ze overdrijven de problemen hier.” “Maar ze moeten de jongeren wel een plek geven”, zegt de 17-jarige met steil haar.
Het meisje met de krullen heeft elf jaar in Oosterwei gewoond en vond het “een heel gezellige wijk”. “Iedereen kent elkaar, elkaar vaders en elkaars moeders. En wat die jongeren betreft: ik weet niet eens of ze echt voor overlast zorgen. Ik heb er nooit iets van gemerkt.”

Twee mannen, midden twintig, staan te kletsen op de hoek van het winkelstraatje. “Er is een klein groepje jonge jongens, tussen de 12 en 16, dat voor problemen zorgt.”, verduidelijkt de man met groenbruine ogen en klassieke zwarte jas. “Dat zijn de rotte appels, maar die heb je overal.”Zijn casual geklede vriend legt een haarscherp analystisch vermogen aan de dag. “In steden als Rotterdam en Amsterdam, heb je Surinamers, Chinezen, Turken, Marokkanen en Nederlanders. In Gouda heb je maar twee groepen: Nederlanders en Marokkanen. Zodra er iets gebeurt gaan mensen met vingers naar elkaar wijzen, en vaak is het zo dat Marokkanen de schuld krijgen. ” “Een ander probleem is dat er steeds meer Nederlanders uit de wijk vertrekken. Een oude buurman van me vertelde dat in de jaren tachtig ongeveer de helft van de bewoners Nederlands was. Maar nu komt er voor elke vertrekkende Nederlander een Marokkaan in de plaats, en daardoor vertrekken er weer Nederlanders. Daar doet de gemeente helemaal niets aan. En deze wijk heet niet voor niets Klein Marokko.” “Dan heb je nog het mentaliteitsverschil. Nederlanders zitten het liefst binnen, terwijl Marokkanen het liefst gezellig buiten op straat bij elkaar in groepjes staan te praten. Dat is dus een integratieprobleem.” Ook deze heren vinden het absurd dat alle aandacht is gebaseerd op een gewelddadig incident dat niet eens in de wijk heeft plaatsgevonden. “Maar ach”, grapt de analytische man terwijl hij naar de muur achter zich wijst: gelukkig hebben we hier de klaagmuur voor Marokkanen. Hier staan we dagelijks te klagen dat we Marokkaan zijn en worden gediscrimineerd.”
Misschien typeert de uitspraak van de visverkoper de mentaliteit in Gouda nog het best: “Laten we het allemaal maar snel vergeten.”

Tekst: Samar Haddad
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=254996
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

'Politie bang voor Franse toestanden'
door Charles Sanders

AMSTERDAM - De slappe houding van de politie tegenover Marokkaans straattuig en het ontkennen van de problematiek komt voort uit schaamte voor het ontbreken van eigen gezag en angst voor escalatie en 'Franse toestanden'. Dat zeggen een psycholoog, een strafadvocaat en en oud-politieman in een reactie op de uitspraken van korpschef Jan Stikvoort van de regiopolitie Hollands-Midden.

De hoofdcommissaris stelde gisteren dat hij en zijn korps zich in de steek gelaten voelen door politiek en media. Volgens Stikvoort is er weinig aan de hand in Gouda en hebben zijn agenten meer last van autochtone plattelandsjongeren dan van rel-Marokkanen.

Klinisch psycholoog Jeffrey Wijnberg: "Dit ontkennende gedrag zie je vaker bij mensen en patiënten in nood. De politie voelt zich in eer en goede naam aangetast, is diep gekrenkt. Daarom zeggen ze nu 'politiek en Telegraaf, wíj bepalen zelf wel of er een probleem is'."

"Want als iedereen zegt dat het mis is in die wijk Oosterwei, is dat natuurlijk nogal vernederend voor de beroepsgroep. Waarom heeft het zo kunnen escaleren, kunnen ze het daar soms niet aan, zijn ze in hun privésfeer bang? Dat vraagt de buitenwacht zich nu af en daarom die ontkenning van het probleem door de korpschef."

Strafpleiter en hoogleraar internationaal recht Geert-Jan Knoops spreekt van een ronduit gevaarlijke houding. "Doordat de politie zo passief is en die korpschef alles ontkent, krijg je situaties waarin de burger zich gedwongen voelt het recht in eigen hand te nemen, zich te verdedigen tegen gewelddadige Marokkanen. Omdat de politie immers toch niets doet. Vervolgens wordt die gewone burger wél keihard aangepakt door justitie en krijgt te horen dat hij de politie had moeten waarschuwen. Een vicieuze cirkel met als gevolg steeds minder vertrouwen in het gezag van de politie.

Dom van die hoofdcommissaris om te doen alsof er niets loos is in Gouda."

Oud-politiechef van Schiermonnikoog René Lancee, inmiddels woonachtig in Oostenrijk, bekijkt de Nederlandse toestanden hoofdschuddend. "Slappe hap, die politiemensen. Je schaamt je gewoon als je die foto's in Gouda ziet. Onderuitgezakt, hangend over hun fiets en dan werkeloos toezien hoe de boel escaleert. Heel triest. Alsof je capituleert en die boefjes de oorlog hebben gewonnen."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2103 ... html?p=1,1
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Personeel overdonderd. Politie Gouda komt pas uur na de overval
door Sebastian Schramm

GOUDA - Pas na een uur is de politie in Gouda afgelopen donderdag een kijkje komen nemen bij een overvallen supermarkt. Een groep van twintig Marokkanen plunderde de winkel en bedreigde het personeel. Volgens de korpschef is er niets bijzonders aan de hand in Gouda.

De politie Hollands-Midden geeft toe pas ruim een uur na de melding bij de MCD-supermarkt aan het Driewegplein te zijn aangekomen. "Deze zaak had niet de hoogste prioriteit, omdat de groep toch al weg was. In de tussentijd waren er bovendien nog twee andere incidenten waarbij directe inzet vereist was", aldus een woordvoerster.

De MCD-filiaalmanager zegt dat direct de politie is gewaarschuwd, maar de agenten kwamen volgens hem pas vijf kwartier later poolshoogte nemen. "Het is ongelooflijk als je hoort dat de korpschef van de politie Hollands-Midden schaamteloos durft te beweren dat het in Gouda allemaal wel meevalt en dat relschoppers in de stad keihard worden aangepakt. Dat was echt een klap in ons gezicht. Ik nodig hem uit om samen naar de beelden van de bewakingscamera's te kijken."

Ruim twintig jongeren drongen donderdag joelend de winkel binnen, duwden personeelsleden en klanten opzij om hun zakken te vullen. Na een paar minuten verlieten ze de zaak zonder een artikel af te rekenen.

Een medewerkster van de overvallen MCD-supermarkt in Gouda sprak een van de rel-Marokkaantjes aan op zijn gedrag, waarop zij van dichtbij werd bekogeld met gestolen rollen Dextro-druivensuiker.

Zij hield daar een grote blauwe plek op haar arm aan over. Het geraakte personeelslid gaat aangifte doen van mishandeling.

Tot ontsteltenis van de MCD is aangifte van diefstal niet mogelijk, omdat volgens de politie 'de rollen Dextro toch weer terug zijn'. "Op deze manier is het natuurlijk niet zo moeilijk om het aantal aangiften omlaag te krijgen", zegt een van de medewerksters, die uit angst voor represailles anoniem wil blijven.

De gebeurtenissen hebben diepe indruk op de supermarktmedewerkers van de MCD in Gouda gemaakt. "Ons personeel was volledig overdonderd en stond volkomen machteloos tegen deze overmacht. Je moet natuurlijk wel altijd aan je eigen veiligheid denken. Dit was voor ons onbegonnen werk", vertelde de geschrokken bedrijfsleider Dick Pruissen gisteren.

Op de haarscherpe beelden is te zien dat de uitsluitend uit Marokkanen bestaande losgeslagen puberbende zonder het verplichte winkelwagentje of mandje plotseling dreigend de supermarkt binnenstormt om daarna buiten het zicht van de camera's de meegebrachte rugzakken vol te laden met snoep en blikjes drank.

"Hoewel de meesten nog nooit binnen waren geweest, wisten ze precies waar de camera's hangen. Er moet dus wel sprake zijn geweest van een gecoördineerde actie", aldus de onthutste filiaalchef van de Goudse supermarkt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2103 ... val__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Cohen: Debat Marokkaanse reljeugd 'buiten proporties'
zaterdag 4 oktober 2008

Voorzitter Korpsbeheerdersberaad en burgemeester van Amsterdam Job Cohen (PvdA) is het met korpschef Jan Stikvoort eens dat het debat in de Tweede Kamer over de problemen met de Marokkaanse jeugd in Gouda 'buiten proporties' was.

Dat zegt Cohen in de Volkskrant. Hij begrijpt dat hoofdcommissaris Jan Stikvoort van de regiopolitie Hollands-Midden hierover 'zijn hart heeft gelucht'.

Cohen erkent dat de problemen met Marokkaanse jongeren serieus zijn, ook in Gouda. 'De politie doet er veel aan, maar dat is in het Kamerdebat over Gouda niet naar boven gekomen.'

Korpschef
Gisteren zei de korpschef dat de problemen in Gouda worden opgeklopt door de politiek en media en dat de onrust in de stad wel mee viel.

Volgens Stikvoort heeft het parlement een ‘verkeerd beeld’ gegeven van de Marokkaanse reljongeren in Gouda.

Woest
De VVD en PVV reageerden woest op de Stikvoort. '‘Niet de Kamer heeft het imago van Gouda kapotgemaakt, dat heeft de burgemeester gedaan door niet in te grijpen,’ zegt VVD’er Griffith. ‘De korpschef is er niet om de Tweede Kamer te bekritiseren, maar om de relschoppers aan te pakken.’

PVV-leider Geert Wilders wil een spoeddebat over de verwijten.

Door Maartje Willems

BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dé aanpak voor rellende Marokkaan bestaat niet
03-10-2008 Jacob Hoekman


Een overval op een Amsterdamse supermarkt. Ophef in Gouda, met als bonus de mishandeling van een cameraploeg. Jonge Marokkanen vragen om negatieve stigma’s, zo lijkt het. Wie wil nog vrienden zijn met een Marokkaan?

Soms gaat het opeens wél goed. Dan slaat een project onder jonge, rellende Marokkanen plotseling prima aan en zijn de resultaten boven verwachting. Deze week bleek dat nog in Utrecht, waar in sommige wijken al jaren een forse Marokkanenproblematiek heerst. Dat moet nu afgelopen zijn. Dé oplossing daar zijn straatcoaches, zei burgemeester Wolfsen dinsdag. Dat zijn „stevige toezichthouders” die sociale vaardigheid koppelen aan een sterke uitstraling. Ze kennen de jongerencultuur en spreken jongeren aan die zich intimiderend gedragen. Het resultaat: de criminaliteit en overlast in de wijk Kanaleneiland daalden zienderogen.

In Kanaleneiland lukte het. En nu moet ook de rest van Utrecht aan de straatcoaches geloven. Relschoppers in Overvecht, Hoograven, Zuilen en Ondiep kunnen hun borst nat maken.

Ei van Columbus
Toch is het niet gezegd dat het ene succesproject ook elders succesvol is, denkt Hasib Moukaddim van het Netwerk Marokkaanse Jongerenorganisaties. „Ik geloof niet dat er één aanpak is die overal werkt. Grotestedenproblematiek is bijvoorbeeld heel anders van karakter dan problemen op het platteland.”

Het scala van mogelijke oplossingen is inmiddels groot. Resocialisatie, het leger als tuchtschool, internaten, Marokkaanse buurtvaders, samenscholingsverboden, tijdelijk terug naar Marokko, snelrecht, cameratoezicht, avondklokken: allerlei probeersels zijn op de reljeugd losgelaten en iedere deskundige heeft in de achterliggende jaren zijn overtuiging beargumenteerd voor het voetlicht gebracht. Maar de praktijk is weerbarstig. Het ei van Columbus lijkt nog nooit gevonden te zijn.

Dat is ook niet zo gek, want de oorzaak van de problemen is nooit onomstotelijk vastgesteld, zegt de Marokkaanse Moukaddim. Als bestuurslid van de Marokkaanse Jongerenorganisaties wordt hij veel met de problematiek geconfronteerd. „Oplossingen worden geformuleerd zonder te weten waar het probleem nu eigenlijk ligt. Mensen gaan snel uit van de Marokkaanse cultuur, of de islam, of het onderwijs, of sociale problemen. Maar blijkbaar zijn die aannames niet goed, want de oplossingen werken niet.”

Zelf is Moukaddim ermee gestopt een verklaring te zoeken. „Ik ben ervoor om heel diep onderzoek te gaan doen. Nu gaan we nog te snel over tot actie. Wij als Marokkaanse groep hebben natuurlijk ook gezocht naar de oorzak van de problemen, maar ook wij hebben ze niet opgelost.”

Turkse gemeenschap
Een van de meest recente publicaties over het probleemgedrag is die van de Groningse criminoloog Jan Dirk de Jong, die jarenlang etnografisch onderzoek deed naar opvallend delinquent groepsgedrag onder Marokkaanse jongeren in Amsterdam-West, Ook hij constateert dat recent heel wat voorstellen zijn omarmd „zonder dat er gedegen onderzoek is geweest naar wat werkt. Dan wordt er wéér wat bedacht en dan blijkt het wéér niet te werken. Vervolgens zitten jongerenwerkers en hulpverleners met de handen in het haar.”

Het moet de Marokkaanse cultuur zijn, is een van de meest gehoorde verklaringen. Zelfs de Amsterdamse burgemeester Cohen noemde recent man en paard en vindt dat de Marokkaanse gemeenschap haar verantwoordelijkheid moet nemen. Vaak wordt daarbij verwezen naar de specifieke vechtersmentaliteit in het Marokkaanse Rifgebergte, waar de meeste Marokkaanse Nederlanders vandaan komen. Bovendien krijgen de jongens thuis weinig begrenzing, waardoor hun zelfcontrole te weinig is ontwikkeld. Omdat de Nederlandse cultuur hun vervolgens meer ruimte geeft dan de Marokkaanse, is dat een recept voor wangedrag, zo klinkt het regelmatig onder hulpverleners en andere betrokkenen.

Tegen de stroom in wil De Jong de Marokkaanse achtergrond van de jongens niet als verklaring gebruiken. „Wég met die culturele verklaring. Als je dat wilt gebruiken om hun wangedrag te verklaren, moet je dat aantonen. Maar dat doet de culturele verklaring niet. De Turkse gemeenschap heeft gewoon veel verenigingen weten te bemachtigen. Door al die voetbalclubs is daar minder zichtbare criminaliteit.”

De Jong moet opboksen tegen een cultuur waarin het in korte tijd gebruikelijk is geworden om etniciteit gewoon te benoemen. Niks geen „mediterraan uiterlijk” of „zuidelijke tinten”, tegenwoordig zijn het kortweg Marokkanen. Toch houdt De Jong voet bij stuk dat hun etnische achtergrond geen factor van belang is. „Ik wil best mijn woorden terugnemen, maar dan moet ik wel het bewijs geleverd zien dat de problemen met de Marokkaanse cultuur te maken hebben. Waarom hebben Koreaanse groepen in Los Angeles ook met deze problematiek te maken? Zijn die jongeren soms naar Marokko geweest voor een paar lessen ”Hoe word ik macho?” Aan het probleemgedrag is niets Marokkaans. Het heeft veel eerder te maken met de onderklasse, met de cultuur van de straat.”

Rellen versus religie

Voor zover er onderzoek is gedaan onder jonge rel-Marokkanen, noemen zij zich in de regel bijna allemaal moslim. Toch legt vrijwel geen enkele deskundige een verband tussen de rellen en religie.

Jonge Marokkanen zijn doorgaans gelovig. Ze voelen zich zelfs meer moslim dan Marokkaan, blijkt uit een deze week gepresenteerd onderzoek van de Groningse godsdienstwetenschapper Susan Ketner. Zij promoveerde donderdag op een onderzoek onder een groot aantal Marokkaanse jongeren.

„Natuurlijk is het geloof iets dat ze van huis uit mee hebben gekregen”, zegt Ketner. „Maar wat me opviel bij veel gesprekken is dat er een groot element van keuze door de jongeren zelf in zit. Je kunt kiezen of je moslim bent of niet. Dit in tegenstelling tot hun Marokkaan-zijn.”


Volgens Ketner is de duidelijk minder sterke binding met hun Marokkaanse identiteit een gevolg van de discriminatie die de jongeren ervaren. Ook als moslim worden ze gediscrimineerd, maar blijkbaar is hun band met het geloof sterker dan die met hun Marokkaan-zijn, constateert zij.

Ook uit een onderzoek onder de bezoekers van maroc.nl, een Marokkaanse communitysite voor jongeren, blijkt dat zij het geloof serieus nemen. Zo deed 97 procent mee aan de ramadan, die afgelopen week eindigde. Een bijna even groot percentage wil ooit op bedevaart naar Mekka.

Toch kan religie rellen onder Marokkaanse jongeren niet verklaren, zeggen veel onderzoekers. „Wat het lastig maakt is dat de jongeren zeggen dat ze moslim zijn”, erkent Hasib Moukaddim van het Netwerk Marokkaanse Jongerenorganisaties. „Maar intussen doen ze alles wat de islam verboden heeft.”

Moukaddim constateert dat de ontsporende jongeren juist een smet leggen op de moslimgemeenschap. Dat ziet ook Martijn de Koning, die eerder dit jaar promoveerde op geloofsbeleving en identiteitsvorming bij jonge moslims van Marokkaanse afkomst in Gouda. Volgens hem is de criminaliteit van veel jongeren zelfs een verklaring waarom zo veel andere jongeren zoeken naar een „zuivere islam”, zo zei hij eerder in deze krant. „Moslims wijken door die criminaliteit te veel af van wat de zuivere islam is. In die zin is de hang naar de zuivere islam ook kritiek op het functioneren van andere moslims: als jullie beter volgens de regels van het geloof zouden leven, zouden wij niet zo’n slechte naam hebben.”

Slechte statistieken

In Nederland wonen zo’n 315.000 Marokkanen. Dat is ruim veertien keer zo veel als in 1973, toen de werving van gastarbeiders werd gestopt. Belangrijkste oorzaken van die toename: gezinshereniging, huwelijksmigratie en relatief hoge geboortecijfers.
Bijna een derde van alle jongens in justitiële inrichtingen is van Marokkaanse afkomst.
Een op de tien Marokkaanse jongens staat bij de politie geregistreerd als verdachte.
In Amsterdam verlaat bijna 70 procent van de Marokkaanse jongens het onderwijs zonder diploma.
Van de Marokkaanse jongeren in Amsterdam is 40 procent werkloos – meer dan het dubbele van het werkloosheidspercentage onder autochtone jongeren.
Bijna de helft van de Marokkaanse kinderen in Amsterdam groeit op in armoede.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Schuld van de krant
door Coen Springelkamp

GOUDA - Korpschef Jan Stikvoort van de politie Hollands-Midden is boos. Boos op vooral De Telegraaf, boos op de politiek die Gouda neerzet als oorlogsgebied waar groepen muitende Marokkanen de straat en supermarkt onveilig maken. Die de burgemeester afgeschilderd als slapjanus, 'suggestieve foto's plaatst' en de hoofdcommissaris neerzet als softie.

Stikvoort: ,,We hebben een probleem. Veroorzaakt door een kleine groep Marokkanen. Maar Gouda is geen oorlogsgebied. En de supermarkt is niet geplunderd." De korpschef ontkent ten stelligste dat de bestorming van de Goudse supermarkt donderdagmiddag bewust uit de publiciteit is gehouden. ,,Dat doen we niet. We benoemen problemen en zijn duidelijk", aldus de korpschef.

'Niets gestolen'

Hoewel het winkelpersoneel daar anders over denkt, benadrukt de politiebaas dat van een plundering geen sprake was. ,,Ik begrijp dat het personeel vreselijk is geschrokken. Het is heel erg. Maar feitelijk is er niets gestolen. Zelfs geen rolletje druivensuiker. Dat zijn de feiten. Mogelijk is er wel sprake van mishandeling. We onderzoeken de zaak." De supermarkt-bestorming is niet het eerste wapenfeit van Marokkaanse criminelen in Gouda. Afgelopen maand besloten buschauffeurs van Connexxion niet langer door de wijk Oosterwei te rijden vanwege bedreigingen door Marokkaanse jongeren. Bewoners voelen zich onveilig op straat. Journalisten die de wijk in wilden kregen het advies dat alleen onder politiebescherming te doen. De auto van een Telegraaf-journalist die verslag deed werd vernield. Een andere reporter werd beroofd. Volgens Stikvoort hebben de journalisten dat deels aan zich zelf te wijten. Volgens de korpschef wemelde het in de wijk van cameraploegen en verslaggevers 'die aan iedere Marokkaan vroegen hoe crimineel ze zijn'. ,,Tot Al-Jazeera aan toe. Het is niet vreemd dat dat tot irritatie leidt." Het eerdere incident tussen buschauffeurs en Marokkanen is volgens Stikvoort enorm opgeklopt door de media en politici om te kunnen scoren. In het bijzonder De Telegraaf is volgens de korpschef schuldig aan de toonzetting van het debat en de negatieve beeldvorming over Gouda. Stikvoort zegt er alles aan te doen om de groep Marokkanen die overlast veroorzaken 'keihard aan te pakken'. ,,Ik ben het zat om als softie te worden neergezet. Als ze zich misdragen pakken we ze aan", aldus Stikvoort. ,,Het klinkt als een jaren tachtig term, maar we hebben adoptie-agenten die zijn gekoppeld aan dit soort figuren. We hebben ze in beeld, volgen en pakken ze. Dat is niet slap." Stikvoort benadrukt dat de politie meer taken heeft. ,,Als de politiek wil dat we dit soort jongeren meer aanpakken, moeten we daarvoor ook de mogelijkheden hebben. Meer personeel, meer budgetEigen jeugd erger

In De Volkskrant beweerde Stikvoort dat het probleem van de 'eigen' jeugd eigenlijk nog veel groter is. Het zou niet alleen om Marokkanen gaan: "In deze regio hebben we vaker last van autochtone plattelandsjongeren die snuiven, spuiten en zuipen. Maar ik zie dat de politiek liever in de hype-sfeer duikt op allochtonen."

Stikvoort beweert: "De bevolking herkent zich niet in het beeld dat politici en de media schetsen van hun stad." Maar inwoners uit Gouda reageerden gisteren anders in een uitzending van BNR Radio. Op de vraag 'Is het imago van Gouda naar de knoppen?' antwoordde de ene na de andere inwoner het niet met de politiechef eens te zijn. Zij zeiden dat hij de problemen eens goed moet aanpakken.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2104 ... ant__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

In Molenbeek speelden deze problemen 15j geleden.
Met dezelfde excuses van overheid, dus ook van politie.
Kijk wat Molenbeek nu is, hoe dit over Brussel uitgedeind is.

Dit zijn dingen die in beginstadium hoeven aangepakt. Met de oorzaak waar ze is: De koran en de Moskee.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Misdragende Marokkanen in beeld

GOUDA - De politie kent de identiteit van de twintig Marokkaanse jongens die donderdagmiddag de MCD-supermarkt aan het Goudse Driewegplein op zijn kop zetten.

De groep misdroeg zich en gooide met koopwaar.

De jongens kwamen donderdag de supermarkt in en vielen op doordat ze al schreeuwend de andere klanten en het personeel lastig vielen. Toen een personeeslid een van hen op zijn gedrag aansprak op zijn gedrag, begon werd er gegooid met rolletjes snoep. Daarbij werd een personeelslid geraakt. De groep is een minuut of vijf binnen geweest, maar het personeel van de supermarkt gaf aan flink te zijn geschrokken.

Het zou gaan om een groep van jongen rond de vijftien jaar, die in de buurt op school zitten. De jongens zijn opgepikt door de verschillende beveiligingscamera’s in de winkel.

Pas na ruim een uur was de politie ter plaatse. Volgens een woordvoerder van de politie kwam dat door een onderbezetting op precies dat moment. „Het is heel vervelend, maar we kregen op hetzelfde moment tweemaal een melding van poging tot zelfdoding en een zwaar ongeval. We hebben toen de beslissing genomen om die zaken prioriteit te geven, omdat de jongens in kwestie alweer verdwenen waren.’’

Burgemeester Cornelis sprak zaterdag met het personeel en management van de supermarkt. Hij heeft ook de beveiligingsbeelden gezien. „Deze jongens zijn bekend en zullen hier zeker nog van horen. Dit soort gedrag pikken we niet langer.’’

Cornelis gaf wel toe dat het moeilijk is om aangifte van zo’n zaak te doen, omdat er weinig strafbare feiten zijn gebeurd. „De jongens hebben niets meegenomen. Sterker, een paar hebben gewoon nog wat gekocht en afgerekend. Maar het was heel bedreigend voor het personeel.’’

Cornelis begrijpt de overwegingen van de politie op het moment van de melding, maar vindt het jammer dat er niet eerder kon worden gereageerd. „Nu ontstond er toch een raar gevoel onder het personeel omdat de politie lang wegbleef. Maar omdat de jongens allang weg waren, hadden andere zaken even voorrang. Die afweging wordt op dat moment gemaakt.’’
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie