Jan Pronk (VN) door Sudanese islamisten met de dood bedreigd

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Jan Pronk (VN) door Sudanese islamisten met de dood bedreigd

Bericht door Sjeng »

UN's Jan Pronk facing death threats

by Mohammed Abdulrahman

A report by a Sudanese newspaper that the pro-government, Sudanese Students Union (SSU) has offered $100,000 (two-point-five billion Sudanese pounds) for the head of UN envoy Jan Pronk, has sent shockwaves through the Khartoum regime. The threat came after the proposal to replace African peacekeepers in Darfur with UN forces. The comments attributed to the SSU have now been retracted by its chairman Mohammed Idris.

However, the student leader told the London-based al-Sharaq al-Awsat newspaper on Wednesday: "Our message to Mr Pronk is that if those who are trying to convince [the UN not to] send international forces to Darfur fail, more than 9000 students are waiting in Darfur as 'time bombs' if any international troops dare to come [to the region]."

Meanwhile, The Popular Committee for Defending Islam and the Homeland (a conservative religious body) called for a demonstration in Khartoum on Wednesday to protest sending UN forces to Sudan, and the paramilitary Popular Defence Force made the so-called 'death swear' in a parade in front of President Bashir last week in a bid to prevent any international forces from reaching Darfur.

Escalation
This escalation marks a turning point in what one western diplomat in Khartoum called the 'intimidation war' against the UN mission in Sudan to foil any attempt to replace African forces.

A reliable source at the UN mission in Sudan told Radio Netherlands that the mission takes the threats very seriously and consultation is going on with the government of Sudan over the matter.

Chanting slogans
Similar demonstrations were organised a few weeks ago in Khartoum during which the demonstrators chanted slogans against Radhia Ashouri, the UN spokesperson in Sudan. Shortly after the incident, she was transferred to Beirut in Lebanon with such speed that it seems implausible that the move was just a routine job change.
UN special envoy Jan Pronk warned recently that intelligence sources have reported, "people in Khartoum who were not there before", which has been interpreted as meaning an al-Qaeda presence. The terrorist network has allegedly made threats against the UN, which Mr Pronk says have led to the taking of extra security measures.

That was confirmed by his critics as well, among them Sudan's Justice Minister Mohamed Ali al-Mardhi. He also warned, while referring to 'foreign elements' in his country, that the safety of a UN peacekeeping force could not be guaranteed.

Threats to kill
According to the Alshraq al al-Awsat newspaper, threats of attacks in reaction to, or to prevent, the sending of foreign troops to Darfur are commonplace nowadays in Khartoum. Another unknown organisation threatened to kill the US charge d'affairs in Sudan for allegedly insulting the Sudanese people and prophet Muhammad in a private dinner attended by some Sudanese.
The accusations were denied by the US diplomat who was summoned to the foreign ministry of Sudan to be asked about the matter. Two days later the diplomat left Khartoum on a previously unannounced holiday.

This atmosphere of mounting anti-UN sentiment in Khartoum seems to be changing the tone of the UN mission in Sudan over the proposed peacekeeping force. Instead of the previous preference of replacing African Union forces in Darfur with international troops, the UN mission in Sudan believes that step is, "Something which Khartoum would not be prepared even to consider," or even a disastrous development, which could "lead to all out Jihad".

Kofi Annan
This statement doesn't seem to completely conform to the approach of the UN Secretary General Kofi Annan who is still pushing for UN forces in Darfur with the support of the US administration.

The UN mission in Sudan is now apparently not very enthusiastic about sending international, and in particular western forces wearing blue helmets into Darfur. A visible rift with his boss in New York is the last thing Jan Pronk needs, while facing the attempts to single him out and blame him as the source of all longstanding ailments of Sudan.

Link naar artikel: http://www.radionetherlands.nl/currenta ... w=Standard
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Van Ardenne: bedreigingen Pronk onaanvaardbaar

Bron: elsevier.nl

(Novum) - De gewelddadige bedreigingen die in het Sudanese Karthoem in de richting van de speciale VN-gezant voor Sudan Jan Pronk worden geuit, zijn onaanvaardbaar. Dat heeft minister voor Ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne (CDA) donderdag gezegd tijdens de Sudan conferentie in Parijs. Zij pleit voor een versnelde uitvoering van het vredesakkoord in het Afrikaanse land.

De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben woensdag bij Sudan aangedrongen op de overdracht van de vredesmissie in Darfur van de Afrikaanse Unie (AU) naar de Verenigde Naties (VN). Daarop ontstonden demonstraties, waarbij Pronk werd afgebeeld met een mes bij zijn keel. Pronk, voormalig Nederlands minister voor Ontwikkelingssamenwerking, schrijft in zijn weblog dat diverse stammenleiders tegen een VN-macht in Darfur zijn. 'Zij beschuldigen de VN ervan gemanipuleerd te worden door de Verenigde Staten. Zij zijn bang dat westerse landen en de NAVO Sudan willen bezetten.'

Volgens Van Ardenne is 'het beste antwoord' op de bedreigingen het versneld uitvoeren van het vredesakkoord 'zoals dat een jaar geleden tussen Noord- en Zuid-Sudan is afgesloten'. Voor de wederopbouw van het land is veel geld nodig. Van Ardenne zegde twintig miljoen euro extra hulp toe, bovenop de 57 miljoen die al wordt gestort.

Het conflict in Darfur, dat begin 2003 uitbrak, heeft aan naar schatting 180 duizend mensen het leven gekost. Ongeveer twee miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat de wederopbouw minder snel dan verwacht.

In een brief die minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (CDA) en Van Ardenne woensdag aan de Tweede Kamer hebben gestuurd, staat dat de aanwezigheid van de AU-vredesmissie 'in eerste instantie tot een zekere mate van stabiliteit' heeft geleid. Volgens de bewindslieden is de situatie in Darfur 'zodanig compex' geworden, dat de AU haar taken 'niet meer naar behoren kan uitvoeren'. De politici vinden dat 'een grotere, beter bewapende VN-missie' wenselijk is.

Link naar artikel: http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Zij zijn bang dat westerse landen en de NAVO Sudan willen bezetten.'
Als de islamwereld het doden niet kan stoppen dan vind ik het de morele plicht van het westen het tij wel te doen keren.
Het uitmoorden van ZWARTE moslims door ARABISCHE moslims moet stoppen!!
Hopelijk komt er spoedig een VN-macht die de Arabische milities het zwijgen doet opleggen. Onaanvaardbaar dat er in de moderne tijd nog ergens genocide plaatsvind. Hebben we dan nog niet geleerd van Srebrenica, Ruanda etc.?
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Als de islamwereld het doden niet kan stoppen dan vind ik het de morele plicht van het westen het tij wel te doen keren.
Het uitmoorden van ZWARTE moslims door ARABISCHE moslims moet stoppen!!
Hopelijk komt er spoedig een VN-macht die de Arabische milities het zwijgen doet opleggen. Onaanvaardbaar dat er in de moderne tijd nog ergens genocide plaatsvind. Hebben we dan nog niet geleerd van Srebrenica, Ruanda etc.?
Mee eens!
Als het onder VN vlag gebeurt zal ik het toejuichen. Trouwens de ingreep van de NAVO (geen VN dus) in Kosovo heb ik toegejuichd..
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

uitmoorden van ZWARTE moslims door ARABISCHE moslims
Maroc, zie je nou overigens dat het idee van Dar es Salaam een groot onzinverhaal is. Zelfs soennieten onderling maken mekaar af, alleen omdat de ander een kleurtje heeft.
Islam zorgt dus niet voor vrede op aarde.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Vreemd dat Pronk is bedreigd. Hij was immers tegen het sturen van troepen. Missschien hebben ze dat in Kartoem niet door.
Plaats reactie