PROTESTMARS TEGEN HET RACISME VAN HET FENOMEEN ZWARTE PIET

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Jou weg hebben. Ben je gek? Hoe moet ik anders over de religie van vrede denken? Jij neemt mij altijd het noodzakelijke denkwerk uit handen.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Lodewijk Nasser schreef:Jou weg hebben. Ben je gek? Hoe moet ik anders over de religie van vrede denken? Jij neemt mij altijd het noodzakelijke denkwerk uit handen.
Dat bedoel ik. De hele wereld is vóór me.. :mad:
RTFM
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

De wereld. Ben je gek NB? Waarom toch zo bescheiden. Ik zeg het hele universum?
Laatst gewijzigd door Lodewijk Nasser op wo sep 03, 2008 2:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Lodewijk Nasser schreef:De wereld. Ben je gek NB? Waarom toch zo bescheiden. Ik zeg het hele universum?
:shock: Ja. Sla de hoop, die ik op de aliens gevestigd had, ook nog even de bodem in..
RTFM
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Geloof me, vergeleken dat retorische talent en dito sociale vaardigheden zijn aliens laaggeschoolde analfabeten.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

Lodewijk Nasser schreef:Bijna dacht ik dat als Marco van Basten mij had meegenomen naar het EK dat wij geheid kampioen zouden zijn.
Grappig. Ik wist bijna zeker dat het communistische regime in Rusland in zou storten. Dat beweerde ik in een discussie destijds met een Tsechische architect, een goede vriend van mijn vorige vrouw, in Tsjechoslowakije. Vijf jaar voordat de boel instortte. Hij was een levensgenieter, maar hopeloos melancholisch onder dat bewind en dacht dat het nooit meer goed zou komen. Ik kon alleen niet zeggen wanneer de ineenstorting zou plaatsvinden, maar wij zouden dat zeker samen nog meemaken. En zo zal het ook met islam vergaan. Dat voorspel ik onophoudelijk op dit forum. Islam is een achterlijke cultuur met een beschavingsachterstand van zeker 600 jaar die niet meer in te lopen is. Islam heeft niets bij te dragen aan welke vooruitstrevende mensheid dan ook. Zij is gedoemd uit te sterven. Als een nachtkaars zal hij doven. Het proces zou ik het liefst willen versnellen door die eterrende puist onmiddellijk weg te laten snijden. Maar negeren is beter. Islam biedt namelijk geen perspectief voor het gezonde verstand van de mens en heeft daarom dito geen overlevingskans. Hij bloedt vanzelf dood. Iedereen kan dit zien en begrijpen. Behalve misschien types als Islaminside en Chaimae met hun in commissie fantaserende en haat versprijdende ayatollas, moeftis, imams, kaliefen, mahdis en mollahs. Ik gun ze die zelfingenomen pret. Ondanks dat islam geen humor kent en geen wijsheid bezit.

Wie het laatst lacht, lacht in wijsheid het best.

En Van Basten? Al vanaf het begin, ruim twee jaar geleden, verkondigde ik dat het met Van Basten niks zou worden. Ook toen het Nederlands elftal een geweldige partij speelde. Hoe was dat mogelijk? Puur toeval, was mijn analyse. Toch had ik geen fiducie in de goede afloop. Vanwege Van Basten. Een van ’s werelds beste voetballers, maar geen verstand van mensen. Goeie analyse.

Islaminside, Chaimae, de ayatolla, moefti, imam, kalief, mahdi en mollah mogen dan de koran als beste uit het hoofd kennen, de realitiet van alledag, het bestaan en geloof in een hedendaagse beschaving ontgaat hen ten enemale.

Dus . . .

Ook met de koran in de hand
Sta je in elk fascistisch islamland
Hoe dan ook, nog altijd aan de kant.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

Scarlatti schreef:
Lodewijk Nasser schreef:
Scarlatti schreef: ik zal maar niet schrijven wat ik denk na je laatste postje.. iig had ik je hoger ingeschat, tjònge wat laat je je kennen zeg..
dàg Lodewijk!

Wat jammer. Toen ik namelijk begon met schrijven deed ik het met ultieme doel om bij jou in de gratie te vallen. Helaas ben ik in die opzet niet geslaagd.
Scarlatti schreef: tsja wat wil je nu?
is het je bedoeling een beetje 'giftigjes en spitsvondig' met elkaar om te gaan vanaf nu? Daar doe ik niet aan mee..
Laat ik het zo zeggen; ik begrijp wat NB bedoelt hoor..
en dus als jij dit zo wilt 'brengen' .. laat ik je oké?

In vriendschap en respect wens ik je all the best,
Scarlatti
Jijzelf Lodewijk, lijkt me heel wel in staat te weten wat je al schrijvend zegt en vooral de manier waarop je het doet..
en dan kun je nog zo 'rechtschapen' doen en doen alsof je vd prins geen kwaad weet.. ik loop al een aardig tijdje mee en eerlijk gezegd lijkt me dat ietwat ondenkbaar voor iemand die stukjes schrijft.

Jij gedraagt je, vind ik, alsof je 'een publiek toespreekt en/of (her-)opvoedt,' als een soort 'grande dame met stèr-allures :roll: dat moet jij verder zelf weten maar zo ben je op mij gaan overkomen en dat terwijl ik idd een àndere 1e indruk van je had, goed gezien Mosje :wink:

ik ervaar verscheidene van je 'aanwijzingen aan anderen', als aanmatigend, neerbuigend en gekunsteld elitair 'tantrum' gedrag,

en voor iemand die zelf vrij regelmatig taalfouten maakt heb je nogal veel op- en aanmerkingen t.o.v. de 'fouten' van 'anderen'
dan ook nog eens de manier waarop je dat denkt te moeten doen is wat 'irritant'

ik vond het eerder niet nodig daar iets van te zeggen maar nu ms voor alle duidelijkheid wellicht beter dat uit te spreken? Je hebt er kennelijk behoefte aan iets van mij te horen.

dan nog eens iemand beschuldigen van partij trekken,
de 'karaktertrekjes' die je me denkt toe te kunnen schrijven..
echt dit is allemaal toch niet echt nètjes te noemen en zeker niet voor iemand die dat zo pretendeert voor te staan....

het is echt wel een beetje lachwekkend eigenlijk...
ik zou je haast willen vragen ' wie denk je wel dat je bènt? en dan nog, àls je al 'all that' zou zijn, dan zou je dat gedrag n.a.w. niet vertonen..

heel jammer, ik heb dat hier nog niemand horen doen, zelfs niet tegen vermoeiende islamieten.. of tegen mij :)
ms ook eens lùisteren naar wat anderen zeggen, als ik 'ook een paar goede adviezen mag geven'

Zoals ik al eerder zei, ik doe niet mee aan dit soort 'spelletjes' en laat me verder ook niet verleiden om er op in te gaan.
Ik heb daar ook geen zin in om er verder mee door te gaan, volgens mij ben je oud genoeg om te weten waar je mee bezig bent en anders is dat wellicht een punt van overweging...

Ik vind dit een bijzonder prettig en leerzaam forum met (h) eerlijke :) mensen en dat wil ik wat mij betreft zo houden en het niet vervuilen met wat heen en weer gekissebis.

Wederom wens ik je in vriendschap en respect, all the best

Scarlatti
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Jij wilt moslims hun recht van spreken ontnemen, maar grapt tegelijkertijd wel over hen als zijnde geitenne*kers. Dat vind ik inconsequent, verderfelijk en lichtelijk fascistoïde. Het is triest dat jij je vervolgens niet kan verdedigen.

Een sterke persoonlijkheid wint op argumenten zonder vrienden te verliezen.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

Wat tusen Scarlatti en Lodewijk plaatsvindt is te vergelijken met de impact van de mug (Beiden, Scarlatti en Lodewijk liggen in dezelfde kamer te slapen). Nu zal Scarlatti heftig protesteren, maar Lodewijk ziet er de humor van in en blijft rustig. En dat zou ik ook zo graag bij mijn vriendin Scarlatti willen zien. De mug zoemt en zoemt, ruikt en ruikt, en zal tenslotte Scarlatti prikken. Waarom? Omdat Lodewijk een ongename geur verspreidt? Verspreidt Scarlatti dan een aangename geur? NEE! Omdat Lodewijk rustig ligt te slapen en Scarlatti te veel onrustig aan het woelen is. Dat Lodewijk veel praat in zijn slaap doet niet ter zake. Dat nemen wij toch niet serieus? Ik zou beslist niet willen dat alles wat Hans van de Mortel de wereld in lanceert serieus genomen wordt. Ik wil alleen, dat wat ik publiceer, ook daadwerkelijk goed gelezen wordt. Grappig, aggiterend, belastend, aanmatigend, vrijpostig, brutaal, leuk, grappig, humoristisch, koran-juist-gezien, verwerpelijk, fascistisch, discriminerend, anti-religie, allah-belachelijk, Mohammed onterend, vuilspuiterij. YOU NAME IT! YOU FUCK IT YOURSELF! Kan mij dat nou wat schelen wat een ander van mijn epistels en gedachtenkronkels vindt. De een vindt het leuk, de ander snapt het niet. Weer een ander vindt het discriminerend, haat zaaiend . . . en ga zo maar door. Dat schiet toch niet op beste mensen? Laat mij nou maar. Zo behandel ik jullie ook. Ik laat jullie maar.

Dus, lieve Scarlatti (ik zie je binnenkort. En daar verheug ik mij op) maak er geen persoonlijke zaak van. Ik heb één keer op dit forum diezelfde fout gemaakt met Teva Teff. Gelukkig ben ik ook een zelfcriticandus en heb snel mijn fout ingezien en hersteld. De beste avatar pay offline (de tekstafsluitregel) heb ik overgenomen van Tefa Teff als zijnde de allerbeste tekst om uiting te geven aan de godsdienstwaanzin van de mens. Ik heb nog niets beters kunnen bedenken.

Een mens kan zijn woorden verkeerd plaatsen, maar daarom is hij nog niet die jij denkt dat hij is.

Een Chaimae is best wel aardig. Echter zeer onvolwassen, wispelturig, wisselvallig onzeker en onbetrouwbaar. Jammer. Zij heeft kwaliteiten die zij niet benut.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

Nee hoor Hans, lief van je maar maak je niet ongerust, ik vat het niet persoonlijk op :wink: .

Ik verheug me ook op je komst!
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Dank Hans voor je verzoenende toon. Klasse kerel... En dat nota bene van iemand die geregeld zulke krachttermen gebruikt.

Ik leg mij erbij neer dat er mensen zijn die dieren tot mensen verheffen en mensen degraderen tot dieren.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Bericht door SDX »

Met alle respect Lodewijk, maar dierenliefhebbers zijn niet allemaal potentiële (mensen)moordenaars of per definitie 'linksmensch'

Een oude boerenwijsheid van mijn oma :"Als je niet van dieren houdt, kan je ook niet van mensen houden".
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Mooi citaat. Het gaat mij ook niet zozéér om de dieren. Die zijn hier slechts lijdend voorwerp. Maar om gebrekkige sociaal-communicatieve vaardigheden.

Maar ik begraaf de strijdbijl, die ik overigens nooit heb aangeraakt.

Wij kunnen allen ons tijd en aandacht beter op nuttigere zaken besteden.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Bericht door Links666 »

naar boven schreef:Double standards: dáár gaat het om.

Wij vinden dat moslims niet zo snel op hun teentjes getrapt moeten zijn en het moeten accepteren als we een Submission-film maken, een Fitna-film maken, Mohammedcartoons publiceren of een foto van homo's met een Mohammedmasker tentoonstellen.
Allemaal kunstuitingen die een misstand aan de kaak willen stellen.

Of het zwarte piet-figuur een misstand of geen misstand is, daar kan je over discussieren (dat is overigens 30 jaar geleden al gedaan).

Maar waarom zou iemand die vindt dat het een misstand is, het niet aan de kaak mogen stellen?

(...)
Naar Boven, ik ben het helemaal met je eens. Ik vind de timing slecht om nu Nederland te gaan bekritiseren. Toch moeten mensen vrij zijn om het te doen. En bedreigingen met geweld moeten bestrafd worden.
Naar Boven schreef:Maak er Lichtgetinte Pieten van en steek ze in een moslimpakje. Kijken wat er dan gebeurt..

... Behead those who slander zwarte piet (vzmh)!
Hahahah! :)
Very few of us lie awake at night, worrying about the Amish. This is not an accident. They are not likely to hijack aircraft and fly them into buildings. That all religions have these extremists is bullshit. Some religions have never had these extremists.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Project over Zwarte Piet gaat onverminderd door

De kunstenaars Annette Krauss en Petra Bauer zijn geschrokken van de heftigheid van de reacties op hun voorgenomen protestmars tegen het fenomeen Zwarte Piet die werd afgeblazen. Voor Gloria Wekker, hoogleraar Gender en Etniciteit aan de Universiteit Utrecht, is al heel lang duidelijk dat Zwarte Piet “een zaak is die niet lekker zit”.

“De protestmars was bedoeld om die mensen een stem te geven die het oneens zijn met deze traditie. We wilden die stem fysiek in de publieke ruimte brengen als spiegeling van de intocht van Sinterklaas. In ons onderzoek kwamen we de claim tegen dat er geen tegenstanders van Zwarte Piet zouden zijn. Dat is gewoon niet waar. Die ontkenning was de aanleiding voor de protestmars." Aan het woord is Krauss. Zij en Bauer ontvingen na het afblazen van de protestmars veel steunbetuigingen uit verschillende groepen van de samenleving evenals het Eindhovense Van Abbemuseum, waar zij hun kunstproject rondom Zwarte Piet tentoonstellen.

Bang
De kunstenaars willen samen met het museum binnenkort een debat organiseren. Bauer: “We moeten gaan reflecteren waarom de protestmars en het debat over het fenomeen Zwarte Piet zoveel negatieve reacties veroorzaakte. En wellicht komen we erachter wat het zegt over de samenleving en wat Zwarte Piet vandaag de dag symboliseert. Waarom zijn mensen zo bang? Binnen een democratie is het belangrijk om ruimte te hebben voor verschillende standpunten.”

Zere been
“De reacties op de protestmars zijn heftiger dan anders, er is een geest uit de fles, maar dat het een zaak is die niet lekker zit, is me al heel lang duidelijk”, zegt de Utrechtse hoogleraar Gender en Etniciteit, Gloria Wekker. “Het gaat over de bescherming van ‘onze eigen identiteit en cultuur’ door de aanwezigheid van buitenlanders. Als twee buitenlandse kunstenaressen vervolgens Zwarte Piet bevragen, is dat vreselijk tegen het zere been. De kritiek ondermijnt namelijk de Nederlandse identiteit. Nederland zou niet racistisch zijn. Eén van mijn centrale stellingen is dat de Nederlandse cultuur en identiteit vergeven is van koloniale invloeden. Het is taboe om daar over te praten. We hebben geen rekenschap afgelegd wat het betekent om koloniale macht te zijn, hoe dat ons beïnvloed heeft en hoe wij tegenover onszelf staan en tegenover de gekleurde ander”, licht Wekker toe.

Ongemakkelijke studenten
Het gebrek aan bewustzijn merkt Wekker ook in haar colleges. Rond december geeft zij altijd het vak 'Politics of representation', waarbij ze het ook over Zwarte Piet heeft. “De buitenlandse studenten die het vak volgen, zijn dan altijd behoorlijk geschokt over het fenomeen. Nederlandse studenten reageren dan een beetje ongemakkelijk. Het lijkt wel of er dan voor het eerst een nieuw licht op Zwarte Piet geschenen wordt. Voor sommige studenten fungeert het als eyeopener.”

Eindfilm
De protestmars zou het begin zijn van het kunstproject ‘Read the masks. Tradition is not given’. Het project loopt geen gevaar. Krauss: “Het Van Abbe Museum heeft zich gecommitteerd en daar zijn we heel erg blij mee. Het project wordt nu wel anders bekeken, de parameters zijn totaal verschoven.” Zo zijn de reacties en de interviews die de kunstenaars geven onderdeel geworden van het project: alles wordt gedocumenteerd en in een eindfilm opgenomen.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Heilige Maagd Maria
Berichten: 27
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 3:29 pm
Locatie: 's Zomers de Zevende Hemel, 's Winters Lucifer's Haard. Seizoen gezien van noordelijk halfrond.

Bericht door Heilige Maagd Maria »

Trieste mensen die niks beters te doen hebben. Waarom doen ze niet eens iets aan de groeiende eerwraakstatistieken? Milieuvervuiling? etc.etc. Dat kunnen ze beter doen dan zichzelf voor schut zetten met een volkomen onschuldig volksfeest op te willen heffen, en zichzelf daarmee gehaat maken. Zulke mensen irriteren Nederlanders mateloos. Maar ja, die Nederlanders worden dan gewoon monddood gemaakt; protesteer je tegen deze dolle dwaasheid, dan ben je een rechtsextremist. Makkelijk voor hun.
Christenen geloven in de Bijbel, moslims geloven in de Koran, en ik geloof in de sprookjes van Grimm.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Hier toont Rita "Trots op Nederland" Verdonk dat ze trots is op onze cultuur. Wat zeg ik? Op onze multicultuur natuurlijk!
Rita Loves Zwarte Pieten!!! En dat is wederzijds want als het aan Rita's tegenstanders ligt, verdwijnen de Zwarte Pieten. Ik ben benieuwd op welke politieke partij Sinterklaas gaat stemmen.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Nu weer debat over 'racistisch fenomeen' Zwarte Piet
dinsdag 28 oktober 2008

Het Van Abbemuseum in Eindhoven organiseert een openbaar debat over het ‘racistische fenomeen' Zwarte Piet. De discussie komt in plaats van een protestmars die twee buitenlandse kunstenaars in augustus wilden houden. Televisiemaker Prem Radhakishun is ook aanwezig bij het debat.

Het openbare debat wordt georganiseerd op 11 november, vier dagen voordat Sinterklaas en zijn pieten naar Nederland komen. Volgens een woordvoerder van het museum is hier sprake van absoluut toeval.

Protestmars
In augustus wilden twee buitenlandse kunstenaars een protestmars organiseren omdat zij vinden dat het fenomeen Zwarte Piet racistisch is.

Het Van Abbemuseum lieerde zich aan die stelling door het werk van het kunstenaarsduo tentoon te stellen.

Angst
Na overleg met de politie en uit angst voor wantoestanden ging de mars, die voor nogal wat commotie zorgde, uiteindelijk niet door.

Nu komt er alsnog een debat over Zwarte Piet, aangezwengeld door twee kunstenaars die nooit als kind het traditionele kinderfeest hebben gevierd.

Volgens de woordvoerder is de kunstenaar uit Duitsland (de ander komt uit Zweden) al vier jaar in Nederland en is dat 'best Nederlands'.

Prem
Inschrijven voor het debat is onder meer vanwege de beperkte capaciteit noodzakelijk. Er is volgens de organisatie continu overleg met de autoriteiten maar over eventuele veiligheidsmaatregelen doet het museum geen uitspraken.

Uitgenodigd voor de discussie zijn onder meer de toenmalige initiatiefnemers van de protestmars Petra Bauer en Annette Krauss, onderzoeker John Helsloot van het Meertens Instituut, neerlandicus en ‘sinterklaasdeskundige’ Jos Mangnus en televisiemaker Prem Radhakishun.

Door Robin van der Kloor
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Angst
Na overleg met de politie en uit angst voor wantoestanden ging de mars, die voor nogal wat commotie zorgde, uiteindelijk niet door.
Zouden ze schrik hebben dat pro-zwarte-pietbetogers auto's in de fik gaan steken of ouderlingen en gehandicapten uit hun rollators en rolstoelen kieperen of zo?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

:smile:
Kamervragen over racistische Pieten .

di 28 okt 2008,

DEN HAAG - De Partij voor de Vrijheid gaat kamervragen stellen over de demonstratie tegen Zwarte Piet van een Zweedse en Duitse kunstenaar. PVV-leider Geert Wilders is boos, nu op 11 november in het Abbemuseum een openbaar debat wordt gehouden over de mogelijke racistische aspecten van het Sinterklaasfeest.

Wilders beweert dat het van Abbemuseum - waar eind augustus de protestmars tegen Zwarte Piet werd gehouden - meewerkt aan de demonstratie, meldt Omroep Brabant.

De PVV-voorman noemt "de zoveelste aanval op het leuke Nederlandse Sinterklaasfeest te triest voor woorden." Het museum zou zich volgens Wilders schuldig maken aan "gevaarlijke politiek correcte multiculturele hobby's."

Het van Abbemuseum krijgt veel boze reacties binnen. De twee kunstenaars, Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss (Duitsland, woonachtig in Nederland), zien het Sinterklaasfeest als de ‘koloniale relatie tussen de oude, wijze en strenge witte baas en goedheiligman aan de ene kant en de jonge, dommige en nogal stoute zwarte knecht Piet aan de andere kant, die kinderlijk staat te dansen, gek loopt rond te springen en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.’
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2317 ... ten__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Wilders heeft toch wel gelijk hoor.

Ineens moet ik denken aan die spaanse feesten waar ze het eeuwenlange gebruik om een mohammedpop te verbranden ook moesten aanpassen.

Als er nog éne tegen me spreekt over "behoud van eigen cultuur" dan ga ik wel gillen hoor. Dit is zuivere culturele zelfmoord wat we hier doen, heeft niks meer met christelijke kritiek te maken, maar alles met het tot op het bot uitroeien van de Europese culturen en gewoontes.

Ik heb net bij de bib een héél dik boek gehaald over rituelen en gewoontes in Europa: in feite iets dat ik in mijn boekenkast zou moeten hebben staan. Maar vooral nog: iets wat men op àlle scholen vanaf het eerste leerjaar wekelijks gedurende minstens één uur zou moeten onderwijzen!

En ja! Sinterklaas heeft een knecht en die heet Piet en die is zwart !
Raar genoeg zouden die duitser en die zweedse kunstenaars er vast geen probleem van maken moest de knecht van de sint een blanke zijn die Klaas heette en niet heel bijster slim overkomt. ho hoe leuk zouden ze dat dan niet vinden! kijk de sint heeft een hollandse knecht! Dàt is pas gieren mensen!

en trouwens, hier in Vlaanderen is zwarte piet helemaal niet zo dom, wel lenig omdat hij steeds door die schouwen moet kruipen (en daardoor dus zo zwart als roet is) en bovendien is hij de uitvoerder van de straffen die de sint aan stoute kinderen geeft: de roede en de zak. En dàt verwijst dus naar die germaanse pestgod en die zag nu toch OOK wel zwart van huid zeker? Ineens heel de europese mythologie onder censuur?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

'Wat is die Zwarte Piet nu eigenlijk?'
Door CASPAR NABER

Het Van Abbemuseum in Eindhoven organiseert een publiek debat over het mogelijk racistische fenomeen Zwarte Piet.

Vijf vragen aan Nicole de Boer van het museum.

1. Vanwaar dit debat?

,,In augustus moesten we een protestmars over het fenomeen afgelasten wegens heftige reacties en zelfs dreigementen. We ontvingen echter ook positieve en genuanceerde reacties. In het debat praten we met deskundigen, kunstenaars, voor- en tegenstanders en het publiek.''

2. Met welk doel?

,,Door iedereen aan het woord te laten, hopen we een antwoord te krijgen op de vraag wat Zwarte Piet nu eigenlijk is en waarom het fenomeen zo gevoelig ligt. Iedereen praat over Zwarte Piet en vindt dat heel normaal, maar zodra je aan het fenomeen komt, ontstaat een probleem. Wij willen weten waarom.''

3. Wat kun je met het antwoord op die vraag?

,,Door mensen bewuster naar hun eigen identiteit te laten kijken, kun je ze ook bewuster maken van wat het Nederlander-zijn inhoudt.''

4. En dan?

,,De resultaten worden gebruikt voor een documentaire of film waarin het fenomeen Zwarte Piet in Nederland centraal staat. Die film is onderdeel van een tentoonstelling in ons museum, genaamd Be(com)ing Dutch. De protestmars maakte daar ook deel van uit.''

5. Jullie debat 'Zwarte Piet of niet' vindt plaats vier dagen voor de aankomst van Sinterklaas. Toeval?

,,In principe wel. Aan het debat nemen ook mensen deel met drukke agenda's (onder anderen advocaat, columnist en televisiemaker Prem Radhakishun, red.). Daardoor waren we afhankelijk van data waarop zij beschikbaar waren. Dat de keuze uiteindelijk viel op 11 november komt mooi uit. Niet alleen omdat dit vier dagen voor de intocht van de Sint is. De datum is vooral een knipoog naar de elfde van de elfde, in carnavalvierend Nederland de dag waarop de nieuwe prins Carnaval wordt gekozen. Dat sluit aan bij het kunstproject Read the Masks, Tradition is not Given. Dat is ook onderdeel van de tentoonstelling Be(com)ing Dutch.''
http://www.ad.nl/cultuur/2730767/Wat_is ... nlijk.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Hier is een foto van de directeur Charles Esche van dat museum.
Dit keer geen internatinaal-socialistische gebalde vuist maat het sinds Den Uyl populaire nederlands-socialistische wijzend/belerend vingertje.

Afbeelding

Hier is de bijbehorende tekst van Uitkijk:
http://www.uitkijk.net/chaos.php?subact ... m=&ucat=4&
Zwarte Piet: toch niet alweer? Jawel hoor
Het Van Abbemuseum in Eindhoven organiseert voor de zoveelste maal een 'openbaar debat' over het ‘racistische fenomeen' Zwarte Piet. De discussie komt in plaats van een protestmars die twee buitenlandse kunstemakers in augustus wilden houden maar toen niet door kon gaan wegens massaal protest van weldenkende Nederlanders. Dit maal zal de allochtoon Prem Radhakishun ook aanwezig bij het 'debat'.

Het 'openbare debat' wordt georganiseerd op 11 november, vier dagen voordat Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten naar Nederland komen. Volgens een woordvoerder van het museum is hier uiteraard sprake van absoluut toeval.

Protestmars
In augustus wilden twee linkse buitenlandse kunstemakers een protestmars organiseren omdat zij vinden dat het fenomeen Zwarte Piet 'racistisch' is. De multiculturalist pur sang Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum, lieerde zich aan die stelling door het werk van het kunstemakersduo tentoon te stellen.

Angst
Na overleg met de politie en na angst voor stevige protesten van echte Nederlanders ging de mars, die voor nogal wat commotie zorgde, uiteindelijk niet door. Maar nu doet de onverbeterlijke linkse meneer Esche (afbeelding) alweer een nieuwe poging: er komt alsnog een debat over Zwarte Piet, aangezwengeld door die twee kunstemakers die nog nooit als kind het traditionele kinderfeest hebben gevierd. Volgens de woordvoerder is de kunstemaker uit Duitsland (de ander komt uit Zweden) al vier jaar in Nederland en is dat 'best Nederlands'.

Prem
Inschrijven voor het debat is onder meer vanwege de 'beperkte capaciteit' noodzakelijk. Er is volgens de organisatie continu overleg met de autoriteiten maar over eventuele veiligheidsmaatregelen doet het museum geen uitspraken. Uitgenodigd voor de discussie zijn onder meer de toenmalige initiatiefnemers van de protestmars, de kunstmakers Petra Bauer en Annette Krauss, onderzoeker John Helsloot van het Meertens Instituut (Instituut voor onderzoek en documentatie van de Nederlandse taal en cultuur), neerlandicus en hoogleraar ‘sinterklaaskunde’ Jos Mangnus en televisieclown Prem Radhakishun.

Tijd voor de volgende stevige actie? Meer info over deze ludieke happening vindt u zeker op Van Abbe Museum
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Pakjesavond traditie nummer 1

HILVERSUM - De mensen in Nederland vinden pakjesavond op 5 december de belangrijkste traditie binnen de eigen contreien. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizenden inwoners van ons land. Het is gehouden door het Nederlands Centrum voor Volkscultuur.

De resultaten werden zaterdag bekendgemaakt bij de opening van het Jaar van de Tradities door koningin Beatrix in Hilversum. Op de tweede plaats staat het optuigen van een kerstboom en op de derde plek de combinatie Koninginnedag en vrijmarkt. De combinatie oliebol/oudejaar eindigde op de vierde plaats, gevolgd door Pasen/eieren verven. Het instellen van het carnavalsfenomeen Raad van Elf staat op zes, het uitdelen van beschuit met muisjes op zeven. Het kaarsjes uitblazen/verjaardag vieren behaalde de achtste plaats op het ereschavot, Sint Maarten kwam op negen en haring happen op tien.

Het memoreren van de Bezetting en de Bevrijding op 4 en 5 mei haalde nog de dertiende plaats, meteen gevolgd door het Suikerfeest. Het aanheffen van het Wilhelmus komt op de lijst van honderd tradities verrassend niet voor. Op 29 staat tochj nog altijd de kerkgang, op 34 de fietscultuur, op 36 prinsjesdag en op 45 'hard werken'. Opmerkelijk zijn 'e-mails lezen' op 56 en besnijdenis van jongens op 74.

De ondervraagden konden niet uit voorbeelden kiezen, maar moesten zelf tradities aandragen die ze voor zichzelf of voor ons land als geheel van belang vinden.

Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur brengt dit jaar de tradities en rituelen in Nederland in beeld met onder andere een reizende tentoonstelling. Het Centrum is een landelijk instituut voor de cultuur van het dagelijks leven en het immaterieel erfgoed. Het doel van het centrum is zichtbaarheid en besef van historische achtergronden. Het centrum ondersteunt organisaties op het terrein van volkscultuur, regionale geschiedenis, folklore en volkskunst.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2354 ... r_1__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Kunstenaarsduo maakt film over 'racistische' Zwarte Piet

woensdag 12 november 2008

De buitenlandse kunstenaars Petra Bauer en Annette Krauss gaan een protestfilm maken over het 'racistische fenomeen' Zwarte Piet. Op een discussieavond sprak het Duits-Zweedse kunstenaarsduo hun grote verontwaardiging uit over het sinterklaasfeest

De kunstenaars maakten de komst van de film dinsdag tijdens een debat over Zwarte Piet in het Van Abbemuseum in Eindhoven bekend.

Nooit gevierd
De twee kunstenaars, die nooit als kind het traditionele kinderfeest hebben gevierd, verbazen zich over de herkomst van Zwarte Piet en dat zijn gezicht zwart is geworden omdat hij door schoorstenen kruipt.

Ook het gebrek aan discussie en de felle reacties die erop wijzen dat kritiek op de familietraditie taboe is, vinden ze hoogst opmerkelijk.

Maatschappelijk debat
Daarom werken Bauer en Krauss nu aan een film die een ‘breed maatschappelijk debat’ op gang moet brengen. De opnamen zijn afgelopen zomer begonnen. Wanneer de film klaar is, is onduidelijk.

De discussieavond in het Van Abbemuseum kwam in plaats van een protestmars die het Zweeds-Duitse duo in augustus wilde houden. Het protest werd na overleg met de politie afgelast uit angst voor wantoestanden.

Naast Krauss en Bauer discussieerden onder anderen onderzoeker John Helsloot van het Meertens Instituut, neerlandicus en ‘sinterklaasdeskundige’ Jos Mangnus en televisiemaker Prem Radhakishun in Eindhoven mee.

Door Luc van Kemenade
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie