Nederland boeddhaïseert

Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Nederland boeddhaïseert
AMSTERDAM - Nederland telt nu al naar schatting 250.000 boeddhisten. De stijging is zo sterk, dat naast islamisering ook kan worden gesproken van boeddhaïsering van Nederland

Please Wait ...
Marcel Poorthuis en Theo Salemink van de Universiteit van Tilburg schreven er een boek over. "Niemand maakt zich er druk over. Het boeddhisme heeft blijkbaar een veel beter imago dan de islam”, aldus Poorthuis.

Terwijl islamisering door politici als Geert Wilders vaak wordt geassocieerd met gewelddadigheid en collectiviteit en daarom als een bedreiging wordt gezien, staat het boeddhisme veel beter bekend, meldt De Volkskrant. De derde grote religie van Nederland wordt beschouwd als een soloreligie die staat voor geweldloosheid en pacifisme.
bron
Wederom een flinke deuk in het wereldbeeld van de linkse lamzakken. Nederland heeft totaal geen problemen met het *kuch* "oprukkende" Boedhisme.
Een gigantische trap tegen de (on)edele delen van de toch al zo zwaar ke-dieskriemierrrrrde marokkanen. Een andere heidense religie wint terrein... En die van hun (de markokkanen) is toch de meest natuurlijke. Iedereen die geen geloof beleid is van nature mohammedaan, en spreekt eigenlijk van nature -wat anders- arabisch.

Tja. Boedhisme is vredelievend. Heeft geen dwang. Kent niet zo zeer missionarissen. Heeft geen problemen met varkens, geiten, koeien, of wat dan ook.

Dus het domme dogma 'de Nederlander is intolerant ten aanzien van andere religies dan de zijne' kan naast 'het mohammedanisme is een vredelievende godsdienst' in het rariteiten kabinet. :rongue:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
De rosse baard
Berichten: 20
Lid geworden op: di mei 26, 2009 11:39 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door De rosse baard »

Een interessante evolutie. Het schijnt ook zo te zijn dat in een maatschappij waar de algemene gedeelde religie wegvalt, mensen vaak in allerlei soorten zaken gaan geloven.

Nu specifiek met het boeddhisme, vraag ik mij toch steeds af of mensen dan ook de uitgangspunten van het boeddhisme onderschrijven. Zaken als reïncarnatie, de boeddhistische hel, onsterfelijkheid van de ziel, de wereld die geen beginpunt of eindpunt heeft.. Ik heb in mijn ervaring met mensen die zich getrokken voelen tot boeddhisme vaak het idee dat men er een aantal ideëen uitfiltert, maar het totaalplaatje niet beschouwt.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Monique »

De stijging is zo sterk, dat naast islamisering ook kan worden gesproken van boeddhaïsering van Nederland
Pardon?
Ik wist niet eens dat het boeddhisme in Nederland is.
Ik heb nog nooit van "eisen" gehoord dat de maatschappij zich moet aanpassen aan het boeddhisme?
etc etc.

Hoezo "boeddhaïsering" van Nederland?

"ze" zijn zich steeds meer aan het "dhimmieëren".
Leid de aandacht af van islam en probeer het boeddhisme onder de aandacht te brengen?

Sorry dhimmies.... pas wanneer figuren als Theo en Geert door boeddhisten geslacht cq bedreigd worden en er eisen gesteld gaan worden door boeddhisten e.d..... DAN PAS zullen "we" eens gaan kijken wat dat boeddhisme nu eigenlijk inhoudt.

Tot DieTijd is het boeddhisme een heel persoonlijk "iets" waarvan je niet eens merkt dat het bestaat.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Zwartmeer »

De rosse baard schreef:Een interessante evolutie. Het schijnt ook zo te zijn dat in een maatschappij waar de algemene gedeelde religie wegvalt, mensen vaak in allerlei soorten zaken gaan geloven.

Nu specifiek met het boeddhisme, vraag ik mij toch steeds af of mensen dan ook de uitgangspunten van het boeddhisme onderschrijven. Zaken als reïncarnatie, de boeddhistische hel, onsterfelijkheid van de ziel, de wereld die geen beginpunt of eindpunt heeft.. Ik heb in mijn ervaring met mensen die zich getrokken voelen tot boeddhisme vaak het idee dat men er een aantal ideëen uitfiltert, maar het totaalplaatje niet beschouwt.
Ik weet niet zoveel van het Boeddhisme. Een van de nadelen is het berusten in slechte situaties. Maar toch, ik geloof dat wanneer iedereen zich in Nederland tot het boeddhisme zou wenden we een betere wereld zouden krijgen. De leer van Boedha is al heel oud en er zijn inmiddels veel betere denkers geweest. Maar toch, ik heb er geen problemen mee. Ze stenigen niet, dwingen anderen niet dit geloof, ze doen niet aan erewraak, enz enz.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Ik woon in Thailand, dus weet ik iets meer af van het Boedhisme. Deels omdat ik interesse heb ik religies, deels omdat ik in Thailand woon, en deels omdat ik interesse heb in de cultuur van Thailand.

Boedhisme bestaat net als alle andere religies in vele vormen en smaken. De grote verdeling is "Grote Wiel", officieel Vibhajjavada Boedhisme en "Kleine Wiel". De laatste heet officieel "Therevada Boedhisme", is de belangrijkste vorm van Boedhisme in Thailand en belangrijker voor ons: de vorm die zich het meest voor komt in het Westen.
Verder heb je Zen Boedhisme, in Japan, Chinees Boedhisme, en Lamaisme, of Tibettaans Boedhisme. Ze verschillen onderling aanzienlijk meer dan Katholiek - Gereformeerd - Mormoons - Jehova's.

Grote Wiel is te vergelijken met een fiets, waarbij je een tourguide krijgt die je exact de juiste route laat fietsen.
Kleine Wiel is meer de gebruiksaanwijzing voor de fiets plus een route beschrijving. Je moet zelf de route fietsen.

Lamaisme en Chinees Boedhisme zijn Grote Wiel. Deze vorm heeft een strakke kerk hierachdie (Dalai Lama). Theravada heeft een veel minder strakke organisatie . Deze vorm staat ook meer open voor invloeden van buitenaf.

Theravada Boedhisten beleven hun religie (vooral in het westen) veel meer spiritueel. Het kent weinig echte verplichtingen. Je hoeft niet op zondag naar de tempel. Je gaat wanneer je dat wilt. Kinderen worden niet verplicht om mee te gaan. Als ze gaan, is dat mooi. (Waarbij ik aanteken dat ongetwijfeld er ook fundie ouders zullen zijn die 'voor hun bestwil' *kuch* geen dwang uitoefenen.) :wink:

In Thailand is de Boedha officieel geen god. Maar de verering is er nauweijks minder om. Men geloofd in reincarnatie. Dat doen Vibhajjavāda Boedhisten ook, maar die gaan een flinke stap verder. Bij hun is het aantal Boedha's groter, meer goddelijk en is reincarnatie min of meer georganiseerd. Of beter: gecanoniseerd. De Dalai Lama reincarneert, evenals de belangrijkste andere lama's. Stomtoevallig schijnt die reincarnatie zich altijd voor te doen binnen dezelfde families... :smile:

Boedhisme is geweldloos. Tijdens een coupe (voor ik hier woonde) waren er straatgevechten tussen het leger en opstandelingen in Bangkok. Een groep monniken loopt in ganzenpas zonder zich iets aan te trekken van het vuurgevecht dwars door de linies heen. Beide partijen stopten onmiddelijk met schieten zodra de eerste monnik binnen schootsbereik kwam, en gingen door zodra de laatste monnink buiten schot was.

Dat wil niet zeggen dat Boedhisten zelf geweldloos zijn. Zeker de monniken niet. De laatste rellen in Burma zijn veroorzaakt door monniken. Daar ging het heftig aan toe. In Vietnam hebben verschillende monniken zich in de fik gestoken, tijdens de Vietnam oorlog. Normaal doen ze zoiets niet. Je moet ze behoorlijk opfokken willen ze zich zo laten gaan.

Zoals in alle religies gaan de monnikken zich vaak genoeg te buiten aan aardse geneugten. "Pra Jantra" was een hele bekende Thaise monnik. Edoch, het bleek dat hij regelmatig nachtclubs bezocht, en beslist niet om zieltjes te winnen. In Thailand hebben monniken een officiele ID card, en staan onder bescherming van de wet. Deze knaap werd 'de-frocked' ("ontmonnikt") en mocht geen oranje gewaad meer dragen. (Oranje monnik gewaden mogen in Thailand uitsluitend door monniken gedragen worden.) De grapjas trok zich er niets van aan, en ging gewoon vrolijk verder in een groene jurk... Maar voor de zekerheid vluchtte hij toch maar naar Amerika, waar hij politiek asiel aanvroeg en kreeg.

Het is ook voorgekomen, tamelijk recent, dat een monnik een toeriste verkrachtte en vermoorde. Deze monnik (een jongeman) werd eerst van het monnikschap ontheven, en vervolgens kreeg hij de doodstraf.

Monniken bestaan in twee vormen: "beroeps" en vrijwillig. In Thailand is het gewoon voor een man om een korte tijd monnik te worden. Meestal 3 maanden, gedurende het regenseizoen. Dat is nu aan de gang. Bedrijven en het leger geven er speciaal verlof voor. Het monnikschap wordt gezien als de laatste stap op weg naar de volwassenheid. En tevens als blijk van dank aan de ouders voor zijn opvoeding. Hoe lang iemand monnik blijft moet hij zelf weten. De meeste doen het voor 3 dagen of langer, soms vele malen. Elke keer doet men overnieuw ceremonieel intrede, en treedt men ceremonieel uit.

Sommigen blijven langer dan 3 maanden monnik. Varierende van die drie maanden tot altijd. Binnen het Boedhisme kunnen ze aan 2 Boedhistische universitetien hier theologische graden halen. Die beroeps vormen het frame van de organisatie. Het hoofd is de Supreme Patriarch. In status iets lager dan de koning, maar niet veel. De top van de kerk spreekt een andere vorm van het Thais, namelijk 'Koninklijk Thai' of 'Hof Thai'. Veel arme mensen krijgen roeping aan het einde van hun leven. Grotendeels omdat bejaarden tehuizen voor hun onbetaalbaar zijn.

Monniken dienen zich te houden aan 227 regels. De belangrijkste zijn: Niet eten na de noen. Geen sex. Geen vrouwen aanraken. Heel veel bidden en mediteren. Niets doden. Leken hebben ook een setje regels, maar minder uitgebreidt.

Sinds kort mogen vrouwen ook monnik worden. Voorheen niet. Die dragen witte gewaden, en zijn ook kaal geschoren. Mea Chi (Boedhistische nonnen) hebben minder status dan monniken zelf.

Een enorm verschil tussen Boedhisme (voort gekomen uit het hinduimse) en monotheisme is de houding tav sexualiteit. Als je honger hebt, dan eet je wat. Als je dorst hebt, dan drink je wat. En als je geyl bent. dan ... :drool: Maar alles met mate en wel discreet. Het is beslist niet zo dat iedereen elkaar ligt te bonken op de keien hier. Verre van dat. Vergeleken met het Westen zijn Thais aanzienlijk preutser. Behalve, uiteraard, in de Red Light districten, en dat is wat Westerlingen zien.

Als ik een oordeel moet geven over Boedhisme? Van alle imbeciele religies een van de meest tolerante. Als ik, zijnde atheist, een religie zou moeten kiezen denk ik dat ik deze kies.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Zwartmeer »

H.Numan schreef: Boedhisme is geweldloos. Tijdens een coupe (voor ik hier woonde) waren er straatgevechten tussen het leger en opstandelingen in Bangkok. Een groep monniken loopt in ganzenpas zonder zich iets aan te trekken van het vuurgevecht dwars door de linies heen. Beide partijen stopten onmiddelijk met schieten zodra de eerste monnik binnen schootsbereik kwam, en gingen door zodra de laatste monnink buiten schot was.
Geweldloosheid is natuurlijk een streven. En het is iets dat niemand een leven lang altijd kan volhouden. In India zijn er aanhangers van Ghandi die zijn geweldloze leer aan de kant willen schuiven om zich tegen moslims te kunnen verdedigen. En zodra dat probleem opgelost weer terug naar Ghandie. Dat getuigt, in ieder geval voor mij, van realiteitszin
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Ruth »

De rosse baard schreef:Een interessante evolutie. Het schijnt ook zo te zijn dat in een maatschappij waar de algemene gedeelde religie wegvalt, mensen vaak in allerlei soorten zaken gaan geloven.

Nu specifiek met het boeddhisme, vraag ik mij toch steeds af of mensen dan ook de uitgangspunten van het boeddhisme onderschrijven. Zaken als reïncarnatie, de boeddhistische hel, onsterfelijkheid van de ziel, de wereld die geen beginpunt of eindpunt heeft.. Ik heb in mijn ervaring met mensen die zich getrokken voelen tot boeddhisme vaak het idee dat men er een aantal ideëen uitfiltert, maar het totaalplaatje niet beschouwt.
Volgens mij geldt dit gegeven voor bijna alle bekeerlingen tot wat voor geloof dan ook, in het bijzonder voor moslims.
Maar dat terzijde, dit gaat over boeddhisme.

ALs het aan mij ligt komen er nog veel meer boeddhisten bij, dat 100 x keer liever dan moslims.
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door BFA »

Boedhisme is geweldloos. Tijdens een coupe (voor ik hier woonde) waren er straatgevechten tussen het leger en opstandelingen in Bangkok. Een groep monniken loopt in ganzenpas zonder zich iets aan te trekken van het vuurgevecht dwars door de linies heen. Beide partijen stopten onmiddelijk met schieten zodra de eerste monnik binnen schootsbereik kwam, en gingen door zodra de laatste monnink buiten schot was.
Dit heeft niets met geweldloosheid te maken, met de onaanraakbaarheid van de monnik.
Thai-boksen is een Buddhistische sport.
Naar wat ik gelezen heb, is in Thailand Kalashnikovschieten ook een Buddhistische sport.

Ter verdediging van zwakkeren en voor de bescherming van rechtvaardigen mogen Buddhistische monniken doden. Gebaseerd op een verhaal, waar Buddha iemand vermoordde omdat die persoon anders duizenden onschuldige slachtoffers zou gemaakt hebben.
De geschiedenis van China is even erg geplaagd geweest door Buddhistische Godsdienstoorlogen als de geschiedenis van Europa door Christelijke.
Voor de verschillende Buddhistische sektes was steeds hun etnische groep de rechtvaardige. In feite waren het net zoals in Europa etnische oorlogen met religie als voertuig dat voor de rechtvaardiging zorgde. (Elk Europees volk wou het uitverkoren volk zijn.) Zen-Buddhisme (Korea & Japan) is de enige sekte die zich niet voor deze rechtvaardiging heeft laten gebruiken en uit de Buddhistische oorlogen is gebleven. Misschien omdat het de eest op militaire leest geschoeid is, met al zijn gevechtssporten en andere gevechtstechnieken, uitgezonderd zwaardvechten. Zwaardvechten is Shinto in Korea en Japan.
De vredelievendheid van het Buddhisme is net zoals bij het Christendom uit het grote aantal slachtoffers van die oorlogen naar de voorgrond getreden.
Vrede door afschrikking is totaal in overeenstemming met het Buddhistische denken. Een kwart van de Buddhistische monniken staan dan ook beter getraind dan onze para's.

Er is een Deense bekende Lama (kan even niet op zijn naam komen). In een interview, beantwoordde deze op de vraag: Wat is een beroep dat voor een Buddhist aangewezen is. Antwoord: in het leger gaan.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Pilgrim »

BFA schreef:De geschiedenis van China is even erg geplaagd geweest door Buddhistische Godsdienstoorlogen als de geschiedenis van Europa door Christelijke.
Het veel geroemde Boedhistische pacifisme is dus complete nonsens!
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Grotendeels wel. Er zijn regematig bloedige oorlogen gevoerd tussen de verschillende groepen met de echt waarheid. Vooral in China en in de bergen van Tibet lustten ze er pap van. Maar vergeleken met de godsdienst oorlogen en de inquistie van het christendom zijn het domme amateurtjes.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Pilgrim »

Kan zijn. In deze tijd vallen er in ieder jaar in ieder geval meer doden door moslimterreur dan door de hele Spaanse inquisitie bij elkaar gedurende zijn 350 jarig bestaan. Het totale aantal slachtoffers van de gehele inquisitie in Europa destijds was natuurlijk veel meer. Het waren geloof ik 150.000 slachtoffers verspreid over vier eeuwen, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Weet iemand hier meer over?
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Doe er maar gerust een nulletje bij.
Vergeet niet dat de heksenjacht en homo vervolging ook onderdeel van de inquisitie vormden.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Pilgrim »

Die heksenjacht had ik natuurlijk al inbegrepen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Nee, want dan zou je dat bespottelijk lage getal van 150.000 nooit voor elkaar gekregen hebben.
De Spaanse inquisitie was overigens onderdeel van de inquisitie. Een instantie die nog steeds bestaat, overigens.
Ik denk dat het aantal slachtoffers eerder tegen de 4 miljoen dan de 1,5 miljoen loopt, genomen over 4 eeuwen.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
De rosse baard
Berichten: 20
Lid geworden op: di mei 26, 2009 11:39 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door De rosse baard »

H.Numan schreef:Nee, want dan zou je dat bespottelijk lage getal van 150.000 nooit voor elkaar gekregen hebben.
De Spaanse inquisitie was overigens onderdeel van de inquisitie. Een instantie die nog steeds bestaat, overigens.
Ik denk dat het aantal slachtoffers eerder tegen de 4 miljoen dan de 1,5 miljoen loopt, genomen over 4 eeuwen.
Dat lijkt me aan de erg hoge kant. Zal het eens nagaan.

In ieder geval, als het over de vergelijking christendom - boeddhisme gaat, hoor je vaak de cliches over de inquisitie. Alsof het christendom en de evangelische boodschap louter samenvalt met onderdrukking, brandstichting en inquisitie. Over het boeddhisme hoor je dan niets dan lof. Lof die meestal gebaseerd is op een slecht beeld van die religie en de geschiedenis ervan.

Wat mij nu interesseert is dit: wat denken jullie dat het effect is van een boeddhaîsering op de Westerse mens? Louter positief? Zijn er ook negatieve gevolgen aan?

Tot later
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Wie zijn bevattelijk voor deze religie?
  • Voornamelijk:
  • New Age vogels
  • vegetariers / veganisten
  • kruidenvrouwtjes klanten
  • wichelroede figuren
  • astrologie gekken
    • Overige wazige figuren:
    • Iemand die zei niet alle vijf op een rijtje heeft.
    • Beetje links.
    • Pacifist die een religie zoekt.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Ariel »

Ik lees in het boek de Eindstrijd dit....

De geschiedenis van de politieke islam , die meer dan 14 eeuwen bestrijkt, is op grond van het onderzoek van het centrum van Warner samen te vatten in enkele schrikwekkende cijfers. Ongeveer 60 miljoen Christenen verloren hun leven door Islamitische veroveringen. Het gaat bijvoorbeeld over de vernietigingen van het Christenheid in het Midden-Oosten en in Noord Afrika: 80 miljoen Hindoes die zijn gedood en 10 miljoen Boeddisten.
In totaal ongeveer 270 miljoen slachtoffers.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door Manon »

H.Numan schreef:Nee, want dan zou je dat bespottelijk lage getal van 150.000 nooit voor elkaar gekregen hebben.
De Spaanse inquisitie was overigens onderdeel van de inquisitie. Een instantie die nog steeds bestaat, overigens.
Ik denk dat het aantal slachtoffers eerder tegen de 4 miljoen dan de 1,5 miljoen loopt, genomen over 4 eeuwen.
die heksenverbrandingen schijnen niet zo'n grote proporties te hebben gehad dan men ons jarenlang heeft laten geloven hoor.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Circe, spreek eens met Rutte van de VVD. Die heeft een probleem met een andere genocide. :sly:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door BFA »

De Spaanse inquisitie was overigens onderdeel van de inquisitie.
De Spaanse Inquisitie was een burgerlijke rechtbank onder bevoegdheid van de Koning. Opgezet naar het vb van de inquisitie om hier in de lage landen met de protestanten af te rekenen. (Protestanten vochten tegen Spanje).
Inquisitie was een kerkelijke rechtbank, opgezet om het Mohammedanisme uit Spanje te krijgen. Naar vb van het Mohammedaans recht.
Nadeel van zulke instituten is dat ze niet graag sterven als hun functie voorbij is, andere doelen zoeken om hun leven te verlengen.
Aantal geregistreerde slachtoffers: minder dan 70 000. (Inquisitie hield notulen bij)
Verdubbel dit met het aantal slachtoffers van spontane heksen en homojachten onder de bevolking en je zit aan het cijfer van Pilgrim. Deze laatsten zijn geen (rechtstreeks) slachtoffer van de inquisitie.

Godsdienstoorlogen?
Je kan de kerk verwijten dat ze haar macht niet gebruikt heeft om deze oorlogen te stoppen. Wat moeilijk was, de voornaamste reden van deze oorlogen waren etniciteit, toch had ze die macht.
Het minste wat ze had kunnen doen is de oorlogvoerenden hun goddelijke rechtvaardiging ontnemen. Wat heel wat makkelijker zou geweest zijn.
De kerk dacht dat ze beter zou varen en een deel van het machtsdomein van de Koningen zou kunnen innemen door niets te doen.
Spanje na de reqonquista dacht dat het, het uitverkoren volk was om Europa te leiden.
Duitsers en Fransen dachten van zichzelf hetzelfde. Nederlanders en Vlamingen wouden onder het Spaanse juk vandaan.
Zelfs zonder Christendom zouden deze oorlogen gewoed hebben, omdat de voornaamste oorzaak etniciteit is. Het Christendom had ze kunnen stoppen. omdat Christenen een nieuw volk zijn, waar men bij toetreding zijn etniciteit achterlaat.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door BFA »

Er zijn regematig bloedige oorlogen gevoerd tussen de verschillende groepen met de echt waarheid.
Die waarheid was weer een voertuig ter rechtvaardiging voor een etnische machtsstrijd.
China is ontstaan uit verschillende rijken, in verschillende fases één geworden. Iedere etniciteit deed op haar beurt haar greep naar de macht en het keizerschap.
De grote Buddhisitische sekten waren bijna alle verweven met één etniciteit, en steunden en vochten voor die clan.
Het was ook niet uitzonderlijk dat er één statd met vele tienduizenden bewoners vermoord werd.
Vooral in China en in de bergen van Tibet lustten ze er pap van.
Nog steeds.
Dit conflict is al meer dan 2 000j oud. Groot-Tibet is één van de laatste 3 rijken die samen China gevormd hebben. Hoog Tibet is nooit China geweest, een vazalsstaat die regelmatig haar claims op groot-Tibet (en af en toe heel China) laat horen.
ALs vazalstaat heeft Hoog-Tibet altijd al meer voordelen dan nadelen ondervonden van dit partnership.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door H.Numan »

Tibet is ongelofelijk ver weg, vooral een paar eeuwen geleden. Het was altijd een relatief arm gebied. Dus de keizer van China deed niet te veel moeite om het onder controle te houden. De Dalai Lama's vroegen regelmatig om Chinese steun als ze tot hun nek in de stront zaten. Ergo, de Chinese keizer en nu China beschouwde het als een vazalstaat. Niet geheel onterecht.

Bovendien waren en zijn (!) de Dalai Lama's nu niet direct de beste regeerders ooit. Tibet was lange tijd een van de meest achterlijke staten in Azie. Toen de Chinezen het overnamen in de jaren 50, de meest achterlijke staat. De Dalai Lama staat niet voor democratie. Hij wil zijn theocratie herstellen, zoals die altijd geweest was. Uitspraken over democratie van hem zijn dan ook niet meer dan taqqiya.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door BFA »

Tibet is ongelofelijk ver weg, vooral een paar eeuwen geleden. Het was altijd een relatief arm gebied.
Het grootste gedeelte is woestijn en bergen. Groeit niet veel.
Dus de keizer van China deed niet te veel moeite om het onder controle te houden.
Dit geldt enkel voor Hoog-Tibet, ontoegankelijk, maar strategisch belangrijk om de vlakte van China te bescheremn.
Het Xian Yang gebergte, onderdeel van Groot-Tibet, dat grenst aan Kazachstan en Mongolië was heel wat belangrijker en deed China wel moeite voor.
De Dalai Lama's vroegen regelmatig om Chinese steun als ze tot hun nek in de stront zaten.
En die verkregen ze gewillig. Politiek van China is altijd al geweest van meer te geven aan vazalstaten in de grensgebieden dan aan het binnenland. Maken dat deze meer hebben te verliezen bij een eventuele bezetter.
De Dalai Lama staat niet voor democratie. Hij wil zijn theocratie herstellen, zoals die altijd geweest was. Uitspraken over democratie van hem zijn dan ook niet meer dan taqqiya.
In het geheel niet. Democratie is hem onbekend. De Dalai Lama wil meer dan de theocratie in hoog-Tibet hersteld zien. Hij claimt het volledige Groot-Tibet, bijna 1/3 van het grondgebied van China. Heel logisch dat de Chinezen niets met hem willen te maken hebben.
Voor de doorsnee Tibetaan wordt het in ieder geval beter onder China. Verder maakt het weinig verschil wie hen onder de knoet houdt. Moest e Dalai Lama wat meegaander zijn, tevreden zijn met Lhasa als symbolische hoofdstad van Het Lama-Buddhisme, de Chinese knoet zou heel wat lichter zijn.
Waar etnische verscheidenheid is, en etniciteiten het uitverkoren volk willen zijn heeft de supra-nationale staat geen andere keuze.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door stropke »

Ruth schreef: ALs het aan mij ligt komen er nog veel meer boeddhisten bij, dat 100 x keer liever dan moslims.
Ze passen miss beter in het straatbeeld van Holland: Oranje boven... :lol: :lol:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Re: Nederland boeddhaïseert

Bericht door nadia »

Monique schreef:
De stijging is zo sterk, dat naast islamisering ook kan worden gesproken van boeddhaïsering van Nederland
Pardon?
Ik wist niet eens dat het boeddhisme in Nederland is.
Ik heb nog nooit van "eisen" gehoord dat de maatschappij zich moet aanpassen aan het boeddhisme?
etc etc.

Hoezo "boeddhaïsering" van Nederland?

"ze" zijn zich steeds meer aan het "dhimmieëren".
Leid de aandacht af van islam en probeer het boeddhisme onder de aandacht te brengen?

Sorry dhimmies.... pas wanneer figuren als Theo en Geert door boeddhisten geslacht cq bedreigd worden en er eisen gesteld gaan worden door boeddhisten e.d..... DAN PAS zullen "we" eens gaan kijken wat dat boeddhisme nu eigenlijk inhoudt.
Tot DieTijd is het boeddhisme een heel persoonlijk "iets" waarvan je niet eens merkt dat het bestaat.
Hoi Monique,

Vroeger keek ik wekelijks (tegenwoordig iets minder) naar het Boedhistisch omroep op zaterdagochtend, nederland 3. Elke week hebben zij speciaal voor henzelf en uiteraard voor de geinterreseerde een half uur uitzendtijd in alle vrede. Blijkbaar is de vredige sfeer en wat het boedhisme uitdraagt het meest tot mij aangetrokken. Nu geloof ik absoluut in een God en zal ik dan ook nooit Buddha als een God kunnen zien (blijkbaar zien sommige dit zo en anddere geloven weer niet in een Godsbeeld, en weer andere Boedhisten verwerpen God blijkbaar niet) maar desalniettemin ben ik blij dat het Boedhisme hier in Nederland stijgt dan dat de Islam stijgt.

Van mij mag het Boedhisme verder groeien (hopelijk verwerpen zij God niet) en hopelijk ziet het christendom ooit in dat reincarnatie wat vele kennen uit het Boedhisme wel degelijk dient in onze realiteitsleven. Hier zijn talloze bewijzen van voor zij die tasbaar bewijs nodig hebben. Misschien hebben zij meer met elkaar dan we zouden denken.
Ik geloof zelf dat in de leer van Jezus gesproken word over reincarnatie (een steeds terugkomend evoluerende ziel) De vroegere kerken en synagogen en nu nog alleen steeds blijven preken over een hemelse paradijs en daarmee de mensen bewust of onbewust misleiden. Vele lezen (deels daardoor) geen reincarnatieproces van de ziel niet in de woorden van Jezus, noch in de bijbel en kennen dit niet in God's plan voor de gemaakte mensheid.

Wie weten wil zal moeten zoeken in de woorden die hij leest, niet alleen de woorden als lippendienst in onze mind en mond nemen maar doorgraven door de woorden heen om zo dichterbij God en God'splan te komen. Alles wat met creatie te maken heeft evolueert zich (zie bewijzen in de natuur en overal omons heen) en dat hoort ook zo,van mens, dier naar natuur. Trouwens, Jezus zei eens iet in deze trans "zij die zeggen dat het paradijs voor ons boven in de hemel is, daar zullen de vogels hen voor zijn". Met andere woorden, dat is niet de onze! Het is een kwestie van interesse of niet om de diepere betekenis van het leven te WILLEN kunnen begrijpen.

Ik heb persoonlijk kort en bondig geschreven 2 punten mbt het boedhistische leer waar ik niet echt achter sta.
1 Het verwerpen van een Godsbeeld, of het niet onderwijzen van een Godsbeeld wat niet iedere Boeddhist verwerpt moet ik erbij zeggen (zie verschillen in het Boedhisme) maar het blijkt vaak wel zo te zijn, omdat vele Boedha als hun God zien of kennen helemaal geen Godsbeeld.
2 De onthechtingsfase (geen emotionele betrokkenheid) om zo eventuele lijden wat daaruit kan vloeien te doen voorkomen. Een ziel heeft de mesnelijke hechting nodig vind ik maar vooral ook steun daarin. Verder vind ik het Boedhisme oke, voor zover ik dit vandaag de dag heb kunnen proberen te begrijpen...

Met vrede gegroet, Nadia
Laatst gewijzigd door nadia op vr jun 12, 2009 12:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie