Een wijze vrouw

Dit forum is alleen bedoeld voor getuigenissen van ex Moslims en de moderator heeft het recht zonder enige voorkennis alle off-topic threads verplaatsen in daarvoor bestemde folders.
Plaats reactie
anna
Berichten: 331
Lid geworden op: za feb 17, 2007 1:32 am

Een wijze vrouw

Bericht door anna »

"Als de islam ooit een werkzame factor in de emancipatie van de vrouw en een tegengif voor de gewelddadigheid was geweest, zou dat bekend zijn. Heerst in vrijwel alle islamitische landen niet de meest barbaarse gewelddadigheid? Worden de rechten van de mens, met name die van vrouwen en kinderen, er niet dagelijks met voeten getreden? Je vraagt je weleens af welke zaak de islamitische intellectuelen eigenlijk verdedigen.

Denken de islamitische vrouwen die zich eruit hebben gered, dankzij de niet-confessionele wetten en scholen van een westers land, en die nu de sluier opeisen, ooit aan die andere vrouwen, de vrouwen die achter hun sluier opgesloten zitten en in hun land geen enkel recht hebben? Ik vraag me af of ze wel weten hoe ernstig de situatie is van die vrouwen die geen enkele scholing krijgen, van wie de armsten zelfs geen geboortebewijs hebben, die tot niets teruggebrachte vrouwen die zeer talrijk zijn in de meest verlaten en afgelegen streken van de islamitische landen. Zou een verblijf in een land als Afghanistan niet eens heel goed kunnen zijn voor de vrouwen die beweren 'dankzij de sluier bevrijd te zijn'? Zouden ze de Afghaanse vrouwen misschien in hun 'vrijheid' kunnen laten delen?

Na de islamitische revolutie in Iran hebben sommige Iraanse sociologen in Frankrijk een volkomen uit de lucht gegrepen theorie van de 'sluier als middel tot emancipatie' ontwikkeld. Ze hebben niet gezien hoe in de straten van Teheran vrouwen bij hun haren werden gegrepen, op de grond werden gesmeten, hoe ze geslagen werden omdat ze geen sluier wilden dragen. Waarschijnlijk zien ze nog steeds niet dat de behoeders van de islam tegenwoordig vrouwen aanhouden en gevangen zetten omdat ze een paar subversieve haarlokken aan hun sluier hebben laten ontsnappen.

Een merkwaardige omissie van deze kenners van de Iraanse samenleving: ze zijn vergeten te vermelden dat het dragen van de sluier verplicht is voor alle vrouwen in het hele land, en dat het de sluier is of de dood. Ze hebben ook niet gezegd dat het dragen van de sluier op alle scholen, ook de lagere scholen, verplicht is gesteld voor meisjes die volgens de wet van de koran minderjarig zijn, voor kinderen van zes en zeven jaar (volgens de islam is een meisje van negen meerderjarig). Op scholen waar geen man is aangesteld, in meisjesklasssen waar de onderwijzeres uiteraad zelf gesluierd is, hebben meisjes van zeven niet het recht hun sluier af te doen. Hij maakt namelijk deel uit van hun identiteit en ze leren ermee te leven. De theorie van de emancipatie door de sluier is duidelijk doeltreffend gebleken. Maar het is waarschijnlijk ongezond en het levert de universiteiten weinig op stil te staan bij het schouwspel van meisjes die vanaf hun vroegste jeugd gedwongen zijn te zwijgen, blind te zijn en onderdrukt worden achter de maskers en sluiers van iets wat we vroeger nog obscurantisme durfden te noemen."

Uit: 'Weg met de sluier' - Chahdortt Djavann
maria20
Berichten: 355
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 7:52 pm

Bericht door maria20 »

anna bedankt meid ..ik leer veel van dit allemaal dus blijf posten aub .. :wink: :wink: .
the truth will set you free!!!!
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Bericht door tomc »

Sja het probleem is tweeledig he
1) de sluier is al een enorme toegeving (een stukje doek is zeker niet voldoende "hijab", een stenen muur is wat vereist is, en ja er staat ergens dat een "zeil" genoeg is. Maar dat was bedoeld voor mensen die in tenten wonen)
(tot nog geen 50 jaar geleden was de echte sluier een strict joods en sikh fenomeen, en akkoord, de burqa was dat niet, maar de burqa was voor zowel mannen als vrouwen, de burqa die we nu kennen is gewoon de arme-luis versie van de vroegere woestijnkleding. Als je met enkel een kameel als gezelschap 2 maanden door de woestijn wandeld dan is een burqa een absolute vereiste)
2) veel mensen weigeren om te gaan met de werkelijkheid. Dit is iets wat veel te gemakkelijk is in onze huidige westerse samenleving, maar uiteraard is er nog steeds een werkelijkheid. Het probleem is dat het vandaag de dag mogelijk is om de werkelijkheid maandenlang te negeren zonder dat je verhongerd. Enerzijds is dat grote vooruitgang, maar anderzijds is dat gevaarlijk. Het probleem is dat de burqa dit fenomeen verder versterkt.

"Ik hoor hier niet" en "dus" moet ik geen geld verdienen. "Dus" moet ik niet in de bus gaan staan, met het risico bestolen te worden. "Dus" zal mijn man (die al 20 keer gearresteerd is en momenteel zit voor drugsdealen) verbeteren, en moet ik dus niet op zoek naar een nieuwe. "Dus" etc.

Misschien zouden we beter een hint nemen van Futurama en "suicide booths" in de straat zetten. Als iemand weg wilt uit het leven, weigert ermee om te gaan, wie zijn wij dan om die tegen te houden ? Eraan meewerken is uiteraard verboden voor Christenen, maar die mensen zijn ZELF verantwoordelijk voor hun eigen acties.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

de burqa was voor zowel mannen als vrouwen, de burqa die we nu kennen is gewoon de arme-luis versie van de vroegere woestijnkleding. Als je met enkel een kameel als gezelschap 2 maanden door de woestijn wandeld dan is een burqa een absolute vereiste
Heb ik nog al gehoord: burqa werd gewoon vanouds gedragen in Afghanistan. Dat het zowel voor mannen als vrouwen een klederdracht was wist ik niet.
Dat het een geschikte vorm van bescherming is tegen woestijnzand (ook bescherming van de ogen in dit geval) lijkt me duidelijk.

In sé heeft die klederdracht dus niks met islam te maken: bestond al voordien.

Wel grappig dat de hier bekeerde suikermoslimaatjes nu denken in het allah paradijs te komen met 72 hoeren, gewoon omdat ze net doen alsof ze in de woestijn aan het rondhossen zijn.

Ik wacht met ongeduld op de eerste kamelen die de stedelijke banen gaan berijden.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Bericht door tomc »

circe schreef:Dat het een geschikte vorm van bescherming is tegen woestijnzand (ook bescherming van de ogen in dit geval) lijkt me duidelijk.
Er zijn 2 dingen die niet kloppen aan de burqa als het een teken van nederigheid is he
1) de felle kleur (uiteraard is die kleur fel, de bedoeling is om de zon te reflecteren, maar wit is niet bruikbaar, want dan zie je elkaar niet, en niet verdwalen is uiteraard ook heel erg essentieel)
2) de tent die eronder zit. Een burqa gaat niet over het gezicht, maar is een houten constructie die op de schouders ligt (met handige rugzak trouwens voor als je naar de markt gaat), met een doek erover. Er bestaat ook een burqa voor kamelen, waar een mens makkelijk in past, en zelfs 1 voor olifanten.

Het principe is heel simpel : het is een thermosfles. De bedoeling is de lucht rond de huid vast te houden teneinde
1) de temperatuur daarvan tot 37 graden te beperken (in plaats van de 50 graden van de wind)
2) de vochtigheid vast te houden in die lucht, zodat het zweten verminderd

Met burka kan je in de woestijn een goeie 48 uur zonder water. Zonder hou je het geen 15 minuten uit. (als in je hart stopt met kloppen na 15 minuten in die hitte, na 48 uur schiet er alleen nog een skelet over, als je niet gelooft, je kan eens de "death valley" in californie inwandelen, en weten dat het in afghanistan nog erger is). Man of vrouw, jong of oud, getrouwd, vrijgezel of prostituee, denk je dat het de woestijn kan schelen ?
Mahalingam
Berichten: 52327
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Een wijze vrouw

Bericht door Mahalingam »

Er is nog een heel groot voordeel aan de burka: niet alleen een handig kledingstuk om juweliers in te beroven maar ook terroristen kunnen er onder kruipen en zo de benen nemen. Dat overkwam de Amerikanen:
http://www.nydailynews.com/news/us_worl ... llage.html
Taliban fighters dress in burqas to slip away from Marines in Afghan village
Camp Leatherneck, Afghanistan —Marines trapped Taliban fighters in a residential compound and persuaded the insurgents to allow women and children to leave.

The troops then moved in — only to discover that the militants had slipped out, dressed in women’s burqa robes.

The fighters, who may owe their lives to the new U.S. commander’s emphasis on limiting civilian casualties, were among hundreds of militants who have fled the offensive the Marines launched last week in southern Helmand province.

Marine officers say keeping the Taliban from returning so the Afghan government can establish a stable presence will be a bigger challenge.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52327
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Een wijze vrouw

Bericht door Mahalingam »

En als je een postkantoor gaat beroven in Sheffield (UK) dan is een burka ook handig. Je valt er echt niet mee op, op straat daar.
http://www.thestar.co.uk/news/Headdress ... 5464900.jp
Headdress and sandals disguise for PO robber 16 July 2009
A ROBBER dressed in a woman's Islamic headdress and open-toed sandals stole cash from a post office in Sheffield.
The weapon-wielding raider threatened the sub-postmaster at Tinsley Post Office and forced him to hand over money before running off on Sheffield Road.
Post Office Ltd are offering up to £5,000 for information leading to a successful prosecution
Police said the male suspect, who was Asian, burst into the shop at 5.30pm on Tuesday.
He was slim, 5ft 9ins tall and wore dark glasses, a knee-length, dark hijab and a dress with a light pattern. He carried a Burberry-style rucksack.
De politie zoek getuigen die de rover kunnen identificeren.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie