Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Is de koran perfect? Bevat de koran informatie over de toekomst? Bevat de koran wonderen? Is de koran het woord van God? Of begonnen als een tekstuitleg bij de bijbel?
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Jezus in de islaam
Beste mensen, het heeft even geduurd, maar aangezien hier mensen zijn die wel Bijbelkennis hebben, heb ik geprobeerd zo goed en gedetailleerd mogelijk dit stuk samen te stellen.

Allereerst wil ik een soerah uit de koran aanhalen.

Soerah 5:82 .. en jij zult zeker vinden dat zij die het dichtst bij in liefde voor de gelovigen zijn, degenen zijn, die zeggen: Voorwaar wij zijn christenen. Dit is omdat er
onder hen priesters en monniken zijn en omdat zij niet hoogmoedig zijn.

Wij geloven dat:
Jezus vzmh één van de machtigste boodschappers van Allah swt is
Jezus vzmh de Messias is
Jezus vzmh op wonderbaarlijke wijze geboren is
Jezus vzmh leven aan de doden heeft gegeven met toestemming van Allah swt
Jezus vzmh blindgeborenen en melaatsen genas met toestemming van Allah swt
Jezus vzmh niet gekomen is om de wetten af te schaffen, maar om te vervullen (ook in de bijbel)
Jezus vzmh terug zal komen op aarde
Jezus vzmh de aankondiging maakte van de laatste profeet

Dit is de islamitische leer en hierin dienen alle moslims in te geloven. Indien een moslim de profeetschap van Jezus vzmh ontkent, is hij in feite geen moslim.
Dit bovenstaande en onderstaande schrijf ik niet om christenen te kietelen, maar omdat dit de islamitische leer is en verteld dient te worden.

Jezus vzmh heeft verschillende titels in de koran.
Ibn Maryam = zoon van Maria
Masih=Messias, vertaald als Christus
Abdoellah=dienaar van Allah
Rasoel-Allah=boodschapper van Allah

Bij het noemen van Jezus vzmh zeggen wij altijd als teken van respect Vrede Zij Met Hem. Een moslim die dat niet doet, zien wij als een onrespectvol iemand. Ik denk dat niemand van de christenen ons ervan kunnen beschuldigen dat wij geen respect hebben voor Jezus vzmh!

Jezus vzmh komt met naam meer voor in de koran dan Mohammed vzmh. 5x om precies te zijn.
S.2:87.. en Wij gaven Jezus, de zoon van Maria, de duidelijke bewijzen. En Wij versterkten hem met de Heilige Geest (de engel Djibriel/Gabriël vzmh)
S.3:45.. O Maria, voorwaar, Allah kondigt jou met een Woord van Hem een verheugende tijding aan: zijn naam is de Messias, Jezus, zoon van Maria…
S.4:171.. Voorwaar, de Messias Jezus, zoon van Maria, is een boodschapper van Allah
S.5:46.. En Wij lieten Jezus, zoon van Maria, in hun voetstappen volgen
S.6:85.. En Zakariyya (Zacharias) en Yah’ha (Johannes) en Iesa (Jezus) en Ilyas: allen behoorden tot de oprechten

De Naam Jezus:
De heilige koran verwijst naar Jezus vzmh met de naam Iesa. In feite was zijn echte naam Iesa (Arabisch) of Esau (Hebreeuws). De klassieke benaming was Yeheshua. Deze naam is later door de westerse vertalers omgeturnd in Jezus. Noch de “J” als de 2e “S” komt in zijn originele taal niet voor. Namelijk in de Semitische talen.

Christus is geen naam:
Het woord Christus is afgeleid van het Hebreeuwse woord Messiah . In het Arabisch Masih, van de stam M-A-S-A-H-A, wat wrijven, masseren, zalven betekend. Priesters en koningen werden gezalfd als ze in hun ambt werden ingewijd. Maar in zijn vertaalde Griekse vorm “Christus” lijkt het wel uniek; alleen op Jezus vzmh toepasbaar.
Christenen hebben er vroeger een handje van om namen te vertalen. Meneer Black, kan je immers ook niet opeens meneer Zwart noemen. Helaas kom je dit in de hele bijbel tegen. “Cephas” is vertaald naar Petrus, net zoals Messiah vertaald is naar Christus.
Messias betekend in het Hebreeuws “gezalfd” het Griekse woord daarvoor is “christos” De ‘o’ werd in een ‘u’ veranderd en de beginletter werd een hoofdletter en voila… een unieke?? Naam was geboren. Christos betekend “gezalfd” en “gezalfd” betekend “AANGESTELD’’ (in de functie) in zijn religieuze betekenis. Jezus vzmh was in zijn doop aangesteld (gezalfd) als de boodschapper van Allah, door Johannes de Doper. Elke profeet van Allah is “gezalfd” of “aangesteld” (vrede zij met hen allen)

Is Jezus God?
Nergens in de bijbel zegt Jezus vzmh tot de mensen: Aanbid mij. Ook nergens beweert hij god te zijn.

Deuteronomium 18:18
Een Profeet zal Ik verwekken uit het midden aan hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal Mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen wat Ik hem gebied. (Broederen van de joden de Arabieren)(Ik de woorden in zijn mond leggen… precies zoals de koran is geopenbaard aan Mohammed vzmh)

Markus 10:18
En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen? (Hij was toch een geïncarneerde of mens geworden god??? Of zoals christenen beweren Zoon van God? Waarom zegt Jezus vzmh dat de mensen om hem heen hem (Jezus vzmh) niet goed mogen noemen??? Dit is het antwoord van een nederig dienaar van Allah swt

Markus 12:29
Jezus antwoordde: Het eerst is: Hoor Israël, de Here, onze God, de Here is ÉÉN

Mattheus 28:18
ik heb alle macht in hemel en op aarde GEKREGEN (van wie? Hemzelf? Of van Allah?)

Mattheus 12:28
Maar als ik DOOR DE GEEST GOD’S de duivels uitdrijf, dan is het inderdaad het Rijk Gods tot u gekomen.

Johannes 5:30
Ik kan niets uit mijzelf … ( ? wat raar als hij mens-geworden god is!!)

Johannes 11:41-42
Vader, ik dank U dat Gij mij verhoord hebt. Ik wist wel , dat Gij mij altijd verhoort, maar omwille van het volk rondom mij heb ik dit gezegd, opdat zij mogen geloven dat Gij mij gezonden hebt.. (dankt hij zichzelf?)
Gij mij gezonden hebt…. Indien iemand is gezonden, zijn er dus 2 partijen nodig. Allah swt en Jezus vzmh. Deze 2 kunnen nooit dezelfde zijn.

Johannes 5:19
Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf

Nog meer bewijzen nodig dat Jezus geen god is of uitmaakt van de 3-eenheid. De zoon van God dient figuurlijk opgevat te worden. Waarom geven jullie hem deze goddelijke status?

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties.
Groeten Zakaria/Sjoerd
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Ariel »

Waar is jezus geboren Sjoerd?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Manon »

Zoals je vroeg plaats in mijn antwoord over de zon in de modderpoel en de bergen met de pinnen maar hier. Graag had ik een antwoord gehad op die koranverzen.

-----
zakaria/sjoerd schreef:Nogmaals... waar kan ik de teksten terugvinden?
In uw KORAN zeggen we toch steeds. Of heb je geen koran? of ken je uw eigen koran niet?
Zal ik het even voor je voorkauwen?
018.086
YUSUFALI: Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness."
PICKTHAL: Till, when he reached the setting-place of the sun, he found it setting in a muddy spring, and found a people thereabout. We said: O Dhu'l-Qarneyn! Either punish or show them kindness.
SHAKIR: Until when he reached the place where the sun set, he found it going down into a black sea, and found by it a people. We said: O Zulqarnain! either give them a chastisement or do them a benefit.

:cool:
zelfs in het arabisch (wat voor jou als goede moslim de enige échte bron kan zijn toch?)
Hatta itha balagha maghriba alshshamsi wajadaha taghrubu fee AAaynin hami-atin wawajada AAindaha qawman qulna ya tha alqarnayni imma an tuAAaththiba wa-imma an tattakhitha feehim husnan
18:86 Totdat, toen hij de plaats van de zonsondergang bereikte, zag hij haar ondergaan in een bron van modderige (hete) water. En hij trof daar een volk aan. Wij zeiden: "O Dzoelqarain: of u geeft hun een bestraffing of u behandelt hen met goedheid." 18:86 totdat hij het verste punt in de richting van de ondergaande zon bereikte, en deze in een bron van modderig water zag ondergaan, waarbij hij een (ongelovig) volk aantrof. Wij zeiden: "O, Dzoel-Qarnain, bestraf hen of behandel hen met vriendelijkheid."


en nu de bergen met de pinnen:
Soera 78


078.006
YUSUFALI: Have We not made the earth as a wide expanse,
PICKTHAL: Have We not made the earth an expanse,
SHAKIR: Have We not made the earth an even expanse?

078.007
YUSUFALI: And the mountains as pegs?
PICKTHAL: And the high hills bulwarks?
SHAKIR: And the mountains as projections (thereon)?

6. Hebben Wij de aarde niet als een bed gespreid?
7. En de bergen als palen opgezet?

En waarvoor dienen die pinnen dan? ha ja, volgens Allah om de aarde vast te houden zodat die niet gaat schudden natuurlijk! dommie!

16:15 En Hij bracht op de aarde gebergten aan zodat jullie niet met haar beven, en rivieren en wegen. Hopelijk zullen jullie Leiding volgen.






Ik ken deze stukken/beweringen niet en zou ze graag onderbouwd zien, zodat ik er een gepast antwoord op kan geven. Beide beweringen ken ik niet.
Wat bedoel je met "onderbouwen": hoe "onderbouw" jij het eigenste woord van Allah?
Ik heb een nieuwe topic geopend op Koran, sharia en ahadieth, aangezien dit alleen maar afkraken is ipv een goed gesprek voeren. Dit leidt tot niks.

De nieuwe topic luidt: Jezus vzmh in de islaam.... Is Jezus God?

Ik zie de reacties wel tegemoet en verder wil ik het hier graag bij laten.
wat hebben bergen met pinnen, zon die ondergaat in een modderpoel te maken met Jezus?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Ik zal het navragen, maar zoals ik het nu kan zien, zal dit niet letterlijk moeten worden opgevat. Dit is de 'taal' waarin het geschreven is. Uitleg ga ik zeker vragen aan geleerden uit de moskee. Het kan enige tijd duren....

Geef liever reactie op waar deze topic over gaat.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door BFA »

zal dit niet letterlijk moeten worden opgevat
Het letterlijke woord van God, voor eens en altijd.
Is het niet zo dat het niet letterlijk opvatten van dit woord je een apostaat maakt?
De zoon van God dient figuurlijk opgevat te worden.
Waar bevechten Christenen de symbolische opvatting van eenheid met God en maken dit tot een letterlijke interpretatie?
Iedere mens kan als God zijn. 'Als God zijn' is niet hetzelfde als 'God zijn'.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Manon »

zakaria/sjoerd schreef:Ik zal het navragen, maar zoals ik het nu kan zien, zal dit niet letterlijk moeten worden opgevat. Dit is de 'taal' waarin het geschreven is. Uitleg ga ik zeker vragen aan geleerden uit de moskee. Het kan enige tijd duren....

Geef liever reactie op waar deze topic over gaat.
sjoerdje: ik had de vraag éérst gesteld, dus moet jij éérst antwoorden hé, zo gaat dat gewoonlijk.

Maar als het in "de taal" van toen is geschreven, hoe kan je dan weten dat het niet letterlijk te begrijpen is, terwijl er andere dingen dan weer wèl letterlijk moeten worden genomen volgens de moslims. Staat er een (*) naast het vers dat je mag herinterpreteren en een (**) als je het letterlijk moet navolgen? Of hoe doen jullie dat? Alles wat ondertussen al bewezen werd door de westerse wetenschap als "de taal van toen" klasseren, behalve het scheppingsverhaal, want dat zou niet leuk zijn?

Hoe doe je het met de "lampen" in de lucht (zon en maan)... ook de taal van toen?

En wat moet je dan nog geloven? de ontwikkeling van het embryo op koranische wijze? of de slachtmethode op koranische wijze?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Dus de 3-eenheid klopt niet volgens jou??? maar dit moet symbolisch worden opgevat??
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door BFA »

Dus de 3-eenheid klopt niet volgens jou??? maar dit moet symbolisch worden opgevat??
Die 3-eenheid is een metafoor, die erop wijst hij volgens Jezus voorbeeld elke mens als God kan zijn. Daarom klopt die 3-eenheid als een bus.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Dat is een interessante benadering...

Ik denk dat je God tekort doet om een schepsel aan Hem gelijk te stellen. Ook al is dit figuurlijk bedoelt. Ik denk dat de meeste christenen het niet met je eens zijn. Zij zien Jezus vzmh als de mensgeworden God (letterlijk).
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Manon »

zakaria/sjoerd schreef:Dat is een interessante benadering...

Ik denk dat je God tekort doet om een schepsel aan Hem gelijk te stellen. Ook al is dit figuurlijk bedoelt. Ik denk dat de meeste christenen het niet met je eens zijn. Zij zien Jezus vzmh als de mensgeworden God (letterlijk).
volgens mij heb jij toch echt nooit goed opgelet tijdens je christelijke godsdienstlessen. Niet moeilijk dat je niet kon volgen!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Circel... je praat veel, maar gaat inhoudelijk niet in op wat ik geschreven heb. Als je geen antwoord hebt, kan dat... Neem je tijd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Ariel »

Waar is jezus geboren Sjoerd?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door BFA »

Ik denk dat je God tekort doet om een schepsel aan Hem gelijk te stellen.
God heeft de mens gemaakt in zijn beeld en gelijkenis. Wat niet wil zeggen dat de mens God is, wel dat de mens als God kan zijn. Het vb is Jezus.
Ik denk dat de meeste christenen het niet met je eens zijn.
Je moet je eens wat opzoekingen doen uit de begintijd van het Christendom. Meer bepaald het schisma tussen de Arianisten en de Eerste Roomse Christenen. Arianistische Christenen erkenden de 3-vuldigheid niet. Wat die 3-vuldigheid inhoudt is toen vastgelegd.
Zij zien Jezus vzmh als de mensgeworden God
De 3-vuldigheid is voor sommigen een moeilijk begrip. Zeker als je de Bijbel letterlijk gaat opnemen.
De Bijbel mag je niet letterlijk opnemen. Het is het woord van mensen, geïnspireerd door God.
Door verschillende mensen, met elk een verschillend paradigma, aan het woord te laten maakt God zelf een letterlijke interpretatie onmogelijk, toont dat het paradigma aangepast kan worden aan de evoluerende tijd.
God sprak tot de evangelisten in het paradigma van zijn tijd omdat anders de mensen hem niet zouden kunnen begrijpen hebben.

3-vuldigheid en de 4 evangelisten zijn een teken van multipliciteit. Tonen dat God zijn liefde naar het individu in zijn veelzijdigheid is gericht. Geen waar Monotheïsme zonder multipliciteit.
Monotheïsme zonder multipliciteit is niet anders dan Paganisme.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Beste Ariel, daar heb ik geen kennis over en moet dat navragen. Ik neem aan dat je een antwoord wilt adh van islamitische leer?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Ariel »

zakaria/sjoerd schreef:Beste Ariel, daar heb ik geen kennis over en moet dat navragen. Ik neem aan dat je een antwoord wilt adh van islamitische leer?
Triest Sjoerd. Dat betekend dat je de koran niet gelezen hebt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Ik ga geen uitspraken doen die ik niet kan onderbouwen en zomaar wat schrijven. Dit omdat ik je een eerlijk en goed antwoord wil geven. Is het een schande dat ik niet alles weet??? ik denk het niet. Jammer dat je zo raar reageert als ik zeg dat ik het niet weet en het na ga vragen. Raar dat je nu gelijk een antwoord wil, terwijl ik je aangeef het antwoord nu niet te weten.

Wat is volgens jou het antwoord en waar kan ik het vinden (in de koran).

Ik heb helemaal in het begin van mijn topic aangegeven dat wij Jezus vzmh als een hele belangrijke boodschapper zien. Lees je dan niet wat ik schrijf of wil je het niet lezen. Als ik de 3-eenheid toch niet letterlijk moet nemen, kan Jezus vzmh toch een boodschapper zijn??? Of is het bij jou zo.. of God of niks. Nogmaals, ik geef aan dat wij moslims Jezus vmzh respecteren en hem bij het noemen van zijn naam eren door Vrede Zij Met Hem erachter te noemen in 1 adem....

Ga liever in op het bovenstaande. Dan mij betichten van godslastering, terwijl God geen deelgenoten heeft. In welke vorm dan ook. Jullie doen God tekort, door Jezus onderdeel van God te maken. Als je zegt dat God Jezus vzmh gemaakt heeft (een schepsel dus) ben ik het met je eens.
waarnemer
Berichten: 144
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 3:38 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door waarnemer »

zakaria/sjoerd schreef:Jezus in de islaam

Deuteronomium 18:18
Een Profeet zal Ik verwekken uit het midden aan hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal Mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen wat Ik hem gebied. (Broederen van de joden de Arabieren)(Ik de woorden in zijn mond leggen… precies zoals de koran is geopenbaard aan Mohammed vzmh)

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties.
Groeten Zakaria/Sjoerd
Beste Sjoerd,

Hoewel je bijna al mijn vragen nog niet beantwoord hebt en je voortdurend zijwaarts uitwijkt wil ik toch op één van je onjuiste interpretaties ingaan en dat is bovenstaande.

Allereerst zijn de arabieren geen broeders van de Joden. Er is namelijk geen enkel bewijs dat de Arabieren afstammelingen zijn van Ismaël. Uit bijbelse gegevens blijkt dat de Ismaëlieten voor driekwart Egyptenaren waren en waarschijnlijk in de buurt van Egypte hebben gewoond. Bovendien hebben de Joden ook Ismaël nooit als broer gezien of genoemd, dat kon ook moeilijk omdat Ismaël een zoon was van een Egyptische slavin, dus een andere moeder. Daarentegen worden de nakomelingen van Esau wel broeders genoemd, zelfde moeder.
Dit historisch gezien.

Nu de uitleg van Deuteronomium 18


De tekst begint in Deuteronomium 5:1 en het loopt door tot en met hoofdstuk 26, en het gaat steeds over dingen die de Israëlieten moeten doen als ze in het land gekomen zijn.

1 Mozes riep geheel Israel samen en zeide tot hen: Hoor, Israel, de inzettingen en de verordeningen, die ik heden doe horen, opdat gij ze leert en naarstig onderhoudt.

Hij spreekt dus tot een vergadering van Israëlieten., mee eens?

Dan volgt hoofdstuk 6 met de tekst:

1 Dit nu is het gebod, dit zijn de inzettingen en verordeningen, die de Here, uw God, bevolen heeft u te leren om die na te komen in het land, waarheen gij zult trekken om het in bezit te nemen,

De geboden gelden dus in het land dat ze in bezit gaan nemen, mee eens?

Dit wordt herhaald in vers 3 van hoofdstuk 6:

2 Hoor dan, Israel, en onderhoud ze naarstig, opdat het u wel ga, en opdat gij zeer talrijk wordt, zoals de Here, de God uwer vaderen, u heeft toegezegd, in een land, vloeiende van melk en honig.

Nog eens in vers 10:

10 Wanneer nu de Here, uw God, u in het land zal gebracht hebben, waarvan Hij uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft het u te zullen geven (grote en goede steden, die gij niet gebouwd hebt;

Nog een herhaling in 6:18, 7:1, 8:1, 11:8, enzovoort.

Dan volgt in hoofdstuk 18:9 weer een tekst dat het gaat om het land waar het volk Israël gaat wonen:

Deuteronomium 18:9 Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Here, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken.

Het volk Israël zal in het land niet mogen doen zoals die volken.

De tekst gaat dus niet over anderen dan het volk Israël en niet over een ander land dan het land van Israël en het gaat over de gruwelen van de volken die daar leven, mee eens?

Wat zijn nu die gruwelen?

10 Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar,
11 geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt.

Dat zijn allemaal dingen die men deed om de toekomst te voorspellen.

Dus op deze manier de toekomst te voorspellen was niet toegestaan, mee eens?
Op welke manier mocht het volk Israël dan de toekomst vernemen?

Dat volgt uit de verzen 14 en 15:

14 want deze volken, die gij verdrijven zult, luisteren naar wichelaars en waarzeggers, maar u heeft de Here, uw God, dit niet toegelaten.
15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de Here, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren.

Dus in plaats van te luisteren naar wichelaars en waarzeggers moest het volk naar een profeet luisteren.

Gij in de tekst is het volk Israël, mee eens?

Maar hoe weet je nu als Israëliet dat een profeet de woorden van God naspreekt?

Vers 21en 22:

21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de Here niet gesproken heeft?
22 Als een profeet spreekt in de naam des Heren en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de Here niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

De conclusie kan niet anders zijn als de Israëlieten willen weten hoe de hoe de toekomst er uit ziet moeten ze niet luisteren naar waarzeggers enzovoort maar naar profeten.
Om daar wat aan te hebben moet de profeet wel bij hun, in Israël zijn toch? Anders hebben ze er niets aan.

Maar Moslims lezen de tekst blijkbaar zo niet, die lezen de tekst als volgt:

Om te kunnen weten hoe de toekomst, in het land waar jullie naar toe gaan, er uit ziet moeten jullie niet luisteren naar waarzeggers maar zal de Here uw God, voor u, 2000 jaar later een profeet verwekken in een ander land van een ander volk.

Ik begrijp echt niet hoe iemand de tekst zo zou kunnen lezen
Zoals je ziet heb ik op verschillende plaatsen de vraag gesteld: mee eens?
Ik zou het erg op prijs stellen als je nu eens geen zijwaartse bewegingen wil maken en en deze vragen beantwoorden.

Met vriendelijke groet, waarnemer.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door BFA »

Als ik de 3-eenheid toch niet letterlijk moet nemen, kan Jezus vzmh toch een boodschapper zijn???
Neen, de kruisdood maakt het verschil
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Dat Arabieren vanuit Hagar zijn ontstaan, staat denk ik voor de meesten wel vast. Ik ben benieuw op welke bron je je baseerd als je het hebt over 3kwart egytisch.

Mozes vzmh sprak inderdaad tot de Israëlieten.

In het land wat ze zich uiteindelijk toe-eigenen ja. Ook dat klopt.

de gruwelen zijn hieronder beschreven. Maar ook homofilie, zedeloosheid etc. Arabieren vermoorden hun dochters. dat soort dingen..

De mensen die in dat land leefde waren inderdaad veelgoden aanbidders en goochelaars, waarzegggers etc. Ook dat klopt

Over punt 15 verschillen we van mening.. uit uw broederen leggen moslims een link naar de Arabieren.

Vers 22: met andere woorden... als het een valse profeet is, dan zul het woord wat hij spreekt snel vergeten worden. In mijn beleving is dat Jezus vzmh (of doel jij op iemand anders???)

Tot nu toe deel ik je mening in alles. Alle profeten voor Mohammed vzmh (inclusief Jezus vzmh) waren er voor de joden.

De profetie is dus vervuld, maar er zijn ook aanwijzingen dat er nog iemand komt voor alle volkeren en voor de hele wereld. Wij zien in die profeet Mohammed vzmh.

Sorry, maar het laaste gedeelte begrijp ik niet over 2000 jaar later in een ander land.

Hoe ik over de kwestie Israël denk: de stamvader is Abraham vzmh. Zowel de joden als de moslims dienen in vrede daar te leven.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Ariel »

zakaria/sjoerd schreef: Hoe ik over de kwestie Israël denk: de stamvader is Abraham vzmh. Zowel de joden als de moslims dienen in vrede daar te leven.
Maar dat doen de Moslims niet Sjoerd. Moslims willen de Joden uitroeien, vandaar dat er nooit vrede zal zijn in dat geied.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
waarnemer
Berichten: 144
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 3:38 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door waarnemer »

zakaria/sjoerd schreef:Dat Arabieren vanuit Hagar zijn ontstaan, staat denk ik voor de meesten wel vast. Ik ben benieuw op welke bron je je baseerd als je het hebt over 3kwart egytisch.
Beste Sjoerd,

Aangezien je het met de meeste dingen eens ben zal ik alleen ingaan op het verschil van mening.
Dat de Arabieren van Ismaël afstammen moet bewezen worden. Ik heb dat nog nergens bewezen gezien.
Hagar was een Egyptische (genesis 25:12) en zij nam voor hem een vrouw uit het land Egypte (genesis 21:21), dus 3/4.
De woonplaatsen die genoemd worden Paran en Havila tot Sur liggen niet in SA maar in de Sinaï.
Over punt 15 verschillen we van mening.. uit uw broederen leggen moslims een link naar de Arabieren.
Je hebt blijkbaar niet goed gelezen wat ik schreef, uit uw broederen kan alleen maar slaan op joden en eventueel de nakomelingen van Esau, want nakomelingen van Ismaël zijn nooit in de Bijbel 'broederen' genoemd. Ik wees er namelijk op dat in tegenstelling tot de nakomelingen van Ismaël die van Esau wel broederen genoemd worden. Men formuleerde dat nauwkeurig.
Vers 22: met andere woorden... als het een valse profeet is, dan zul het woord wat hij spreekt snel vergeten worden. In mijn beleving is dat Jezus vzmh (of doel jij op iemand anders???)
Het gaat natuurlijk om profeten die in het land moeten zijn waar de Joden wonen anders hebben de Joden er niets aan en verder moet hun profetie uitkomen, lees bijvoorbeeld daarover 2 kronieken 18.
Jezus hoort daar natuurlijk ook bij, Hij profeteerde de verwoesting van Jeruzalem.
Tot nu toe deel ik je mening in alles. Alle profeten voor Mohammed vzmh (inclusief Jezus vzmh) waren er voor de joden.
Het waren Joden maar zij profeteerden niet alleen voor de Joden want de aankondigingen van de komst van Jezus zijn ook voor jou en mij bestemd. Even terzijde, de woorden van God zoals zij die doorgegeven hebben zijn geheel verschillend van de woorden van de Koran.
De profetie is dus vervuld, maar er zijn ook aanwijzingen dat er nog iemand komt voor alle volkeren en voor de hele wereld. Wij zien in die profeet Mohammed vzmh.
Dat is de vraag maar ik meen aangetoond te hebben dat Deuteronomium 18 niet op Mohammed slaat
Sorry, maar het laaste gedeelte begrijp ik niet over 2000 jaar later in een ander land.Hoe ik over de kwestie Israël denk: de stamvader is Abraham vzmh. Zowel de joden als de moslims dienen in vrede daar te leven.
Mijn betoog ging er om aan te tonen dat de profetie van Mozes alleen kon slaan op een profeet in het land waarin de Joden woonden. Dat kan dus niet slaan op Mohammed, die woonde niet in het land waar de Joden woonden Mohammed kon dus onmogelijk een profeet zijn volgens Deuteronomium 18,

met vriendelijke groet, waarnemer.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Ariel »

zakaria/sjoerd schreef:
Wat is volgens jou het antwoord en waar kan ik het vinden (in de koran).
Moet ik je huiswerk voor je doen Sjoerd? Maria is volgens de Koran in haar eentje in de woestijn bevallen onder een dadelpalm.
Soera 19 Het boek 'Marjam'. http://digiboek.50megs.com/koran/koran019.html" onclick="window.open(this.href);return false;
23. En de smarten der bevalling dreven haar naar de voet van een palmboom. Zij Sprak: "O, liever zou ik vóór dit geschiedde gestorven en in de vergetelheid geraakt zijn."
Nou ja... Na de bevalling werd Maria verwent met dadels. Dat is dan weer leuk. :smile: 25. "En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen;"

Mohammed kom zelfs de goeie Maria niet uit de bijbel plukken. Hij heeft de verkeerde Maria gebruikt.
De Koran verwart namelijk Maria de moeder van Jezus (Soera 19:16-40) met Mirjam de zus van Mozes en Aäron.
Soera 19:28 zegt over Maria, de moeder van Jezus:
‘O sister of Aaron!’Thy father was not a man of evil, nor thy mother a woman unchaste!’
Raar he...De koran bevat immers geen fouten
Ik heb helemaal in het begin van mijn topic aangegeven dat wij Jezus vzmh als een hele belangrijke boodschapper zien. Lees je dan niet wat ik schrijf of wil je het niet lezen. Als ik de 3-eenheid toch niet letterlijk moet nemen, kan Jezus vzmh toch een boodschapper zijn??? Of is het bij jou zo.. of God of niks. Nogmaals, ik geef aan dat wij moslims Jezus vmzh respecteren en hem bij het noemen van zijn naam eren door Vrede Zij Met Hem erachter te noemen in 1 adem....
Een boodschapper ja. Lager in de ranglijst dan Mohammed. Dat is op zich zelf al een belediging. Jezus was zonder zonde, Mohammed zag zwart van de zonde. Moslims bidden nog steeds voor de ziel van Mohammed. Het plaatsen van Vrede Zij Met Hem achter de naam van Jezus zegt niks. Als ik jou belaster en Vrede Zij Met Hem achter jouw naam zet dan neemt dat de belastering niet weg.
Ga liever in op het bovenstaande. Dan mij betichten van godslastering, terwijl God geen deelgenoten heeft. In welke vorm dan ook. Jullie doen God tekort, door Jezus onderdeel van God te maken. Als je zegt dat God Jezus vzmh gemaakt heeft (een schepsel dus) ben ik het met je eens.
Als er een godslastering pleegt, dan ben jij het Sjoerd. Je vergelijkt de ware God uit de bijbel met een narcistisch nep godje die alleen maar van zich zelf houdt, met de ware God die onvoorwaardelijk van zijn schepsels houdt.
Allah zijn liefde is voorwaardelijk. Hij zegt.. Ik hou van je als je ….en dan komt er een lading eisen,
Allah kan dus nooit de ware God zijn, en dus pleeg jij Godslastering.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Manon »

Soera 19 Het boek 'Marjam'. http://digiboek.50megs.com/koran/koran019.html" onclick="window.open(this.href);return false;
23. En de smarten der bevalling dreven haar naar de voet van een palmboom. Zij Sprak: "O, liever zou ik vóór dit geschiedde gestorven en in de vergetelheid geraakt zijn."
Nou ja... Na de bevalling werd Maria verwent met dadels. Dat is dan weer leuk. 25. "En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen;"
Ook hier blijkt Mohammed (onder auspiciën van Allah?) ferm de mist in gegaan. Jezus werd helemaal niet onder een palmboom geboren, dat was Siddharta (de latere Boeddha) die onder een teakboom werd geboren:
teak

Tropisch hardhout (fig.), ook wel djatihout genoemd. Wegens haar goede kwaliteit vaak gebruikt voor meubilair en in de kunst (fig.), vnl. voor het vervaardigen van zeer gedetailleerde reliëfs (fig.). Volgens sommige bronnen de boomsoort waaronder Siddhartha werd geboren (fig.), en waarvan Maha Maya al staande een tak vasthield tijdens de bevalling, een scene vaak uitgebeeld in de kunst (fig.). In het Thais mai sak.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door Pilgrim »

waarnemer schreef:21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de Here niet gesproken heeft?
22 Als een profeet spreekt in de naam des Heren en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de Here niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.
Het is ook interessant om te vermelden dat er van Mohammeds profetieën niets is uit gekomen. Een leuk voorbeeld is zijn voorspelling van de van van Constantinopel en het einde van de wereld. Mohammed voorspelde dat de wereld 500 jaar na zijn komst zou vergaan en dat de verovering van Constantinopel spoedig(!) zou plaatsvinden en de komst van de Djaddjal (Antichrist) binnen een periode van zeven maanden na de val van Constantinopel. Constantinopel werd pas overgenomen door de moslims in mei 1453 na Christus (ook ver voorbij de periode dat de wereld zou vergaan!) en van een Djaddal was natuurlijk geen sprake. :D
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
zakaria/sjoerd
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 4:24 pm

Re: Jezus vzmh in de islaam.. Is Jezus God

Bericht door zakaria/sjoerd »

Beste waarnemer,

de bijbel spreekt over " uw broederen" . Ik snap niet dat je dan nog zegt dat er in de bijbel nergens een verwijzing naar de Arabieren is. Als jij een halfbroer hebt, is dat dan jouw broeder of niet?

De profeten waarin in het beginsel zeker voor de Israelieten. De boodschap zou voor de hele wereld komen. Dat is ook gebeurt. Wie zegt dat die profeet dan per se uit de joden moeten voortkomen? De profeten die voor de joden waren, zouden daar ook vandaan komen. Jezus vzmh zijn boodschap was voor de joden. Hij kwam dus ook van dat volk vandaan. Er zou een profeet komen die voor de gehele mensheid moest komen om de profetie te vervullen.
Plaats reactie