80.000 racisten marcheren door Brussel

Gebruikersavatar
Darwin
Berichten: 11
Lid geworden op: vr apr 21, 2006 9:07 pm

80.000 racisten marcheren door Brussel

Bericht door Darwin »

Met 80.000 (tachtig duizend) waren ze, de onverdraagzamen, die vandaag door de straten van Brussel marcheerden.

Kritikasters en verzuurden die een geval van kleine criminaliteit door een paar jongeren buiten alle proportie opbliezen. Er sterven immers overal al wel ongelovig uitziende mensen als een moegetergde jongere hen ten einde raad per ongeluk enkele messteken toedient.

Onze maatschappij wordt steeds onverdraagzamer en verrechtst allom meer en meer. En dit terwijl we in één van de beste landen ter wereld leven. We hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. Brussel is één van de veiligste steden ter wereld en het Centraal station is één van de veiligste van België.

Enkele jaren geleden nog zweeg men zedig als men in zijn omgeving zoiets meemaakte. Wie iets dergelijks onder de aandacht trachtte te brengen werd terecht als nestbevuiler, extreem rechts, ja waarom niet, als racist bestempeld. Nu gaat men voor het minste voorvalletje de straat op. Waar gaat dat naartoe?
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

De mensen die meeliepen in die mars waren zeker geen racisten, en de mars was al helemaal geen mars met een boodschap van haat of racisme.
In Nederland worden wel vaker marsen georganiseerd tegen zinloos geweld.
Wat is hier racistisch aan, vertel me dat eens!
Wist je trouwens ook dat de ouders van die vermoorde jongen het Vlaams Belang (dat zijn wel racisten) verboden hebben om mee te lopen in de mars.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Als je die mensen racistisch noemt dan ga ik twijfelen aan je nickname! je bericht is net zo vals als jouw theorie. Wist je dat Vlaams Belang niet heeft deel genomen omdat de familie van het slachtoffer geen aanhanger is van Vlaams Belang.

Ook veel Belgische Marokkanen waren bij Stille toch aanwezig. Als je hierop clickt vind je meer info over de stille toch in België

Met vriendelijke groet,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Sjeng schreef:De mensen die meeliepen in die mars waren zeker geen racisten, en de mars was al helemaal geen mars met een boodschap van haat of racisme.
In Nederland worden wel vaker marsen georganiseerd tegen zinloos geweld.
Wat is hier racistisch aan, vertel me dat eens!
Wist je trouwens ook dat de ouders van die vermoorde jongen het Vlaams Belang (dat zijn wel racisten) verboden hebben om mee te lopen in de mars.
je bent een beetje in de war.

Ten eerste bedoelde Darwin zijn tekst sarcastisch.

Ten tweede heeft er niemand het Vlaams Belang iets VERBODEN!

De ouders hebben in allereerste instantie zelf aan politieke recuperatie gedaan door te vragen aan "alle democratische partijen" om er geen politieke issue van te maken.

Het Vlaams Belang heeft uit piëteit besloten om aan de wens van de ouders te voldoen. De andere partijen blijkbaar niet: zijn gingen protesteren tegen hun eigen veiligheidsbeleid.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

Wat vele mensen echter niet begrijpen is dat de mars zelf een vorm van kanalisatie en recuperatie is. Het is een georganiseerde uitlaatklep om de mensen hun ongenoegen te laten luchten, daarna keren de brave burgertjes moe maar tevreden terug naar de orde van de dag. Ondertussen is er echter niets veranderd.

Het valt me trouwens op dat de Marokkaanse (in deze context hoef je plots niet meer zo nodig het woord "Noord Afrikaans" te gebruiken) gemeenschap in de "stille mars" aanwezig is. Zogezegd onopvallend maar toch schreeuwen de media het uit: de hele migrantengemeenschap in België leeft mee want er is een delegatie aanwezig in de optocht !!! Een veralgemening van jewelste, die in een andere context verboden is, wegens "racistisch".


Liever zou ik zien dat deze gemeenschap haar stilte doorbreekt en de identiteit van de daders bekendmaakt, die Marokkaanse gemeenschap in Brussel is een hechte gemeenschap genre "ons kent ons", dus zeg me nu niet dat niemand de daders herkend. Nu dat zou pas een mooie geste zijn.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Inderdaad Patrick. Heel het PR circus van de barmhartige allochtoon die toch wel eerste hulp nà de moord toediende en de nijvere allochtoonse bakker die brood uitdeelde (omdat het geen begrafenisMIS was, maar een begrafenisDIENST om de allochtoontjes niet te stigmatiseren!!! - sorry maar zelfs als atheist draait hierbij mijn maag om).

Enfin, heel het PR circus, zelfs met het overduidelijk in beeld brengen van de 12 allochtoontjes die er liepen, valt gewoon in het water omdat iedereen wèl duidelijk begrepen heeft dat deze vredelievende gemeenschap de lippen stijf op elkaar houdt! Dan nog liever moordenaars tussen hun midden, zolang het maar HUN crimineeltjes zijn.

Toch raar dat VRT het volkomen overbodig vond om ook een glimp te laten zien van de groep chassidische joden die meestapten, ter herinnering aan die joodse jongen die werd neergestoken en waarbij ook "niemand" de dader lijkt te kennen alhoewel ze met een twintigtal waren.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Darwin
Berichten: 11
Lid geworden op: vr apr 21, 2006 9:07 pm

Bericht door Darwin »

Maroc_21 schreef:Als je die mensen racistisch noemt dan ga ik twijfelen aan je nickname! je bericht is net zo vals als jouw theorie. Wist je dat Vlaams Belang niet heeft deel genomen omdat de familie van het slachtoffer geen aanhanger is van Vlaams Belang.

Ook veel Belgische Marokkanen waren bij Stille toch aanwezig. Als je hierop clickt vind je meer info over de stille toch in België

Met vriendelijke groet,
Nochtans is het een feit dat tot een paar jaar geleden iemand die dergelijke gebeurtenissen openlijk durfde bekritiseren gewoonweg afgemaakt werd met de benaming "racist". Stigmatiseren en dergelijke weetjewel. Waarom zou een daad die een paar jaar geleden als racistisch bestempeld werd, plots niet meer racistisch zijn?

Ik blijf erbij, volgens mij handelde die arabische jongen uit wettige zelfverdediging toen "Arme Joe" zijn MP3speler waarmee hij de leden van de achtergestelde allochtonengemeenschap provoceerde niet onmiddellijk aan hem wilde overhandigen. Wellicht vreesde de allochtone jongen een flink pak slaag te krijgen. Wat wil je dan?

En wie haalt het nu in zijn hoofd om op het spitsuur door het Centraal Station van Brussel, hoofdstad van Europa, waar binnenkort de allochtonen de dienst uitmaken, rond te lopen? Dat is er toch om vragen, zeg nou zelf? Als je je op het territorium van de ander begeeft, moet je niet komen huilen, als het niet goed afloopt.
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Hoi Darwin,

Ik betreur ten zeerste de geberutenis in België. Ik vind het spijtig voor het slachtoffer en voor de ouders van het slachtoffer. En ik leef met ze mee.

Alhoewel denk ik dat Joe het slachtoffer is geworden van racisme in België. Laten we er van uit gaan dat de dader een Marokkaanse jongen is. En laten we ook naar de emoties van die marokkanse jongen luisteren! Waarom moet hij een moord plegen vanwege het wordje "nee". Gaat het om mp3? Of is er meer aan de hand in Belgë?

De Marokkaanse jongen heeft in zijn leven genoeg "nee" gehoord. Telkens als hij solliciteert hoort hij "nee". Als hij zich laat inschrijven in een uitzendburo hoort hij ze zeggen "nee". Als je in een land bent opgegroeid maar je moet je hele leven doen met "nee". Dan vind ik zo'n land ongezond en racistisch bezig. Niemand wil naar de Marokkanse jongen luisteren. De politiek noemt hem terrorist. De straat noemt hij crimineel. En tegelijkertijd zeggen ze "nee".

Je begrijpt zelf dat wanneer iemand van blanke komaf "nee" zegt... dat deze Marokaanse jongen (zelf het slachtoffer van racisme) er niet meer tegen kan. Hij kan er niet meer tegen dat hij zichzelf niet meer kan beheersen bij het horen van "nee". Genoeg "nee".

Joe is helaas het slachtoffer geworden van racisme in België. Hij is net zo slachtoffer als de Fransen die hun auto's in brand zien vliegen.

Racisme is een misdaad. Als er geen einde wordt gemaakt aan racisme zal het nog veel meer levens eisen.

Dus stop racisme!
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

circe schreef:
Sjeng schreef:De mensen die meeliepen in die mars waren zeker geen racisten, en de mars was al helemaal geen mars met een boodschap van haat of racisme.
In Nederland worden wel vaker marsen georganiseerd tegen zinloos geweld.
Wat is hier racistisch aan, vertel me dat eens!
Wist je trouwens ook dat de ouders van die vermoorde jongen het Vlaams Belang (dat zijn wel racisten) verboden hebben om mee te lopen in de mars.
je bent een beetje in de war.

Ten eerste bedoelde Darwin zijn tekst sarcastisch.

Ten tweede heeft er niemand het Vlaams Belang iets VERBODEN!

De ouders hebben in allereerste instantie zelf aan politieke recuperatie gedaan door te vragen aan "alle democratische partijen" om er geen politieke issue van te maken.

Het Vlaams Belang heeft uit piëteit besloten om aan de wens van de ouders te voldoen. De andere partijen blijkbaar niet: zijn gingen protesteren tegen hun eigen veiligheidsbeleid.
Goed, ik was niet helemaal op de hoogte van wat er in Belgie speelde :oops:
Verder heb ik het sarcasme aangezien voor serieus.
Misinterpretatie, zullen we maar zeggen :wink:

gr. sjeng
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Bedoelt Maroc nu dat wanneer een marokkaan mij vraagt of hij mijn auto mag hebben....ik dan geen "nee" mag zeggen omdat het dan volkomen logisch en terecht is dat ik dan doodgestoken word ?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Darwin
Berichten: 11
Lid geworden op: vr apr 21, 2006 9:07 pm

Bericht door Darwin »

Monique schreef:Bedoelt Maroc nu dat wanneer een marokkaan mij vraagt of hij mijn auto mag hebben....ik dan geen "nee" mag zeggen omdat het dan volkomen logisch en terecht is dat ik dan doodgestoken word ?
Je gaat die jongen zijn "Al Anfaal" (oorlogsbuit) toch niet afnemen zeker?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89887
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Maroc_21 schreef: De Marokkaanse jongen heeft in zijn leven genoeg "nee" gehoord. Telkens als hij solliciteert hoort hij "nee". Als hij zich laat inschrijven in een uitzendburo hoort hij ze zeggen "nee". Als je in een land bent opgegroeid maar je moet je hele leven doen met "nee". Dan vind ik zo'n land ongezond en racistisch bezig. Niemand wil naar de Marokkanse jongen luisteren. De politiek noemt hem terrorist. De straat noemt hij crimineel. En tegelijkertijd zeggen ze "nee".
Hoe komt dit beste Maroc. Ik weet trouwens niet eens of het waar is.
Maar stel dat het wel waar is.
Hoe komt het dat de politiek islamitische jongeren terroristen noemen?
Hoe komt het dat jongeren van andere nationaliteiten geen terrorist genoemd worden?
Hoe komt het dat uitzendbureaus nee zeggen tegen Marokkaanse jongens.
Hoe komt het dat uitzendbureaus geen nee zeggen tegen jongeren van andere nationaliteiten.
Jij bent een Marokkaan.
Vertel ons eens wat deze Marokkaanse jongeren tegen ons, de boze buitenwereld willen zeggen.
Vertel jij het ons en wij misschien kunnen wij luisteren.

Je begrijpt zelf dat wanneer iemand van blanke komaf "nee" zegt... dat deze Marokaanse jongen (zelf het slachtoffer van racisme) er niet meer tegen kan. Hij kan er niet meer tegen dat hij zichzelf niet meer kan beheersen bij het horen van "nee". Genoeg "nee".
Als ik jou nu goed begrijp zijn deze Marokkaanse jongens slachtoffer en daardoor is het voor hun gerechtvaardigd om spullen af te pakken blanke jongens, ze te vermoorden, alleen om het feit dat ze denken dat ze slachtoffer zijn?
Hoe moreel vind je deze opmerking?
Joe is helaas het slachtoffer geworden van racisme in België. Hij is net zo slachtoffer als de Fransen die hun auto's in brand zien vliegen.
Nee, Joe is geen slachtoffer geworden van racisme. Joe is slachtoffer geworden van een stel ordinaire criminele diefjes, die te lui zijn om zelf te werken voor hun MP3 speler.
Hij is het slachtoffer van slecht opgevoede boefjes die thuis waarschijnlijk zoveel haat praat gehoord hebben over de vuile kafirs en hoe superieur de Islam wel niet is, en hoe corrupt het westen wel niet is, en dat het de Belgen toch maar ongelovige honden zijn, en daardoor asociaal gedrag zijn gaan vertonen, en de normen en waarden van het gastland aan hun laars lappen.
Het zelfde geldt voor de Fransen die hun auto in de brand zagen vliegen.
Wees dankbaar dat wij niet jullie normen en waarde hebben.
Dank Allah op je knietjes dat wij ( het westen) niet de handregels van de Islam volgen. Een oog voor een oog en een hand voor een hand.
Gelukkig hebben wij meer moreel besef.
Racisme is een misdaad. Als er geen einde wordt gemaakt aan racisme zal het nog veel meer levens eisen.

Dus stop racisme!
Is dit een bedekte bedreiging?
Kunnen we nog meer van dit soort acties verwachten?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Darwin schreef:
Monique schreef:Bedoelt Maroc nu dat wanneer een marokkaan mij vraagt of hij mijn auto mag hebben....ik dan geen "nee" mag zeggen omdat het dan volkomen logisch en terecht is dat ik dan doodgestoken word ?
Je gaat die jongen zijn "Al Anfaal" (oorlogsbuit) toch niet afnemen zeker?
Nee, natuurlijk niet...hoe kan ik zo stom zijn.... :roll:
Ach ja, vrouw, blond, kafir en ongesluierd....wat kun je anders verwachten.. :shock:
Amorele atheistische nitwit
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Maroc schreef:Racisme is een misdaad. Als er geen einde wordt gemaakt aan racisme zal het nog veel meer levens eisen.
Nog veel meer levens, bovenop de levens die het racisme al heeft gekost. Ik heb het dan over het islamitische racisme. Er zijn al tientallen Belgen en Nederlanders vermoord door racistische Marokkanen, die door hun opvoeding niet weten hoe ze hun eigen leven ter hand moeten nemen en die alleen maar hebben geleerd de schuld bij anderen te leggen voor al hun falen.

Bij mijn weten zijn er geen Marokkanen of Turken vermoord door racistische Nederlanders, maar er worden voortdurend Nederlanders vermoord door racistische Marokkanen en Turken.

Het wordt inderdaad de hoogste tijd dat het racisme stopt, en dat deze racistische, gefrustreerde moslims eens kijken naar hun mogelijkheden, in plaats van steeds maar roepen dat ze worden gediscrimineerd.

Als Marokkanen niet worden aangenomen voor een baan, komt dit omdat ze niet gekwalificeerd zijn, bijvoorbeeld omdat ze gebrekkig Nederlands spreken. Hetzelfde overkomt Nederlanders die hun taal niet beheersen of een moeilijk verstaanbaar dialect spreken. Het overkwam mijzelf vroeger, dus daar heb ik iets aan gedaan.

Om dan direct over racisme te klagen is alleen maar een uitvlucht om niets aan jezelf te verbeteren. De vraag is waarom deze klagende moslims niets aan zichzelf kunnen veranderen. Waarom lukt het ze niet zichzelf aan te pakken en zich aan te sluiten bij de maatschappij? Waarom is het zoveel makkelijker om de schuld bij anderen te leggen en het racistische geweld tegen Nederlanders goed te praten?
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Poolse jongen bekent Brusselse mp3-moord

Bron: fok.nl

Een 16-jarige jongen van Poolse afkomst heeft de geruchtmakende moord op Joe Van Holsbeeck bekend. Dat melden de Belgische media. De verdachte die door een beveiligingscamera was gespot zou de hele maandag zijn verhoord. Zijn aanhouding volgde op een aantal getuigenissen van onderwijzers op Franstalige Brusselse scholen.

De bekentenis is opmerkelijk omdat tot dusver alom werd aangenomen dat de daders van Noord-Afrikaanse origine waren. De politie zou ook een tweede verdachte op het oog hebben, maar deze is nog spoorloos. Het parket van Brussel wilde de informatie maandag niet bevestigen of ontkennen.

De 17-jarige Van Holsbeeck werd op woensdag 12 april op het Centraal Station van Brussel doodgestoken omdat hij zijn mp3-speler niet wilde afgeven. Zijn dood leidde tot veel media-aandacht. Een volksvertegenwoordiger die zelf van Marokkaanse afkomst is, stelde in de pers dat de roofmoord mogelijk racistisch getint was, omdat steeds meer criminele Marokkaanse of Turkse jongeren slachtoffers uitkiezen die er als ongelovigen uitzien. Afgelopen zondag gingen in Brussel ongeveer 80.000 mensen de straat op voor een mars tegen zinloos geweld.

Link naar artikel: http://frontpage.fok.nl/nieuws/64201
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89887
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Nou, Ik ben blij dat de dader gepakt is.
Het spijt me dat ik Marokkaanse jongens verdacht hebt van dit misdrijf.
:oops:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Tsja, de foto's deden het wel vermoeden. Maar het is inderdaad beter te wachten tot er hard bewijs is, want anders kun je er wel eens naast zitten, zoals ook nu is gebleken.
Ik ben in ieder geval blij dat de dader gevat is, hij is alleen wel bijzonder jong. En dan al aan het moorden geslagen :cry:
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Racisme na mp3-moord Brussel voer voor psychologen

Bron: De Telegraaf

LEUVEN - Wekenlang twijfelde niemand in België eraan: de daders van de „mp3-moord” waren Noord-Afrikanen. De beelden van de bewakingscamera's spraken toch duidelijke taal? Nee dus. Het waren blanke Polen. Psychologen doen al jaren onderzoek naar latent racisme, dat onuitroeibaar lijkt.

Prof. dr. Vera Hoorens, hoogleraar Psychologie aan de universiteit van Leuven, bewaart de krantenknipsels over de moordzaak goed. „Die ga ik binnenkort gebruiken in colleges over stereotype denkbeelden.”

De moordzaak die België bijna twee weken in de ban houdt, is dan ook een schoolvoorbeeld van onderhuids racisme. De blanke tiener Joe Van Holsbeeck werd in de volle hal van het centraal station in Brussel vermoord om zijn mp3-speler. Getuigen hadden gezegd dat de daders jonge Noord-Afrikanen waren.

Daarop ging de bal aan het rollen. Een politicus van Marokkaanse afkomst nam het initiatief tot een stille tocht. De tamelijk linkse ouders van het slachtoffer riepen op tot verdraagzaamheid - maar twijfelden intussen niet aan de getuigenissen. Toen de politie tv-beelden van de roofmoord openbaar maakte, herkende heel België twee Noord-Afrikanen. Pas maandagavond drong de werkelijkheid door: het waren Polen met donker haar.

Professor Hoorens trapte zelf ook in de val, erkent ze. „Nu denk ik: hoe heb ik die mensen op de tv-beelden voor Noord-Afrikanen kunnen houden?“

Racisme en andere vormen van stereotype denkbeelden zitten heel erg diep, legt ze uit. „We weten inmiddels dat als we van een bepaalde bevolkingsgroep denken dat die agressief is, en we nemen dan leden van die groep waar, dat we dan sneller denken dat ze gevaarlijk zijn. Bij deze moordzaak is het tegenovergestelde gebeurd. Er was een duidelijk teken van gevaar: er is met een mes gestoken. De vraag rijst wie dat gedaan heeft. De invulling gebeurt dan met stereotype beelden.”

Er is bijna niets tegen te doen. „Het is verschrikkelijk moeilijk te veranderen”, zegt Hoorens. Zelfs verdraagzame, niet-discriminerende mensen zoals de familie van het slachtoffer, blijken bij psychologische proefjes vatbaar te zijn voor racisme. „Wie niet wil discrimineren probeert de denkbeelden te negeren, maar het is niet mogelijk de denkbeelden helemaal uit te wissen. Daar is onderzoek naar gedaan. Mensen die in vragenlijsten helemaal geen racist waren, waren toch vatbaar voor subtiele discriminatie. Ze moesten dan heel snel foto's beoordelen met mensen die wel of niet een wapen in de hand hebben. Bij allochtonen oordeelden ze veel sneller dat die een wapen hadden dan bij autochtonen.”

In andere situaties, zoals discriminatie tussen man en vrouw, bestaan dezelfde verschijnselen. „Het lijkt een algemeen kenmerk te zijn. Zeggen dat we het niet meer mogen doen, zal niet helpen.” Recent onderzoek suggereert zelfs een terugslageffect: als iemand tijdelijk zijn gevoelens van discriminatie onderdrukt, komen ze na een tijdje des te heviger terug, weet Hoorens.

De hoogleraar pleit voor trucjes om te kunnen werken met latent racisme. Zo moeten docenten op sommige Franse universiteiten de examens nakijken zonder de naam van de student erop. Anders zouden ze bij het zien van een exotische naam beïnvloed kunnen worden. „Het is niet zo dat je als maatschappij helemaal machteloos staat tegenover stereotypen. Je moet het zo organiseren dat de impact zo klein mogelijk is. Je moet technieken vinden om er mee te werken. Uitroeien van stereotype beelden is voorlopig niet mogelijk.”

Link naar artikel: http://www.telegraaf.nl/buitenland/3945 ... logen.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Sjeng schreef:Racisme na mp3-moord Brussel voer voor psychologen

Bron: De Telegraaf

LEUVEN - Wekenlang twijfelde niemand in België eraan: de daders van de „mp3-moord” waren Noord-Afrikanen. De beelden van de bewakingscamera's spraken toch duidelijke taal? Nee dus. Het waren blanke Polen. Psychologen doen al jaren onderzoek naar latent racisme, dat onuitroeibaar lijkt.

Prof. dr. Vera Hoorens, hoogleraar Psychologie aan de universiteit van Leuven, bewaart de krantenknipsels over de moordzaak goed. „Die ga ik binnenkort gebruiken in colleges over stereotype denkbeelden.”

De moordzaak die België bijna twee weken in de ban houdt, is dan ook een schoolvoorbeeld van onderhuids racisme. De blanke tiener Joe Van Holsbeeck werd in de volle hal van het centraal station in Brussel vermoord om zijn mp3-speler. Getuigen hadden gezegd dat de daders jonge Noord-Afrikanen waren.

Daarop ging de bal aan het rollen. Een politicus van Marokkaanse afkomst nam het initiatief tot een stille tocht. De tamelijk linkse ouders van het slachtoffer riepen op tot verdraagzaamheid - maar twijfelden intussen niet aan de getuigenissen. Toen de politie tv-beelden van de roofmoord openbaar maakte, herkende heel België twee Noord-Afrikanen. Pas maandagavond drong de werkelijkheid door: het waren Polen met donker haar.

Professor Hoorens trapte zelf ook in de val, erkent ze. „Nu denk ik: hoe heb ik die mensen op de tv-beelden voor Noord-Afrikanen kunnen houden?“

Racisme en andere vormen van stereotype denkbeelden zitten heel erg diep, legt ze uit. „We weten inmiddels dat als we van een bepaalde bevolkingsgroep denken dat die agressief is, en we nemen dan leden van die groep waar, dat we dan sneller denken dat ze gevaarlijk zijn. Bij deze moordzaak is het tegenovergestelde gebeurd. Er was een duidelijk teken van gevaar: er is met een mes gestoken. De vraag rijst wie dat gedaan heeft. De invulling gebeurt dan met stereotype beelden.”

Er is bijna niets tegen te doen. „Het is verschrikkelijk moeilijk te veranderen”, zegt Hoorens. Zelfs verdraagzame, niet-discriminerende mensen zoals de familie van het slachtoffer, blijken bij psychologische proefjes vatbaar te zijn voor racisme. „Wie niet wil discrimineren probeert de denkbeelden te negeren, maar het is niet mogelijk de denkbeelden helemaal uit te wissen. Daar is onderzoek naar gedaan. Mensen die in vragenlijsten helemaal geen racist waren, waren toch vatbaar voor subtiele discriminatie. Ze moesten dan heel snel foto's beoordelen met mensen die wel of niet een wapen in de hand hebben. Bij allochtonen oordeelden ze veel sneller dat die een wapen hadden dan bij autochtonen.”

In andere situaties, zoals discriminatie tussen man en vrouw, bestaan dezelfde verschijnselen. „Het lijkt een algemeen kenmerk te zijn. Zeggen dat we het niet meer mogen doen, zal niet helpen.” Recent onderzoek suggereert zelfs een terugslageffect: als iemand tijdelijk zijn gevoelens van discriminatie onderdrukt, komen ze na een tijdje des te heviger terug, weet Hoorens.

De hoogleraar pleit voor trucjes om te kunnen werken met latent racisme. Zo moeten docenten op sommige Franse universiteiten de examens nakijken zonder de naam van de student erop. Anders zouden ze bij het zien van een exotische naam beïnvloed kunnen worden. „Het is niet zo dat je als maatschappij helemaal machteloos staat tegenover stereotypen. Je moet het zo organiseren dat de impact zo klein mogelijk is. Je moet technieken vinden om er mee te werken. Uitroeien van stereotype beelden is voorlopig niet mogelijk.”

Link naar artikel: http://www.telegraaf.nl/buitenland/3945 ... logen.html
ik word hier gewoon ziek van!

Wat was er racistisch aan de vriend van Joe, die de daders omschreef als "noord-afrikaans"? Wat was er racistisch aan de getuigen die de daders omschreven als "noord-afrikaans". Wat was er racistisch aan de videobeelden die na een week werden vrijgegeven waarop iedereen kon zien dat de daders een "noord-afrikaans" uiterlijk hadden?

Hadden de getuigen moeten zeggen dat het chinezen waren? Dat het blonde scandinaviers waren? Dat het typische Nederlanders waren? Of dat ze op pope Woytillia leken?

De realiteit is dat het Roma zigeuners waren en dat ze een zuiderlijk uiterlijk hebben. Dat hier de straten worden overstroomd door zuiderlijke types die dan hoofdzakelijk uit Noord-Afrika komen, geeft de indruk dat het "Noord-Afrikanen" waren. Niks meer, niks minder!

Dat "de hele islamitische gemeenschap" zich weerom op hun woestijntenen getrapt voelen, is HUN probleem.

Indien de daders BLOND hadden geweest, kan ik dan in het vervolg klacht indienen wegens racisme? Ik ben dan namelijk op mijn blonde tenen getrapt en ik wil niet gestigmatiseerd worden.

What a load of bullshit.

In elk geval werd MIJN dochter, MIJN buurjongen, MIJN nichtje al lastiggevallen (mijn dochter kreeg mes op de keel in bomvolle tram) door mensen met een "noord-afrikaans" uiterlijk. We vermoeden dat het chinezen waren!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Circe, ik vrees dat ik het deze keer grondig met je oneens ben.
Lees dit artikel goed en je ziet dat nergens wordt gezegd dat mensen bewust racistisch zijn.
Ik vind dat dit artikel inhoudelijk de vinger perfect op de gevoelige plek legt.
Ik hoef je toch niet uit te leggen dat dankzij onderbewuste generalisering iedereen meteen weer aan "kut-Marokkanen" dacht toen er donkere mensen op de camerabeelden stonden.
Het is min of meer logisch dat je dan aan Marokkanen denkt, akkoord.
Er is een grote problematiek met criminaliteit onder een deel van de Marokkanen.
Maar zoals is gebleken is het niet altijd wat je denkt. De mensen op de beelden waren weliswaar donker, maar géén Marokkaan maar Pools.
En dat vind ik een redelijk punt om aan te snijden. Niet altijd is alles wat het lijkt.
Dus misschien moeten we voortaan wat voorzichtiger zijn in het benoemen van zaken (feitelijk correct handelen), zonder meteen te vervallen in politiek-correcte toestanden (ik ben tegen politieke-correctheid). Ik neem aan dat je je tegen de politieke correctheidswaan verzet, en niet tegen het baseren van je oordeel op feiten ipv vooroordelen.

ps: ik heb het bewust over "kut-Marokkanen" omdat de meerderheid van de Marokkaanse immigranten niet crimineel is (dat zijn de "goede-Marokkanen".
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Ariel schreef:
Maroc_21 schreef: De Marokkaanse jongen heeft in zijn leven genoeg "nee" gehoord. Telkens als hij solliciteert hoort hij "nee". Als hij zich laat inschrijven in een uitzendburo hoort hij ze zeggen "nee". Als je in een land bent opgegroeid maar je moet je hele leven doen met "nee". Dan vind ik zo'n land ongezond en racistisch bezig. Niemand wil naar de Marokkanse jongen luisteren. De politiek noemt hem terrorist. De straat noemt hij crimineel. En tegelijkertijd zeggen ze "nee".
Hoe komt dit beste Maroc. Ik weet trouwens niet eens of het waar is.
Maar stel dat het wel waar is.
Hoe komt het dat de politiek islamitische jongeren terroristen noemen?
Hoe komt het dat jongeren van andere nationaliteiten geen terrorist genoemd worden?
Hoe komt het dat uitzendbureaus nee zeggen tegen Marokkaanse jongens.
Hoe komt het dat uitzendbureaus geen nee zeggen tegen jongeren van andere nationaliteiten.
Jij bent een Marokkaan.
Vertel ons eens wat deze Marokkaanse jongeren tegen ons, de boze buitenwereld willen zeggen.
Vertel jij het ons en wij misschien kunnen wij luisteren.
De arme Marokkaanse jongen (waar iedereen het over had) heeft helemaal niets gedaan. Maar hij werd wel door de media en door de gehele gemeenschapen aangemerkt als moordenaar.

Ariel ik wil geen klaag bijdrage hier neerzetten. Het antwoord op al je vragen (stellingen) ligt in het vooroordeel. Men vooroordeelt graag. Men wil graag een zondebok aanwijzen. Waarom dat zo is.... eerlijk ik weet het niet!

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

De arme Marokkaanse jongen (waar iedereen het over had) heeft helemaal niets gedaan. Maar hij werd wel door de media en door de gehele gemeenschapen aangemerkt als moordenaar.
je dikt het wel een beetje aan hoor, Maroc.
Er is sprake van discriminatie op de arbeidsmarkt omdat een kleine groep kut-marokkanen de reputatie van de marokkaanse gemeenschap zwart maakt, maar zo extreem is die nou ook weer niet (de meeste marokkanen hebben NIET te maken met discriminatie) en het is ook zo niet dat allé marokkanen als moordenaar worden gezien.
Maar dat weet jij zelf waarschijnlijk ook wel, alleen hou jij van het slachtofferschap. Je zou naar de toneelschool moeten! :wink:
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Sjeng schreef:Circe, ik vrees dat ik het deze keer grondig met je oneens ben.
Lees dit artikel goed en je ziet dat nergens wordt gezegd dat mensen bewust racistisch zijn.
Ik vind dat dit artikel inhoudelijk de vinger perfect op de gevoelige plek legt.
Ik hoef je toch niet uit te leggen dat dankzij onderbewuste generalisering iedereen meteen weer aan "kut-Marokkanen" dacht toen er donkere mensen op de camerabeelden stonden.
Het is min of meer logisch dat je dan aan Marokkanen denkt, akkoord.
Er is een grote problematiek met criminaliteit onder een deel van de Marokkanen.
Maar zoals is gebleken is het niet altijd wat je denkt. De mensen op de beelden waren weliswaar donker, maar géén Marokkaan maar Pools.
En dat vind ik een redelijk punt om aan te snijden. Niet altijd is alles wat het lijkt.
Dus misschien moeten we voortaan wat voorzichtiger zijn in het benoemen van zaken (feitelijk correct handelen), zonder meteen te vervallen in politiek-correcte toestanden (ik ben tegen politieke-correctheid). Ik neem aan dat je je tegen de politieke correctheidswaan verzet, en niet tegen het baseren van je oordeel op feiten ipv vooroordelen.

ps: ik heb het bewust over "kut-Marokkanen" omdat de meerderheid van de Marokkaanse immigranten niet crimineel is (dat zijn de "goede-Marokkanen".
Ik wil mevrouw de psychologe gerust volgen als ze stelt dat vb. bij testen donkergekleurde mensen door blanken eerder als "verdacht" worden aanzien dan blanke mensen.
Dit kan best zijn. Er zijn tegenwoordig zelfs testen via internet waarbij je jezelf kan testen op je "vooroordelen".
Op deze website kunt u kijken hoe onbevooroordeeld u echt bent wanneer u intuïtief reageert : www.implicit.harvard.edu

Maar daar gaat het hier dus niet over.
Feit is dat de videobeelden twee jongens tonen met een Noord-Afrikaans uiterlijk, of ze nu polen zijn of niet.
Dat de psychologe zelf wil beweren dat ze nàdat de moordenaars werden geidentificeerd ineens wèl zag dat het polen waren is totaal ridicuul: ze zien er nog steeds noord-afrikaans uit.

Als ik mevrouw de psychologe moet geloven dan zou de goegemeente evengoed "zie je wel, wéér Marokkanen" hebben gezegd als de videobeelden twee blonde koorknapen lieten zien. Wel, daar geloof ik dus geen snars van.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Dat de psychologe zelf wil beweren dat ze nàdat de moordenaars werden geidentificeerd ineens wèl zag dat het polen waren is totaal ridicuul: ze zien er nog steeds noord-afrikaans uit.
Ik vind ze na een tweede blik op de foto's wel Pools ogen (ben er ook vaak genoeg geweest (in Polen) om dit te kunnen zeggen).
Noord-Afrikaans klinkt wel erg richting Marokkaans. Kun je beter van "licht getinte huidskleur" spreken.

Je geeft zelf al aan dat je nog steeds vind dat ze er "Noord-Afrikaans" uitzien. Blijkbaar is de term "N-Afrikaans" bedrieglijk want er zijn genoeg niet-N-Afrikanen die aan dit criteria voldoen. Dan vind ik "getinte huidskleur" een betere objectievere omschrijving.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Kijk Sjeng: als jij vindt dat Roma zigeuners Pools ogen, dan laat ik dat toch volledig voor jouw rekening.

Noord-afrikaans is noord-afrikaans. Degenen die er specifiek Marokkaans van willen maken doen dat voor eigen rekening. Er was sprake van Noord-afrikaans uiterlijk (door de vriend van het slachtoffer, door verschillende (ook allochtone) getuigen) en niet van Marokkaans uiterlijk.

Dat men in het vervolg "getint" gaat zeggen is een flauwe veralgemening: indien men een moordenaar zoekt met een zuid-amerikaans uiterlijk, heeft het niet veel zin om dat te veralgemenen naar "getint".
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie