zijn er ook ex moslims

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
sahabah
Berichten: 2
Lid geworden op: ma dec 21, 2009 8:28 pm

zijn er ook ex moslims

Bericht door sahabah »

beste forummers,

ik ben op zoek naar ex moslims of mensen die ex moslims zijn en hun ervaring en een buddy willen zijn. ik overweeg namelijk zelf om ex moslims te worden
Petra
Berichten: 271
Lid geworden op: za dec 13, 2008 10:13 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Petra »

De motivatie achter het besluit zou dan de ervaringen van anderen zijn? Neem me niet kwalijk, maar je geloof of je gelooft niet, daar hebben de ervaringen van anderen toch niks mee te maken?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

Welkom sahabah. :)

Als je wilt zullen we eenstemmig jouw online buddy zijn. Waar zit je mee, en wat wil je graag weten.
Maar vertel eerst eens waarom je Islam wil verlaten.

Vriendelijke groet.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
birdie
Berichten: 955
Lid geworden op: do mar 12, 2009 12:10 am
Locatie: Groningen

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door birdie »

Welkom Sahabah

Ik hoop voor je dat je hier de steun kan vinden, genoeg deskundigen hier...

Veel sterkte!
† 14 september 2012.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Eliabe »

Hoihoi.

Welkom.
Ga eens alles rustig lezen en laat alles is tot je doordringen.
je schrijft
ik overweeg namelijk zelf om ex moslims te worden.
Waar zit de twijfel?
Ik geef heel vaak aan mensen die iets (nieuws) gaan beginnen de volgende raad mee; zorg altijd voor rugdekking!.
We horen van je.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

Petra schreef:De motivatie achter het besluit zou dan de ervaringen van anderen zijn? Neem me niet kwalijk, maar je geloof of je gelooft niet, daar hebben de ervaringen van anderen toch niks mee te maken?
Dat is niet helemaal waar Petra. Het is altijd goed om te zoeken naar gelijk gestemde zodat je weet dat je niet alleen staat.
Als je Islam wil verlaten dan is dat een hele stap. Je hebt met de familie te maken, Hoe pak je dat aan. Moet je het wel of niet zeggen. Zeg je het dan raak jij je familie kwijt, zeg je het niet dan moet je faken dat je nog steeds een moslim bent.
Het is anders dan dat je het Christendom vaarwel zegt. Niemand die je dan een strobreed in de weg legt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Petra
Berichten: 271
Lid geworden op: za dec 13, 2008 10:13 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Petra »

Ariel, geloof is iets persoonlijks, het zit in je. Niemand kan een ander dwingen wel of niet te geloven. Iemand die vraagtekens zet bij hetgene waarbij hij is opgevoed, gelooft in feite al niet meer. Natuurlijk krijg je met familie te maken, maar ik denk dat dát buiten het feit staat of je wel of niet gelooft.
Op het moment dat je niet gelooft, kun je de keuze maken hoe daar mee om te gaan, en die heeft helemaal te maken met de manier waarop je het 'niet geloven' naar buiten brengt. En die is helemaal afhankelijk van de eigen persoonlijkheid en de eigen situatie.
Je kunt er voor kiezen om het besluit persoonlijk te houden. Om ruzies te voorkomen, of om jezelf te beschermen. Gewoon langzaam uitstappen. Je kunt er óók voor kiezen om je omgeving te confronteren met je keuze. Je kunt je twijfels bespreekbaar maken...zoveel keuzes! Wij kennen de plaatser van de topic niet, en weten niks over de thuissituatie. Moeilijk om advies te geven....
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Manon »

Petra schreef:Ariel, geloof is iets persoonlijks, het zit in je. Niemand kan een ander dwingen wel of niet te geloven. Iemand die vraagtekens zet bij hetgene waarbij hij is opgevoed, gelooft in feite al niet meer. Natuurlijk krijg je met familie te maken, maar ik denk dat dát buiten het feit staat of je wel of niet gelooft.
Op het moment dat je niet gelooft, kun je de keuze maken hoe daar mee om te gaan, en die heeft helemaal te maken met de manier waarop je het 'niet geloven' naar buiten brengt. En die is helemaal afhankelijk van de eigen persoonlijkheid en de eigen situatie.
Je kunt er voor kiezen om het besluit persoonlijk te houden. Om ruzies te voorkomen, of om jezelf te beschermen. Gewoon langzaam uitstappen. Je kunt er óók voor kiezen om je omgeving te confronteren met je keuze. Je kunt je twijfels bespreekbaar maken...zoveel keuzes! Wij kennen de plaatser van de topic niet, en weten niks over de thuissituatie. Moeilijk om advies te geven....
Ik denk toch dat je het een beetje te simplistisch voorstelt. Zelf ben ik héél halfslachtig seculier "gelovig" opgevoed. thuis niks kerkelijks, mijn vader was overtuigde marxist.
toch had ik een soort van "godsgevoel" overgehouden aan mijn katholieke scholing.

Toen ik op latere leeftijd - door een aantal persoonlijke negatieve ervaringen - vond dat het wel welletjes was geweest en dat "god" - ALS HET BESTOND - me dan toch wel had weten te vinden terwijl ik niks misdeed, werd het me klaar en duidelijk: die "god" bestaat gewoonweg niet. Het was een héle bevrijding om het ineens even langs die kant te bekijken! het gaf me ook een heleboel extra moed om de tegenslagen die ik ondervond ZELF te verwerken, aan te pakken, mijn leven in te richten etc... zonder het "gods wil" fabeltje erbij te fantaseren. "Shit happens" werd mijn volgende levenshouding en geloof het of niet : vanaf dan werd alles veel eenvoudiger om te verwerken.

Heel dit verhaal wil echter niet zeggen dat dit van dag 1 op dag 2 plaatsvond. De hersenspoeling die men als kind krijgt opgedrongen over het bestaan van god, krijg je niet zomaar ongedaan gemaakt. Nogmaals: ik ging al vanaf mijn kinderjaren niet meer naar de kerk.

Hoe moeilijk moet het dan wel niet zijn voor iemand die het islamitisch gedachtenplaatje aanhangt, nog veel meer behept met het doemdenken, hellevuur, eeuwige straffen, en machteloosheid onder het juk van allah?
Ik heb veel begrip en ontzettende bewondering voor moslims die "ex" wensen te worden: het betekent dat ze hun hersencellen zèlf terug in gang hebben gezet.
Het betekent niet dat het voor die personen poepsimpel is om maar eventjes het knopje om te draaien.

En gelukkig zijn wij hier op deze site er om de mensen die het nodig hebben om erover te praten, of die net dat extra steuntje nodig hebben om zich werkelijk VRIJ te voelen, te kunnen helpen.


Welkom Shahada (maar waarom die nicknaam: lijkt dat niet een beetje veel op de shahada voor niet-moslims die moslim willen worden?)
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Manon »

Altijd een leuk stuk om zichzelf goed in de realiteit te plaatsen.

"Waarom de god van het christendom niet kan bestaan" (en bij uitbreiding zijn dat natuurlijk alle andere goden erbij)

Besluit
Mijn besluit blijft dat het concept van God in het christendom, dat op selectieve wijze uit de bijbel gedistilleerd werd, de kenmerken van almacht, volmaaktheid en, meer bepaald, goedheid en mensenliefde kreeg toebedeeld. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat die god, zoals die in het Oude en Nieuwe Testament naar voren treedt, helemaal niet goed is volgens de ethische normen die wij nu aanhangen. Dat betekent dat hij volgens onze criteria onethisch is en dus niet beantwoordt aan het criterium van volmaaktheid dat hij nochtans volgens de christenen zeker moest bezitten. Derhalve bestaat hij niet.
Wanneer men beweert dat het volstaat dat hij beantwoordt aan datgene wat de christenen toen als goed beschouwden, dan zal dat ook wel gelden voor de Tezcatlipoca van de Azteken, de Shiva of Vishnu van de Indiërs, en, met meer reden nog voor de Amithaba Boeddha. Waarom dan aan Jahweh de voorkeur geven?
Als metabeschouwing over mijn betoog wil ik, hierbij aansluitend, nog dit kwijt. Iedere poging om uitspraken binnen het christendom te immuniseren tegen rationele kritiek loopt spaak op de vaststelling dat deze immunisatietechnieken evenzeer bruikbaar zijn om de uitspraken van andere godsdiensten en secten te verdedigen, ook van de meest absurde.
Ofwel heeft men criteria om aan het christendom en de bijbel geheel of gedeeltelijk een geprivilegieerd statuut toe te kennen; dan moet men in staat zijn die criteria voor te leggen; ofwel heeft men die criteria niet, maar dan zijn alle godsdiensten en sekten en hun Openbaringen op het gebied van waarheidsaanspraken evenveel waard.




Etienne Vermeersch is emeritus hoogleraar in de filosofie. In zijn jeugd was hij gedurende vijf jaar jezuïet, wat enige vertrouwdheid met deze onderwerpen verklaart. Hij werkt aan een boek over het Jezusprobleem.
Website: http://www.etiennevermeersch.be" onclick="window.open(this.href);return false;
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Chaimae »

Je moet beter je huiswerk doen, Circe. Shahabah is gewoon een arabisch woord voor vrienden. Dat jij bij het minste of gerinste dingen in verband brengt met het islamitische geloof zegt wat over jou. Welkom shahabah!
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

Petra schreef:Ariel, geloof is iets persoonlijks, het zit in je. Niemand kan een ander dwingen wel of niet te geloven. Iemand die vraagtekens zet bij hetgene waarbij hij is opgevoed, gelooft in feite al niet meer. Natuurlijk krijg je met familie te maken, maar ik denk dat dát buiten het feit staat of je wel of niet gelooft.....

Daar heb je gedeeltelijk gelijk in Petra, maar je kan Islam niet vergelijken met het Christendom. Als iemand de kerk verlaat, dan klopt jouw verhaal, maar voor een Moslim ligt dat toch heel anders. Ali Sina de oprichter van FFI vertelde me dat hij er 3 jaar of meer overgedaan heeft om Islam te verlaten. Angst houdt ze tegen. Angst voor de hel die zo ingeprent ligt in hun hart en geest dat het bijna onmogelijk is om zomaar Islam te verlaten. Men zoekt dus steun bij gelijkgestemde. Mensen die ook twijfelen. Die je een laatste zetje kunnen geven.
Ik heb contact met een arts uit India die nu ook moslim af is, en ook hij heeft heel veel moeite gehad. Hij moest zelfs naar een psychiater om van zijn angsten af te komen. Net zoals sardonicus die hier op dit forum een post gemaakt heeft. Die kwam dezelfde problemen tegen als de arts uit India.

Ik denk dat wij niet half kunnen vermoeden wat een moed een moslim nodig heeft om Islam te verlaten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Je moet beter je huiswerk doen, Circe. Shahabah is gewoon een arabisch woord voor vrienden. Dat jij bij het minste of gerinste dingen in verband brengt met het islamitische geloof zegt wat over jou. Welkom shahabah!
De shahabah zijn metgezellen van de Profeet Chaimae. Zo staat het te lezen in wiki en op Islamitische sites.
De Sahaba of Metgezellen (Arabisch: صحابة) is de groep van personen die Mohammed, doorgaans gezien als de laatste profeet in de islam, nog tijdens zijn leven volgde. Een sahabi kende of zag Mohammed persoonlijk en geloofde in zijn leer. Toen Mohammed stierf waren er vermoedelijk meer dan 100.000 sahaba.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sahaba" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Petra
Berichten: 271
Lid geworden op: za dec 13, 2008 10:13 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Petra »

Hoe iemand de (negatieve cq. positieve) ervaringen in zijn leven verwerkt, hangt zuiver van de mentale kracht af. Elk mens krijgt in het leven met tegenslagen te maken, en de een verwerkt die beter dan de ander. Waar de een een levenslang trauma aan overhoudt, is voor de ander een leermoment, iets wat hem ( of haar) vormt, rijker maakt, of de persoonlijkheid laat groeien.
Het feit dat de een psychologische hulp nodig heeft na het gedag zeggen van het geloof, wil helemaal niet zeggen dat die stap < het uit de islam stappen> een keuze is die garant staat voor psychologische problemen. Dat jullie hier als het ware met open armen klaar staan om de getraumatiseerde te omhelzen, zal weliswaar goed bedoeld zijn, maar het kán ook een negatief effect hebben.
De schrijver vraagt om een buddy. Een buddy moet allereerst objectief zijn, daarna daadwerkelijk hulp kunnen bieden, en hem (of haar) zéker niks aanpraten wat er nog niet is!
Het gaat hier om de schrijver zélf en de eventuele gevolgen van zijn/haar keuze die hij/zij wil bespreken, of ondersteund wil zien.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

Petra ik had het hier niet over sahabah, maar ik sprak in het algemeen.
Ik heb heel veel contact met ex-moslims over de gehele wereld, en ik krijg van deze mensen steeds de zelfde verhalen te horen.
Maar ja..Misschien hoor jij andere verhalen. Daar kan ik niet over oordelen. Ik vertel alleen wat ik ervaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Chaimae »

Ariel, dat klopt, maar het betekent ook vrienden. Als je in Egytpe, Saudie of wat voor Arabisch land dan ook moet vragen wie je vrienden zijn, zeg je: feeih shahabak? Dus het woord kan ook vrienden betekenen. En ik denk dat lid shahabah met die insteek - hij is ook dringend opzoek naar vrienden- voor sabahah als pseudoniem gekozen heeft.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

Waarschijnlijk heb jij gelijk Chaimae. Bedankt voor de arabische les. :)
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
birdie
Berichten: 955
Lid geworden op: do mar 12, 2009 12:10 am
Locatie: Groningen

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door birdie »

Petra schreef: jullie hier als het ware met open armen klaar staan om de getraumatiseerde te omhelzen, zal weliswaar goed bedoeld zijn, maar het kán ook een negatief effect hebben.
De schrijver vraagt om een buddy. Een buddy moet allereerst objectief zijn, daarna daadwerkelijk hulp kunnen bieden, en hem (of haar) zéker niks aanpraten wat er nog niet is!
Het gaat hier om de schrijver zélf en de eventuele gevolgen van zijn/haar keuze die hij/zij wil bespreken, of ondersteund wil zien.
Tja Petra, deze organisatie staat inderdaad met open armen klaar om de getraumatiseerde te omhelzen. Ik ben blij met een organisatie als deze, die gelukkig wereldwijd mensen helpt die problemen met de islam hebben. Ik vraag ook om een buddy, als ik ergens problemen mee heb. Niks mis mee.
Gezien de omvang van deze site, is er genoeg ervaring om moslims te helpen. Hier zitten hier hele goede buddy's die vanuit hun eigen ervaring kunnen helpen, en objectief zijn.
Het is geen ' kattenpis' om uit de islam te stappen. Je moet niet alleen die bedreigingen uit de heilige koran weerstaan, maar je krijgt ook nog 's de hele moslimgemeenschap over je heen. Families die je verstoten, er zijn mensen die echt alles kwijtraken. Een nieuw leven op een andere plek moeten opbouwen. Dan heb ik het nog niet eens over (doods)bedreigingen.
Als ik moslima zou zijn, die islam 'vaarwel' zou willen zeggen, dan zou ik ook aankloppen bij dit forum. Ik zou daar wel heel lang over doen, voordat ik zo'n stap zou nemen. Want het is doodeng om zo'n stap te zetten.
De islam uitstappen is zo gecompliceerd, dat doe je niet zomaar. Daar heb je hulp bij nodig. Dan heb ik er behoefte aan om 'omhelst' te worden. Te belanden in een 'veilig en warm nest'. En een buddy te hebben die mij de weg wijst. Ik zie niet in waarom het een negatief effect kan hebben.

Daarom vind ik dat nieuwe forummers een warm welkom krijgen en serieus genomen moeten worden. Hier zitten genoeg deskundigen die heel snel kunnen zien of nieuwelingen serieus zijn of niet.
† 14 september 2012.
Petra
Berichten: 271
Lid geworden op: za dec 13, 2008 10:13 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Petra »

Ariel schreef:Petra ik had het hier niet over sahabah, maar ik sprak in het algemeen.
Ik heb heel veel contact met ex-moslims over de gehele wereld, en ik krijg van deze mensen steeds de zelfde verhalen te horen.
Maar ja..Misschien hoor jij andere verhalen. Daar kan ik niet over oordelen. Ik vertel alleen wat ik ervaar.
Ik ken genoeg mensen die de Islam niet meer belijden zoals ze dat vroeger gedaan hebben, hier en in Egypte. Het is een beetje afhankelijk van de sociale klasse, hoe er mee omgegaan wordt. Hoe lager de klasse, hoe hoger de sociale controle, en tegelijkertijd de veroordeling van de buitenwereld. Als je geld genoeg hebt, en ook nog geld binnenbrengt, dan kan het wel wat lijden, hoe hypocriet dat ook is.
Maar dat is niet mijn grootste punt. We praten over iemand die min of meer al besloten heeft dat zijn godsdienst niet brengt wat hij wil, en dat hij vraagtekens zet bij bepaalde aspecten uit het geloof. Dat punt ís er dus al. Nu is de vraag: Hoe ga ik daar mee om? Vertel ik het rond, maak ik het als het ware officieel, of laat ik het langzaam doodbloeden, en die mogelijkheid is er óók. Je hoeft niet gelijk die grote stap te nemen, officieel uit te treden, en daar een punt van maken, in feite de controverse oproepen. Vader en moeder zullen niet blij zijn, maar vaders en moeders hebben niet het eeuwige leven en je kunt ook stapje voor stapje steeds een beetje verder van dat geloof weggaan, zodat het een geleidelijk proces wordt. Je kunt zelfs tegelijkertijd nog steeds die goede zoon of dochter zijn. Dan wordt het misschien wat begrijpelijker voor de omgeving.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
Ik denk dat wij niet half kunnen vermoeden wat een moed een moslim nodig heeft om Islam te verlaten.
Hoezo? Van een analfabeet die in een grot in Pakistan is groot gebracht geworden met die Islam-onzin kan ik begrijpen dat het een hele klus is om moslim-af te raken. Maar voor iemand die hier in een moderne kennismaatschappij leeft en overal en de hele tijd rondom zich kan zien dat die achterlijke flauwekul niets oplevert moet het een koud kunstje zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
sahabah
Berichten: 2
Lid geworden op: ma dec 21, 2009 8:28 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door sahabah »

dankje wel voor alle reactie,

ik vroeg mij af hoe om te gaan met je omgeving , hoe hebben jullie het gedaan.

ik bedoel vroeg of laat komen ze er toch achter als je bijvoorbeeld niet wilt trouwen met een moslim vrouw, en samen gaat wonen met een nederlnds meisje ofso. en waar vinden je mensen ex moslims waar hangen jullie uit komen jullie ook ergens bij elkaar bijvoorbeeld een restaurant, stichting.

groeten , Sahabah
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door mercator »

Waarom wil jij weten waar de ex-moslims elkaar ontmoeten?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Alba »

Welkom, Sahabah.
Toen ik je post las, had ik de indruk dat je een meisje was. Nu krijg ik de indruk, dat je een jongen bent. En nog heel jong.
Er is een website: http://www.ex-moslim.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, misschien heb je daar iets aan. Ik ben, net als Mercator, benieuwd waarom je wilt weten waar ex-moslims samenkomen. Denk je dat Ehsan Jami het zo gemakkelijk heeft gehad?
Petra
Berichten: 271
Lid geworden op: za dec 13, 2008 10:13 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Petra »

sahabah schreef:dankje wel voor alle reactie,

ik vroeg mij af hoe om te gaan met je omgeving , hoe hebben jullie het gedaan.

ik bedoel vroeg of laat komen ze er toch achter als je bijvoorbeeld niet wilt trouwen met een moslim vrouw, en samen gaat wonen met een nederlnds meisje ofso. en waar vinden je mensen ex moslims waar hangen jullie uit komen jullie ook ergens bij elkaar bijvoorbeeld een restaurant, stichting.

groeten , Sahabah
Je hoeft toch niet uit de Islam te stappen als je met een Nederlands meisje wilt trouwen? Ik denk dat je eerste zorg je ouders zullen zijn. Zelfs de religie buiten beschouwing latend, de ouders zullen toch het meest met jou en je vriendin te maken krijgen. Ik weet niet of jouw keuze gerespecteerd zal worden, een en ander zal afhankelijk zijn van hoe je ouders denken, en hoe de dame in kwestie is. Er zijn massa's ouders die niet gelukkig zijn met de keuze van hun zoon of dochter, niet vanwege de godsdienst, maar vanwege het meisje zélf.
Als jouw reden om uit de godsdienst te stappen een meisje is, dan los je helemaal niks op met die stap...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

sahabah schreef: ik vroeg mij af hoe om te gaan met je omgeving , hoe hebben jullie het gedaan

en waar vinden je mensen ex moslims waar hangen jullie uit komen jullie ook ergens bij elkaar bijvoorbeeld een restaurant, stichting.

groeten , Sahabah
Beste sahabah. Iedereen vecht dit voor zich zelf uit. De een verlaat Islam om die reden, en de ander weer om een andere reden. En de een reageert zus, en de andere zo. Er is geen handleiding om Islam te verlaten.
De meeste vertellen het niet aan hun ouders, want ze willen niet dat de familieband verbroken wordt.
Waarom wil jij Islam verlaten?

En naar mijn weten komen ex-moslims niet of zelden bij elkaar , en de reden daarvoor moet voor jou niet moeilijk te raden zijn. Men heeft online contact met elkaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ruth »

sahabah schreef:dankje wel voor alle reactie,

ik vroeg mij af hoe om te gaan met je omgeving , hoe hebben jullie het gedaan.

ik bedoel vroeg of laat komen ze er toch achter als je bijvoorbeeld niet wilt trouwen met een moslim vrouw, en samen gaat wonen met een nederlnds meisje ofso. en waar vinden je mensen ex moslims waar hangen jullie uit komen jullie ook ergens bij elkaar bijvoorbeeld een restaurant, stichting.

groeten , Sahabah
Een beetje laat maar alsnog welkom.

Ik denk niet dat je ouders een Nederlands meisje mogen afwijzen (in deze steunt de koran je keuze, ironisch he) want een moslim mag met een vrouw trouwen die geen moslim is.

Misschien moet je zelf iets meer gaan zoeken naar lotgenoten, als het je echt meent denk ik dat je hen uiteindelijk wel zal bereiken. FFI is geen soort "google" waar je alle antwoorden op je vragen vind.

Ruth
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Plaats reactie