zijn er ook ex moslims

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door H.Numan »

riffia schreef:Leuke site (voor sommigen een duivelsesite [c045.gif] ). Ik ben meer een lezer dan een schrijver. Als ik me geroepen voel zal ik hier wat plaatsen. Keep up the good work.
Ach, ook daar moet je in geloven...
Ik lach er altijd om. Streng gelovigen maken mij wel eens uit voor een duivelvereerder. :smile:
Het gaat er bij hen niet in dat er mensen zijn die helemaal niets geloven. En zich daar uitstekend bij voelen.
Dat kan niet. Zij zijn bang voor de duivel, dan is iedereen dat.
De ergste belediging voor dat soort mensen is iemand uitmaken voor een satans vereerder.
En de ergste vernedering voor hen is mijn reactie: ik val dan bijna op de grond van het lachen. :wink2:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Chaimae »

mercator schreef:
Chaimae schreef:
mercator schreef:Mocht mijn dochter moslim worden of zelfs met een moslim gaan samenwonen is ze niet meer welkom. Gelukkig haat ze de moslims als de ziekte.
Hypocrisie ten top. Jij bent geen haar beter dan die haatmoslims.
Hypocrisie? Neen hoor. Gewoon duidelijkheid. Ja ik haat moslims maar dat is geen irrationeel vooroordeel mij aangepraat door een of andere ouwe zak in een moskee of dat ik heb opgevist uit een belachelijk boekje van 1400 jaar geleden, maar gewoon door objectieve observatie en gezond verstand. Dus ben ik WEL veel beter ingelicht dan die achterlijke haatbaarden!

Vandaag nog vroeg mijn dochter: papa, waarom zijn die moslims eigenlijk naar hier gekomen?
Je dochter verbieden met een muzelman thuis te komen is je goed recht. Jij bent immers de vader van het meisje, en weet als geen ander wat het beste voor je dochter is. Maar ga dan niet lopen blaten als mijn vader me op zijn beurt, voor mijn eigen geluk en bestwil, verbiedt om met een niet-Marokkaanse man thuis te komen.

Nu maar hopen dat jouw dochter verstandig genoeg is om haar vaders goede raad op te volgen. :wink2:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door mercator »

Chaimae schreef: Je dochter verbieden met een muzelman thuis te komen is je goed recht. Jij bent immers de vader van het meisje, en weet als geen ander wat het beste voor je dochter is. Maar ga dan niet lopen blaten als mijn vader me op zijn beurt, voor mijn eigen geluk en bestwil, verbiedt om met een niet-Marokkaanse man thuis te komen.
Nu ja, dat denk ik toch, als man ben je daar nooit 100 % zeker van.
Ik vind dat je vader groot gelijk heeft je met een muzelman te laten paren, van gemengde huwelijken komt niets goeds.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
bobette
Berichten: 72
Lid geworden op: do jul 09, 2009 2:07 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door bobette »

@ chaimee We wonen in NEDERLAND. Daar hoort het moslimgeloof HELEMAAL niet huis. In een moslimland kan jouw vader voor jouw bepalen wat hij wil. Wij accepteren hier geen moslimmannen voor onze dochters. Jouw vergelijking gaat dus niet op. Ik mag als ongelovige mekka niet eens in, zo zijn de regels.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Chaimae »

Mischien moet jij eens wat beter lezen alvorens te blaten, Bobette. Nergens heb je me horen zeggen dat het gangbaar hoort te zijn dat islamitische mannen met een Hollandse dame trouwen. Gelukkig gaan de meeste islamitisch mannen nog altijd voor een Marokkaanse of Turkse dame. Begrijp sowieso niet hoe een een islamitische man op een Hollandse dame kan vallen. Het merendeel trekt nou niet bepaald volle zalen :wink2:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
bobette
Berichten: 72
Lid geworden op: do jul 09, 2009 2:07 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door bobette »

Chaimae schreef:Mischien moet jij eens wat beter lezen alvorens te blaten, Bobette. Nergens heb je me horen zeggen dat het gangbaar hoort te zijn dat islamitische mannen met een Hollandse dame trouwen. Gelukkig gaan de meeste islamitisch mannen nog altijd voor een Marokkaanse of Turkse dame. Begrijp sowieso niet hoe een een islamitische man op een Hollandse dame kan vallen. Het merendeel trekt nou niet bepaald volle zalen :wink2:

Het gebeurt wel dat de moslim man met een hollandse trouwt. Die vrouwen moeten dan overstappen naar de islam. Je zal je dochter maar niet in de hand hebben en zij moslima word. Vreselijk. Ik heb het gezien in mijn vrienden kring! Gelukkig hebben wij onze dochter bijgebracht wat ze dan kan verwachten. Ach, binnenkort word het toch anders, er komen verkiezingen. Dan is het afgelopen met dat moslimgeloof wat hier niet thuis hoort. Heeft niets met blaten van mij te maken, maar met de realiteit!
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door H.Numan »

Chaimae schreef:Mischien moet jij eens wat beter lezen alvorens te blaten, Bobette. Nergens heb je me horen zeggen dat het gangbaar hoort te zijn dat islamitische mannen met een Hollandse dame trouwen. Gelukkig gaan de meeste islamitisch mannen nog altijd voor een Marokkaanse of Turkse dame. Begrijp sowieso niet hoe een een islamitische man op een Hollandse dame kan vallen. Het merendeel trekt nou niet bepaald volle zalen :wink2:
Ik geef je grotendeels gelijk ook.
Als ik een dochter had die met een mohammedaan thuis zo komen, zou ik haar vriendelijk vragen wat beters te vinden.
Maar als ze voet bij stuk houdt? Tja. Da's dan jammer. Voor mij. Heb ik opeens geen dochter meer. :crying:
Die zou er bij gewoon nooit meer in komen. Geen geweld, geen dreigementen. Dat zou toch niks helpen.
Bovendien, wie ben ik om haar leven te bepalen? Ik zou proberen haar de goede weg te wijzen, maar meer kan je niet doen.
Exact hetzelfde als mijn dochter aan de drugs zou zitten. Ik zou beslist helpen om er vanaf te komen.
Maar als dat niet lukt? Tja, dat is haar leven. Veel geluk er mee. Maar vergal het mijne aub niet.

Wat betreft schoonheid ben ik het niet met je eens. Niet alle dames en heren zijn fotomodellen.
Hoezeer sommigen dat van zichzelf denken. Sommige Nederlandse dames (en heren) zijn zijn de moeite van het aanzien waard. Anderen weer niet.
Exact hetzelfde geld voor marokkanen. Ik kan niet bepaald warm lopen voor hun schoonheid, dus dat zal andersom net zo goed werken.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Dhana »

Chaimae schreef:Mischien moet jij eens wat beter lezen alvorens te blaten, Bobette. Nergens heb je me horen zeggen dat het gangbaar hoort te zijn dat islamitische mannen met een Hollandse dame trouwen. Gelukkig gaan de meeste islamitisch mannen nog altijd voor een Marokkaanse of Turkse dame. Begrijp sowieso niet hoe een een islamitische man op een Hollandse dame kan vallen. Het merendeel trekt nou niet bepaald volle zalen :wink2:

Marokkanen en Turken vallen over het algemeen op Nederlandse vrouwen om ze vervolgen als zijnde hoeren te dumpen en vervolgens met een vrome marokkaanse of turkse maagd te trouwen, waarvan ze zich nog maar moeten afvragen of hij geen voorgangers heeft gehad die overal binnen zijn gelaten, behalve door de voordeur. Want als je daar als moslima geen manspersoon hebt toegelaten kun je altijd bij Allah zweren dat je alhamdullilah maagd bent en dat inchallah zult blijven tot je trouwen.

\Verder valt het me in de trein steeds weer op dat de braaf hoofddoejes dragende mosloma's zich alleen maar ordinair en mangek kunnen gedragen. Mijn grote Marokkaanse jongensnamenschat heb ik te danken aan die "dames" die niet anders weten te doen dan blaten met jongens over hun mobieltje en verder geen enkel ander onderwerp dan dat met elkaar te bespreken hebben.

Bobette mag dan blaten volgens jou... weer een nieuw woord geleerd?.. maar die gedraagt zich tenminste niet als een belegen senior die niets beters weet te verzinnen dan eeuwige stokpaardjes berijden.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Amazigh »

Er zijn hier ook Ex-Moslims. Ik heb nooit de keuze gehad om de Islam te volgen of niet, dat is me met de geboorte meegegeven.
Iedereen heeft een religie meegekregen...
Vijf jaar geleden heb ik de Islam achter mij gelaten, en zo ook mijn familie en vrienden, omdat ik volgens hen een 'kafir' ben.
Dat ben je toch pff. Wil je nou acceptatie van moslims? Een niet moslim is een ongelovige(Kafir). Wat the fuck valt er niet te begrijpen aan het woordje kafir?
Het mooie: Mijn leven is tevens ook beinvloed door de Marokkaanse cultuur, wat veelal bekend staat om vooral een schoon straatje te houden, dus ik zie mijn ouders en familie nu en dan en dan doen we alsof er niets aan de hand is en alles gewoon goed gaat
Jouw ouders en familie hebben het schijnbaar geaccepteerd maar jij wil graag aandacht hebben. Jij blijft pushen totdat jouw familieleden jou die aandacht schenken waar jij naar verlangt. Doe niet zo zielig and get on with your fucking life. Jij hebt jouw ouders meer dan alleen pijn gedaan en nadat ze jou toch hebben geaccepteerd blijf jij schreeuwen om aandacht.
Wees blij dat je zo een open minded familie hebt :smile:
A proud amazigh!
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Monique »

Amazigh schreef:
Er zijn hier ook Ex-Moslims. Ik heb nooit de keuze gehad om de Islam te volgen of niet, dat is me met de geboorte meegegeven.
Iedereen heeft een religie meegekregen...
Ik niet... en nu?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door H.Numan »

Amazigh schreef:Iedereen heeft een religie meegekregen...
Nee hoor. Vloeken is aangeleerd. Bidden ook.
Jij bent mohammedaan omdat jouw ouders mohammedaan zijn.
Waren jouw ouders gereformeerd, dan was jij dat nu ook.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ruth »

ach daar hebben we Amazigh weer. Komt even een vieze boer laten en is weer weg.
Doet zeer he, als er weer iemand bij zinnen is gekomen. Alleen je kortzichtige reactie geeft al aan hoe diep de haat zit tegen mensen die jouw achterlijke geloof de rug toe keren.
Als er iemand niet openminded is ben jij het wel [hypocrite.gif]
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Chaimae »

Ruth schreef:ach daar hebben we Amazigh weer. Komt even een vieze boer laten en is weer weg.
Doet zeer he, als er weer iemand bij zinnen is gekomen. Alleen je kortzichtige reactie geeft al aan hoe diep de haat zit tegen mensen die jouw achterlijke geloof de rug toe keren.
Als er iemand niet openminded is ben jij het wel [hypocrite.gif]
Jouw reactie is nog dommer dan die van Amazigh. Waarom zou het Amazigh pijn moeten doen? Amazigh kent sahabah niet, noch heeft Amazigh rekenschap te geven van sabaha's daden. Uit de reacties van Amazigh kan ik niet afleiden dat het hem zeer doet. Knap dat jij dit wel kan.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door mercator »

Amazigh schreef: Iedereen heeft een religie meegekregen...
Moslims hebben niet alleen een religie meegekregen, maar ook een genetische achterstand door eeuwenlange inteelt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ruth »

Chaimae schreef:
Ruth schreef:ach daar hebben we Amazigh weer. Komt even een vieze boer laten en is weer weg.
Doet zeer he, als er weer iemand bij zinnen is gekomen. Alleen je kortzichtige reactie geeft al aan hoe diep de haat zit tegen mensen die jouw achterlijke geloof de rug toe keren.
Als er iemand niet openminded is ben jij het wel [hypocrite.gif]
Jouw reactie is nog dommer dan die van Amazigh. Waarom zou het Amazigh pijn moeten doen? Amazigh kent sahabah niet, noch heeft Amazigh rekenschap te geven van sabaha's daden. Uit de reacties van Amazigh kan ik niet afleiden dat het hem zeer doet. Knap dat jij dit wel kan.
gut, kan Amazigh niet voor zichzelf opkomen dat jij een duit in t zakje moet doen?
De reactie van hem spreekt boekdelen. Een nietmoslim herkent dat. Jij niet, want je bent net zo blind.

Bovendien getuigt zijn reactie van weinig mededogen en medeleven.. wel van hardheid en onverschilligheid tegenover mensen die er iets anders over zijn gaan denken.
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Manon »

mercator schreef:
Moslims hebben niet alleen een religie meegekregen, maar ook een genetische achterstand door eeuwenlange inteelt.
raar genoeg dat ze geen genieën hebben gemaakt zoals de joden dat uiteindelijk wèl hebben. Zowel de grootste musici, filmmakers, nobelprijswinnaars komen uit die hoek (en hun minder-geslaagde inteeltexemplaren, daar zorgen ze zelf voor).

Maar ik vind het dus wel merkwaardig dat bij islamieten deze tussendeling niet merkbaar aanwezig is.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Bernie »

Chaimae schreef:Uit de reacties van Amazigh kan ik niet afleiden dat het hem zeer doet. Knap dat jij dit wel kan.
Ach nee, moslims hebben er in het algemeen geen enkele moeite mee als iemand tot inkeer komt.

Ook uit de reactie van Amazigh spreekt inderdaad ook geen spoortje van frustratie
Jouw ouders en familie hebben het schijnbaar geaccepteerd maar jij wil graag aandacht hebben. Jij blijft pushen totdat jouw familieleden jou die aandacht schenken waar jij naar verlangt. Doe niet zo zielig and get on with your fucking life. Jij hebt jouw ouders meer dan alleen pijn gedaan en nadat ze jou toch hebben geaccepteerd blijf jij schreeuwen om aandacht.
The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind."
Bukhari Volume 3, Book 48, Number 826
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Mul7id »

sahabah schreef:beste forummers,

ik ben op zoek naar ex moslims of mensen die ex moslims zijn en hun ervaring en een buddy willen zijn. ik overweeg namelijk zelf om ex moslims te worden
hey, ik sta echt echt echt echt echt op het moment atheist te wordne, mr dan officeel maken ofso haha.
pm me maar.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Monique »

Mul7id schreef:
sahabah schreef:beste forummers,

ik ben op zoek naar ex moslims of mensen die ex moslims zijn en hun ervaring en een buddy willen zijn. ik overweeg namelijk zelf om ex moslims te worden
hey, ik sta echt echt echt echt echt op het moment atheist te wordne, mr dan officeel maken ofso haha.
pm me maar.
Hoe word je `officieel` atheìst ?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Bernie »

Een soort shahada , geen gek idee misschien..?

"Ik geloof in de mens en zijn gezonde verstand" ..?
The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind."
Bukhari Volume 3, Book 48, Number 826
sunshine
Berichten: 294
Lid geworden op: ma apr 20, 2009 2:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door sunshine »

Monique schreef:
Mul7id schreef:
sahabah schreef:beste forummers,

ik ben op zoek naar ex moslims of mensen die ex moslims zijn en hun ervaring en een buddy willen zijn. ik overweeg namelijk zelf om ex moslims te worden
hey, ik sta echt echt echt echt echt op het moment atheist te wordne, mr dan officeel maken ofso haha.
pm me maar.
Hoe word je `officieel` atheìst ?
Mocht je het niet weten 'officieel' atheïst zijn betekent "het kenbaar maken dat je atheïst bent". Waarom doen jullie zo pietleutig? Voor veel ex moslims is dit een grote stap.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Ariel »

sunshine schreef:
Mocht je het niet weten 'officieel' atheïst zijn betekent "het kenbaar maken dat je atheïst bent". Waarom doen jullie zo pietleutig? Voor veel ex moslims is dit een grote stap.
Doe niet zo boos sunshine. Natuurlijk weten wij dat het heel moedig is als een moslim zijn geloof laat vallen, en hoe moeilijk dat is. Wij hebben daar respect voor, en wij weten net zo goed als jij dat afvalligheid alleen lukt bij Moslims die zelf kunnen nadenken. Ik heb bewondering voor Mul7id ,en ik ben er zeker van dat de rest van de leden er net zo over denken als ik.
Maar tegen een beetje plagen moet Mul7id en ook jij kunnen. Ik heb het idee dat veel wat we schrijven door jou verkeerd begrepen wordt. Als je een hond wil slaan kan je altijd een stok vinden.

En laten we nu elkaar in vriendschap een hand geven, en stoppen met ruzie maken.

Vriendelijke groet.
Ariel.

Mul7id, Jij van harte welkom op dit forum. Leuk om je hier te zien...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Monique »

sunshine schreef:
Monique schreef:Hoe word je `officieel` atheìst ?
Mocht je het niet weten 'officieel' atheïst zijn betekent "het kenbaar maken dat je atheïst bent". Waarom doen jullie zo pietleutig? Voor veel ex moslims is dit een grote stap.
Pietleutig?
Ik ben atheïst maar zou niet weten hoe ik dit "officieel" kenbaar zou moeten maken.

"officieel" is voor mij met instanties.
zoals op je burgerkaart staat welke religie je hebt.
Daar denk ik dus aan.... ik weet namelijk niet of er ook "atheïst" bij de burgelijke stand genoteerd kan worden.
Vandaar mijn vraag.

Ik weet alleen niet of het zo verstandig zal zijn om "officieel" als atheïst te boek te staan gezien de islamitische veranderingen in dit land... :oops:
Amorele atheistische nitwit
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Mul7id »

Ariel schreef:
sunshine schreef:
Mocht je het niet weten 'officieel' atheïst zijn betekent "het kenbaar maken dat je atheïst bent". Waarom doen jullie zo pietleutig? Voor veel ex moslims is dit een grote stap.
Doe niet zo boos sunshine. Natuurlijk weten wij dat het heel moedig is als een moslim zijn geloof laat vallen, en hoe moeilijk dat is. Wij hebben daar respect voor, en wij weten net zo goed als jij dat afvalligheid alleen lukt bij Moslims die zelf kunnen nadenken. Ik heb bewondering voor Mul7id ,en ik ben er zeker van dat de rest van de leden er net zo over denken als ik.
Maar tegen een beetje plagen moet Mul7id en ook jij kunnen. Ik heb het idee dat veel wat we schrijven door jou verkeerd begrepen wordt. Als je een hond wil slaan kan je altijd een stok vinden.

En laten we nu elkaar in vriendschap een hand geven, en stoppen met ruzie maken.

Vriendelijke groet.
Ariel.

Mul7id, Jij van harte welkom op dit forum. Leuk om je hier te zien...
Nou nou, mensen blijf lief tegen elkaar :laugh1:
Ik kan wel tegen een grap,don't worry.
officieel maken, nou ik zat eigenlijk aan de volgende shahada te dneken;
I witness that there is no god, and reason is my guide :turban:

Ik ben nu begonnen de vriendenkring met de logica-virus te besmetten, zodat ze er zelf achterkomen.
Maar ik zal straks mijn verhaal zetten.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: zijn er ook ex moslims

Bericht door Monique »

Mul7id, ik moet zeggen dat ik je heel erg dapper vind...
Amorele atheistische nitwit
Plaats reactie