Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam
dinsdag 4 mei 2010

Bij de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam heeft een incident plaatsgehad, waarbij mensen in paniek raakten en wegvluchtten. Volgens een woordvoerder is er iemand onwel geworden.

Het incident had plaats bij de Rokinzijde van de Dam aan het einde van de twee minuten stilte, waar duizenden mensen op af waren gekomen.

Paniek
Wat er precies is gebeurd, is niet bekend. Volgens een woordvoerder is er iemand onwel geworden. Vervolgens vielen er hekken om, waarna er massale paniek uitbrak. Mensen vluchtten weg en leden van het Koninklijk Huis, onder wie koningin Beatrix, werden met spoed weggevoerd.

Op de tv-beelden is te zien dat verschillende mensen werden weggedragen. Het is niet bekend of er nog meer gewonden zijn. Veel mensen barstten in tranen uit vanwege de angst. De sfeer leek op die van Koninginnedag vorig jaar in Apeldoorn, toen Karst Tates met zijn auto op de mensenmassa inreed.

Enkele minuten later ging de ceremonie weer verder. De rust keerde terug bij het publiek dat spontaan begon te applaudiseren. Vervolgens kon demissionair premier Jan Peter Balkenende (CDA) ongestoord zijn toespraak houden.

Door Robin van der Kloor, Arne Hankel

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... terdam.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier de beelden
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Bernie »

Best triest om te zien hoe snel tegenwoordig paniek uitbreekt. We zijn kennelijk bang gemaakt in de loop van de laatste jaren.
De tijden van onschuld zijn voorbij, ons land is inmiddels genoeg verrijkt om dit soort gebeurtenissen niet meer op een normale manier te kunnen beleven.

Dit is precies wat alle vredes-terroristen willen: angst zaaien. En het lijkt wonderwel gelukt.
The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind."
Bukhari Volume 3, Book 48, Number 826
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Het was toch minder onschuldig als men ons eerst wilde laten geloven. Niks geen persoon die onwel werd, maar het was een man die paniek schopte.
Arrestatie bij paniekuitbraak dodenherdenking
dinsdag 4 mei 2010

Bij de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam heeft een incident plaatsgehad, waarbij mensen in paniek raakten en wegvluchtten. Daarbij is een man aangehouden, die ceremonie doelbewust wilde verstoren. Bij het voorval zijn zeker tien mensen gewond geraakt.

UPDATE 20.48 uur De politie heeft een persoon aangehouden na de paniekuitbraak, die er bewust op uit was de herdenking te verstoren

Het incident had plaats bij de Rokinzijde van de Dam aan het einde van de twee minuten stilte, waar duizenden mensen op af waren gekomen.

Paniek
Aanvankelijk meldde een woordvoerder dat er iemand onwel was geworden, maar de politie meldt dat een man met opzet de paniek veroorzaakte. Hij begon te schreeuwen, waarop de paniek uitbrak. Vervolgens vielen er hekken om en was er een hoop lawaai. Hij is intussen gearresteerd. Zijn motief is niet bekend.

In de paniek vluchtten mensen weg, uit angst voor een terreuraanslag. Leden van het Koninklijk Huis, onder wie koningin Beatrix, werden met spoed weggevoerd. Een ooggetuige, die midden tussen de mensen stond, meldt aan elsevier.nl dat zij plotseling een mensenmassa op zich af zag stormen. 'Een man kwam schreeuwend op ons afgerend. Daarna vielen mensen over elkaar heen en verloren hun schoenen.'

Volgens demissionair premier Jan Peter Balkenende (CDA), ook aanwezig bij de herdenking, raakten mensen in paniek omdat ze een verdachte koffer zagen staan.

Gewonden
Op de tv-beelden is te zien dat verschillende mensen werden weggedragen. Persbureau ANP meldt dat er zeker tien gewonden zijn, die onder andere schaafwonden en botbreuken hebben opgelopen. Een persoon zou zwaargewond zijn.

Veel mensen barstten in tranen uit vanwege de angst. De sfeer leek op die van Koninginnedag vorig jaar in Apeldoorn, toen Karst Tates met zijn auto op de mensenmassa inreed.

Enkele minuten later ging de ceremonie weer verder. De rust keerde terug bij het publiek dat spontaan begon te applaudiseren. Bij het spelen van het Wilhelmus reageerden veel mensen emotioneel. Vervolgens kon Balkenende ongestoord zijn toespraak houden.


http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... -video.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door BFA »

Hebben we allemaal te danken aan Mohammedanen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

BFA schreef:Hebben we allemaal te danken aan Mohammedanen.
Als we de krant kunnen geloven hebben we dit te danken aan een Amerikaan en een Jood.
Twee arrestaties na chaos op De Dam

AMSTERDAM - De politie heeft dinsdag twee mannen aangehouden in verband met de verstoring van de twee minuten stilte tijdens de Nationale Dodenherdenking.

De eerste man werd gearresteerd omdat hij na ongeveer een minuut stilte zijn handen spreidde en een onverstaanbare tekst uitsprak. In het publiek ontstond daarop een schrikreactie die tot een chaos leidde. De tweede arrestant liet volgens de politie ,,een koffertje vallen'' en werd daarop aangehouden. Beiden zitten vast.

De politie kon nog niets zeggen over hun identiteit. ,,Hoe ze eruitzien doet er niet toe, wij willen weten wie het zijn,'' reageerde een woordvoerder op geruchten dat het zou gaan om een orthodox joodse man of een Amerikaan

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6661 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door BFA »

Ariel schreef:
Als we de krant kunnen geloven hebben we dit te danken aan een Amerikaan en een Jood.
Kan zijn. Voor Mohammedanen actief aan hun Jihad ter verovering van Europa begonnen zouden een Amerikaan en Jood geen paniek kunnen veroorzaken hebben door wat onverstaanbaar te gaan brullen.
De hele sfeerverpesting is een gevolg van de komst van het Mohammedanisme naar Europa. Daar zijn Mohammedanen verantwoordelijk voor.
Ook voor de indirecte gevolgen uit het gedrag van anderen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Een verslag van een ooggetuige.

Ooggetuigeverslag: Man met hoed, lange zwarte jas, flinke baard en lange bakkebaarden

In mijn eentje besluit ik na mijn werk naar de Dam te gaan voor de dodenherdenking. Ik wring mij door de menigte tot ik vrij dicht voor het grote scherm aan de Rokinkant sta, zodat ik daar alles kan volgen.

Om 8 uur luiden de klokken en iedereen is braaf stil. Tot ik achter mij wat geluid hoor, het lijkt op het praten van een man. Het is niet luid, maar je hoort alles op een groot plein waar iedereen muisstil is. Het is vrij snel weer weg, tot ik enkele seconden later het weer hoor, nu vlak achter mij.

Woeste schreeuw
Ik kijk om en zie een man zich, niet erg gewelddadig, naar voren dringen. Hij heeft een lach op zijn gezicht en brabbelt een beetje in zichzelf. Het bizarre is dat hij lijkt op een orthodoxe jood. Hij draagt een hoed en een lange zwarte jas, heeft een flinke baard en lange bakkebaarden. Hij lijkt mij zo rond de 35 jaar oud. Mensen attenderen hem erop dat hij stil moet zijn, en dat is hij kort daarop ook. Totdat hij naast mij gaat staan, even naar achter bukt, en luidkeels uit het niets begint te schreeuwen: "HEEEEEEEEE!!!’ Een woeste schreeuw uit het niets.

Paniek. Er wordt gegild en mensen rennen weg. Iedereen kijkt naar de man. In een impuls duw ik hem naar de grond. Hij valt, en twee of drie anderen springen op hem. Binnen enkele seconden is er politie bij. De plek waar ik sta was, namelijk al omringd door agenten op fietsen en met ME busjes (o.a om het Spui te blokkeren).

Politie
De man wordt op de grond gehouden en binnen een minuut zijn er meerdere agenten bij. Omstanders raken in paniek, gillen en rennen weg. Hierdoor ontstaat ineens ruimte om ons heen. Achter mij stormen agenten-in-burger (die 'politie! politie!’ roepen) naar de man toe. Zij duwen mensen weg om zo snel mogelijk ter plekke te zijn. Grote paniek, naar mijn mening onnodig, omdat het waarschijnlijk alleen maar gaat om een verwarde man, die de herdenking wilde verstoren. De paniek is er vooral omdat mensen, na Koninginnedag vorig jaar denken dat er misschien meer aan de hand is. Daardoor rennen mensen weg en vallen over hekken.

Snel wordt de man weggevoerd en is hij uit zicht. Veel mensen zijn nog steeds in paniek, sommigen huilen (van kleine kinderen tot een oudere vrouw in een rolstoel die niet me tot bedaren is te brengen).

Ik heb aan een politieagent mijn verhaal verteld en ben toen weggegaan. Al snel lijkt de rust te zijn weergekeerd, hoewel veel mensen nog in shock zijn en niet kunnen begrijpen wat er is gebeurd.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _het_niets" onclick="window.open(this.href);return false;.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Dhana »

Het is natuutlijk even afwachten, maar mij schoot meteen de rand in het rijksdaggebouw in Berlijn te binnen en de inval van Duitsland naar aanleiding van grensincidenten bij de Poolse grens dooor Duiters in Poolse legeruniformen. Want wat is meer koren op de molen van de moslims dan een duivelse daad van joden?
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Nee, ik vermoed dat de man niks met Islam te maken heeft. De verdachte die de dodenherdenking heeft verstoord is al vele malen veroordeeld.
De man die door politie is aangehouden op verdenking van de ordeverstoring tijdens de dodenherdenking op de Dam is een bekende van de politie. De 39-jarige Amsterdammer is al vele malen veroordeeld voor onder andere diefstal, drugsbezit- en handel, en geweldpleging.
De verdachte wordt waarschijnlijk woensdag vrijgelaten. Wel komt er een gesprek met een psychiater, aldus Welten.

.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

'Paniek is besmettelijk'

"Paniek is besmettelijk. In ons instinct zit ingebakken dat je bij dreigend gevaar weg moet wezen. Eerst vluchten en daarna pas kijken wat er aan de hand is."

Dat is volgens hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen een mogelijke verklaring voor de chaos die ontstond op de Dam in Amsterdam nadat een man tijdens de twee minuten stilte iets onverstaanbaars riep. ,,En als de massa eenmaal in beweging is, is er geen houden meer aan. Een mensenmassa kan levensgevaarlijk zijn. Een vluchtende massa veroorzaakt dan weer zijn eigen paniek'', aldus de hoogleraar.

Vonk denkt dat de paniek op de Dam begon, doordat degene die stond naast de man die schreeuwde, schrikkerig reageerde. ,,Degene die daar weer naast staat, schrikt van die emotionele reactie. De volgende denkt: er is iets aan de hand, ik moet zorgen dat ik weg ben. En zo slaat iedereen op de vlucht, want mensen doen elkaar allemaal na. Als de eerste heel rustig had gereageerd en tegen die man had gezegd: joh, hou jij eens even op, was er misschien wel niks gebeurd.''

Maar de hoogleraar kan zich wel voorstellen dat de directe omgeving van de roepende man schrok. ,,De herdenking is toch een emotioneel moment. En we hebben net weer die bomaanslag in New York gehad. Bovendien was de koningin er. Onbewust associëren sommigen dat met het drama in Apeldoorn vorig jaar. Kortom voldoende omstandigheden om iets ongewoons negatief uit te leggen en daarop te reageren.''

Dat de mensenmassa toch vrij snel weer rustig naar de rest van de plechtigheid keek, verklaart Vonk ook uit het imitatiegedrag dat mensen eigen is. ,,Na hun instinctieve vlucht willen mensen weten wat er eigenlijk aan de hand is. In Amsterdam zagen ze dat het vals alarm was en dat de eersten zich alweer bepaalden bij de herdenking en dat doet iedereen dan weer na. Mensen worden geregeerd door onbewuste mechanismen.''

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6661 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Beelden vlakbij het incident met beelden van de arrestant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Adinah
Berichten: 365
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 4:44 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Adinah »

Ik kan het niet helpen, maar ik hou nog even een kleine slag om de arm wat betreft de identiteit van meneer. Een herrieschopper uitgedost als orthodoxe jood...het lijkt mij wel héél sterk dat daar geen enkele link met de islam bij zit. In Jeruzalem is het ook wel eens gebeurd dat een Arabier een bus opblies terwijl hij als orthodoxe jood verkleed was. Voor mij is dat echt niet nieuw.

Ik vind het een hele opmerkelijke uitdossing. Meneer had ook een baard, stond er, dus daar zal hij dan in het dagelijks leven ook wel mee rondwandelen, want zo'n ding groeit niet in een dag. En tja, er zijn in Nederland nu eenmaal meer moslims met baarden dan orthodoxe joden. Sowieso zijn er in Nederland misschien hooguit enkele tientallen orthodoxe joden die er echt zo bijlopen met hoed, lange jas, pijpenkrullen, enzovoorts. Die zijn hier vrij uniek, hoor.

Ik wacht dus morgen nog even af wat er bekend wordt over de identiteit van onze herrieschopper. "Een 39-jarige in Nederland geboren Amsterdammer"....dat riekt naar politiek correcte weergave, als je het mij vraagt.
Am Yisraël Chai!
עם ישראל חי
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Monique »

Ik wacht dus morgen nog even af wat er bekend wordt over de identiteit van onze herrieschopper. "Een 39-jarige in Nederland geboren Amsterdammer"....dat riekt naar politiek correcte weergave, als je het mij vraagt.
Dat "in Nederland geboren" viel mij ook op.
Dat zegt helemaal niets.
Marokkanen van de 2e en 3e generatie zijn ook "in Nederland geboren".
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Adinah
Berichten: 365
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 4:44 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Adinah »

Precies. Ze zeggen wel dat het een blanke man was, maar dat zegt niet zo bijster veel in mijn ogen. Dat hij blank is, betekent misschien hooguit dat het geen Marokkaan was. Het betekent nog niet dat het geen moslim kan zijn.
Am Yisraël Chai!
עם ישראל חי
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Manon »

De man die door politie is aangehouden op verdenking van de ordeverstoring tijdens de dodenherdenking op de Dam is een bekende van de politie. De 39-jarige Amsterdammer is al vele malen veroordeeld voor onder andere diefstal, drugsbezit- en handel, en geweldpleging.
De verdachte wordt waarschijnlijk woensdag vrijgelaten. Wel komt er een gesprek met een psychiater, aldus Welten.
Diefstal, drugsbezit/handel, geweldpleging: nu niet bepaald dé geliefkoosde sport van joodse criminelen. Ik vrees dat die zich met andere dingen bezighouden.

Deze vier handelingen lijken me eerder vaker voor te komen bij een andere bevolkingsgroep die we natuurlijk niet nader mogen bepalen wegens xenofobe racistische verdenkingen.

In Nederland geboren: idd. rare beschrijving als de man Kees of Piet heet.

en dan de baardgroei:... zou het dan toch een stelende, drugssnuivende en drugshandelende gewelddadige rabbijn zijn?

yeah right! [hypocrite.gif]
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

OK, we kennen strafblad, leeftijd (39), maar zijn naam

Bericht door Zwartmeer »

Dit staat op het HVV nu:
OK, we kennen strafblad, leeftijd (39), maar zijn naam blijft geheim?
Ik zit ook stampvol vooroordelen. En het niet bekend maken van de naam van deze verklede Jood doet mij het 'ergste' vrezen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6663 ... html?p=1,1" onclick="window.open(this.href);return false;
Verdachte verstoring dodenherdenking langer vast AMSTERDAM - De man die werd aangehouden wegens de verstoring van de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam gisteren wordt in ieder geval tot vrijdag vastgehouden. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) Amsterdam vannacht besloten.

De 39-jarige Amsterdammer wordt langer vastgehouden omdat hij naast verstoring van de openbare orde ook verdacht wordt van het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld. De verdachte heeft geen verklaring afgelegd. Er is nog niets bekend over de motieven voor zijn gedrag.

Er worden nog verschillende personen gehoord die getuige waren van het incident. Daarnaast wordt er verder onderzoek gedaan naar de aard van het letsel van mensen die tijdens het incident gewond zijn geraakt. Naar nu blijkt, hebben in elk geval meerdere personen ernstige fracturen opgelopen. De ernstige fracturen waar de aanklacht op is gebaseerd, betreffen een dubbele bovenbeenbreuk en een bekkenfractuur, lichtte een woordvoerster van het OM woensdag toe.

Het onderzoek naar de persoonlijke en psychische omstandigheden van de verdachte loopt nog. De identiteit van de man is vastgesteld. Hij is een bekende van justitie en is meermalen veroordeeld wegens diefstallen, gewelds- en drugsdelicten.

Orthodoxe jood

In de avond van 4 mei werden twee mannen gearresteerd tijdens de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. Tijdens de twee minuten stilte veroorzaakte een man die zich toonde als een orthodoxe jood paniek onder de aanwezigen door eerst hardop te prevelen en daarna langdurig te schreeuwen. Ondertussen hield hij zijn armen opgeheven. Hij werd direct aangehouden wegens het verstoren van de openbare orde door politiemensen die ter plekke waren. De man maakte een verwarde indruk.

Een andere man die werd aangehouden tijdens de herdenking, is vrijgelaten toen bleek dat hij niets met het incident te maken had.

De verdachte zal vrijdag worden voorgeleid aan de rechter-commissaris.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Adinah
Berichten: 365
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 4:44 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Adinah »

circe schreef:Diefstal, drugsbezit/handel, geweldpleging: nu niet bepaald dé geliefkoosde sport van joodse criminelen. Ik vrees dat die zich met andere dingen bezighouden.
Jep. Om maar eens ff lekker te generaliseren: joodse criminelen zitten meer richting de witte-boorden criminaliteit. Fraude en oplichting en zo. Iets waar iig een beetje denkwerk aan te pas komt.
circe schreef:In Nederland geboren: idd. rare beschrijving als de man Kees of Piet heet.
Ja idd....en het gekke is dat we er ook helemaal niks van horen over wie het is. Het is de hele dag al muisstil rondom de identiteit. Het enige wat we te horen hebben gekregen is dat zijn arrest is verlengd. Normaal zou er dan wel iets staan als Kees H. of Piet de B., weet je wel. Als het een Nederlander/niet-moslim is weten ze niet hoe snel ze dat naar buiten moeten brengen. Maar nu hoor je helemaal niks over wie het is. Ik vind het erg verdacht, moet ik zeggen. Ik denk dat ze het gewoon stil houden, zo met de verkiezingen voor de deur. Een moslim die de Dodenherdenking verstoort is natuurlijk koren op de molen van Geert.
circe schreef:en dan de baardgroei:... zou het dan toch een stelende, drugssnuivende en drugshandelende gewelddadige rabbijn zijn?
:laugh1:
Am Yisraël Chai!
עם ישראל חי
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Peter Louter »

Het blijft speculeren, maar ik heb toch een vermoeden dat de man is ingehuurd voor de job.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Gebruikersavatar
Adinah
Berichten: 365
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 4:44 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Adinah »

Oh, nou begin ik toch wel heel nieuwsgierig te worden waarom en door wie. :razz: Hoe kom je daar zo op, Peter?
Am Yisraël Chai!
עם ישראל חי
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Zwartmeer »

Adinah schreef:Oh, nou begin ik toch wel heel nieuwsgierig te worden waarom en door wie. :razz: Hoe kom je daar zo op, Peter?
Ja Peter kom nou maar met je billen bloot...
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Dam-verstoorder is zwerver Adam
Door Richard van de Crommert

AMSTERDAM - De 39-jarige man, die wegens de verstoring van de dodenherdenking op de Dam werd aangehouden, is de Amsterdamse zwerver Adam.

Volgens werknemers van horecagelegenheden op het Spui houdt hij van shockeren. "Hij geniet ervan als hij anderen daarmee op de kast krijgt."

Adam is sinds anderhalf jaar vaste bewoner van het Spui en zit bijna altijd wel verlegen om een praatje. Hij heeft zelfs zijn 'eigen' bankje voor makelaarskantoor Dokter. Altijd draagt hij hetzelfde zwarte pak, een wit overhemd en een hoed. Volgens iemand van de Coffee Company heeft hij geen pijpenkrullen. Hij draagt joods uitziende kleren om er naar eigen zeggen niet meer modieus bij de hoeven lopen.

De zwerver is trots op zijn Friese afkomst en vertelt tegen voorbijgangers dat hij een kind heeft in Leeuwarden, weet een personeelslid van café Luxembourg.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6666 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Manon »

allez dan.

I stand corrected zullen we dan maar zeggen hé. Waarom moest dat zo lang duren?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Monique »

circe schreef:allez dan.

I stand corrected zullen we dan maar zeggen hé. Waarom moest dat zo lang duren?
Zal wel een poging zijn geweest om de PVV erbij te betrekken.

Ik ben wel blij dat het een gewone geschifte is.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

Schreeuwende man zegt sorry: Ik was dronken
donderdag 6 mei 2010

De man die de twee minuten stilte op de Dam doorbrak met een lange schreeuw en daardoor grote paniek veroorzaakte, heeft spijt betuigd over zijn optreden. Volgens zijn advocaat kampt hij met persoonlijke problemen.

Dat heeft de advocaat van de 39-jarige man donderdag bekendgemaakt.

Volgens haar heeft hij nooit de intentie gehad paniek te veroorzaken en had hij niet kunnen voorspellen dat zijn schreeuw een dergelijke chaos zou veroorzaken.

Frustraties
‘Mijn cliënt heeft vanuit frustraties uit zijn persoonlijke leven en een te grote hoeveelheid genuttigde alcohol, die dag vanuit beschonken toestand impulsief gehandeld door een kreet te slaken aan het einde van de twee minuten stilte.’

De advocaat meldde tevens dat de verdachte geen diepere betekenis, gedachte of bedoeling had met zijn actie.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... ronken.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Paniek na incident bij dodenherdenking Amsterdam

Bericht door Ariel »

We zijn angstig omdat we in oorlog zijn
Door Pim van den Dool op 06/05/2010

Op de Dam brak grote paniek uit toen de Dodenherdenking werd verstoord. Nederland zou een angstig land zijn geworden. Het is de vraag hoe erg dat is. Ons land is namelijk nog altijd in oorlog.

Dinsdagavond even na acht uur stoof op de Dam in Amsterdam de menigte uiteen die even daarvoor nog in alle stilte de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Een naar nu blijkt verwarde man slaakte een oerkreet, wat tot paniek leidde. Het gevolg: de bijeengepakte mensenmassa zette het op een lopen en in het gedrang en door valpartijen raakten tientallen mensen lichtgewond. Het is nu twee dagen na het incident en journalisten, columnisten en commentatoren zijn begonnen zich af te vragen waarom Nederland toch zo 'hysterisch', 'paniekerig' en 'angstig' is. Veel analisten beweren dat de gebeurtenissen op de Dam sterk leken op het drama in Apeldoorn op Koninginnedag vorig jaar, toen Karst Tates inreed op de menigte die de koninklijke familie stond toe te zwaaien. Het lijkt er echter op dat er dinsdag iets anders aan de hand was.

'Bom, bom, vlucht!'
Na de oerkreet van de ordeverstoorder liet een geschrokken man zijn koffer vallen, waardoor een omstander 'Bom, bom, vlucht!' riep en de paniek nog groter werd. De man werd door de politie als tweede verdachte gearresteerd, terwijl hij niets met het incident te maken bleek te hebben. Maar de mensenmassa sloeg dus vooral aan op de kreet 'Bom, bom vlucht!'. De omstander die dat riep zag waarschijnlijk de koffer vallen en rook begrijpelijkerwijs onraad. Het zou niet de eerste keer zijn dat een terrorist een in een koffer of tas verstopte bom tot ontploffing brengt. De angst op de Dam was dus de angst voor een aanslag. Automatisch komen bij mensen beelden van 11 september 2001, de aanslagen op de Londense metro en de terreur in Madrid naar boven als iemand een koffer op de grond laat vallen. Want als ze de VS, Groot-Brittannië of Spanje al tot doelwit hebben uitgekozen, kan Nederland zomaar het volgende slachtoffer zijn, denken veel mensen. Die angst is zeer terecht, want ook ons land liep de laatste jaren in Irak en Afghanistan voorop bij de bestrijding van islamitisch radicalisme.

Permanente oorlog
Velen willen er misschien liever niet meer aan denken, maar sinds de aanslagen op de Twin Towers is de westerse wereld, Nederland incluis, in een permanente oorlog verwikkeld met moslimterrorisme. De Amerikaanse publicist Norman Podhoretz noemde het al eens de Vierde Wereldoorlog. Onze inlichtingendiensten zijn iedere dag opnieuw alert op dreigingen van buitenaf en binnenuit. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) liet onlangs nog weten dat het zijn blik meer op buitenlandse broeinesten als Pakistan, Jemen en Somalië gaat richten. En reken maar dat de dreiging niet overdreven wordt. Alleen al in de Verenigde Staten zijn sinds 11 september tientallen terreuraanslagen verijdeld. Het vorige jaar, 2009, was nota bene het jaar met de meeste 'terroristische activiteiten'. Het is dus niet zo vreemd dat wij allemaal snel in paniek raken als er op een grootschalig evenement iets onverwachts of verdachts gebeurt. Onze angsten zijn gebaseerd op zeer aannemelijke doemscenario's. Permanente waakzaamheid is daarom geen overdreven hysterie, maar een noodzakelijk kwaad.

http://www.nieuwsdealers.nl/item/299/we ... orlog-zijn" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie