Mohammedaan

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Mohammedaan

Bericht door Hamsa »

Wat is er mis met het woord "Mohammedaan". Nederlandse moslims worden hysterisch als ze dit woord horen.
Zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=9&t=16835" onclick="window.open(this.href);return false;
"Wij zijn volgelingen van Allah en niet van Mohammed" is hun antwoord.
Maar hun religie is gesticht door Mohammed. Hun boek is geschreven door Mohammed. Als wat Mohammed deed moet nagevolgd worden, want hij was immers "insaan-e-kaamil", de perfecte mens.
Christenen mogen christenen genoemd worden naar Christus.
Boeddhisten mogen boeddhisten genoemd worden naar Boeddha.

In het Indiase Engels wordt Mohammadian wel gewoon gevonden, ook door Moslims (Mohammedanen). In de Indiase talen (ook in Bangladesh, Pakistan, Afghanistan, Iran enz.) noemen moslims zich "moeselmaan".
Geen Arabisch woord en niemand maakt er zich druk over.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door Monique »

In feite dekt de term "mohammedaan" precies de lading.
Men volgt Mohammed.....in alles.
Mohammed is HET grote voorbeeld.
Mohammed is in feite hun idool.
Persoonsverheerlijking of idolatrie is het ophemelen en idealiseren van iemand; er ontstaat zo meestal een cultus waarbij deze persoon wordt verheerlijkt of zelfs aanbeden. Persoonsverheerlijking heeft vaak een quasi-religieuze connotatie.

Deze term wordt zowel in positieve als in negatieve zin gebruikt in verband met leiders van bepaalde religieuze stromingen, martelaren, maar ook popartiesten, en ook autoritaire leiders van dictaturen.
Amorele atheistische nitwit
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door BFA »

Met het woord Mohammedaan is niets mis. Het is het correcte Nederlandse woord voor 'volgeling van de lessen van Mohammed'
Hamsa schreef:"Wij zijn volgelingen van Allah en niet van Mohammed"
Volgeling van Allah kan niet. Allah is hun God. Het getuigd van hoogheidswaan te denken dat je in de voetsporen van een God kan treden en deze volgen.
Een God, ook Allah maakt zijn bedoelingen duidelijk via mensen. Het is wat deze mensen of enkeling van het woord van God maakt, onder vorm van lessen en geboden wat gevolgd wordt. Deze lessen en geboden worden dan vernoemd naar de creator of tussenpersoon tussen God en mens.
In het geval van Allah is de tussenpersoon Mohammed, en noemt de religie heel correct: Mohammedanisme. de volgelingen van deze religie, Mohammedanen
Met Mohammedanisme en Mohammedanen is niets mis mee.

Het is met het woord 'Moslim', waar heel wat mis mee is. Zeker in onze westerse maatschappij.

Onze Westerse maatschappij is gebaseerd op vrijheid.Omdat elk individu vrij moet kunnen zijn is slavernij verboden. Slavernij is de enige vrijheid die niet in het keuzeboek van alle vrijheden die onze Westerse maatschappij geeft staat.
Men kan in onze maatschappij niet kiezen om als slaaf door het leven te gaan, omdat dit tegen het belangrijkste grondbeginsel van deze maatschappij is. Door de keuze voor slavernij toe te laten ondergraaf je het belangrijkste fundament van onze maatschappij en zet je deze op losse schroeven.

Wat betekent moslim nu: 'onderworpene en Islam betekent 'onderwerping'
De enige wezens die onderworpen zijn, zijn slaven. Zoals ik hierboven heb uitgelegd, Slavernij is in onze maatschappij verboden. Uit dit verbod volgt dat het woord 'Moslim' en het woord 'Islam' evenmin kunnen. De woorden kunnen wel gebruikt worden. De persoon die zich met deze woorden identificeert toont dat niets van deze maatschappij begrepen wordt en dat de persoon in kwestie niet in deze maatschappij thuishoort.

Wat voor een status geeft dit woord 'Moslim' in feite.
Onderworpene.
Als men een dier onderwerpt in deze maatschappij, is dit een geval van dierenmishandeling.
Een dier heeft rechten. Onderwerping ontneemt alle rechten op zelfbeschikking. Daarom kan een dier nooit minder dan ondergeschikt aan de mens zijn in deze maatschappij. Ondergeschikt geeft mindere rechten, het ondergeschikte wordt niet van rechten ontdaan.
Vele mensen in deze maatschappij behandelen hun dieren met gelijke rechten als ze voor zichzelf zien.

Het woord 'Moslim' kan in feite niet gebruikt worden om een levend wezen te duiden in deze maatschappij. Dit omdat de aan het woord inherente onderwerping van alle rechten stript.
Het woord 'Moslim' kan niet gebruikt worden in onze maatschappij. Dit omdat, toegepast op een menselijk wezen, dit menselijk wezen lager gesteld wordt dan een dier. Het menselijk wezen dat zich met deze term identificeert zichzelf van alle humaniteit stript.

Mohammedaan is het correcte woord en Moslim niet toelaatbaar omdat het onderworpenen betekent.
Dit in onze maatschappij.
Dat in de Islamterritoria de hele bevolking het normaal vind van met 'Moslim' of 'onderworpene' of 'slaaf' aangesproken te worden is een spijtige zaak.
Ginder is het hun zaak. Hier is het de onze.
Hamsa schreef:Wat is er mis met het woord "Mohammedaan". Nederlandse moslims worden hysterisch als ze dit woord horen.
Nederlandse Mohammedanen worden hysterisch omdat ze vinden dat we al mogen beginnen wennen aan de onderwerping en slavernij die bij de woorden 'Moslim' en 'Islam' horen. Het is dit dat ze voor ons in petto hebben. Voor ons eigen goed, natuurlijk.
Hamsa schreef:In de Indiase talen (ook in Bangladesh, Pakistan, Afghanistan, Iran enz.) noemen moslims zich "moeselmaan".
In het Frans 'Muselman'. nog een correct woord.
Dit woord werd hier vroeger ook aanvaard. Nu wordt het hier aanzien als een belediging en bestraft onder racisme.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door Mahalingam »

En hoe noemden ze het vroeger in het Oud-Hollands?
Zie: http://books.google.com/books?id=xx4tAA ... navlinks_s
De Wederlegging van de Mahumetisterij (1622)
En voor sharia was toen het woord "Alcoransche wet".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door Ariel »

In de jaren 60 was het woord mohammedaan heel gewoon. Iedereen gebruikte het om een aanhanger van Islam te benoemen.

Uit het van Dale woordenboek;
--Mohammed (de ~ (m.)) belangrijkste en laatste profeet van de islam, die leefde van ongeveer 570 tot 632
--mohammedaan (de ~ (m.), -danen) oude benaming voor moslims
--mohammedaans (bn.) islamitisch
--mohammedanisme (het ~) islam
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Manon »

Persoonlijk vind ik MUZELMAN de mooiste Nederlandstalige benaming. Maar met de prachtige uitleg van BFA over "moslim" in gedachten, vrees ik dat we die benaming beter niet gebruiken omdat ik duidelijk kan zien dat mzlm van dezelfde basis afkomstig is als mslm....

Bovendien heb ik nog nooit geweten dat men het over muzelvrouwen heeft (zelf gebruik ik het soms in alle dichterlijke vrijheid).

Mohammedaan of Mahomedaan (ze weten zelf ook niet goed in welke volgorde de klinkers staan, dus wie zijn wij om dat te beslissen) lijkt volgens mij de enige correcte benaming te zijn om de volgelingen van Mohammed te benoemen.

Mahumetisterij en hun alcoranische wetten vind ik een zalige benaming.

Maar muzelmensen vind ik toch het leukst! en als het Centrum voor Racisme me daarvoor wenst te vervolgen, dan zullen ze toch moeten bewijzen dat muzelman geen afgeleide van moslim is!

Mijn politiek correcte familie vond de benaming "mosselmina's" trouwens ook wel kunnen toen ze zich toch o zo geëmancipeerd wilden opstellen ten tijde van het hoofddoekverbod in Antwerpen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Re: Mohammedaan

Bericht door SDX »

Los musulmanes! ¡Ya Está!
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Dhana »

Mohammedanen vertalen moslim ook vaak met slaaf van God. Een slavenmeester heeft geen enkele vorm van empathie voor zijn bezit. Voor dieren worden er nog regels voor en dierwaardig bestaan en slachten gegeven. Die worden geen poten afgehakt als ze toevallig door het hek weten te komen en lustig aan de spruitjes van de buurman gaan knabbelen. Niet dat Mohammedanen dat nu werkelijk begrepen hebben, das een ander verhaal. Je hoeft maar te kijken hun koters zich misdragen ten aanzien van dieren in een kinderboerderij en je weet genoeg. En of schapen de keel doorsnijden op de gallerijen van flatgebouwen ook werkelijk diervriendelijk is, is nog maar zeer de vraag. Sorry rammen, want allah heeft in al zijn genadigheid besloten dat ooien niet geslacht mogen worden vanwege het direct zorgen van het naGESLACHT.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Hamsa »

Muzelman / musalmaan is uit het Perzisch en overgenomen in alle streken waar de islam is verspreid door Centraal Aziatische stammen. Heel Zuid-Azie dus.
Voor mij nieuw dat de Fransen het ook gebruiken.
Ik zie er niets beledigends in, evenmin in mohammedaans. Indiase moslims bijvoorbeeld noemen zich in het Hindi, Oerdoe, Bengaals enz. moesalmaan en in het Engels Mohammedan.

Dit haal ik uit een woordenboek: Mohammedan (variant forms: Muhammadan, Mahommedan or Mahometan) is a term used as both a noun and an adjective meaning belonging or relating to either the religion of Islam or to that of the Islamic Prophet Muhammad. The term is now largely superseded by Muslim, Moslem or Islamic but was commonly used in Western literature until at least the mid 1960s.

Is dit niet een trend naar het fundamentalisme? Zuid-Aziatische moslims (mohammedanen??) van Afghanistan tot Bangladesh groeten elkaar bij het afscheid nemen met "khuda-hafiz". Khuda is een Perzisch woord voor god. Khuda hafiz betekent zoiets als "denk aan god". Maar nu hoor je laatste decennia steeds vaker Allah-hafiz. Dit eerst alleen door de echte strenge gelovigen.

Ik kan hieruit niet anders dan de conclusie trekken dat door de begrippen mohammedaans en moezelman te vervangen door moslim een trend is naar het fundamentalisme. Fundament is Arabisch.
Wij gaan er in onschuldig in mee, te meer dat mohammedaans als beledigend ervaren kan worden. Beledigend voor fundamentalisten.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door BFA »

Hamsa schreef:Wij gaan er in onschuldig in mee, te meer dat mohammedaans als beledigend ervaren kan worden. Beledigend voor fundamentalisten.
Maar zo onschuldig is dit niet.
Wij gaan er in mee omdat het een zo futiel probleem lijkt dat we er geen energie in willen steken. We zijn meegaand.
Maar alle dressuur begint zo.
De eerste kleine trucjes gaan niet tegen de eigenheid van het dressuurobject in. Een beetje meegaand zijn is aangemaner dan de woede van de dressuurmeester op de hals te krijgen.
Maar eens dat eerste kleine trucje goed uitgevoerd komt het volgende. Dit gaat iets verder, maar nog niet echt tegen de eigenheid in. Dit goed uitgevoerd komt de volgende truc.
Als er nu verschillende kleine trucs goed kunnen uitgevoerd worden, kan men met de grotere beginnen. De trucs die tegen de eigenheid van het dressuurobject ingaan. De conditionering, voortkomend uit de uitvoering van de eerste trucs maakt het bijna onmogelijk voor het dressuurobject om nu te weigeren.

Dit is de basis van Pavlovs Dog.

Dit is wat Mohammedanen met ons aan het doen zijn.
Eerst het woordje 'Moslim', terwijl er een correcter woord 'Mohammedaan' bestaat.Dan komt het gescheiden zwemmen, dan weer iets anders. Uiteindelijk komt Sharia, op het ogenblik dat de conditionering maakt dat er niet geweigerd kan worden.

Die dressuur en conditionering weigeren kan door de eerste stap te weigeren.
Dit is: Nooit het woord 'Moslim' gebruiken, maar steeds 'Mohammedaan'.

Vinden Mohammedanen dit beledigend, des te beter.
Volgelingen van een ideologie die kunstenaars vermoord, terrorisme boven in het vaandel heeft staan, altijd slachtoffer speelt heeft maar één recht. Dit éne recht is beledigd worden.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door Mahalingam »

In Allahstan zeggen ze "khuda-hafiz" en in Oostenrijk "Gruss Gott" ? Zo iets?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Hamsa »

BFA schreef:Maar zo onschuldig is dit niet. Wij gaan er in mee omdat het een zo futiel probleem lijkt dat we er geen energie in willen steken. We zijn meegaand
Ik bedoelde ook schijnbaar onschuldig, naief dus. Er is niets mis met het woord Mohammedaan, niet eens beledigend. Mohamedaan = volgeling van de religie die door Mohammed gesticht is.
Maar als fundamentalisten dit als beledigend ervaren omdat dit woord niet zuiver Arabisch is en wij erin mee gaan is (was, want het proces is al te ver gegaan) is het hek van de dam.
Omdat fundamentalisten dit zeggen menen alle moslims / mohammedanen dat het zo is.

Hetzelfde met het andere voorbeeld dat khuda-hafiz volgens de fundamentalisten niet goed meer is. Niet Arabisch genoeg. Khuda zou misschien wel eens een andere god zijn dan Allah. Terwijl niemand er moeite mee had toen de fundamentalisten nog niet zo machtig zijn als nu.

Misschien off topic. Moslima voor mosimvrouw / mohammedaanse is ook al zo'n voorbeeld. Waarom een Arabische vrouwelijke uitgang?
Joden hoeven niet Yahud genoemd te worden. Ze zouden als argument kunnen aandragen dat Jood te veel aan de tweede wereldoorlog doet denken. Maar geen een die daar op komt. Waarom zo fijngevoelig jegens moslims / mohammedanen?
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Manon »

Mohammedaan / mohammedaanse lijkt me gewoon normaal nederlands.

Ik vind muzelman gewoon een lekker woord, maar in feite heb ik nog nooit van muzelvrouwen gehoord, alhoewel dit van mij best mag worden geintroduceerd.
Waarom zouden ze vroeger enkel over muzelmannen gesproken hebben? omdat de vrouwen weggestopt werden in hun huizen en nooit deelnamen aan het publieke leven misschien?

heeft iemand hier een antwoord op?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Dhana »

Het heeft er waarschijnlijk alles mee te maken dat christenen als volgelingen van de leer van Jezus zo genoemd worden en is gewoon pubergedrag dat zij NIET in dezelfde banaming gevat willen worden. Dat is ook wel een soort van logisch, want de boodschap van Mohammed staat verder volkomen haaks op het gedachtengoed van vooral het NT en is de koran in de eerste plaats een anti-jodendom en christenboek.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Mohammedaan

Bericht door BFA »

circe schreef:maar in feite heb ik nog nooit van muzelvrouwen gehoord,
Muzelteefjes?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Manon »

BFA schreef:
circe schreef:maar in feite heb ik nog nooit van muzelvrouwen gehoord,
Muzelteefjes?
mmm... zijn dat wentelteefjes gemaakt met muesli?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Mohammedaan

Bericht door naar boven »

Muzelinnen.
RTFM
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Manon »

naar boven schreef:Muzelinnen.
:rongue: :laugh1:
dat lijkt er al beter op, maar is de klankgelijkenis (hoe héét dat nu toch weer?) met "muilezelinnen" niet te frappant?

wat hebben jullie toch tegen mijn muzelmeisjes, muzelwijfjes en muzelvrouwtjes?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Hamsa »

circe schreef:Mohammedaan / mohammedaanse lijkt me gewoon normaal nederlands.

Ik vind muzelman gewoon een lekker woord, maar in feite heb ik nog nooit van muzelvrouwen gehoord, alhoewel dit van mij best mag worden geintroduceerd.
Waarom zouden ze vroeger enkel over muzelmannen gesproken hebben? omdat de vrouwen weggestopt werden in hun huizen en nooit deelnamen aan het publieke leven misschien?

heeft iemand hier een antwoord op?
Muzelman komt waarschijnlijk uit het Frans. La religion musulmane. Het Frans heeft dit woord ontleed uit het Perzisch مسلمان (moesalmaan) . Ook de Turken zeggen "Muzelman" : Müslüman. De Koerden: Misilman. En dan alle Zuid-Aziatische talen. Hindi: मुसलमान (moesalmaan), Bengaals মুসলমান (moesholmaan) . En verder Pools: Muzułmanin, Russisch: Мусульманин. Spaans: Musulmán.
Oorspronkelijk Perzisch en waarschijnlijk via het Turks verder verspreid. In het Sanskrit werden de mohammedanen aangeduid met तुरुष्क (Turushka) = Turken. Dus de -man van muzelman is niet een man maar een onderdeel van het woord.

Zie een Nederlands woordenboek:
muzelman
1) Belijder van de islam 2) Islamiet 3) Islamitische gelovige 4) Mohammedaan 5) Moslem 6) Moslim 7) Persoonsbenaming 8 ) Saraceen 9) Volgeling van mohammed
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Manon »

tja... dan zitten we op een heel verkeerd spoor.

hoe heet dan het vrouwtje van de muzelman? Het muzelmanninetje? muzelmansje?
nou, ik houd het maar bij muzelvrouwtje hoor, iedereen begrijpt me onmiddellijk.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Mohammedaan

Bericht door Manon »

circe schreef:
BFA schreef:
circe schreef:maar in feite heb ik nog nooit van muzelvrouwen gehoord,
Muzelteefjes?
mmm... zijn dat wentelteefjes gemaakt met muesli?
ik zie al dat ik me in woede-uitbarstingen automatisch tot het BFA standpunt begeef: weliswaar in het meervoud:

meervoud: MUZELTEVEN!
eenvoud: muzelteef


smerig tot en met, ik weet het.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie